فهرست:
مقدمه .....................................................................................................................................................................2-1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله ...........................................................................................................................................................3
1-2 پرسش های پژوهش ...........................................................................................................................................4
1-3 فرضیه .....................................................................................................................................................................4
1-4 اهداف و ارزش نظری تحقیق ..........................................................................................................................5
1-5 پیشینه تحقیق ......................................................................................................................................................5
1-6 روش و فنون اجرایی پژوهش .......................................................................................................................6-5
1-7 معرفی جامعه آماری ......................................................................................................................................... 6
1-8 محدودیت های پژوهش ......................................................................................................................................7
فصل دوم : مبانی نظری پژوهش
مقدمه .............................................................................................................................................................................8
2- 1 تعریف فلسفی واقعیت ..............................................................................................................................12-9
2-2 تعریف واقعیت در فیلم داستانی ...........................................................................................................14-12
2-3 تعریف واقعیت در فیلم مستند .............................................................................................................15-14
2- 4 تشریح باز نمایی در هنر .......................................................................................................................23-15
2-5 تشریح باز نمایی در فیلم داستانی .........................................................................................................25-23
2-6 تشریح باز نمایی در فیلم مستند ..........................................................................................................37-25
2- 7 بیان دراماتیک و زیبایی شناسی مستند .............................................................................................48-38
2- 8 وجوه دراماتیک در فیلم سازی مستند ......................................................................................................49
2 -8-1 صدا در مستند ................................................................................................................................... 50-49
2-8-2 گفتار متن در مستند ..........................................................................................................................51-50
2-8-3 تغییر لحن در گفتار متن ..................................................................................................................52-51
2-8-4 ساختار نظری تحلیل .........................................................................................................................60-52
2-9 مروری اجمالی بر پیشینه ی مستند سازی در ایران .......................................................................72-61
فصل سوم : روش شناسی و بررسی یافته های پژوهش
مقدمه ..............................................................................................................................................................76-73
3-1 گاگومان .............................................................................................................................................................77
3-1-1 شناسنامه ی فیلم ........................................................................................................................................78
3-1-2 درباره ی فیلم ......................................................................................................................................81-79
3-1-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................83-81
3- 2 پرنیان ...............................................................................................................................................................84
3-2-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................85
3-2-2 درباره ی فیلم .......................................................................................................................................88-86
3-2-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................89-88
3-3روایت مرگ نازلی از زبان یک جن گیر عاشق .............................................................................................90
3-3-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................91
3-3-2 درباره ی فیلم .......................................................................................................................................95-92
3-3-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...........................................................................................................98-95
3-4 آقایان پرنده ........................................................................................................................................................99
3-4-1شناسنامه ی فیلم ..........................................................................................................................................99
3-4-2 درباره ی فیلم ..................................................................................................................................106-100
3-4-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................109-106
3-5 رییس جمهور میر قنبر .................................................................................................................................110
3-5-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................111
