فهرست:
فصل اول (کلیات پژوهش) ...................................................................................................................................... 1
1-1-مقدمه..................................................................................................................................................................... 2
1-2-بیان مسئله پژوهش................................................................................................................................................... 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق....................................................................................................................................... 4
1-4-اهداف تحقیق.......................................................................................................................................................... 5
1-5-پرسشهای تحقیق................................................................................................................................................... 6
1-6- فرضیههای تحقیق................................................................................................................................................... 6
1-7-قلمرو تحقیق............................................................................................................................................................ 6
1-8- حجم جامعه، حجم نمونه و روش نمونهگیری..................................................................................................... 6
1-9-روش تحقیق............................................................................................................................................................ 7
1-10-ابزار جمعآوری دادهها......................................................................................................................................... 7
1-11-تعریف متغیرهای تحقیق..................................................................................................................................... 7
1-12-چارچوب نظری تحقیق........................................................................................................................................ 7
1-13-تعریف نظری اصطلاحات................................................................................................................................... 8
فصل دوم (مروری بر ادبیات موضوع پژوهش)................................................................................................. 10
2-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 11
2-2-صنایعدستی.............................................................................................................................................................. 12
2-2-1-انواع صنایع......................................................................................................................................................... 12
2-2-2-تعاریف، طبقهبندی و تاریخچه صنایعدستی.................................................................................................... 13
2-2-2-1-تعریف صنایعدستی...................................................................................................................................... 13
2-2-2-2-انواع طبقه بندی صنایع دستی........................................................................................................................ 14
2-2-2-3- پیدایش صنایعدستی.................................................................................................................................... 14
2-2-2-4- تاریخچه صنایعدستی در جهان................................................................................................................... 15
2-2-2-5- تاریخچه صنایعدستی در ایران................................................................................................................... 16
2-2-3-مهر اصالت یونسکو برای صنایعدستی.............................................................................................................. 16
2-2-4-آشنایی با سازمانهای بینالمللی مرتبط با صنایعدستی.................................................................................... 17
2-3-توسعه پایدار گردشگری......................................................................................................................................... 22
2-4-رفتار مصرفکننده در گردشگری......................................................................................................................... 23
2-4-1-تعریف گردشگری با تأکید بر دیدگاه تعاملی عرضه و تقاضا....................................................................... 23
2-4-2-بازاریابی گردشگری.......................................................................................................................................... 23
2-4-3-رفتار مصرفکننده............................................................................................................................................. 24
2-4-4-رفتار مصرفکننده (گردشگران) در گردشگری............................................................................................. 24
2-4-5-عوامل تأثیرگذار بر رفتار مصرفکننده........................................................................................................... 26
2-5-مصرف..................................................................................................................................................................... 28
2-5-1-سفر کردن و انواع مصرف................................................................................................................................ 28
2-5-2-مصرف نمادین (چشمانداز جامعهشناختی به مصرف)..................................................................................... 29
2-6-خرید........................................................................................................................................................................ 29
2-6-1-رابطه خرید و گردشگری.................................................................................................................................. 32
2-6-2-خرید به عنوان فراغت و مصرف گردشگری.................................................................................................. 33
2-6-3-خرید فایده گرایانه............................................................................................................................................ 34
2-6-4-خرید برنامهریزی نشده...................................................................................................................................... 35
2-6-5-خرید فراغتی و تفاوت آن با خرید سنتی........................................................................................................ 36
2-6-6-خرید به عنوان فعالیتی فراغتی در مقصد گردشگری...................................................................................... 37
2-6-7-ارزش لذتی و ارزش سودمندی خرید در مقصد گردشگری......................................................................... 38
2-6-8-طیف خرید کارکردی- فراغتی........................................................................................................................ 38
2-6-9-خرید به عنوان سیاست گردشگری و راهبُرد پیشرفت.................................................................................... 39
2-7-گونه شناسی خریداران............................................................................................................................................ 40
2-8-دلایل خرید سوغاتی توسط گردشگران............................................................................................................... 42
2-8-1-گرایش به خرید یادگاری و یادبود.................................................................................................................. 43
2-8-2-در جستجوی اصالت.......................................................................................................................................... 43
2-8-3-در جستجوی تازگی.......................................................................................................................................... 46
2-8-4-نیازهای کارکردی.............................................................................................................................................. 46
2-8-5-خرید هدیه برای اقوام....................................................................................................................................... 46
2-8-6-زیباییشناسی...................................................................................................................................................... 47
2-8-7-خستگی/ زمان اضافه.......................................................................................................................................... 47
