پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار

word 9 MB 30941 298
1393 کارشناسی ارشد هنر
قیمت قبل:۹۶,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی

    گرایش پژوهش هنرهای سنتی

    چکیده:

    هنر دوره قاجار، جایگاه ویژه­ای در میان ادوار هنری ایران داشته که با توجه به شرایط خاص اجتماعی و گسترش روزافزون تعاملات سیاسی و فرهنگی با کشورهای خارجی، بخصوص اروپا بوجود آمده و ضمن نگهداری خصوصیات هنرهای سنتی، پذیرای ویژگی­ های فرهنگی بیگانه نیز بوده و بدین ترتیب هنری تلفیقی با تفکری دو سویه سامان یافته که نمود آن در بیشتر آثار باقی مانده از این دوره، به­خصوص معماری و تزئینات وابسته به آن مشهود است. اُرسی از جمله آرایه­های چوبی است که می­توان آن را در زمره­ شاخص­ترین جلوه­های هنر سنتی ایران به شمار آورد که با توجه به جایگاه ویژه­ نور و نورگیرها در بناهای ایران، در دوره­هایی خاص از مهمترین عناصر کاربردی و تزئینی معماری محسوب شده و ساختار و تزئینات آن، به تَبَع شرایط حاکم، دستخوش تغییراتی گردیده که موضوع و روند این پایان­نامه در راستای شناسایی تغییرات فوق می­باشد. نوع پژوهش از نظر هدف، بنیادی و بر اساس ماهیت و روش، تاریخی-توصیفی است. روش گردآوری مطالب بصورت کتابخانه­ای و میدانی و با استفاده از منابع مدون موجود و هم چنین مراجعه حضوری در بناها و عکس­برداری از آثار بوده است. بررسی­ها حاکی از آن است که با گسترش روابط ایران و اروپا، تغییراتی در ساختار و تزئینات این عناصر پدید آمده و موجب گرایش نقش ارسی­ها از سمت نقوش هندسی به سوی نقوش اسلیمی و نیز استفاده از نقش­ مایه­های طبیعت­گرا گردیده، که با دوره­های قبل متفاوت بوده است.

    واژگان کلیدی: دوره قاجار، تزئینات معماری، هنرهای چوبی، پنجره­های اُرسی

    مقدمه

    با شروع سلطنت قاجار و هم زمان با گسترش روابط اروپاییان با ایران و وقوع مناقشات ایران با کشورهای روس و انگلیس، شکست­های پی در پیِ نظامی، سبب عقد قراردادهایی جهت جبران این ناکامی­ها شد که، در نهایت شکست­های سیاسی را نیز بدنبال داشت. جهت چاره­جویی این امر مهم و در پی فراگیری علم و تکنولوژی غرب، شاهد نفوذ اجتماعی و فرهنگی اروپائیان و ایجاد تحولات گسترده در ارکان نظام سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در ایران هستیم. تحولاتی که با تغییر نحوه نگرش به فرهنگ گذشته و هم چنین جهان پیش رو، بنیان­های هنری را نیز در ایران متأثر ساخت. وجوه دوگانه فرهنگ در جامعه، سبب دوگانگی درونی هنرمند و در نتیجه، دوگانگی هنر ایران گردید. چرا که وی از یک سو، هنوز به هنر گذشته تمایل داشته و پایبند هنجارها و معیارهای سنتی خویش بوده و از سوی دیگر، دنیای مدرن، جذابیت بسیاری را، برای وی در برداشت که ثمره آن برای هنرمند دوره قاجار، دیدی دو سویه است که منجر به تجربه، هنری نو می­شود که در همه زمینه­ها از جمله معماری، هنری سنتی که فنون و دست­آوردهای آن تا قبل از آن دوره، از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به بیان دیگر، میراث معماری گذشتگان بود، تأثیر گذارد.

    با ایجاد تحول و تغییر در زمینه ساخت و ساز بناها به لحاظ کالبدی و ظاهری، تزئینات وابسته به معماری دوره قاجار نیز دستخوش تغییراتی فراوان گشت. در این بین، تحول در شکل و ساختار پنجره ها و نورگیرها، از جمله ارسی­ها که جنبه تزئینی و کاربردی آنها، بطور همزمان در بناهای این دوره منظورنظر معماران بوده، امری اجتناب ناپذیر می­نمود.

