فهرست:
فصل اول : کلیات تحقیق
بیان مسئله ......................................................................................................................... 2
هدف های تحقیق............................................................................................................... 3
اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن .................................................................... 3
سوالات و فرضیه های تحقیق ........................................................................................... 4
روش تحقیق ...................................................................................................................... 4
محدودیت ها و مشکلات تحقیق ...................................................................................... 5
پیشینه تحقیق ..................................................................................................................... 6
فصل دوم: رئالیسم
مقدمه ................................................................................................................................................ 8
2-1 تعریف رئالیسم .........................................................................................................................10
2-2 علل پیدایش و رشد مکتب رئالیسم ......................................................................................... 16
2-3 تفاوت رئالیسم و ناتورالیسم .....................................................................................................23
2-4 نظریه پردازان رئالیسم ...............................................................................................................24
فصل سوم: رئالیسم در نقاشی
3-1 پایه گذاران ................................................................................................................................27
3-2 انواع رئالیسم .............................................................................................................................22
3-2-1 رئالیسم مدرن ............................................................................................................... 29
3-2-2 نئورئالیسم .................................................................................................................... 34
3-2-3 هایپر رئالیسم ................................................................................................................37
3-2-4 رئالیسم جادویی .......................................................................................................... 41
3-2-5 رئالیسم نئوفیگوراتیو......................................................................................................43
فصل چهارم: موضوعیت انسان در آثار هنری
4-1 تاریخچه موضوعیت انسان در آثار هنری ...............................................................................49
4-2 نقاشی رئالیستی و فیگور انسان ..............................................................................................50
فصل پنجم: رئالیسم در ایران
5-1 رئالیسم در ایران ......................................................................................................................55
5-2 هنرمندان رئالیست از 1970 تا اکنون .......................................................................................60
5-2-1 معصومه مظفری ......................................................................................................... 61
5-2-2 شهره مهران ............................................................................................................... 77
5-2-3 احمد مرشدلو ............................................................................................................ 97
5-2-4 مهرداد محب علی .....................................................................................................112
5-2-5 امین نورانی .............................................................................................................. 131
فصل ششم: رئالیسم در امریکا
6-1 رئالیسم در امریکا ..................................................................................................................149
6-2 هنرمندان رئالیست از 1970 تا کنون .....................................................................................150
6-2-1 اندرو وایت ................................................................................................................151
6-2-2 پرل استاین ................................................................................................................169
6-2-3 سیدنی گودمن ...........................................................................................................187
6-2-4 اریک فیشل ...............................................................................................................198
6-2-5 جک بیل ...................................................................................................................205
فصل هفتم: نتیجه گیری
7-1 نتیجه گیری ......................................................................................................................... 213
فهرست منابع فارسی ............................................................................................................ 222
فهرست منابع انگلیسی .......................................................................................................... 224
چکیده انگلیسی .................................................................................................................... 225
منبع:
کتابها:
آرناسن، هاروارد، "تاریخ هنرنوین"، 1389، محمد تقی فرامرزی، چاپ اول، نگارستان کتاب
بکولا، ساندرو ، "هنر مدرنیسم"،1387، رویین پاکباز، چاپ اول، نشر فرهنگ معاصر
پاکباز، رویین، "دایره المعارف هنر"، 1390، چاپ دهم، واحد کامپیوتر و چاپ فرهنگ اسلامی
فهیمی فر، اصغر،" انگیزش های اجتماعی و فلسفی در پیدایش مکاتب هنری (از کلاسیسیسم تا مدرنیسم)"، 1374 ، چاپ چهارم، انتشارات شفق
گاردنر، هلن، "هنر در گذر زمان"، 1392، محمد تقی فرامرزی، چاپ دهم، نشر آگاه
گرانت، دیمیان،" رئالیسم(واقعگرایی) از مجموعه مکتبها، سبکها و اصطلاحات ادبی و هنری"،1376، حسن افشار، چاپ دوم، موسسه چاپ و انتشارات وزارت خارجه
پایانامه ها:
بزرگی، فاطمه (1390). " بازگشت فیگور به نقاشی پس از انقلابات فکری 1960 (در اروپا و امریکا)"، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.
8.
