فهرست:
مقدمه: 10
فصل اول.. 12
کلیات پژوهش... 12
۱-1: بیان مسئله. 12
۱-۲: پرسشهای پژوهش... 13
1-3: فرضیات پژوهش... 14
۱-4: اهداف پژوهش... 14
۱-5: پیشینه تحقیق.. 15
1-6: روش پژوهش... 16
فصل دوم. 17
هستی زیباییشناسی تصویر. 17
2-1 مقدمه. 17
2-2 تعریف زیبایی.. 18
تعریف واژه زیباییشناسی.. 19
2-4 زیباییشناسی در رسانههای تصویری.. 20
2-۴-1 عناصر اولیهی رسانههای تصویری.. 20
2-۵ مفاهیم زیباییشناسی.. 21
2-۶ زیباییشناسی در تصویر متحرک.. 22
2-۶-1 عناصر غیرداستانی فیلم. 23
2-۷ زیباییشناسی در رسانههای تصویری.. 26
2-7-1 جوهر تلویزیون و سینما 28
2-8 زیباییشناسی در سینما و تلویزیون. 33
2-8-1 دیدگاههای ابزاری و زیباییشناسانه در تلویزیون. 34
2-8-2 ستیز با نخبهسالاری زیباییشناسانه. 36
2-8-3 محتوا در مقابل فرم. 37
2-9 بررسی نظریه روان شناسی گشتالت در تصویر متحرک.. 42
2-9-1 زمینه پیدایش روانشناسی گشتالت.. 42
2-9-2 مفهوم گشتالت.. 43
2-9-3 آشنایی هنر با نظریه گشتالت.. 43
2-9-4 اصول گشتالت.. 44
2-10 عصر رسانه های نوظهور 49
۲-10-۱ تفکر طراحی و رسانه. 51
نتیجهگیری.. 52
فصل سوم. 54
شاخه های اصلی طراحی گرافیگ... 54
3-1 مقدمه. 54
3-2 تاریخ هنر گرافیک... 55
3-3 تعریف گرافیک... 55
3-4 گرافیک دیزاین در ایران. 58
3-5 گرافیک چاپی.. 61
3-6 گرافیک محیطی.. 63
3-7 گرافیک رایانه ای.. 64
3-7-1 تاریخچه مختصر از علوم رایانه. 64
3-7-2 نرمافزارهای گرافیکی.. 65
3-8 گرافیک متحرک (Motion graphic) 66
3-8-1 گرافیک متحرک در فضای وب (Motion Over the Web) 68
3-8-2 گرافیک متحرک در عنوانبندی سینما و تلویزیون. 69
3-8-3 اهمیت و جایگاه طراحی عنوانبندی سینمای امروز 80
3-9 گرافیک تلویزیونی.. 83
3-9-1 طراحی گرافیک در تلویزیون. 83
3-9-2 ارتباط گرافیک با تلویزیون. 84
3-9-3 ابعاد گرافیک تلویزیونی.. 85
3-9-4 کادر تلویزیون و انواع آن. 86
3-9-5 برندسازی برای شبکه Network Branding. 89
3-9-6 هویت شبکهای (Station Ids) 90
3-9-7 آغازگر نمایش opening titles. 93
3-9-8 میاننهاده-بینابینیها (Interstitials) 94
3-9-9 بامپر Bumper. 95
3-9-10 گرافیک در اخبار تلویزیونی.. 96
3-9-11 زیرنویس (Low Thirds) 101
3-9-12 مورتیسها (Mortises) 103
3-9-۱۳ فهرست برنامههای تلویزیونی (Lineups and upfronts) 104
3-9-۱۴ تگها (Tag) 105
3-9-۱۵ بسته شبکه (network packages ) 106
3-9-۱۶ کمپینهای تبلیغاتی (Promotional campaigns ) 107
3-10 گرافیک متحرک و تبلیغات.. 108
3-10-1 معناشناسی تبلیغات.. 108
3-10-2 فیلمهای تبلیغاتی (Commercials) 110
نتیجهگیری.. 110
فصل چهارم. 113
زبان تصویر. 113
4-2 گرافیک رسانه ای چیست؟. 114
4-3 عناصر گرافیک رسانهای.. 116
4-4 ترکیب تصویری.. 140
4-5 عوامل موثر در تصویر متحرک.. 145
4-6 ویژگی های یک تصویر خوب.. 156
4-7 پندارهای دیداری.. 161
4-7-1 چشم آدمی چگونه کار میکند؟. 161
4-7-2 پندارهای دیداری Visual Illuosion. 162
4-7-3 پندارماه 163
4-7-4 پندارساندر 164
4-7-5 پندار راستایی کرانی.. 164
4-7-6 پندارهای دیداری جنبنده 164
4-8 ساختار موشن گرافیک ( با تاکید بر تیتراژ در سینما) 165
4-8-1 ساختارهای دیداری و شنیداری در موشن گرافیک... 168
4-8-2 تفاوت چاپ و موشن گرافیک: 168
4-8-3 عوامل موثر بر صحنه موشن گرافیک: 169
نتیجهگیری.. 171
ضمیمه. 173
خدمت فرم به محتوا (گفتوگو با عبدالحمید قدیریان) 173
فصل پنجم. 179
مطالعه موردی فیلم تبلیغاتی شرکت اچ پی.. 179
5-1 تاریخچه شرکت اچ پی.. 179
5-2 اهداف و روشها 180
5-3: تجزیه و تحلیل تبلیغ محصولات اچ پی.. 183
گزارش کار عملی: 190
منابع کتابها: 200
منبع:
کتابها:
آرنهایم. رودلف. 1386. هنر و ادراک بصری . مترجم مجید اخگر. تهران. انتشارات سمت.
