پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک

word 5 MB 30861 179
1390 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۷,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    در رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین الملل

    چکیده

    در این مطالعه سعی کرده ایم تا به توصیفی از نحوه ی نگرش مصرف کنندگان نسبت به کشور محل ساخت، در صنعت پوشاک ایران بپردازیم. به همین منظور نگرش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به پوشاک ساخته شده در سه کشور ایران، ترکیه و چین مورد مقایسه قرار گرفته است. سعی ما در این مطالعه بر ایجاد توازن و هماهنگی بین مفهومی کردن و کاربردی کردن ابعاد موضوع بوده است. در این راستا با استفاده از یک پرسشنامه ی ساختار یافته، از 216 نفر از نمونه ی در دسترس ما، یعنی مصرف کنندگان تهرانی اطلاعات لازم جمع آوری شده و با استفاده از روشهای آماری مانند آزمون t و اندازه های مکرر، تجزیه و تحلیل های لازم انجام گرفته است. یافته های این تحقیق بیانگر وجود نگرش مثبت مصرف کنندگان ایرانی نسبت به پوشاک ترک در مقابل پوشاک دو کشور ایران و چین می باشد. در واقع نگرش این دسته از مصرف کنندگان به پوشاک ایرانی و چینی مثبت نبوده اما آنها پوشاک ایرانی را بهتر از پوشاک چینی می دانند. بعلاوه در بررسی های بیشتری مشاهده شد که مصرف کنندگان ایرانی از سطح بالایی از ملی گرایی نسبت به پوشاک ساخت کشورشان برخوردارند. راهکار فعالان ما در صنعت پوشاک، ایجاد باورهای مناسب، احساسات مثبت و تمایل به خرید برای پوشاک ساخته شده در کشور ایران می باشد. این مهم با توجه به وجود ملی گرایی در بین مصرف کنندگان داخلی کار دشواری نمی باشد.

    واژه‌های کلیدی: مدیریت بازاریابی، نگرش مصرف کننده، کشور محل ساخت[1]

    1] Country of Origin (COO)

    امروزه با برداشته شدن موانع تجارت بین کشورها و رواج ساز و کارهای شبکه ای، شاهد ظهور پدیده ی جهانی شدن در سطح تجارت بین الملل، که به تعبیری به معنای ایجاد شرکتهای بزرگ چند ملیتی و رویارویی مصرف کنندگان با محصولات این شرکت هاست، می باشیم. در نتیجه مصرف کنندگان، با توجه به رویارویی با حجم وسیعی از محصولات ساخته شده در کشورهای مختلف دنیا، ناچارند تا با استفاده از برخی منابع و نشانه های اطلاعاتی مهم، به ساده سازی و اطمینان یافتن از تصمیم گیری خرید خود بپردازند. یکی از این نشانه های اطلاعاتی، نام کشور سازنده ی محصول می باشد که در ادبیات بازاریابی به اصطلاح “Made in …” شهرت یافته است. به عبارت دیگر تنها، نام کشور محل ساخت یک محصول، می تواند در مقبولیت یا عدم مقبولیت آن محصول تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین تولیدکنندگان عرصه ی بین المللی نیز خود، به خوبی به این امر واقفند که یکی از ویژگی های متمایز کننده ی محصولات در عرصه ی رقابت، کشور محل ساخت آن محصولات بوده و از این رو در انتخاب محل تولید و یا مونتاژ محصولات خود، دقت لازم را به عمل می آورند. امروزه این پدیده ی مهم را اثر ”کشور محل ساخت“[1]  یا به اختصار COO می نامند. توجه به مبحث COO در اکثر کتب رفتار مصرف کننده، گواه بر اقبال ویژه ی مؤلفان این حوزه، به این مبحث می باشد.

    بنابراین با توجه به مطالب گفته شده ما نیز باید سعی کنیم تا استفاده های لازم را از این موضوع برده و نکات کاربردی آن را برای مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی، استخراج کنیم. زیرا مصرف کنندگان و تولید کنندگان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید با ابعاد مختلف این موضوع آشنا شوند. بدین منظور در این مطالعه سعی شده است تا چشم به دریچه های جدیدی، از این منظر بگشاییم. جزئیات بیشتری از این تلاشها در ادامه آمده است.

    1-1- اهمیت موضوع

    مبحث کشور محل ساخت (COO) امروزه یکی از مباحث مهم در حیطه ی رفتار مصرف کننده است که همه ی نظریه پردازان این رشته، عموماً به آن پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. تا جایی که این موضوع بیشترین جنبه ی مورد مطالعه در حوزه رفتار مصرف کننده ی بین الملل بوده است  (Tan & Farley 1987. در واقع موضوع کشور محل ساخت، در دهه های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و انتظار می رود که با توجه به روند مستمر جهانی شدن و افزایش پویایی ها ، این رشد  بیشتر نیز بشود.

    مقالات زیادی در بیان اهمیت اثرات COO در نشریات بازرگانی ، از بدو پیدایش موضوع تا کنون انتشار یافته است. این جذابیت موضوع نه تنها در بخش بازار مصرف کننده، بلکه در بخشهای بازار مصرف سازمانی و سیاستهای دولتی نیز بوده است. این موضوع به تمایز آشکاری در رقابت جهانی، برای برخی محصولات اشاره می کند که این بار نه به خاطر کیفیت آنها و یا نوآوری ها، بلکه به خاطر تأثیر بسزای کشور محل ساخت آن محصول، بر ذهنیت مصرف کننده می باشد. این تأثیر، گویای برخی اثرات ضمنی و نامشهود است که گاه، بسیار قوی تر از اثرات عینی و مشهود عمل می کنند.

    اگر چه این موضوع از ابتدای پیدایش تجارت و مبادله در عرصه ی بین الملل وجود داشته است اما توجه به آن بصورت علمی و نظام مند، سابقه ی چندانی نداشته و از موضوعات روزآمد این حوزه می باشد. تحقیقات زیادی در کشورهای اروپایی، ایالات متحده، چین و آسیای جنوب شرقی انجام گرفته، که بیشتر آنها مؤیّد تأثیر COO بر رفتار مصرف کننده است.  این تحقیقات نشان می دهد که COO یک نشانه ی اطلاعاتی مهم است که نه تنها مورد علاقه ی کسب و کارها، به منظور ارتقای رقابت پذیری آنها می باشد بلکه برای سیاست گذاران دولتی که همین دغدغه ها را در سطح ملی دارند، نیز جالب توجه است. از اینرو چگونگی تأثیر COO بر ارزیابی و قصد خرید محصولات و همچنین توان نسبی COO در مقایسه با دیگر نشانه های اطلاعاتی، از موضوعات مورد علاقه ی فعالان و محققان حوزه ی بازاریابی بین الملل شده است تا این اطلاعات بتواند در تجویز استراتژی های کارآتر برای شرکتها ، سودمند باشد. استدلالی که پشت این واقعیت نهفته است، گسترده شدن بازارهای جهانی به بیشتر کشورها و دسترس پذیرتر شدن کالاهای خارجی در بیشتر بازارهای ملی است. این امر موجب شده است تا شرکتها بتوانند محصولاتشان را در سراسر دنیا تولید کرده و جایی که محصول در آنجا تولید می شود ممکن است روی ادراک مصرف کننده از کیفیت آن محصول تأثیر بگذارد.

    بنابراین مطالعات زیادی ثابت می کند که مصرف کنندگان در سراسر جهان از COO به عنوان یک عامل تأثیرگذار در ارزیابی کالاها استفاده می کنند.  اما متأسفانه این موضوع تا کنون، آنطور که باید مورد توجه محققان کشورمان قرار نگرفته و به آن پرداخته نشده است. از این رو ما سعی کردیم تا در این مطالعه به بحث و بررسی درباره ی ابعاد این موضوع پرداخته و از منظری خاص، مصرف کننگان کشور را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

    برای این منظور به بررسی و مطالعه ی اثر کشور محل ساخت محصول در صنعت پوشاک پرداخته ایم. بنابراین با توجه به واردات قسمت عمده ای از پوشاک مصرفی کشور و همچنین تأثیر بسزایی که بر عملکرد مؤلفه های اقتصادی و فرهنگی دارد، موضوع این تحقیق، از اهمیت مضاعفی برخوردار می گردد. در واقع با یافتن مؤلفه های مؤثر بر بهبود نام پوشاک ایرانی و گسترش حوزه ی مصرف آن، هم می توان به اهداف مطلوب اقتصادی دست یافت و هم در بهبود نام های تجاری ملی موفق بود. این در حالی است که بنا بر اعلام اتحادیه صادر کنندگان نساجی و چرم ایران در سال 1390، ظرفیت این بازار در داخل کشور حدود 12 میلیارد دلار بوده که درصد بالایی از این مقدار بصورت قاچاق وارد کشور می شود.  

