فهرست:
فهرست مطالب
چکیده...................................................................................................................................... 1
مقدمه........................................................................................................................................ 2
فصل 1 (کلیات تحقیق)
11 بیان مسئله................................................................................................................... 4
12 اهمیت موضوع تحقیق.................................................................................................. 5
13 اهداف تحقیق.............................................................................................................. 5
14 سوالات تحقیق............................................................................................................. 6
15 قلمرو تحقیق............................................................................................................... 6
1-5-1 قلمروموضوعی................................................................................................. 6
1-5-2 قلمرو زمانی..................................................................................................... 6
قلمرو مکانی..................................................................................................... 6
16 مفروضات................................................................................................................... 6
17 صطلاحات و تعاریف عملیاتی واژگان........................................................................... 7
فصل 2 (ادبیات تحقیق)
مقدمه........................................................................................................................................ 9
2-1 تعریف کسب و کار الکترونیک.......................................................................................... 11
2-2 تفاوت کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک........................................................... 12
2-3 فلسفه شکل گیری کسب و کار الکترونیک.......................................................................... 15
2-4 تعریف مدل کسب و کار................................................................................................... 16
2-5 اهمیت و ضرورت مدل کسب و کار الکترونیک.................................................................. 17
2-6 اجزاء اصلی مدل کسب و کار............................................................................................ 18
2-7 نحوه طراحی مدل کسب و کار.......................................................................................... 19
2-8 مدل های کسب و کار الکترونیک....................................................................................... 19
2-9 بررسی چند مدل کسب و کار الکترونیک............................................................................ 21
2-10 یکپارچه سازی مدل کسب و کار..................................................................................... 23
2-11 عوامل موثر در انتخاب مدل کسب و کار الکترونیک.......................................................... 25
2-12 اساس فرآیندهای کسب و کار الکترونیک......................................................................... 26
2-13 عوامل اصلی در کسب و کار........................................................................................... 27
2-14 اجزای کسب و کار الکترونیک........................................................................................ 29
2-15 ابزار عمده کسب و کار الکترونیک................................................................................... 30
2-16 شش تصمیم برای اتخاذ استراتژی کسب و کار الکترونیک................................................. 31
2-17 شیوه های کسب و کار الکترونیک................................................................................... 32
2-18 پذیرش فناوری کسب و کار الکترونیک........................................................................... 33
2-19 توسعه یک فعالیت مخاطره آمیز الکترونیک....................................................................... 35
2-20 انواع کسب و کار الکترونیک........................................................................................... 35
2-21 کاربری های کسب و کار الکترونیک................................................................................ 36
2-22 استراتژی کسب و کار الکترونیک.................................................................................... 37
2-23 ارزش های ایجاد شده توسط کسب و کار الکترونیکی....................................................... 38
2-24 یک طرح تجاری جدید برای کسب و کار الکترونیکی....................................................... 38
2-25 چهار عامل برای موفقیت در کسب و کار الکترونیکی........................................................ 40
2-26 مزایا و معایب کسب و کار الکترونیک............................................................................. 41
2-27 تحویل به موقع.............................................................................................................. 43
2-28 تولید و تحویل درست به موقع و مدیریت کیفیت جامع..................................................... 43
2-29 کاستن از موجودی انبار.................................................................................................. 44
2-30 مقاومت در برابر تولید و تحویل درست به موقع............................................................... 45
2-31 تأثیر پدیده تولید و تحویل درست به موقع بر روی چاپ بسته بندی................................... 45
2-32 تاریخچه ایران خودرو.................................................................................................... 47
2-33 برند ایران خودرو........................................................................................................... 50
2-34 گروه صنعتی ایران خودرو.............................................................................................. 51
2-35 سبد برند آیکو............................................................................................................... 51
2-36 توسعه روش های مختلف فروش محصولات ایران خودرو................................................ 52
2-37 پیشینه تحقیق................................................................................................................. 54
فصل 3 (روش شناسی تحقیق)
مقدمه...................................................................................................................................... 60
3-1 طبقهبندی تحقیق بر مبنای هدف......................................................................................... 60
3-2 طبقهبندی تحقیق بر حسب روش....................................................................................... 60
