فهرست:
فصل اول: طرح و کلیات تحقیق.. 1
مقدمه. 2
1-1-بیان مسئله. 3
2-1- اهمیت و ضرورت موضوع. 5
3-1- اهداف تحقیق.. 8
4-1- پرسش های تحقیق.. 8
5-1- نوع و روش تحقیق.. 9
6-1- روش گردآوری اطلاعات.. 9
7-1- قلمرو تحقیق.. 9
8-1- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق.. 9
9-1-مراحل انجام تحقیق.. 11
فصل دوم : مبانی نظری پژوهش و مروری بر تحقیقات پیشین.. 10
مقدمه. 11
1-2- ارزیابی عملکرد. 12
1-1-2-تعریف ارزیابی عملکرد. 12
2-1-2- فلسفه ی امروزین ارزیابی عملکرد. 13
3-1-2- چرا بایستی عملکرد را بسنجیم؟ 13
4-1-2- عوامل مؤثر بر عملکرد سازمان. 14
5-1-2-اهداف ارزیابی عملکرد سازمان. 14
6-1-2- اهداف سیستم های ارزیابی عملکرد در شهرداری ها 15
7-1-2-فرآیند ارزیابی عملکرد. 15
8-1-2- سیر تاریخی ارزیابی عملکرد. 16
9-1-2- دیدگاه های ارزیابی عملکرد. 16
2-2- مدل های ارزیابی عملکرد. 18
1-2-2-مدل جایزه ی دمینگ... 18
1-1-2-2-معیارهای اصلی مدل دمینگ... 18
2-2-2-مدل بنیاد کیفیت اروپا 19
3-2-2- جایزه کیفیت مالکوم بالدریج. 21
4-2-2-مدل کارت امتیازی متوازن. 22
1-4-2-2-ویژگیهای کارت امتیازی متوازن. 23
2-4-2-2-مراحل پیاده سازی کارت امتیازی متوازن. 24
3-4-2-2-منظرهای کارت امتیازی متوازن. 24
4-4-2-2-شاخص های کارت امتیازی متوازن. 26
5-4-2-2-مدل کارت امتیازی در بخش عمومی و غیرانتفاعی.. 28
5-2-2- مدل تعالی کسب و کار کانجی.. 28
6-2-2- دلایل انتخاب مدل کارت امتیازی کانجی توسط محقق.. 32
3-2- پیشینه تحقیق و مطالعات ارزیابی عملکرد شهرداری.. 34
1-3-2-پیشینه داخلی تحقیق.. 34
1-1-3-2- طراحی سیستم نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران. 34
2-1-3-2- طراحی نظام ارزیابی عملکرد معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران. 34
3-1-3-2- طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران. 35
4-1-3-2- ارزیابی عملکرد سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور 36
5-1-3-2-ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی.. 36
6-1-3-2- ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن. 36
2-3-2- پیشینه خارجی تحقیق.. 36
1-2-3-2- شاخص های شهری برای مدیریت شهرها 36
2-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری پرتوریا 38
3-2-3-2- نظام ارزیابی عملکرد شهرداری شارلوت.. 42
3-3-2-جمع بندی مطالعه ی تطبیقی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری ها 47
4-2-معرفی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران. 48
1-4-2- ماموریت معاونت شهرسازی و معماری.. 48
2-4-2-هدف معاونت شهرسازی و معماری.. 49
3-4-2- اهم وظایف معاونت شهرسازی و معماری.. 50
5-2- نظام موجود ارزیابی عملکرد معاونت ها و مناطق.. 53
6-2- طرح جامع شهر تهران. 54
7-2- برنامه پنج ساله ی شهرداری تهران. 55
8-2- برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری تهران. 57
9-2- تعریف معیار و شاخص... 59
1-9-2-تعریف معیار 59
2-9-2- تعاریف و ویژگی های شاخص... 59
10-2-مدل مفهومی و مدل تحلیلی تحقیق.. 60
خلاصه. 64
فصل سوم : روش شناسی تحقیق.. 67
مقدمه. 68
1-3-روش تحقیق.. 68
2-3-جامعه آماری.. 69
3-3-نمونه آماری.. 69
4-3-روش نمونه گیری.. 70
5-3-ابزار جمع آوری اطلاعات.. 71
6-3-مقیاس اندازه گیری.. 71
7-3-روایی و پایایی ابزار 72
8-3-معرفی دو منطقه ی 7 و 10 شهرداری تهران. 73
1-8-3-معرفی منطقه 7 شهرداری تهران. 73
2-8-3-معرفی منطقه 10 شهرداری تهران. 74
10-3-روش های آماری مورد استفاده 75
11-3-ارتباط سوالات پرسشنامه با سوالات تحقیق و شاخص ها 76
خلاصه. 79
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها 81
مقدمه. 82
1-4-آمار توصیفی.. 83
1-1-4- توصیف دادههای جمعیت شناختی شهروندان. 83
1-2-4- توصیف دادههای جمعیت شناختی متخصصان و کارشناسان. 87
3-2-4- سن.. 87
