فهرست:
چکیده............................................................................................................................................... د
کلید واژه........................................................................................................................................... د
فهرست مطالب.................................................................................................................................. ذ
فهرست تصاویر.............................................................................................................................. ش
پیشگفتار........................................................................................................................................... ن
مقدمه..................................................................................................................................................1
1 - فصل اول...................................................................................................................................8
1 - 1 - بخش اول: طرح تحقیق..............................................................................................9
1 - 1 - 1 - بیان مسأله...................................................................................................9
1 - 1 - 2 - پیشینه تحقیق............................................................................................10
1 - 1 - 3 - اهداف تحقیق...........................................................................................11
1 - 1 - 4 - روش تحقیق.............................................................................................11
1 - 1 - 5 - سابقه و ضرورت انجام تحقیق.................................................................12
1 - 2 - بخش دوم: گفتمان عکاسانه......................................................................................13
1 - 2 - 1 - بیان عکاسانه.............................................................................................13
1 - 2 - 2 - ورود عکاسی به دنیای هنر.......................................................................23
1 - 2 - 2 - 1 - عکاسی با مفاهیم اجتماعی.......................................................32
1 - 2 - 3 - مبانی نظری سوررئالیسم..........................................................................36
1 - 2 - 4 - اصول سوررئالیسم...................................................................................37
1 - 2 - 4 - 1 - طنز...........................................................................................37
1 - 2 - 4 - 2 - شگفت و جادو.........................................................................37
1 - 2 - 4 - 3 - نگارش خودکار........................................................................37
1 - 2 - 4 - 4 - رویا..........................................................................................37
1 - 2 - 4 - 5 - دیوانگی....................................................................................38
1 - 2 - 4 - 6 - تصادف عینی............................................................................38
1 - 2 - 4 - 7 - اشیاء سوررئالیستی...................................................................38
1 - 2 - 5 - عکاسی با بیان سوررئالیسم............................................................40
2 - فصل دوم: بررسی دیدگاه سوررئالیسم و تأثیرات آن بر گرافیک، عکاسی و برخی از هنرهای
دیگر...............................................................................................................................................42
2 - 1 - بخش اول: دادا و روند شکلگیری سوررئالیسم......................................................43
2 - 1 - 1 - دادائیسم و گرافیک.................................................................................50
2 - 1 - 2 - هنرمندان دادا..........................................................................................52
2 - 1 - 3 - رویکردهای دادائیسم در عکاسی............................................................52
2 - 1 - 4 - سرانجام دادائیسم....................................................................................53
2 - 2 - بخش دوم: سوررئالیسم یا فراواقعگرایی یا وهمگری.............................................54
2 - 2 - 1 - نگرش نمادین.........................................................................................61
2 - 2 - 1 - نگرش واقعگرا.......................................................................................62
2 - 3 - آندره برتون و جنبش سوررئالیسم..........................................................................63
2 - 4 - رویکردهای سوررئالیسم در ادبیات........................................................................67
2 - 4 - 1 - استعاره در ادبیات...................................................................................68
2 - 4 - 2 - جناس در ادبیات....................................................................................69
2 - 4 - 3 - ایهام در ادبیات.......................................................................................69
2 - 4 - 4 - بازشناسی آرایههای ادبی در تصویر.......................................................72
2 - 4 - 4 - 1 - استعاره در تصویر..................................................................73
2 - 4 - 4 - 2 - جناس در تصویر....................................................................76
2 - 4 - 4 - 3 - ایهام و نماد در تصویر...........................................................78
2 - 5 - رویکردهای سوررئالیسم بر نقاشی و مجسمهسازی................................................80
2 - 5 - 1 - رنه ماگریت...................................................................................80
2 - 5 - 2 - سالوادور فلیب دالی......................................................................81
