فهرست:
مقدمه........................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1– 1 بیان مسأله............................................................................................................ 4
1 – 2 اهداف پژوهش.................................................................................................... 5
1– 2 - 1 هدف اصلی................................................................................................ 5
1– 2 - 2 هدف فرعی ................................................................................................ 5
1 – 3 اهمّیّت و ضرورت تحقیق ..................................................................................... 5
1 – 4 سوالات تحقیق.................................................................................................... 6
1– 4 - 1 سوال اصلی................................................................................................. 6
1 – 4 - 2 سوالات فرعی .......................................................................................... 7
1 – 5 پیشینه تحقیق....................................................................................................... 7
1 – 6 روش و ابزارگردآوری اطلاعات............................................................................ 10
1 – 7 روش انجام تحقیق .............................................................................................. 10
1 – 8 روش تحلیل اطلاعات ........................................................................................ 10
1 – 9 تاریخچه............................................................................................................ 11
1 – 9 - 1 مجموعه زیارتی امام رضا (ع)....................................................................... 11
1 – 9 - 2 تاریخچه حرم امام رضا (ع) از آغاز تا پیش از حمله مغول................................ 11
1 – 9 - 3 مجموعه امام رضا (ع) در دوره مغول.............................................................. 14
1 – 9 – 4 مجموعه امام رضا (ع) در دوره تیموری......................................................... 14
1 – 9 – 4– 1 صحن عتیق....................................................................................... 15
1 – 9 – 4 – 2 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع)............................................. 15
1 – 9 – 4 – 3 رواقها............................................................................................ 17
1 – 9 – 4 – 4 مسجد گوهرشاد ............................................................................... 17
1 – 9 – 5 مجموعه امام رضا (ع) در دوره صفویه........................................................... 18
1 – 9 – 5 – 1 صحن عتیق...................................................................................... 19
1 – 9 – 5– 2 گنبد مطهر ....................................................................................... 20
1 – 9 – 5 – 3 رواقها........................................................................................... 20
1 – 9 – 5 – 4 مدارس احداثی در مجموعه امام رضا (ع) ............................................ 21
1 – 9 – 6 مجموعه امام رضا (ع) در دوره افشاریه تا دوره قاجاریه ................................ 21
1 – 9 – 7 مجموعه امام رضا (ع) در دوره قاجاریه ........................................................ 22
1 – 9 – 7 – 1 صحن نو......................................................................................... 23
1 – 9 – 7 – 2 مدرسه علینقی میرزا ......................................................................... 24
1 – 9 – 7 – 3 رواقها........................................................................................... 24
1 – 9– 8 مجموعه امام رضا (ع) در دوره پهلوی .......................................................... 25
1 – 9 – 8 – 1 رواقها .......................................................................................... 25
1 – 9 – 8 – 2 کتابخانه آستانقدس ....................................................................... 28
1 – 9 – 8 – 3 موزه و صحن موزه ......................................................................... 28
1 – 9– 9 مجموعه امام رضا (ع) در دوره انقلاب اسلامی............................................... 29
1 – 9 – 9 – 1 صحنها.......................................................................................... 29
1 – 9 – 9 – 2 رواق دارالولایه................................................................................ 33
1 – 9 – 9 – 3 دانشگاه علوم اسلامی رضوی ............................................................ 33
1 – 10 تعاریف ........................................................................................................... 33
1 – 10- 1 وجه تسمیه کتیبه........................................................................................ 33
1 – 10 - 2 کتیبهنگاری ............................................................................................ 34
1 – 10 - 2 - 1 خط کوفی ..................................................................................... 35
1 – 10 – 2 – 1- 1 کوفیتزیینی ............................................................................ 35
1 – 10 – 2 – 1- 2 کوفی بنایی.............................................................................. 36