    ارسی­ها در معماری دوره قاجار، هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ تزئینی با ارسی­ها در دوره های قبل یعنی دوره­های صفویه و زندیه متفاوت بوده اند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی این تغییرات و هم چنین تعیین گستره آن در زمینه ساخت ارسی می­باشد. چرا که میراث امروز ما در حوزه هنر، در ارتباط با تحولات آن دوره بوده و این که شناخت تاریخ و گذشته خود، چراغ راه آینده است. اولین قدم جهت انجام این پژوهش، بررسی پیشینه تحقیق بود که با گردآوری و مطالعه آثار انجام شده در این زمینه، این موضوع روشن شد که تزئینات و ساختار ارسی در این دوره، بصورتی کلی بررسی شده و اغلب در این حوزه اشاراتی گذرا به تأثیرات غرب انجام گرفته است. شایان ذکر است که همه این آثار پژوهشی، به نوبه خود قابل تقدیر بوده و هر یک تلاشی در جهت روشن نمودن زاویه­ای از این امر مهم بوده است. با انجام این پژوهش سعی شده تا تأثیرات غرب در ساختار و تزئینات ارسی­ها در این دوره بررسی و شناسانده شود، هرچند قدمی ناچیز در این مسیر بوده باشد.

    این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است:

    در فصل اول به کلیّات تحقیق پرداخته شده است که در واقع مسیر پژوهش را روشن و با بیان روش و مراحل کار، رسیدن به هدف را امکان پذیر ساخته است. در فصل دوم، به مبانی نظری پژوهش و بررسی تاریخچه استفاده از چوب و هم چنین جایگاه نور و تاریخچه استفاده از نورگیرها در معماری ایران پرداخته شده است. در فصل سوم که بدنه اصلی این پژوهش می­باشد، در دو بخش اصلی به بررسی ساختار و تزئینات ارسی­ها در دوره قاجار پرداخته گردیده و جهت درک بهتر مطلب و هم چنین سندیت بخشیدن به مباحث ارائه شده، از تصاویر آثار به جای مانده، نمونه­هایی آورده شده است. و در نهایت در فصل چهارم به جمع بندی مطالب و نتیجه­گیری و تحلیل فرضیه­ها پرداخته شده است.

    در پایان ذکر این نکته ضروری است که آنچه در این پژوهش آمده، حاصل تلاش چند ماهه­ای است که تحت نظر راهنمایی و مشاوره و مصاحبه با اساتید ارجمند و فرهیخته، مراجعه به کتاب­ها، پایان نامه­ها، مقالات، اسناد مختلف و مراجعه حضوری و عکس­برداری از ارسی­ها در اماکن تاریخی، در نقاط مختلف در ایران، جمع آوری شده است. اما علیرغم همه کوشش­هایی که انجام شده، نگارنده این پژوهش را خالی از لغزش و نارسایی نمی­بیند و در نتیجه خود را از نقد، راهنمایی و آموختن بی­نیاز نمی­داند.

    فصل یک:

    کلیّات پژوهش

     

     

     

    1-1-بیان مسئله:

    ارسی از جمله آرایه­ های چوبی است که می­توان آن را در زمره شاخص­ترین جلوه­های هنر سنتی ایران به شمار آورد که با توجه به جایگاه ویژه نور و نورگیرها در بناهای ایران، در دوره­هایی خاص، از مهمترین عناصر اصلیِ کاربردی و تزئینی معماری محسوب شده و بنا بر محل استفاده در بنا، کاربردهای مختلف داشته و دارای ساختار و تزئینات متنوع و متفاوت بوده است. بررسی آثار چوبی متعدد باقی مانده از دوره قاجار، حاکی از استفاده فراوان و خاص ارسی، در بناهای مختلف از جمله: مساجد، کاخها، زیارتگاه ها و خانه­ها نسبت به معماری دوره­های قبل در ایران می­باشد.

