فهرست:
مقدمه..............................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات طرح
1-1 بیان مسئله...............................................................................................................................4
1-2 اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن.............................................................................5
1-3 سؤالات یا فرضیه های تحقیق................................................................................................5
1-4 اهداف تحقیق.........................................................................................................................6
1-5 روش تحقیق...........................................................................................................................6
1-6 چهارچوب نظری تحقیق........................................................................................................7
1-7 پیشینه تحقیق..........................................................................................................................7
فصل دوم: مطالعات نظری
درباره تایپوگرافی
2-1 نوشتار....................................................................................................................................8
2-2خوشنویسی............................................................................................................................11
2-3 کهکشان گوتنبرگ.................................................................................................................13
2-4 تایپوگرافی............................................................................................................................17
2-5 تایپ و تایپ فیس...............................................................................................................24
2-5-1 در تایپ شما چه نکاتی باید رعایت شود؟......................................................................26
الف
2-6 اساس تایپ در غرب............................................................................................................29
2-6-1 ساختار الگویی.................................................................................................................30
2-7 گریدبندی.............................................................................................................................35
2-8 تایپوگرافی و ارتباط تصویری...............................................................................................36
2-9 سرآغاز تایپ های عربی و فارسی........................................................................................39
2-10 اساس طراحی تایپ در زبان عربی و فارسی......................................................................40
2-11 تعیین سلسله مراتب و ارزش گذاری محتویات................................................................43
2-12دسته بندی فونت های فارسی.............................................................................................45
2-12-1 تایپ های متن...............................................................................................................46
2-12-2 تایپ های تیتر...............................................................................................................46
2-12-3 تایپ هایDisplayed Form....................................................................................46
2-13 فاصله گذاری.....................................................................................................................47
2-13-1 فاصله گذاری و فواصل بجا مانده از تایپ های سربی..................................................47
2-13-2 فاصله گذاری فرم و ضدفرم - تیرگی و فضای منفی - درون متن................................47
2-13-3 فضای بین کلمات و پدیده جویبار................................................................................48
2-13-4 فاصله بین خطی/ فاصله بصری بین خطوط..................................................................51
2-14 ریخت شناسی نوشتار فارسی.............................................................................................51
2-14-1 دسته بندی نمودگان فارسی براساس جای قرار گیری در پاره کلمه.............................53
2-14-2 سواری پاره کلمات........................................................................................................54
2-14-3 سواری نمودهای فارسی................................................................................................55
2-14-4 هیکل و ریخت کلمات..................................................................................................56
2-15 اهداف تایپوگرافی..............................................................................................................59
2-16 قابلیت های تایپوگرافی.......................................................................................................62
ب
2-16-1 کمک به جایگیری نوشته و موضوع در ذهن وخاطره مخاطب......................................62
2-16-2 عینی و محسوس کردن نوشتار......................................................................................63
2-16-3 برانگیزی کنجکاوی مخاطب در جهت درک ظرفیت های بصری نوشتار......................63
2-16-4 قوه تخیل مخاطب را فراسوی نوشتار قرار دادن............................................................63
2-17 رنگ و سلسله مراتب تایپوگرافی.......................................................................................64
2-18 محتوا.................................................................................................................................66
2-19 ترکیب حروف و تصویر.....................................................................................................68
2-20 تایپ و تصویر، تصویر و تایپ..........................................................................................71
2-21 ارتباط دادن تایپ و تصویر................................................................................................72
2-22 فرم.....................................................................................................................................74
2-22-1 مجاورت و تناسب فرمی...............................................................................................74
2-22-2 تضاد فرمی.....................................................................................................................75
2-22-3 تغییر فرم Form Alternation..................................................................................76
2-22-4 ترکیب فرم Form Combination............................................................................78
2-22-5 جانشینی فرم Form Substitution..........................................................................79
2-22-6 مصورسازی Visualization.......................................................................................80
2-22-7 تزئین و تجرید...............................................................................................................81
2-23 روش های حساسیت بخشیدن به حروف..........................................................................82
2-23-1 مثبت و منفی..................................................................................................................82
2-23-2 اختصار، حذف بخش هایی از حروف...........................................................................82