2-8-8-ارتباط با هنرمندان.............................................................................................................................................. 47
2-8-9-عوامل مؤثر بر انتخاب سوغاتی......................................................................................................................... 48
2-9-عوامل تأثیرگذار بر رفتار خرید گردشگر............................................................................................................. 50
2-9-1-فصل سفر............................................................................................................................................................ 52
2-9-2-سن و جنسیت.................................................................................................................................................... 52
2-9-3-هدف از سفر...................................................................................................................................................... 55
2-9-4-درآمد و تحصیلات........................................................................................................................................... 55
2-9-5-همراهان سفر و جنبه اجتماعی خرید............................................................................................................... 56
2-9-6-وسیله حملونقل مورد استفاده در سفر............................................................................................................. 58
2-9-7-نوع سفر.............................................................................................................................................................. 59
2-9-8-فرهنگ، ملیت و خرید..................................................................................................................................... 59
2-10-دلایل انتخاب هزینه کرد به عنوان شاخص رفتار خرید.................................................................................... 60
2-11-پیشینه پژوهش....................................................................................................................................................... 60
2-12-خلاصه فصل......................................................................................................................................................... 66
فصل سوم (روش پژوهش)........................................................................................................................................ 67
3-1-مقدمه........................................................................................................................................................................ 68
3-2-روش پژوهش.......................................................................................................................................................... 68
3-3-جامعه آماری و روش نمونهگیری.......................................................................................................................... 69
3-4-پرسشهای پژوهش................................................................................................................................................. 70
3-5-فرضیههای پژوهش.................................................................................................................................................. 70
3-6- ابزارها و روشهای جمعآوری اطلاعات.............................................................................................................. 70
3-7-مقیاس مورد استفاده................................................................................................................................................ 71
3-8-روایی و پایایی پژوهش.......................................................................................................................................... 71
3-9-دستهبندی سؤالات پرسشنامه.................................................................................................................................. 72
3-10-چهارچوب نظری پژوهش.................................................................................................................................... 75
3-11-فرایند تجزیه و تحلیل دادهها.............................................................................................................................. 75
3-12-خلاصه فصل......................................................................................................................................................... 76
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)................................................................................................................... 77
مقدمه.................................................................................................................................................................................. 78
4-1- یافتههای توصیفی پرسشنامه................................................................................................................................... 78
4-1-1- توزیع فراوانی متغیر ملیت در نمونه................................................................................................................. 78
4-1-2- توزیع فراوانی متغیر جنسیت............................................................................................................................ 80
4-1-3- توزیع فراوانی متغیر سن در نمونه.................................................................................................................... 81
4-1-4- توزیع فراوانی متغیر وضعیت تأهل در نمونه................................................................................................... 82
4-1-5- توزیع فراوانی متغیر میزان تحصیلات در نمونه.............................................................................................. 83
4-1-6- توزیع فراوانی متغیر میزان درآمد در نمونه..................................................................................................... 84
4-2- آزمون فرضیههای پژوهش..................................................................................................................................... 85
4-3- پاسخ به پرسش های پژوهش................................................................................................................................. 89
4-4- یافتههای جانبی پژوهش......................................................................................................................................... 93
4-5-خلاصه فصل............................................................................................................................................................ 103
فصل پنجم (نتیجهگیری و پیشنهادها).................................................................................................................... 104
5-1- مقدمه....................................................................................................................................................................... 105
5-2- نتیجهگیری.............................................................................................................................................................. 105
5-3-یافتههای جانبی پژوهش.......................................................................................................................................... 106
5-4- مقایسه پژوهش حاضر با پژوهشهای پیشین.......................................................................................................... 107
5-5- پیشنهادهای کاربردی.............................................................................................................................................. 109
5-6- پیشنهادهای پژوهشی............................................................................................................................................... 110
فهرست منابع...................................................................................................................................................................... 112
پیوست................................................................................................................................................................................ 120
پرسشنامه فارسی................................................................................................................................................................. 124
پرسشنامه انگلیسی............................................................................................................................................................... 130
منبع:
اختر بروجنی، علیرضا، (1385) «تعیین موانع توسعه صادرات صنایع دستی ایران»، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران.
