فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه........................................................................................................................... 3
2-1- تبیین موضوع تحقیق................................................................................................... 4
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق .......................................................................................... 6
4-1- انگیزه پژوهشگر......................................................................................................... 7
5-1- اهداف تحقیق.............................................................................................................. 7
6-1- تبیین فرضیه های تحقیق............................................................................................. 8
7-1- مدل تحقیق.................................................................................................................. 9
8-1- متغیرهای تحقیق.......................................................................................................... 10
9-1- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش.............................................................. 10
10-1- قلمرو تحقیق............................................................................................................. 12
فصل دوم: پیشینه تحقیق
1-2- مبانی نظری پژوهش درباره فرهنگ سازمانی............................................................. 14
2-2- مبانی نظری پژوهش درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات......................................... 21
3-2- پیشینه پژوهش............................................................................................................ 35
فصل سوم: روش اجرا
1-3- مقدمه ......................................................................................................................... 45
2-3- روش تحقیق ............................................................................................................... 45
3-3- معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات ..................................................................... 46
4-3- جامعه آماری مورد تحقیق .......................................................................................... 47
5-3- نمونه و نمونه گیری.................................................................................................... 47
6-3- برآورد حجم نمونه..................................................................................................... 48
7-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها...................................................................................... 48
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
1-4- مقدمه........................................................................................................................... 51
2-4- تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................ 52
3-4- اطلاعات عمومی......................................................................................................... 53
4-4- آزمون مدل اندازه گیری ............................................................................................ 57
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1-5-مقدمه ........................................................................................................................... 69
2-5- نتایج تحقیق................................................................................................................. 69
3-5- نتیجه کلی.................................................................................................................... 72
4-5- محدودیتها و مشکلات پژوهش................................................................................... 72
5-5- پیشنهادهای پژوهش.................................................................................................... 73
منابع ...................................................................................................................................... 74
چکیده انگلیسی..................................................................................................................... 82
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول (4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب جنس و سن......................................... 53
جدول (4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رده های سنی....................................... 54
جدول (4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل........................................ 54
جدول (4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رسته شغلی........................................... 55
جدول (4-5) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب سابقه خدمت........................................ 55
جدول (4-6) بارهای عاملی، باقیمانده و وزن...................................................................... 56
جدول (4-7) پایایی ترکیبی و جذر میانگین واریانس........................................................ 57
جدول (4-8) آزمون فرضیات............................................................................................... 58
جدول (4-9) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به عملکرد..................................... 59
جدول (4-10) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و امید به تلاش...................................... 59
جدول (4-11) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و هنجار ذهنی...................................... 60
جدول (4-12) خروجی PLS بین تمایل به رفتار و تسهیل شرایط..................................... 60
جدول (4-13) بررسی تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین امید به
عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه............................................................................ 62
جدول (4-14) بررسی میزان تأثیر سن و جنسیت بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
امید به عملکرد و تمایل رفتاری استفاده از رایانه.................................................................. 63
جدول (4-15) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه..................................................................... 64
جدول (4-16) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط
بین امید به تلاش و تمایل رفتاری استفاده از رایانه............................................................. 64
جدول (4-17) بررسی تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
هنجار ذهنی و تمایل رفتاری استفاده از رایانه....................................................................... 65
جدول (4-18) بررسی میزان تأثیر سن، جنسیت و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط
بین هنجار ذهنی وتمایل رفتاری استفاده از رایانه................................................................. 66
جدول (4-19) بررسی تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین تسهیل
شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه................................................................................ 67
جدول (4-20) بررسی میزان تأثیر سن و تجربه بعنوان فاکتورهای واسطه ای ارتباط بین
تسهیل شرایط و تمایل رفتاری استفاده از رایانه.................................................................... 67
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار (4-1): توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنس..................................................... 53
نمودار (4-2): مدل ساختاری .............................................................................................. 61
منبع:
منابع فارسی:
احمدی ده قطب الدینی، محمد. (1389). روابط ساختاری بین سازه های مدل پذیرش فناوری دیویس. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم، صص 142-129.
احمدی، مصطفی. (1381). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات (IT)، سیستمهای اطلاعاتی(IS) بر سهم بازار،دسترسی به منابع وزمان انجام کارها،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس،دانشکده علوم انسانی،تهران.