2 - 6 - رویکردهای سورئالیسم در سینما و عکاسی............................................................82
2 - 6 - 1 - اعتقاد سوررئالیستها در مورد سینما و عکاسی......................................82
2 - 7 - رویکردهای سوررئالیستی در عکاسی.....................................................................87
2 - 7 - 1 - گرایشات سورئالیستی در عکاسی...........................................................93
2 - 7 - 2 - رئالیسم سحرآمیز در عکاسی................................................................101
2 - 8 - رویکردهای عکاسی سوررئالیستی در گرافیک......................................................105
2 - 9 - سرانجام سوررئالیسم.............................................................................................112
3 - فصل سوم: معرفی برخی از طراحان و عکاسان سوررئالیست...............................................113
3 - 11 - معرفی برخی از طراحان با توجه به رویکرد عکاسانهی سوررئالیستی در آثار
گرافیک آنها............................................................................................................................114
3 - 11 - 1 - میشل باتوری......................................................................................114
3 - 11 - 3 - چاز ماویان دیویس.............................................................................122
3 - 11 - 2 - آلن لو کرنک.......................................................................................127
3 - 11 - 4 - پی یر برنارد........................................................................................129
3 - 11 - 5 - ویسلاو والکوسکی.............................................................................131
3 - 11 - 6 - ایسیدرو فرر........................................................................................133
3 - 11 - 7 - اپکس لین...........................................................................................136
3 - 11 - 8 - محسن سلیمانی..................................................................................138
3 - 11 - 9 - فرزاد ادیبی.........................................................................................140
3 - 11 - 10 - سید حسن موسیزاده.......................................................................143
3 - 11 - 11 - محمدرضا دوستمحمدی................................................................148
3 - 12 - معرفی برخی از عکاسان با توجه به رویکرد سوررئالیستی در آثار آنها..............162
3 - 12 - 1 - چما مادوز...........................................................................................162
3 - 12 - 2 - مَن رِی................................................................................................167
3 - 12 - 3 - دیوید هاکنی.......................................................................................173
3 - 12 - 4 - جولیا مارگاریت کامرون.....................................................................177
3 - 12 - 5 - ادوارد وستون.....................................................................................183
3 - 12 - 6 - فرانسیس جاکوبتی..............................................................................190
3 - 12 - 7 - سیدمهدی مقیمنژاد.............................................................................195
4 - فصل چهارم: بررسی فتوگرافیک............................................................................................197
4 - 1 - رویکردهای عکاسی در گرافیک............................................................................198
4 - 2 - روند شکلگیری فتومونتاژ....................................................................................203
4 - 2 - 1 - فتومونتاژ...............................................................................................218
4 - 2 - 2 - نقش جان هارتفیلد در شکلگیری فتومونتاژ........................................228
4 - 3 - رویکرد فتومونتاژ در آثار گرافیکی........................................................................233
نتیجهگیری......................................................................................................................................240
گزارش بخش عملی و تصاویر آن.................................................................................................243
فهرست منابع.........................................................................................................................248
چکیده انگلیسی.....................................................................................................................257
کلید واژه انگلیسی.................................................................................................................257
.
منبع:
کتابها:
آرناسن، ی.ه، تاریخ هنر نوین(نقاشی، پیکرتراشی، معماری)، ترجمه: محمد تقی فرامرزی، تهران، انتشارات زرین/ انتشارات نگاه، 1367.
احمدی، بابک، از نشانههای تصویری تا متن، تهران، نشر مرکز، چاپ چهارم، 1383.
برت، تری، نقد عکس (در آمدی بر درک تصویر)، ترجمه: اسماعیل عباسی، کاوه میر عباسی؛ چاپ دوم، نشر مرکز، تهران، 1380.
بی. مگز، فیلیپ، تاریخ طراحی گرافیک، ترجمه: ناهید اعظم فراست، غلامحسین فتحالله نوری، چاپ اول، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1384.
پاکباز، روئین، دائره المعارف هنر، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر، 1381.
پاکباز، روئین، در جستجوی زبان نو، تهران، انتشارات نگاه، 1381.
پاکباز، روئین، سرگذشت سوررئالیسم مصاحبه با آندره برتون، تهران، نشر نی، 1381.
پولیتزوتی، م، سرگذشت سوررئالیسم (مصاحبه با آندره برتون)، تهران، نشر نی، 1383.
تاسک، پطر، سیر تحول عکاسی، ترجمه: محمد ستاری، چاپ پنجم، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1387.
الف: جمعی از نویسندگان، سبک ها و مکتب های هنری، گشایش، فرهاد، انتشارات عفاف، تهران، 1380.
ب: جمعی از نویسندگان، شناخت هنر جهان سال اول هنرستان، شرکت چاپ و نشر ایران، تهران، 1362.
پ: جمعی از نویسندگان، شناخت هنر گرافیک سنتی و نوین، سال چهارم هنرستان، شرکت چاپ و نشر ایران، تهران، 1362.
