فهرست:
چکیده
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- تعریف مسئله................................................................................................................................................ 1
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق........................................................................................................................... 1
1-3- سؤالهای تحقیق......................................................................................................................................... 2
1-4- فرضیات تحقیق............................................................................................................................................ 2
1-5- اهداف اصلی و فرعی تحقیق.................................................................................................................... 3
1-6- روش تحقیق.................................................................................................................................................. 3
1-7- روش جمعآوری اطلاعات ........................................................................................................................ 3
1-8- کاربرد تحقیق................................................................................................................................................ 4
1-9- پیشینه تحقیق............................................................................................................................................. 4
1-10- چگونگی انجام پروژه عملی.................................................................................................................... 5
فصل دوم: نوشتار فارسی و خط-نقاشی در ایران
2-1- الفبا و نوشتار در ایران.............................................................................................................................. 13
2-2- ریشههای ایرانی نوشتار.............................................................................................................................. 19
2-3- خوشنویسی نوشتار فارسی....................................................................................................................... 23
2-4- اهمیت و قواعد خوشنویسی در نوشتار فارسی................................................................................... 25
2-5- نقش بصری و تزئینی نوشتار.................................................................................................................... 32
2-6- نگاهی به اعتقادات فرقه حروفیه............................................................................................................. 33
2-7- شیوههای حروفنگاری در دوران گذشته ............................................................................................ 35
2-8- حکومت و تحولات جامعه قاجاری.......................................................................................................... 43
2-9- هنرمندان قاجاریه........................................................................................................................................ 44
2-10- دوران پهلوی.............................................................................................................................................. 47
2-11- جنبش سقاخانه و آغاز نوگرایی در ایران........................................................................................... 60
2-12- دوران انقلاب اسلامی.............................................................................................................................. 73
2-13- خط-نقاشی................................................................................................................................................ 74
2-14- نوگرایی در تعامل بین هنرها................................................................................................................. 86
فصل سوم: مبانی بصری و قابلیتهای تصویری نوشتار فارسی در خط-نقاشی ایران
3-1- مبادی سواد بصری...................................................................................................................................... 90
3-2- عناصر اولیه و کیفیات بصری در ارتباط تصویری............................................................................... 91
3-3- مقایسه بصری آثار تایپوگرافیک و خط-نقاشی.................................................................................... 105
3-4- شیوههای حساسیت بخشیدن.................................................................................................................. 109
3-5- نقش ابزار..................................................................................................................................................... 109
نتیجهگیری.............................................................................................................................................................. 112
واژهنامه ..................................................................................................................................................................... 116
مراجع......................................................................................................................................................................... 120
پروژه عملی.............................................................................................................................................................. 128
پروژه دوم عملی........................................................................................................................................................ 134
منبع:
مقالات مندرج در نشریات ادواری
آکوچکیان، م، جشنواره اسماء الحسنی، کالیگرافی است نه تایپوگرافی، ایران فرهنگی، شماره 4862 ص22 ،1389
آموزگار، ژ، گزارشی از پازند، مجله دانشکده ادبیات تهران، شماره 4، سال 23، ص ۱۴-19، ۱۳۵۵
آیتاللهی، ح، نقاشی خطی هنری ریشه، دو ماهنامه هنر معاصر، شماره ۵ و ۶، تهران، ۱۳۷۳
احصائی، م، سیر و سلوکی در خط و خوشنویسی، فصلنامه هنر،شماره 10 ،1364
احصایی، م، نقاشی-خط، کتاب ماه هنر، شماره 71-72، ص 3-7، 1383
اشرفی، ه، از طراحی به طراحی، گزارشی از نمایشگاه فرامرز پیلآرام، رستاخیز جوان، شماره ۸۲ ،
ص ۳۸، 1355
افجهای،ن، نقاشی-خط یک زبان بینالمللی است، کیهان فرهنگی، شماره 11، 1367
اسکندری،الف، بررسی گرایشهای سنتی در نقاشی معاصر ایران، هنرنامه، شماره 9، ص27-43، 1379
الماسی، ف، مصاحبه با استاد امیرخانی، کتاب ماه هنر، شماره 69-70، 1383
اینگلیس، ف/ حقیقت کاشانی، م، نظریه رسانهها، مرکز تحقیقات صدا و سیما، تهران، 1377.