آقاجانی، حسینعلی و کجوری، داوود. (1383). مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم نظریات و کاربردها، چالوس، دانشگاه آزاد ص 154- 153.
اکبری، محسن و اسماعیل زاده، محمد. (1392). بررسی رابطه بین ویژگی های شغل و شاغل با میزان استفاده از فناوری اطلاعات (مطالعه موردی یک مرکز تحقیقاتی-آموزشی-مشاوره ای)، بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 19، صص 23-5.
ایران نژاد، مهدی. (1382). "روش های تحقیق در علوم اجتماعی". چاپ دوم، تهران، نشر مدیران.
ایمانی محمد نقی، شریفی اصغر، وفامنش فاطمه. (1390). بررسی رابطه بین استفاده کارکنان از فناوری اطلاعات (IT) با بهره وری آنان (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین). فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره 7، صص: 58-49.
برزه کار، حسین و همکاران. (1392). مطالعه عوامل سازمانی مؤثر در بکارگیری فناوری اطلاعات توسط مدیران میانی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 7، شماره 2، خرداد و تیر، صص 132-123.
بشلیده، کیومرث. (1392). روشهای پژوهش و تحلیل آماری مثال های پژوهشی با SPSS و Amos. انتشارات دانشگاه شهید چمران، ویراست 16، صص 360-349.
بهاری، نادر و همکاران. (1389). بررسی نقش فناوری اطلاعات وارتباطات (ICT) دربهبودمدیریت فرهنگی. فصلنامه دانش شناسی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات، سال سوم، شماره 10، صص. 15-1.
بهنامی، ژوزف. (1383). فناوری و فرهنگ. نشریه تدبیر، شماره 150، ص 82.
تدین، شبنم، تهرانی، مهدی. (1380). مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص 532- 521.
حیدریه، سید عبداله و همکاران. (1392). شبیه سازس مدل پذیرش فناوری در بانکداری ایران با رویکرد پویایی شناسی سیستم (مورد مطالعه: بانک رفاه). فصنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1، صص 98-67.
خاکی، غلامرضا. (1382). "روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی". تهران، انتشرات بازتاب.
رابینز، استیفن. (1382). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپ ششم، ص372.
رضائی، علی. (1384). فن آوری اطلاعات و ارتباطات. مجله جهان اقتصاد، شماره 154، ص35.
روشندل اربطانی، طاهر و صابر، منوچهر. (1391). ارتباط میان فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات و آسیب های فرهنگی اینترنت. مطالعات میان رشته ای در رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره دوم، پاییز و زمستان، صص 128-109.
زنجیرچی، محمود، و همکاران. (1391). مدل پذیرش تکنولوژی توسعه یافته جهت اثربخشی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیک (مطالعه موردی: شعب بانک تجارت شهرستان یزد). مجله مدیریت بازاریابی، شماره 16، صص 14-1.
زنگی آبادی، علی، حسینی رحمان، علی. (1388). تحلیل فضایی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای جهان. جغرافیا و مطالعات محیطی، دوره 1، شماره 1، صص. 82-63.
سرداری، الف. (1383). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در مراکز علمی-پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شهر تهران. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار-دانشگاه شاهد، سال یازدهم، شماره 5، صص. 55-45.
سلطانی محمدرضا، بردبارشرامین محمدحسین، هوشنگی مهدی. (1390). بررسی تطبیقی ارزش های فرهنگ سازمانی از دیدگاه کارکنان یک سازمان نظامی. پژوهش های مدیریت منابع انسانی بهار و تابستان، شماره 3، پیاپی 9، ص 73.
شاعیدی، علی. (1390). نقش تکنولوژی اطلاعاتی در تکنولوژی فرهنگی با محوریت توسعه فرهنگ اسلامی-ایرانی. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، شماره 5، صص. 51-45.
صرافی زاده، اصغر. (1383). فناوری اطلاعات در سازمان IT، انتشارات میر،چاپ اول.
عسگریان، محمد. (1388). مفهوم شناسی فرهنگ سازمانی. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال ششم، شماره 24، صص: 124-101.
فنایی، اعظم و امیرخانی، امیر حسین. (2008). بررسی چالشها و مشکلات مدیران IT در ایران. پایگاه مقالات علمی مدیریت www.system.parsiblog.com.