چندلر، دانیل، مبانی نشانهشناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران، انتشارات سوره مهر، 1386.
سجودی، فرزان، نشانه شناسی کاربردی، تهران، نشر علم، 1387.
سونسون، گوران، نشانه شناسی عکاسی، ترجمه: سید مهدی مقیمنژاد، نشر علم، 1387.
طباطبایی، سید محمد تقی، ده گرافیست، موسسه انتشاراتی جمال هنر، چاپ اول، تهران، 1388.
عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1378.
کرایگ، جیمز؛ برتون، بروس؛ سی قرن طراحی گرافیک، ترجمه: ملک محسن قادری، سازمان چاپ و انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، 1383.
کو، برایان، عکاسان بزرگ جهان، ترجمه: پیروز سیار، چاپ اول، نشر نی، 1376.
گاردنر، هلن، هنر در گذر زمان، ترجمه: محمد تقی فرامرزی، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران، 1370.
گودرزی، م، بررسی و تحلیل هنر معاصر جهان، تهران، انتشارات سوره مهر، 1381.
لش، اسکات، جامعه شناسی پست مدرنیسم، ترجمه: حسن چاوشیان، چاپ سوم، نشر مرکز، 1388.
لوسی اسمیت، ا، آخرین جنبشهای هنری قرن بیستم، ترجمه: علیرضا سمیع آذر، تهران، نشر نظر، 1381.
لوکرنک، آلن، 100 پوستر فرانسوی، چاپ اول، داروگ نو، 1386.
لیکاف، جرج، نظریه معاصر استعاره، ترجمه: فرزان سجودی. در استعاره مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی، به کوشش فرهاد ساسانی، تهران، نشر سوره مهر، 1383.
مرزبان، پرویز، خلاصه تاریخ هنر، چاپ هشتم، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1379.
نجفیان، بهزاد، گزیده تاریخ هنر، انتشارات جان و خرد، تهران، 1379.
وایزابل، آلن؛ استون، لیوینگ؛ فرهنگ طراحی گرافیک، ترجمه: فرهاد گشایش، انتشارات لوتُس، تهران، 1380.
وایلد ، جودیت؛ وایلد، ریچارد؛ سواد بصری رویکردی مفهومی به حل مشکلات گرافیک، ترجمه: نازمریم شیخها، چاپ اول، انتشارات کتاب آبان، 1388.
هینک، ناتالی، جامعه شناسی هنر، ترجمه: عبدالحسین نیک گهر، چاپ دوم، موسسه انتشارات آگاه، 1387.
دووینیو، ژان، جامعهشناسی هنر، تهران، نشر مرکز، 1379.
پایاننامهها:
انیسی، معصومه، خوانش پوسترهای تئاتر بر مبنای رویکرد نشانه شناسی تصویری، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره – دانشکده هنر، به راهنمایی دکتر فرزان سجودی و دکتر محسن سلیمانی، 1390.
درویش، حسن، عوامل موثر اجتماعی بر بهبود طراحی گرافیک، کارشناسی، مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر، به راهنمایی محسن سلیمانی، 1390.
عظیمی ترامبانیان، سعیده، بررسی تطبیقی دیدگاه مینیمالیسم در گرافیک دو دههی اخیر ایران و اروپا در آثار فتوگرافیک، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره – دانشکده هنر، به راهنمایی دکتر سید مهدی مقیمنژاد حسینی، 1389.
علی پور، هدایت، ایده و خلاقیت و کاربست آن در گرافیک، کارشناسی، مرکز آموزش عالی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر و معماری، به راهنمایی: احسان پارسا، 1389.
فرد امین، سارا، بررسی تصویرسازی در طراحی جلد کتابهای ادبیات داستانی از دهه سوم انقلاب اسلامی ایران، کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره – دانشکده هنر، به راهنمایی کوروش پارسا نژاد، 1388.
گُل، حسن، فتومونتاژهای سوررئالیست در گرافیک، کارشناسی، مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی- دانشکده هنر و معماری، به راهنمایی سیدعلی موسوی، 1389.
مجلهها:
اتحاد، علی، «واژگان بدلی»، تندیس، شماره 117، (نهم بهمن 1386)، ص 23.
اوری، پل؛ «از امروز نقاشی مرده است»، مترجم: نسیم مهرتبار، مجله هنرهای تجسمی، شماره 15، (فروردین 1381)، ص 32.
