فهرست:
1- فصل اول: کلیات تحقیق. 3
1-1- مقدمه. 3
1-2- تشریح و بیان مساله. 5
1-2-1- تشریح مساله. 5
1-2-2- بیان مساله. 6
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 6
1-4- اهداف تحقیق.. 7
1-5- فرضیه های تحقیق.. 8
1-6- متغیرهای تحقیق.. 8
1-6-1- متغیر مستقل : فرهنگ سازمانی. 8
1-6-2- متغیر وابسته : مدیریت دانش.. 9
1-6-3- مدل اولیه تحقیق. 9
2- فصل دوم: ادبیات تحقیق. 12
2-1- مقدمه. 12
2-2- سابقه موضوع و تحقیقات انجام شده 13
2-3- مفهوم فرهنگ... 15
2-4- تعریف فرهنگ سازمانی. 15
2-5- ضرورت پرداختن به مقوله فرهنگ سازمانی. 21
2-6- الگوها، نوعها یا سطوح مختلف فرهنگ سازمانی. 22
2-6-1- نوعشناسی کوئین و روهرباف ( 1983) و کوئین (1988) 23
2-6-2- مدل شناختی (سطوح) فرهنگ سازمانی ادگار شاین (1985) 24
2-6-3- نوعشناسی کوک و زومال ( 1993) 25
2-6-4- نوعشناسی تائونو ککاله ( 1998) 26
2-7- ابعاد فرهنگ سازمانی از دیدگاه گیرت هافستد 27
2-8- مدل ویژگیهای فرهنگ سازمانی استیفن رابینز. 28
2-9- مدل پارسونز. 29
2-10- مدل تقسیم بندی فرهنگ سازمانی کوئین و مک گراث.. 29
2-11- مدل ویژگیهای فرهنگ سازمانی دانیل دنیسون. 30
2-12- مدل ساروس و دیگران (مدل نظری پژوهش) 34
2-12-1- رقابتپذیری.. 36
2-12-2- مسئولیت اجتماعی. 37
2-12-3- حمایتگری.. 38
2-12-4- نوآوری.. 38
2-12-5- تأکید بر پاداش.. 39
2-12-6- جهتگیری عملکرد 40
2-12-7- ثبات.. 40
2-13- دلایل انتخاب مدل ساروس و دیگران به عنوان مدل نظری پژوهش... 41
2-14- جهانبینی اسلامی و تاثیر آن بر فرهنگ سازمانی. 42
2-15- تعریف مدیریت دانش... 44
2-16- تاریخچه مدیریت دانش... 46
2-17- مفاهیم اصلی و مهم در مدیریت دانش... 47
2-17-1- داده 47
2-17-2- اطلاعات.. 48
2-17-3- دانش.. 48
2-18- کاربرد دانش... 49
2-19- نقشه دانش... 50
2-19-1- طبقهبندی نقشه های دانش.. 51
2-19-2- نقشه دانش و نمودار سازمانی. 51
2-19-3- ویژگیهای نقشه های دانش مناسب.. 52
2-20- نگاشت دانش... 52
2-21- اهداف نگاشت دانش... 53
2-22- نحوه استقرار مدیریت دانش در سازمان. 54
2-23- بسترهای مورد نیاز برای اجرای موفق مدیریت دانش در سازمان. 57
2-24- عوامل کلیدی موفقیت در استقرار مدیریت دانش... 60
2-25- موانع موجود در استقرار مدیریت دانش... 66
2-26- رویکردهای بهبود مدیریت دانش در سازمان. 69
2-26-1- جذب و پرورش نخبگان. 69
2-26-2- اعتلای فرهنگ سازمانی. 69
2-26-3- ایجاد و توسعه هسته های دانشی. 70
2-26-4- توسعه ظرفیت یادگیری سازمانی. 70
2-26-5- ایجاد شبکه های اجتماعی. 71
2-26-6- بهره گیری از نظام نیرومند ارزیابی عملکرد 71
2-26-7- توسعه نظام مدیریت.. 71
2-26-8- نقش دادن به مدیران میانی. 72
2-26-9- روزآمد نمودن نظام فناوری اطلاعات و امنیت.. 72
2-26-10- هم راستایی با خطوط راهبردی.. 73
2-27- مدل های مدیریت دانش... 73
2-27-1- مدل Nonakaو Takeuchi -1995. 73
2-27-2- مدلهایTannembaum و Alliger – 2000 وP.N. Rastogi - 2000. 75
2-27-3- مدلهای Probst, Raub و Romhardt - 2002 وHeisig - 2001. 76
2-27-4- مدل Mark W. McElroy - 2002. 77
2-28- چهارچوب نظری تحقیق.. 79
2-29- مدل تحقیق.. 80
2-30- سازمان مورد مطالعه. 81
2-30-1- معرفی سازمان مورد مطالعه. 81
2-30-2- پیشینه سازمان. 81
2-30-3- تعریف گمرک.. 82
2-30-4- وظایف گمرک ایران. 82
2-30-5- نقشهای گمرک.. 83
2-30-6- چشم انداز. 84
2-30-7- بیانیه رسالت سازمان. 84
