فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه...........................................................................................................................................................................2
1-2- بیان مسأله...................................................................................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق...............................................................................................................................5
1-4- هدفهای تحقیق........................................................................................................................................................6
1-4-1- هدفهای اصلی......................................................................................................................................6
1-4-2- هدفهای فرعی.....................................................................................................................................6
1-5- سؤالهای تحقیق........................................................................................................................................................6
1-5-1- سؤالهای اصلی......................................................................................................................................6
1-5-2- سؤالهای فرعی......................................................................................................................................6
1-6- فرضیههای تحقیق......................................................................................................................................................7
1-6-1- فرضیههای اصلی....................................................................................................................................7
1-6-2- فرضیههای فرعی....................................................................................................................................7
1-7- مدل مفهومی تحقیق.................................................................................................................................................9
1-8- جامعۀ آماری، روش نمونهگیری، حجم نمونه....................................................................................................10
1-8-1- جامعۀ آماری........................................................................................................................................10
1-8-2- روش نمونهگیری.................................................................................................................................10
1-8-3- حجم نمونه...........................................................................................................................................10
1-9- متغیرهای تحقیق.....................................................................................................................................................10
1-9-1- متغیرهای مستقل...............................................................................................................................10
1-9-2- متغیرهای وابسته................................................................................................................................11
1-10- استفادهکنندگان از نتایج پژوهش......................................................................................................................11
1-11- تعریف مفهومی واژهها و اصطلاحات.................................................................................................................11
1-11-1- تعریف سرمایه فکری......................................................................................................................11
1-11-1-1- تعریف کارایی سرمایه به کار گرفته شده..............................................................12
1-11-1-2- تعریف کارایی سرمایه انسانی..................................................................................12
1-11-1-3- تعریف کارایی سرمایه ساختاری.............................................................................12
1-11-2- تعریف سرمایه در گردش.................................................................................................................12
1-11-3- عملکرد مالی و ارزیابی عملکرد.......................................................................................................12
1-12- چهارچوب فصول آتی..........................................................................................................................................13
1-13- خلاصۀ فصل.........................................................................................................................................................14
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق
سرمایه فکری
2-1- مبانی نظری...............................................................................................................................................................16
2-2- سازمان دانش بنیان و داراییهای فکری.............................................................................................................17
2-3- تعاریف مختلف سرمایه فکری...............................................................................................................................18
2-4- ویژگیهای سرمایه فکری......................................................................................................................................20
2-5- اجزای سرمایه فکری..............................................................................................................................................21
2-5-1- سرمایه انسانی........................................................................................................................................22
2-5-2- سرمایه ساختاری (سازمانی)...............................................................................................................24
2-5-3- سرمایه ارتباطی (مشتری)...................................................................................................................25
2-6- دلایل توجه به اندازهگیری سرمایه فکری...........................................................................................................26
2-7- روشهای اندازهگیری سرمایه فکری....................................................................................................................27
2-8- اهداف اندازهگیری سرمایه فکری..........................................................................................................................28
2-9- مزایا و معایب روشهای اندازهگیری سرمایه فکری..........................................................................................29
2-10- مدلهای متداول اندازهگیری سرمایه فکری....................................................................................................29
2-10-1- مدل کارت امتیازی متوازن کاپلان و نورتون................................................................................30
2-10-2- مدل اسکاندیا یا نویگیتور..................................................................................................................30
2-10-3- مدل جدول سرمایه فکری (درخت شاخص سرمایه فکری)......................................................31
2-10-4- مدل تکنولوژی بروکر.........................................................................................................................31
2-10-5- مدل راهنمای داراییهای نامشهود.................................................................................................33
2-10-6- الگوی ارزش افزوده اقتصادی...........................................................................................................33
2-11- سنجش سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک...........................................................................................33
2-12- مزایای سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................34