آشوری، محمدتقی (1379)، آشنایی با صنایعدستی ایران، تهران: شرکت چاپ و نشر کتب درسی.
الوانی، مهدی، پیروز بخت، معصومه (1385) «فرایند مدیریت جهانگردی», تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بلوریان تهرانی، محمد (1376)، بازاریابی و مدیریت بازار، تهران: موسسه پژوهشهای بازرگانی.
پاپلی یزدی، محمدحسین. سقایی، مهدی (1385) گردشگری (ماهیت و مفاهیم)، تهران: انتشارات سمت، چاپ اول.
بیدرام، رسول (1392)، مطالعات آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه استان اصفهان بخش صنایع دستی، معاونت برنامه ریزی و اشتغال استانداری اصفهان، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان.
تیموتی، دالن جی (1388)، جامعهشناسی مصرف (گردشگری و خرید)، ترجمه: علیاصغر سعیدی و محمدحسین آبادی، تهران: جامعهشناسان.
جمشیدی، غلامرضا (1391)، نقش رفتار تجاری فروشندگان صنایعدستی در بازاریابی مطلوب گردشگران خارجی (بازار فرش تهران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده ادبیات، گروه جغرافیا، رشته جغرافیا و برنامهریزی توریسم.
حاجی پور شوشتری، عبدالحمید (1386)، مهر اصالت یونسکو برای صنایعدستی، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن علمی فرش ایران، شماره 67، بهار و تابستان، صفحه 155-172.
حسن لاریجانی، زهره (1378)، بررسی راهکارهای توسعه صنایعدستی ایران. گلیم، قلمکار، خاتم، پایاننامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی، رشته مدیریت بازرگانی.
حسینی، یعقوب، موسوی، عباس، ضیایی بیده علیرضا (1392)، ارائه مدلی برای تبیین ارزش ویژه برند بر مبنای کارمندان در بیمههای بازرگانی استان یزد، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، سال سوم، شماره اول، شماره پیاپی 8، بهار 92، صفحه 1 - 16.
حمزه زاده، مجید (1383)، پایاننامه برنامهریزی توریسم با تاکید بر توسعه اقتصادی (مطالعه موردی شهر تبریز)، رشته شهرسازی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
حیدری، غلامحسین (1371)، بحثی پیرامون ویژگیهای صنایعدستی از جنبه اجتماعی و اقتصادی، تهران، دستها و نقشها، شماره 1، صفحه 28.
خاکی، غلامرضا (1391)، روش تحقیق با رویکرد پایاننامه نویسی، تهران: نشر فوژان.
خبرگزاری ایسنا(1392)، ساعت، ۱۱: ۲۶، کد خبر 92052212288. دسترسی آنلاین http://isna.ir/fa/news/92052212288/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%B3%DA%A9%D9%88-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D9%86%D8%AF
خبرگزاری فارس (1392)، ساعت 22:11، کدخبر 13920204001428، دسترسی انلاین http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920204001428
خبرگزاری مهر( 1392)، نوزدهم آذر، ساعت 15:14، کد خبر 2192763، گزارش: محمدرضا جباری، دسترسی آنلاینhttp://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2192763
دهدشتی شاهرخ، زهره، فیاض، مرتضی (1392)، مدیریت بازاریابی در صنعت گردشگری، تهران: انتشارات مهکامه، چاپ دوم.
