فهرست:
مقدمه.................................................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات..........................................................................................................................................................3
1-2 بیان مساله...............................................................................................................................................................4
1-3 ضرورت و اهداف پژوهش.....................................................................................................................................5
1-4 فرضیه و سئوالات کلیدی.....................................................................................................................................6
1-5 روش تحقیق............................................................................................................................................................7
1-6 پیشینه ی تحقیق...................................................................................................................................................8
فصل دوم: مبانی نظری .................................................................................................................................................11
2-1 ساختارگرایی.........................................................................................................................................................12
2-1-1 باستان شناسیِ ساختار از آغاز تا امروز...............................................................................................12
2-2 ظهور ساختارگرایی..............................................................................................................................................13
چشم انداز فلسفی ساختارگرایی.....................................................................................................................16
2-4 متفکران ساختارگرا..............................................................................................................................................18
2-4-1 فردینان دو سوسور...............................................................................................................................18
2-4-2 کلود لوی استروس.................................................................................................................................20
2-4-3 رولان بارت.............................................................................................................................................22
2-4-4 تزوتان تودوروف....................................................................................................................................24
2- 5 گذر از ساختارگرایی به سوی پسا ساختارگرایی .......................................................................................25
فصل سوم:روایت ..............................................................................................................................................................27
3-1 جهان بی روایت؛ ممکن یا ناممکن؟...............................................................................................................28
3-2 اَشکال اولیه روایت..............................................................................................................................................33
3-3 روایت؛ چند تعریف.............................................................................................................................................35
3-4 نظریه های روایت...............................................................................................................................................36
3-5 ویژگی های روایت ............................................................................................................................................48
3-6 عناصر روایت .......................................................................................................................................................49
3-7 روایت در گذر زمان ..........................................................................................................................................51
3-7-1 جهان کلاسیک و روایت کلاسیک.......................................................................................................51
3-7-2 جهان مدرن و روایت مدرن...................................................................................................................52
3-7-3 جهان پست مدرن و روایت پست مدرن.............................................................................................53
3-8 رویدادهای روایی؛ گذشته و حال ....................................................................................................................54
3-9 پیکر بندی ساختار روایت.................................................................................................................................52
3-10 زاویه دید/ نظرگاه............................................................................................................................................57
3-11 کانونی سازی....................................................................................................................................................60
فصل چهارم: بوطیقای جاناتان کالر ......................................................................................................................59
4-1 بوطیقا و ارسطو...................................................................................................................................................60
4-2 بوطیقا؛ امروز ......................................................................................................................................................62
4-3 بوطیقای ساختار گرا ...........................................................................................................................................66
4-5 بوطیقا؛ جاناتان کالر.........................................................................................................................................67
4-6 روایت از دیدگاه کالر............................................................................................................................................70
4-7 کالر؛ سطوح واقعی نمایی ................................................................................................................................73
فصل پنجم: بررسی آثار نمایشی میرزا فتحعلی آخوندزاده از نگاه جاناتان کالر..........................................78
5-1 میرزا فتحعلی آخوندزاده؛ شرح حال .............................................................................................................79
5-2 نمایشنامه ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر............................................................................................................80
5-2-1 بررسی سطوح واقعی نمایی در نمایشنامه ملا ابراهیم خلیل کیمیاگر.........................................82
5-3 نمایشنامه موسی ژوردان....................................................................................................................................85
5-3-1 بررسی نمایشنامه موسی ژوردان........................................................................................................86
5-4 نمایشنامه سرگذشت وزیر خان لنکران...........................................................................................................90
5-4–1 بررسی نمایش نامه سرگذشت وزیر خان لنکران ...........................................................................92
5-5 نمایشنامه خرس قولدور باسان ......................................................................................................................97
5-5-1 بررسی نمایشنامه خرس قولدور باسان..............................................................................................98
5-6 نمایشنامه مردِ خسیس.....................................................................................................................................99
5-6 -1 بررسی نمایشنامه مردِ خسیس......................................................................................................101
5-7 نمایشنامه وکلای مرافعه................................................................................................................................103
5-7-1 بررسی نمایشنامه وکلای مرافعه .....................................................................................................105
نتیجه ی پژوهش.....................................................................................................108
فهرست منابع........................................................................................................ 110
بخش عملی؛ نگارش نمایشنامه مالیخولیا.........................................................113
منبع:
کتب
آخوندزاده، میرزا فتحعلی(1356)، تمثیلات، مترجم: محمد جعفر قراجه داغی، چاپ سوم، تهران: شرکت افست
احمدی، بابک(1380)، ساختار و تاویل متن، چاپ نهم، تهران: مرکز.
اخوت، احمد(1371)، دستور زبان داستان، چاپ اول، اصفهان: نشر فردا.
ارسطو(1387)، ارسطو و فن شعر، مولف و مترجم: عبدالحسین زرین کوب، چاپ ششم، تهران: امیرکبیر.
اسکولز، رابرت(1383)، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، مترجم: فرزانه طاهری، چاپ دوم: آگه.