2-13- راههای توسعه عناصر سرمایه فکری.................................................................................................................35
2-13-1- توسعه سرمایه انسانی........................................................................................................................35
2-13-2- توسعه سرمایه ساختاری (سازمانی)...............................................................................................35
2-13-3- توسعه سرمایه ارتباطی (مشتری)...................................................................................................35
سرمایه در گردش
2-14- مقدمه......................................................................................................................................................................36
2-15- ماهیت سرمایه در گردش....................................................................................................................................36
2-16- منابع و مصارف سرمایه درگردش......................................................................................................................37
2-17- فروش و سرمایه در گردش.................................................................................................................................37
2-18- استراتژیهای گوناگون و سیاستهای مطلوب..................................................................................................37
2-19- اهمیت مدیریت سرمایه در گردش....................................................................................................................38
2-20- اجزای مدیریت سرمایه در گردش.....................................................................................................................38
2-20-1- دوره واریز بستانکاران......................................................................................................................38
2-20-2- دوره وصول مطالبات.......................................................................................................................39
2-20-3- دوره گردش موجودیها.................................................................................................................40
2-20-4- چرخه تبدیل وجه نقد....................................................................................................................40
عملکرد مالی
2-21- مقدمه......................................................................................................................................................................41
2-22- سنجش عملکرد....................................................................................................................................................42
2-23- عملکرد مالی و روشهای ارزیابی عملکرد.......................................................................................................42
2-24- پیشینۀ پژوهش.....................................................................................................................................................46
2-24-1- پیشینۀ داخلی..................................................................................................................................46
2-24-2- پیشینۀ خارجی................................................................................................................................48
2-25- مدل مفهومی تحقیق...........................................................................................................................................51
2-26- خلاصۀ فصل..........................................................................................................................................................52
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه.........................................................................................................................................................................54
3-2- روش تحقیق.............................................................................................................................................................54
3-3- جامعۀ آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه.................................................................................................55
3-3-1- جامعۀ آماری.......................................................................................................................................55
3-3-2- روش نمونهگیری................................................................................................................................56
3-3-2-1- تعریف نمونه...................................................................................................................56
3-3-2-2- تعریف روشهای نمونهگیری غیراحتمالی...............................................................56
3-3-3- حجم نمونه..........................................................................................................................................56
3-4- قلمرو پژوهش..........................................................................................................................................................57
3-4-1- قلمرو موضوعی...................................................................................................................................58
3-4-2- قلمرو مکانی...................................................................................................................................... 58
3-4-3- قلمرو زمانی....................................................................................................................................... 58
3-5- روشهای آماری و اندازهگیری متغیرها............................................................................................................ 58
3-5-1- روش اندازهگیری سرمایه فکری................................................................................................... 58
3-5-2- روش اندازهگیری نسبت سرمایه درگردش..................................................................................60
3-5-3- روش اندازهگیری عملکرد مالی......................................................................................................61
3-6- روش گردآوری اطّلاعات و دادهها.......................................................................................................................62
3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها................................................................................................................................62
3-8- مفروضات مدل رگرسیون خطی..........................................................................................................................63
3-8-1- فرض عدم همخطی...........................................................................................................................63
3-8-2- فرض همسانی واریانسها..................................................................................................................64
3-8-3- فرض عدم وجود خود همبستگی.....................................................................................................64
3-9- تعریف دادههای پنلی..............................................................................................................................................65
3-10- مزایای دادههای پنلی...........................................................................................................................................65
3-11- روشهای آماری مورد استفاده جهت آزمون دادههای پنلی در EViews...............................................66
3-11-1- آزمون پایایی در دادههای تابلویی.................................................................................................66
3-11-1-1- آزمون ریشه واحد لوین، لین و چو (LLC)..........................................................66