رحمان سرشت، حسین، ملکمی، افسانه (1382)، الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیمگیری گردشگران بینالمللی، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، بهار و تابستان 1382 - شماره 37 و 38 صفحه 49-7.
رضوانی، محمدرضا (1387)، توسعه پایدار گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.
رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمود (1379)، برنامهریزی توریسم در سطح ملی و منطقهای، ترجمه جهاد دانشگاهی، دانشگاه اصفهان.
سلیمانی، حسن (1388)، نظام حقوق بینالمللی مالکیت فکری و حمایت از صنایعدستی، سال یازدهم، شماره 26.
شکوبی، حسین، مشیری، رحیم، خادم الحسینی، احمد (1385)، «بررسی و شناخت توان های بازار اصفهان در جذب گردشگر»،نشریه جغرافیا» علوم جغرافیایی «بهار 1385 - شماره 1(صفحه از 7 - 36).
شمس، فواد (1391)، گردشگری به مثابه صادرات نامرئی: نقش توریسم در توسعه پایدار روستایی، دسترسی آنلاین درhttp://www.magiran.com/npview.asp?ID=2592910
صرامی، حسین (1384)، «صنایع دستی اصفهان و مشکلات آن» ،نشریه جغرافیا» فضای جغرافیایی»بهار و تابستان 1384 - شماره 13. ص 60-49.
صیدایی، اسکندر، رستمی، شهین (1391)، «سنجش تاثیرات اجتماعی فرهنگی و اقتصادی توسعه گردشگری نمونه موردی شهر کرمانشاه» اصفهان، دانشگاه اصفهان.
جی.تلفر، دیوید، شارپلی، ریچارد (1391)، برنامهریزی توسعه گردشگری در کشورهای درحالتوسعه، ترجمه ضرغام بروجنی، حمید، تهران: مهکامه.
ضرغام بروجنی، حمید (1389)، برنامهریزی توسعه جهانگردی رویکردی همپیوند و پایدار، تهران: مهکامه.
ضیایی، محمود، تراب احمدی، مژگان (1391)، شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی، تهران: نشر علوم اجتماعی.
ضیایی، محمود، ترابیان، پونه (1389)، سنجش سطح قابلقبول اثرات منفی اجتماعی گردشگران بر جوامع محلی در ایران موردمطالعه سکونتگاههای روستایی حوزهی تالاب پریشان، فصلنامه علمی پژوهشی انجمن جغرافیای ایران (جغرافیا)، دوره جدید، سال هشتم، شماره 27، صفحه.205-224.
عطرسایی، بنفشه (1388)، رابطه عوامل جمعیت شناختی و رفتار خرید صنایعدستی گردشگران اروپایی در اصفهان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
فرزین، محمدرضا (1389)، اقتصاد گردشگری، تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
فرهادی، کاظم (1385)، اقتصاد و فرهنگ، نویسنده دیوید تراسبی، ترجمه کاظم فرهادی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
قدمی، مصطفی، علیقلی زاده فیروزجایی، ناصر (1391)، ارزیابی توسعه گردشگری مقصد در چارچوب پایداری نمونه مورد مطالعه (دهستان تمشکل/ شهرستان تنکابن)، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، سال 27، شماره اول، بهار 1391، شماره پیاپی 104، صفحه 79-104.
کاتلر، فیلیپ (1389)، اصول بازاریابی، ترجمه مهدی زارع، تهران: مهرجرد: مدیرفردا.
کرمی، زکیه (1389)، «بازاریابی صنایع دستی و اثرات آن بر گردشگری با تأکید بر گلیم نقش برجسته ی ایلام»،نشریه علوم اجتماعی»فرهنگ ایلام«بهار و تابستان 1389 - شماره 26 و 27، ص 172-185.