1 – 10 - 2 - 2 خط محقق...................................................................................... 37
1 – 10 - 2 - 3 خط ثلث........................................................................................ 37
1 – 10 - 2 - 4 خط نسخ........................................................................................ 38
1 – 10 - 2 - 5 خط تعلیق....................................................................................... 39
1 – 10 - 2 – 6 خط نستعلیق................................................................................... 40
1 – 10 - 3 مفاهیم بصری .......................................................................................... 41
1 – 10 – 3 - 1 آهنگ بصری ................................................................................ 41
1 – 10 – 3 - 2 تعادل............................................................................................ 42
1 – 10 – 3 - 3 تباین............................................................................................. 43
1 – 10 – 3 – 4 ترکیببندی .................................................................................. 43
1 – 10 – 3 – 4 – 1 ترکیب عمودی ...................................................................... 43
1 – 10 – 3 – 4 – 2 ترکیب متقاطع......................................................................... 44
1 – 10 – 3 – 4 – 3 ترکیب مثلث .......................................................................... 44
1 – 10 – 3 – 4 – 4 ترکیب اریب .......................................................................... 44
1 – 10 – 3 – 4 – 5 ترکیب دایره........................................................................... 44
1 – 10 – 3 – 4 – 6 تناسب .................................................................................. 45
فصل دوم: گونه شناسی کتیبهها
2 – 1 مقدمه ................................................................................................................ 47
2 – 2 دستهبندی کتیبهها................................................................................................ 48
2 – 2 - 1 دستهبندی محتوایی ..................................................................................... 50
2 – 2 -1 - 1 کتیبههای مذهبی ................................................................................ 50
2 – 2 -1 – 1 - 1 آیات قرآنی .............................................................................. 51
2 – 2 -1 – 1 - 2 احادیث...................................................................................... 52
2 – 2 -1 – 1 - 3 ادعیه و تذکرهها .......................................................................... 53
2 – 2 -1 – 1 – 4 ابیات شعر .................................................................................. 55
2 – 2 -1 - 2 کتیبههای احداثیه ............................................................................... 55
2 – 2 -1 - 3 کتیبههای مذهبی – احداثیه................................................................. 57
2 – 2 - 2 دستهبندی براساس خط................................................................................ 57
2 – 2 - 2 – 1 کاربرد خط کوفی در کتیبهنگاری ...................................................... 59
2 – 2 - 2 – 1 - 1خط کوفی ساده ......................................................................... 59
2 – 2 - 2 – 1 – 2 خط کوفیتزیینی ....................................................................... 60
2 – 2 - 2 – 1 – 3 کوفی بنایی (معقلی) ................................................................... 60
2 – 2 - 2 – 2 کاربرد خط ثلث درکتیبهنگاری .......................................................... 61
2 – 2 - 2 – 3 کاربرد خط نستعلیق درکتیبهنگاری ..................................................... 65
2 – 2 - 3 دستهبندی براساس قالب و شکلکلی ............................................................ 68
2 – 2 - 3 - 1 کتیبههای طوماری............................................................................. 69
2 – 2 - 3 - 2 قاببندیها ..................................................................................... 72
2 – 2 - 3 - 3 الواح کتیبهای................................................................................... 74
2 – 2 - 3 - 3 – 1 الواح ترنجی ............................................................................. 75
2 – 2 - 3 - 3 – 2 الواح شمسهای (مدور)................................................................. 77
2 – 2 - 3 - 3 – 3 الواح هندسی ............................................................................ 78
2 – 2 – 4 ترکیب خط درکتیبه ................................................................................... 80
2 – 2 – 4 – 1 کتیبههای تکسطری........................................................................... 80
2 – 2 – 4 – 2 کتیبههای طوماری دوطبقه و سهطبقه ...................................................... 82
2 – 2 – 4 – 3 کتیبههای طوماری مادر و بچه .............................................................. 84
2 – 2 – 4 – 4 کتیبههایکمربندی .............................................................................. 86
2 – 2 – 5 مصالح مورد استفاده در کتیبهها ................................................................... 87