3-11-2- انتخاب نوع مدل از طریق آزمون F لیمر....................................................................................67
3-11-3- آزمون هاسمن برای انتخاب اثرات ثابت یا تصادفی..................................................................68
3-12- خلاصۀ فصل..........................................................................................................................................................68
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- مقدمه.........................................................................................................................................................................70
4-2- آمار توصیفی.............................................................................................................................................................71
4-2-1- توصیف متغیرهای پژوهش...............................................................................................................71
4-2-2- توصیف یافتههای پژوهش................................................................................................................72
4-3- آمار استنباطی.........................................................................................................................................................74
4-3-1- آزمون فرضیهها...................................................................................................................................74
4-3-2- آزمون مفروضات مدل رگرسیون خطی.........................................................................................76
4-3-2-1- آزمون همخطی بین متغیرهای مستقل....................................................................76
4-3-2-2- آزمون ناهمسانی واریانسها........................................................................................77
4-3-2-3- آزمون خود همبستگی.................................................................................................78
4-3-3- آزمون دادههای پنلی در EViews................................................................................................79
4-3-3-1- آزمون پایایی لوین، لین و چو (LLC).....................................................................79
4-3-4- انتخاب نوع مدل از طریق آزمون F لیمر.......................................................................................79
4-3-5- انتخاب الگوی مناسب از طریق آزمون هاسمن در استاتا.........................................................81
4-3-6- خلاصهای از نتایج آزمونها و انتخاب مدل نهایی........................................................................81
4-3-7- نتایج مدل نهایی رگرسیون..............................................................................................................83
4-4- خلاصۀ فصل.............................................................................................................................................................85
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
5-1- مقدمه.........................................................................................................................................................................87
5-2- تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیهها و نتیجهگیری......................................................................................88
5-3- پیشنهادها..................................................................................................................................................................95
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی........................................................................................................................95
5-3-2- پیشنهادها برای پژوهشهای آتی...................................................................................................96
5-4- خلاصۀ فصل.............................................................................................................................................................97
منابع
فهرست منابع فارسی..........................................................................................................................................................99
فهرست منابع انگلیسی...................................................................................................................................................101
پیوستها
پیوست (الف). نتایج آمار توصیفی.................................................................................................................................106
پیوست (ب). نتایج آزمون ناهمسانی واریانس............................................................................................................107
پیوست (ج). نتایج آزمون پایایی لوین، لین و چو (LLC).....................................................................................119
پیوست (د). نتایج آزمون F لیمر...................................................................................................................................121
پیوست (ه). نتایج آزمون هاسمن..................................................................................................................................125
پیوست (و). نتایج مدل نهایی رگرسیون......................................................................................................................137
فهرست جداول، اشکال و نمودارها
شکل (1-1) مدل مفهومی تحقیق.....................................................................................................................................9
شکل (2-1) شمای ارزش مدل اسکاندیا........................................................................................................................19
شکل (2-2) طبقهبندی اجزای سرمایه فکری..............................................................................................................22
شکل (2-3) مدل تکنولوژی بروکر..................................................................................................................................32
شکل (2-4) مدل مفهومی تحقیق با جزئیات...............................................................................................................51
شکل (3-1) نمودار قلمرو پژوهش..................................................................................................................................57
جدول (4-1) نتایج آمار توصیفی متغیرهای تحقیق...................................................................................................71
جدول (4-2) نتایج آزمون همبستگی پیرسون............................................................................................................73
جدول (4-3) نتایج آزمون همخطی بین متغیرهای مستقل فرضیههای اصلی.....................................................76
جدول (4-4) نتایج آزمون همخطی بین متغیرهای مستقل فرضیههای فرعی 7 و 8 و 9.................................76
جدول (4-5) نتایج آزمون ناهمسانی واریانسها..........................................................................................................77
جدول (4-6) نتایج آزمون خود همبستگی...................................................................................................................78
جدول (4-7) نتایج آزمون پایایی لوین، لین و چو......................................................................................................79
جدول (4-8) نتایج آزمون F لیمر..................................................................................................................................80
جدول (4-9) نتایج آزمون هاسمن.................................................................................................................................81
جدول (4-10) خلاصهای از نتایج آزمونها و انتخاب مدل نهایی...........................................................................82
جدول (4-11) نتایج مدل نهایی رگرسیون..................................................................................................................