    با توجه به افزایش روابط سیاسی و اجتماعی، هم چنین تعاملات فرهنگی و هنری بین ایران و جهان غرب در دوره قاجار و تأثیرپذیری هنر ایران از جمله معماری و تزئینات وابسته به معماری، بدیهی است که بهره­گیری از عناصر چوبی در این دوره، از جهت ساختاری و تزئینی مهم تلقی شده و با تنوعات و تحولاتی نسبت به گذشته همراه می­باشد. این تحولات را می­توان در بهره­گیری بیشتر از چوب و تنوع تزئینات چوبی، خصوصاً ارسی در بناهای این دوره ملاحظه نمود.

    با در نظرگرفتن این امر، بررسی ویژگی­های ساختاری و تزئینی ارسی و هم چنین یافتن علل و عواملی که سبب گردیده تا این آرایه­ ها در معماری، مورد توجه خاص قرار گرفته و از آنها استفاده فراوان گردد، امری لازم و ضروری بنظر می­رسد.

    1-2- اهداف تحقیق:

    وجود ارسی­های متعدد باقی مانده در بناهای قاجاری، نشان­دهنده توجه فراوان به این عنصر در معماری این دوره نسبت به دوره­های تاریخی گذشته است. لذا اهداف این پژوهش را می­توان چنین عنوان نمود:

    1-دست­یابی به ویژگی­های خاص، که موجب گردیده ارسی در معماری این دوره بسیار مورد توجه قرارگیرد و هم­چنین یافتن دلایلی که باعث گستردگی استفاده از آنها گردیده است.

    2-بررسی تأثیرات حضور عناصر غربی در ساختار و تزئینات ارسی، در بناهای دوره قاجار.

    1-3- سئوالات کلیدی تحقیق:

    1-ویژگی­های ساختاری ارسی در بناهای دوره قاجار چیست؟

    2- در ساخت ارسی از چه تزئیناتی استفاده شده است؟

    3-شرایط فرهنگی و هنری دوره قاجار(با توجه به حضورگسترده غرب و تأثیر عناصر غربی بر تمامی شئونات زندگی اجتماعی، از جمله هنر) در روند تحول آرایه­های چوبی از جمله ارسی، چه تأثیری داشته است؟

    1-4-فرضیات تحقیق:

    1-با توجه به کاربرد دوگانه ارسی در معماری، هم به عنوان نورگیر و هم به عنوان جداکننده فضای داخلی بنا و در حکم یک ضلع دیوار، این عنصر به لحاظ ساختاری باید از استحکام لازم برخوردار بوده و هم چنین باید به گونه­ای طراحی و ساخته شده باشد که بتواند ورود نور از فضای بیرون به داخل بنا را تأمین نماید.

    2-بنظر می­رسد، تمام تزئیناتی که بر روی آثار چوبی، در دوره­های هم زمان با ساخت ارسی مورد استفاده قرار می­گرفته، در تزئین این عنصر نیز بکار گرفته شده و در برخی موارد، تزئینات خاص و ویژه ای در ساخت ارسی استفاده شده است.

    3-با توجه به فزونی ارتباط ایران با غرب در دوره قاجار، بنظر می­رسد بهره­گیری از ارسی و ویژگی­های خاص ساختاری و تزئینی آن، تحت تأثیر ارتباط با غرب، شکل گرفته است.

    1-5-روش تحقیق:

    نوع پژوهش بر اساس هدف، بنیادی بوده و بر اساس ماهیت و روش، تاریخی، توصیفی می­باشد و هم­چنین در این پژوهش گردآوری مطالب به روش ترکیبی کتابخانه ای – میدانی انجام گرفته است. در روش میدانی، بررسی نمونه ارسی­های موجود در بناهای دوره قاجار در شهرهای مختلف از نزدیک صورت گرفته و در کنار بررسی­ های میدانی و عکس برداری از آثار، با تعدادی از اساتید ارسی­ساز و آگاهان از این هنر، مصاحبه انجام شده(سنت شفاهی) و آگاهی­های ارزشمندی به این مجموعه افزون شده است. هم چنین در روش کتابخانه­ای، گردآوری مطالب بر اساس منابع کتابی مدون و اسناد تاریخی بوده و لذا بر اساس اطلاعات بدست آمده با روش­های فوق، تحلیل نهایی لازم صورت گرفته است.

