فهرست:
مقدمه...........................................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات
1-1طرح مساله......................................................................................................................................................... 2
1-2 اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................................................... 4
1-3 اهداف تحقیق................................................................................................................................................... 5
1-4 سوالات تحقیق ............................................................................................................................................... 5
1-5 پیشینهی تحقیق............................................................................................................................................. 5
1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش........................................................................................................................ 7
1-7محدودیتهای پژوهش .................................................................................................................................. 7
فصل دوّم: مبانی نظری
2-1چهارچوب نظری.................................................................................................................................................9
2-2مستند................................................................................................................................................................ 12
2-2-1-تعاریف مستند.............................................................................................................................................13
2-2- 2نگاهی اجمالی به تاریخچه سینمای مستند ایران..................................................................................16
2-3 روایت فیلمی......................................................................................................................................................22
2-4 روایت سینمایی.................................................................................................................................................24
2-5 نظریه های تقلیدی روایت............................................................................................................................ 26
2-5-1 شاهد نامرئی.............................................................................................................................................. 27
2-5-2 آیزنشتاین: روایت به مثابه صحنه آرایی................................................................................................. 28
2-6 نظریه های زبان- بنیاد روایت....................................................................................................................... 30
2-6-1روایت فیلم به مثابه فرازبان........................................................................................................................ 32
2-6-2روایت فیلم به مثابه بیان............................................................................................................................. 33
2-7 نکاتی در باب فرمالیستها و نوفرمالیستها............................................................................................... 34
2-7-1 عناصر شکل روایی و غیر روایی از منظر نوفرمالیستها.........................................................................38
2-7-2 اصول شکل روایی............................................................................................................................................38
2-7-3 تمایز داستان و طرح........................................................................................................................................38
2-7-4 علت....................................................................................................................................................................39
2-7-5 زمان....................................................................................................................................................................40
2-7-6 فضا......................................................................................................................................................................40
2-8 نظریات دیوید بوردول درباره روایت..................................................................................................................41
2-8-1روایت کلاسیک...................................................................................................................................................43
2-8-2روایت سینمای هنری.......................................................................................................................................47
2-8-3روایت مبتنی بر مادهگرایی تاریخی...............................................................................................................51
2-8-4روایت پارامتریک...............................................................................................................................................55
فصل سوّم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق..................................................................................................................................................... 61
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1 مستند انیمیشن..................................................................................................................................................66
4-1-1سیانوزه..............................................................................................................................................................67
4-2 مستندهای اتوبیوگرافیک - خود بیانگر(Self- portrait).......................................................................69
4-3درام مستند (داکیو درام).....................................................................................................................................75
4-4 مستند داستانی (Docufiction)..................................................................................................................78
4-5 مستندهای حیات وحش و محیط زیست.......................................................................................................79
4-6 ملف گند............................................................................................................................................................... 81
4-6-1 شناسنامه ی فیلم........................................................................................................................................... 81
4-6-2 داستان فیلم........................................................................................................................................................82
4-6-3 تحلیل روایتِ فیلم........................................................................................................................................... 83