منبع:
منابع فارسی
1- اسمعیلزاده مقری، ع؛ همتفر، م؛ زمانیان، ع. (1389). بررسی ارتباط میان سرمایه فکری و شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت، سال چهارم، شماره 6، صص 1-12.
2- آقاشیری، ز؛ معظمینژاد، ه؛ نوحه خوان، ل؛ آقاشیری، م. (1392). بررسی عوامل تعیینکننده مدیریت سرمایه در گردش در شرکتهای کوچک. مجموعه مقالات دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی. صص 250-258.
3- انواری رستمی، ع؛ سراجی، ح. (1384). سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 39، صص 49-62 .
4- انواری رستمی، ع؛ تهرانی، ر؛ سراجی، ح. (1383). بررسی ارتباط ارزش افزوده اقتصادی، سود قبل از بهره و مالیات، جریانهای نقدی فعالیتهای عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال یازدهم، شماره 37، صص 3-22.
5- پیری، پ؛ ایمانی، م؛ باقرزاده، م. (1391). بررسی رابطه بین کیفیت سود و سرمایه فکری در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه ارومیه.
6- حافظنیا، م. (1385). مقدمهای بر روش پژوهش در علوم انسانی. چاپ دوازدهم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
7- حسنوی، ر؛ رمضان، م. (1391). سرمایه فکری سازمان. چاپ اول، تهران: آتی نگر.
8- خاکی، غ. (1388). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. چاپ پنجم، تهران: انتشارات بازتاب.
9- خرمنژاد م. (1386). بررسی عملیاتی مدیریت سرمایه در گردش و عوامل مؤثر بر آن. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه فردوسی مشهد.
10- خاوندکار، ج؛ خاوندکار، ا؛ متقی، ا. (1388). سرمایه فکری: مدیریت، توسعه و مدلهای سنجش. چاپ دوم، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
11- رضایی، ف؛ زمانی، ح؛ عموقین، ر. (1388). تأثیر سرمایه فکری در ایجاد ارزش افزوده (اقتصادی و بازار). پژوهشنامه اقتصاد کسب وکار، سال اول، شماره 1، صص 59-71.
12- رضوانی، ح. (1391). روش تحقیق در مدیریت. چاپ اول، تهران: انتشارات مهربان نشر.
13- رهنمای رود پشتی، ف؛ کیایی، ع. (1388). بررسی و تبیین استراتژیهای مدیریت سرمایه در گردش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله دانش و پژوهش حسابداری، سال چهارم، شماره 1، صص 1-13.
14- رهنمای رودپشتی، ف؛ محمودی، م. (1388). بررسی و ارزیابی ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار در مدیریت ارزش افزوده سهامداران. پژوهشگر مدیریت، شماره 7، صص 70-79.
15- رمضانی، م. (1387). بررسی رابطه میان ارزش افزوده اقتصادی و بازده داراییها به عنوان معیارهای ارزیابی عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بورس، شماره 74، صص 4-11.
16- ستایش، م؛ کاظمنژاد، م؛ ذوالفقاری، م. (1387). بررسی تأثیر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی، شماره 23، صص 43-66.
17- سرمد، ز؛ بازرگان، ع؛ حجازی، ا. (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ بیست و دوم، مرکز پخش: کتاب گزیده.
18- شمس، ش؛ خلیلی، م. (1390). بررسی رابطه سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. چشمانداز مدیریت مالی و حسابداری، شماره 1، صص 51-65.
19- طالبنیا، ق؛ خانحسینی، د؛ معزز ملاقاسم، ا؛ نیکونسبتی، م. (1391). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای صنعت سیمان پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشهای تجربی حسابداری، سال دوم، شماره 5، صص51-66.