2 – 2 – 5 – 1 آجرکاری ....................................................................................... 88
2 – 2 – 5 – 2 سنگ ............................................................................................. 90
2 – 2 – 5 – 3 گچ................................................................................................. 92
2 – 2 – 5 – 4 کاشی ............................................................................................ 93
2 – 2 – 5 – 4 – 1 کاشی معرق.............................................................................. 94
2 – 2 – 5 – 4 – 2 کاشی هفترنگ....................................................................... 95
2 – 2 – 5 – 4 – 3 کاشی زیررنگی ........................................................................ 97
2 – 2 – 5 – 4 – 4 کاشی زرینفام.......................................................................... 98
2 – 2 – 5 – 4 – 5 کاشی معقلی ............................................................................ 99
2 – 2 – 5 – 5 تزیینات چوبی.................................................................................. 100
2 – 2 – 5 – 6 آیینهکاری....................................................................................... 101
2 – 2 – 5 – 7 فلزکاری ......................................................................................... 102
2 – 2 – 6 رنگ در کتیبهها ..................................................................................... 103
2 – 3 جمعبندی........................................................................................................... 105
فصل سوم: تحلیل ساختاری کتیبهها
3 – 1 مقدمه ................................................................................................................ 107
3 – 2 بررسی کیفیات بصری در کتیبهها ......................................................................... 108
3 – 2 - 1 آهنگ بصری ............................................................................................ 108
3 – 2 - 2 تعادل ....................................................................................................... 112
3 – 2 - 3 تباین......................................................................................................... 116
3 – 2 – 4 ترکیببندی ............................................................................................. 119
3 – 2 - 5 تناسب ...................................................................................................... 125
3 – 3 مختصری درباره ویژگیهای حروف .................................................................... 128
3 – 4 کرسی................................................................................................................ 139
3 – 5 جمعبندی ......................................................................................................... 142
فصل چهارم: نتیجهگیری
4 – 1 بحث ................................................................................................................. 144
4 – 2 نتیجه ................................................................................................................. 146
4 – 3 پیشنهادات ......................................................................................................... 151
طرح عملی
معرفی .......................................................................................................................... 154
مشخصات فنی .............................................................................................................. 154
فهرست منابع ................................................................................................................ 156
پیوست مطالب............................................................................................................... 165
منبع:
کتاب
ابنحوقل (1366). صورتالارض، ترجمه جعفر شعار، تهران: امیرکبیر.
آرنهایم، رودلف (1391). هنر و ادراک بصری (روانشناسی چشم خلاق)، ترجمه مجید اخگر، تهران: سمت.
اپهام پوپ، آرتر (1373). معماری ایران، ترجمه غلامحسین افشار، تهران: فرهنگیان.
(1376). سیری در هنر ایران، تهران: علمی و فرهنگی.
اتینگهاوزن، ریچارد، الگ گرابر (1386). معماری اسلامی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
استیرلن، هانری (1377). اصفهان تصویر بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: فروزان.
اصفهانی، میرزاحبیب (1369). تذکره خط و خطاطان، ترجمه رحیم چاوشاکبری، تهران: مستوفی.
اللهوردیانطوسی، حسن (1371). سفر بهخراسان، مشهد: کتابکده.
امام، محمدکاظم (1348). مشهدطوس (یک فصل از تاریخ و جغرافیای تاریخی طوس)، تهران: ملک.
آیتالهی، حبیبالله (1390). مبانی نظری هنرهای تجسمی، تهران: سمت.
ایروین، رابرت (1388). هنر اسلامی، ترجمه رویا آزادفر، تهران: سوره مهر.
براتزاده، لیلی (1384). خوشنویسی در ایران (از ایران چه میدانم)، تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
برند، روبرت هیلن (1385). معماری اسلامی، ترجمه باقر آیتاللهزادهشیرازی، تهران: روزنه.
بلر، شیلا، جاناتان ام. بلوم (1381). هنر و معماری اسلامی، ترجمه اردشیر اشراقی، تهران: سروش.
بمانیان، محمدرضا، هانیه اخوت، پرهام بقایی (1390). کاربرد هندسه و تناسبات در معماری، تهران: هله.
بوکور، مونیکدو (1387). رمزهای زنده جان، ترجمه جلال ستّاری، تهران، مرکز.
بهرامزاده، محمد (1382). نظری اجمالی بر سیر تحول خطوط اسلامی و خواندن کتیبهها، تهران: نیکانکتاب.