4-7 ترانه اندوهگین کوهستان......................................................................................................................................86
4-7-1 شناسنامه ی فیلم..............................................................................................................................................86
4-7-2 داستان فیلم........................................................................................................................................................87
4-7-3 تحلیل روایتِ فیلم............................................................................................................................................ 88
4-8 رئیس جمهور میرقنبر........................................................................................................................................... 91
4-8-1 شناسنامه ی فیلم................................................................................................................................................91
4-8-2 داستان فیلم......................................................................................................................................................... 92
4-8-3 تحلیل روایتِ فیلم...............................................................................................................................................93
4-9 فقط کمی نور .......................................................................................................................................................... 97
4-9-1 شناسنامه ی فیلم............................................................................................................................................... 97
4-9-2 داستان فیلم........................................................................................................................................................ 98
4-9-3 تحلیل روایت فیلم.............................................................................................................................................. 98
4-10 بهترین مجسمهی دنیا ..................................................................................................................................... 102
4-10-1 شناسنامهی فیلم............................................................................................................................................102
4-10-2 داستان فیلم....................................................................................................................................................103
4-10-3 تحلیل روایت فیلم..........................................................................................................................................104
4-11 ده فیلم مستند برتر سال1390......................................................................................................................107
4-12معرفی مستندهای مهم سالهای 1391تا1393...........................................................................................115
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 جمع بندی و نتیجه گیری ..................................................................................................................................122
5-2 پیشنهادات...............................................................................................................................................................127
فهرست منابع
منابع ..................................................................................................................................................................................129 چکیده انگلیسی
منبع:
پرینس، جرالد(1389)، روایت شناسی (شکل و کارکرد روایت)، ترجمه: محمد شهبا، تهران: انتشارات مینوی خرد
لوته، یاکوب (1386)، مقدمه ای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه: امید نیک فرجام، تهران: مینوی خرد
متز، کریستین (1376)، نشانه شناسی سینما، ترجمه: روبرت صفاریان، تهران: کانون فرهنگی هنری ایثارگران
اوحدی، مسعود ، روایت سینمایی: عرصه بزرگ گفتمان زیبایی شناسی سینما،
متز، کریستین (1376)، نشانه شناسی سینما، مقاله هایی درباره دلالت در سینما» ترجمه روبرت صفاریان، تهران: ایثارگران
درستکار، رضا(1386)، روایت های مستند- مقالاتی درباره ی سینمای مستند، تهران :مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
بوردول، دیوید(1386)، مقاله آفرینش معنا( استنتاج و ریطوریقا در تاویل سینما)، مترجم: شاپور عظیمی، تهران: کتاب ماه هنر خرداد و تیر
قوکاسیان، زاون(1386)، حقیقت سینما و سینما حقیقت1 جستجویی در سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
قوکاسیان، زاون(1386)، حقیقت سینما و سینما حقیقت2 جستجویی در سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
بردول، دیوید(1373)، روایت در فیلم داستانی 1، ترجمه علا الدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
بردول، دیوید(1373)، روایت در فیلم داستانی 2، ترجمه علا الدین طباطبایی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
احمدی، بابک (1391)،از نشانه های تصویری تا متن، تهران: نشر مرکز
مشکات، سید حمید (1385) فرمالیسم و نو فرمالیسم، تهران: مرکز پژوهش های اسلامی صدا سیما
میلر،آندرو(1392)، در آمدی بر نظریه فرهنگی معاصر،ترجمه: : جمال محمدی، تهران:نشر ققنوس
ارجمند، سید مهدی(1372)، تصویر ذهنی و جهان سینماتوگراف، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
هارلی، جیمز(1373)، قفس سبک آهنین دیوید بوردول، مترجم: ابوالفضل حری . تهران: انتشارات فارابی، دوره نهم شماره چهاردهم
واحدی، مسعود(1388)، روایت سینمایی، مجله هنر دینی شماره 8.
امامی، همایون(1387)، فیلم مستند درام و ساختار دراماتیک، تهران: نشر ساقی
قائم مقامی، رخساره(1387 (انیمیشن مستند: شیوه بیانی تازه. تهران: ماتیکان
ویتاکر، هرولد (1383)، زمان بندی در انیمیشن، مترجم: سلیمان شریفپور، تهران: نشر مرکز
بوردول، دیوید - تامپسون، کریستین(1377) هنر سینما: مترجم فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز
صافاریان، روبرت(1391بهار و تابستان) فصل نامه تحقیقاتی فارابی شماره1 و2، تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و رای ُبن مستند و نقل شده از robertsafarian.comhttp://
ارجمند، سید مهدی(1370)، الگوهای روایت در سینمای ایران، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
میران بارسام، ریچارد(1362) سینمای مستند: ترجمه مرتضی پاریزی، تهران: انتشارات اداره تحقیقات و روابط سینمایی، چاپ اول
ورتوف، ژیگا (1375) کاشف سینمای مستند: مترجم حمید هدینیا، فصل نامه فارابی (ویژه مستند) دوره هفتم، شماره اول، شماره مسلسل 25 تهران: انتشارات فارابی
· آفدرهاید، پاتریشیا (1392)، مقاله:صمیمیت اجتماعی : گسترش سینمای مستند اول شخص.
مترجم: عطیه عطارزاده. نقل شده از سایت رای بن مستند
ضابطی جهرمی، احمد(1393) شکلشناسی و گونهشناسی سینمای مستند، تهران: نشر رونق (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)
گفتگو با کریم عظیمی (1390) نقل شده از سایتhttp://shortfilmnews.com :
رضایی، نیره (1389). عنوان مقاله: تاریخ سینمای مستند، به نقل از سایت: http://nrezaiemotlagh.persianblog.ir
قطبی زاده، سعید (1393)، نقد فیلم خون مردگی، نقل شده از سایت:http://defc.com
Tomascikova, slavka, (2009). Narrative Theory and Narrative Discourse, Bulletin of the transilvania university of Barasor , vol 2. (51).