20- صالحی، عبدالعلی. (1380). تأثیر وجود همبستگی بین Q ساده توبین و سایر نسخههای Q در ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی.
21- عنایتی، س. (1383). بررسی و تبیین وضعیت موجود مدیریت سرمایه در گردش در جامعه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی.
22- عبداللهینژاد، هادی. (1376). رابطه نسبتهای مالی تعهدی و نسبتهای مبتنی بر جریانهای نقدی. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، انتشارات دانشگاه تهران، شمارههای 20 و 21، صص 63-79.
23- فتحی، س. (1388). بررسی عملکرد بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد بنگاههای اقتصادی. مجله بررسیهای بازرگانی، سال هفتم، شماره 36، صص 104-108.
24- قلیچلی، ب؛ خداداد حسینی، ح؛ مشبکی، ا. (1387). نقش سرمایه فکری در ایجاد مزیت رقابتی. مجله دانش و رفتار، دانشگاه شاهد، 15(3)، صص 109-124.
25- مجتهدزاده، و. (1382). نقش حسابداری مدیریت در انعکاس سرمایه فکری. مجله حسابدار، سال هفدهم، شماره 152، صص 72-75.
26- مجتهدزاده، و؛ علوی طبری، ح؛ مهدیزاده، م. (1389). رابطه سرمایه فکری (انسانی، مشتری و ساختاری) و عملکرد صنعت بیمه (از دیدگاه مدیران). مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 60، صص 109 -119.
27- محمّدی، م. (1386). بررسی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و اجزاء آن با سودآوری شرکتها. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد مشهد.
28- مرادی، م؛ نجّار، م. (1392). بررسی رابطه بین مازاد سرمایه در گردش و مازاد بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 20، شماره 2، صص 109-132.
29- مدهوشی، م؛ اصغرنژاد امیری، م. (1388). سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکتها. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 16، شماره57، صص 101-116.
30- مهرگان، ن؛ اشرفزاده، ح. (1387). اقتصاد سنجی پانل دیتا. چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقات تعاون.
31- نمازی، م؛ ابراهیمی، ش. (1388). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی جاری و آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه تحقیقات مالی، شماره چهارم، صص 10-22.
32- نوو، ر. (1390). مدیریت مالی. ترجمه جهانخانی، ع؛ پارسائیان، ع، جلد دوم، چاپ پانزدهم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
33- نوو، ر. (1389). مدیریت مالی. ترجمه جهانخانی، ع؛ پارسائیان، ع، جلد اول، چاپ شانزدهم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
34- نیکومرام، ه؛ رهنمای رودپشتی، ف؛ هیبتی، ف. (1386). مبانی مدیریت مالی. جلد اول، انتشارات ترمه.
35- همتی، ح؛ معین الدین، م؛ مظفری شمسی، م. (1389). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای غیر مالی. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال دوم، شماره 7، صص 23-48.
فهرست منابع انگلیسی
1- Abdul Raheman and Mohamed Naser. (2007). Working Capital Management and Profitability - Case of Pakistan Firms. International Review of Business Research Papers, Vol. 3, No. 1, pp. 279-300.
2- Adeleke. Omolade, Mukolu. M .O. (2013). Working Capital and Organization Performance in Nigeria. International Journal of Business and Management Invention, Vol. l2, pp. 26-35.
3- Bontis, N. (1998). Intellectual Capital: an Exploratory Study that Develops Measures and Models. Management Decision, Vol. 36, No. 2, pp. 63-76.
4- Bontis, N., Crossan, M. and Hulland, J. (2002). Managing an Organizational Learning System by Aligning Stocks and Flows of Knowledge. Management of Innovation and New Technology Research Center, pp.1-31.
