فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات
1-1- بیان مسئله 2
1-2-ضرورت و اهمیت انجام تحقیق 6
1-3-اهداف تحقیق 7
1-3-1-هدف اصلی 7
1-3-2-هدف فرعی 7
1-4- سوالات تحقیق: 7
1-5- فرضیههای تحقیق: 8
1-6-مدل تحلیلی 8
1-7-تعاریف متغیرها 8
1-7-1-تعریف متغیر وابسته 8
1-7-2-تعریف متغیرهای مستقل 9
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1-مقدمه 11
2-2- ضرورت آموزش و بالندگی نیروی انسانی 13
2-3- تاریخچه آموزش های فنی و حرفه ای در جهان و ایران 16
2-4-آموزش فنی و حرفه ای 17
2-5- واژه شناسی آموزش فنی و حرفهای 18
2-6- آموزش در زندان 19
2-7- مهارت 20
2-8-سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (TVTO) 20
2-9- کارآفرینی ، تعریف و اهداف آن 20
2-10- مبانی تئوریک آموزش های فنی و حرفه ای 22
2-11-ضرورتها و الزامات آموزش مهارت های فنی و حرفه ای 25
2-12- نقش آموزش های فنی و حرفه ای در تربیت نیروی انسانی 28
2-13-تاثیر مهارت دراشتغال 31
2-14- رابطه آموزش های فنی و حرفه ای و اشتغال 33
2-15-آموزش های فنی و حرفه ای در زندان 38
2-16-ضرورت آموزش فنی و حرفه ای در زندان 40
2-17-تاریخچه آموزش و اشتغال زندانیان در نظام زندانبانی انگلستان 42
2-18-آموزش و اشتغال زندانیان در قرن حاضر 44
2-19- مرور ادبیات و سوابق مربوطه 47
فصل سوم:روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 52
3-2- قلمرو تحقیق 52
3-2-1-قلمرو موضوعی تحقیق: 52
3-2-2- قلمرو زمانی تحقیق: 52
3-2-3-قلمرو مکانی تحقیق: 52
3-3- روش انجام تحقیق 53
3-4- جامعه آماری 53
3-5- نمونه آماری و روش نمونه گیری 53
3-6- ابزار گردآوری اطلاعات 54
3-7- روائی و پایائی تحقیق 54
3-7-1-اعتبار(روائی) 54
3-7-2-پایائی 55
3-7- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 56
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل
4-1- مقدمه 57
4-2- یافته های توصیفی: 57
4-2- 1- توصیف آماری سؤالات پرسشنامه. 58
4-2-1-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب خصوصیات فردی (سوالات عمومی) 58
4-2-1-2- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به سوالات تخصصی پرسشنامه. 61
4-3- نتایج استنباطی 68
4-3-1- بررسی فرض نرمال بودن دادهها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف... 68
4-3-2- آزمون فرضیه ها 69
4-3-2-1-آزمون فرضیه اول. 69
4-3-2-2- آزمون فرضیه دوم. 71
4-3-2-3- آزمون فرضیه سوم. 72
4-3-2-4- آزمون فرضیه چهارم. 73
فصل پنجم:بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی
5-1-مقدمه 75
5-2- بحث و نتیجه گیری 76
5-2-1- تفسیر فرضیه اول. 76
5-2-2- تفسیر فرضیه دوم. 76
5-2-3- تفسیر فرضیه سوم. 76
5-2-4- تفسیر فرضیه چهارم. 77
5-3- نتیجه گیری نهایی.. 77
5-4-محدودیت های تحقیق 80
5-5- پیشنهادها و راهکارها 80
منابع و مآخذ 83
الف) منابع فارسی 83
ب) منابع خارجی 85
پیوست ها Error! Bookmark not defined.
چکیده انگلیسی Error! Bookmark not defined.
منبع:
الف) منابع فارسی
ابراهیمی، ع. 1377. برنامه ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: انتشارات فکر نو، چاپ سوم.
ابطحی، ح. 1373. آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی سازمان گسترش، تهران: نشر موسسه، چاپ دوم،.
الوانی، م و معمار زاده، غ. 1388. رفتار سازمانی ، تالیف مورهد و گریفین، تهران: انتشارات گلشن، چاپ چهاردهم.
بامدادی، ج. 1382. اثرات ارائه آموزش های فنی و حرفه ای بر زندانیان کشور، طرح پژوهشی مرکز آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه.