    1-2- بیان مسأله

    قلمرو مسائل بازرایابی بسیار گسترده است و نمی توان همه ی این مسائل را تحت یک عنوان واحد و در یک چارچوب مشترک مورد بررسی قرار داد. هانت[2] (2002) در این زمینه یک مدل جامع را ارائه داده است که در آن ماهیت قلمرو مسائل بازاریابی بیان شده است. این مدل که به مدل دوشاخگی ها[3] معروف است، همه ی مسائل بازاریابی را در سه تقسیم بندی دو شاخه ای طبقه بندی کرده است:

    -

    -

    -

    وجه تمایز دو شاخگی اول در سودگرا بودن و یا نبودن سازمان ها و یا نهادهای مورد نظر است. در دو شاخگی خرد/ کلان نیز واحدهای منفرد (شرکت ها و خانوارها) از واحدهای در سطوح بالاتر و با حجم پیوستگی بیشتر، جدا شده اند. در دو شاخگی آخر نیز، هر چه که بر بایدها و نبایدها دلالت می کند در حیطه ی مسائل تجویزی قرار گرفته و آنچه که به دنبال تشریح و پیش بینی فعالیت های بازاریابی باشد را جزو بازاریابی اثباتی می دانند. در مجموع، ترکیب این دوشاخگی ها، هشت حالت مختلف را بوجود می آورد که می توان هر موضوع بازاریابی را در یکی از این دسته بندی ها قرار داد. بنابراین، با توجه به رویکرد دوشاخگی های سه گانه، مسئله ی مورد مطالعه ی ما در این تحقیق، در دسته ی مسائل انتفاعی/ کلان/ اثباتی واقع می شود:

    -

    -

    -

    حال که ماهیت قلمرو مسأله ی مورد مطالعه ما در این تحقیق روشن شد، بطور مشخص تر و واضح تر به بیان مسأله ی تحقیق می پردازیم.

    امروزه پژوهشگران حیطه ی رفتار مصرف کننده با این پرسش اساسی روبرو می باشند که آیا کشور محل ساخت محصول بر ارزیابی و انتخاب محصول، توسط مصرف کننده اثر می گذارد یا نه؟ در واقع پرسش عنوان شده بیانگر مسأله ای است که سنگ بنای ادبیات موضوع کشور محل ساخت یا COO شده است. در این حوزه، مطالعات فراوانی در نقاط مختلف دنیا انجام شده و محققان به نتایج ارزشمندی رسیده اند. در سالهای اخیر نیز، برخی مطالعات محدود در این حوزه، در داخل کشور انجام گرفته است. بنابراین این انگیزه بوجود آمد تا در توسعه و گسترش ادبیات این موضوع در کشور، گام برداریم. در این مطالعه سعی ما بر این است تا به توصیفی از نحوه ی نگرش مصرف کنندگان نسبت به کشور محل ساخت یا COO در صنعت پوشاک ایران بپردازیم. در این راستا نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به کشور محل ساخت، مورد بررسی واقع شده و این اثر برای سه کشور ایران، چین و ترکیه در صنعت پوشاک مورد مقایسه قرار گرفته است. به عبارت دیگر ما در این پژوهش با این مسأله روبرو هستیم که نگرش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به پوشاک ساخته شده در کشورهای ایران، ترکیه و چین چگونه است و مصرف کننده ایرانی کدام پوشاک را نسبت به بقیه ترجیح می دهد؟ سعی ما در این مطالعه بر ایجاد توازن و هماهنگی بین مفهومی کردن و کاربردی کردن ابعاد موضوع می باشد. شایان ذکر است که این موضوع در حیطه ی موضوعات بین رشته ای بوده و از حوزه ی علوم مدیریتی و رفتاری بهره می گیرد. در واقع سهم عمده ای از بررسی های ما در چارچوب مفهوم نگرش خواهد بود که در قلمرو موضوعات رفتاری قرار دارد.

    1-3- اهداف تحقیق

    پس از بیان اهمیت موضوع و چارچوب مسأله، در ادامه اهداف تحقیق بیان می گردد:   

    -

    -

    -

    1-4- پرسشها و فرضیه های تحقیق

    همانطور که در قسمت قبل نیز مشاهده شد، هدف ما از انجام این مطالعه، بررسی نگرش مصرف کنندگان ایرانی نسبت به کشور محل ساخت پوشاک و مقایسه سه کشور ایران، ترکیه و چین در این زمینه می باشد. در این راستا باید بتوانیم اهداف مورد نظر را بصورت سؤالاتی کاملاً واضح و روشن از خود بپرسیم و آنها را مبنایی برای تدوین فرضیه های تحقیق نماییم. با این وصف می توان سؤالات تحقیق و فرضیات مرتبط با هر سؤال را بدین ترتیب ارائه کرد:

    1.

    H1: تفاوت معنا داری بین ابعاد سازه ی نگرش نسبت به پوشاک ایرانی وجود دارد.

    H2: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک”ساخت ایران“مثبت می باشد.

    2.

    H3: تفاوت معنا داری بین ابعاد سازه ی نگرش نسبت به پوشاک ترک وجود دارد.

    H4: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک”ساخت ترکیه“مثبت می باشد.

    3.

    H5: تفاوت معنا داری بین ابعاد سازه ی نگرش نسبت به پوشاک چینی وجود دارد.

    H6: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک”ساخت چین“مثبت می باشد.

    4.

    H7: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک ساخته شده در ایران، بطور معناداری با نگرش وی نسبت به پوشاک ساخته شده در کشورهای ترکیه و چین تفاوت دارد.

        H7-1: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک ساخت سه کشور مورد مطالعه، بطور معناداری از لحاظ بعد شناختی تفاوت دارد.

        H7-2: نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک ساخت سه کشور مورد مطالعه، بطور معناداری از لحاظ بعد عاطفی تفاوت دارد.

        H7-3:  نگرش مصرف کننده ی ایرانی نسبت به پوشاک ساخت سه کشور مورد مطالعه، بطور معناداری از لحاظ بعد رفتاری تفاوت دارد.

    1-5- تعاریف مفهومی متغیرها

    موضوع این پایان نامه در زمره ی موضوعات بین رشته ای قرار می گیرد. بدین ترتیب که در این مطالعه با استفاده از مباحث مدیریتی و رفتاری به بررسی موضوع تحقیق پرداخته ایم. در این راستا ابتدا با معرفی جایگاه موضوع تحقیق در مدیرت بازاریابی و به خصوص در رفتار مصرف کننده، مقدمات بحث فراهم گشته، سپس سعی شده است تا از منظر یک سازه ی روانشناختی به نام نگرش، ابعاد مختلف آن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. با توجه به توضیحات داده شده تعریف برخی از واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح بدین ترتیب، آورده شده است:

    -

    -

    -

    -

    -نگرش مصرف کننده (Consumer Attitude) : تمایل آموخته شده ای است، که توسط یک روش سازگار مطلوب یا نامطلوب، نسبت به یک موضوع (مانند یک دسته از محصولات، برند، خدمت، تبلیغ، وب سایت ویا یک خرده فروشی) رفتار می کند (Schiffman and Kanuk 2008).

    در میان تعاریف ارائه شده می توان به دو اصطلاح ”کشور محل ساخت“ و ”نگرش مصرف کننده“ به عنوان متغیرهای اصلی تحقیق اشاره کرد. در این میان ”کشور محل ساخت“ متغیر مستقل و ”نگرش مصرف کننده“ متغیر وابسته می باشد.

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل 2:
    ادبیات تحقیق

     

     

    2-1- مقدمه

    حوزه ی رفتار مصرف کننده[6] برخاسته از مفهوم مدیریت بازاریابی است که در دهه ی 1950 در ادامه ی سیر تکاملی مفاهیم کسب و کار، مانند مفهوم تولید، مفهوم محصول و مفهوم فروش بوجود آمد (Schiffman and Kanuk 2008). کاتلر و آرمسترانگ[7] (1997) در یک بررسی، عصر ظهور این مفاهیم را به ترتیب از دهه های 1930 تا 1960 بیان می کنند.

    مفهوم تولید بر این فرض استوار بود که مصرف کنندگان به دنبال خود محصول هستند تا برخی ویژگی های خاص آن. در نتیجه ی این نگرش، اهداف کسب و کار بر روی ارزان قیمت بودن محصول، تولید کارآمد و توزیع فشرده ی آن متمرکز می شد (مانند خودروی فورد مدلT). اما رویکرد مفهوم محصول به افزودن ویژگی های خاص به محصول پرداخت و بر این فرض استوار بود که مصرف کنندگان، محصولی را خواهند خرید که بیشترین کیفیت و بهترین عملکرد را به آنان ارائه دهد. این مفهوم گاه منجر به نزدیک بینی[8] در بازار می شد و نیاز اصلی مصرف کنندگان را نادیده می گرفت.  بعد از این، رویکرد دیگری غالب شد که معتقد بود مصرف کنندگان تمایلی به خرید محصول ندارند مگر اینکه با استفاده از روشهای فروش ماهرانه به زور متقاعد شوند. از اینرو مفهوم فروش منجر به نارضایتی مصرف کنندگان می شد که همین نارضایتی نیز از طریق تبلیغات دهان به دهان انتشار می یافت (Schiffman and Kanuk 2008).

    سرانجام در سیر تکاملی این مفاهیم، شرکتها فهمیدند که باید بجای متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آنچه تولید کرده اند، آنچه را که مصرف کنندگان می خواهند تولید کنند. این کار هم تنها از طریق تحقیقات بازار میسر می شد (Schiffman and Kanuk 2008). در این هنگام بود که مصرف کننده به هسته ی اصلی فعالیت های کسب و کار تبدیل و مطالعه ی رفتار مصرف کننده به عنوان یکی از حوزه های اصلی دانش کسب و کار شناخته شد.