5- Bozbura, F. Tunc. (2004). Measurement and Application of Intellectual Capital in Turkey. The Learning Organization, Vol. 11, No .4/5, pp. 357-367.
6- Bontis, N., W, C, C and Richardson, S. (2000). Intellectual Capital and Bussiness Performance in Malaysian Industries. Journal of Intellectual Capital, Vol. 1, No. 6, pp. 457-468.
7- Bontis, N. (2001). Assessing Knowledge Assets: A Review of the Models Used to Measure Intellectual Capital. International Journal of Management Reviews, Vol. 3, N. 1, pp. 41-60.
8- Brooking A. (1996). Intellectual Capital: Core Assets for the Third Millenium Enterprise. Thomson Business Press, London.
9- Bose, R. (2004). Knowledge management metrics, industrial management and data systems. Vol. 104, No. 6, pp. 457-468.
10- Chen, J. Z. (2004). Measuring Intellectual Capital: a new model and empirical study. Journal of Intellectual Capital, Vol. 5, No. 1, pp. 195-212.
11- Chen, M. Chin, Cheng, s, J. and Hwang, y. (2005). An Empirical Investigation of the Relationship between Intellectual Capital and Firms Market Value and Financial Performance. Journal of Intellectual Capital, Vol. 6, No. 2, pp. 159-176.
12- Choong, k. (2008). Intellectual capital: definitions, categorizations and reporting models. Journal of Intellectual Capital, vol. 9, No. 4.
13- Deloof. M. (2003). Does Working Capital Management Affects Profitability of Belgian Firms?. Journal of Business Finance & Accounting, Vol. 30, No.3& 4, Pp. 573-587.
14- De Wet J.H & E.Du Toit. (2007). Return on Equity: A popular, But Flawed Measure of Corporate Financial Performance. SAJBM, 38(1), pp.59-69.
15- Edvinsson, L. (1997). Developing Intellectual Capital at Skandia. Long Range Planning, Vol. 30, No. 3, pp. 366-373.
16- Edvinsson L & Malone M. (1997). Intellectual Capital: Realizing Your Company’s true Value by Findings its Hidden Brainpower. Harper Business, New York.
17- Glichli, B, Moshabaki, A. (2006). The Role of Social Capital in Intellectual Capital. Journal of Knowledge Management, 19(57), pp. 125-147. (In Persian)
18- Gundavelli, V. (2006). 7 Steps to Elevating Working Capital Performance. Financial Executive, Vol. 22, No. 4, pp. 52-54.
19- Garcia, J, P, Martinez, t, Martinez, p. (2007). Effects Working Capital Management on SME Profitability. Journal of Management Finance, Vol. 3, No. 2, pp. 164-177.
20- Ghassan AL Taleb & et al. (2010). The Determinants of Effective Working Capital Management Policy. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol. 2, No. 4, pp. 248-264.
21- Kaufmann and Schneider. (2004). The Role of Information Technology in the Organization: a review, model and assessment. Journal of management, Vol. 27, 3, pp. 313-346.
22- Kang J., K. Kim and W. Henderson. (2002). Economic Value Added (EVA): A Financial Performance Measure. Journal of Accounting and Finance Research, 10(1), pp. 48-60.
23- Kumardutta. S. (2007). Better Inventory Management through Exchange Curves. The Icfai Journal of Operations Management, Vol. 6, No. 3, pp.18-28.
24- Kin Hang Chan. (2009). An Empirical Study of Firms in the Hang Seng Index, Effect of Intellectual Capital Organizational Performance. Vol. 16, No. 1, pp. 4-21.The Current issue and full text archive of this journal is available at: www.Emeraldinsight.com/0969-647.htm
25- Lazaridis. I and Tryfonidis. D. (2006). Relationship between Working Capital Management and Profitability of Listed Firms in the Athens Stock Exchange. Journal of Financial Management and Analysis, Vol. 19, No. 1, pp. 1-12.
