فهرست:
مقدمه.............................................................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات پژوهش................................................................................................ 4
1-1 بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انتخاب موضوع......................................................................................... 5
1-2 سئوالات پژوهش............................................................................................................................................... 5
1-3 فرضیههای پژوهش........................................................................................................................................... 6
1-4 اهداف پژوهش.................................................................................................................................................... 7
1-5 پیشینه پژوهش.................................................................................................................................................. 7
1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش....................................................................................................................... 12
1-7 معرفی جامعه آماری و نمونهها.................................................................................................................... 13
1-8 محدودیتهای پژوهش................................................................................................................................... 14
فصل دوم: تاریخچه شیشهگری و بررسی ساز و کار معاصر اقتصاد جهانی هنر... 15
2-1 شناخت شیشه................................................................................................................................................. 17
2-2 تاریخچه ی مختصری پیرامون کشف شیشه های رنگی....................................................................... 17
2-3 تاریخچه شیشهگری ایران............................................................................................................................. 19
2-3-1 شیشه گری در دنیای باستان ................................................................................................................ 19
2-3-2 شیشهگری پیش از تاریخ تا دوران هخامنشی................................................................................... 21
2-3-3 شیشهگری در دوران هخامنشی ........................................................................................................... 22
2-3-4 شیشهگری در دوران پارت و ساسانی ................................................................................................. 23
2-3-5 شیشه گری در دوران اسلامی................................................................................................................ 24
2-4 زیورها و سایر اشیاء ....................................................................................................................................... 26
2-4-1 مهره های شیشه ای قرن اول تا چهارم ق.م...................................................................................... 26
2-4-2 مهره های شیشه ای قرن اول تا سوم میلادی................................................................................... 28
2-5 سازوکار معاصر اقتصاد جهانی هنر.............................................................................................................. 35
2-5-1 هنر و اقتصاد................................................................................................................................................ 35
2-5-2 اقتصاد جهانی هنر...................................................................................................................................... 37
2-5-3 هنر و جهانی شدن.................................................................................................................................... 39
2-6 تحلیل بنمایههای جذاب هنر معاصر ایران............................................................................................. 44
2-6-1 خاص گرایی................................................................................................................................................. 44
2-6-2 نیوارنیتالیسم در پاسخ به توقع مخاطب غربی................................................................................... 46
2-6-3 خودنمود در نمایش زندگی زیسته........................................................................................................ 48
2-7 رابطه بازار هنری و اقتصاد بازار.................................................................................................................... 50
2-7-1 ویژگیهای بازار هنری............................................................................................................................... 50
2-7-2 نظام تجارت مستقل.................................................................................................................................. 51
2-7-3 وظایف بازار.................................................................................................................................................. 51
2-7-4 ضرورت سامان بخشیدن به مدیریت بازار هنری............................................................................... 51
2-7-5 ساختار نظام حقوقی و مدیریت بازار هنری........................................................................................ 52
2-8 بستهبندی عامل مهم فروش......................................................................................................................... 52
2-8-1 اهمیت بستهبندی...................................................................................................................................... 55
2-8-2 فواید بستهبندی......................................................................................................................................... 56
2-8-3 طراحی بستهبندی..................................................................................................................................... 56
فصل سوم: تحلیل ساختاری و زیباییشناسی و تجزیه و تحلیل یافتهها............. 58
3-1 ساختار اثر هنری............................................................................................................................................. 59