پهلوان، فهیمه (1390). ارتباط تصویری از چشم انداز نشانه شناسی، تهران: دانشگاه تهران.
تیتوس، بوکهارت (1365). هنر اسلامی: زبان و بیان، ترجمه مسعود رجبنیا، تهران: سروش.
حسینبنعلیاکبرموسوی(مغانی) (1341). بهشت شرق، مشهد: زوار.
حلیمی، محمدحسین (1390). زیباییشناسی خط در مسجد جامع اصفهان، تهران: قدیانی.
خراسانی، ملاهاشم (1347). منتخب التواریخ، تهران: اسلامیه.
داندیس، دونیس اِ (1385). مبادی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: سروش.
دولتشاهسمرقندی (1337). تذکره الشعرا، بهاهتمام ادوارد براون، بهکوشش محمد عباسی، تهران: بارانی.
دهخدا، علیاکبر (1377). لغت نامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
زمرشیدی، حسین (1371). معماری ایران (مصالح شناسی سنتی)، تهران: زمرد.
(1373). کاشیکاری ایران (گلچین معقلی)، ج1، تهران: کیهان.
سان، هوارد، دوروتی سان (1378). زندگی با رنگ، ترجمه نغمه صفاریان، تهران: حکایت.
سفادی، یاسینحمید (1381). خوشنویسی اسلامی، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران: مطالعات هنر اسلامی.
سلطانزاده، حسین (1364). تاریخ مدارس ایران از عهد باستان تا تأسیس دارالفنون، ج 1، تهران: آگاه.
سیّدی، مهدی (1378). تاریخ شهر مشهد (از آغاز تا مشروطه)، تهران: جامی.
و دیگران (1386). مسجد و موقوفات گوهرشاد، قم: کومه.
شیخ فخرالدین الطُریحی، (1416ق). مجمعالبحرین، الجزءثالث، تهران: البعثه.
شیمل، آن ماری(1368). خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، ترجمه اسداللهآزاد، مشهد: آستان قدس رضوی.
صحراگرد، مهدی (1391). شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی (کتیبههای مسجد گوهرشاد)، بهکوشش گروه هنر پژوهی رضوان، مشهد: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
طباطبایی، سیّدمحمدحسین (1363). تفسیرالامیزان، ج21، ترجمه سیّد محمد باقر موسوی همدانی، تهران: مروی.
عالمزاده، بزرگ (1372). راهنمای حریم رضوی (تاریخ مختصر اماکن متبرکه)، مشهد: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
عزالدین علی بن اثیرجزری (1351). تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، 3ج، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی، تهران: موسسه مطبوعات علمی.
(1353). تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، 3ج، ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی ، تهران: موسسه مطبوعات علمی.
عطاردی، عزیزالله (1371). تاریخ آستان قدس رضوی، ج1، تهران: عطارد.
(1371). تاریخ آستان قدس رضوی، ج2، تهران: عطارد.
(1381). فرهنگ خراسان (بخش طوس)، ج1، تهران: عطارد.
عقیقیبخشایشی، عذرا (1375). هنر خط و زنان خوشنویس در تمدن اسلامی، تبریز: آذربایجان.
عمید، حسن (1374). فرهنگ عمید، ج3، تهران: سپهر.
فضایلی، حبیبالله (1362الف). اطلسخط (تحقیق در خطوط اسلامی)، اصفهان: مشعل.
(1362ب). تعلیم خط ، تهران: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
فلدمن، ادموند بورک (1378). تنوع تجارب تجسمی، ترجمه پرویز مرزبان، تهران: سروش.
قلیچخانی، حمیدرضا (1373). رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران: روزنه.
(1388). فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته، تهران: روزنه.
قلیزاده، عادل (1390). طراحی تحلیلی، تهران: فاطمی.
کاریونی، استفانو، توموکوماسویا (1381). کاشیهای ایرانی، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران: مطالعاتهنر اسلامی.
کاویانیان، محمداحتشام (1354). شمسالشموس (تاریخ آستان قدس)، مشهد.