اوری، پل، «هنر و عکاسی»، مترجم: فرهاد ساسانی، مجله هنرهای تجسمی، شماره 9، (تابستان 1377)، ص 86 .
پروانه، مهگامه، «من ری؛ گریز از واقعیت به انتزاع»، مجله گلستانه، شماره 5و 6، (اردیبهشت و خرداد 1378)، ص 37.
حسینی، سید حسن، «نماد در کلام و تصویر»، شعر، شماره 45، (زمستان 1384)، ص 23 و 26.
حکمی، شیرین، «دیوید هاکنی و عکاسی شهودی»، مجله هنر، شماره 36، (تابستان 1377)، ص 104.
حیات داودی، آباریس، «طراحی گرافیک: پوسترهای میشل باتوری برای تئاتر ملی کلین»، تندیس، شماره 27، (26 خرداد 83)، ص8.
خاکسار حقانی، احسان، «ایسیدرو فرر»، نشریه هنرهای تجسمی، شماره 6 (دوره جدید)، (آبان 1389)، ص 30.
خمامی، فاطمه، «سبک های عکاسی»، رشد آموزش هنر، شماره 14، (تابستان 1387)، ص 60.
دیویس، چاز ماویان، «طراح پروژه آفریقا، چاز ماویان – دیویس»، دوهفته نامه هنرهای تجسمی، شماره 1، (اردیبهشت 1390)، ص 28.
ساسانی، فرهاد، «زمان در فضای مجازی»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 1، (1385)، ص 69.
سجودی، فرزان، «نشانه شناسی زمان و گذر زمان: بررسی تطبیقی آثار کلامی و تصویری»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 1، (بهمن و اسفند1385)، ص 46.
شریفی، سید حمید، «آغازی دیگر: نگاهی به کتاب پوسترهای مقاومت»، مجله سوره، شماره 22، (دی 1384)، ص 36.
شفائیه، هادی، «عکاسی: فتو مونتاژ»، مجله هنر و مردم، شماره 155، (شهریور 1354)، ص 58.
فارسی، مهرداد، « نهمین دوسالانه گرافیک تهران»، مجله هنرهای تجسمی، شماره 26، (تیر 1386)، ص 12.
فراسکارا، خورخه، «گرافیک دیزاین: هنر زیبا یا علم اجتماعی؟»، حرفه هنرمند، شماره 19، (بهار 86)، ص 14.
کرتس، کلاوس، « عکاسی دگرگون»، مترجم: وحید شریفیان، مجله تندیس، شماره 158، (31 شهریور 1388)، ص 14.
گودرزی، مصطفی؛ عبدی فرزانه پور، شاداب؛ «فتومونتاژ تجلی تکثر شهری با نگاهی به اندیشههای والتر بنیامین»، مجله خیال شرقی، شماره 3، (خرداد 1385)، ص 126.
مثقالی، فرشید، «دیزاین»، حرفه هنرمند، شماره 19، (بهار 86)، ص 2
مقیمنژاد، سید مهدی، «درآمدی بر بحث روایت در عکاسی»، فصلنامه هنر، شماره 81 ، (پاییز 1388)، ص 248.
مقیم نژاد، سید مهدی، «جستاری در مناسبات میان عکاسی هنر مدرن و پسامدرن»، مجله بیناب، شماره 12، (آبان 1387)، ص 48.
مقیمنژاد، سیدمهدی، «فتومونتاژ و استراتژی چندگانگی همنشینی تکنولوژی و هنر»، کتاب ماه هنر، شماره 87 و88 ، (آذر و دی 1384)، ص42.
موسیزاده، سید حسن، «هنرمندی به دور از اضافهگوییهای مرسوم»، دوهفته نامه هنرهای تجسمی، شماره 1، (اردیبهشت 1390)، ص 4.
نجومیان، امیرعلی؛ «از نشانهشناسی تا واسازی عکس»، پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 5، (1386)، ص 114.
نوویچ، لوما، «تناقض های عکاسی دیجیتال»، مجله بیناب، شماره 12، (آبان 1387)، ص 140.
واکر، جان ا.؛ چاپلین، سارا؛ «هنر و رسانههای جدید: فن آوریهای جدید»، مترجم: محمد کریمی، مجله بیناب، شماره 3 و 4، (دی 1382) ، ص 123.
