فهرست:
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله. 2
1-2 پرسشهای پژوهش... 4
1-3 فرضیههای پژوهش... 5
1-4 مروری بر ادبیات نظری وپیشینهی تحقیق.. 8
1-5 اهداف و ارزش نظری پژوهش... 28
1-6 روش و منطق اجرایی پژوهش... 29
1-7 معرفی جامعه آماری نمونهها 31
8-1 استفاده از اطلاعات و مدارک موجود. 32
1-8-2 مشاهده 33
1-8-3 مصاحبه. 34
1- 8-4 پرسشنامه. 35
1-9محدودیتهای پژوهش... 37
فصل دوم
مبانی، مباحث نظری و داده های اولیه پژوهش(معرفی جامع واژگان کلیدی)
2-1هنر 40
2-2هنرهای سنتی. 41
2-3صنایع دستی. 42
2-3-1تعاریف صنایع دستی. 42
2-3-2ویژگیهای صنایع دستی. 43
2-3-3خصیصههای صنایع دستی. 44
2-3-4ضعفهای صنایع دستی ایران.. 44
2-3-6 فرصتهای صنایع دستی ایران.. 46
2-3-7 محصولات صنایع دستی. 48
2-3-8 بازارصنایع دستی. 52
2-3-9 بخشهای مرتبط با توزیع صنایع دستی.. 54
2-3-10 مکان مناسب جهت عرضه تولیدات صنایع دستی.. 55
2-3-11 سازمان تربیتی،علمی وفرهنگی ملل متحد: یونسکو. 56
2-4فرهنگ.. 56
2-4-1فرهنگ و تمدن. 57
2-4-2خرده فرهنگ.. 57
2-4-3 فرهنگ ملی. 57
2-4-4 فرهنگ قومی. 57
2-4-5هویت فرهنگی. 58
2-4-6حافظه فرهنگی. 58
2-4-7فرهنگ نمادی. 58
2-4-8سرمایه فرهنگی. 59
2-4-9 هژمونی فرهنگی / فرادستی.. 59
2-5اقتصاد 60
2-6 تبلیغات.. 61
2-6-1 تبلیغات درصنایع دستی ایران.. 62
2-7 قیمتگذاری. 63
2-7-1 قیمتگذاری صحیح در تولیدات صنایع دستی ایران.. 64
2-8بستهبندی. 66
2-8-1شاخصهای بستهبندی محصولات صنایع دستی.. 68
2-8-2 چالشهای بستهبندی صنایع دستی.. 68
2- 10 برند. 69
2-10-1 نام برند. 71
2-10-2 عناصربرند. 71
2-10-3چالشهای برندسازی در ایران.. 72
2-10-4مفهوم برند ملی. 72
2-11تعریف مینا در لغتنامه دهخدا 73
2-11-1 مینا و میناکاری. 73
2-11-2هنر میناکاری ایران قبل از اسلام. 75
2-11-3هنر مینا کاری ایران بعد از اسلام. 77
2-12 استانداردسازی. 85
2-13تاثیر کالاهای چین بر صنایع دستی.. 85
فصل سوم
(روش شناسی)
مقدمه. 89
3-1 روش شناسی پژوهش.... 90
3-2 جامعه نمونه وروش تعیین حجم نمونه. 90
3-3 متغیرهای پژوهش.... 93
3-3-1 انواع متغیر. 93
3-4 نحوه تهیه پرسشنامه. 93
3-4-1 پرسشهای باز و بسته. 93
3-4-2 تنظیم پرسشنامه. 94
3-4-3اعتبار سنجی پرسشنامه. 95
3-4-4قابلیت اعتماد(پایایی)ابزار اندازه گیری.. 93
3-5 روایی(اعتبار)پرسشنامه. 94
3-5-1 ابزاراندازهگیری.. 95
3-5-2 اعتبارمحتوا 109
3-5-3 اعتبارملاکی.. 110
3-5-4 اعتبارسازه. 111
3-5-5 اعتبارعاملی.. 112
3-6 آزمون فریدمن.. 98
3-7 آزمون من ویتنی ویلکاکسون.. 98
3-8 آمار استنباطی و توصیفی.. 99
3-9 آزمون آماری و تخمین آماری.. 100
