فهرست:
فهرست تصاویر. د
مقدمه. 1
فصل اول: کلیات پژوهش.... 4
1-1 بیان مساله. 4
1-2 پیشینه تحقیق.. 5
1-3 اهداف تحقیق.. 6
1-4 فرضیه و سوالات کلیدی تحقیق.. 6
1-5 روش تحقیق.. 7
فصل دوم: خاستگاه هنرهای تعاملی.. 8
2-1 جایگاهی برای تعامل در اثر هنری.. 8
2-2 پیشرفت تکنولوژی وگسترش زمینههای ارتباطی هنر. 14
2-3 پیوند تکنولوژی و هنرهای رسانهای.. 19
2-4 اینترنت، شبکهی جهانی بستری برای ارائهی هنر تعاملی.. 22
فصل سوم: هنر تعاملی؛ شاخصهها و اهداف.. 30
3-1 هنرهای چند رسانهای و تعامل.. 30
3-2 جایگاه تصاویر متحرک در هنرهای تعاملی.. 33
3-3 شاخصههای هنر تعاملی و هدف.. 34
3-3-1 واقعیت مجازی در دنیای تصاویر متحرک تعاملی.. 34
3-3-1-1 بازتولید و واقعیت... 35
3-3-1-2 مفهوم مخاطب در فضای مجازی.. 38
3-3-1-3 ارتباط مخاطب با «واقعیت» در فضای مجازی.. 39
3-3-1-4 واقعیت مجازی؛ تعریف... 41
3-3-2 روایت در انیمیشنهای تعاملی.. 44
3-3-3 مخاطب آگاه، تکمیلکنندهی اثر تعاملی.. 53
3-3-3-1 زمینههای فعالیت مخاطب... 53
3-3-3-2 تعریف مخاطب و جایگاه او. 54
3-3-3-3 مجذوب شدن و شرکت در اثر. 57
3-3-3-4 همذاتپنداری.. 59
3-3-3-5 درک و حضور. 63
3-3-3-6 شبیهسازی حسی و آغاز مرحلهی درگیری تماشاگر. 65
3-3-3-7 لذت طلبی مخاطب... 68
3-3-3-8 زیباییشناسی وابسته به احساس مخاطب... 71
3-3-3-9 حس آزادی و خلاقیت مخاطب... 71
3-3-3-10 ویژگی مخاطب خلاق: در پی معنی و لذت.. 73
فصل چهارم: موردپژوهی و نتیجهگیری.. 75
4-1 موردپژوهی.. 75
4-2 نتیجه گیری.. 82
منابع.. 88
منبع:
احمدی، بابک (۱۳۷۷). آفرینش و آزادی. تهران: نشر مرکز.
استم، رابرت (۱۳۸۵). «پسا سینما: نگرهی دیجیتال و رسانههای نوین» در (عامری مهابادی :گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
بنیامین، والتر(۱۳۸۲). «اثر هنری در عصر بازتولیدپذیری تکنیکی آن». در زیباییشناسی انتقادی. والتر بنیامین و دیگران. ترجمهی مهرگان، امید. تهران: گام نو.
خداپرستی، بهزاد (۱۳۸۸). فلسفه هنر های تعاملی. تهران: نشر زمان.
خداپرستی، بهزاد (۱۳۸۸). «روایت در بازیهای رایانهای». تهران: نشریه هنر، شماره ۸۱.
دارلی، اندرو (۱۳۸۵). «سطح نمایش و فضاهای تماشا در فرهنگ بصری دیجیتال» در (عامری مهابادی: گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
دهقانی، آزاده (۱۳۸۷). « هنر تعاملی؛ پیدایش مفهوم تعامل در هنر». تهران: نشریه تندیس، شماره ۱۲۲.
دهقانی، آزاده (۱۳۸۷). « هنر جدید: واقعیت مجازی زمینهساز هنر تعاملی». تهران: نشریه تندیس، شماره ۱۲۳.
دهقانی، آزاده (۱۳۸۷). « هنر جدید: روایتهای مجازی؛ فیلم، فیلم، ویدئو، انیمیشن»، تهران: نشریه تندیس، شماره ۱۲۵.
