فهرست:
مقدمه 1
1- فصل نخست: معرفی کلیات پژوهش.... 3
1-1 بیان مسئله: 3
1-2 پیشینه تحقیق/طرح: 5
1-2-1 پژوهشهای داخلی: 5
1-2-2 پژوهشهای خارجی: 6
1-3 اهداف: 6
1-4 فرضیه و یا سؤالات کلیدی تحقیق: 7
1-5 روش تحقیق و شیوههای مورداستفاده: 7
1-6 روش گردآوری دادهها 8
1-7 جامعه و نمونه موردبررسی.. 8
2- فصل دوم: مبانی نظری تحقیق.. 10
2-1 برند و برندسازی.. 10
2-1-1 برند چیست؟. 10
2-1-2 ریشههای تاریخی برندسازی.. 11
2-1-3 مفهوم برندسازی.. 18
2-1-4 فرایند برندسازی: 19
2-1-5 استراتژی برند: 23
2-1-6 معماری برند: 24
2-2 هویت سازمانی.. 25
2-2-1 تعریف هویت سازمانی.. 25
2-2-2 انواع هویت سازمانی.. 27
2-2-3 مشخصه سازمانی.. 28
2-2-4 دلایل سرمایهگذاری بر روی هویت برند: 30
2-3 هویت بصری.. 30
2-3-1 مفهوم هویت بصری.. 30
2-3-2 عوامل ایجاد هویت بصری برای یک موسسه: 33
2-4 بستهبندی.. 33
2-4-1 تعریف بستهبندی.. 33
2-4-2 تاریخچه بستهبندی و تحولات آن. 34
2-4-3 تاریخچه بستهبندی در جهان. 34
2-4-4 تاریخچه بستهبندی در ایران. 39
2-4-5 مزایای بستهبندی: 41
2-4-6 روانشناسی بستهبندی: 43
2-4-7 معایب بستهبندی: 45
2-4-8 کارکردها و وظایف بستهبندی.. 45
2-5 طراحی بستهبندی: 48
2-5-1 نکات راهنما در طراحی بستهبندیهای تأثیرگذار بر مشتریها: 50
2-6 کاربرد گرافیک در بستهبندی و زیباییشناسی آن. 51
2-6-1 رنگ در بستهبندی.. 52
2-6-2 خصوصیات لوگو تایپ در طراحی بستهبندی: 55
2-6-3 نام و نشان تجاری.. 56
2-6-4 تایپوگرافی.. 56
2-6-5 صفحهآرایی یا ترکیببندی.. 57
2-6-6 نحوه هدایت چشم.. 58
2-6-7 مصورسازی.. 59
2-6-8 شکل و فرم بستهبندی.. 61
2-6-9 گسترده و ساختار بستهبندی.. 62
2-6-10 اندازه بستهبندی.. 62
2-6-11 طبقهبندی بستهبندیها 63
2-6-12 درب و قفل بستهبندی.. 63
2-6-13 نگهدارنده. 63
2-6-14 مواد بستهبندی.. 64
2-7 علل اصلی تغییرات در بستهبندی.. 66
2-8 پیشینه تحقیقات انجامشده. 67
2-8-1 تحقیقات داخلی.. 67
2-8-2 تحقیقات خارجی.. 69
3- فصل سوم: گردآوری و تحلیل اطلاعات... 72
3-1 کوکاکولا: 72
3-1-1 طراحی بستهبندی محصولات: 74
3-2 سوپ کمپبل.. 77
3-3 پلوم: 78
3-4 برند وی 8: 79
3-5 شرکت آریزونا: 80
3-6 شرکت هاینز: 83
3-7 لیپتون: 84
3-8 موتز: 89
3-8-1 چالش برند: 90
3-8-2 تغییرات در بستهبندی: 91
3-9 تروپیکانا: 92
3-10 نستله: 96
3-10-1 تاریخچه: 96
3-10-2 برند: 99
3-11 سامسونگ (الگوی بررسیشده برای طراحی هویت بصری برند) 104
3-11-1 تاریخچه. 104
3-11-2 سامسونگ الکترونیکس.... 105
3-12 برند گلشن: 115
3-12-1 تاریخچه: 115
بازسازی هویت برند گلشن: 117
4- فصل چهارم: جمعبندی و نتیجهگیری.. 132
4-1 جمعبندی بحث... 132
4-2 نتیجهگیری.. 132
4-3 محدودیتهای تحقیق.. 135
4-4 پیشنهادات تحقیق.. 136
4-4-1 پیشنهادات کاربردی.. 136
4-4-2 پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. 137
5- پروژه عملی.. 139
7- کتاب نامه: 142
8- پیوست ها 145
8-1 لیست ۱۰۰ برند برتر سال ۲۰۱۴ که موسسه یورو برند منتشر کرده است (یوروبرند، 2014): 145
8-2 نمودار دایره ای سهم کشورها از ارزش برندها در سال 2013.. 149
8-3 نمودار میله ای مربوط به کشورهای دارنده 100 برند برتر دنیا در سال 2011.. 149
منبع:
اخلاصی، امیر. 1391. اصول برند سازی : بارویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی. تهران: نشر علمی
توفیق، یگانه. 1389. “بررسی تأثیر طراحی بستهبندی بر هویت برند در صنایع غذایی و مطالعه موردی برند تک ماکارون”. تهران: پیام نور
جان، میلر، مور، دیوید. 1385. کسبوکار نامهای تجاری. ترجمهی. بطحایی، عطیه و درگی، پرویز. اول. ج. 1. 1. تهران: رسا
حیدرزاده، کامبیز. 1390. “تبلیغ ناملموس برند و تأثیر آن بر انتخاب مصرفکننده.” مدیریت بازاریابی (13)
خلیلی شجاعی، وهاب. 1390. “طراحی الگوی شناسه برند خواهی یکپارچه بارویکرد جهانیشدن بازار”. تهران: تربیت مدرس
سامسونگ، 2013. “دستورالعمل جامع طراحی ارتباطات”.