کرامتی، محسن (1370). فرهنگ اصطلاحات هنرهای تجسمی، تهران: چکامه.
کربن، هانری (1383). انسان نورانی در تصوف ایرانی، ترجمه فرامرز جواهرینیا، تهران: گلبان.
کریر، راب ( 1384). تناسب در معماری، ترجمه محمد احمدی نژاد، اصفهان: خاک.
کلینی، یعقوب (1365). الکافی، ج2، تهران: دارالکتبالاسلامیه.
کیانی، محمد یوسف (1376). تزیینات وابسته بهمعماری ایران دوره اسلامی، تهران: میراث فرهنگی.
(1387). تاریخ هنر معماری ایران در دوره اسلامی، تهران: سمت.
(1376). تزیینات وابسته بهمعماری دوران اسلامی، تهران: میراث فرهنگی.
گارت، لیلیان (1381). مبانی هنرهای تجسمی (بهشیوه ای خلاق)، تهران: اسرار دانش.
گلابچی، محمود، آیدین جوانیدیزجی (1392). فنشناسی معماری ایران، تهران: دانشگاه تهران.
لینگز، مارتین (1377). هنر خط و تذهیب قرآنی، ترجمه مهرداد قیومی بیدهندی، تهران: گروس.
مارتن، هانری، جان هوگ (1375). سبک شناسی هنر معماری در سرزمینهای اسلامی، ترجمه پرویز ورجاوند، تهران: علمی و فرهنگی.
ماهرالنقش، محمود (1381). کاشی و کاربرد آن، تهران: سمت.
(1361). طرح و اجرای نقش در کاشیکاری دوره اسلامی (دفتر اول گره کشی)، ج1، تهران: موزه رضا عباسی.
(1362). طرح و اجرای نقش در کاشیکاری دوره اسلامی (دفتردوم گره کشی)، ج2، تهران: موزه رضا عباسی.
محمد حسنخان صنیعالدوله اعتمادالسلطنه، (بیتا). مطلعالشمس، بهاهتمام محمد مقدم، مصطفی انصاری، مجید رهنما، تهران: آموزش انقلاباسلامی.
مجلسی، محمدباقر (1365). بحارالانوار، ج 89، تهران: المکتبه الاسلامیه.
مختارانی، پانتهآ، سحر مختارانی (1376). آرایههای معماری ایران، تهران: توکا.
مدرسرضوی، محمدتقی و دیگران (1386). مشهد در آغاز قرن چهارده خورشیدی، بهاهتمام مهدی سیّدی، مشهد: آهنگ قلم.
مشهدیمحمدی، عباس (حمید) (1383). مشهد الرضا (ع)، تهران: امیرکبیر.
مصدقیان، وحیده (1384). نقش و رنگ در مسجد گوهرشاد، تهران: آبان.
معین، محمد (1381). فرهنگ فارسی، بهاهتمام عزیزالله علیزاده، تهران: فردوس.
مکینژاد، مهدی (1387). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی (تزیینات معماری)، تهران: سمت.
مولوی، عبدالحمید (1349). آثار باستانی خراسان، تهران: انجمن آثار ملی.
مؤتمن، علی (1348). تاریخ آستان قدس رضوی، مشهد: افست.
(1355). تاریخ آستان قدس رضوی، مشهد: آستان قدس رضوی.
مهدیزاده، مصطفی، حسین رزا (1369). منتخبی از مرقعات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مشهد: آستان قدس رضوی.
میرزاابوالقاسمی، محمد صادق (1387). کتیبههای یادمانی فارس، تهران: فرهنگستان هنر.
نامی، غلامحسین (1380). مبانیهنرهایتجسمی، تهران: توس.
نصر، سیّد حسین (1370). جاودانگی و هنر، ترجمه سیّد محمد آوینی، تهران: برگ.
نعمتی، بهزاد، حسین رزاقی (1391). هنر در حرم (مروری بر هنرهای بهکار رفته در حرم رضوی)، مشهد: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
نفیسی، علیاکبر (2536) . فرهنگ نفیسی، ج4، تهران: خیام.