3-10 آزمونهای آماری پارامتریک و ناپارامتریک... 101
3-10-1 خلاصه آزمونهای پارامتریک... 101
3-10-2 خلاصه آزمونهای ناپارامتریک... 101
فصل چهارم
یافته های تحقیق و مطالعات آماری
4-1مقدمه. 104
4-2 تجزیه وتحلیل توصیفی دادههای نمونه. 105
4-2-1 بررسی گروه شغلی افراد پاسخ دهنده. 106
4-2-2 بررسی توصیفی جنسیت افراد پاسخ دهنده. 107
4-2-3 بررسی و ضعیت سنی افراد پاسخ دهنده. 108
4-2-4 بررسی توصیفی مدرک تحصیلی افراد پاسخ دهنده. 109
4-2-5 بررسی توصیفی حضور افراد پاسخ دهنده در فعالیتهای هنری.. 110
4-3 نتایج استنباطی دادهها 111
4-3-1 بررسی فرضیههای تحقیق.. 112
4-3-2 بررسی فرضیه دوم. 115
4-3-2-1 بررسی فرضیه دوم اصلی.. 115
4-3-2-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه دوم. 119
4-3-2-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه دوم. 122
4-3-2-4 رتبهبندی فرضیههای فرعی معنیدار فرضیه دوم. 125
4-3-3 بررسی فرضیه سوم. 127
4-3-2-1 بررسی فرضیه سوم اصلی.. 127
4-3-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول فرضیه سوم. 130
4-3-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم فرضیه سوم. 133
4-3-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم فرضیه سوم. 136
4-3-3-5 بررسی فرضیه فرعی چهارم فرضیه سوم. 139
4-3-3-6 بررسی فرضیه فرعی پنجم فرضیه سوم. 142
4-3-3-7 بررسی فرضیه فرعی ششم فرضیه سوم. 145
4-3-3-8 بررسی فرضیه فرعی هفتم فرضیه سوم. 148
4-3-3-9 بررسی فرضیه فرعیه هشتم فرضیه سوم. 151
4-3-3-10- رتبه بندی فرضیههای فرعی معنیدار فرضیه سوم. 154
4-4- رتبه بندی آماری.. 158
فصل پنجم
تحلیل و استنتاج
5-1جایگاه مینای نقاشی.. 162
5-2قیمت مینا 162
5-3طرح و نقش مینا 164
5-3-1تأثیر طراحی خلاقانه در مینای نقاشی.. 165
5-4 بسته بندی مناسب... 167
5-4-1شاخصهای بستهبندی محصولات صنایع دستی.. 169
5-4-2چالشهای بستهبندی صنایع دستی.. 170
5-4-3راهکارهایی برای طراحی بسته بندی محصولات صنایع دستی.. 170
5-4-4ایجاد بستهبندی برای تولیدات صنایع دستی.. 171
5-5 تاثیر راهکار برندسازی بر ارتقاء کیفیت و بهبود. 172
5-5-1تجربیات جهانی برندسازی ملی.. 173
5- 6استانداردسازی راه ورود صنایع دستی به بازارهای جهانی.. 174
5-7 به رسمیت شناختن پتانسیل گردشگری.. 17
5-8 بازاریابی و ایجاد علاقه در مصرف کننده. 178
5-9 حضور مؤثر رقیبان در ارائه کیفیت بهتر. 178
5-10حضور کارشناسان بر ارتقاء کیفیت و بهبود محصولات.. 180
5-11ناشناخته بودن صنایع دستی در ایران و بازارهای جهانی.. 182
5-12مزایای پیاده سازی برند در صنایع دستی.. 182
5-13نتیجه گیری. 183
منابع.