بیابانی، ج. 1377. تبیین نوع بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی طی سالهای 1368 -87.
بیدختی، ا. 1386. نقش آموزش های فنی و حرف های در توسعه ی خوداشتغالی در استان سمنان، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال چهارم، شماره ی شانزدهم.
تودارو، م. 1999. توسعه اقتصادی در جهان سوم، ترجمه دکتر غلامعلی فرجادی.1377. مؤسسه عالی پژوهش و برنامه ریزی توسعه. تهران.
حقیقی و همکاران. 1382. مدیریت رفتار سازمانی ، تهران : انتشارات ترمه، چاپ دوم.
خواجه شاهکوهی، ع، قدیری معصوم، م، مقصودلو و وطنی، ع.1387. بررسی دیدگاه کارآموزان و کارفرمایان در زمینه تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر صنعت کشاورزی در استان گلستان، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی جلد پانزدهم، شماره سوم، مرداد - شهریور .
سازمان آموزش فنی و حرفه ای. 1385. آشنایی با مراکز کارآموزی جوار کارگاهی، انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای.
جعفر نژاد، ا.؛ و فاریابی باسمنج، م. 1378. مفاهیم اساسی مدیریت تولید و عملیات، تهران: انتشارات صفار، چاپ دوم.
جولی، ر؛ امانوئل، د؛ هان ، س. و فیوناویلسون. 1997. اشتغال در جهان سوم، ترجمه ی احمد خزاعی.1368. تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
زینلی زاده، ل و زینلی زاده، ا. 1391. مهارت آموزی، کارآفرینی و بهره وری مهارت آموختگان، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، دانشگاه مازندران.
دواس ، د. 1383. پیمایش در علوم اجتماعی . ترجمه هوشنگ نایبی . تهران: نشر نی، چاپ پنجم.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای. 1379. تقویم آموزشی ، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، تهران.
سازمان آموزش فنی وحرفه ای. 1380. تقویم آموزشی، سازمان آموزش فنی وحرفه ای.تهران.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. 1379. آیین نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه ای آزاد. تهران: انتشارت سازمان.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی. ١٣٧٦. عرضه و تقاضای نیروی انسانی متخصص در ایرا ن، تهران.
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.1381. تقویم آموزشی، جلد اول.
سازمان ملی جوانان. 1381. بررسی وضعیت اشتغال جوانان ایران، انتشارات اهل قلم.
سالنامه آماری سال 1381 کشور، انتشارات مرکز آمار ایران.
ساعتچی ، م . 1389. روانشناسی کار ، تهران : انتشارات ویرایش، چاپ هجدهم
ستوده ، ه. 1372 . مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی، تهران : آوای نور ، چاپ سوم.
ستوده ، ه. 1382. آسیب شناسی اجتماعی، تهران: آوای نور ، چاپ دهم.
سلیمی فر ، م و مرتضوی ، س. 1380. سرمایه انسانی و کار آفرینی در رویکرد فنی و حرفه ای، طرح پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد.
صیافی ، م. ١٣٧١. رابطه ی آموز شهای فنی و حرف های با اشتغال در استان مرکزی، معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش.
ضیائی، ع. 1388. بررسی اثربخشی و کارائی آموزش های فنی و حرفه ای در اشتغال زندانیان آزاد شده استان لرستان، طرح پژوهشی مرکز آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه.
طوسی، م و صائبی، م. 1378. مدیریت منابع انسانی، تهران: انتشارات مرکز مدیریت دولتی.
عسگری ، ج. 1379. تحلیلی بر وضعیت اشتغال کشور، نشریه ی تعاون ، شماره ی 107.
علاقه بند، ع. 1379. اصول مدیریت آموزشی، تهران: انتشارات متون درسی دانشگاه پیام نور .
عماد زاده، م. 1379. مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
فرشاد، م. ١٣٧٤. رابطهی آموزشهای فنی و حرفهای با اشتغال فارغالتحصیلان، تهران : مرکز تحقیقات آموزش، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
فرجادی، غ. 1382. نیروی انسانی و بازار کار و اشتغال، تهران: انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی، جلد سوم.
فرهادیان ، ه. 1384. بررسی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی ، مازندران: انتشاارات اد اره
کیانوند، ع. 1383. تدبیر و کاردانی در مدیریت اشتغال، انتشارات البرز.
