فهرست:
فصل اول: کلیات طرح
1-1 بیان مسئله 2
1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن 3
1-3 هدفهای تحقیق: 4
1-4 فرضیههای تحقیق: 4
1-5 چهار چوب نظری تحقیق: 4
1-6 روش تحقیق: 5
1-7 واژگان کلیدی: 5
فصل دوم: تصویر سازی چیست؟ و تاثیر سواد بصری بر فرهنگ عامه
مقدمه: 7
2-1 تاریخچه تصویر سازی در ایران: 9
2-2 نخستین تصویرگران و نویسندگان کتابهای علمی و آموزشی: 12
2-3 تعریف تصویرسازی و گونه های آن: 16
2-4 تأثیر سواد بصری بر فرهنگ: 20
2-4-1 سوادبصری: 20
2-4-2 اهمیت تصویر: 21
2-5 نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه: 21
فصل 3: خلاقیت در تصویرسازی و تصویرسازی در کتاب های آموزشی
3-1 تعریف خلاقیت: 27
3-2 ضرورت و اهمیت خلاقیت در تصویرسازی: 30
3-3 مبانی تصویر سازی و خلاقیت در عناصردیداری: 32
3-4 ارتباط و مفهوم عناصر بصری در تصویرسازی: 42
3-5 خلاقیت در کتابهای آموزشی و سرگرم کننده: 68
3-6 تصویر آموزشی چیست؟: 71
3-7 توجه به سن مخاطب در تصویرسازی کتاب کودک: 72
3-8 زیباییشناسی در تصویر: 75
3-9 ویژگیهای تصویر در کتابهای درسی کودک و نوجوان: 78
3-10 ویژگیهای تصویرسازی برای کتابهای درسی: 78
3-11 تصویرسازی کتاب درسی: 79
فصل 4: نمونههای تصویری کتابهای درسی ایران و جهان
4-1 خصوصیات کتابهای درسی کشورهای خارجی: 83
4-2 مقایسه کتابهای درسی ایران با کشور های ذکر شده: 96
4-3 بررسی و نقد تصویرسازی کتاب های فارسی اول تا پنجم دبستان: 96
فصل 5: نتیجه گیری
5-1 نتیجه گیری: 105
گزارش کار عملی: 108
فهرست منابع و مأخذ: 109
چکیده انگلیسی: 112
.
منبع:
- ابراهیمی، محسن، آبستره: نقشی بر آیینه خیال، 1367، هنر، شماره15، فصلنامه.
2-احمدی، محمد حسین، خلاقیت، ویژگی انسان، 1385، بیناب، شماره 10، دوماهنامه.
3-احمدی، محمد حسن، هژمونی تصویرسازی و جهانی کردن، 1387، کتاب ماه هنر، شماره 116، ماهنامه.
4-افشارمهاجر، کامران، تصویرسازی در مطبوعات ایران: دهه سی تا انقلاب اسلامی، 1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.
5-افضل طوسی، عفت السادات، تأثیر و تأثر تصویرسازی کتاب کودک و جامعه، دانشگاه تربیت مدرس، 1375
6-ادیبی، فرزاد، تصویرسازی مؤلف،1387، کتاب ماه هنر، شماره 13 و 14 ، ماهنامه.
7-ارلهوف، مایکل، مارشال، تیموتی ، تصویر سازی، ترجمه: علی اتحاد، 1388 ، حرفه هنرمند ،شماره 30، فصلنامه.
8-اسبورن، الکس اس، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت، 1384 ، ترجمه دکتر حسن قاسم زاده، چاپ چهارم، تهران، انتشارات نیلوفر.
9-اسفندی، پژمان، تصویرسازی تبلیغاتی، 1383، هنرهای تجسمی، شماره21، فصلنامه.
10-آقایی، عنایت الله-ستوده کویری آرانی، حسین، خلاقیت و نوآوری، 1385 ، بصیرت، شماره 37 ، فصلنامه.
11-اکرمی، جمال الدین، عبور واقعیت از دروازه های خیال، 1381 ، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 62 ، ماهنامه.
12-اکرمی، جمال الدین، عناصر دیداری در تصویرگری (خط-فرم)، 1384 ،کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 94 ، ماهنامه.
13-اکرمی، جمال الدین ، مروری بر تصویرگری معاصر در ادبیات کودکان و نوجوانان: تصویرگری کتاب کودک در دهه چهل، 1380-8113، کتاب ماه کودک و نوجوانان، شماره 53 و 54 ، ماهنامه .
14-به پژوه ، احمد، خلاقیت چیست؟ کودک خلاق کیست؟ ، 1388 ، پیوند، شماره 357 و 358 و359 ، ماهنامه.
15-پاکباز، روئین، دایره المعارف هنر: نقاشی ، پیکره سازی ،1389، چاپ نهم، تهران، نشر فرهنگ معاصر.
16-پژوهش، نوشین، ملاک و معیارهای نقد و نقادی در آثار تصویرگری کتاب کودک، پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان، شماره 22.