2-4-آمار استنباطی.. 91
1-2-4- پاسخ به سوالات تحقیق از منظر شهروندان. 92
2-2-4-نتیجه گیری آزمون پرسش های تحقیق از منظر شهروندان: 96
3-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر شهروندان در منطقه 7. 97
4-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر شهروندان در منطقه 10. 97
5-2-4- آزمون پرسش های تحقیق مربوط به کارشناسان و متخصصین.. 98
6-2-4-نتیجه گیری آزمون پرسش ها از منظر کارشناسان: 102
7-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر کارشناسان در منطقه 7. 103
8-2-4- الویت بندی ابعاد کارت امتیازی کانجی از منظر کارشناسان در منطقه 10. 103
9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان / پاسخ به سوال باز تحقیق.. 104
1-9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان منطقه 7/ پاسخ به سوال باز تحقیق.. 104
2-9-2-4- الویت بندی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری از منظر کارشناسان و متخصصین منطقه 10/ پاسخ به سوال باز تحقیق 105
10-2-4- پاسخ به سوال اصلی تحقیق از نظر شهروندان و کارشناسان معاونت شهرسازی منطقه 7. 107
12-2-4- الویت بندی مولفه های یادگیری سازمانی در منطقه 7. 110
13-2-4- الویت بندی مولفه های تحقیق در منطقه 7. 110
14-2-4- الویت بندی مولفه های یادگیری سازمانی در منطقه 10. 111
15-2-4- الویت بندی شاخص های تحقیق در منطقه 10. 111
16-2-4-ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد کارت امتیازی کانجی.. 112
خلاصه. 112
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها 110
مقدمه. 111
1-5- خلاصه نتایج تحقیق.. 111
1-1-5-پاسخ به سوالات تحقیق و تحلیل یافته ها 114
2-5- محدودیت های تحقیق.. 119
3-5- ارائه راهکارها و پیشنهادها 120
4-5- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده 124
خلاصه. 124
منابع. II
پیوست شماره یک... VI
( پرسشنامه تحقیق) VI
منبع:
اسلام، علی اکبر (1389)، طراحی شاخص ها و نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران
الوانی، مهدی، سیدنقوی، میرعلی (1382) مدل امتیازی متوازن، الگوی برای سنجش عملکرد بخش دولتی، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 37 و 38، ص 17-2
انواری رستمی، علی اصغر (1380)، طراحی نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی، دانشگاه تربیت مدرس، مرکز مطالعات بهره وری ایران
ایران نژاد پاریزی، مهدی (1378) ، روش تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، نشر میدان
برک پور، ناصر (1389)، ارزیابی عملکرد شهرداری ها بر پایه سنجش میزان رضایت مردم از خدمات شهری، فصلنامه مدیریت شهری،شماره 25
بورنه ، مایک و بورنه، پای پا (1386) ، ترجمه الهوردی تقوی، تهران، انتشارات رسا
حافظ نیا، محمدرضا (1382)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی
حسینی، سید عباس(1387)، ارزیابی عملکرد سازمان با استفاده از مدل تعالی کسب و کار کانجی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
خاکی. غلامرضا (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.
دلاور، علی(1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد.
دیوید، فردآر (1383) ، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
رحیمی، غفور (1385) ، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 173
رفیع زاده، علاءالدین(1384)، تحلیل تطبیقی مدل های ارزیابی عملکرد از حیث اهداف، مبانی و نتایج و دستاوردها، دومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ دهم، تهران: نشر آگاه.
سنجری، احمدرضا (1388)، روش های تحقیق در مدیریت؛ دولتی، بازرگانی، صنعتی، بانکداری،اقتصاد و حسابداری، تهران، انتشارات عابد.
شفیعی، زینب(1387)، ارزیابی عملکرد امور مالیاتی شهر تهران بر اساس کارت امتیازی متوازن، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران.