قاضی نوری، سیدسپهر، سرآبادانی، ابوالقاسم، فرازکیش، مهدیه. (1391). استخراج راهبرد ملی فناوری اطلاعات در حوزه دانشگاهی. پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، دوره 16، شماره 3، پیاپی 76، صص 201-175.
قربانی زاده، وجه اله، حسن نانگیر، سیدطه، رودساز، حبیب. (1392). فراتحلیل عوامل موثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در ایران. پژوهش های مدیریت در ایران (مدرس علوم انسانی)، دوره 17، شماره 2، پیاپی 79.
قوچانی، فرخ، بدری زاده، مریم. (1390). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار سیستم های اطلاعات. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 7، صص. 95-81.
کرمی، مرتضی، ابراهیمی کوشک مهدی، سمیه. (1392). گونه های غالب و غایب فناوری اطلاعات در آموزش پزشکی و چالش های پیش روی آن. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دوره دهم، شماره دوم، صص 80-65.
کوچکی سیاه خاله سر، مروارید، قیومی، عباسعلی، حسن مرادی، نرگس. (1391). بررسی فرهنگ سازمانی (مدل کویین) با امکان پذیری استقرار مدیریت دانش در شرکت انتقال گاز ایران. مشاوره شغلی و سازمان. پاییز. دوره 4، شماره 12، صص 124-101.
گودرزی، اکرم. (1381). اصول و مبانی و نظریه ها جو و فرهنگ سازمانی، جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، ص 34.
لگزیان، محمد، مرتضوی، سعید، رجب زاده، محسن. (1390). تاثیر عوامل موثر بر پذیرش خدمات دولت الکترونیک از سوی کاربران با استفاده از الگوی UTAUT. فرآیند مدیریت توسعه، دوره 24، شماره 78، صص 20-3.
محسنی، منوچهر. (١٣٨٠). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
محمودی، مهدی. (1384). نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، نشریه تدبیر، شماره 160، ص 29.
مشبکی، اصغر، خلیلی شجاعی، وهاب. (1389). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمان ها (CSR) (وزارت نیرو بعنوان مورد). جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و یکم، شماره چهارم، پیاپی 40، صص 56-37.
معلق، مرتضی، عمید، امین، رضاییان، علی. (1388). بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی موفقیت پیاده سازی سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمان. سیستم های برنامه ریزی منابع انسانی. صص7-6.
منوریان، عباس، شیرین، علی. (1382). رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی. فرآیند مدیریت و توسعه، دوره 17، شماره1، صص 50-46.
مهربان، شیرین. (1383). فرهنگ سازمانی و توسعه. نشریه تدبیر، شماره 148، صص 45-43.
میر سپاسی، ناصر. (1377). مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ پنجم، تهران، ناشر مولف، ص 49.
هافکین، نانسی و تاگارت، نانسی. (1383). تحلیلی بر جنسیت و فناوری اطلاعات در کشورهای درحال توسعه، ترجمه شعبانعلی فمی و دیگران، دانشگاه الزهراء، تهران، ص25.
یعقوبی، نورمحمد، شاکری، رویا. (1387). مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 11، صص 44-21.
منابع انگلیسی
Abdul Rashid M.Z., Sambasivan M., Abdul Rahman A. (2004). The influence of organizational culture on attitudes toward organizational change. The Leadership & Organization Development Journal, Vol. 25, No. 2, pp. 161-179.
Al-Gahtani S.S., et al. (2007). Information technology (IT) in Saudi Arabia: Culture and the acceptance and use of IT. Information & Management, Vol. 44, pp.681–691.
Berce J., et al. (2008). eGovernance: Information and Communication Technology, Knowledge Management and Learning Organisation Culture. Informatica, Vol. 32, pp. 189-205.
Callivan M., Srite M. (2005). Information technology and culture: Identifying fragmentary and holistic perspectives of culture. Information and Organization, Vol.15, pp. 295-338.
Cardon PW., Marshall BA. (2008). National culture and technology acceptance:the impact of uncertainty avoidance. Issues in Information Systems, Vol. 4, No. 2, pp. 103-110.
Claver E., et al. (2001). The performance of information system through organizational culture. Information Technology & People, Vol. 14, No. 3, pp. 247-260.