بارت، رولان(1387)، درآمدی بر تحلیل ساختاری روایت ها، مترجم: محمد راغب، چاپ اول، تهران: فرهنگ صبا.
براهنی، رضا(1362)، قصه نویسی، چاپ سوم، تهران: نشر نو.
پامر، دونالد(1389) نگاهی به فلسفه، مترجم: عباس مخبر، چاپ دوم، تهران: مرکز.
پراپ،ولادیمیر(1368)، ریخت شناسی قصه های پریان،مترجم: فریدون بدره ای،چاپ اول، تهران: توس.
ترینس، جرالد(1391)، روایت شناسی، مترجم: محمد شهبا، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
تولان،مایکل جی(1383)،درآمدی نقادانه – زبان شناختی بر روایت، مترجم: ابوالفضل حری، چاپ اول،تهران: انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
ریمون – کنان، شلومیث(1387)، روایت داستانی: بوطیقای معاصر، مترجم: ابوالفضل حری، چاپ اول، تهران: نیلوفر.
سلدن، رامان(1384)، راهنمای نظریه ی ادبی معاصر، مترجم: عباس مخبر، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
شریفی، محمد(1387)، فرهنگ ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: فرهنگ نشر نو – معین.
فکوهی، ناصر(1381)، تاریخ اندیشه ها و نظریه های انسان شناسی، تهران: نشر نی.
کالر، جاناتان(1388)، بوطیقای ساخت گرا،مترجم: کوروش صفوی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
کوری، گریگوری(1391)، روایت ها و راوی ها، مترجم: محمد شهبا، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
لارنس، پرین(1362)، تاملی دیگر در باب داستان، مترجم: محسن سلیمانی، چاپ اول، تهران: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
مارتین، والاس(1382) نظریه های روایت، مترجم: محمد شهبا،چاپ پنجم ،تهران: هرمس.
مکاریک، ایرنا ریما(1388)، دانشنامه نظریه های ادبی معاصر، مترجم: مهران مهاجر و محمد نبوی، چاپ سوم، تهران: آگه.
مکوئیلان، مارتین(1388)،گزیده مقالات روایت، مترجم: فتاح محمدی، چاپ اول، تهران: مینوی خرد.
میر صادقی،جمال(1376)، عناصر داستان، چاپ سوم، تهران: سخن.
مقالات
آبوت، پورتر(1387)، بنیان های روایت، فصلنامه هنر، شماره 78، صص: 34 تا 62 .
استیور، دان(1383)، ساختارگرایی و پساساختارگرایی، حوزه و دانشگاه، شماره 39، صص: 154 تا 185.
برانیگان، ادوارد(1376)، نمودار روایت، نقد سینما، شماره 12،صص:109 تا 112 .
بیاد، مریم(1384)، کانون سازی در روایت، فصلنامه پژوهشهای ادبی، شماره 7، صص:83 تا 107 .
پارسی نژاد، کامران(1382)، نقد ادبی: ساختارگرایی، پساساختارگرایی و ساخت شکنی»، ادبیات داستانی، شماره 69، صص: 35 تا 38 .
تیمومی، هادی(1385)، تاریخ نگاری ساختار گرا، نامه تاریخ پژوهان، شماره 6، صص: 36 تا 45 .
حری، ابوالفضل(1382)، روایت و روایت شناسی، زیباشناخت، شماره 8، صص: 321 تا 349 .
دارم، محمود(1381)، انواع ادبی، شناخت، شماره 3، صص: 75 تا 96 .
دشتی، مصطفی(1389)، ساخت گرایی، پسا ساخت گرایی و مطالعات ادبی در ایران، کتاب ماه ادبیات، شماره 157، صص: 54 تا 121 .
ذکایی، محمد سعید(1387)، روایت، روایت گری و تحلیل های شرح نگارانه، پژوهشنامه علوم انسانی، شماره 1، صص: 69 تا 98 .
سجودی، فرزان(1389)، بررسی تحول روایت : از روایت کلاسیک تا روایت پست مدرن، فصلنامه پژوهش های زبان و ادبیات تطبیقی، شماره 4، صص: 155 تا 171.
شکر خواه، یونس(1380)، ساختارگرایی،گلستانه، شماره 36 ،ص:85 .
صالحی نیا، مریم(1388)، کلیاتی درباره روایت شناسی ساختارگرا، فصلنامه هنر، شماره 81، صص 15 تا 27 .
عبادیان، محمود(1389)، رویداد ادبی به عنوان وقوع، آزما، شماره 75، صص: 42 تا 45 .
علوی، پرویز(1386)، از سایه تا روشن: آشنایی با تزوتان تودوروف، آزما، شماره 50، صص:9-11 .
قره باغی، علی اصغر(1382)، اندیشه: ساختار در نقد هنری جدید، گلستانه، شماره 50 صص: 38 تا 42 .
نجومیان، امیرعلی(1389)، داستانی در کار نیست(مصاحبه)، مجله همشهری ویژه نامه خرد نامه،خردادماه 1389 ،صص: 166 تا 173 .