2-30-8- اصول و ارزشهای حاکم بر سازمان. 84
3- فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 88
3-1- مقدمه. 88
3-2- نوع و روش تحقیق.. 88
3-2-1- نوع تحقیق. 88
3-2-2- روش تحقیق و شیوه انجام آن. 89
3-3- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 90
3-3-1- روشهای میدانی. 90
3-3-2- روش کتابخانهای.. 90
3-3-3- پرسشنامه 90
3-4- جامعه آماری ( N) 91
3-5- نمونه آماری ( n) 92
3-6- روش آزمون تحقیق.. 92
3-7- نحوه بررسی روایی و پایایی ابزار تحقیق.. 93
3-7-1- اعتبار (روایی) پرسشنامه. 93
3-7-2- پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 94
3-7-3- پایایی پرسشنامه تحقیق. 94
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق. 97
4-1- مقدمه. 97
4-2- عملیات آمار توصیفی. 97
4-2-1- شاخصهای آمار توصیفی. 97
4-3- عملیات آمار استنباطی. 101
4-3-1- آزمون نرمال بودن داده ها 101
4-3-2- تحلیل همبستگی دو متغیری.. 102
4-3-3- تحلیل رگرسیون چندگانه. 107
4-3-4- آزمون معنی دار بودن ضرایب.. 109
4-4- رتبهبندی ابعاد متغیرهای تحقیق.. 109
4-4-1- آزمون فریدمن برای مقایسه ابعاد عوامل فرهنگ سازمانی. 109
4-5- تجزیه و تحلیل داده های کتابخانه ای.. 110
5- فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهاد 114
5-1- توصیف روشهای بکارگرفته شده 114
5-2- نتایج کلی تحقیق (آمار استنباطی) 115
5-2-1- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص1: 115
5-2-2- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص2: 115
5-2-3- نتیجهگیری از ازمون فرضیهی اخص3: 117
5-2-4- نتیجه گیری از ازمون فرضیهی اخص4: 118
5-2-5- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص5: 119
5-2-6- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص6: 120
5-2-7- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص7: 120
5-2-8- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اخص8: 121
5-2-9- نتیجهگیری از آزمون فرضیهی اهم: 121
5-3- نتایج حاصل از مبانی نظری تحقیق.. 122
5-4- پیشنهادات.. 122
5-5- پیشنهاد برای پژوهشهای آتی. 124
5-6- موانع و محدودیتهای تحقیق.. 124
6- ضمیمه و پیوست 125
6-1- پرسشنامه (پیوست الف) 125
6-2- هیستوگرام عوامل فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش(پیوست ب) 129
7- فهرست منابع و مآخذ 134
فهرست جداول
جدول 2‑1 دستهبندی تعاریف فرهنگ... 15
جدول 2‑2 مدل فرهنگ سازمانی کوئین (1988) 23
جدول 2‑3 : نمودار ترسیمی تئوری همانندی/ ناهمانندی فرهنگ کار تائونو ککاله (1998) 27
جدول 2‑4 مدل AGIL پارسونز (گریفین، 1991، ص401) 29
جدول 2‑5 تقسیمبندی کوئین و مکگراث از فرهنگهای سازمانی. 30
جدول 2‑6 ویژگیهای چهارگانه فرهنگ سازمانی دنیسون. 31
جدول 2‑7 : عوامل مفقیت مدیریت دانش از دید دانشمندان (2003) Okounoye. 59
جدول 2‑8 : عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش (آلازمی و زئیری، 2003) 61
جدول 2‑9 : عوامل فرهنگ سازمانی (مدل ساروس و دیگران، 2002) 80
جدول 3‑1 : ترکیب سوالات.. 90
جدول 3‑2 : آزمون آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 95
جدول 3‑3 : آزمون آلفای کرونباخ بر اساس متغیرها 95
جدول 4‑1 : شاخص های آماری. 100
جدول 4‑2: نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف.. 102
جدول 4‑3 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اهم 103