    به عنوان مثال شرکت پروکتر اند گمبل[9] (P&G) نتوانست آنگونه که محصول پمپرز[10] خود را به مردم امریکا عرضه می کرد به ژاپنی ها نیز عرضه کند. دلیل آن هم عدم شناخت مصرف کننده ژاپنی و استفاده از همان رویکردهای قبلی بود. از اینرو P&G دست به انجام تحقیقات وسیعی زد و محصولاتی منطبق با خواسته ی مردم ژاپن تولید کرد. مثلاً پوشک های بچه را نازک تر کرد و به جای تبلیغات منطقی از تبلیغات احساسی و عاطفی استفاده نمود. همچنین بسته بندی و رنگ محصولات خود را در این کشور تغییر داد و بر روی نام تجاری شرکت به عنوان یک شرکت موفق در بازارهای جهانی تأکید نمود. امروزه P&G یکی از شرکتهای موفق در ژاپن محسوب می شود (Hawkins et al 2004). این مورد و بسیاری موارد مشابه دیگر همه گویای اهمیت نقش رفتار مصرف کننده در تعیین سرنوشت کسب و کارهای امروزی است.

    2-2- چالش های نو ظهور

    اگرچه با ظهور ادبیات رفتار مصرف کننده در حوزه ی دانش کسب و کار، درب تازه ای به روی محققین این زمینه باز شد، اما هر روزه ابعاد تازه تری از این مقوله برای آنها پدیدار می شود. امروزه مصرف کنندگان می توانند بصورت آنلاین بسیاری از محصولات دلخواه خود را سفارش دهند و این منعکس کننده ی فهم نیاز مصرف کنندگان و رفتار مصرف کننده می باشد (Schiffman and Kanuk 2008) . بازاریابان از این طریق دسترسی بیشتری به نقاط مختلف جهان دارند و این موضوع خود به عنوان یک شمشیر دو لبه عمل می کند؛ یعنی هم ما می توانیم محصولاتمان را در دیگر کشورها به فروش برسانیم و هم رقبای خارجی می توانند در بازارهای داخلی ما بطور جدی ظاهر شوند(Moore and Pareek 2006) . بنابراین رفتار مصرف کننده امروزه دارای ابعاد جهانی می باشد و نمی توان آن را در درون مرزهای یک کشور محدود کرد. به همین دلیل باید نگاه جهانی را به این مسئله تقویت کرده و پویایی های بین فرهنگ های مختلف را بهتر بفهمیم (Schiffman and Kanuk 2008). جیم بلایت[11] (2005) در کتاب اصول بازاریابی خود، جهانی شدن را یک فلسفه از کسب و کار می داند که تحت آن شرکتها، همه ی جهان را بازار مصرف و منبع تأمین موجودی خود می دانند. وی برخی عوامل محرک این پدیده را بدین شکل بیان می کند:

    1.     افزایش محدوده و مقیاس تولید برای شرکتها در بازار

    2.     همگرایی اولویت ها و سلائق مصرف کنندگان

    3.     ارتقاء سرعت ارتباطات هم در مخابرات و هم در سیستم های حمل و نقل

    4.     افزایش مقبولیت تجارت جهانی

    5.     رشد مستمر شرکتهای بزرگ، همراه با کاهش محدودیت های اعمال شده از سوی دولتها

    با توجه به عوامل یاد شده، رفتار مصرف کننده بین الملل یکی از زمینه های رو به رشد علوم بازاریابی است که هر روز با چالش های جدیدی روبرو می شود. برای مثال، با افزایش محدوده و مقیاس تولید شرکتها، مصرف کنندگان در کشورهای مختلف دنیا با محصولات ساخته شده در کشورهای دیگری مواجهند که اغلب نیز از لحاظ کیفیت با یکدیگر برابر می باشند. بنابراین مصرف کنندگان برای تسهیل در فرآیند تصمیم گیری خرید خود از بین این گزینه ها، ممکن است از برخی نشانه های ضمنی یا شهودی استفاده کنند که همان همگرایی سلائق و اولویت ها را موجب می شود. یکی از این نشانه ها کشور محل ساخت[12] محصول می باشد که ممکن است بر روی نگرش مصرف کننده و تصمیم گیری خرید وی اثر بگذارد. کشور محل ساخت محصول، تصویر معناداری را در ذهن مصرف کننده بوجود می آورد که مصرف کننده از طریق کلیشه[13] به آن دست یافته و اقدام به قضاوت در مورد محصول می کند (Schiffman and Kanuk 2008). در این مطالعه رابطه ی بین کشور محل ساخت محصول و نگرش مصرف کننده را مورد بررسی قرار می دهیم. از آنجایی که هر دوی این مفاهیم از اجزای فرآیند مدیریت بازاریابی می باشند، ابتدا به نقش و جایگاه این مفاهیم در مدیریت بازاریابی می پردازیم.

    2-3- مدیریت بازاریابی[14] و رفتار مصرف کننده

    انجمن بازاریابی امریکا بازاریابی را فرآیندی می داند که در آن تصویر کردن، قیمت گذاری، ترفیع و توزیع ایده ها، کالاها و خدمات، برنامه ریزی و اجرا می گردد تا با ایجاد مبادلات سودمند، رضایت افراد و اهداف سازمانی حاصل گردد (Peter and Olson 2010، Grewal and Levy 2008).

    طبق این تعریف بازاریابی فرآیندی است که برای ایجاد و تحویل ارزش به مشتریان می کوشد و روابط با مشتریان را به گونه ای حفظ می کند که به نفع سازمان و سهامداران باشد (Grewal and Levy 2008). در این دیدگاه مصرف کننده هسته ی اصلی فعالیت ها می باشد و تمام ابزارهای در دسترس متناسب با نیاز مصرف کنندگان طراحی و اجرا می شود. فیلیپ کاتلر[15] (1997) این فرآیند را که برای هماهنگ کردن شرکت با بهترین فرصت هاست، اینچنین بیان می کند:

     

    [1] Country Of Origin (COO)

    [2]  Hunt

    [3]  Dichotomy

    [4] Made in Iran

    [5] Mowen and Minor

    [6] Consumer Behavior

    [7] Kotler and Armstrong

    [8] Market myopia

    [9] Procter & Gamble

    [10] Pampers

    [11] Jim Blythe

    [12] Country of Origin

    [13] Stereotype

    [14] Marketing Management

    [15] Philip Kotler

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل 1: کلیات    1

    1-1- مقدمه. 2

    1-2- اهمیت موضوع.. 3

    1-3- بیان مسأله. 4

    1-4- اهداف تحقیق... 6

    1-5- پرسشها و فرضیه های تحقیق... 6

    1-6- تعاریف مفهومی متغیرها 7

    فصل 2: ادبیات تحقیق   9

    2-1- مقدمه. 10

    2-2- چالش های نو ظهور. 11

    2-3- مدیریت بازاریابی و رفتار مصرف کننده. 12

    2-3-2- رفتار مصرف کننده. 15

    2-3-3- رویکردهای مطالعه ی رفتار مصرف کننده. 17

    2-3-4- عوامل تأثیر گذار بر رفتار مصرف کننده. 19

    2-4- نگرش.... 20

    2-4-1- تعریف نگرش.... 21

    2-4-2- کارکردهای نگرش.... 23

    2-4-3- اجزای نگرش.... 25

    2-4-4- مدلهای ساختاری نگرش.... 30

    2-4-5- شکل گیری نگرش.... 33

    2-4-6- تغییر نگرش.... 37

    2-4-7- نگرش در ارتباط با باورها و رفتار. 40

    2-5- کشور محل ساخت.... 42

    2-5-1- اثر COO ، هاله ای یا خلاصه. 46

    2-5-2- اجزای COO.. 47

    2-5-3- دامنه ی تعاریف.... 48

    2-5-4- سازه ای مناسب برای مطالعه ی اثرات COO.. 51

    2-5-5- مفهومی کردن COO در چارچوب تئوری نگرش.... 52

    2-5-6- بسط دیدگاه سه بخشی به اثرات COO.. 61

    2-5-7- مروری بر مدل های مفهومی تصویر کشور. 64

    2-5-8- مباحثی در عملیاتی کردن تصویر محصول-کشور (PCI). 66

    2-5-9- نگرش نسبت به محصول... 68

    2-5-10- متغیرهای تعدیل گر اثرات COO.. 72

    2-5-11- نگاهی به مطالعات انجام شده. 78

    فصل 3: روش تحقیق   84

    3-1- مقدمه. 85

    3-2- مدل مفهومی و فرضیه ها 85

    3-3- مروری بر طرح تحقیق... 88

    3-4- جامعه آماری... 89

    3-5-نمونه گیری... 89

    3-6- اندازه نمونه. 90

    3-7- متغیرهای تحقیق... 91

    3-8- ابزار اندازه گیری و نحوه ی اجرای آن.. 92

    3-9- اعتبار(روایی) ابزار سنجش.... 97

    3-10- پایایی ابزار سنجش.... 97

    3-11- روش های آماری برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها 99

    فصل 4: آزمون و ارزیابی فرضیه ها 102

    4-1- مقدمه. 103

    4-2-بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق... 103

    4-3- تحلیل های آمار استنباطی و مقایسه ای... 109

    4-3-1- تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای سنجش روایی سازه. 110

    4-3-2- بررسی سازه PCI برای کشور ایران.. 117

    4-3-3- بررسی سازه PCI برای کشور ترکیه. 120

    4-3-4- بررسی سازه PCI برای کشور چین... 122

    4-3-5- مقایسه ی نتایج بدست آمده برای کشورهای ایران، ترکیه و چین... 124

    فصل 5: نتیجه گیری و پیشنهادات    130

    5-1- مقدمه. 131

    5-2- بحث و نتیجه گیری... 132

    5-2-1- چگونگی نگرش مصرف کننده نسبت به کشور محل ساخت.... 133

    5-2-2- رتبه بندی اثرات COO برای سه کشور ایران، ترکیه و چین... 134

    5-2-3- نقش ملی گرایی در نگرش مصرف کنندگان.. 136

    5-3- کاربردهای مدیریتی... 137

    5-4- محدودیت های تحقیق... 140

    5-5- رهنمودهایی برای تحقیقات آینده. 141

    منابع   142

    پیوست‌ها  156

    منبع:

    منابع

    [1]

    [2]

    [3]

    [4]

    [5]

    [6]

    [7]

    [8]

    [9]

    [10]

    [11] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (1993), Cross-national Evaluation of Made-in Concept Using Multiple Cues. European Journal of Marketing, Vol. 27, No. 7, 39-52.