    1-6-پیشینه تحقیق:

    در راستای تحقق نگارشِ پژوهش فوق و برای یافتن پیشینه موضوع مربوطه، مقالات و پایان نامه­هایی را که تا حد امکان هم سو با موضوع مطرح شده باشد، انتخاب و مطالعه نموده­ام که در ذیل نام برخی از آنها که بر طبق اهمیت موضوع و ارتباط آن با اهداف پایان نامه مرتب شده، ذکر می­گردد.

    مقالات:

    الف: مقالاتی که بطور مستقیم به ارسی پرداخته اند:

    1-مطالعه طرح ارسی های کاخ های قاجاری تهران

    نویسنده: علیپور، نیلوفر؛ فصلنامه نگره، شماره18، تابستان 1390.

    در این مقاله نویسنده به بررسی ارسی به عنوان یکی از عناصر تزئینی معماری دوره قاجار در کاخهای تهران پرداخته و نتیجه حاصله این که، تمامی طرح های بکار رفته در این ارسی ها منحنی بوده و در تزئینات آنها از نقوش اصلی متداول در دیگر هنرهای دوره قاجار، هم چون بته جقه، چهارپر و طرح های قاب­بندی و انواع گل استفاده شده است. در این مقاله بسیار مختصر به ارسی پرداخته شده و در واقع شاید بتوان گفت که تعداد نمونه های انتخابی جهت رسیدن به نتیجه حاصل از این پژوهش بسیار کم بوده است. قابل ذکر است که مطالب مقاله فوق با بخش کوچکی از این پایان نامه هم راستا می­باشد.

    ب: مقالاتی که بطورغیرمستقیم و در قسمتهایی ازآنها به ارسی پرداخته شده است:

    2- دوران صد ساله تجدد در شهرسازی و معماری ایران

    نویسنده: مقتدر، رضا، نشریه علوم انسانی"ایران نامه"بهار 1372، شماره42.

    در این مقاله نویسنده به معماری در دوران انتقال، از زمان صفویه به زندیه و بالاخره دوره قاجار پرداخته و علل ضعف کیفیت هنرهای وابسته به معماری و تنزل کیفیت مصالح ساختمانی بکار رفته در معماری، هم چنین درحالت کلی، به بررسی علل و عواملی که سبب جایگزینی عناصر غربی به جای عناصر سنتی در معماری ایران شده، پرداخته است که ارسی نیز یکی از آنها می­باشد که با ورود عناصر معماری غربی، استفاده از این عنصر منسوخ گشته است. در مقاله فوق به افول معماری سنتی و علل آن پرداخته شده و تزئینات وابسته به معماری سنتی مانند ارسی، در حالتی کلی پرداخته شده و به جزئیات آنها اشاره­ای نشده است. و این امر با مسیر پژوهشی این پایان نامه که به جزئیات ساختاری و تزئینی در ارسی پرداخته شده است، هم راستا نمی­باشد.

    3-معماری ایران در دوره قاجار

    نویسندگان: افشاراصل، مهدی، خسروی، محمدباقر، نشریه فرهنگ و هنر"هنر"، تابستان 1377، شماره 36.

    نویسنده در این مقاله به بررسی عوامل مؤثر در شکل­گیری معماری و شهرسازی دوره قاجار و تحولات معماری این دوره و خصوصیات فضایی سازه و عناصر تزئینی آن در بناهای مختلف از جمله: ساختمان­های مذهبی، قصرها و کاخها ، کوشک­ها و عمارات کلاه فرنگی و خانه­های مسکونی پرداخته و در آخر مطلب به این نتیجه رسیده که با وجود تمام تحولات و دیگرگونی­هایی که درکالبد فضایی شهری و معماری صورت گرفته و با ورود معماری پیش از مدرن غرب به ایران و بعد از مشروطه، غالباً نوعی هم­خوانی و هم­سویی با معماری ایران داشته و عناصر ایرانی در هم نشینی با عناصر معماری غرب، معماری این دوره را تشکیل داده اند. در مطالب این مقاله، تعریفی مختصر از ارسی به عنوان نورگیر آورده شده و از ساختار و تزئینات این عناصر مطلبی به میان نیامده است.