Cooper RB. (1994). The Intertial Impact of Culture on IT Implementation. Information and Management. Vol. 27, No.1, pp.17-31.
Guo Z, D’Ambera J. (2009). The Influence of National and Organizational Cultures on Technology Use: An Exploratory Study within a Multinational Organizational Setting. Journal of Global Information Management, Vol. 17, No. 4, pp. 74-94.
Heidari, M. (2013). Impact of Organizational Processes and InformationTechnology on Implementation of Marketing Strategies (Case Study Branches of Keshavarzi Bank In Tehran). Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, Vol. 5, No. 2, pp. 670-680.
Hofstede, G. (2001). Culture Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and organizations across nations. Sage Publications, Second Edition.
Huang M. (2012). Key User Knowledge, Attitude and IT Performance: The Moderating Effect of Organizational Culture. Procedia Engineering, Vol.29, pp. 1824- 1829.
Indeje W.G., Zheng Q. (2010). Organizational Culture and Information Systems Implementation: A Structuration Theory Perspective. Sprouts: Working Papers on Information Systems, Vol.10, No. 27. http://sprouts.aisnet.org/10-27.
Jackson, S. (2011). Organizational Culture and Information Systems adaption: A three-perspective approach. Information and Organization, Vol. 21, pp. 57-83.
Kalkan, A., Erdil, O., Çetinkaya, Ö. (2011). The relationships between firm size, prospector strategy, architecture of information technology and firm performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 24, pP.854-869.
Li-Hua, R.., Wilson, J., Aouad, G. & Li, X. (2011). Strategic aspects of innovation and internationalization in higher education The Salford PMI2 experience”, Journal of Chinese Entrepreneurship, Vol. 3, No. 1, pp. 8-23.
Luu TT., and Venkatesh S. (2010). Organizational culture and technological innovation adoption in private Hospitals. International Business Research, Vol. 3, No. 3, pp. 144-153.
Nickels DW., Janz B.D. (2010). Organizational Culture: Another Piece of the IT-Business Alignment Puzzle. Journal of Information Technology Management Vol. XXI, No. 3, pp. 1-14.
Norris AE. (2005). Path analysis. In B.H. Munro Statistical Methods for Health Care Research (5th edition). Philadelphia, PA: J.B. Lippincott Company. P.382.
Pliskin N., RommT., et al. (1993). Presumed Versus Actual Organizational Culture: Managerial Implications for Implementation of Information Systems. The Computer Journal, Vol. 36, No. 2, pp.143-152.
Romm T, Pliskin N, et al. (1991). Identifying Organizational Culture Clash in MIS Implementatio. Ormation and Management. Vol. 21, No.2, pp. 99-109.
Shaukat M., Zafar J. (2010). Impact of Sociological and Organizational Factors on Information Technology Adoption: An Analysis of Selected Pakistani Companies. European Journal of Social Sciences, Vol. 13, No. 2, pp. 305-320.
Stephen p. Robbins, 1997, “ Essentials of organizational Behavior” , fifth edition, Prentice Hall International. Inc. pp: 54,115.
Straub, DW. (1994). The Effect of Culture on IT Diffusion: E-Mail and Fax in Japan and the U.S. Information Systems Research. Vol. 5, No.1, pp. 23-47.
Thorne SE, Kazanjian A, MacEntee MI. (2001). Oral health in long-term care - The implications of organizational culture. Journal of Aging Study. Vol. 15, No. 3, pp. 271-283.
Trice H and Beyer J. (1993). The cultures of work arganizations. Englewood cliffs, NJ: prentice Hall.
Zhang J. (2007). A cultural look at information and communication technologies in Eastern education. Education Tech Research Dev, Vol. 55, pp. 301–314.
Venkatesh V., Davis FD. (2000). A theoretical extension of the technology acceptance model: four longitudinal field studies. Management Science, Vol. 46, pp. 186–204.
Venkatesh V., Morris MG., et al. (2003). User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Quarterly, Vol.27, pp. 425–478.
Wang S., Yeoh W. (2009). How does Organizational Culture Affect IS Effectiveness: A Culture-Information System Fit Framework. International Conference on Electronic Commerce and Business Intelligence. DOI 10.1109/ECBI.2009.127. pp. 67-70.