3-3 جمع آوری داده ها........................................................................................................... 61
3-4 روایی و پایایی پرسشنامه.................................................................................................. 62
3-5 ابزار و اندازه گیری آزمودنی ها.......................................................................................... 62
3-6 جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه.................................................................... 62
3-7 روش نمونه گیری............................................................................................................. 63
3-8 روش تحلیل های آماری................................................................................................... 63
3-9 آزمون های برازندگی مدل کلی.......................................................................................... 65
3-9-1 شاخص های GFIو AGFI.................................................................................... 65
3-9-2 شاخص RMSEA................................................................................................. 66
3-9-3 مجذور کای.......................................................................................................... 66
3-9-4 شاخص NFI و CFI........................................................................................... 66
فصل 4 (تجزیه و تحلیل داده ها)
4-1 مقدمه.............................................................................................................................. 68
4-2 آمار توصیفی.................................................................................................................... 68
4-2-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی..................................................................... 68
4-3 آمار استنباطی................................................................................................................... 72
4-3-1 محاسبه پایایی سوالات تحقیق................................................................................. 83
4-3-2 یافته های مربوط به روایی...................................................................................... 86
4-3-3 تحلیل عامل تأییدی................................................................................................ 87
4-3-3-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیر زنجیره تأمین........................................................ 88
4-3-3-2 تحلیل عاملی تأییدی متغیر ارزش کسب و کار............................................... 98
4-3-3-3 تحلیل عاملی تأییدی متغیر مدیریت ارتباط با مشتری..................................... 105
4-3-3-4 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فناوری اطلاعات................................................. 107
4-3-3-5 تحلیل عاملی تأییدی متغیر فعالیت های عملیاتی........................................... 111
4-3-3-6 تحلیل عاملی تأییدی متغیر عملکرد سازمانی................................................. 113
4-3-3-7 تحلیل عاملی تأییدی متغیر شرایط محیطی.................................................... 123
4-3-3-8 تحلیل عاملی تأییدی کل............................................................................. 127
4-4 نتایج آزمون فرضیات تحقیق............................................................................................. 185
4-4-1 فرضیه اصلی........................................................................................................ 185
4-4-2 فرضیات فرعی..................................................................................................... 186
4-4-2-1 فرضیه 1......................................................................................................... 186
4-4-2-2 فرضیه 2......................................................................................................... 187
4-4-2-3 فرضیه 3......................................................................................................... 188
4-4-2-4 فرضیه 4......................................................................................................... 189
4-4-2-5 فرضیه 5......................................................................................................... 190
4-4-2-6 فرضیه 6......................................................................................................... 191
4-4-2-7 فرضیه 7......................................................................................................... 191
فصل 5 (نتیجه گیری)
مقدمه..................................................................................................................................... 194
5-1 نتایج آزمون فرضیات....................................................................................................... 194
5-2 محدودیت های تحقیق.................................................................................................... 201
5-3 رتبهبندی مربوط به مولفه ها و پیشنهادات مدیریتی............................................................. 202
5-4 پیشنهادات مربوط به تحقیقات آتی................................................................................... 206
ضمائم.................................................................................................................................... 207
جدول ضمائم.......................................................................................................................... 208
پرسشنامه خبرگان.................................................................................................................... 226
فهرست منابع.......................................................................................................................... 235
منبع فارسی............................................................................................................................. 235
منبع غیر فارسی....................................................................................................................... 237
Abstract............................................................................................................................ 239
منبع:
منابع فارسی
1 اسنل، ند. (1379). آموزش گام به گام اینترنت، ساده ترین روش یادگیری فقط در 24 ساعت، ترجمه کیوان فلاح مشفقی، چاپ اول، مرکز فرهنگی نشر گستر.
2 امیری، ی. سالارزهی، ح. پریش، ر. (1390). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از MADM فازی. پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 6.
3 الوانی. س. م. (1378). مدیریت عمومی. تهران، نشر نی.