    [12] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (1995), Comparison of country-of-origin effects on household and organizational buyers’ product perceptions. European Journal of Marketing, Vol. 29, No. 3, 35-51.

    [13] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (1996), Country-of-Origin and Brand Effects: A Multi-Dimensional and Multi-Attribute Study. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 9 (2), 93-115.

    [14] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (1999), Product-Country Images in Canada and in the People’s Republic of China. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 11 (1), 5-22.

    [15] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (2003), Product-Country Images in the Context of NAFTA: A Canada-Mexico Study. Journal of Global Marketing, Vol. 17 (1), 23-43.

    [16] Ahmed, S.A. & d’Astous A. (2004), Perceptions of countries as producers of consumer goods: A T-shirt study in China. Journal of Fashion Marketing and Management, Vol. 8 (2), 187-200.

    [17] Ahmed, S.A., d’Astous A., & El Adraoui M. (1994), Country-of-Origin Effects on Purchasing Managers’ Product Perceptions. Industrial Marketing Management, 23, 323-332.

    [18] Ahmed, S.A., d’Astous A., & Lemire S. (1997), Country-of-Origin Effects in the U.S. and Canada: Implications for the Marketing of Products Made in Mexico. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 10 (1/2), 73-92.

    [19] Ahmed, Z.U., Johnson J.P., Ling C.P., Fang T.W. & Hui A.K. (2002), Country-of-origin and brand effects on consumers’ evaluations of cruise lines. International Marketing Review, Vol. 19 (3), 279-302.

    [20] Ajzen I. (2001), Nature and Operation of Attitudes. Annual Review of Psychology; 52:27-58.

    [21] Ajzen, I., & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: Reasoned and automatic processes. In W. Stroebe & M. Hewstone (Eds.), European Review of Social Psychology (pp. 1-33). John Wiley & Sons.

    [22] Ajzen, I., & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

    [23] Akaah, I.P. & Yaprak A. (1993), Assessing the Influence of Country of Origin on Product Evaluations: An Application of Conjoint Methodology. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 5 (2), 39-53.

    [24] Alden, D.L. (1993), Product Trial and Country-of-Origin: An Analysis of Perceived Risk Effects. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 6 (1), 7-26.

    [25] Allport, G. (1935), Attitudes. In a Handbook of Social Psychology, ed. C. Murchison. Worcester, MA: Clark University Press.

    [26] Allred A., Chakraborty G., & Miller S.J. (1999). Measuring Images of Developing Countries: A Scale Development Study. Journal of Euro - Marketing; 8(3):29-49.

    [27] Amine, L.S. & Shin S-H. (2002), A Comparison of Consumer Nationality As a Determinant of COO Preferences. Multinational Business Review, Spring, 45-53.

    [28] Ammi, Chantal. (2007). Global Consumer Behavior. Newport Beach, ISTE.

    [29] Anderson, W.T. & Cunningham W.H. (1972), Gauging Foreign Product Promotion. Journal of Advertising Research, February, 29-34.

    [30] Askegaard, S. & Ger G. (1998), Product-Country Images: Towards a Contextualized Approach. European Advances in Consumer Research, 3, 50-58.

    [31] Bagozzi R.P., & Burnkrant R.E. (1979), Attitude Organization and the Attitude-Behavior Relationship. Journal of Personality and Social Psychology; 37:913-9.

    [32] Bagozzi, P., Baumgartner H., & Coupon Y. (1991), Usage and the Theory of Reasoned Action. Advances in Consumer Research, No 18, p. 24-27.

    [33] Bannister, J.P. & Saunders J.A. (1978), UK Consumers’ Attitudes towards Imports: The Measurement of National Stereotype Image. European Journal of Marketing, Vol. 12 (8), 562-570.

    [34] Banytė, J. Jokšaitė, E. & Virvilaitė, R. (2007), Relationship of Consumer Attitude and Brand: Emotional Aspect. ENGINEERING ECONOMICS. No 2 (52).

    [35] Batra R., & Ahtola O.T. (1990), Measuring the Hedonic and Utilitarian Sources of Consumer Attitudes. Marketing Letters; 2:159-70.

    [36] Baughn, C.C. & Yaprak A. (1993), Mapping Country-of-Origin Research: Recent Developments and Emerging Avenues. In Product-Country Images: Impact and Role in International Marketing, Papadopoulos, Nicolas, and Louise A. Heslop, New York: International Business Press.

    [37] Bem, D.J. (1967). Self-Perception: An Alternative Interpretation of Cognitive Dissonance Phenomena. Psychological Review, 74, 183-200.

    [38] Bem, D. J. (1972). Self-Perception Theory. In L. Berkowitz (Ed.), Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 6, pp.1-62). New York: Academic Press.

    [39] Bilkey W.J. Foreword In: Papadopoulos N., & Heslop L.A., editors. (1993). Product-Country-Images: Impact and Role in International Marketing. New York: International Business Press. p. xix-xx.

    [40] Bilkey, W.J. & Nes E. (1982), Country-of-Origin Effects on Product Evaluations. Journal of International Business Studies, Spring/Summer, 89-99.

    [41] Blythe, J. (2001) Essentials of Marketing, 3nd edition, Prentice Hall.

    [42] Brendl, C.M. & Higgins, E.T. (1996). Principles of judging valence: What makes events positive or negative? In Advances in Experimental Social Psychology, ed. MP Zanna, 28:95– 160. San Diego, CA: Academic.

    [43] Brengman, M. (2002), the Impact of Color in the Store Environment: An Environmental Psychology Approach. Doctoral Dissertation, University of Ghent.

    [44] Brijs K. (2006), Unraveling Country-of-Origin - Semiotics as a Theoretical Basis for a Meaning-Centered Approach towards Country-of-Origin Effects. Unpublished PhD Dissertation, Nijmegen, the Netherlands: Radboud Universiteit Nijmegen.

    [45] Bruning, E.R. (1997), Country of origin, national loyalty and product choice: The case of international air travel. International Marketing Review, Vol. 14 (1), 59-74.

    [46] Carlson E.R. (1956), "Attitude Change Through Modification of Cognitive Structure," Journal of Abnormal and Social Psychology, 52, 256-61.

    [47] Cateora, P.R. & Graham, J.L. (1999). International Marketing, 10th. Edition, Irwin McGraw-Hill.

    [48] Cattin, P., Jolibert A., & Lohnes C. (1982), A Cross-Cultural Study of ‘Made In’ Concepts. Journal of International Business Studies, Winter, 131-141.

    [49] Chaiken, S. (1980), “Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion”, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 39 No. 5, pp. 752-66.

    [50] Chao, P. (1993), Partitioning Country of Origin Effects: Consumer Evaluations of a Hybrid Product. Journal of International Business Studies, Second Quarter, 291-306.

    [51] Chao, P. (1998), Impact of Country-of-Origin Dimensions on Product Quality and Design Quality Perceptions. Journal of Business Research, 42, 2, 1-6.

    [52] Chao, P. & Rajendran K.N. (1993), Consumer Profiles and Perceptions: Country-of-origin Effects. International Marketing Review, Vol. 10 (2), 22-39.

    [53] Chattalas, M., Kramer, T., & Takada, H. (2008), The impact of national stereotypes on the country of origin effect A conceptual framework. International Marketing Review Vol. 25 No. 1, pp. 54-74.

    [54] Chryssochoidis, G., Krystallis, A., & Perreas, P. (2007). Ethnocentric beliefs and country-of-origin (COO) effect: Impact of country, product and product attributes on Greek consumers’ evaluation of food products. European Journal of Marketing Vol. 41 No. 11/12, pp. 1518-1544.

    [55] Cohen, A.R. (1957), "Need for Cognition and Order of Communication as Determinants of Opinion Change," in C.I. Hovland (Ed.), The Order of Presentation in Persuasion (New Haven: Yale University Press), 79-97.

    [56] Cohen, A.R., Stotland, E. & Wolfe, D.M. (1955), "An Experimental Investigation of Need for Cognition," Journal of Abnormal and Social Psychology, 51, 291-4.

    [57] Cordell, V.V. (1993), Interaction Effects of Country of Origin with Branding, Price and Perceived Performance Risk. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 5 (2), 5-20.

    [58] Crisp, R.J., & Turner, R.N. (2007). Essential Social Psychology. New Delhi: Sage Publications.

    [59] Crites S.L., Fabrigar L.R., Petty R.E. (1994), Measuring the Affective and Cognitive Properties of Attitudes: Conceptual and Methodological Issues. Personality and Social Psychology Bulletin; 20(6):619-34.