منبع:
فصل اول
کلیات پژوهش
بیان
مسئله ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع
جهان مادیگرای معاصر که همه چیز را با معیارهای کمّی و غالبا مادی و اقتصادی میسنجد، در برخی نقاط جهان تا جایی پیشرفتهاست که نه تنها آثار و نتایج و فواید فعالیتهای بشری را اینگونه ارزیابی میکند، بلکه پا را فراتر نهاده و به بازده ی فوری و بالبداهه آن اصرار میورزد. یکی از مقولاتی که به صورتهای مختلف به اسارت سرمایه درآمده است، زمینههای مختلف هنری میباشد که کم و بیش (چه از نظر هنرمند، چه از نظر مواد اولیه مورد نیاز او و چه از نظر آحاد جامعه به عنوان مخاطبان هنر) تحت تأثیر نیاز موازین اقتصاد رایج جامعه قرار گرفته اند. برای ایجاد این ارتباط و یا بهتر بگوییم برای توجیه این سلطه، جنبههای اقتصادی آن مطرح میشود. وضعیت حاضر را شاید لزوم خود کفایی هنر و توسعه هنر به سرمایه بتوان از ثمرات دوران مدرن شمرد که همانند گذشته لزومی به عجین بودن زندگی و فعالیتهای انسان با هنر نمیبیند و هنر را مقولهای منتزع از زندگی جدید قلمداد میکند که خلق و ایجا ش به عدهای خاص محدود است که البته هزینههایی دارند و لذا مصرفکنندگان آثار هنری باید این هزینه را بپردازند.
اقتصاد هنر در ایران، به ابعاد مختلف جریانات موازی با هنر میپردازد. وضعیت اقتصادی هنرهای صناعی ایران در منطقه خاورمیانه، حضور ایران در بازارهای معتبر خارجی، نقش حراجهای داخلی بر جریان اقتصادی هنر، وضعیت هنر و نوع اقتصادی شدن آن، ضرورت این کاوش است.
مینا کاری در ایران از دیرباز جزو هنرهای فلزی غنی ما ایرانیان بودهاست، ولی به علل مختلف در دورههای گوناگون وضعیت متفاوتی پیدا کرده است. امروزه افراد انگشتشماری در این زمینه به فعالیت مشغولاند و روزبهروز از تعداد آنها کاسته میشود، چرا که سختی کار و نبود درآمد کافی، صبر و تحمل مشقات، اشتیاق به این هنر را از آنها گرفته و وادار به ترک کار یا کمکاریشان کرده است و ولی در میان آنها، افرادی هم هستند که با عشق به کار، به تلاش بیوقفهشان ادامه میدهند. این شرایط، ضرورت پژوهش در این زمینه را روشن خواهد ساخت. در این پژوهش، علاوه بر مطالعه جایگاه این هنر و مطالعه علل رکود و تبیین نیازهای کنونی جهت رشد و ارتقای اقتصادی هر چه بیشتر درخصوص عرضه مینا که شامل تولید و فروش است
به مطالعه عواملی چون تبلیغات، بستهبندی، برندسازی، استانداردسازی، ... پرداخته خواهد شد.
در شاخه تقاضا و خرید نیز به مؤلفههایی که موجب بالا بردن علاقه خریدارن این آثار میگردد، خواهیم پرداخت و عناصر و ویژگیهایی چون رنگ، نقش، ترکیببندی، حضور طرحهای اصیل، ابتکارات و نوآوریهایی که حضورشان در اثر به جذب مخاطب میانجامد را، واکاوی خواهیم نمود.
سعی برآن داریم تا رابطه اقتصاد هنر را با آثار هنری مینای نقاشی که یکی از شناختهترین و رایجترین محصولات صنایع دستی است، مورد مطالعه قرار دهیم و به مطالعه مؤلفههای هنری تأثیرگذار بر رونق اقتصادی مینای نقاشی بپردازیم.
1-2 پرسشهای پژوهش
آنچه در این پژوهش موردسوال وکنکاش قرار خواهد گرفت آن است که:
جایگاه فعلی مینای نقاشی در مقایسه با دیگر محصولات فلزی به لحاظ فروش و عرضه چگونه است؟
موثرترین ویژگی در رونق اقتصادی صنایع دستی (مینای نقاشی) در بازار تهران چیست؟
چه راهکارهایی را میتوان برای ارتقاء کیفیت تولید و بهبود عرضه محصولات مینای نقاشی در بازار تهران پیشنهاد کرد؟
بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر صنعت بیبدیل و بیرقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسلها را در محصولات تولیدیشان متجلی کرده و از آن پاسداری مینماید.