3-1-1 درک اهمیت شکل اثر هنری.................................................................................................................. 59
3-1-2 نسبت شکل و معنا.................................................................................................................................... 59
3-1-3 ساختارگرایی............................................................................................................................................... 60
3-2 معنای زیبایی شناسی.................................................................................................................................... 60
3-2-1 سه کانون تمرکز زیبایی شناسی............................................................................................................ 65
3-2-2 پنج مسئله در زیبایی شناسی تحلیلی................................................................................................. 68
3-3دستهبندی آثار ازنظر تکنیک و تزئینات، تنوع فرم وشکل و طرح وتحلیل زیبایی شناسانه آنها 71
3-3-1 تکنیک و تزئینات....................................................................................................................................... 71
3-3-2 تنوع فرم و شکل........................................................................................................................................ 83
3-3-3 تنوع طرح و نقش...................................................................................................................................... 86
3-3-4 موارد مورد استفاده در آثار زیورهای آبگینه معاصر.......................................................................... 91
3-3-5 کاربرد زیورها............................................................................................................................................... 93
3-4 آمارگیری و تجزیه و تحلیل یافتهها............................................................................................................ 94
3-4-1 روش نمونه گیری..................................................................................................................................... 102
3-4-2 بررسی روایی پرسشنامه........................................................................................................................ 103
3-4-3 بررسی پایایی پرسشنامه........................................................................................................................ 103
3-4-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات............................................................................... 104
3-4-5 تجزیه و تحلیل توصیفی دادههای نمونه............................................................................................. 107
3-4-6 آمار توصیفی متغیرهای تحقیق............................................................................................................ 113
3-4-7 نتایج استنباطی داده ها.......................................................................................................................... 118
3-4-8 نتیجه گیری آمارها.................................................................................................................................. 137
فصل چهارم: آزمون فرضیهها و نتیجهگیری............................................................. 140
4-1 آزمون فرضیهها و نتیجهگیری.................................................................................................................... 141
4-2 پیشنهادات....................................................................................................................................................... 145
شرح پروژه عملی...................................................................................................................................................... 147
منابع............................................................................................................................................................................. 155
منبع:
احمدی، بابک، (1383)، حقیقت و زیبایی، تهران، نشر مرکز.
اتفاق، مرتضی،(1383)، بستهبندی کالاهای صادراتی (قسمت چهارم و پایانی)، مجله بررسیهای بازرگانی، شماره 5، صص 93-104.
اتفاق، مرتضی، (1382)، طراحی بسته بندی: روش های بسته بندی کالاهای صادراتی (قسمت دوم)، مجله بررسیهای بازرگانی،شماره 3، صص 91-109.
آقا زاده،هاشم و حقیقی،محمد و ابراهیمی،الهام، (1390)، بررسی تأثیر ابعاد بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر تصمیم خرید، مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 40، صص111- 146.
آذر، عادل ومومنی، منصور، (1379)، آمارو کاربرد آن در مدیریت، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بی نام، (1389)، چشماندازی بر بازار تحولات آثار هنری در نیمه اول سال2010، هنر فردا، شماره 28.
بی نام، (1337)،اقتصاد، نامه اتاق بازرگانی، شماره 73، صص 42-45.
بیگی، م.حسن، (1365)، مروری بر صنایع دستی ایران، تهران، انتشارات ققنوس.
پاکباز، رویین، (1383)، دایره المعارف هنر، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.
تاملینسون، جان، (1381)، جهانی شدن و فرهنگ، مترجم محسن حکیمی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
تجویدی، زهرا، (1356)، شیشهگری دستی در ایران، تهران، سازمان صنایع دستی ایران.
جاده لم، کارل، (1935)، شیشه ایرانی، موزه ملی استکهلم.
حامی، دکتر احمد، (1373)، مصالح ساختمان،تهران، انتشارات نشر دانشگاهی.
حسنوند، محمد کاظم و رهنورد، زهرا و برهمند، مریم، (1386)، بررسی فرم در نقاشی انتزاعی هندسی اروپا (جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم)،مجله مدرس هنر، شماره 2، صص 9-18.
ده بزرگی، ژیلا، (1381)، چشم زخم در باور و فرهنگ ایرانیان، مجله چیستا، شماره 196، صص 457-461.
رابرتسون، رونالد، (1380)، تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی، مترجم کمال پولادی، تهران، نشر ثالث.
ژان کوک، نانسی، (1383)، «هنر در بافت جهانی شدن» ویژه نامه همایش هنر و جهانی شدن، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات هنری معاونت امور هنری- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ژیمنز،مارک، (1387). زیبایی شناسی چیست؟، ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران، انتشارات ماهی.
ضیایی، محمد، هنر صنعت آبگینه؛ جزوه درسی کارگاه صنایع دستی (2)
علم الهدی، سید علی، (1390)، مشاییان و نظریه ی تجرید، فصلنامه اندیشه دینی دانشگاه شیراز، شماره 40، صص 127- 140.
علی اکبر زاده کرد مهینی، هلن، (1372)، مجموعه شیشه بازرگان،تهران، انتشارات سازمان میراث فرهنگی کشور.