    [60] d'Astous, A. & Boujbel L. (2007), Positioning Countries on Personality Dimensions: Scale Development and Implications for Country Marketing. Journal of Business Research; 60:231-9.

    [61] d'Astous, A., Voss, Z.G., Colbert, F., Caru`, A., Caldwell, M. & Courvoisier, F. (2008). Product-country images in the arts: a multi-country study. International Marketing Review. Vol. 25, No. 4, pp. 379-403.

    [62] De Pelsmacker, P., Geuens M., & Van den Bergh J. (2001), Marketing Communications. London, Prentice Hall.

    [63] Derbaix C.M. (1995), The Impact of Affective Reactions on Attitudes Toward the Advertisement and the Brand: A Step Toward Ecological Validity. Journal of Marketing Research; 32(4):470.

    [64] Derbaix, C. & Pham M.T. (1998), For the development of measures of emotion in marketing: Summary of prerequisites. In European Perspectives on Consumer Behaviour, M., Lambkin, G., Foxall, F., Van Raaij, B., Heilbrunn, London, Prentice Hall.

    [65] Derbaix, C. & Vanden Abeele P. (1998), Consumer Inferences and Consumer Preferences. The Status of Cognition and Consciousness in Consumer Behavior Theory. In European Perspectives on Consumer Behavior, M., Lambkin, G., Foxall, F., Van Raaij, B., Heilbrunn, London, Prentice Hall.

    [66] Desborde R.D. (1990), Development and Testing of a Psychometric Scale to Measure Country-of-Origin Image. Florida State University, University Microfilms International (U M I): Ann Arbor, Michigan.

    [67] Dichter, E. (1962), The World Consumer. Harvard Business Review, July/August, 113-122.

    [68] Drozdenco, R. & Jensen, M. (2009). Translating country-of-origin effects into prices. Journal of Product & Brand Management, 18/5, 371–378.

    [69] Dzever, Sam., & Quester, Pascale. (1999). Country-Of-Origin Effects on Purchasing Agents’ Product Perceptions: An Australian Perspective. Industrial Marketing Management 28, 165–175.

    [70] Eagly, A.H. & Chaiken S. (1993), The Psychology of Attitudes. Fort Worth: Harcourt Brace Jovanovich.

    [71] Eagly, A.H. & Chaiken S. (1998). Attitude structure and function. In The Handbook of Social Psychology, ed. DT Gilbert, ST Fiske, 2:269–322. Boston: McGraw-Hill. 4th ed.

    [72] Eiser, R. & Van der Pligt J. (1988), Attitudes and Decisions. London, Routledge.

    [73] Elliott, R. (1998), A Model of Emotion-Driven Choice. Journal of Marketing Management, Vol. 14, 95-108.

    [74] Elliott, G.R. & Cameron R.C. (1994), Consumer Perception of Product Quality and the Country-of-Origin Effect. Journal of International Marketing, Vol. 2, No. 2, 49-62.

    [75] Engel J.F., Blackwell R.D., Miniard P.W. (1995), Consumer Behavior. Forth Worth: The Dryden Press.

    [76] Erickson, G.M., Johansson J.K., & Chao P. (1984), Image Variables in Multi-Attribute Product Evaluations: Country-of-Origin Effects. Journal of Consumer Research, Vol. 11 (September), 694-699.

    [77] Eroglu, S.A. & Machleit K.A. (1989), Effects of Individual and Product-specific Variables on Utilizing Country of Origin as a Product Quality Cue. International Marketing Review, Vol. 6, No. 6, 27-41.

    [78] Ettenson, R. (1993), Brand Name and Country of Origin Effects in the Emerging Market Economies of Russia, Poland and Hungary. International Marketing Review, 10 (5), 14-36.

    [79] Ettenson, R., Wagner J., & Gaeth G. (1988), Evaluating the effect of country of origin and the ‘made in U.S.A.’ campaign: A conjoint approach. Journal of Retailing, 64 (Spring), 85-100.

    [80] Etzioni, A. (1988), Normative-Affective Factors: Toward A New Decision-Making Model. Journal of Economic Psychology, 9, 125-151.

    [81] Fattah, H.M. (2006), Caricature of Muhammad Leads to Boycott of Danish Goods. The New York Times.

    [82] Fazio, R.H., Eiser, J.R., Shook, N.J. (2004). Attitude Formation through Exploration: Valence Asymmetries. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 87, No. 3, 293–311.

    [83] Fishbein, Martin. (1972).”The Search for Attitudinal-Behavioral Consistency“, in Joel B. Cohen, ed. Behavioral science Foundations of Consumer Behavior. New York: The Free Press.245-52.

    [84] Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.

    [85] Fiske S.T., & Linville P.W. (1980), What Does the Schema Concept Buy Us? Personality and Social Psychology Bulletin; 6(4):543-57.

    [86] Ghazali M., Othman M.Said, Yahya A.Z., Ibrahim M.S., (2008). Products and Country of Origin Effects: The Malaysian Consumers’ Perception. International Review of Business Research Papers Vol. 4 No.2,91-102

    [87] Grewal, d. & Levy, M. (2008). Marketing. 1th ed, McGraw Hill.

    [88] Haddock G., & Zanna M.P. (1998), Cognition, Affect, and the Prediction of Social Attitudes. In: Stroebe W., Hewstone M., editors. European Review of Social Psychology. Chichester, UK: Wiley.

    [89] Han, C.M. (1988), The Role of Consumer Patriotism in the Choice of Domestic versus Foreign Products. Journal of Advertising Research, Vol. 28, No. 3, 25-32.

    [90] Han, C.M. (1989), Country Image: Halo or Summary Construct? Journal of Marketing Research, Vol. 26 (May), 222-229.

    [91] Han, C.M. (1990), Testing the Role of Country Image in Consumer Choice Behaviour. European Journal of Marketing, Vol. 24, No. 6, 24-40.

    [92] Han, C.M., Lee B.-W., & Ro K.-K. (1994).The Choice of a Survey Mode in Country Image Studies. Journal of Business Research, Vol. 29, No. 2, 151-162.

    [93] Han, C.M. & Terpstra V. (1988), Country-of-Origin Effects For Uni-National and Bi-National Products. Journal of International Business Studies, Vol. 19, No. 2, 235-255.

    [94] Hawkins D, Best R, Coney K. (2004). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy, 9th ed, McGraw-Hill.

    [95] Heimbach, A.E., Johansson J.K., & MacLachlan D.L. (1989), Product Familiarity, Information Processing, and Country-of-Origin Cues. Advances in Consumer Research, 16, 460-467.

    [96] Herche J. (1992). A Note on the Predictive Validity of the CETSCALE. Journal of the Academy of Marketing Science; 20(3):261-4.

    [97] Heslop L.A., Papadopoulos N., Dowdles M., Wall M., & Compeau D. (2004), Who Controls the Purse Strings: A Study of Consumers' and Retail Buyers' Reactions in an America's FTA Environment. Journal of Business Research; 57(10):1177-88.

    [98] Heslop, L.A. & Papadopoulos N. (1993), ‘But Who Knows Where or When’: Reflections on the Images of Countries and Their Products. In Product-Country Images: Importance and Role in International Marketing, Papadopoulos, Nicolas and Louise A. Heslop, New York: International Business Press.

    [99] Hill, S.R. & Paphitis, k. (2011). Can consumers be racist? An investigation of the effect of consumer racism on product purchase. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics.Vol. 23 No. 1, pp. 57-71.

    [100]                      Hini, D. Gendall, P. Kearns, Z. (1995), The Link between Environmental Attitudes and Behavior. Marketing Bulletin; 6, 22-31.

    [101]                      Hirschman, E.C. & Holbrook M.B. (1982), Hedonic Consumption: Emerging Concepts, Methods and Propositions. Journal of Marketing, 46 (summer), 92-101.

    [102]                      Hong, S.T., Wyer Jr. R.S. (1989), Effects of Country-of-Origin and Product-Attribute Information on Product Evaluation: An Information Processing Perspective. Journal of Consumer Research, Vol. 16 (September), 175-187.

    [103]                      Hong, S.T. & Wyer Jr. R.S. (1990), Determinants of Product Evaluation: Effects of the time Interval between Knowledge of a Product’s Country of Origin and Information about Its Specific Attributes. Journal of Consumer Research, Vol. 17 (December), 277-288.

    [104]                      Hooley G.J., Shipley D., Krieger N. (1988), A Method for Modeling Consumer Perceptions of Country of Origin. International Marketing Review; 5(3):67-76.

    [105]                      Hovard, D.J. Gengler Ch. (2001), Emotional Contagion Effects on Product Attitudes. Journal of Consumer Research, p. 189-201.

    [106]                      Hulland, J.S. (1999), The Effects of Country-of-Brand and Brand Name on Product Evaluation and Consideration: A Cross-Country Comparison. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 11, No. 1, 23-40.

    [107]                      Hulland, J., Todiño Jr. H.S., & Lecraw D.J. (1996), Country-of-Origin Effects on Sellers’ Price Premiums in Competitive Philippine Markets. Journal of International Marketing, Vol. 4, No. 1, 57-79.

    [108]                      Ittersum K.v., Candel M.J.J.M., Meulenberg M.T.G. (2003), The Influence of the Image of a Product's Region of Origin on Product Evaluation. Journal of Business Research; 56(3):215-26.

