فهرست:
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق
1- 1 تعریف مسئله. 3
1-2 ضرورت و اهمیّت تحقیق.. 3
1-3 سؤالات تحقیق.. 3
1-3 سؤالات تحقیق.. 3
1-4 فرضیّات تحقیق.. 3
1-5 اهداف اصلی و فرعی.. 4
1-6 روش جمع آوری اطّلاعات.. 4
1-7 کاربرد تحقیق.. 4
1-8 پیشینه تحقیق.. 5
1-9چگونگی انجام پروژه عملی.. 6
1-10روش تحقیق.. 6
فصل دوم : نور و رنگ
2-1 تعریف نور 9
2-2 تعریف رنگ... 10
2-3 پیشینه رنگ... 11
2-4 رابطه نور و رنگ... 13
2-5 تأثیرات نور 14
ط
2-6 ارزش رنگی.. 15
2-7 رنگهای هماهنگ... 15
2- 8 دمای رنگ... 16
2-9 بافت... 16
2-10 کُمپوزیسیون رنگ... 17
2-11 زمینه و رنگهای روی زمینه. 17
2-12 رابطه رنگ و فرم (شکل) 18
2-13 وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) 18
2-14 رنگهای تأثیرگذار و رنگهای تأثیرپذیر. 19
2-15 اثر فضای رنگها 20
2-16 جلوههای فضای رنگها 20
2-17 رنگ کاهشی، افزایشی.. 21
2-18 ریتم رنگ... 21
2-19 روانشناسی رنگ... 22
2-19-1 تعریف روانشناسی... 22
2-20رنگ از دیدگاه روان شناسی.. 22
2-20-1 معانی رنگها 22
2-20-2 سمبولیسم رنگ..... 27
2-21 احساس نور از نظر روانشناسی فیزیولوژیک... 28
2-22 احساس و ادراک... 28
2-23 آمادگی ذهنی.. 30
2-24تلقین.. 30
2-25خطای بینایی، حرکتی، خطا های بصری، توهمها 30
فصل سوم : مخاطب شناسی
3-1 مخاطب شناسی.. 33
ی
3- 2 تعریف مخاطب... 33
3-2-1 دلایل مختلف مخاطب بودن.. 33
3-3دسته بندی مخاطب... 34
3-3-1 دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگیهای جمعیت شناسی... 34
3-3-2 دسته بندی مخاطبان برحسب باورها 34
3-3-3 دسته بندی مخاطب بر اساس نگرشها 34
3-3-4 دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی... 34
3-3-5 دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار. 35
3-3-6 دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانهها 35
3-4 عوامل مربوط به مخاطب... 35
3-4-1مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین... 36
3-4-2 تفاوت های فردی... 36
3-4-3 شخصیّت.... 36
3-4-4 جنس..... 37
3-4-5 گروه سنّی... 37
3-4-6 شیوه زندگی... 37
3-4-7 قومیّت.... 38
3-4-8 تحصیلات... 38
3-4-9 سلیقه. 38
3-4-10 اهمیّت شناخت مخاطبان.. 38
3-5 دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی.. 39
3-5-1 خاکستری... 39
3-5-2 آبی... 39
3-5- 3 سبز. 39
3-5-4 قرمز. 39
3-5-5 زرد. 39
3-5-6 بنفش..... 40
ک
3-5-7 قهوه ای... 40
3-5-8 سیاه. 40
3- 6 تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد. 41
3-6-1 اثر روانی رنگ در سالمندان.. 42
3-6-2 اثر روانی رنگ در کودکان.. 42
3-7 جلب مخاطب از طریق رنگ... 43
فصل چهارم: عنوان بندی
4-1 تعریف عنوانبندی (تیتراژ) 45
4-2 تعریف عنوانبندی از نظر اساتید. 45
4-3 لزوم طراحی عنوانبندی برای فیلم. 47