نوروز علی محمد باقر بسطامی (1390). فردوس التواریخ، بهاهتمام علیرضا اکرمی، تهران: مجلسی.
ولیان، عبدالعظیم (1356). آستان قدس رضوی دیروز و امروز، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
ونگ، وسیوس (1387). اصول فرم و طرح، ترجمه آزاده بیدار بخت، نسترن لواسانی، تهران: نشرنی.
یارشاطر، احسان (1384). خوشنویسی، ترجمه پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
یاوری، حسین(1385). آشنایی با هنرهای سنتی، ج1، تهران: صبای سحر
، آنیتا منصوری، شریفه سلطانی (1390). آشنایی با هنرهای سنتی ایران ، ج3، تهران: آذر.
یعقوببنحسن سراجشیرازی (1376). تحفهالمحبین، بهکوشش ایرج افشار و کرامترعنا حسینی، تهران: نقطه.
مقالات
اعتضادپور، علی (1344). «ابنیه آستان قدس (ایوان طلای صحن عتیق)»، در: نامهآستان قدس، ش 2- 3، (بهمن 1344)، ص 222 – 230.
اوکتایی (1340). «کتابخانه آستان قدس»، در: نامهآستان قدس، ش6، (1340)، ص 41 – 46.
ایمانپور، محمدتقی، زهیر صیامیان گرجی (1389). «بررسی پیشینهی یک اثر معماری در حرم رضوی – کتیبههای سنجری»، در: مطالعات تاریخ اسلام، ش 3، (بهار 1389)، ص 15– 36.
برهانآزاد، ابراهیم (1347). «دارالسیّاده»، در: نامهآستان قدس، ش 38، (1347)، ص 124 – 137
بیگی، رضوانعلی، عبدالرضا چاریی (1388). «سیر تحول خط کوفی در نگارش قرآنهای سده اول تا پنجم هجری و بررسی ساختارآن»، در: نگره، ش 12، (پاییز 1388)، ص 5 – 17.
پرسیلا، سوچک (1386). «خوشنویسی در اوایل دوره صفویه»، ترجمه ولیالله کاوسی، در: گلستانهنر، ش10، (زمستان 1386)، ص24 – 39.
حسینیاشکوری، سیّدصادق (1390). «بررسی مزارات خفر (یادگاریهایی از سده هشتم هجری)» در: مجموعه مقالات خوشنویسی مکتب شیراز، بهاهتمام حمیدرضا قلیچخانی، تهران: فرهنگستانهنر، ص 125 – 143.
حسینی، سیّدهاشم (1388). «مقایسه ویژگیهای هنر کتیبهنگاری عصر صفوی در دو مجموعه شاخص شیعی ایران (حرم مطهر امام رضا (ع) و بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی»، در: دو فصلنامه مطالعات هنراسلامی، ش11، (پاییز و زمستان 1388)، ص 105 – 132.
، محمود طاووسی (1385). «تحول هنر کتیبهنگاری عصر صفوی با توجه بهکتیبههای صفوی مجموعهی حرم مطهر امام رضا(ع)»، در: کتاب ماههنر، ش 91، 92، (بهار 1385)، ص 58 – 64.
حکیمی، سعید (1380). «هنر کاشیکاری و خط بنایی (کاشیکاری ایران، نوشته زمرشیدی)»، در: کتاب ماههنر، ش31، 32، (بهار 1380)، ص100 – 104.
خزاعیمسک، سمیه، آرزو پایدارفرد (1392). «تزیینات گچبری و آیینهکاری عمارت باغ رحیمآباد بیرجند»، در: نگره، ش 27، (پاییز 1392)، ص 49 – 60.
داوری، نادر (1357). «مسجد گوهرشاد مشهد نگین خراسان»، در: مسجد، سال پنجم، ش28، (پاییز1357)، ص 92 – 97.
رستمنژاد، مهدی، مهدی نوید (1389). «اعجاز رنگها در قرآن»، در: قرآن و علم، ش7، (پاییز و زمستان 1389)، ص 131 – 164.
رضوان، محمدحسن (1341). «ابنیه آستان قدس (سردر صحن جدید)»، در: نامهآستان قدس، ش 13، (آبان 1341)، ص 52 – 57.