4 تاجران، ع. (1384). بررسی تأثیر کسب و کار الکترونیکی بر جهش صادراتی: شناسایی اولویتهای بخش صنعت در کشور، معاونت پژوهشهای فناوری اطلاعات و آمارهای بازرگانی بخش مدیریت پژوهشهای فناوری اطلاعات، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
5 حاجیها، ا. غفاری، ف. ورنوسفادرانی، ل. (1388). بررسی عوامل رفتاری اثرگذار بر تصمیم پذیرش تجارت الکترونیکی توسط مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران. مجله پژوهشهای مدیریت. شماره 83.
6 رضوانی، ح. ر. روحانی، ا. ر. (1390). ارائهی الگویی برای گونه شناسی مدلهای کسب و کار الکترونیکی کوچک و متوسط ایران. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال ششم، شماره 23، ص 49-27.
7 سرمد سعیدی، سهیل (1382)، کسب و کار الکترونیک چیست؟، ماهنامه تخصصی بازاریابی، شماره 27.
8 شفیعی نیک آبادی، م. جلیلی بوالحسنی، ا. خاتمی فیروز آبادی، ع. (1388). نقش نوآوری سازمانی در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک در شرکتهای مادر در صنعت خودرو. فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 21.
9 فتحی، س. اسفیدانی، م. اکبری، م. (1389). طراحی الگوی طبقهبندی و اولویتبندی طرحهای تحقیقاتی کسب و کار الکترونیکی کشور ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. شماره 32. صفحه 62-45.
10 فتحی، س. (1380)؛ ارائه روشی برای اولویتبندی صنایع ایران بر مبنای قابلیت بازارسازی بین المللی در تجارت الکترونیکی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
11 فتحی، س. عزیزی، ش. (1386). بررسی تأثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات: شناسایی اولویتهای بخش صنعت در کشور. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، صفحه 220-179.
12 فتحیان، م و توحیدی، گ. (1385). چارچوب گزینش مدلهای کسب و کار الکترونیک برتر در شرکتهای کوچک و متوسط کشور. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران.
13 طالب پور، ع. ابویی اردکان، م. احمدی، ص. 1388. بررسی عوامل تأثیرگذار در بلوغ سازمان در رویکرد به کسب و کار الکترونیکی با استفاده از مدل FCM. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صفحه 85 تا 102.
14 گلچین فر، ش. حقیقت ثابت، خ. بختائی، ا. (1384). ارائه مدل کسب وکار الکترونیکی برای بازار مشاوره مدیریت ایران. دومین کنفرانس مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICTM).
158 محمدیان، ا. (1384). ارائه چارچوبی جهت انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی مناسب. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت فنآوری اطلاعات، دانشگاه تهران
16 محمدی زاد، ع. (1393). کارشناس حسابداری علمی کاربردی مالیاتی استان قم- ج2.
17 مهربان، ا. جلالی، ع. مژدهی، ن. (1386). معماری مدلهای کسب و کار الکترونیکی در تجارت الکترونیک. چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیکی. تهران. 3 و 4 آذر ماه.
18 نوری، ر. (1385). بررسی میزان بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتهای صنعتی صادر کننده. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. شماره 42. صفحه 165-147.
19 هاشمی، م. (1389). بررسی تأثیر کاربرد تجارت الکترونیکی بر میزان صادرات فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 54، صفحه 200-171.
منابع غیر فارسی
20- Alexander Osterwalder & Yves Pigneur. (2002). An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business. Ecole des HEC, Université de Lausanne, 1015 Lausanne. Bled, Slovenia, June 17 – 19.
21- Andrew N. K, et al. , (2006), "Strategies for effective Web services Adoption for dynamic e-businesses", Decision Support Systems, 42, pp: 789- 809
22- BEDI, A,S (1999), “THE ROLE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN ECONOMIC DEVELOPMENT: A PARTIAL SURVEY” DISCUSSION PAPER.
23- Botto, F. , (2003), "Dictionary OF E-Business (2nd Ed. )", John Wiley & Sons Ltd.
Buckhold, B. , (2000), "Merging e-Commerce and the Supply Chain", FedEx Corporation - Briefing at Annual NDIA Conference,
24- Departmant of Trade and Industry (2003); UK, UK Online Business. Accessed at: www. ukonlineforbusiness. gov. uk/cms/template/popupcontent2. jsp?id=31439
Dubrin, A. a. D. I. a. J. C. W. (1989). "Management and organization. Ohio", South-western publishing co.