کمالی مهاجر، مرضیه، فراهانی، بنفشه (1391)، فرهنگ زیستمحیطی راهکاری جهت توسعه گردشگری پایدار، اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایرانزمین.
کیقبادی، مرضیه، فخرایی، مرضیه، علوی، سارا، زواری، عبدالمجید (1387)، شناخت صنعت فرهنگی، اداره کل تبلیغات اسلامی قم.
منوچهری، رضا (1391)، بررسی چالشهای اقتصادی صنایعدستی ایران و نقش آن در توسعه گردشگری، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت دولتی.
نیکبین، مهنا، کرمی، مهرداد (1391)، «بررسی پایداری اجتماعی- فرهنگی توسعه ی گردشگری مطالعه موردی جزیره کیش»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره 2،137-158.
واحد مرکزی خبر، دسترسی آنلاین:http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=243199
یاوری، حسین (1386)، نگرشی بر تحولات صنایعدستی در جهان، چاپ چهارم، تهران: نشر سوره مهر.
یاوری، حسین (1390)، شناخت صنایعدستی ایران، چاپ چهارم، تهران: نشرمهکامه.
یاوری، حسین، نورماه، فروهر (1386)، نگرشی بر تحولات صنایعدستی در جهان: چاپ سوم، تهران: انتشارات سوره مهر.
یاوری، حسین و حسن بیگی، محمدرضا (1361)، کلیاتی درباره صنایعدستی روستایی ایران، سازمان صنایعدستی ایران، تهران: سازمان صنایعدستی ایران.
منابع لاتین
Agarwal, V. B., & Yochum, G. R. (1999). Tourist spending and race of visitors. Journal of Travel Research, 38(2), 173-176.
Anderson, L. F. and Littrell, M. A. (1995)‘Souvenir-purchase behavior of womentourists’, Annals of Tourism Research, Vol.22, No. 2, pp. 328–348
Beerli, A., & Martin, J. D. (2004). Factors influencing destination image. Annals of tourism research, 31(3), 657-681.
Bloch, P. H., Ridgway, N. M., & Dawson, S. A. (1994). The shopping mall as consumer habitat. Journal of retailing, 70(1), 23-42.
Bojanic, D. C. (2011). The impact of age and family life experiences on Mexican visitor shopping expenditures. Tourism Management, 32(2), 406-414
Butler, R. W. (1991). West Edmonton Mall as a tourist attraction. The Canadian Geographer/Le Géographe canadien, 35(3), 287-295.
Butler,R. W. (1980) The concept of a Tourist area cycleof evolution: implications for management of resources. CanadianGeographer,XXIV(1),5
CARR, J. (1990). 3. The Social Aspects of Shopping Pleasure or Chore? The Consumer Perspective. RSA Journal, 189-197.
Choi, T. M., Liu, S. C., Pang, K. M., & Chow, P. S. (2008). Shopping behaviors of individual tourists from the Chinese Mainland to Hong Kong. Tourism Management, 29(4), 811-820.
Christiansen, T., & Snepenger, D. J. (2002). Is it the mood or the mall that encourages tourists to shop?.Journal of Shopping Center Research, 9(1), 7-26.
Cohen, E. (1988). Authenticity and commoditization in tourism. Annals of tourism research, 15(3), 371-386.
Dardis, R., Soberon-Ferrer, H., & Patro, D. (1994). Analysis of leisure expenditures in the United States. Journal of Leisure Research,26(4), 309–321.
Fairhurst, A., Costello, C., & Holmes, A. F. (2007). An examination of shopping behavior of visitors to Tennessee according to tourist typologies. Journal of Vacation Marketing, 13(4), 311-320.
Finn, A., McQuitty, S., & Rigby, J. (1994). Residents' acceptance and use of a mega multi-mall: West Edmonton Mall evidence. International Journal of Research in Marketing, 11(2), 127-144.