با استناد به ویژگیهای ارزندهای که در این گونه صنایع موجودند از قبیل ( ملی بودن، غیر وابسته بودن، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه وابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایهگذاری زیاد، بسترساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغالزایی و ...) زمینه رشد و اعتلای اقتصادی این صنعت را میتوان توسعه داد.
در سیر تحول تاریخی و تحولات فنی و تغییر و روش تولید صنایع و حرفههای دستی و مینای نقاشی، ظهور انقلاب صنعتی بزرگترین رویداد محسوب میشود، زیرا به یکباره تولیدات دچار تحول و دگرگونی عظیمی گردید. دراین پژوهش، تغییراتی که به واسطه تکنولوژی صورت گرفته است و بر تولید و عرضه محصولات مینای نقاشی نقش داشته است، مطالعه خواهیم نمود.
برندسازی،استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است که در پاسخ به سوالات میباشد مطالعه میگردد.
همچنین قرار گرفتن خیابان ویلا به عنوان مهمترین بخش در حوزه توزیع، عرضه وتقاضا و موقعیت جغرافیایی این مکان در پایتخت ایران در نظر خواهیم داشت.
1-3 فرضیههای پژوهش
1-3 -1جایگاه فعلی مینای نقاشی درمقایسه با دیگر محصولات فلزی صنایع دستی از نظر فروش و عرضه در بازار تهران چیست؟
فرضیه :
خریداران ، مینای نقاشی را بیش از سایر صنایع دستی فلزی(قلمزنی،فیروزهکوبی،ملیله و...) می خرند.
حضورمحصولات چینی موجب کاهش میزان خرید و تقاضای مینای نقاشی می شود.
مینای نقاشی به عنوان کالایی با ارزش افزوده شناخته می شود.
خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.
خریدارن صنایع دستی خارجی (توریست)، مینای نقاشی رامی شناسند و در مورد آن اطلاع دارند.
خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را بیشتر به دلیل کاربردی و مصرفی بودن آن
می خرند.
خریدارن صنایع دستی، مینای نقاشی را به دلیل کیفیتش( به نسبت سایر صنایع دستی فلزی) بیشترمی خرند.
1-3-2موثر ترین ویژگی در رونق اقتصادی محصولات صنایع دستی(مینای نقاشی)در بازار تهران چیست؟
رنگ، طرح و نقش مینا از ویژگیهای رونق اقتصادی مینای نقاشی است.
تولید کنندگان در مورد ایجاد طرحهای نو وخلاق ریسک پذیری دارند
طرح های جدید مینای نقاشی دارای استقبال کمی است.
طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان است.
طرح های مینای نقاشی مطابق با سلایق مشتریان در حال تغییر است.
طرح های مینای نقاشی فاقد نوآوری است.
فرضیه: قیمت مناسب مینا از ویژگیهای رونق اقتصادی مینای نقاشی است.
1-3-3چه راهکارهایی را می توان برای ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات مینای نقاشی توصیه کرد؟
فرضیه: برندسازی، استاندارد سازی، حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی حوزه مینای نقاشی، حضور رقیبان توانا، ساخت کوره و رنگ در ایران، توریست، بر ارتقا کیفیت تولید و بهبود محصولات و نتایج اقتصادی مینای نقاشی تاثیرگذار است.
برند سازی در بخش مینای نقاشی بالا بردن کیفیت را درپی خواهد داشت.
استاندارد سازی مینای نقاشی ، حضور و عرضه در بازار های جهانی را در پی خواهد داشت.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش تولید را در پی خواهد داشت.
حضور کارشناسان و صاحبان نظر دراقتصاد صنایع دستی مینای نقاشی ثبات قیمت را در پی خواهد داشت.
حضور رقیبان توانا در عرصه تولید در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
حضور رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را در پی خواهد داشت.
حضور رقیبان توانا در عرصه تولیدات در صنایع دستی مینای نقاشی افزایش فروش را درپی خواهد داشت.
وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی کیفیت را بالا خواهد برد.