امامی،ک، سقاخانه (بروشور نمایشگاه)، موزه هنرهای معاصر، تهران، ۱۳۵۶
امیدوار، ع، یک نگاه به هنرمند پرویز تناولی، تندیس شماره 170، 1388
ایمنی، ع، رسانه، تبلیغات و گرافیک، کتاب ماه هنر، شماره 145، 1389
افضل طوسی، ع، بررسی تغییرات نوشته (حروفگذاری)در پوستر، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 26، ص 117-109، 1385
افلاکی،ع، مکتب سقاخانه و تأثیر آن در نقاشی معاصر ایران دو ماهنامه هنر و مردم، شماره1، 1382
بهزادی، ر، خالکوبی از دیرباز تاکنون، زبان و ادبیات چیستا، شماره 62، 1368
بینام، تأثیرات فضای تهران قدیم بر نقاشیهای یک نقاش نوپرداز، گفتوگو با صادق تبریزی، همشهری، شماره ۳۲۳۰ 11، 1382
بینام، رضا مافی، تندیس، شماره 91، 1386
بینام، بیاد پیلآرام: نقاش و خطاط معاصر، فصلنامه هنر، شماره ۵ ص199، 63-1362
بینام، سیروسلوکی در خط و خوشنویسی، گفتوشنودی با محمد احصایی، فصلنامه هنر
شماره 10، ص128، 65-1364
بینام، قربانعلی اجلی، فصلنامه هنر، شماره 5، 63-1362
بینام، جستوجوی ناشناختهها در قلمرو هنر، گفتوگو با محمد احصایی، همشهری، شماره 178، ص10، 1372
بینام، جهت اطلاع، خبرنامه انجمن صنفی طراحان گرافیک، تهران، 1378
بینام، نگاهی دیگر به سقاخانه، مجله تلاش، شماره 12، ص 61 ، 1347
بینام، روزنامه نشاط، شماره 39، ص 8
پاکباز، ر، بازتاب سنت در نقاشی نوگرا، ماهنامه هنرهای تجسمی، شماره50، 1378
پرویزی، م، از فرط خط، داریوش مختاری، تندیس، شماره 128، ص10-11، 1387
تن،ع، نمایشگاه مروری بر نیمقرن نقاشی خط معاصر ایران، بروشور، موزه هنرهای معاصر، 1390
تیموری، ک، چشماندازهای نوین در خوشنویسی معاصر ایران، ماهنامه هنر، شماره 143، 1389
تیموری، ک، از سیاهمشقهای پازلی تا سیاهمشقهای شورشی! ،کتاب ماه هنر، شماره 135ص 18-25، 1388
تیموری، ک،خوشنویسی معاصر ایران، فرهنگ و هنر رشد آموزش هنر، شماره 25، ص16 -27 1390
تیموری، ک، از کرشمه و سفیر تا خط و نقاشی-خط، کتاب ماه هنرشماره 170، ص80-83 ، 1391
تیموری، ک، بزرگان نقاشی خط ایران، رضا مافی (1361-1322)، رشد آموزش هنر، شماره 3،
ص 14-27 ، 1391
جباری، ص، تکوین و تطوّر خط نستعلیق در سده هشتم و نهم هجری، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 33،ص 84-77، 1387
جباری، ص، مروری بر نیمقرن نقاشی-خط معاصر ایران، گزارش موزه هنرهای معاصر، 1390
چاریی،ع، طراحی حروف آکادمیک، فصلنامه گرافیک وچاپ، شماره 4، ص 28 ، 1386
چاریی،ع، ریشههای نشانههای نوشتاری در خوشنویسی سنتی، کتاب ماه هنر، شماره 6-70
ص 72-81 ،1383
خانجانزاده، د، خط و نشان ،کتاب ماه هنر، شماره 69-70 ص82-95، 1383
خانجانزاده، د، بگذارید حروف حرف خودشان را بزنند، تندیس، شماره 78 ص 18، 1385
خزایی، م، سی سال هنر انقلاب اسلامی، کتاب ماه هنر، شماره 125، ص 2-3 ، 1387
دالوند، الف، جنبش نوپای نقاشی، نشریه گردون، ویژهنامه هنر نقاشی، تهران، 1370.