راش، مایکل(۱۳۸۹). رسانههای نوین در هنر قرن بیستم. ترجمهی روشنی، بیتا. تهران: مؤسسهی فرهنگی پژوهشی چاپ و نشر نظر.
صباغیان، جاوید، و حسنایی، محمدرضا (۱۳۹۱). «بازی رایانهای در مقام متن هنری». تهران، نشریه هنرهای زیبا، شماره۱۷.
فاطمی، سیدمحسن(۱۳۸۶). «رد پای لاکان در فیلم». تهران: پژوهشنامه فرهنگستان هنر شماره ۴.
کیندر، مارشا (۱۳۸۵). «فضاهای محوری،آواتارها و عرصههای روایی(میراث بونوئل برای رسانههای دیجیتالی نوین و روایت تعاملی متکی بر پایگاه اطلاعات)» در (عامری مهابادی :گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی
لگت، مایک (۱۳۸۵). «شرایط تعاملی؛ سینما و رسانههای دیجیتال»، در (عامری مهابادی :گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی
لو گریس، ملکوم (۱۳۸۴). سینمای تجربی در عصر دیجیتال. عامری، علی. تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
مانوویچ، لف (۱۳۸۲). «سینما به عنوان یک رابط فرهنگی محبوبترین سکانس تصاویر متحرک در تمام دوران». ترجمهی تمجیدی، محمدحسین. تهران: نشریه زیباشناخت شماره ۹.
مانوویچ، لف (۱۳۸۵). «سینمای دیجیتال چیست؟»، در (عامری مهابادی :گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی
مانوویچ، لف (۱۳۸۶). «از واقعگرایی دیجیتال ویدئو تا ماشین جهانی ضبط». ترجمهی عامری، علی. تهران: نشریه هنر شماره ۷۴.
مانوویچ، لف (۱۳۸۷). «هنر جدید: رسانههای نو؛ از بورخس تا HTML». دهقانی، آزاده. تهران: نشریه تندیس، شماره۱۳۴و۱۳۷.
مانوویچ، لف (۱۳۸۸). «زیباییشناسی پسا رسانهای». ترجمهی صابریپور، مریم. تهران: نشریه زیبا شناخت شماره ۲۰.
مقیمنژاد، سید مهدی (۱۳۸۴). «درآمدی بر هنرهای چندرسانهای»، تهران: فصلنامهی هنر شمارهی ۶۵.
ندالیانیس، آنجلا (۱۳۸۵). «نظامهای ادراکی باروک؛ دگرگونی شکلهای معاصر سرگرمی دیجیتال». در (عامری مهابادی :گردآورنده و مترجم) زیباییشناسی سینمای دیجیتال. تهران: بنیاد سینمایی فارابی
Arns, I. (2004). “Interaction, participation, networking: Art and telecommunication”. Media art net.
Daniels, D. (2000),. “Media Art Interaction, The 1980s and 1990s in Germany”. ZKM Karlsruhe. Vienna:Springer.
Jacobson, L. (1992). Cyberarts. Backbeat Books.
Mark, Sinclair (17 May 2011). "BLA BLA: a film for computer". Creative Review (London). Retrieved 9 June 2011.
Manovich, L. (2001). The Language of New Media. MIT press.
Popova, M. (2012). Heinz Dilemma: A Hand-Drawn interactive animation to test your moral development. Retrieved June 15, 2014. From
www.brainpickings.org/index..php/2012/03/29/heinz-dilemma-interactive/
Poster, M. (2002). “What’s the Matter With the Inter- net?”, Minneapolis, University of Minnesota Press.
Rogala, Miroslaw (2000). “Towards a Theory of Interactive Art Experience”. Interactive Media Design.
"SXSW prize for interactive art goes to NFB filmmaker". CBC News. Canadian Press. 15 March 2012. Retrieved 19 March 2012.
"Webby awards honour NFB, girls say video". CBC News. May 1, 2012. Retrieved May 12, 2012.
Weibel, Peter(2004). “Algorithmic Revolution On the History of Interactive Art”. Massachusetts:ZKM Karlsruhe.
سایت انجمن zkm , media art netwww.medienkunstnetz.de ,
سایت مرکز مطالعات سینمایی کانادا NFB، www.nfb.ca/interactive
سایت مرجع سینمای مستند و تعاملی www.i-docs.org