وجود تعامل میان رقیبان توانا در عرصه فروش در صنایع دستی مینای نقاشی میزان فروش را بالا خواهد برد.
ساخت رنگ صنایع دستی مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند محصولات خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.
ساخت رنگ بوم مینای نقاشی در ایران با کیفیتی همانند به رنگهای خارجی موجب کاهش قیمت تمام شده خواهد بود.
ساخت کوره هایی با تکنولوژی امروز ، کیفیت را بالا خواهد برد.
برای خریدارن صنایع دستی، بسته بندی مینای نقاشی اهمیت دارد.
در فروش صنایع دستی، بسته بندی اهمیت دارد.
بسته بندی مناسب و زیبا در فروش اثر موثر است.
بازاریابی مناسب در فروش اثر موثر است.
مسائل و شگردهای بازاریابی کار آمد در فروش و تولید اثر موثر است.
حضورصاحبان فن و نظردرخصوص بازاریابی در روند افزایش بازدهی اقتصادی موثر است.
حضور خریداران خارجی(توریست) برفروش آثار صنایع دستی مینای نقاشی موثر است.
هنر فروش و داشتن اطلاعات کافی در مورد اثر هنری در ارتقا فروش موثر است.
1-4پیشینهی تحقیق
از آنجا که رویکرد پژوهش حاضر شناخت مؤلفههای هنری تاثیرگذار بررونق اقتصادی مینای نقاشی در تهران است.در مقالات، رسالات یا کتب، با هدف فوق، پژوهشی صورت نگرفته است. اما در زمینه صنایعدستی و توسعه فعالیتهای بخش فرهنگی و اقتصادی صنایعدستی، مقالات و رسالت متعددی وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.
1-در نشریه گلجام، بهار و تابستان 1386، شماره 7-6، صفحه 155 تا صفحه 171. که توسط عبدالحمید حاجی پور شوشتری تحت عنوان مهر اصالت یونسکو برای صنایع دستی نوشته شده است، صنایعدستی به طور اخص مورد نظر قرارگرفته شده است و به برشمردن شاخصههای موثر در رشد و حفاظت صنایع دستی در جهان میپردازد.
یکی از برنامههای بهبود بهرهوری، ارتقای کیفیت محصولات است و کیفیت بالاتر، شرط لازم وکافی برای ارتقای بهرهوری محسوب می شود. همان گونه که فعالیتهای اقتصادی پیوسته در حال توسعه است، انتظارات و نیازمندیهای مشتریان نیزدر حال دگرگونی است. افراد همواره خواهان کیفیت بهتر هستند. امروزه اداره یک فعالیت اقتصادی، بیشتر به مسابقه کیفیت شباهت دارد و تسامح در کیفیت، به منزله نفی در بقا و تداوم فعالیتهای اقتصادی است. از سوی دیگر صنایع دستی به عنوان بخشی مهم وتاثیرگذار در ساختار اجتماعی، فرهنگی، هنری و اقتصادی نقش مهم و ارزنده ای در توسعه اقتصادی و فعالیتهای فقر زدایی کشورها (به ویژه جهان سوم )ایفا می کند. مهر اصالت یونسکو در خصوص صنایع دستی که در صورت احراز شرایطی چون اصالت، هویت ملی، ابداع و نوآوری، رعایت جنبههای کاربردی و مسائل زیست محیطی و قوانین کار و حقوق مالکیت معنوی و نیز داشتن بازار مقصد و در نهایت ارتقای کیفیت و بسط و توسعه صنایع دستی ، اعطا گردیده و در راستای صیانت از کیان فرهنگی و هنری ملتها است امری مهم و ممدوح و شایسته توجه و تاکید دست اندر کاران است.
مهر اصالت یونسکو که توسط دفتر بانکوک و با همکاری انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی در سال 2001در آسیا تاسیس شد، در سال 2004به بخشهای جنوب آسیا و آسیای مرکزی و از سال 2006 به شرق آسیا، آفریقا و آمریکا تسری یافت. این برنامه اهدافی چون تداوم و تقویت دانش سنتی و مهارتهای هنری رادر نهایت به حفظ و صیانت از تنوع فرهنگی ملتها (مناطق مختلف)منتج میشود، تعقیب می کند. ایران در اولین سال مشارکت خود در این برنامه بین اللمللی که در مهر ماه سال1386در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار گردید، شش مهر اصالت دریافت کرد. با توجه به اهمیت فرهنگی، هنری و اقتصادی موضوع، مقاله حاضر تلاشی در جهت معرفی بیشتر و تبیین این مهر محسوب می شود.