    4-بررسی نقوش اصیل قاجاری

    نویسنده، زابلی نژاد، هدی، فصل نامه هنر، شماره 78.

    مقاله در باره نقوش ایرانی-اسلامی است و محقق آنها را طبق مستندات ذاتاً انتزاعی و طبیعت گریز دانسته که در مسیر طولانی خود، دچار تغییر و تحول شده اند. اما با این حال، ویژگیهای اصیل خود را حفظ نموده اند. این نقوش در دوره قاجار، در تمامی زمینه­های هنری، از جمله هنرهای چوبی نیز استفاده می­شده و بتدریج تحت ­تأثیر هنر اروپایی، به سمت طبیعت­پردازی و فاصله گرفتن از فرم­های تجریدی و انتزاعی پیش می­رود که در واقع در اثر ارتباط با غرب از هنر باروک و روکوکو در اروپا نیز تأثیر پذیرفته است. توضیحات مقاله موردنظر در باره نقوش مورد استفاده در تمامی هنرهای این دوره از جمله آرایه­ های چوبی بوده، اما در خصوص ارسی­ها و نقوش بکار رفته بر روی آنها مطلب خاصی عنوان نشده است.

    Abstract:

    The art of Qajar period , had a special position among Iranian art's history , that it was created because of the special social circumstances and increasing the development of the political and cultural interactions with foreign countries , specially Europe and in addition to maintain the specifications of the traditional arts was acceptor of the foreign culture and it was a mixed thought that was organized by a dual thought that it's appearance was remained in the most of works of this period , especially in architecture and its decorations. Sash window (Orsi) is one of the wooden decorations that it can be considered as one of the outstanding appearances of Iranian traditional art; According to the special position of the light and skylights in Iranian constructions it was considered as one of the most important applied and decorative elements of the architecture and its structure and decorations were changed based on the circumstances  and the subject and trend of this thesis is across the recognition of these changes . The type of research in respect of the objective is fundamental and based on the nature and method is historical – descriptive. The collection method were library and field method and via applying the existing codified references and also visiting the constructions and taking photographs. Researches indicate that by developing the Iran and Europe relations  some changes were occurred in the structure and decorations of these elements and it cause to trend of the sash windows from the geometric motifs to the Eslimi motifs and also using the naturalistic motifs that they were different with the former periods.

    Keywords:

    Qajar Period ; Architectural Decorations; Wooden Arts; Sash Windows (Orsies )

  • فهرست:

    چکیده

    مقدمه...........................................................................................................................................................................1

     

    فصل یک: کلیات پژوهش

    1-1-بیان مسئله........................................................................................................................................................5

    1-2-اهداف تحقیق...................................................................................................................................................5

    1-3-سوًالات تحقیق.................................................................................................................................................6

    1-4-فرضیات تحقیق................................................................................................................................................6

    1-5-روش تحقیق.....................................................................................................................................................7

    1-6-پیشینه تحقیق..................................................................................................................................................7

    1-7-جامعه آماری..................................................................................................................................................15

    1-8-محدودیت­های تحقیق.................................................................................................................................15

     

    فصل دوم: مبانی نظری

    2-1-تاریخچه بهره گیری از چوب در ایران......................................................................................................17

    2-2-نور و انواع نورگیرها در معماری ایران.......................................................................................................23

    2-2-1-روزن...........................................................................................................................................................24

    2-2-2-شباک.........................................................................................................................................................26

    2-2-3-جامخانه......................................................................................................................................................26

    2-2-4-هورنو...........................................................................................................................................................27

    2-2-5-روشندان....................................................................................................................................................28

    2-2-6-در و پنجره.................................................................................................................................................29

    2-2-7-فخرومدین.................................................................................................................................................30

    2-2-8-بالکانه.........................................................................................................................................................31

    2-2-9-فَریز و خُووَن.............................................................................................................................................32

    2-2-10-باجه..........................................................................................................................................................33

     2-2-11-پاچلاقی.................................................................................................................................................33

    2-2-12-گُلجام.......................................................................................................................................................33