Gartner, William, C. (1996), Tourism Development, Principles, Processes & Policies, New York, John Wiley & Sons, Inc.
Gordon, B., (1986), “The souvenir: Messenger of the Extraordinary.” Journal of Popular Culture , 20(3):135-146.
Greenwood, D. J: 1977 Culture by the Pound: An Anthropological Perspective on Tourism as CulturalCommoditization. In Hosts and Guests, V. L. Smith, ed., pp. 129 -139. Philadelphia:University of Pennsylvania Press.1982 Cultural “Authenticity!’ Cultural Survival Quarterly 6(3):27-28.
Halewood, C., & Hannam, K. (2001). Viking heritage tourism: authenticity and commodification. Annals of tourism research, 28(3), 565-580.
Halonen, L., & Domin, A. (2014). The Experience of Shopping for Tourists.
Heung, V. C., & Cheng, E. (2000). Assessing tourists’ satisfaction with shopping in the Hong Kong special administrative region of China. Journal of Travel Research, 38(4), 396-404.
Hong, G. S., Morrison, A. M., &Cai, L. A. (1996). Household expenditure patterns for tourism products and services. Journal of Travel & Tourism Marketing, 4(4), 15-40.
· Hu, B., & Yu, H. (2007). Segmentation by craft selection criteria and shopping involvement. Tourism Management, 28(4), 1079-1092.
Jang, S. S., Bai, B., Hong, G. S., & O’Leary, J. T. (2004). Understanding travel expenditure patterns: a study of Japanese pleasure travelers to the United States by income level. Tourism Management, 25(3), 331-341.
Jansen-Verbeke, M. (1998). "The Synergism between Shopping and Tourism." In Global Tourism. Theobald, W. F. Oxford, UK: Butterworth-Heinemann, pp. 428-446.
Keown, C. F. (1989). A model of tourists' propensity to buy: The case of Japanese visitors to Hawaii. Journal of Travel Research, 27(3), 31-34.
Kim, S. S., Timothy, D. J., & Hwang, J. (2011). Understanding Japanese tourists’ shopping preferences using the Decision Tree Analysis method. Tourism Management, 32(3), 544-554.
Kim, S., & Littrell, M. A. (1999). Predicting souvenir purchase intentions. Journal of Travel Research, 38(2), 153-162.
Kim, S., &Littrell, M. A. (2001). Souvenir buying intentions for self versus others. Annals of Tourism Research, 28(3), 638-657.
Kotler, P., (1997) Marketing Management : Analysis, Planning, Implementation and Control. 9th edition, New Jersey: Prentice Hall.
Lee, H. C. (2001). Determinants of recreational boater expenditures on trips. Tourism Management, 22(6), 659-667.
Legoherel1, P. (1998). Toward a market segmentation of the tourism trade: Expenditure levels and consumer behavior instability. Journal of travel & tourism marketing, 7(3), 19-39.
Lehto, X. Y., Cai, L. A., O’Leary, J. T., & Huan, T. C. (2004). Tourist shopping preferences and expenditure behaviours: The case of the Taiwanese outbound market. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 320-332.
Lesser, J. A., & Hughes, M. A. (1986). Towards a typology of shoppers. Business Horizons, 29(6), 56-62.
Laesser, C., and Crouch, G. I. (2006). Segmenting markets by travel expenditure patterns: The case of international visitors to Australia. Journal of Travel Research, 44(4), 397-406.
Li, M.,&Cai, L. A. (2008). Souvenir Shopping Attitudes and Behavior Among Chinese Domestic Tourists: An Exploratory Study. Journal of China tourism research, 4(2), 189-204.
Lin, Y. H., & Chen, C. F. (2013). Passengers' shopping motivations and commercial activities at airports–The moderating effects of time pressure and impulse buying tendency. Tourism Management, 36, 426-434.
Littrell, M. A. (1990). Symbolic significance of textile crafts for tourists. Annals of Tourism Research, 17(2), 228-245.