25- Finnegan, P. , & Hayes, J. (2005). Assessing potential of e0business models: Toward a framework for decision-maker. European Journal of Operation Research, 160, 365-379.
26- Hanafizadeh, P. (2006). E-commerce, definitions and barriers. Tehran: Sharif university, (in Persian).
27- Hayes, J. and Finnegan, P. , (2005), "Assessing the of potential of e-business models: towards a framework for assisting decision-makers", European Journal of Operational Research 160, pp: 365-379.
28- IBM, Definition of Words Used by IBM, Accessed at: http://www- 3. IBM. com/IBM/Terminology/goc/gatmst09. htm
29- Kaplan, S. , & Sawhney, M. (2000). E-hubs: The new B2B marketplaces. Harvard Business Review, May/June, 97-103.
30- Kollmann, T. ‘Attitude, Adoption or Acceptance?-Measuring the Market Success of Telecommunication and Multimedia Technology’, International Journal of Business Performance Management , Vol. 6, No. 2, pp. 133- 152, 2004b.
31- Kollmann, T, E. Venture: Grundlagen der Unternehmensgrzindung in der Net Economy , Wiesbaden, Gubler, 2004a.
32- Kollmann, T. ‘Measuring the Acceptance of Electronic Marketplaces’, Journal of Computer Mediated Communication, Vol. 6, No. 2, 2001.
33- Khatami Firouzabadi, A. and Shafiei Nikabadi, M. (2008), "A Framework for Evaluation of E-Business Efficiency (a DEA Approach)" , Commercial Surveys Journal, Vol. 4, No. 30,pp: 19-29 (in persian)
34- LAL. K,. (2002), E-BUSINESS AND EXPORT BEHAVIOR, EVIDENCE FROM INDIA FIRM WORLD INSTITUTED FOR DEVELOPMENT ECONOMICS RESEARCH.
35- Linder, J. C. , & Cantrell, S. (2000). Changing business models. Chicago: Institute for Strategic Change.
36- Magertta, J. (2002). Why business models matter. Havard Business Review, 80, 86-92.
37- Ng, E. (2005). An empirical framework developed for selecting B2B e-business models. Journal of Business & Indusrrial Marketing, 218-225.
38- Pavic, S. K. , S. C. L. Simpson, M. Padmore, J. (2007). "Could e-business create a competitive advantage in UK SMEs?. " Benchmarking: An International Journal, pp 58-63.
39- Petrovic, O. , C. Kittl, et al. (2001). Developing Business Models for eBusiness.
40- Rappa, M. (2003). Managing the digital enterprise: Business models on the web. North Carolina State University.
41- Rayport, Jeffrey F. , Bernard J. Jaworski, (2001); Introduction to E-commerce, Mc Graw-Hill.
42- Roweley, J. , (2002),"E-Business: Principle & Practice", New York: Palgrave
43- Tapscott, D. , Ticoll, D,. & Lowy, A. (2000). Digital capital: Harnessing the power of business webs. Boston: Havard Business School Press.
44- Timmers, P. (1998). Business models for electronic market. Electron Comber Europe, 8, 1-6.
45- Turban Afraim, David King, Jae Lee, Merrill Warkentin, H. Michael Chung and Mechael Chung (2002); Electronic Commerce 2002: A Managerial Perspective, 2nd ed. , Prentice-Hall.
46- Turban, E. R. , R. K. Potter, R. E. (2007). "Introduction to Information Technology", John wiley.
47- Voss. Ch. , Clutterbuck. D. , (1989). Just In Time. Springer-verlag, New York NY.
48- Xirogiannis. G , G. M. (2007). "Intelligent modeling of e-business maturity. " Expert Systems with Applications, Vol. 32, pp 125-132.
سایتها
49- Http://ikcopress. com/FA/News. aspx?docID=16988
50- Http://www. ikco. com/fa/Intro. aspx
51- Http://www.ikco.com/fa/Brand.aspx