داویس، ج / اربابی، ن، قالب و محتوا، دوماهنامه هنرهای تجسمی، شماره 13،ص 18-12 ،1390
رحیمی، م، جستاری در زیباییشناسی و نقد پرفورمنس آرت، فرهنگ و هنر، شماره 67، 1388
رشوند، الف، نقد هنری در خوشنویسی و نقاشی-خط معاصر ،کتاب ماه هنر، شماره 69-70 ، 1383
رهنورد، ز، نوآوری در روند مراسلات، تجارت و تبلیغات، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی شماره 14، ص16-31 ، 1382
سمسار، م، مجله هنر و مردم، 1347
شریفی زیندشتی، ب / اوجی، م، نقاشی-خط مکتبی نوپا و اصیل در هنر معاصر ایران، کتاب ماه هنر، شماره 135، ص30-37، 1388
شهرتی، م، خطاطی پیشرو، سروش، شماره ۶۱۶، سال ۱۴، ص ۱۹۹، 1371
صادقکیا، م، آگاهیهای تازه از حروفیان، مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شماره 2، 1320
صالحی، الف، مصاحبه با صادق تبریزی، روزنامه وطن امروز، شماره 1012 ص 7، 1391
صور اسرافیل، ب، هنرمندی که شجاعانه از خود گسست، روزنامه آیندگان، ص 6، 1353
کاشفی، ج، تلفیق عناصر همگن در کالبد شکل و رنگ، فصلنامه هنر، شماره 1۵، ص ۸۳، 1367
کاشفی خوانساری، ع، تولد مطبوعات کودکونوجوان در ایران، نگاهی کوتاه به تاریخچه شکلگیری نشریات کودکونوجوان در ایران. ماهنامه شهرزاد، تهران، ۱۳۸۷
کاندینسکی، و، معنویت در هنر، اسرار دانش، تهران، 1387
کیارس، د، نیمرخ فرامرز پیلآرام، تندیس، شماره 171، ص 6-4، 1389
کلانتری، پ، پرسه در خاطرات گمشده آقای نقاش، همشهری محله، آبان، ۱۳۸۸
کلانتری، پ، و معمای خط کوفی در آثار کاهگلیاش، خبرگزاری فارس، 1391
عبادیان، م، شکل و محتوا، سالنامه- نیمسالنامه زیباشناخت، شماره 10، 1383
علمدار، الف، نگاهی اجمالی به رسانه، مجله اینترنتی فصل نو و ارتباطات، 1385
لیل نهاری، ط، نمود بصری انرژی حروف فارسی، نشریههنرهای زیبا- هنرهای تجسمی شماره 38، ص 65-72، 1388
مجابی، ج ، نقاشانی که دوستشان داشتهام ، گردون، ۱۳۷۰ ص ۸۱
مکینژاد، م و دیگران، تناسب و ترکیب در کتیبه محراب مسجد جامع تبریز، هنر های زیبا-هنرهای تجسمی، شماره 40، ص 81-88 ، 1388
ملکی، ر، هنرهای تجسمی، شماره 13ص 31-35، 1380
موریزینژاد،ح، محسن وزیری مقدم، تندیس، شماره 71 ،1385
موریزی نژاد، ح/ فولادوند، ه،کشف و شهود نوگرای محمد احصایی در شکل و محتوای خوشنویسی، تندیس، شماره 146، 1388
جلیل رسولی، روزنامه اعتماد ملی، شماره 476
نراقی، س، اختتامیه نمایشگاه خطنگارهها، بازخوانی خط و عناصر نوشتاری در هنر نوگرای ایران، همشهری آنلاین، پردیس ملت، 1390
هادی، م، اسماعیل جلایر: نگارگر قلندران و درویشان، مروری بر احوال و آثار نقاشان قرن 12-13 هجری، فرهنگوهنر، شماره 15،ص 40-45، 1367
هراتی،م، هنر بدایعنگاری آیات ربانی، کتاب ماه هنر، شماره 12، 1378
کتاب ها
آریامنش، الف، سفیر (جستوجوهای احمد آریامنش در خوشنویسی) برگ نو، تهران، 1389
آریامنش، الف، کرشمه تولدی دیگر در خوشنویسی، چاپ اول، انتشارات یساولی، تهران، 1387
آغداشلو، الف، از خوشیها و حسرتها، فرهنگ معاصر، آتیه، تهران، 1378
آغداشلو، الف، زمینی و آسمانی، نشر فروزان روز، تهران، 1385