رشوند حماملو، بابک. 1388. “بررسی گرافیسم نوشتار در گرافیک بستهبندی”. تهران: تهران
رنجبر، سمیه. 1389. “کاربرد شخصیت برند در صنعت اتومبیل”. تهران: تربیت مدرس
رنجبریان، بهرام. 1378. “بستهبندی کالا و بازاریابی.” دانش مدیریت (44):105–124
زکریایی، هادی. 1390. “بررسی هویت برند و طراحی آن در ایران از سال 1340 تا کنون”. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: آزاد تهران
ساجدی، علیرضا. 1389. “طراحی بستهبندی زعفران منطبق با فرهگ کاربر ایرانی”. تهران: تهران
سلطانعلی، آرش. 1389. “هویت سازی بصری برند، ابزاری مؤثر در تداوم فروش.” موسسه ایده (31)
سینایی، مهدی. 1390. “بررسی درک مشترک از رقابت و تأثیر آن بر ارزیابی و بسط برند”. تهران: تربیت مدرس
صادقی، تورج. 1390. “بررسی تأثیر احساسات و ادراک از نام نشان تجاری (برند) در خرید عطرهای زنانه و مردانه.” مجله مدیریت بازاریابی (11)
صبوری، مریم. 1391. “اصول و مبانی برندسازیدر یک انستیتوی زیبایی”. تبریز: نبی اکرم تبریز
عرب خانقلی، قنبر. 1383. “مفاهیم بستهبندی”. تهران: تهران
فیض، داود، و اکبر سلحشور. 1387. نقش بستهبندی در بازاریابی. سمنان: دانشگاه سمنان
کاپفرر، ژان نوئل. 1385. مدیریت راهبردی نام تجاری. ترجمهی. سینا قربانلو. تهران: نشر مبلغان
کرس ول، جان دبلیو. 1391. طرح پژوهش رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش و مریم دانای طوس. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی
لین کلر، کوین. 1391. مدیریت استراتژیک برند. ویراستهی. حسین رسولی. ترجمهی. عطیه بطحایی. تهران: سیته
مجیدرضا داوری، و علی سلیمانی بشلی. 1390. برندسازیدر بازار خدمات مالی. تهران: رسا.
محمودی، سید محمود. 1389. بررسی اصول طراحی گرافیک و معرفی تکنیک های اصلی چاپ در صنعت بستهبندی نوشیدنی آبمیوه. تبریز: دانشگاه غیرانتفاعی نبی اکرم
منجزی، رضا. 1391. جایگاه رنگ در هویت سازمانی واحد (رنگ سازمانی). ماهنامه هنر (173)
ویلر، آلینا. 1392. طراحی هویت برند. تهران: سیته
هیگ، مت. 1392. سلاطین نام های تجاری. سوم. تهران: سیته
منابع لاتین:
Fincher, Peggy. 1996. What Works in Fashion Advertising. , New York: retail reporting corporation.
Littel, Sandra, and Ulrich R. Orth. 2013. “Effects of Package Visuals and Haptics on Brand Evaluations.” European Journal of Marketing, Vol. 47: 198 – 217.
Shibin, Sheng, and, Yue Pan. 2009. “Bundling as a New Product Introduction Strategy: The Role of Brand Image and Bundle Features.” Journal of Retailing and Consumer Services 16: 367–376.
Silva-Rojas, Nadihezda, and Stephen Roast. 2006. “Corporate Visual Identity: The Communicational Role of the Brand Name and the Logo.” Luleå Tekniska Universitet: 1402–1773.
Tennant-Gadd, Laurie, and Kristina Lamour Sansone. 2008. “The Visual Identity Project.” Davis Publications, Inc. v.108 (no.2).
Ursula، Raffelt، Bernd Schmitt، و Anton Meyer. 2013. “Marketing function and form: How functionalist and experiential architectures affect corporate brand personality.” internet journal of marketing:201–210
منابع اینترنتی
سامسونگ (2015). «درباره سامسونگ»، (http://www.samsung.com/iran/aboutsamsung/)، 26/11/1393.
سایت فناوری و توسعه بستهبندی (1392)، «بستهبندی». (http://www.persiapack.ir/Hacked-by-(Hamed.Sha 2ow.html?yctn )،11/11/1393.
) ، 3/10/1393 www.lipton.com (
ویکیپدیا(2015). «پلوم»، (http://en.wikipedia.org/wiki/Plum)، 20/10/1393.
ویکیپدیا(2015). «سامسونگ»، (()http://fa.wikipedia.org/wiki)، 23/11/1393.
ویکیپدیا(2015). «نستله»، (http://fa.wikipedia.org/wiki/)، 12/11/1393.
یورو برند (2014)، «صد برندها برتر سال 2014»، (http://www.eurobrand.cc/studien-rankings/eurobrand-2014/.Anon.)، 28/10/1393.
مدیریت غذا و داروی آمریکا (2015). «تغییرات پیشنهادی برای جدول ارزش تغذیه»، (http://www.fda.gov/Food/default.htm )، 10/11/1393.