جدول 4‑4 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص1. 103
جدول 4‑5 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص2. 104
جدول 4‑6 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص3. 104
جدول 4‑7 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص4. 105
جدول 4‑8 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص5. 105
جدول 4‑9 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص6. 106
جدول 4‑10 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص7. 106
جدول 4‑11 : محاسبه ضریب همبستگی برای فرضیه اخص8. 107
جدول 4‑12 : خلاصه مدل. 107
جدول 4‑13: تحلیل آنووا 108
جدول 4‑14 : تحلیل رگرسیون چندگانه 108
جدول 4‑15 : آزمون معنی داربودن عوامل فرهنگ سازمانی. 110
جدول 4‑16 : آزمون فریدمن برای مقایسه عوامل فرهنگ سازمانی. 110
فهرست شکلها
شکل 1‑1 مدل فرهنگ سازمانی ساروس و مدیریت دانش لاوسون. 9
شکل 2‑1 مدل اندازهگیری فرهنگ سازمانی دنیسون 2000. 31
شکل 2‑2 عوامل موثر در استقرار مدیریت دانش (اصیلی، 1381) 55
شکل 2‑3 مدل شبکهای میسرا (2003) 58
شکل 2‑4 چارچوب مدیریت دانش APQC.. 59
شکل 2‑5 ساختار سازمانی گمرک ج. ا. ایران (منبع: سایت گمرک ایران) 86
شکل 4‑1 : نمودار سن پاسخ دهندگان. 98
شکل 4‑2: نمودار تخصص و رشته پاسخ دهندگان. 98
شکل 4‑3 : نمودار سطح تحصیلات پاسخ دهندگان. 99
شکل 4‑4 : نمودار سابقه کار پاسخ دهندگان. 99
شکل 4‑5 : نمودار جنسیت پاسخ دهندگان. 100
منبع:
اخوان، پیمان، جودی، الهام، نقشه های دانش،1391، چاپ اول، تهران: انتشارات آتی نگر، ص 43.
اخوان، پیمان، جودی، الهام، نقشه های دانش،1391، چاپ اول، تهران: انتشارات آتی نگر، ص 119 تا 120.
الکین , ج؛ مدیریت اطلاعات , 1381 ، ترجمه زهرا حداد , نشر سرا , تهران.
اشنایدر، سوزان سی و بارسو، ژان لوئی، مدیریت در پهنه فرهنگ ها،1379، ترجمه سید محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران، چاپ اول ،نشر دفتر پژوهش های فرهنگی.
ال دفت، ریچارد، مبانی تئوری و طراحی سازمان، 1381، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ 1 و 2.
بزری، مهدی،دلوی، محمدرضا، مدیریت فرهنگ سازمانی (مفاهیم ،الگوها ،تغییر) با رویکرد تعالی گرا ، 1385، تهران انتشارات قاصد سحر.
بروکز ، دونا، بروکز، لین،ده راز رهبران موفق ، 1387، ترجمه حسین معارف وند ،تهران، انتشارات نسل نو اندیش.
بنائی ،رضا ، قانون امور گمرکی و آیین نامه های اجرایی آن،1380 ، تهران، انتشارات پژوهشهای بازرگانی.
سلطانی، محمدرضا، تحلیل وضعیت و طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی یکی از سازمانهای نیروهای مسلح مبتنی بر مبانی دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی، 1391، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی دانشگاه امام حسین (ع)، سال20 شماره1، ص 99 تا 122.
سند راهبردی گمرک جمهوری اسلامی ایران ،1389 ، تهران ،انتشارات گمرک جمهوری اسلامی ایران.
شعبانی، ابوالقاسم، ابراهیمی، ابراهیم، چگینی، مجید، نگاشت دانش؛ رویکردها و روش ها، 1392، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، ص 6 تا 7.
شعبانی، ابوالقاسم، ابراهیمی، ابراهیم، چگینی، مجید، نگاشت دانش؛ رویکردها و روش ها، 1392، تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، چاپ اول، ص 17 تا 18.