وولن، پیتر، «آتش و یخ»، ترجمه: علی عامری، فصلنامه حرفه هنرمند، شماره 8، (1383)، ص 62.
روزنامهها:
زمانی، هستی، «خلاقیت انتزاعی عکاس»، روزنامه کیهان، شماره 19402 ، (شنبه 13 تیر 1388)، ص9 (ادب و هنر).
فتاحی، نسیم، «از کاغذ بیخط تا کاغذ عکاسی»، روزنامه فرهنگی هنری امتیاز، شماره 508، (دوشنبه 23 آذر 1388)، ص 13.
مسیح، ه، میخواهم با شعر بمیرم (فدریکو گارسیا لورکا) آندره برتون و جنبش سوررئالیسم، روزنامه ایران، 2 مرداد ماه 1381.
منابع لاتین:
- Adams, Ansel, 1988, A Personal Credo, in Goldberg. Vicki.,ed. Print Photography in print, university of New Mexico Press, Albuquerque, second.
- Barrow, Th.,Armitage, sh., & Tydeman, w.,eds., 1982, Reading into Photography. University of New Mexico press.Albuquerque.
- Berger, John, 1980, Understanding a Photograph, in Trachtenberg, Alen.,ed.Classic essaye on Photography. Leete stand Books, New Heaven, Conn, fourth printing.
- Coleman,A.D, 1988, The Directorial Mode, in Goldberg, Vicki.,ed.print Photography in print, university of New Mexico press, Albuquerque.second
- lindley, Daniel.A. 1982, Walker Evans, Rhetoric, and Photography, in Mexico press, Albuquerque Barrow, university of New Th.,Armitage,sh.,& Tydeman,w.,eds.,Reading into photography.
- Powers, Alan. Front Cover, great book jacket and cover design. London, Mitchell Beazley. (2001)
منابع اینترنتی:
http://hb976.blogfa.com/post-85.aspx
(وبلاگ هنرمندان جوان؛ تاریخ انتشار 2 مارچ ۲۰۱۰؛ ساعت ۲۱:۵۰ http://hb976.blogfa.com/post-85.aspx)
http://artkariman.ir/Default.aspx?page=5489§ion=newlistItem&mid=36168&pid=32240&ln=fa
)http://artkariman.ir/Default.aspx?page=5489§ion=newlistItem&mid=36168&pid=32240&ln=fa (دکتر نظامالدین نوری حوزه هنری استان کرمان- تاریخ انتشار 9 بهمن1390
http://fa.wikipedia.org/w/index.php
(جلالی؛ دانشنامه آزاد ویکی پدیا؛ تاریخ انتشار30 مه 2012؛ ساعت 12:09 - http://fa.wikipedia.org/w/index.php)
http://fa.wikipedia.org/wiki/هنر_گرافیک
(دانشنامه آزاد ویکی پدیا؛ تاریخ انتشار30 مه 2012؛ ساعت 19:55-
هنر_گرافیکhttp://fa.wikipedia.org/wiki/)
http://newsite.graphiciran.com/Fa/News/News.aspx?nwsId=143
(نژده هوانسیان؛ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران؛ تاریخ انتشار سه شنبه ۱۸ آبانماه ۱۳۸۹، ساعت ۱۷:۳۰؛ نگاهی اجمالی به «تفکر دیزاین» و افقهای جدید پیش روی حرفهی دیزاین http://newsite.graphiciran.com/Fa/News/News.aspx?nwsId=143)
http://graphichouse.blogfa.com/post-56.aspx
(حجت مجرد؛ خانهی گرافیک- گروه گرافیک استان اردبیل؛ تاریخ انتشار سه شنبه 26 مهر1390، ساعت 23:26؛ یادداشتی برای فتو گرافیسم http://graphichouse.blogfa.com/post-56.aspx)
http://www.cloob.com/profile/blog/one/username/shariatgraf/logid/586736
(مریم شریعت؛ کلوب - جامعه مجازی ایرانیان؛ تاریخ انتشار 14 مهرماه 1387، 19:49؛ دادائیسم و گرافیک )http://www.cloob.com/profile/blog/one/username/shariatgraf/logid/586736
http://www.bumeziba.blogfa.com/post-11.aspx
(ساناز؛ بوم زیبا؛ تاریخ انتشار یکشنبه 5 دی 1389، 2:10؛ سبک دادائیسم http://www.bumeziba.blogfa.com/post-11.aspx)
http://www.khanenohom.blogfa.com/85022.aspx
(خان نهم؛ تاریخ انتشار چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385، 14:34؛ دادائیسم؛