    2-2-13-پاچنگ.....................................................................................................................................................34

    2-2-14-چشم گاوی.............................................................................................................................................34

    2-2-15-اُرسی........................................................................................................................................................34

    2-3- تعریف ارسی.................................................................................................................................................35

    2-3-1-واژه شناسی ارسی در فرهنگ نامه ها.................................................................................................35

    2-3-2- تاریخچه ارسی در جهان و ایران.........................................................................................................37

    2-3-3- ساختار ارسی...........................................................................................................................................43

    2-3-3-1- چهارچوب...........................................................................................................................................43

    2-3-3-2- وادار......................................................................................................................................................44

    2-3-3-3- روکوب.................................................................................................................................................44

    2-3-3-4- پاخور یا آستانه..................................................................................................................................44

    2-3-3-5- کتیبه یا پاتاق.....................................................................................................................................45

    2-3-4- انواع کتیبه...............................................................................................................................................45

    2-3-4-.1-پاتاق بسته و غیر نورگیر..................................................................................................................45

    2-3-4-2- پاتاق جدا از چهارچوب درکها و نورگیر........................................................................................46

    2-3-4-3- پاتاق نورگیر، مشبک و متصل به چهارچوب...............................................................................46

    2-3-5-لنگه یا دَرَک.............................................................................................................................................48

    2-3-6-گل میخ......................................................................................................................................................49

    2-3-7-چفته ریزه..................................................................................................................................................49

    2-3-8-دستگیره....................................................................................................................................................50

    2-4-اهم تزئینات مورد استفاده در ارسی­............................................................................................52

    2-4-1-منبت..........................................................................................................................................................52

    2-4-2- مشبک......................................................................................................................................................53

    2-4-3-گره چینی..................................................................................................................................................54

    2-4-4-پارچه بری.................................................................................................................................................55

    2-4-5-قواره بری و اسلیمی بری........................................................................................................................56

    2-4-6-معرق...........................................................................................................................................................57

    2-4-7- خاتم کاری...............................................................................................................................................58

    2-4-8-آینه کاری..................................................................................................................................................58

    2-4-9-نقاشی لاکی روغنی................................................................................................................................59

    2-4-10-استفاده از شیشه های سفید و رنگی................................................................................................61

    2-4-11-نقاشی پشت شیشه...............................................................................................................................63

    2-4-12- خوشنویسی...........................................................................................................................................64

    2-4-13-گچبری....................................................................................................................................................65

     

    فصل سوم: ساختار و تزئینات ارسی در معماری دوره قاجار

    3-1-تاریخچه ای پیرامون سلسله قاجار............................................................................................................68

    3-1-1-هنر دوره قاجار.........................................................................................................................................71

    3-1-2- معماری دوره قاجار................................................................................................................................72

    3-2-ارسی در معماری دوره قاجار......................................................................................................................75

    3-3-بررسی ساختار عناصر سازنده ارسی در دوره قاجار...............................................................................83

    3-3-1- چهارچوب ...............................................................................................................................................83

    3-3-2- وادار...........................................................................................................................................................85

    3-3- 3-روکوب .....................................................................................................................................................87

    3-3-4- گل میخ ...................................................................................................................................................89

    3-3-5- خروسک...................................................................................................................................................91

    3-3-6- ساختار پاشنه یا آستانه.........................................................................................................................92

    3-3-7- ساختار لنگه یا دَرَک..............................................................................................................................95

    3-3-7-1- ابعاد لنگه ها....................................................................................................................................123

    3-3-7-2-ایمنی درک ها در ارسی.................................................................................................................126

     3-3-8- ساختار کتیبه یا پاتاق......................................................................................................................128

    3-3-8-1-پاتاق بسته و غیر نورگیر................................................................................................................129

    3-3-8-2-پاتاق جدا از چهارچوب درک ها و نورگیر..................................................................................131

    3-3-8-3-پاتاق نورگیر و متصل به چهارچوب............................................................................................134

    3-3-8-3-1-کتیبه های صاف.........................................................................................................................139

    3-3-8-3-2-کتیبه های قوس دار..................................................................................................................146

    الف)کتیبه های قوس دار با دور دایره..............................................................................................................149