فرهنگی، علی اکبر، (1378) ، ارتباطات انسانی(جلد اول)، تهران، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
فروتن، آیدا، (1389)، « تلفیق خاطره و تخیل در هنر معاصر ایران»، هنر فردا، شماره 28.
فوکائی، شینجی، (1371)، شیشه ایرانی، مترجم آرمان شیشهگر، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
قائینی، فرزانه، (1383)، موزه آبگینه و سفالینههای ایرانی، تهران، اداره کل آموزش، انتشارات و تولیدات فرهنگی.
قلی زاده، پرویز و رستخیز، سارا، (1393) ، کارگاه تراش روی شیشه، تهران، انتشارات سمت.
کالینسون، دایانه، (1385)، تجربه زیبا شناختی،مترجم: فریده فرنودفر، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
گروهنویسندگان، (1379)،فرهنگ، خلاقیت و بازار: گزارش جهانیفرهنگ، مترجم: گروه مترجمان، تهران، مرکز انتشارات کمیسیون ملی یونسکو در ایران؛ مقالات:
موهان رائو، جی«فرهنگ و توسعه اقتصادی» ص38- 35/ کانکلینی، نستور گارسیا «گزینههای سیاست فرهنگی در عرصه جهانی شدن» ص 253-247/ بوروفسکی، رابرت «امکانات فرهنگی» ص 91-95/ استیمپسون، کاترین؛ بابا، هامی «خلاقیت جهانی و هنرها» ص 285-300/ ژلین، الیزابت «شهرها، فرهنگ و جهانی شدن» ص 163-170.
گل محمدی، احمد، (1381)، جهانی شدن، فرهنگ و هویت، تهران، نشر نی.
لگنهاوسن، محمد. (1388). خدا و دین در اندیشه هگل. مترجم: منصور نصیری .مجله معرفت فلسفی، شماره 4، صص 89- 108.
لوینسون، جرولد، (1387)، زیبایی شناسی فلسفی و تاریخ زیبایی شناسی جدید، مترجم فریبرز مجیدی، تهران ، انتشارات فرهنگستان هنر.
لوسی اسمیت، ادوارد، (1385)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، مترجم دکتر علیرضا سمیع آذر، تهران، نشر نظر.
مالونی، فرانسیس جوزف ترنس، (1366)، صنعت شیشه، مترجم محمد رمضانی، تهران، نشر میر (گوتنبرگ).
مریدی، محمد رضا و تقی زادگان،معصومه، (1390)، سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی بخش فرهنگ: ارزیابی طرحهای کلان رونق بخشی به بازار هنر ایران در دهه 1380، مجله مطالعات جامعه شناختی ایران، شماره 2، صص 109- 132.
موریس، چارلز، (1384)، تحلیل اقتصادی: نظریه و کاربرد اقتصاد خرد(جلد اول)، مترجم اکبر کمیجانی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
نباتی، ابراهیم و گرامینژاد، ابوالقاسم،(1382)، هنرتراش شیشه و آب طلاکاری روی شیشه، کریستال و سرامیک، تهران، نشر ادبستان.
نورده، رخشاد، (1385)، نامه سرگشاده به نهادهای فرهنگی (به بهانه ی نمایشگاه رخشاد نورده در گالری طراحان آزاد)، مجله تندیس، شماره 90، ص9.
ولف، جانت،( 1367) ، تولید اجتماعی هنر، مترجم نیره توکلی، تهران ، نشر مرکز.
وینتس، سوزان، (1389)، «بازیابی تراژدی، معیاری فراموش شده در هنر معاصر ایران»، مترجم هلیا دارابی، هنر فردا، شماره 28.
همتی، همایون، (1385)، معانی و پیامدهای جهانی شدن برای فرهنگ و هنر ، فصلنامه هنر، شماره 67، صص 251-270.
فشنگچی، مینا،(1390)، روایتی از نوشتههای کوچه بازاری و پشت کامیونی با اجرایی بسیار مجلل و چشمگیر، به روز شده در سایت:
http://artist88.blogfa.com/cat-43.aspx (28شهریور 1390)
Comming, Keith ;( 1997), Techniques of kiln formed glass; university of pensylvania press; London.
Lundstrum, boyce ;( 1989), Kiln firing glass; vitreous press; U.S.A.
Andre Breton, “Manifestes du Surrealisme”, Paris, J.J. Pauvert, 1962, p40.