آغداشلو، الف، نمونههایی از آثار خوشنویسان ایران، نگارستان، تهران، ۱۳۵۴
آموزگار، ژ / تفضلی، الف، زبان پهلوی، ادبیات و دستور آن، چاپ سوم، انتشارات معین، ۱۳۸۰
آموزگار، ژ، تاریخچهای از نگارش و خط، زبان فرهنگ اسطوره، چاپ دوم، انتشارات معین،۱۳۸7
آیتالهی، ح، مبانی نظری هنرهای تجسمی، سمت، تهران، 1384
ایتن،ی / حلیمی، م، کتاب رنگ، احیاء کتاب، تهران، 1386
اتینگهاوزن، ر- یارشاطر، الف/عبدالهی، ه- پاکباز، ر، اوجهای درخشان هنر ایران، آگه، تهران، 1379
اصفهانی، ح، التنبیه علی الحدوث التصحیف، چاپ بغداد، ۱۳۸۷
افشار مهاجر، ک، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، دانشگاه هنر، تهران، 1384
افضل طوسی، ع، از خوشنویسی تا تایپوگرافی، چاپ اول، هیرمند، تهران، 1387
البهنسی، ع / پور آغاسی، م،هنر اسلامی، سوره مهر، تهران، 1387
ایمانی، ع، سیر خط کوفی در ایران، چاپ اول، تهران، 1384
باورز، ج /صالحی، س-زاهدی، م، مقدمهای بر طراحی دوبعدی (درک فرم و کارکرد) حرفه هنرمند، تهران، 1391
بهار، م، سبک شناسی، تهران، 1381
بهار، م، خطوط باستانی از آغاز تا خط کوفی (از اسطوره تا تاریخ)، نشر چشمه، تهران، 1377
بریرانی، م،صادق بریرانی، نشر محمد صادق بریرانی، تهران، 1373
بیانی،م، احوال و آثار خوشنویسان، چاپ دوم، انتشارات علمی، تهران، ۱۳۶۳
پاکباز، ر، راهنمایی مواد و اسلوبها، طراحی و نقاشی، فرهنگ معاصر، تهران، 1385
پاکباز، ر، دایرهالمعارف هنر، فرهنگ معاصر تهران، 1387
پاکباز، ر/ امدادیان، ی، پیشگامان هنر نوگرایی ایران حسین زندهرودی، موزه هنرهای معاصر،تهران، 1380
پاکباز، ر /امدادیان، ی، پیشگامان هنر نوگرایی ایران محسن وزیریمقدم، موزه هنرهای معاصر، تهران، 1383
پاکباز، ر، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون، زرین و سیمین، تهران، 1384
پروست، م، در جستوجوی زمان از دسترفته، نشر مرکز، 1377
پورداود، فرهنگ ایران باستان ،دانشگاه تهران، تهران، 1326
تفضلی، الف، دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، ۱۳۶۸
تقیزاده، ه، خط در نقاشی، کلهر، تهران، 1370
تناولی، پ، طلسم، نشر بنگاه، تهران، 1385
تیموری، ک، راز نقاشی خط در آثار جلیل رسولی، چاپ اول، کتاب اول، تهران، 1391
جبوری، س، الخط العربی و تطوره فی العصور العباسیه فی العراق، بغداد، 1381
جعفری، م، زیبایی و هنر از دیدگاه اسلام، تهران، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، 1389
جنسن، چ، تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی، چاپ پنجم، انشارات سمت، تهران، 1390
جنیدی، ف، زندگی و مهاجرت نژاد آریا، نیشابور، بلخ، ۱۳۵۸
حسینی راد، ع، مبانی هنرهای تجسمی، انتشارات مدرسه، تهران، 1386
حسینی، ر، شناخت هنر گرافیک، نشر مارلیک، تهران، 1386
حقیقی، ش، گذر از مدرنیته، ، نشر آگه، تهران، 1381
حقیقی، الف، خط نگارهها، نشرهفت رنگ تهران، 1382
دادبه، الف، دبیره، چاپ دوم، چاپ و نشر نظر، تهران، 1389
دلورای، ه، دبیره، چاپ دوم، چاپ و نشر نظر، تهران، 1389
داندیس، د/سپهر، م، مبادی سواد بصری، چاپ سیام، تهران، سروش، 1391
دهخدا، ع، لغتنامه، نشرشرکت چاپ افست گلشن، تهران، 1330