2-23-3 تکرار یک حرف و یا قسمتی از یک حرف در کل ترکیب کلمه...................................83
2-23-4 روی هم قرار گرفتن یا تماس پیدا کردن حروف...........................................................84
2-23-5 دنبال هم قرار گرفتن مجموع یا بخشی از حروف یک کلمه........................................84
ج
2-23-6 تغییر اندازه از قوت به ضعف یا از تاریک به روشن......................................................85
2-23-7 قرار گرفتن حروف در مجموعه ای از سطوح...............................................................85
2-23-8 اضافه کردن عناصر بصری به کلمه یا یک حرف از کلمه..............................................86
2-23-9 طراحی حروف جدید....................................................................................................86
2-23-10 ویژه کردن - تأکید کردن بر بخشی از کلمه یا حروف................................................86
2-23-11 نوشتن بدون فکر قبلی - فی البداهگی........................................................................87
2-23-12 کار با (نقطه) در ترکیب یک نوشتار............................................................................87
2-23-13 ایجاد ریتم در ترکیب کلمه..........................................................................................87
2-23-14 ایجاد تعادل در کلمه....................................................................................................88
2-23-15 استفاده از رنگ............................................................................................................88
2-23-16 گنجاندن در یک قالب.................................................................................................89
2-23-17 کار با اعداد..................................................................................................................90
2-23-18 عمق............................................................................................................................91
2-23-19 اتصال..........................................................................................................................95
2-24 کاربرد حروف در طراحی عنوان و عنوان بندی فیلم..........................................................96
2-25 خلاصه فصل....................................................................................................................106
فصل سوم: روش شناسی (متدولوژی)
درباره گرافیک متحرک
3-1 مقدمه.................................................................................................................................108
3-2 ادراک بصری.....................................................................................................................115
3-3 حرکت و زمان...................................................................................................................118
د
3-3-1 زمان...............................................................................................................................119
3-3-2 عوامل دیدن حرکت (نور و بازتاب آن).........................................................................120
3-3-3 چگونگی درک حرکت..................................................................................................121
3-3-4 حرکت در فلسفه...........................................................................................................121
3-3-5 حرکت در اسطوره.........................................................................................................123
3-3-6 حرکت در ارتباط تصویری............................................................................................125
3-3-7 روح حرکت در خوشنویسی ایرانی...............................................................................126
3-3-8 حرکت در دوره های مختلف........................................................................................128
3-4 تاریخچه و اختراعات در صنعت تصویر متحرک...............................................................135
3-4-1 زوتروپ........................................................................................................................135
3-4-2 تاماتروپ.......................................................................................................................136
3-4-3 پرکسینوسکوپ.............................................................................................................137
3-4-4 کتاب چرخان (Flip Book)........................................................................................138
3-4-5 موتوسکوپ...................................................................................................................139
3-4-6 قرن نوزدهم و چشم اندازهای جدید در صنعت تصویر متحرک...................................139
3-4-7 انیمیشن..........................................................................................................................144
3-4-8 انیمیشن تجربی..............................................................................................................148
3-5 تکنیک های تولید تصویر متحرک......................................................................................149
3-5-1 انیمیشن فریم به فریم....................................................................................................149
3-5-2 سِل انیمیشن..................................................................................................................150
3-5-3 مستقیم بر روی فیلم......................................................................................................151
3-5-4 انیمیشن دست آزاد (Free Hand)..............................................................................152
3-5-5 استاپ – موشن.............................................................................................................154
ه
3-5-6 پیکسلیشن......................................................................................................................155
3-5-7 روتوسکوپی...................................................................................................................155
3-6 گرافیک متحرک در عنوان بندی فیلم.................................................................................156
3-7 خلاصه فصل......................................................................................................................164
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل
درباره عنوان بندی فیلم سینمایی
4-1 مقدمه..................................................................................................................................165
4-2 تعابیر مختلف درباره تعریف عنوان بندی...........................................................................166
4-3 تاریخچه عنوان بندی در سینمای جهان و ایران.................................................................170
4-3-1 عنوان بندی در سینمای جهان........................................................................................170
4-3-2 عنوان بندی در سینمای اروپا.........................................................................................176
4-3-3 عنوان بندی در سینمای ایران.........................................................................................177
4-4 دسته بندی عنوان بندی......................................................................................................192