    [109]                      Jablonsky, S.F. & Devries, D.L. (1972), “Operant Conditioning Principles Extrapolated in the Theory of Management,” Organizational Behavior and Human Performance, 7.

    [110]                      Jaffe, E.D. & Nebenzahl I.D. (1984), Alternative Questionnaire Formats for Country Image Studies. Journal of Marketing Research, Vol. 21 (November), 463-471.

    [111]                      Jaffe, E.D. & Nebenzahl, I.D. (2001), National Image and Competitive Advantage, Copenhagen Business School Press, Copenhagen.

    [112]                      Javalgi R.G., Thomas E.G., & Rao S.R. (1992), US Pleasure Travellers' Perceptions of Selected European Destinations. European Journal of Marketing; 26(7):45-64.

    [113]                      Jo, M.-S., Nakamoto K., & Nelson J.E. (2003), The shielding effects of brand image against lower quality countries-of-origin in global manufacturing. Journal of Business Research, Vol. 56, 637-646.

    [114]                      Johansson, J.K. (1989), Determinants and Effects of the Use of ‘Made in’ Labels. International Marketing Review, Vol. 6, No. 1, 47-58.

    [115]                      Johansson, J.K. (1993), Missing a Strategic Opportunity: Managers' Denial of Country-of-Origin Effects. In Product-Country Images: Importance and Role in International Marketing, Papadopoulos, Nicolas and Louise A. Heslop, New York: International Business Press.

    [116]                      Johansson, J.K. & Nebenzahl I.D. (1986), Multinational Production: Effect on Brand Value. Journal of International Business Studies, fall, 101-126.

    [117]                      Johansson, J.K. & Thorelli H.B. (1985), International Product Positioning. Journal of International Business Studies, fall, 57-75.

    [118]                      Joseph, J.C. (2010). Theories of Attitude Formation and Change. Social Psychology of Education.

    [119]                      Josiassen, A. & Assaf, A. (2010). Country-of-origin contingencies: their joint influence on consumer behavior. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 22 No. 3, pp. 294-313.

    [120]                      Karami, M., Pourian Sh. and Olfati, O. (2011), “Iranian Consumers and Products Made in China: A Case Study of Consumer Behavior in Iran’s Market”, International Journal of China Marketing, Vol 2(1): 58-67.

    [121]                      Katz, D. (1960). The Functional Approach to the Study of Attitudes. Public Opinion Quarterly. P170.

    [122]                      Kaynak, E. & Kucukemiroglu O. (1992), Sourcing of Industrial Products: Regiocentric Orientation of Chinese Organizational Buyers. European Journal of Marketing, Vol. 26, No. 5, 36-55.

    [123]                      Kempf D.S. (1999), Attitude Formation from Product Trial: Distinct Roles of Cognition and Affect for Hedonic and Functional Products. Psychology and Marketing; 16:35-50.

    [124]                      Kinra, Neelam. (2006), The effect of country-of-origin on foreign brand names in the Indian market. Marketing Intelligence & Planning Vol. 24 No. 1, pp. 15-30.

    [125]                      Klein, J.G., Ettenson R., & Morris M.D. (1998), The Animosity Model of Foreign Product Purchase: An Empirical Test in the People’s Republic of China. Journal of Marketing, 62, 89-100.

    [126]                      Knight G.A., Spreng R.A., Yaprak A. (2003), Cross-National Development and Validation of an International Business Measurement Scale: The COISCALE. International Business Review; 12(5):581-99.

    [127]                      Kosterman R., & Feshbach S. (1989), Toward a Measure of Patriotic and Nationalistic Attitudes. Political Psychology; 10(2):257-74.

    [128]                      Kotler, P. (2003), Marketing Management, 11th ed. New Jersey Pearson Education, Inc.

    [129]                      Kotler, P. & Armstrong, G. (2008), Principles of Marketing, 12th ed., New Jersey: Pearson Education Inc.

    [130]                      Kotler, P., Haider D.H., & Rein I. (1993), Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States and Nations. New York, The Free Press.

    [131]                      Kraft, F.B. & Chung K.H. (1992), Korean Importer Perceptions of US and Japanese Industrial Goods Exporters. International Marketing Review, Vol. 9, No. 2, 59-73.

    [132]                      Laroche M., Papadopoulos N., Heslop L.A., Mourali M. (2005), The Influence of Country Image Structure on Consumer Evaluations of Foreign Products. International Marketing Review; 22(1):96-115.

    [133]                      Lee, D. & Ganesh, G. (1999). Effects of partitioned country image in the context of brand image and familiarity. International Marketing Review, Vol. 16 No. 1, pp. 18-39.

    [134]                      Li Z.G., Fu S., & Murray W.L. (1997), Country and Product Images: The Perceptions of Consumers in the People's Republic of China. Journal of International Consumer Marketing; 10(1-2):115-38.

    [135]                      Liefeld, J.P. (1993), Experiments on Country-of-Origin Effects: Review and Meta-Analysis of Effect Size. In Product-Country Images: Importance and Role in International Marketing, Papadopoulos, Nicolas and Louise A. Heslop, New York: International Business Press.

    [136]                      Liefeld, J.P., Heslop L.A., Papadopoulos N., & Wall M. (1996), Dutch Consumer Use of Intrinsic, Country-of-Origin, and Price Cues in Product Evaluation and Choice. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 9 (1), 57-81.

    [137]                      Lim, J.-S., Darley W.K., & Summers J.O. (1994), An Assessment of Country of Origin Effects under Alternative Presentation Formats. Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 22, No. 3, 274-282.

    [138]                      Lin, L.W. & Sternquist B. (1994), Taiwanese Consumers’ Perceptions of Product Information Cues: Country of Origin and Store Prestige. European Journal of Marketing, Vol. 28, No. 1, 5-18.

    [139]                      Lisboa, Ana. (2007). Country of Origin: Perceptions and Attitudes of Portuguese Consumers. Global Consumer Behavior. Ammi, Chantal, Newport Beach, ISTE, 125-46.

    [140]                      Liska A.E. (1984), A Critical Examination of the Causal Structure of the Fishbein/Ajzen Attitude-Behavior Model. Social Psychology Quarterly;47(1):61-74.

    [141]                      Loudon, D.L. & Della Bitta, A.J. (1993). Consumer Behaviour: Concepts and Applications (4th ed). McGraw Hill: Auckland.

    [142]                      Luce, M.F., Bettman J.R., & Payne J.W. (2001), Emotional Decisions: Tradeoff Difficulty and Coping in Consumer Choice. Chicago, the University of Chicago Press (Monographs of the Journal of Consumer Research).

    [143]                      Lutz R.J. (1978), A FUNCTIONAL APPROACH TO CONSUMER ATTITUDE RESEARCH. Advances in Consumer Research Volume 5, Pages 360-369.

    [144]                      Lutz R.J. (1981), The Role of Attitude Theory in Marketing. In: Kassarjian H.H., Robertson T.S., editors. Perspectives in Consumer Behavior. Glenview, Il: Scott, Foresman and Company. p. 233-50.

    [145]                      Magnusson, P., Westjohn, S.A. & Zdravkovic, S. (2011). “What? I thought Samsung was Japanese”: accurate or not, perceived country of origin matters. International Marketing Review, Vol. 28 No. 5, pp. 454-472.

    [146]                      Maheswaran, D. (1994), Country of Origin as a Stereotype: Effects of Consumer Expertise and Attribute Strength on Product Evaluations. Journal of Consumer Research, Vol. 21 (September), 354-365.

    [147]                      Maio GR, & Olson JM, (Eds.). (1999). Why We Evaluate: Functions of Attitudes. Mahwah, NJ: Erlbaum

    [148]                      Mano, H. & Oliver R.L. (1993), Assessing the Dimensionality and Structure of the Consumption Experience: Evaluation, Feeling, and Satisfaction. Journal of Consumer Research, Vol. 20 (December), 451-466.

    [149]                      Martin, I.M. & Eroglu S. (1993), Measuring a Multi-Dimensional Construct: Country Image. Journal of Business Research, Vol. 28, No. 3, 191-210.

    [150]                      McCracken, G. (1987), Advertising: Meaning or Information?. Advances in Consumer Research, 14, 121-124.

    [151]                      McGuiness, David. (2008), Country of Origin Effects and Consumer Knowledge: A Study of Country of Origin Effects and Consumer Knowledge Among Taiwanese Beer Consumers. Special Topics in Marketing Research, National Chiao Tung University.

    [152]                      Mihailovich, P. (2006), “Kinship branding: a concept of holism and evolution for the nation brand”, Place Branding, Vol. 2, pp. 229-47.

    [153]                      Moore, Karl & Pareek, Niketh (2006), Marketing: The Basics, 1th ed. New York: by Routledge.

    [154]                      Mullins J.w., Walker O.C., Boyd H.W. & Larreche J.C. (2008). Marketing Management: A Strategic Decision Making Approach, 6th ed, McGraw Hill.

    [155]                      Murray SL, Haddock G, Zanna MP. (1996). On creating value-expressive attitudes: an experimental approach. See Seligman et al 1996, pp. 107–33.

    [156]                      Nagashima, A. (1970), A Comparison of Japanese and U.S. Attitudes Toward Foreign Products. Journal of Marketing, 34 (January), 68-74.

    [157]                      Nagashima, A. (1977), A Comparative ‘Made in’ Product Image Survey Among Japanese Businessmen. Journal of Marketing, July, 95-100.