Littrell, M. A., Anderson, L. F., & Brown, P. J. (1993). What makes a craft souvenir authentic?.Annals of Tourism Research, 20(1), 197-215.
Littrell, M. A., Baizerman, S., Kean, R.,Gahring, S., Niemeyer, S., Reilly, R. andStout, J. A. (1994) ‘Souvenirs and tourismstyles’, Journal of Travel Research, Vol. 33,No. 1, pp. 3–11
Lohmann, M. (2004, October). New demand factors in tourism. In The European Tourism Forum.
Lugosi, P., Morgan, M. & Ritchie, J.R.B. (eds.) 2010. The Tourism and Leisure Experience: Consumer and Managerial Perspectives. Aspects of Tourism 44. Bristol. Channel View Publica-tions.
Lumsdon, les(1997).tourism marketing. International Thomson publishing co.
MacCannell, D. (1973). Staged authenticity: Arrangements of social space in tourist settings. American journal of Sociology, 589-603.
Mak, J., Moncur, J., & Yonamine, D. (1977). How or how not to measure visitor expenditures. Journal of Travel Research, 16(1), 1–4.
March, R., & Woodside, A. G. (2005). Testing theory of planned versus realized tourism behavior. Annals of Tourism Research, 32(4), 905-924.
Mattila, S. A. (1999). The role ofculture and purchase motivation inservice encounter evaluations. Journal of Services Marketing,13(4–5), 376–389.
Michalkó, G., & .*Rátz, T. (2006). Typically Female Features in Hungarian Shopping Tourism Migracijske i etničke teme, 22(1-2), 79-93.
Miller, G. Twining, L. (2005), Monitoring for a Sustainable Tourism, Cabi Publishing.
Minjun,du.2006.How Tourism Crisis Influenced TouristConsumption Behaviour towards Affected Destination A case study of SARS in Hong Kong(MSc Dissertation),the university of mottingham.
Mogindol, S. H., & Bagul, A. H. B. B. P. (2014). Tourists' Perceptions about an Appealing Handicraft. Tourism, Leisure and Global Change, 1(1).
Mok, C., & Iverson, T. J. (2000). Expenditure-based segmentation: Taiwanese tourists to Guam. Tourism management, 21(3), 299-305.
Moscardo, G. (2004). Shopping as a destination attraction: An empirical examination of the role of shopping in tourists’ destination choice and experience. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 294-307.
Ng, C. F. (2003). Satisfying shoppers’ psychological needs: From public market to cyber-mall. Journal of Environmental Psychology, 23(4), 439-455.
Oh, J. Y. J., Cheng, C. K., Lehto, X. Y., & O’Leary, J. T. (2004). Predictors of tourists’ shopping behaviour: Examination of socio-demographic characteristics and trip typologies. Journal of Vacation Marketing, 10(4), 308-319.
Oh, Y. J. (2007). An exploration of tourist shopping (Doctoral dissertation, Texas A&M University).
Sandeep, K., & Vinod, K. (2014). Perception of socio-culture impacts of tourism: a sociological review. International Research Journal of Social Sciences, 3(2), 40-43.
Sirirak, Atjima.(2012). A Study On Decision-Making Styles And Souvenir Shopping Attitudes Of International Tourists In Bangkok.Master Thesis of tourism and hospitality management, Mahidol University.
Snepenger, D. J., Murphy, L., O’Connell, R., & Gregg, E. (2003). Tourists and residents use of a shopping space. Annals of Tourism Research, 30(3), 567-580.
Spotts, D. M., and Mahoney, E. M. (1991). Segmenting visitors to a destination region based on the volume of their expenditures. Journal of Travel Research, 29(4), 24-31.
Stern, H. (1962). The significance of impulse buying today. The Journal of Marketing, 59-62.
Suh, Y. K., & Gartner, W. C. (2004). Preferences and trip expenditures—a conjoint analysis of visitors to Seoul, Korea. Tourism Management, 25(1), 127-137.