نگاه به این پژوهش بدان جهت است که اهمیت و خلاء زیادی که در ارتباط با کمیت کیفیت رقابت و حضور موثر در بازارهای مقصد و بالقوه جهانی وجود دارد و می بایست توجه کافی و وافی به این موضوع مبذول گردد تا از این رهگذر هنرمندان و صنعتگران و دست اندرکاران صنایع دستی بتواند با اخذ مهر اصالت برای مصنوعات تولیدی خود، ضمن بهره گیری از امکانات و تسهیلات مربوط، زمینه حضور و تداوم فعالیت در بازارهای جهانی را فراهم و تقویت نمایند. همچنین حفاظت و ماندگاری از شیوه های سنتی و حرفه ای صنایع دستی از دغدغه های اصلی است که بیتاثیر در رونق اقتصادی نخواهد بود.اهداف این پژوهش که تامین بازار و فرصتهای تجاری است از اهداف مهر اصالت یونسکو نیز میباشد.
2-در نشریه مطالعات جامعه شناختی ایران که توسط محمد رضا مریدی و معصومه تقیزادگان نوشته شده است و با عنوان سیاست گذاری و برنامهریزی اجتماعی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی بخش فرهنگ و ارزیابی طرحهای کلان، رونقبخشی به بازار هنر ایران در دهه 1380 میباشد با سیاست گذاری فرهنگی، اقتصاد هنر، برنامه توسعه هنر ایران آشنا خواهیم شد و مؤلفههای موثر را باز خواهیم شناخت .
در واژگان کلیدی این پژوهش به اقتصاد هنر، سیاست گذاری فرهنگی برمیخوریم و آنچه مسلم است، رابطه میان اقتصاد فرهنگ و تعاملات بین حوزه های تولید (آفرینش) و مصرف کالاهای فرهنگی و هنری، مورد نظر این پژوهش میباشد و وجه اشتراک آن با موضوع شناخت مؤلفههای تاثیرگذار بر رونق اقتصادی در تعادل میان اقتصاد فرهنگ و هنر است. قابل توجه اینکه بررسی سیاستهای دولتی در الگوهای کشورهای سرمایهداری و تبیین و ترویج فرهنگ سهم مصرف کننده بر خرید آثار فرهنگی و هنری از مسائل بسیار مهم در رونق اقتصادی آثار صنایع دستی است که قطعا در پژوهش حاضر برای نیل به اهداف و پاسخ به سوالات نیازمند استفاده از سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیت اقتصادی و هنری خواهیم بود، نقطه قوت در پژوهش فوق نتایجی است که کاملاً مرتبط با آثار هنری و فرهنگی است. همچنین زیر ساختهای کشور و وضع قوانین مربوط به حوزه تولید و توزیع آثار و زمینهسازی و ایجاد تسهیلات و حمایت از صادرات در بازارهای جهانی و توسعه صنعت جهانگردی و ایرانگردی و رفع موانع موجود و معرفی جاذبههای گردشگری در سطح بین الملل و تعیین جایگاه صنایع فرهنگی در توسعه صنعت کشور و تشویق سرمایهگذاری در تاسیسات زیر بنایی و ایجاد موسسههای اعتباری به منظور حمایت از تولید و عرضه آثار و خدمات فرهنگی است. این پژوهش در عرصه فرهنگ به کاوش پرداخته است در حالی که نزدیکی و مشابهت میان فرهنگ و هنر آنچنان است که میتوان نتایج را به هنر تعمیم داد و کالاهای هنری را در مفهوم کششهای اقتصادی بررسی کرد. مقصود از کشش عکسالعمل هنر در مواجهه با متغیرهای موثر بر آن است که مورد پژوهش قرار خواهد گرفت.