فهرست:
مقدمه
فصل اول
1 واقعیت و واقعگرایی.. 1
1-1..................................................................................................... تعاریف.. 1
1-2........................................................................................... زمینه و واقعیت.. 2
3-1 جایگاه اجتماعی هنرمند در جامعه ....................................................................................5
1-4................................................................... فرهنگ خواص، در برابر فرهنگ عوام. 12
1-5............................................................. حامیان هنری و عرضه و فروش آثار هنری.. 13
فصل دوم
2 واقعگرایی در ادبیات و هنر اروپا 17
2-1 فلوبر و رئالیسم.. 19
2-2...................................... ادبیات کلاسیک یا رسمی، در مقابل ادبیات عامیانه یا کارناوالی.. 20
2-3......................................................................... قهرمانان و موضوع اثر رئالیستی.. 21
2-4.................................................................... صحنهسازی در رئالیسم و رمانتیسم. 22
2-5........................................................................... تنوع مفهوم واقعیت در نقاشی.. 22
2-6............................................................................................ نقاشان واقعگرا 24
فصل سوم
3 واقعگرایی در ادبیات و هنر ایران.. 26
3-1 ادبیات و نگارگری.. 26
3-2.................................................................................... زمینه تاریخی ادبیات.. 29
3-3...................................................... سیر واقعگرایی در نقاشی ایرانی و نمونههای آن. 32
3-3-1واقعگرایی در هرات.. 33
3-3-2واقعگرایی در تبریز. 33
3-3-3واقعگرایی در بخارا 41
فصل چهارم
4 بررسی واقعگرایی در نگارگری مکتب قزوین.. 45
4-1................................... زمینههای تاریخی و سیاسی دربار و حامیان هنر در مکتب قزوین.. 45
4-2.......................................................................... زمینههای فرهنگی و اجتماعی.. 50
4-3........................................................... ویژگی سبکشناسی نگارگری مکتب قزوین.. 52
4-4......................................................................... واقعگرایی درآثار شیوهی قزوین.. 53
4-5......................................................... تجزیه تحلیل واقعگرایی در آثار مکتب قزوین.. 62
4-6...................................................................................................... نتیجه. 64
.
منبع:
آژند، یعقوب (1384): مکتب نگارگری تبریز، قزوین، مشهد، فرهنگستان هنر، تهران.
ابهام پوش، آرتور (1378): سیر و صور نقاشی ایرانی، مولی، تهران.
اسکندر بیک ترکمان (1390): تاریخ عالمآرای عباسی ((جلد اول))، نگاه، تهران.
اشرفی، م. م: سیر تحول نقاشی ایرانی سده شانزدهم میلادی، ترجمه زهره فیضی
اشرفی، م، م: بهزاد و شکلگیری مکتب مینیاتور بخارا در قرن 16 میلادی، ترجمه نسترن زندی
امین بنانی، داخلی دران، دوبروین، سیوری، لکهارت، نیومن، کری ولش (1380): صفویان، ترجمه یعقوب آژند، مولی، تهران.
پاکباز، رویین (1379): نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، تهران.
تئودوروف، تزوتان: منطق گفتگویی میخائیل باختین، ترجمه داریوش کریمی.
حضرتی، محمدعلی (1382): نسیم قزوین، مجموعه مقالات، طه ، تهران.
رابینان، ب.و (1376): هنر نگارگری ایران، ترجمه یعقوب آژند، مولی، تهران.
رامین، علی: مبانی جامعهشناسی هنر
رهنورد، زهرا (1386): تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: نگارگری، سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
قاضی احمد قمی (1359): گلستان هنر، احمد سهیلی خوانساری،کتابخانه منوچهری، تهران.
گل ریز، سید محمدعلی (1368): مینوتر یا باب الجنه، قزوین، جلد اول، طه، تهران.
گرانت، ریمان (1375): رئالیسم، ترجمه حسن افشار، مرکز، تهران.
محمدی، رامونا: تاریخ و سبکشناسی نگارگری و نقاشی ایرانی
نامور مطلق، بهمن، منیژه کنکرانی: گفتگومندی در هنر و ادبیات" مجموعه مقالات نقدهای ادبی و هنری.
واعظ کاشفی (1362): انوار سهیلی یا کلیله دمنه کاشفی،امیرکبیر، تهران.