http://www.khanenohom.blogfa.com/85022.aspx)
http://negarnaderi.blogfa.com/post/32/مکتب-سوررئالیسم
(نگار نادری؛ فوق لیسانس ادبیات نمایشی؛ وبلاگ نگار نادری؛ تاریخ انتشار یکشنبه 20 آذر 1390، ساعت 1:42 مکتب-سوررئالیسمhttp://negarnaderi.blogfa.com/post/32/)
http://www.hseveri.com/Workshops-FA-05.htm
(حمید سوری؛ دکترای تاریخ هنر؛ حمیدرضا سوری؛ کارگاه عکاسی ایده – ارائه؛ تاریخ مشاهده پنجشنبه 18 خرداد 1391، ساعت 20:33- http://www.hseveri.com/Workshops-FA-05.htm)
http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885
(سید مهدی مقیمنژاد؛ دکترای تاریخ هنر؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ تاریخ انتشار یکشنبه، 10 آذر 1387؛ ساعت 9:59- http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885)
http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885
(محسن سلیمانی؛ دکترای هنر اسلامی؛ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی؛ یکشنبه، 10 آذر 1387؛ ساعت 9:59- http://www.icari.ir/Default.aspx?page=740§ion=litem&mid=2153&id=68885)
http://kiarang.akkasee.com/15762
(کیارنگ علایی؛ وبلاگ عکاسی؛ تاریخ انتشار ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ -http://kiarang.akkasee.com/15762)
http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=6529
(کافه دیزاین، باشگاه طراحان ایران؛ تاریخ انتشار 24 آذر 1390؛ ساعت 00:44- )http://www.cafedexign.com/showthread.php?t=6529
http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=688367
(خبر گزاری مهر، تاریخ انتشار 4 خرداد 87، ساعت 09:48- http://www.mehrnews.ir/NewsPrint.aspx?NewsID=688367)
http://surrealism1924.blogfa.com/post/6
(قهرمانی نژاد، وبلاگ مکتب سوررئالیسم، تاریخ انتشار دوشنبه 8 خرداد 1391، ساعت 20:57- http://surrealism1924.blogfa.com/post/6)
http://www.cloob.com/club/article/show/articleid/33586/clubname/naghdclub
(اسماعیل قنواتی؛ کلوب - جامعه مجازی ایرانیان؛ تاریخ انتشار 23 آبان ماه 1385، 8:30؛ مکتبهای ادبی http://www.cloob.com/club/article/show/articleid/33586/clubname/naghdclub)
http://wiki.akkasee.com/index.php/
(دانشنامه عکاسی، تاریخ آخرین تغییر ۷ فوریه ۲۰۱۲ ساعت ۱۳:۰۱ سبک دادا و سوررئالیسم http://wiki.akkasee.com/index.php/)
http://architectural90.blogfa.com/post/34
(وبلاگ معماری 90، سه شنبه دوم اسفند 1390، ساعت: 21:47 http://architectural90.blogfa.com/post/34)
http://javanemrooz.com/articles/culture/articles/article-11099.aspx
(جوان امروز، چهارشنبه 17 اسفند 1390 http://javanemrooz.com/articles/culture/articles/article-11099.aspx)
http://javahery.multiply.com/journal/item/9
(مهدی جواهری، مولتی پلی – وبلاگ سیری در هنر های تجسمی، 10 مِی 2008 http://javahery.multiply.com/journal/item/9)
http://surrealism1924.blogfa.com/post/7
(قهرمانی نژاد، وبلاگ مکتب سوررئالیسم، تاریخ انتشار دوشنبه 8 خرداد 1391، ساعت 21:09 http://surrealism1924.blogfa.com/post/7)
http://www.walkuski.link2.pl/biography.html
(سایت شخصی ویسلاو والکوسکی http://www.walkuski.link2.pl/biography.html)
http://aryanegar.mihanblog.com/post/123
(فرزاد ادیبی؛ آریا نگار؛ نگاهی به آثار گرافیک فرزاد ادیبی: روح کالیگرافیک، ذهن مدرن؛ تاریخ انتشار: دوشنبه، 20 اردیبهشت 1389؛ ساعت07:40 بعدازظهر-
http://aryanegar.mihanblog.com/post/123)
.