    ب)کتیبه های قوس دار با دور بیضی یا گهواره ای.......................................................................................151

    ج)کتیبه های قوسی تیزه دار یا جناغی......................................................................................................... 151

    چ)کتیبه های با قوس کلیل...............................................................................................................................153

    3-4-بررسی تزئینات(طرح و نقش) در ارسی­های دوره قاجار....................................................................155

    3-4-1-طرح هندسی.........................................................................................................................................157

    3-4-2-طرح غیر هندسی..................................................................................................................................159

    3-4-3-طرح نوشتاری یا خوشنویسی.............................................................................................................160

    3-4-4-طرح های تلفیقی..................................................................................................................................160

    3-5-تزئینات آستانه(پاشنه) در ارسی­های دوره قاجار:................................................................................165

    3-6-تزئینات لنگه ها در ارسی­های دوره قاجار............................................................................................171

    3-7-تزئینات کتیبه در ارسی­های دوره قاجار ..............................................................................................190

    3-7-1-تزئینات در ارسی با کتیبه چهارگوش(مستطیل شکل)................................................................193

    3-7-2-تزئینات در ارسی با کتیبه قوس دار.................................................................................................202

    3-7-3-تزئینات در ارسی با کتیبه جناغی................................................................................................... 209

    3- 7-4-تزئینات درکتیبه ارسی، با قوس کلیل............................................................................................212

     

    فصل چهارم:بررسی تحلیلی ساختار و تزئینات ارسی های دوره قاجار در مقایسه با ارسی های( دوره های زند، افشار و صفوی)

    4-1- ویژگی­های ساختاری و تزئینی ارسی­ها در دوره قاجار.....................................................................217

    4-2- ویژگی­های هنر و معماری در دوره های صفویه، افشار و زندیه ....................................................227

    4-2-1-نقوش هندسی.......................................................................................................................................236

    4-2-2- نقوش غیرهندسی...............................................................................................................................239

    4-2-2-1-نقوش گیاهی....................................................................................................................................239

    4-2-2-2-نقوش حیوانی...................................................................................................................................239

    4-2-2-3-نقوش انسانی، افسانه ای، نمادین و خوشنویسی.......................................................................240

    4-3-علت ادامه نیافتن ارسی سازی در بناها.................................................................................................241

    نتیجه گیری..........................................................................................................................................................243

    فهرست منابع........................................................................................................................................................248

    فهرست منابع تصویر............................................................................................................................................253

    چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    - اسکندرپور خرمی، ابراهیم، 1379، گل­های ختایی، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    -امرایی، مهدی، 1388، ارسی، پنجره های رو به نور، تهران، انتشارات سمت.

    -ذکاء، یحیی، سمسار، محمدحسن، 1369، تهران در تصویر، تهران، انتشارات سروش.

    -رئیس زاده، مهناز؛ مفید، حسین، 1389، احیای هنرهای از یاد رفته، مبانی معماری سنتی در ایران، چاپ سوم، تهران، انتشارات مولی.

    -زارعی، محمد ابراهیم، 1392، سنندج شهر ارسی، بررسی روند شکل گیری و گسترش هنر ارسی سازی بر اساس نمونه های موجود، نشریه هنر و معماری، مطالعات معماری ایران، سال دوم، شماره4.

    -کاتب، فاطمه، 1384، معماری خانه­های ایران، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    -ماچیانی، حسینعلی، 1380، آموزش طرح و تذهیب، چاپ دوم، تهران، انتشارات یساولی.

    -معماریان، غلامحسین، 1387، آشنایی با معماری مسکونی ایرانی، گونه شناسی برونگرا، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سروش دانش.