3-5-2 درباره ی فیلم ................................................................................................................................115-112
3-5-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................116-115
3-6 تهران انار ندارد .....................................................................................................................................118-117
3-6-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................118
3-6-2 درباره ی فیلم ..................................................................................................................................126-119
3-6-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ......................................................................................................129-126
3-7 سیانوزه .............................................................................................................................................................130
3-7-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................131
3-7-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................134-132
3-7-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................136-135
3-8 تینار ........................................................................................................................................................138-137
3-8-1شناسنامه ی فیلم ..................................................................................................................................... 138
3-8-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................141-139
3-8-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................145-141
3-9 روزهای بی تقویم ............................................................................................................................................146
3-9-1شناسنامه ی فیلم .......................................................................................................................................147
3-9-2 درباره ی فیلم .................................................................................................................................151-148
3-9-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی .....................................................................................................153-151
3-10 پیر پسر ..........................................................................................................................................................154
3-10-1شناسنامه ی فیلم ....................................................................................................................................155
3-10-2درباره ی فیلم ................................................................................................................................158-156
3-10-3 تحلیل روایی و روش بازنمایی ...................................................................................................160-158
فصل چهارم : جمعبندی و نتیجه گیری ..........................................................................................166-161
فهر ست منابع و مآخذ ...........................................................................................................................169-167
چکیده انگلیسی
عنوان پایان نامه انگلیسی
منبع:
ارجمند، مهدی، (1370)، الگوهای روایت در سینمای ایران، تهران: بنیاد سینمای فارابی
امامی، همایون، (1389)، نقدی بر سیر تحول گفتار در سینمای مستند ایران، تهران: دانشکده ی صدا و سیما ی جمهوری اسلامی ایران
امامی، همایون (1385)، سیمای مردم شناختی ایران، نقدی بر قوم پژوهی در سینمای مستند ایران، تهران: نشر افکار
امامی، همایون (1387)، فیلم مستند، درام و ساختار دراماتیک، تهران: انتشارات ساقی
بارنو، اریک (1380)، تاریخ سینمای مستند، ترجمه ی احمد ضابطی جهرمی، تهران: انتشارات سروش (صدا وسیما)
باومن، زیگموت (1388)، اشارت های پست مدرنیته، ترجمه ی حسن چاوشیان، تهران: ققنوس
برمن، مارشال (1389)، تجربه ی مدرنیته، ترجمه ی مراد فرهاد پور، تهران: انتشارات طرح نو
بارسام، ریچارد میران (1362)، سینمای مستند، ترجمه مرتضی پاریزی، تهران: فیلمخانه ملی ایران
تهامی نژاد، محمد (1381)، سینمای مستند ایران، عرصه ی تفاوت ها: تهران: انتشارات سروش
(صدا وسیما)
دهقانپور، حمید (1389)، سینمای مستند ایران و جهان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)
رابیکر، مایکل (1386)، کارگردانی مستند، ترجمه ی حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی
روزنتال، آلن (1386)، مستند، از ایده تا فیلم نامه، ترجمه حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی
شایگان، داریوش (1381)، افسون زدگی جدید: هویت چهل تکه و تفکر سیار، ترجمه ی فاطمه ولیانی، تهران: نشر پژوهش فروزان روز
صافاریان، روبرت (1389)، مصاحبه در فیلم مستند، تهران: نشر ساقی
ضابطی جهرمی، احمد (1393)، شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند، تهران: نشر رونق
عزتی چهار قلعه، مهدی (1391)، مستند نمایی، تهران: نشر ساقی
فیلیپس، ویلیام (1391)، مبانی سینما، ترجمه ی رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی
کوری، گریگوری (1388)، تصویر و ذهن، ترجمه ی دکتر محمد شهبا، تهران: انتشارات مهر نیوشا
گوتیه، گی (1384)، سینمای مستند، سینمای دیگر، ترجمه ی نادر تکمیل همایون، تهران: انتشارات ماتیکان
لش، اسکات (1388)، جامعه شناسی پست مدرنیسم، ترجمه ی حسن چاوشیان، تهران: نشر مرکز
لوتمن، یوری (1375)، نشانه شناسی و زیبایی شناسی سینما، ترجمه ی مسعود اوحدی، تهران: انتشارات صدا و سیما (سروش)
لیندگرن، ارنست (1385)، هنر فیلم، ترجمه ی حمیدرضا احمدی لاری، تهران: بنیاد سینمای فارابی
مارکوز، هربرت (1379)، بعد زیبایی شناختی، ترجمه ی داریوش مهرجویی، تهران: انتشارات هرمس
منصوری، مسلم (1377)، سینما و ادبیات، تهران: نشر علم
مرینگ، مارگارت (1389)، فیلم نامه نویسی، ترجمه ی داود دانشور، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سمت)
نیکولز، بیل (1389)، مقدمه ای بر فیلم مستند، ترجمه ی: محمد تهامی نژاد، تهران: انتشارات جامعه ی نو
نیکولز، بیل(1385)، ساخت گرایی نشانه شناسی سینما، ترجمه ی: علاالدین طباطبایی، انتشارات هرمس
وارد، پل (1391)، مستند حواشی واقعیت، ترجمه ی: حمید رضا احمدی لاری، تهران: نشر ساقی
میهن دوست، اسماعیل (1387)، حقیقت در قالب مستند، مجموعه مقالات درباره سینمای مستند، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ماتیکان
سایت انسانشناسی و فرهنگ: www.anthropology.ir
سایت سینمای مستند: www. vamostanad.com
وب سایت تخصصی سینمای مستند: www.rybondoc.com
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی: www.defc.ir
سایت خانه سینما: www.khanehcinema.ir
سایت ماهنامه فیلم نگار: www.filmnegar.ir
بانک جامع سینمای ایران: www.sourehcinema.ir