4-4 تاریخچه عنوانبندی در جهان.. 48
4-5 انواع عنوانبندی.. 49
4-5-1 عنوانبندی آغازین... 50
4-5-2 عنوانبندی پایانی... 51
4-5-3 عنوانهای اعتباری... 51
4-5-4 تفاوت های عنوانبندی آغازین و پایانی... 52
4- 6 دسته بندی عنوانبندی.. 53
4-7 نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوانبندی خوب لازم است: 54
4-8 انواع تکنیک های ساخت عنوان بندی.. 54
4-9 کمپوزیسیون مطلوب.. 56
4-10 ژانر. 57
4-10-1 تعریف ژانر 57
4-10-2 انواع ژانر. 57
4- 11 کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم. 60
4-11-1 تحولات ژانرها 61
4-11-2 پیدایشژانرها 62
م
4-11-3 کارکرد ژانرها در تحلیل فیلم.. 63
4-12 ویژگی های یک عنوانبندی خوب.. 65
4- 12-1 عنوانبندی خوب و مناسب.... 65
4-12- 2خلاقیّت.... 67
4-12-3 فضاسازی... 67
4-12-4 اتّصال عنوانبندی به فیلم.. 67
4-12-5 تناسب نوع حروف با فضای فیلم.. 68
4-12-6 هماهنگی عنوانبندی آغازین و پایانی... 68
4-12-7 زمان بندی عنوانبندی... 69
4- 13 افراد مشهور در زمینهی عنوان بندی.. 70
4-13-1 سائول باس..... 70
4-13-2 سبک کاری... 72
4-13-3 فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوانبندی طراحی کرد. 73
4پ13-4 تحلیل عنوانبندی فیلم "سرگیجه" اثر سائول باس..... 76
4-14 ویژگی آثار سائول باس... 79
4-15 تاریخچهی عنوان بندی در ایران.. 80
4-16 افراد مشهور در ساخت عنوانبندی دهههای 40-60.. 82
4-16-1 طراحان عنوان بندی در ایران.. 83
4-18آمار 101
نمونه پرسشنامه. 102
نتیجه گیری آخر. 114
منابع و مآخذ.. 122
شرح کار عملی.. 122
ه
فهرست نمودار و جداول
4-17 تجزیه و تحلیل عنوانبندی فیلمهای ایرانی.. 85
4-17-1 عناصرتشکیل دهندهی عنوانبندی فیلم براساس جدول شماره5-1.. 96
4-17-2 ژانر کلّی فیلمهای سینمایی ایران براساس جدول شماره 5-1.. 96
4-17-3 دسته بندی رنگها در عنوانبندیهای ایرانی... 97
4-17-4 بررسی عنوانبندی فیلمها درجدول شماره (5-1) 98
4-17-5 فونت.... 98
4-17-6 عنوانبندیهای ایرانی جدول شماره (5-1) 99
4-17-7 طراحی عنوان فیلم.. 99
4-17-8 بافت.... 100
4-17-9 زاویه دوربین... 100
4-17-10 تکنیک ساخت.... 100
4-17-11 زمان عنوانبندی... 100
4-17- 12 با بررسی عنوانبندی فیلمها درجدول شماره(5-1) 101
جدول 4-2 : فراوانی سن پاسخگویان.. 103
نمودار 4-2 : نمودار میلهای سن پاسخگویان.. 103
جدول4-3 : فراوانی جنسیّت پاسخگویان.. 104
نمودار 4-3 : نمودار دایره ای جنسیّت پاسخگویان.. 104
جدول4-4: فراوانی تحصیلات پاسخگویان.. 105
نمودار 4-4 : نمودار میلهای تحصیلات پاسخگویان.. 105
جدول 4-5: فراوانی رشته تحصیلی پاسخگویان.. 106
نمودار 4-5 : نمودار میلهای رشته تحصیلی پاسخگویان.. 106
جدول 4-6: فراوانی شغل پاسخگویان.. 107
نمودار4-6 : نمودار میلهای شغل پاسخگویان.. 107
و
جدول 4-7: فراوانی شهر پاسخگویان.. 108
نمودار 4-7 : نمودار دایرهای شهر پاسخگویان.. 108