کیان پور ، غ. 1389. تربیت نیروی انسانی برای صنعت ، تالیف ویلیام گهی ، تهران: چاپ دو.
گیتس ، ب. ١٣٧٨. کسب و کار بر بال اندیشه ها، ترجمه ی دکتر عبدالرضا رضایی نژاد. تهران: نشر فردا.
ملک، س. 1380. مجموعه قوانین و تصویب نامه ها، تهران: انتشارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، چاپ دوم.
منصورنیا، ح و خادمی اقدم ، ص. 1384. راهنمای برنامه ریزی درسی مهارت محور، تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، چاپ اول.
نفیسی، ع و گروه پژوهشی آموزش های فنی و حرفه ای. 1382. دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش، جلد چهارم.
نفیسی، ع. 1379. بررسی نارسای یهای ارتباط نظامهای آموزش و پرورش و بازار کار و ارائه راه حلهای اصلاحی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران.
نویدی، اح. و همکاران . 1384. آموزش فن ی وحرف ه ای، چکیده تحقیقات چاپ اول ،جلد چهارم، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
ب) منابع خارجی
Arum ,R. & Hout , M. 1998. “The early returns:The trasition from school towork in the United States”. in From school to work: A comparative study of educational qualification and occuptional destinations. eds. Y. Shavit. & W.Muller. Clarendon Press. Oxford.
Becker G.S,(1964), Human Capital, New York: National Bureau of Economic Research.
Dash Prasanna Kumar, 2002. Youth in India, Education and Training of Rural Youth, APO.
Desenzo,David A&P.Robins,S. 1988. personnel/Human Resources Management, ThirdEdetion,prenticeHall
Dessler,G. 1980. personnel Management, P.H.I ,
Dore, R. 1997. The diploma disease: Education ,qualifications and development. Institute of Education. London.
Gibb, A. 1991. “Enterprise Culture- Its Meaning and Implications for Education and Training”. European Industrial Training Journal, Vol. 11.NO.2.
Gimeno, J. Folta, T.B. Coper A.C. and Woo, C.Y. 1997. Survival of the Fittest? Entrepreneurial Human Capital and the Persistence of Underperforming Firms, Administrative Science Quarterly, 42,4,PP. 750-783.
Gimeno, J. Folta, T.B. Coper A.C. and Woo, C.Y. 1997, Survival of the Fittest? Entrepreneurial Human Capital and the Persistence of Underperforming Firms, Administrative Science Quarterly, 42,4,PP. 750-783.
Green, A. 1990. Education and state formation. The Macmillian Press. London.
Green , A. & Sakamoto-Vandenberg, A. 2000. The plase of skills in national competition strategies in Germany ,Japan ,Singapore and the UK. University of London.
Haq Mahbub & Haq Khadija, 1998, Human Devlopment in South Asia, Karachi: Oxford University Press.
Harper, M. 1983, " Selection and training for Entrepreneurship Development", ILO, Geneva.
Michalak,Donald F and G.Yayer. 1979. Edvin Making The Training Process Work ,New York
Ringer, F. 1979. Education and society in modern Europe,Indiana University Press. London.
sayadian, mirza S. 1988.Human Resources Management, TataMC GrawHill,New Dehli .
Schomann, K. 1998. Labour market trasitions and dynamics of transitions in Germany,in education and work in Great Britain. Germany and Italy,eds.A.Jobert ,C.Marry, L.Tanguay, & H. Rainbird, Routledge, London.
Tolention, A., 1995. " Guidelines for the Analysis of Policies & Programms for Small & Medium Enterprise Development", ILO, Geneva.
UNDP. 2001. Human development Report 2001: Making New Technologies Work for Human Development.
VO C.H., 1997, Not for My Child, Techniques 71, No: 9, January
VO C.H. 1997. What Do People Think of Us? Techniques 72, No. 6(September).
Yong Jin . 1998, General or Vocational? The Tough Choice in the Chinese Education Policy, International of Education Development, July.
Weiner, M.J. 1981. English Culture and the Decline of the Industrial Spirit. Cambridge University Press.
White, M. 1995. “Youth ,emploment and post-compulsory education : crisis policy making in three depression decade in Australia”. Australian and NewZealand Journal of Vocational Education Research. Vol. 13, No.1.pp.110-40.
Yong Jin. 1998. General or Vocational? The Tough Choice in the Chinese Education Policy, International of Education Development, 18(4), July.