آرنهایم. رودلف. 1361. فیلم به عنوان هنر. ترجمه فریدون معزی مقدم. تهران. امیرکبیر.
آریان پور.1377. فرهنگ لغات آریانپور.تهران
جونز. پیتر. ۱۳۵۲. متد تصویرگری در تلویزیون. حمید میرمطهری. تهران. انتشارات تلویزیون ملی ایران.
شاپوریان. رضا. 1386. اصول کلی روانشناسی گشتالت. تهران، انتشارات رشد
کپس. جئورگی. 1392. زبان تصویر. ترجمه فیروزه مهاجر. تهران. سروش.
داندیس. دونیس ا. . 1392. مبادی سواد بصری. ترجمه مسعود سپهر. تهران. سروش.
ریکیت. ریچارد. 1392. آشنایی با جلوههای ویژه. گردآوری فرزاد امامی.
صادقی. مهدی. 1387. گرافیک و سینما. تهران. انتشارات میردشتی.
حقشناس. مهدی. 1390. بررسی نقوش انسانی اساطیر ایران و کاربرد آن در گرافیک محیطی، پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران. دانشگاه هنر.
ایلوخانی. مسعود. 1388. گرافیک محیطی. تهران. فاطمی.
دائره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی. سرویراستار عباس حری. تهران. کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
شیخها نازمریم - رهنما رشید. 1390. حرکت در ارتباط تصویری؛ موشن گرافیک. تهران. آبان.
فرشی. امید. بیتا. دانشنامه رشد. تهران
میتری، ژان. 1388. روانشناسی و زیباییشناسی سینما. ترجمه شاپور عظیمی. تهران. نشر سوره مهر
خداپرستی. بهزاد. 1388. مقدمهای بر زیباییشناسی انیمیشن. تهران. نشر زمان
فرنیس. مورین. 1384. هنر در حرکت: زیباییشناسی انیمیشن. ترجمه سارا سعیدان – شهرزاد اکرمی. تهران. دانشکده صداو سیما
ایراندوست. محمدهادی. 1390. عناصر جذابیت در سینمای انیمیشن. تهران. نشر سوره مهر
ویلیامز. ریچارد. 1390 دانستنی های نجات بخش انیمیشن. نویسنده مترجم: فرناز خوشبخت. تهران بنیاد سینمایی فارابی
ثانی. محمودرضا. زیباییشناسی سینما از دیدگاه کیارستمی. نشر معین
بیرن. فابر. ۱۳۷۳. خلاقیت در رنگ، برخورد پویا با رنگ نقاشان و طراحان. مترجم: جلال شباهنگی. نشر فرهنگان
سعیدی پور. فرشته. ۱۳۹۲. گرافیک در عنوان بندی فیلم . انتشارات سروش
شواری واژه گزینی سروش. ۱۳۶۷. واژگان فنی در سینما و تلویزیون. انتشارات سروش
فهیمی فر. علیاصغر. 1388. حکمت رسانههای مدرن. تهران. انتشارات مارلیک
احمدی. بابک. 1388. از نشانه شناسی تصویر تا متن . چاپ هشتم . تهران . نشر مرکز.
بی مگز. فیلیپ. ۱۳۸۴. تاریخ طراحی گرافیک. ترجمه ناهید اعظم فراست، غلامحسین فتح الله نوری. تهران. انتشارات سمت چاپ اول
دوایی، مهدی. 1388. دیزاین برای هویت بصری در یک شبکه تلویزیونی. رساله کارشناسی ارشد، دانشکده صدا و سیما.
مقالات:
جکسون.تیم. 1382. پدیدارشناسی: زیباییشناسی دیجیتال- به سوی زیباییشناسی جدید. مترجم عباس محمدپور. (31-32)
عنوانبندی در سینما و تلویزیون . سیدعلی آتشزر. رواق هنر و اندیشه. شماره ۴
سیرتحول عنوانبندی در سینما و تلویزیون. علی شیخ مهدی و دکتر محمد خزایی. کتاب ماه هنر. مهر و آبان 1380
زیباییشناسی توماس آکوینی. ترجمه مینا نبئی. کتاب ماه هنر. شماره 19. 1387
ماهیت زیباییشناسی رسانه تلویزیون. علی اصغر فهیمی فر. فصلنامه رواق هنر و اندیشه.
زیباییشناسی تلویزیون. تانیا دی توماسو. مترجم: محمدحسین تمجیدی. مجله زیباشناخت
1385، شماره 14
کاربرد نظریه گشتالت در هنر و طراحی/ طاهر رضازاده.کتاب ماه هنر. 1390
رادیو و تلویزیونن. مهراوه فردوسی. جام جم. 1391
تاثیر گرافیک متحرک بر طراحی عنوان بندی فیلم های ایرانی۱۳۸۰-۱۳۹۰ ، یاسر لامعی، سید نظامالدین امامیفر. کتاب ماه هنر . مهر 1392
An Analysis of the Opening Credit Sequence in Film. University of Pennsylvania. 2007
Motion Graphic Design Applied History & Aesthetics. Jon Krasner
سایتها:
www.artists.mihanblog.com
www.saulbass.net
www.hamidghadirian.com
www.cinemavfx.net
www.ciscohome.ir