صادق پور، ابوالفضل؛ مقدس، جلال(1374)، نظریه سازمان-مدیریت و علم مدیریت، تهران، آموزش مدیریت دولتی
صادقی، فواد (1386)، ارزیابی عملکرد شرکت بهره برداری مترو تهران با استفاده از کارت امتیازی متوازن، دانشگاه علامه طباطبایی
طبرسا، غلامرضا(1378)، بررسی و تعیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمان های دولتی، مجموعه مقاله های همایش ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور
عباس پور، عباس (1382) ، مدیریت منابع انسانی، رویکرده، فرآیندها و کارکردها، تهران، انتشارات سمت، چاپ اول، 214-215
علی احمدی، علیرضا؛ فتح الله، مهدی(1382)، نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، تهران، انتشارات تولید دانش، چاپ چهادرهم
فروتن، سمانه (1390)، ارزیابی عملکرد شهرداری کاشان با استفاده از کارت امتیازی متوازن، دانشگاه علامه طباطبایی
فقیهی، هوشیار (1387)، ارزیابی عملکرد شهرداران منطق شهرداری تهران، ویژه نامه مدیریت استراتژیک شهری، شماره 3، ص 60
قدسی پور، سیدحسن (1379)، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، مرکز نشر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید (1386)، سازمان استراتژی محور، ترجمه پرویز بختیاری، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، تهران، چاپ اول
کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید (1386)، همسویی استراتژیک، ایجاد هم افزایی با کارت امتیازی متوازن، ترجمه بابک زنده دل، موسسه عالی پژوهش و تامین اجتماعی، تهران، آسیا
کاپلان ، رابرت و نورتون، دیوید (1384)، نقشه استراتژی، تبدیل دارایی های نامشهود به پیامدهای مشهود، گروه پژوهشی صنعتی آریانا
مرکز مطالعات مدیریت و بهره وری ایران (1380)، طراحی نظام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور، دانشگاه تربیت مدرس
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1388)، طراحی نظام ارزیابی عملکرد شهرداری تهران
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1391)، شاخص ها و معیارهای ارزیابی طرح جامع تهران، دانش شهر شماره 112
مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (1387)، نظام های نظارت و ارزیابی عملکرد در شهرداری ها، ویژه نامه مدیریت استراتژیک شهری، شماره 3
مرکز مطالعات و برنامه ریزی راهبردی شهر تهران(معاونت پژوهشی) (1386)، مجموعه اسناد راهبردی و ملاک عمل کمیته های مطالعات راهبردی
معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران (1389)، نظام جامع مدیریت عملکرد شهرداری تهران
معاونت برنامه ریزی و توسعه ی شهری شهرداری تهران(1392)، برنامه عملیاتی میان مدت شهرداری- 1390 تا 1392، انتشارات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران
مومنی، منصور (1389) تحلیل های آماری با استفاده از SPSS ،تهران، کتاب نو
نجاتی، مصطفی (1386)، ارزیابی عملکرد شهرداری ها با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن، سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد
نیلی، مسعود (1382)، خلاصه مطالعات طرح استراتژی توسعه صنعتی کشور، انتشارات دانشگاه صنعتی شریف
Agostino, Deborah and Arnoboldi , michela (2011) , How the BSC implementation process shapes its outcome , International Journal Of Productivity and Performance Management , Vol. 60 No. 2,pp 99-114
Ahn, H., 2001, Applying the Balanced Scorecard Concept: An Experience Report. Journal of Long Range Planning.
Akalu, M. M. 2003. The Process of Investment Appraisal: The Experience of 10 Large British and Dutch Companies. International Journal of Project Management,
Bracegirdle , Peter, International Experience in Municipal Performance Measurement, Manila, 2003, 3th international conference on decentralization organized by the center for local and regional governance at the university of the Philippins.
Kanji, G.K. (1998) Measurement of business excellence, Total Quality Management, 9, pp 633-643
Kanji, G.K. (2002) Kanji’s Business Scorecard, Total Quality Management, pp 13-27
Kaplan R.S., Norton D.P. 1992. The Balanced Scorecard—Measures That Drive
Kaplan R.S., Norton D.P. 1996. The Balanced Scorecard. Boston: Harvard Business
Neeiy, A. and Adams, C. (2002) , Perspectives on performance: The performance prism , forthcoming in Journal of Cost Management
Niven Poul. Balanced Scorecard step by step for Government and non profit Agencies (2003) – Jojn wily & Sons.
Walton, Curt; Schumacher, Lisa; Robinson, Chuck, 2001; Putting Strategy first in Performance Management city of Charlotte.
Zairi Mohamed,(1994), Measuring Performance for Business Result , champan & hall.
www.apr.com
www.tshwane.gov.za
www.tehran.ir
www.shahrsazi.tehran.ir
www.region7.tehran.ir
www.region10.tehran.ir
www.iie.ir