17-پیر خائفی، علیرضا، خلاقیت(مبانی و روشهای پرورش)، 1387 ، چاپ دوم، تهران، نشر هزاره ققنوس.
18-ترهنده، سحر، برندگان نوبل کوچک، جایزه هانس کریستین اندرسن2010، 1389 ، کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 152، ماهنامه.
19-ترهنده، سحر، درون جزئیات تصاویر: معرفی و تحلیل آثار روبرتو اینوچنتی تصویرگر و برنده جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن سال 2008، 1387 ، کتاب ماه کودک ونوجوان، شماره 128 و129 ، ماهنامه.
20-تیک نژاد . سهیلا. نقش تصویرهای آموزشی درانتقال مفاهیم علمی . مصور . سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی . وزارت آموزش و پرورش 1383
21-خسروانی، سولماز، بیژن، گیلانی، خلاقیت و سلامت روان، 1386، روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران)، سال سی و هفتم ، شماره2 ، دو فضل نامه .
22-خسروانی، شراره، آنتونی بروان: آشنایی با آنتونی بروان، تصویرگر کتاب کتاب کودک، 1384 ، کتاب ماه کودک و نوجوان، شماره 99 ، ماهنامه.
23-دالوند، احمد رضا، پیش درآمدی بر تصویرگری، 1387، گلستانه شماره88 ، ماهنامه.
24-رضائیان ، علی ، نوآوری در در مدیریت، دانش مدیریت، فصلنامه.
25-زیگن، لارنس، مبانی تصویرسازی، ترجمه شهره رحمانیان، 1390 ، چاپ اول، تهران، نشر پشوتن.
26-سالزبری ، مارتین، چاپ تصویرسازی کودک، 1387، ترجمه شقایق قندهاری، چاپ اول، نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
27-شادرخ، سارا، نقش هنرمند در ارتقای سطح سواد بصری جامعه، 1385، کتاب ماه هنر، شماره 22.
28-عفراوی، بهرام، شیوه های بیان در طراحی گرافیک، 1387 ، گرافیک و چاپ، شماره 6 ، فصلنامه.
29-علیمردانی، محمد قاسم، شکل ، فرم و طراحی گرافیکی در کتاب های درسی و اثر آن در آموزش ، استاد راهنما : بهروز موسوی امین ، 1385621 وجه کودک را به خود جلب نماید.ثراً از رنگهای گرم و پخته استفاده شده به این منظور که هم با داستان هماهنگی داشته باشد و هم بتوا
30-فاضل، فاطمه، چگونه برای کتاب تصویرسازی کنیم؟، 1386 ، گرافیک و چاپ، شماره 3 ، فصلنامه.
31-فدوی، سید محمد، کفشچیان مقدم، اصغر، بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویر سازی، 1389، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره4، زمستان فصلنامه.
32-فدوی، سید محمد، ویژگی های هنر تصویرسازی، 1384، نشریه ی هنر های زیبا، شماره 24، فصلنامه.
33-صحاف زاده ، پیچگ ، گرافیک تبلیغاتی و ارتقاء سواد بصری کودکان / استاد راهنما : دکتر مجتبی الله یاری / مشاور امید ابراهیم
34-قایینی زهره، تصویرسازی کتاب های کودکان تاریخ،تعریف ها و گونه ها، (1390)(چاپ اول)، تهران: نشر مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودک.
35-کوثر احمدی، علی، بررسی تصویرسازی در کتاب های کودکان، 1377، پژوهش نامه ی ادبیات کودک و نوجوان، شماره 11 و 12 ، فصلنامه.
36-ماریان، بوسار، درباره لزوم هنر، 1385، هنر، شماره 67، فصلنامه.
37-معافی، محمود، تصویرگری کتابهای آموزشی، جوانه 21، زمستان 1386
38-مک لئون، فیونا، ریچارد، تامسون، خلاقیت و نوآوری در همه حال: روش ایده پردازی کاربردی و اجرای آنها، 1388،ترجمه دکتر شهرام رفیعیان، چاپ اول تهران ، نشر آسیم.
39-مهلوجی، شعله(ترجمه و تدوین)، نگاهی بر زندگی و آثار آنتونی بروان،1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.
40-ورامینی، نیما، تفکر خلاق در گرافیک، 1390، چاپ سوم، فرهنگسرای میردشتی.
41-هلر، استیون، آیا تصویرگری به پایان خود رسیده است؟، ترجمه ابوالفضل توکلی شاندیز، 1388، حرفه هنرمند، شماره 30، فصلنامه.
42-هلر، استیون، میراث تصویری جولیان آلن، ترجمه غزل ثمین، 1388، حرفه هنرمند، شماره30 ، فصلنامه.
43-همایونفر، راشنو، رافائل البینسکی، 1387، تندیس، شماره 132، دوهفته نامه
44-پژوهش، نوشین، ملاک های نقد و نقادی، در آثار تصویرگری کتاب کودک، استاد راهنما: جلال شبانگاهی،