شرکت مشاوران توسعه آینده، مفاهیم ، تجربه ها و پیاده سازی مدیریت دانش، 1385 ،گروه مدیریت دانش، تهران.
حقیقی، محمدعلی و دیگران، مدیریت رفتار سازمانی، 1380 ، تهران ، چاپ اول ،انتشارات ترمه.
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، سنجقی، محمد ابراهیم، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، 1391، تهران، چاپ سوم، انتشارات آتی نگر، ص 57 تا 60.
حسنوی، رضا، اخوان، پیمان، سنجقی، محمد ابراهیم، عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش، 1391، تهران، چاپ سوم، انتشارات آتی نگر، ص 61 تا 64.
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق در مدیریت ، 1379 ، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق، 1379، تهران: انتشارات بازتاب.
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی در پایاننامهنویسی، 1387، چاپ چهارم، انتشارات بازتاب، تهران.
دلاور، علی، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، 1387، چاپ ششم، انتشارات رشد، تهران.
رابینز، استیفن، مدیریت رفتار سازمانی،1374، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ اول، تهران، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
رابینز، استیفن، تیموتی، ای جاج، مبانی رفتار سازمانی، 1389.
علیپور، وحیده، مدیریت دانش تعاریف و مفاهیم، 1388، فصلنامه مدیریت بازرگانی.
کاظمی، سعید، بررسی رابطه بین عوامل فرهنگ سازمانی واستقرار مدیریت دانش (مورد کاوی موسسه غیر انتفاعی سازمان مدیریت صنعتی)، 1391، پایان نامه کارشناسی ارشد.
مقیمی، سید محمد، سازمان و مدیریت بارویکرد پژوهشی،1380 ، چاپ دوم ، انتشارات ترمه.
Balthazard, P.A., & Cooke, R.A.. Organizational culture and knowledge management success: assessing the behavior–performance continuum. Proceedings of the 37th Hawaii International Conference on System Sciences, 2004.
Baker,T.L.Hawes,J.M,An Empeirical Investigation Into the Impact of Organizational Culture and Marketing Strategy on Firm Performance ,In http://www.sbaer.uca.edu/Research/1995/SMA/95, 1995.
Denison,D,Organizational culture:Can it be a Key Lever for Driving Organizational Change? Reprinted in S.Cartwright and C.Cooper,The Handbook of Organizational Culture, London:John Wiley & Sons,2000.
Denison,Daniel,"Organizational Culture:Can it be a key lever for Driving Organizational Chang ?"Inter national Institute For Management Development,Denison@imd.Chapter2,2000,in http://www.denisonconsulting.com.
Kekale,Tauno,The Effects of Organizational Culture on Successes and Failures in Implementation of Some Total Quality Mnagement Approaches,Bristol Business School Teaching and Resarch Review, Autumn,1999,pp:2-25.
Kiniki, A & Keritner, R,Organizational Behavior:Key Concepts,Skills & Best Practices.MacGraw Hill, In http://highered.macgraw hill.com/sites/0072514922/student_view, 2002.
Kalseth, karl, knowledge management strategy perspective, journal of knowledge management , NO.37. , 2000 .
Mark W. McElroy. The New Knowledge Management: Complexity, Learning, and Sustainable Innovation. Published by Butterworth-Heinemann ISBN 9780750676083، 2003 .
Nonaka, I. and Takeuchi, H. The Knowledge-Creation Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation. New York/Oxford: Oxford University Press. 1995.
Probst, G. Managing Knowledge, Building Blocks for Success. ISBN 0-471-99768-4. Wiley. West Sussex, England, 2002.
Rastogi, P. N. Knowledge Management and Intellectual Capital - The new virtuous reality of competitiveness, Human Systems Management. 2000.
Sarros, J.C., Gray, J., & Densten, L.L. , The next generation organizational culture profile. Working Paper ‚ Department Of Management, 2002.
Sarros, J.C., Gray, J., Densten, L.L., & Cooper, B. , The organizational culturprofile revisited and revised: an Astralian perspective. Australian Journal of Management, Vol. 30. No. 1, 2005, PP. 159-182.
Schein, E,Are you corporate cultured? ,Personnel Journal,65 ,1986,pp:4-15.
Schein, E,Organizational culture and leadership,San Francisco,CA:Jossey-Bass,1992.
Tannenbaum Scott I., Alliger George M. Knowledge Management : Clarifying the Key Issues. ISBN 0967923913. IHRIM, 2000 .