مقالات:
حقدوست راد، سیده زهرا.( ، آذرماه 1381) " اندور وایت از زبان اندرو وایت"، نشریه هنرهای تجسمی، شماره 18
حقیقی،مانی(1391)، "ناممکن بودن فتورئالیسم ، درباره شهره مهران " ، تندیس، شماره 234
خادمی ، داریوش( 1383)، "هم حسی بیننده (گفتگو با احمد مرشدلو به بهانه نمایش آثارش در خانه هنرمندان دی ماه 1383"، تندیس، شماره 43
دارابی، هلیا (1386)، "حال محتوم فراگیر(نگاهی به نقاشی های احمد مرشدلو آبان و آذر 1386 گالری اثر)"، هفت (هنر و معماری)، شماره 44
شریفیان، وحید(خرداد 1383)، " سیدنی گودمن و اوهام دیرگاه های شهری (گذار از تجربه فقر در نقاشی قرن31 (قسمت پنجم)"، تندیس، شماره 27
عارفی، عباس (آذر 1388)،" معرفت و گونه های رئالیسم"،فصلنامه ذهن
15.
قره باغی،علی اصغر.( 1382) ، " واژگان و اصطلاحات فرهنگ جهانی (13)(رئالیسم)"، گلستانه، شماره 51
قره باغی، علی اصغر (اسفند 1382)،"نمایش نمادین از دست رفتگی ها"، گلستانه، سال پنجم، شماره 55
قره باغی ، علی اصغر (1378)،" کشتی نوح خاطرات" ، نشریه آزادگان، یکشنبه 5 دی 1378، شماره 66
موریزی نژاد، حسن (16 فروردین 1384) "طراحان امروز ایران (معصومه مظفری)" ، تندیس ، شماره 46
موریزی نژاد، حسن(8 آذر 1390)، "هنرمندان معاصر ایران: امین نورانی"، تندیس، شماره 213
موریزی نژاد، حسن (1384)، "طراحی: طراحان امروز ایران"، تندیس ، شماره 48
محب علی، مهرداد (25 دی 1386) "ماکارونی" ، در تندیس، شماره 116
مطلب زاده، علی(9 آبان ماه 89)، "هیچ موضوعی کهنه نمی شود"، روزنامه شرق ، شماره 1100
مطلب زاده، علی (1386)، "الان هم مد چیز دیگری است"، اعتماد
نیل قاز، نسیم (1390)، "نقاشی رئالیستی معاصر در ایران و شرایط اجتماعی ظهور آن (1376-1388)".جامعه شناسی هنر و ادبیات. شماره اول
منابع اینترنتی:
زهتاب، زهرا. "اندیشه ، نه بیان شخصی" ،http://www.artomorrow.com/far/index.asp?page=49&id=512
کامرانی، بهنام، 1390، "اینجا تهران است" ، http://www.artomorrow.com/far/index.asp?page=49&id=552
نوروزی طلب، علیرضا( 27/05/1378) ، تجسم واقعیت بصری، جام حم آنلاین، http://www1.jamejamonline.ir/printable.aspx?newsnum=100954550504،] 03/5/1393
منابع انگلسی
1. Beckler, Josh, 2014,"Biography: Pearlstein, Philip", Josh Beckler, http://pabook.libraries.psu.edu/palitmap/bios/Pearlstein__Philip.html [Fall 2007]
2. Berlind , Robert, 2014,"PHILIP PEARLSTEIN JUST THE FACTS, 50 Years of Looking and Drawing and Painting",Robert Berlind, http://www.brooklynrail.org/2014/03/artseen/philip-pearlstein-just-the-facts-50-years-of-looking-and-drawing-and-painting [FEBRUARY 22, 2014]
3. Douglas, Oliver (2002-03). "Human Form in Art", http://www.prm.ox.ac.uk/HumanForm.html, [August 2014]
4. Fischl, Eric, 2014, “Biography”, http://www.ericfischl.com/html/en/bio/Bio.html [2014]
5. Ford , Chadds,2007,"NATIONAL MEDAL OF ARTS", HTTP://ARTS.GOV/HONORS/MEDALS/ANDREW-WYETH,[Spring 2014]
6. Hills, Hudson, 2014,"In Memory of Jack Beal", Hudson Hills, http://obits.dignitymemorial.com/dignity-memorial/obituary.aspx?n=Jack-
7. Josh Beckler, 2014,"Biography: Pearlstein, Philip", Josh Beckler, http://pabook.libraries.psu.edu/palitmap/bios/Pearlstein__Philip.html [Fall 2007]
Beal&lc=6830&pid=166779947&mid=5653462 [September 2013]
8. Vitello, Paul, 2013,"Jack Beal, Optimistic New Realist Painter, Dies at 82", Paul Vitello, http://www.nytimes.com/2013/09/08/arts/design/jack-beal-optimistic-new-realist-painter-dies-at-82.html?_r=1&adxnnl=1&smid=pl-share&adxnnlx=1387476849-4w3bhRuxGxsODDHzCY78OA& [September 8, 2013]
9. Sorabella, Jean (January 2008). "The Nude in the Middle Ages and the Renaissance, In Heilbrunn Timeline of Art History", http://www.metmuseum.org/toah/hd/numr/hd_numr.htm, [October 2014].