جدول4-8: فراوانی طبقه اجتماعی پاسخگویان.. 109
نمودار 4-8: نمودار دایرهای طبقه اجتماعی پاسخگویان.. 109
منبع:
اخوان ثالث، فریدون، مقدمهای بر هنر درمانی، مترجم عطا مساح، انتشارات مؤسسه خدماتی فرهنگی رسا، تهران، 1373
ایتن، هانس، عناصر رنگ(کتابی دربارهی روش رنگ ازیوهان ایتن) بر اساس اثر دیگری از این مؤلف به نام هنر رنگ، ویرایش و پیشگفتار فابر بیرن، مترجم بهروز ژاله دوست، تهران، 1378
ایتن، هانس، کتاب رنگ، مترجم محمد حسین حلیمی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران،1370
دکتر آیت الهی، حبیب اله، مبانی هنرهای تجسّمی(سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)، انتشارات سمت، 1384
دوالو، منصور، رنگ شناسی 1، انتشارات کتب آموزش و پرورش، تهران،1373
رضایی، ابوتراب، ناصحی، محمد علی، رنگ شناسی 2، انتشارات کتب آموزش و پرورش، تهران،1373
رنجبر، محمود، ستوده، هدایت اله، مردم شناسی با تکیه بر فرهنگ مردم ایران، تهران، 1384
مکاریک، ریما، دانشنامهی نظریههای ادبی معاصر، چاپ اوّل، انتشارات آگاه، تهران، 1384
سعیدی پور، فرشته، گرافیک در عنوانبندی فیلم، مترجم فرشته سعیدی پور، انتشارات سروش، تهران، 1376
شیجی وا، هی داشی، همنشینی رنگها(راهنمای خلاقیّت درترکیببندی رنگها)، مترجم فریال دهدشتی، انتشارات کارنگ، تهران، 1377
صادقی، محمد، گرافیک و سینما، انتشارات میردشتی، تهران، 1387
فروزان، ناصر، رنگ و طبیعت بخشی از دانش رنگها، انتشارات دیبا، تهران، 1375
فیلیپس، ویلیامز، مبانی سینمایی، مترجم رحیم قاسمیان، انتشارات ساقی، تهران، 1386
فردمایر، مان، مبانی و پایه هنرهای تجسمی در مدرسه بازل سوئیس، مترجم عربعلی شروه، انتشارات شباهنگ، تهران،1383
کاسبتیک، جوانا، لوید، مرید، رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی، مترجم فرزانه سالمی، تهران، 1385
گنجی، همزه، روانشناسی عمومی، ویرایش 5، نشر ساوالان، تهران، 1386
گروسی فرشی، میر تقی، رویکردی نوین در ارزیابی شخصیّت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیّت)، انتشارات پژوه، تبریز، 1380
لوشر، ماکس، روانشناسی رنگها، مترجم ویدا ادبی زاده، انتشارات درسا، تهران، 1372
موناری، برونو، طراحی و ارتباط بصری رهیافتی بر روش شناسی بصری، مترجم پاینده شاهنده، تهران،1370
مه یر، لویی، اطّلاعات جامع هنر زیباییشناسی بصری(مبانی هنرهای تجسّمی)، مترجم عربعلی شروه، انتشارات شباهنگ، تهران،1383
موتمن، فرهاد، مقاله، شماره 872، انتشارات روزنامهی شرق، تهران 1389
ویلز، پاولین، رنگ درمانی، مترجم مرجان فرهی، انتشارات درسا، تهران، 1375
هولتزشوهه، لیندا، درک رنگ و آنچه هر طراح باید بداند، مترجم میثم هدایت، انتشارات یساولی پدید رنگ، تهران، 1385
www.rasekhoon.net
www.alirezai179.blogfa.com
www.cloob.com
www.wikipedia.com
tablighatcity.com