     

    سایت های اینترنتی:

     

    http//www.aftab.com

    http//www. ArtHut.com

    http//www.beytoote.com

    http//www.carpetour.com

    http//www.FarsNews.com

    http//www.ilam Today.com

    http//www.Mehr.com

    http//www.nagahmedia.com

    http//www.nainna.com

    http//www.Sashwindow.com

    http//www.Seeiran.com

    http//www.Shahreidealman.com

     

    -آرشیو کاخ گلستان

    -آرشیو میراث فرهنگی اصفهان

    -آرشیو میراث فرهنگی قزوین


موضوع پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, نمونه پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, جستجوی پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, فایل Word پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, دانلود پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, فایل PDF پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, پروژه درباره پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ساختار و تزئینات اُرسی در معماری دوره‌ی قاجار

پايان‌نامه جهت دريافت درجه‌ي کارشناسي ارشد گروه صنايع‌ دستي بهمن92 مقدمه معماري سنتي از دير باز از فرهنگ و اقليم متأثر بوده و اين در حالي است که در مناطق مختلف ايران آب و ه

پایان نامه کار شناسی ارشد رشته صنایع دستی گرایش طرح و تولید محصولات چوبی چکیده صندلی یکی از وسایل کاربردی می باشد که انسان در طول روز با توجه به نوع کاربردش دائماً با آن سر و کار دارد و همواره مورد توجه صنعتگران و طراحان بوده است. لذا نقوش و نمادهایی که ریشه در گنجینه ی ارزشمند هنرهای سنتی ما دارند، قابلیت بهره مندی در تزئینات صندلی و مبل، در دوره ی معاصر را دارا می باشند، به ...

پايان نامه (يا رساله) براي دريافت درجه کارشناسي ارشد. در رشته معماري گرايش معماري بهمن 93 چکيده :      از آنجايي که ايجاد فضاهاي چند منظوره و چند عملکردي در 

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته معماري گرايش معماري- معماري پاييز 1393 فصل اول- کليات 1-1-بيان مساله : ايران به لحاظ تنوع اقليمي يک نمونه خاص در ميان ساير کشورهاي دني

پايان نامه کارشناسي ارشد دانشکده هنر و معماري اردکان شهريور1393   در دوران صفويه شاه اسماعيل مذهب شيعه را به عنوان مذهب رسمي سلسله صفوي اعلام کرد. تداوم و عمر طولاني اين سلسله و استحکام

پایان‌نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری چکیده تزئینات در معماری ایران با حفظ ویژگی وحدت کل در عین کثرت اجزاء، همواره به‌عنوان یکی از روش‌های خلق زیبایی مورد استفاده قرار گرفته‌است. در معماری ایران، انواع گوناگونی از تزئینات به خدمت گرفته شده‌است. این تزئینات، نقوش متنوع گیاهی، هندسی، جانوری و انتزاعی را در برمی‌گیرد که اغلبشان سابقه‌ای کهن دارند. معماران ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته نقاشی چکیده این پژوهش قصد دارد مضمون "مهر" یا همان عشق را به عنوان مفهومی ازلی و ابدی که یکی از موضوعات بنیادین در هنرهای فاخر ایرانی است مورد بررسی قرار دهد. برای رسیدن به این منظور درابتدا به معنی و تعریف این کلمه و وادی از منظر عرفای ایرانی واسلامی و به طور خاص ازدیدگاه شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی پرداخته شده و جلوه های متفاوت آن ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي شهريور1393 چکيده: بازارهاي سنتي ايران به عنوان بخشي قابل تأمل از ميراث فرهنگ ديرپاي ايراني، از ديرباز به عنوان يک

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : ارتباط تصویری چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): اهداف این تحقیق بررسی قابلیت های تایپوگرافی فارسی در ارتباط با عنوان بندی فیلم های سینمایی می باشد، زیرا از طریق تایپوگرافی نیز می توان فضایی متناسب با فضای فیلم را در عنوان بندی آن ایجاد نمود تا باعث حس انگیزی در بیننده شود و از آنجا که ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد صنایع دستی گرایش طراحی و نقاشی سنتی چکیده دوران تیموری از مهم ترین ادوار هنری ایران در حوزه کتاب‌آرایی و هنرهای مرتبط با آن از جمله تذهیب است که با ویژگی‌های مختص به خود در قالب مکاتب هرات و شیراز و سمرقند جلوه می‌نماید. شناخت تذهیب‌های این دوره در نسخ قرآنی نشان‌دهنده نوعی از تجرید است که متناسب با کلام‌الله و از سوی دیگر در تناسب با نوع ...

ثبت سفارش