(1342). «ابنیه آستان قدس (دارالعزه)»، در: نامهآستان قدس، ش 16، (آذر 1342)، ص 65– 68.
زنگنه، ابراهیم (1376). «حرم مطهر رضوی و رویدادهای مهم آن»، در: مشکوه، ش، 56- 57، (پاییز و زمستان 1376)، ص 165 – 187.
سپنتا، عبدالحسین (1345). «تزیینات آجری در معماری اسلامی ایران»، در: معارف اسلامی، ش 2، (زمستان 1345)، ص 85 – 88.
سجادی، علی (1367). «هنر گچبری در معماری اسلامی»، در: اثر، ش25، (بهار 1367)، ص 194 – 214
سلیمی، مینو (1383). «هنر کاشی و محراب»، در: کتاب ماههنر، ش 77 – 78، (زمستان 1383)، ص 152 – 159.
شایستهفر، مهناز (1380الف). «کتیبههای اسلامی، تجلی کلمه علی(ع) در تزیین معماری»، در: کتاب ماههنر، ش 31 ، 32، (بهار 1380)، ص 68 – 73.
(1380ب). «جایگاه قرآن، حدیث و ادعیه درکتیبههای اسلامی»، در: مدرس علوم انسانی، دوره 5، ش 23، (1380)، ص 57 – 94.
(1381). «بررسی محتواییکتیبههای مذهبی دوران تیموریان و صفویان»، در: علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، ش 43، (پاییز 1381)، ص 62 – 111.
(1386). «مقام و موقعیت امام رضا(ع) در تزییناتکتیبهای معماری اسلامی با تأکید بر حرم امام رضا(ع)»، در: کتاب ماههنر، ش 103، 104، (بهار 1386)، ص 22 – 32.
(1389). «بررسی تزیینات و کتیبههای قرآنی دو مجموعه گوهرشاد مشهد و هرات»، در: دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، ش 12، (بهار و تابستان 1389)، ص 73 – 98.
شریعت، زهرا (1386). «تزیینات کتیبهای آستانه مقدس قم»، در: دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، ش 7، (پاییز و زمستان 1386)، ص 89 – 110.
شریعتی، علی (1363). «آستان قدس رضوی»، در: کیهان فرهنگی، ش 3، (خرداد 1363)، ص 21– 26.
صبوری، محمدعلی (1346). «خوشنویسی و کتیبهنویسی (خوشنویسی تاریخچه مختصر)»، در: نامه آستانقدس، ش 32، (1346)، ص 78 – 97.
صحراگرد، مهدی (1387). «مروری برکتیبههای تعلیق»، ( طرح پژوهشی منتشر نشده)، تهران: زیر نظر صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری.
(1390). «مروری بر احوال و آثار محمدحسین شهیدالمشهدی در حرم امام رضا (ع)» در: جلوههای هنری مکتب قاجار در آستان قدس رضوی، بهکوشش علی ثابتنیا، مشهد: آفرینشهای هنری آستانقدس رضوی، 1390، ص 36 – 45.
صمدی، حبیبالله (1333). «جامعگوهرشاد یا هشتمین بنای زیبای جهان»، در: یغما، ش79، (زمستان 1333)، ص 509 – 515.
طهوری، نیره (1381). «جستجوی مفاهیم نمادین کاشی زرینفام»، در: خیال، ش 1، (بهار 1381)، ص 58 – 89 .
طاووسی، محمود، فریبا آزادی (1385). «کیمیای آجر و نقش در گنبد خاگی مسجد جامع اصفهان»، در: مدرسهنر، ش1، (پاییز و زمستان 1385)، ص 29 – 44.
فاضل، محمود (1350). «مدارس قدیم مشهد (مدرسه میرزاجعفر)»، در: وحید، دوره9، ش 12، (اسفند1350)، ص 1773 – 1777.
فراست، مریم (1385). « بهکارگیری شاخصههای معماری اسلامی در معماری مسجد محله (با تأکید بر کتیبه و نقوش هندسی) »، در: دوفصلنامه مطالعات هنر اسلامی، دوره 2، ش 4، (بهار و تابستان 1385)، ص 61 - 84 .