    [158]                      Nebenzahl I.D., Jaffe E.D., Usunier J.-C. (2003). Personifying Country of Origin Research. Management International Review; 43(4):383-406.

    [159]                      Obermiller, C. & Spangenberg E. (1989), Exploring the Effects of Country of Origin Labels: An Information Processing Framework. Advances in Consumer Research, Vol. 16, 454-459.

    [160]                      Obermiller C., Spangenberg E.R., Perkins A.W. (1999), Predicting the Effects of Country of Origin as an Information Cue. Asian Journal of Marketing; 7(1).

    [161]                      Olson, J. M., & Zanna, M. P. (1993). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 44, 117–154.

    [162]                      Oyeniyi, Omotayo. (2009). Analysis of Nigerian Consumers Perception of Foreign Products. BULETINUL University Petrol – Gaze din Ploiesti Vol. LXI: 18 – 26.

    [163]                      Papadopoulos, N. (1993), What Product and Country Images Are and Are Not. In Product-Country Images: Importance and Role in International Marketing, Papadopoulos, Nicolas and Louise A. Heslop, New York: International Business Press.

    [164]                      Papadopoulos, N. & Heslop L.A. (1993), Product-Country Images: Importance and Role in International Marketing. New York: International Business Press.

    [165]                      Papadopoulos, N., Heslop L.A., & Berács J. (1990), National Stereotypes and Product Evaluations in a Socialist Country. International Marketing Review, Vol. 7, No. 1, 32-47.

    [166]                      Papadopoulos N., Heslop L.A., IKON Research Group. (2000), A Cross-national and Longitudinal Study of Product-Country Images with a Focus on the U.S. and Japan. Cambridge: Marketing Science Institute; 1-67.

    [167]                      Parameswaran, R. & Pisharodi R.M. (1994), Facets of Country of Origin Image: An Empirical Assessment. Journal of Advertising, 23 (1), 43-56.

    [168]                      Patterson, P., & Tai, Siu-Kwan. (1991). Consumer Perceptions of Country of Origin in the Australian Apparel Industry. Marketing Bulletin, 2, 31-40, Article 4.

    [169]                      Pavlov, I. P. (1927). Conditioned Reflexes: An Investigation of the Physiological Activity of the Cerebral Cortex. Translated and Edited by G. V. Anrep. London: Oxford University Press.

    [170]                      Peak, Helen. (1955), "Attitude and Motivation," in M. R. Jones (Ed.), Nebraska Symposium on Motivation (Lincoln: University of Nebraska Press), 149-89.

    [171]                      Pecotich, A. & Rosenthal M.J. (2001), Country of Origin, Quality, Brand and Consumer Ethnocentrism. Journal of Global Marketing, Vol. 15 (2), 31-60.

    [172]                      Peter J. Paul, Olson Jerry C. (2010). Consumer behavior & marketing strategy, 9th ed, McGraw-Hill.

    [173]                      Peterson, R.A., Hoyer W.D., & Wilson W.R. (1986), the Role of Affect in Consumer Behavior: Emerging Theories and Applications. Toronto, Lexington Books.

    [174]                      Peterson, R.A. & Jolibert A.J.P. (1995), A Meta-Analysis of Country-of-Origin Effects. Journal of International Business Studies, Vol. 26, No. 4, 883-900.

    [175]                      Petty, R. E., & Cacioppo, J. T. (1986). Communication and Persuasion: Central and Peripheral Routes to Attitude Change. New York: Springer-Verlag.

    [176]                      Petty RE, Wegener DT, Fabrigar LR. (1997). Attitudes and attitude change. Annul. Rev. Psychol. 48:609–47

    [177]                      Phau, I. & Prendergast, G. (2000), “Conceptualizing the country of origin of brand”, Journal of Marketing Communications, Vol. 6 No. 3, pp. 159-70.

    [178]                      Prendergast, Gerard P., Tsang, Alex S.L., Chan, Cherry N.W. (2010).  The interactive influence of country of origin of brand and product involvement on purchase intention. Journal of Consumer Marketing, 180–188.

    [179]                      Reierson, C. (1967), Attitude Changes toward Foreign Products. Journal of Marketing Research, November, 385-387.

    [180]                      Richins M.L. (1997), Measuring Emotions in the Consumption Experience. Journal of Consumer Research; 24(2):127.

    [181]                      Robertson, T.S., Zielinski, J., & Ward, S. (1984), Consumer Behavior. (Glenwood, IL: Scott, Foresman and Company).

    [182]                      Robnik, M., Brijs, K. & Vanhoof, K. (2009). Ordinal Evaluation: A New Perspective on Country Images. Proceedings of Industrial Conference on Data Mining, ICDM, Leipzig.

    [183]                      Rogers, T.M., Kaminski P.F., Schoenbachler D.D., & Gordon G.L. (1994), The Effect of Country-of-Origin Information on Consumer Purchase Decision Processes When Price and Quality Information Are Available. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 7 (2), 73-109.

    [184]                      Rosenberg, M.J. (1956), "Cognitive Structure and Attitudinal Affect," Journal of Abnormal and Social Psychology, 53, 367-72.

    [185]                      Rosenberg, M.J. & Hovland C.I. (1960), Cognitive, Affective and Behavioral Components of Attitudes. In Attitude Organization and Change: An Analysis of Consistency Among Attitude Components, M.J., Rosenberg, C.I., Hovland, W.J., McGuire, R.P., Abelson, J.W., Brehm, New Haven, Conn.: Yale University Press.

    [186]                      Rossiter, J.R. & Percy L. (1997), Advertising Communications & Promotion Management. London, McGraw-Hill.

    [187]                      Roth, K.P., & Diamantopoulos, A. (2008). Advancing the Country Image Construct. (OENB), project number 12288.

    [188]                      Roth M.S., & Romeo J.B. (1992). Matching Product Category and Country Image Perceptions: A Framework for Managing Country-of-Origin Effects. Journal of International Business Studies; 23(3):477-97.

    [189]                      Saghafi, M.M. & Puig R. (1997), Evaluation of foreign products by US international industrial buyers. Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 12 (5), 323-338.

    [190]                      Samiee, S. (1994), Customer Evaluation of Products in A Global Market. Journal of International Business Studies, Vol. 25, No. 3, 579-604.

    [191]                      Sarnoff, I. & Katz, D. (1954), "The Motivational Bases of Attitude Change," Journal of Abnormal and Social Psychology, 49, 115-24.

    [192]                      Sauer, P.L., Young M.A., & Unnava H.R. (1991), An Experimental Investigation of the Processes behind the Country of Origin Effect. Journal of International Consumer Marketing, Vol. 3 (2), 29-59.

    [193]                      Schaefer, A. (1997), Consumer Knowledge and Country of Origin Effects. European Journal of Marketing, 31 (1), 56-72.

    [194]                      Schatz R.R., Staub E., Lavine H. (1999), On the Varieties of National Attachment: Blind versus Constructive Patriotism. Political Psychology; 20(1):151-74.

    [195]                      Schiffman, Leon G. & Kanuk, Leslie L. (2008). Consumer Behavior. 9th ed. Harlow: Pearson Education.

    [196]                      Schlegel R.P., & DiTecco D. (1982). Attitudinal Structures and the Attitude-Behavior Relation. In: Zanna M.P., Higgins E.T., Herman C.P., editors. Consistency in Social Behavior. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.

    [197]                      Schooler, R.D. (1965), Product Bias in the Central American Common Market. Journal of Marketing Research, 2 (November), 394-397.

    [198]                      Schooler, R.D. & Sunoo D.H. (1969), Consumer Perceptions of International Products: Regional vs. National Labeling. Social Science Quarterly, March, 886-890.

    [199]                      Schooler, R.D., Wildt A.R., & Jones J.M. (1987), Strategy development for manufactured exports of third world countries. Journal of Global Marketing, 1 (Fall/Winter), 53-68.

    [200]                      Secord, Paul F. & Backman, Carl W. (1964). Social Psychology. McGraw-Hill, New York.

    [201]                      Shankarmahesh, M.N. (2006). Consumer ethnocentrism: an integrative review of its antecedents and consequences. Int. Mark. Rev., 23(2):146-172.

    [202]                      Shimp, T.A. & Sharma S. (1987), Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, Vol. 24 (August), 280-289.

    [203]                      Skinner, B. F. (1938). The Behavior of Organisms: An Experimental Analysis. Cambridge, Massachusetts: B.F. Skinner Foundation.

    [204]                      Skinner, B. F. (1974), About Behaviorism. New York: Knopf.

    [205]                      Smith, M. Brewster. (1947), "The Personal Setting of Public Opinions: A Study of Attitudes toward Russia," Public Opinion Quarterly, 11, 507-23.

    [206]                      Smith, M. Brewster. (1949), "Personal Values as Determinants of a Political Attitude," Journal of Psychology, 28, 477-86.

    [207]                      Smith M.B., Bruner J.S., & White R.W. (1956), Opinions and Personality (New York: John Wiley and Sons, Inc.

    [208]                      Solomon Michael.R, (2006). Consumer behavior: a European perspective, 3rd ed, Prentice Hall.

    [209]                      Solomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. Consumer Behaviour - A European Perspective. Harlow]: Prentice Hall, 2006.

    [210]                      Steffenhagen, H., Bloemer J., & Kasper H. (2001), A New Approach to Country of Origin-Effects: A Comprehensive Theoretical Framework and an Agenda for Future Research.RWTH-Abstract paper, pp. 32.