ذکاء،ی- سمسار، م، آثار هنری ایران، سازمان میراث فرهنگی، تهران، 1383
ذوالفقاری، س، دبیره، چاپ دوم، چاپ و نشر نظر، تهران، 1389
راهجیری، ع،تاریخ مختصر خط، مشعل آزادی، تهران، 1345
رسولی، ج، جان جانان، جلیل رسولی، تهران، 1371
رشوند، الف، خوشنویسی، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران، 1380
رانکین پور، ه/ گشایش، ف، ترکیببندی در نقاشی، لوتس، تهران، 1383
زعیمی، خ، مقدمه کلیات نفیس سعدی، 1370
سفادی، ی/ شایستهفر، م، خوشنویسی اسلامی، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران، 1381
سرمدی، ع، دانشنامه هنرمندان ایران و جهان اسلام، هیرمند، تهران، 1379
شارپ، ر، فرمانهای شاهنشاهان هخامنشی، شورای مرکزی جشنهای شاهنشاهی، شیراز، 1346
شایگان، د، بتهای ذهنی و خاطره ازلی، چاپ دوم، امیرکبیر، تهران، 1371
شیمل، الف/ شایستهفر، م، خوشنویسی اسلامی، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران، 1381
شمخانی، م، نوشت و نقدهایی درباره پیشگامان هنر معاصر ایران، آگاه، تهران، 1384
شهر، ن، اولین دوسالانه تایپوگرافی پوستر ایران، (مقدمه محمد خزایی)چاپ سوم، تهران، 1387
صفا، ذ، گنجینه سخن، امیرکبیر ، تهران، ۱۳۶۲
عطایی فرد، الف، ایران بزرگ، چاپ دوم، انتشارات اطلاعات، ۱۳۸۹
عطایی فرد، الف، مرز مزدایی، ۱۳۸۸
فضائلی، ح، تعلیم خط، چاپ یازدهم، تهران، سروش، 1388
فضائلی، ح، اطلس خط، اصفهان، مشعل،1362
فریدریش، ی، زبانهای خاموش، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1365
فریسی، س، دستور زبان بصری، 1391
فریه، ر/ مرزبان، پ، هنرهای ایران، فرزان، تهران، 1374
قلیچخانی، ح، رسالاتی درخوشنویسی و هنرهای وابسته، ،نشر روزنه تهران، 1373
کپس، ج، زبان تصویر، سروش، تهران، 1375
کریمزاده تبریزی، م، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، انتشارات مستوفی، تهران، ۱۳۷۶
کزازی، م، شرح قصیده رخسار صبح خاقانی، چاپ سوم، نشر مرکز، 1374
گامبریچ، الف/ رامین، ع، تاریخ هنر، چاپ پنجم نشر نی، تهران، ۱۳۸۷
گاور، الف/صفوی، ک- مخبر، ع، تاریخ خط، نشر مرکز، تهران، 1367
گرومن، الف / شایسته فر، م، منشاء پیدایش کوفی گلدار، نشر مؤسسه مطالعات هنراسلامی، 1383
گریشمن، ر/ معین، م، تاریخ ایران از آغاز تا اسلام، علمی فرهنگی، تهران، 1388
گودرزی، م، جستوجوی هدایت در نقاشی معاصر ایران، علمی و فرهنگی، تهران، 1380
گودرزی، م، تاریخ نقاشی ایران از آغاز تا عصر حاضر ، سمت، تهران، 1384
لینتُن، ن/ رامین، ع، هنر مدرن، نشر نی، تهران، 1388
لوسی اسمیت، الف/سمیع آذر، ع، مفاهیم و رویکردها درآخرین جنبشهای قرن بیستم، نشر نظر، تهران، 1381
مثقالی، ف، تایپوگرافی، چاپ اول، چاپ و نشر نظر، تهران، 1390
میشل، ج / آژند،ی، معماری جهان اسلام ، مولی، تهران،1380
مددپور، م، تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی، نشر بینالملل، تهران، 1384
مجابی، ج ، پیشگامان نقاشی معاصر ایران ، هنر ایران، تهران، 1376
معیر الممالک، د، رجال عصر ناصری، تهران، 1361
معین، م، فرهنگ فارسی معین، فرهنگ ماهرخ، تهران، 1386