Swanson, K. K., & Horridge, P. E. (2002). Tourists’ souvenir purchase behavior and retailers’ awareness of tourists’ purchase behavior in the Southwest. Clothing and Textiles Research Journal, 20(2), 62-76.
Swanson, K. K., & Timothy, D. J. (2012). Souvenirs: Icons of meaning, commercialization and commoditization. Tourism Management, 33(3), 489-499.
Swanson, K. K., &Horridge, P. E. (2004). A structural model for souvenir consumption, travel activities, and tourist demographics. Journal of Travel Research, 42(4), 372-380.
Swanson, K. K., &Horridge, P. E. (2006). Travel motivations as souvenir purchase indicators. Tourism Management, 27(4), 671-683.
Swarbrook,John And Horner,Susan.(2007).Consumer Behavior In Tourism.Second Edition.Butterworth-Heinmunn.Usa.
Taylor, D. T., Fletcher, R. R., & Clabaugh, T. (1993). A comparison of characteristics, regional expenditures, and economic impact of visitors to historical sites with other recreational visitors. Journal of Travel Research, 32(1), 30-35.
Thompson, C., & Cutler, E. (1997). The effect of nationality on tourist arts: the case of the Gambia, West Africa. International Journal of Hospitality Management, 16(2), 225-229.
Thrane, C., & Farstad, E. (2011). Domestic tourism expenditures: The non-linear effects of length of stay and travel party size. Tourism Management, 32(1), 46-52.
Tosun, C., Temizkan, S. P., Timothy, D. J., &Fyall, A. (2007). Tourist shopping experiences and satisfaction. International Journal of Tourism Research, 9(2), 87-102.
· Turner, L., & Reisinger, Y. (2001). Shopping satisfaction for domestic tourists.Journal of Retailing and Consumer Services, 8, 15-27.
· Unesco Publication(2006), Seal Of Excellence For Handicrafts, Paris.
Wallendorf, M., & Arnould, E. J. (1988). " My Favorite Things": A Cross-Cultural Inquiry into Object Attachment, Possessiveness, and Social Linkage. Journal of Consumer Research, 531-547.
Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). A review of micro-analyses of tourist expenditure. Current Issues in Tourism, 13(6), 507-524.
Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.
Wang, Y., & Davidson, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.
Wicks, B., Do, K., Hsieh, P. C., Komorowski, A., Martin, K., Qiu, X., ...& Yu, G. (2004). direct marketing of crafts and souvenirs to Vladmir Visitors. Vladimir tourism development project. University of illinois at Urbana-champaign college of applied life studies, department of recreation, sport and tourism.
Wilkins, H. (2011). Souvenirs: What and why we buy. Journal of Travel Research, 50(3), 239-247.
Wong, J., & Law, R. (2003). Difference in shopping satisfaction levels: a study of tourists in Hong Kong. Tourism Management, 24(4), 401-410.
UNWTO.(2004).Clarifying the Treatment of Travel Agency, Tour Operator, Travel Agency Services and Package Tours in SNA Balance of Payments and TSA and their Mutual Relationship Enzo Paci Papers. Vol. 4,151-175.
Yazdani, M.(2007) An Investigation on Influencing Factors on Tourists Shopping.master thesis,lulea university of technology,marketing and e-commerce department of business administration and social science.
Yu, H., & Littrell, M. (2003). Product and process orientations to tourism shopping. Journal of Travel Research, 42, 140–150.
Yu, H., &Littrell, M. A. (2005). Tourists' shopping orientations for handcrafts: what are key influences?.Journal of Travel & Tourism Marketing, 18(4), 1-19.
Yuksel, A. (2004). Shopping experience evaluation: a case of domestic and international visitors. Tourism Management, 25(6), 751-759.
Yüksel, A. (2007). Tourist shopping habitat: Effects on emotions, shopping value and behaviours. Tourism management, 28(1), 58-69.