فهرست:
مقدمه...........................................................................................................................................................................1
فصل اول کلیات پژوهش
1-1بیان مسئله........................................................................................................................................................5
1-2پرسشهای پژوهش........................................................................................................................................7
1-3فرضیههای پژوهش..........................................................................................................................................8
1-4مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق...................................................................................................9
1-5اهداف و ارزش نظری پژوهش.....................................................................................................................19
1-6 روش تحقیق و معرفی جامعه آماری.........................................................................................................20
1-7محدودیتهای پژوهش................................................................................................................................27
فصل دوم(مبانی نظری، مباحث و دادههای پژوهش)
بخش اول
2-1-1 تعریف علم و هنر.......................................................................................................................................28
2-1-2 جایگاه آموزش عالی در گسترش علم و دانش....................................................................................31
2-1-3 اهداف نظام آموزش عالی در ایران........................................................................................................33
2-1-4 چگونگی تأسیس هنرکده هنرهای تزئینی..........................................................................................36
2-1-5 معرفی دانشگاه هنر تهران.......................................................................................................................45
بخش دوم
2-2-1رشته فرشدستباف در شاخه کاردانش آموزش و پرورش...............................................................37
2-2-2 چگونگی تکوین رشته دانشگاهی فرش..............................................................................................39
2-2-3 اهداف شکلگیری آموزش عالی فرش در مقطع کارشناسی.........................................................44
2-2-4 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه آقای عابد............................................................45
2-2-5 ضرورت ایجاد رشته دانشگاهی فرش از دیدگاه وزارت علوم و تحقیقات....................................46
2-2-6 نگاهی گذرا به تاریخچه هنر طراحی فرش.......................................................................................47
2-2-7 معرفی رشته دانشگاهی کارشناسی فرش با گرایش طراحی.........................................................51
بخش سوم
2-3-1 فرهنگ......................................................................................................................................................53
2-3-2 اصطلاحات فرهنگی................................................................................................................................54
2-3-3 فرش ایرانی یک سرمایه فرهنگی اقتصادی.......................................................................................56
2-3-4 فرش ایرانی یک حافظهی فرهنگی.....................................................................................................56
2-3-6 اقتصاد........................................................................................................................................................57
2-3-7 اقتصاد خرد و کلان.................................................................................................................................57
2-3-8 محصولات اقتصادی................................................................................................................................58
2-3-9 بازار.............................................................................................................................................................58
2-3-10 نظریههای اقتصادی بازار.....................................................................................................................60
2-3-11 نظریه بازار از نظر مارکس...................................................................................................................61
فصل سوم( روششناسی)
3-1مقدمه................................................................................................................................................................62
3-2 روششناسی پژوهش....................................................................................................................................63
3-3 متغیر پژوهش................................................................................................................................................63
3-4روشهای جمعآوری دادهها.........................................................................................................................64
3-5 نحوه طراحی پرسشنامه.............................................................................................................................64
3-6روایی(اعتبار) پرسشنامه..............................................................................................................................65
3-7پایایی( قابلیت اعتماد) پرسشنامه.............................................................................................................66
3-8منطق انتخاب نمونههای آماری در این پژوهش.....................................................................................66
3-9حجم نمونه و روش نمونهگیری..................................................................................................................68
3-10روشهای تجزیه و تحلیل دادهها.............................................................................................................68
3-11تکنیکهای آماری استفاده شده در این پژوهش.................................................................................69
فصل چهارم(تجزیه و تحلیل یافته ها و نتایج آماری)
بخش اول: بررسی یافتههای نظری
4-1-1مقدمه..........................................................................................................................................................70
4-1-2آموزش عالی در ایران و چالشهای پیشرو........................................................................................71
413تأثیر آموزش کارداش فرشدستباف بر وضعیت اشتغال و پیشرفت تحصیلی در....................
مقطع کارشناسی فرش........................................................................................................................................76
414فرش در آموزش عالی هنر یا صنعت.....................................................................................................81
415چالشهای رشته فرش از نگاه دانشآموختگان..................................................................................83
4-1-6 ضعفهای رشته فرش و دانشآموختگان از دید صاحبنظران عرصه فرشدستباف...............85
4-1-7 تأثیر دانشگاه بر هنر صنعت فرشدستباف مثبت یا منفی.........................................................94
4-1-8 فرهنگ.......................................................................................................................................................97
4-1-9 تجلی فرهنگ و هنر ایرانی در طراحی فرشدستباف...................................................................100
4-1-10اقتصاد.....................................................................................................................................................106
4-1-11بازار فرشدستباف تهران....................................................................................................................107
4-1-12بازار عنصری تأثیر گذار بر فرهنگ..................................................................................................108
4-1-13 بازار متغیر............................................................................................................................................110
4-1-14 مقایسه شرایط اقتصادی و نیروی کار در دو مرحله فوردیسم و پستفوردیسم....................111
بخش دوم: بررسی مطالعات آماری
4-2-1 نمایش دادههای توصیفی و متغیرهای تحقیق...............................................................................112
4-2-2 جداول توصیفی جامعه آماری دانشآموختگان پاسخدهنده دانشگاه هنر................................113
4-2-3 جداول آمار توصیفی جامعه آماری تولیدکنندگان بازار فرشدستباف شهر تهران................119
4-2-4 نتایج استنباطی دادهها........................................................................................................................121
4-2-5 بررسی تأثیر آموزش دانشگاهی کارشناسی فرش باگرایش طراحی..............................................
بر جنبههای فرهنگی و اقتصادی بازار فرشدستباف شهر تهران..............................................................122
4-2-6 فرضیههای تحقیق.................................................................................................................................124
4-2-7 نحوه بررسی فرضیههای تحقیق.........................................................................................................125
4-2-8 بررسی فرضیه 1....................................................................................................................................126
4-2-9 بررسی فرضیه 2....................................................................................................................................131
فصل پنجم( بررسی یافتهها، آزمون یا( کنترل) فرضیههای تحقیق و استنتاج نهایی)
5-1مقدمه.............................................................................................................................................................136
5-2بررسی یافتهها و کنترل فرضیههای تحقیق..........................................................................................137
5-3استنتاج نهایی...............................................................................................................................................168
5-4راهکارهای پیشنهادی.................................................................................................................................174
منابع ومأخذ..........................................................................................................................................................177
پیوستها...............................................................................................................................................................183
گزارشکار بخش عملی......................................................................................................................................189
چکیده انگلیسی..................................................................................................................................................221
منبع:
ندارد.