    [211]                      Strutton, D., True S.L., & Rody R.C. (1995), Russian Consumer Perceptions of Foreign and Domestic Consumer Goods: An Analysis of Country-of-Origin Stereotypes with Implications for Promotions and Positioning. Journal of Marketing Theory and Practice, summer, 76-87.

    [212]                      Tan, C.T. & Farley J.U. (1987), The Impact of Cultural Patterns on Cognition and Intention in Singapore. Journal of Consumer Research, Vol. 13 (March), 540-544.

    [213]                      Tesser, A. & Martin L. (1996). The psychology of evaluation. In Social Psychology: Handbook of Basic Principles, ed. ET Higgins, AW Kruglanski, pp. 400–32. New York: Guilford

    [214]                      Thakor, M.V. & Lavack A.M. (2003), Effect of perceived brand origin associations on consumer perceptions of quality. Journal of Product & Brand Management, Vol. 12 (6), 394-407.

    [215]                      Thorelli, H.B., Lim J.-S., & Ye J. (1988), Relative Importance of Country of Origin, Warranty and Retail Store Image on Product Evaluations. International Marketing Review, 6 (1), 35-46.

    [216]                      Thurstone Louis L. (1928). Attitudes can be measures. The American Journal of sociology.

    [217]                      Thurstone Louis L. (1931). The measurement of social attitudes. J. Abnorm. Soc. Psychol.

    [218]                      Triandis, H.C. (1971). Attitude and attitude change. John Wiley & Sons, New York.

    [219]                      Tse, D.K. & Gorn G.J. (1992), An Experiment on the Salience of Country-of-Origin in the Era of Global Brands. Journal of International Marketing? 57-76.

    [220]                      Tse, D.K. & Lee W.N. (1993), Removing Negative Country Images: Effects of Decomposition, Branding and Product Experience. Journal of International Marketing, Vol. 1, No. 4, 25-48.

    [221]                      Um S., & Crompton J.L. (1990), Attitude Determinants in Tourism Destination Choice. Annals of Tourism Research; 17(3):432-48.

    [222]                      Umiker-Sebeok, J. (1992), Meaning Construction in a Cultural Gallery: A Sociosemiotic Study of Consumption Experiences in a Museum. Advances in Consumer Research, Vol. 19, 46-55.

    [223]                      Usunier J.-C. (2006), Relevance in Business Research: The Case of Country-of-Origin Research in Marketing. European Management Review; 3:60-73.

    [224]                      Vanden Abeele, P. & MacLachlan D.L. (1994), Process Tracing of Emotional Responses to TV Ads: Revisiting the Warmth Monitor. Journal of Consumer Research, Vol. 20 (March), 586-600.

    [225]                      Veeanne, F.W.Y. (2007). The Impact of Price on Country of Origin Effect towards Attitude and Purchase Intention. dissertation, Hong Kong Baptist University.

    [226]                      Verlegh, P.W.J. (2001), Country-of Origin Effects on Consumer Product Evaluations. Doctoral dissertation, University of Wageningen.

    [227]                      Verlegh, P.W.J. & Steenkamp J.-B.E.M. (1999), A review and meta-analysis of country-of-origin research. Journal of Economic Psychology, Vol. 20, No. 5, 521-546.

    [228]                      Verlegh, P.W.J., Steenkamp J.-B.E.M., & Meulenberg M.T.G. (2005), Country-of-origin effects in consumer processing of advertising claims. International Journal of Research in Marketing, Vol. 22 (2), 127-139.

    [229]                      Wilmshurst, John & Mackay, Adrian. (2002). The Fundamentals and Practice of Marketing. 4th ed. Jordan Hill.

    [230]                      Yaprak, A. & Parameswaran R. (1986), Strategy Formulation in Multinational Marketing: A Deductive, Paradigm-Integrating Approach. Advances in International Marketing, 1, 21-45.

    [231]                      Yavas, U. & Alpay G. (1986), Does an Exporting Nation Enjoy the Same Cross-national Commercial Image? International Journal of Advertising, 5, 2, 109-119.

    [232]                      Yoon S.-J., Cannon H.M., & Yaprak A. (1995), Evaluating the CYMYC Cosmopolitan Scale on Korean Consumers. Advances in International Marketing; 7:211-32.

    [233]                      Zajonc, R.B. (1980), Feeling and Thinking: References Need no Inferences. The American Psychologist, Vol. 35 (2), 151-175.

    [234]                      Zajonc, R.B. & Markus H. (1982), Affective and Cognitive Factors in Preferences. Journal of Consumer Research, Vol. 9 (September), 123-131.

    [235]                      Zajonc, R.B. & Markus H. (1985), Must All Affect Be Mediated By Cognition?. Journal of Consumer Research, Vol. 12 (December), 363-364.

    [236]                      Zinkhan G.H., & Fornell C. (1989), A Test of the Learning Hierarchy in High & Low Involvement Situations. Advances in Consumer Research; 16(1):152-9.

    [237]                      Zolfagharian M.A., & Sun Qin. (2010), Country of origin, ethnocentrism and bicultural consumers: the case of Mexican Americans. Journal of Consumer Marketing, 345–357.

     


موضوع پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, نمونه پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, جستجوی پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, فایل Word پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, دانلود پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, فایل PDF پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, پروژه درباره پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نگرش مصرف کننده ایرانی به ” کشور محل ساخت“ در صنعت پوشاک

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی بین الملل چکیده: با افزایش پیچیدگی و عدم اطمینان در محیط بازارهای فوق رقابتی امروز ، شرکت ها برای حفظ بقا و سودآوری خود ، به سمت تکنیک های تعمیم نام تجاری روی آورده اند.شرکت محصولات غذایی چیکا ، به عنوان یکی از برندهای پیش رو در امر تولید مواد غذایی و برند شناخته شده نزد مردم ، با تامل و تعمق بیشتری به ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش : "بازاريابي" بهار 1391 چکيده هدف از اين تحقيق بررسي تحليلي تأثير ادراک مصرف کننده از مسئوليت اجتماعي بر جذابيت مراکز خريد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : " بازاریابی " مقدمه صادرات معمول ترین راه پیش روی شرکت ها برای شروع فعالیت های بازاریابی در خارج کشور است. یکی از مهمترین دلایل این امر این است که صادرات در مقایسه با سایر روش های بین المللی شدن به منابع کمتری نیاز دارد. کشورهای مختلف شرکت های خود را به صادرات تشویق می کنند زیرا این فعالیت مهم, اشتغال را در داخل کشور آن ها ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی چکیده این پژوهش با عنوان «مقایسه‌ی تأثیر هوش هیجانی و هوش بازاریابی بر توفیق بنگاه‌های اقتصادی در بازاریابی» با این هدف کلی و 5هدف فرعی در سال 1391 در شهرک صنعتی بوعلی شهر همدان انجام شده است. این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش پیمایشی از نوع علّی- مقایسه­ای است. جامعه آماری تحقیق شامل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی ( M.A ) گرایش: بازاریابی چکیده هدف از ارائه این پژوهش طراحی الگوی مفهومی گردشگری پایدار بر پایه بازاریابی پایدار است. این مدل شامل متغیرهای مستقل پایداری اجتماعی، پایداری سیاسی، کیفیت خدمات، پایداری محیطی، پایداری فرهنگی، بازاریابی پایدار، رضایت گردشگر، اعتماد گردشگر، وفاداری گردشگر بر متغیر وابسته گردشگری پایدار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش مدیریت بازرگانی چکیده در جهان امروز شرکت ها برای رسیدن به فروش و سود بالاتر با یکدیگر به رقابت می پردازند. لزوم توجه به آمیخته بازاریابی در شرکت ها برای افزایش فروش به خصوص در شرکت پگاه گلپایگان امری حیاتی می باشد. در یک ساختار رقابتی، بازار بیش از هر چیز آگاهی و شناخت مدیریت از نظرات و خواست مشتری و ارزیابی نحوه بهره گیری از ...

  پايان‎نامه کارشناسي‎ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش بازاريابي   تابستان 1390   چکيده ايران از بازار جهاني صنعت گردشگري، به عنوان بزرگترين صنعت رو به رشد

رساله برای دریافت درجه دکتری(Ph.D) گرایش: مدیریت و برنامه ریزی ورزشی 1.1 مقدمه وضعیت نابسامان اقتصادی بر میزان حضور انواع مشتریان و مصرف کنندگان ورزشی اعم از تماشاچیان، شرکت کنندگان، خریداران کالاها و ... تاثیر بسزایی داشته است. به همین دلیل بررسی رفتار مصرف کنندگان ورزشی[1] از اهمیت قابل توجهی برخوردار شده است(کاله[2] و همکاران 1996). بررسی خطر دریافت شده در زمینه رفتار مشتری، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازاریابی گرایش داخلی چکیده: پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات تاثیرات عمیق و گسترده ای در فرایندهای تجاری به وجود آورده و اینترنت به عنوان موثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش گسترده امکان رسیدن شرکت ها به بازارهای گوناگون را فراهم ساخته است. متأسفانه بسیاری از شرکت های ایرانی در زمینه چگونگی استفاده ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته معماري گرايش معماري دي 1393 چکيده محيط هاي طبيعي بکر يا حوزه هاي حفاظت شده محلي مناسب براي اکوتوريسم به شمار مي روند و توسعه توريسم در اي

ثبت سفارش