موناری، ب / شاهنده، پ، طراحی و ارتباط بصری، سروش، تهران، 1387
ناتل هانلری، پ، تاریخ زبان فارسی، جلد اول، چاپ دوم، ۱۳۶۶
ندوشن، م، ایران لوک پیر، نشر پرواز، تهران، 1370
نجابتی، م، خط در گرافیک، شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران، تهران، 1381
وایت، الف / متقی، ع،- عبدالعلی، م، تأملی در طراحی حروف، چاپ اول، میردشتی، تهران، 1389
هوارت، ک، مجموعه رسائل حروفیه، انتشارات مولی، تهران، 1360
یساولی ثانی، پیدایش و سیر تحول هنر خط، یساولی، 1360
Lecoq, P. Les Inscriptions de papers achemenide, 1997, p.59
Taffazzoli, A.”Dabire, Encyclopaedia Iranica IV, 5,1993, 540
George Thomson, the First Philosophers, Germ Edition, pp. 128 - 130 1968
پایان نامه
تن، ع، بررسی رابطه خوشنویسی و نقاشی در ایران، کارشناسی ارشد نقاشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، 1384
جعفری، ب، مروری برسیر و تحول خط در طراحی حروف و قلم فارسی، کارشناسی، مؤسسه غیرانتفاعی و غیردولتی ساریان، ساری، 1387
خصوصی نیاکی، ج، بررسی جایگاه نستعلیق در تایپوگرافی فارسی، کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، 1385
صفحات مجازی
آغداشلو، الف، خوشنویسی ایرانی در متن هنر کیچ جهانی، 1390 / www.khoshnevisi.net
اسلامی، م، حمید عجمی، 1390 / www.moala.org
تناولی، پ/ تقوی، ر، شاعر واژه "هیچ" و داستان انسانیت، 1391 / www.bbc.co.uk
خلیلی، م، جنبش هنر مدرن ایران، 1389 / www.tajasomi.ir
خزایی، م، نشست پژوهشی تأملی در هنر، فرم و محتوا، 1392 / www.tajasomi.ir
دامود،الف، پرفورمنس آرت، گزارش، ۱۳۸۵، سایت ایران تئاتر / www.theater.ir
صادقزاده، ب، ادراکهای تازه از مفاهیم تجسمی، شالودهشکنی واژهها در داکیومنتای دوازدهم، بازخوانی واژه مدیوم، 1392 / www.signandline.com
طاهریان، غ، میرزا غلامرضا و سیاه مشق، 1391 www.azizihonar.com /
گودرزی، م، چهار دقیقه و بیست و سه ثانیه سکوت، 1384 / www.tajasomi.ir
عابدینی، رضا، تولد تایپوگرافی از روح خوشنویسی، خانه هنرمندان ایران، تالار بتهوون، 1391 / www.iranartists.org
علیاصغری، الف، پیشدرآمدی بر جنبشهای هنری نوگرا / www.artsmypassion.co
میرفتاح، ع، فرهنگ امروز و ماهیت گرافیک زیباییشناسی، نگاهی به آثار رومن سیزلویچ، 1390
میرفتاح، ع، هویت در غرب، یادداشتی بر ایلاستراسیونهای مصطفی ندرلو، 1372 / www.todaysposters.com
موسوی، گ، مدیوم، ماهنامه الکترونیکی عکس، 1389 /www.didemag.com
نامی، غ، از سنت تا مدرنیسم،خانه هنرمندان ایران، کانون مهندس تورنتو، کانادا، 1384 / www.iranartists.org
www.galleryovissi.com
www.nrcan.gc.ca
www.ae.festiveart.com
www.cgie.org.ir
www.Grey Art Gallery.com
www.wikipedia.org
www.Artnet.com
www.Ottoma Calligraphy.com
www.mehdisaeedi.com
www.rezaabedini.com
www.garteh.com
www.nrcan.gc.ca
www.Tandismag. ir
www.moarek.blogfa.com
www.elliottlouis.com
www.kaalam.fr
www.abdollahkiaie.calligraphie.com
www.tmoca.com
www.graphicnet.ir
www.noormags.com
www.magiran.com