4-4-1 تیتراژ آغازین.................................................................................................................192
4-4-2 عنوان های اعتباری........................................................................................................193
4-4-3 تیتراژ پایانی....................................................................................................................194
4-4-4 مقایسه تیتراژ سینمایی و تلویزیونی...............................................................................196
4-5 ویژگی های یک عنوان بندی خوب...................................................................................200
4-5-1 خلاقیت.........................................................................................................................201
4-5-2 گیرایی و جذابیت..........................................................................................................204
4-5-3 فضاسازی.......................................................................................................................204
و
4-5-4 اتصال تیتراژ به فیلم.......................................................................................................205
4-5-5 هماهنگی تیتراژ آغازین و پایانی....................................................................................211
4-5-6 تناسب نوع حروف با فضای فیلم..................................................................................212
4-5-7 خوانایی..........................................................................................................................214
4-5-8 زمان بندی تیتراژ............................................................................................................220
4-5-9 تصویر؛ هماهنگ با صدا................................................................................................222
4-5-10تدوین تیتراژ.................................................................................................................226
4-6 لزوم طراحی عنوان بندی برای فیلم...................................................................................231
4-7 مسائل ساخت عنوان بندی.................................................................................................233
4-8 گونه های عنوان بندی........................................................................................................241
4-9 تکنیک های ساخت عنوان بندی........................................................................................247
4-9-1 کپشن و فیکس فریم......................................................................................................248
4-9-2 حک روی فیلم..............................................................................................................250
4-9-3 گرافیک متحرک.............................................................................................................251
4-9-4 انیمیشن..........................................................................................................................252
4-10 تطابق های سینما و گرافیک.............................................................................................253
4-10-1 تطبیق خط کرسی در گرافیک با خط فرضی در سینما................................................253
4-10-2 تطبیق رنگ در گرافیک با صدا در سینما.....................................................................256
4-11 گرافیک سینمایی..............................................................................................................257
4-12 عنوان بندی در سینمای امروز..........................................................................................259
4-12-1 ... در سینمای ایران......................................................................................................262
4-13 نگاهی به آثار طراحان برتر...............................................................................................265
ز
4-14 مصاحبه با جناب آقای اصغر فرهادی
(فیلمنامه نویس، کارگردان و تهیه کننده)...................................................................................287
4-15 خلاصه فصل....................................................................................................................292
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 نتیجه گیری........................................................................................................................294
پروژه عملی...............................................................................................................................300
منابع و مآخذ.............................................................................................................................303
منابع تصویری............................................................................................................................306
چکیده انگلیسی.........................................................................................................................307.
منبع:
Abstract (Including summery, aims, performance methods and final results):
Many Movies around the world have been produced with similar themes. What differentiates these works from each other is the distinction between the directors' view on film production and portraying of the desirable theme. A film is comprised of numerous parts as various specialties are applied for its production. Title sequence is one of the various parts of a movie. All the title sequences consist of the entire cast and crew of movie yet a title sequence may be distinctive and outstanding through the different perspective of designer.
The influential factors on performance of title sequence has been studied in this research with a look at the history and classification of title sequences as well as the study of their typology, techniques and features while the consistencies of the two arts of graphic and filmmaking have been discussed.
Application of graphics in movies as well as the title sequence design is nowadays observed more than ever. Motion graphics has been quite influential in this area and it is a discipline widely applied in setting and creating the tone of title. The history and inventions in the motion picture industry, its production techniques and also the role of motion graphics in title sequence of movies have been discussed in this research.
Generally, graphic play an important role in design of title sequence and numerous visual elements are involved in the design of title sequence. Text is one of the integral elements of title sequence. Therefore, recognition and perception of properties and features of letters is necessary for an appropriate design. The topics of typography and visual communication, the basics of Farsi and Arabic typing, classification of fonts, morphology of Farsi typography and others are discussed in this research.
The result derived in this research represents the extensive use of typography in the design of title sequence and suggests that typography not only does have an informative aspect but also an appropriate visual atmosphere may be designed for the title sequence of a movie through application of different features of letters such that the visual values of text are revealed.
Keywords: title sequence, typography, graphic, movie