قصابیان، محمدرضا (1380). «ضریح مطهر امام رضا (ع) و پیشینهی آن(ع)»، در: مشکوه، ش 72- 73، (پاییز و زمستان 1380)، ص 103 – 120.
کیانی، فاطمه (1390). «درآمدی بر هنر کاشیکاری ایران»، در: ماههنر، ش 153، (بهار 1390)، ص 118 – 125.
کیانی، محمد یوسف (1377). «خراسان مجموعه حرم حضرت رضا (ع)»، در: دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه تهران، ش 146 – 147، (تابستان و پاییز 1377)، ص 12 – 20.
مقیمپوربیژنی، طاهره (1387). «آیینهکاری در معماری دوره قاجار (نگاهی مختصر بر پیشینهی آیینه و کاربرد آن در تاریخ هنر ایران»، در: کتاب ماههنر، ش 119، (تابستان1387)، ص 70 – 77.
مکینژاد، مهدی (1386). «طبقهبندی کتیبهها در معماری دوره صفوی» در: مجموعه مقالات خوشنویسی گردهمایی مکتب اصفهان، بهاهتمام مهدی صحراگرد، تهران: فرهنگستان هنر، ص 86 – 95.
(1388). «سیر تحول کتیبههای ثلث در معماری ایران (صفوی تا قاجار)»، در: نگره، ش13، (زمستان 1388)، ص 29 – 39.
مولوی، عبدالحمید و دیگران (1388). «سیر تحول معماری و توسعه آستان قدس رضوی»، در: وقف میراث جاویدان، ش 65، (بهار 1388)، ص 32 – 49.
مؤتمن، علی (1340الف). «ابنیه آستان قدس » در: نامه آستان قدس، ش 5، (اردیبهشت 1340)، ص 36– 43.
(1340ب). «ابنیه آستان قدس (دارالضیافه)»، در: نامه آستان قدس، ش6، (خرداد 1340)، ص 33– 40.
(1340ج). «ابنیه آستان قدس (صحن جدید)»، در: نامه آستان قدس، ش8، (مهر 1340)، ص 56– 62.
(1340د). «ابنیه آستان قدس (صحن جدید)»، در: نامه آستان قدس، ش9، (آذر 1340)، ص 41– 46.
مهرپویا، جمشید (1376). «آرایههای معماری سنتی در مساجد ایران»، در: هنر و مردم، ش33، (تابستان و پاییز 1376)، ص 556 – 573.
نادری، بقراط (1357). «مختصری راجع به کاشیسازی در مشهد»، در: هنر و مردم، ش 188، (بهار1357)، ص 58 تا 65.
نصراللهزاده، سیروس (1390). «اهمّیّت کتیبهشناسی بهمثابه سندشناسی(نمونه مورد مطالعه: کتیبه بیشاپور بر کعبه زردشت) »، در: اسناد بهارستان، ش 4، (زمستان 1390)، ص 307 – 317.
هدایت، هادی (1363). «هنر کاشیکاری، تبلوری از ذوق و ارادت و عشق»، در: هنر، ش6، (تابستان و پاییز 1363)، ص 278 – 279.
هیلن براند، رابرت (1387). «جنبههای معماری تیموری در آسیای میانه»، ترجمه داود طبایی، در: گلستان هنر، ش14، (زمستان 1387)، ص 65 – 82.
پایاننامه
خراسانی، کاظم (1389). بررسی رابطه شکل و ترکیب در سیاهمشقهای نستعلیق میرزا غلامرضا اصفهانی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ارتباطتصویری، استاد راهنما مصطفی اوجیپور، تهران: دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران.
کتب لاتین
S.Blair, Sheila (1998). Islamic Inscriptions, Edinburgh: Edinburgh University press.
منابع اینترنت
پرتال جامع آستان قدس رضوی (1391). «گنبد طلای امام رضا (ع)»، (photo.aqr.ir )، 3 / 7 / 93.
بایگانی تصاویر آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.