26- Marr, Bernard & Danka Starovis. (2004). Understanding Corporate Value: Managing and Reporting Intellectual Capital. www.cimaglobe.com/cps/rde/xbcr/SID- OAAAC, pp. 564-569.
27- Marr. Bernard, Gianni. Schuma and Andy. Neely. (2004). Intellectual Capital Defining Key Performance Indicators for Organization Knowledge Assets. Business Process Management Journal, Vol. 10, No .5, pp. 551-569.
28- Marr B, Schiuma G, Neely A. (2004). Intellectual Capital- defining key performance indicators for organizational knowledge assets. Business Process Management Journal, Vol. 10, No. 5, pp. 551-569.
29- Marr, B. (2004). Measuring and Benchmarking Intellectual. Bench marketing: an International Journal, Vol. 11, No. 6, pp. 559-570.
30- Michalski.G. (2003). Small and Medium Enterprise Accounts Receivable Management with Value of Liquidity in View. Finansowe Aspekty Funkcjonowania Malychi Srednich Przedsiebiorstw, pp. 357-369.
31- Pablos, Particia Ordonez de. (2002). Evidence of Intellectual Measurement from Asia, Europe and the Middle East. Journal of Intellectual Capital, Vol. 3, No. 3, pp. 287-302.
32- Pablos, Particia Ordonez de. (2003). Intellectual Capital Reporting in Spain: A Comparative view. Journal of Intellectual Capital, Vol. 4, No. 1, pp. 61-81.
33- Pulic A. (2000) .MVA and VAICTM Analysis of Randomly Selected Firms from FTSE250. Austrian Intellectual Capital Research Center, Graz - London.
34- Pulic A. (2004). Intellectual Capital- Does It Create or Destroy Value?. Measuring Business Excellence, Vol. 8, No.1, pp. 62-68.
35- Roos G. and Roos J. (1997). Measuring Your Company’s Intellectual Performance. Long Range Planning, Vol. 30, No. 3, pp. 413-426.
36- Sanchez. M-Canizares Sandra, Angel Ayuso Munoz Miguel, Lopez- Guzman Tomas. (2007). Organizational Culture and Intellectual Capital: a new model. Journal of Intellectual Capital, Vol. 8, No. 3, pp. 409-430.
37- Seetharaman, A. Sooria, H., H., B., Z. and Saravanan, A. S. (2002). Intellectual capital accounting and reporting in the knowledge economy. Journal of Intellectual Capital, Vol. 3, No. 2, pp. 128-148.
38- Stewart T. (1997). Intellectual Capital: The New Wealth of Organization. Doubleday/Currency, New York, NY.
39- Stewart T. A. (1997). Intellectual Capital: The New Wealth of Organization. Nicholas Brealey, London.
40- Sveiby, K. E. (2005). Measuring models for intangible assets and intellectual capital. Available on: http://www.sveiby.com/articles/measure IntangAss.
41- Talukdar, Abhijit. (2008). what is intellectual capital? And why it should be measured? Available at: www.ATTAINIX.COM.4.vasile, Bogdan.
42- Tan, H. P., Plowman, D., Hancock. (2007). Intellectual Capital and Financial Returns of Firms. Journal of Intellectual Capital, No. 1, pp. 76-95.
43 - Ul Rehman. W, Ur Rehman. H, Usman.M, Asghar. N. (2012). A Link of Intellectual Capital Performance with Corporate Performance: comparative study from Banking Sector in Pakistan. International Journal of Business and Social Science, Vol. 3, No. 12, pp. 313-321.
44- Westphalen, S. (1999). Reporting on Human Capital: Objectives and Trends. Paper Presented at the International Symposium Measuring Reporting Intellectual Capital: Experience, Issues OECD, Amsterdam.
45- Yaffee, R. (2003). A Primer for Panel Data Analysis. New York University Information Technology Services. Available at: http://www.nyu.edu/its/pubs/connect.