فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
چکیده.................................................................................................................................................................................................
فصل اول : کلیّات تحقیق
مقدمه .....................................................................................................................................................................................
بیان مسئله ............................................................................................................................................................................
ضرورت و اهمیت تحقیق ....................................................................................................................................................
اهداف تحقیق ........................................................................................................................................................................
سوالات تحقیق ......................................................................................................................................................................
چهارچوب نظری تحقیق .....................................................................................................................................................
فرضیه های تحقیق ..............................................................................................................................................................
تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ...................................................................................................................................
قلمرو تحقیق .........................................................................................................................................................................
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1) بخش اول:عملکرد شرکت ها .......................................................................................................................................
2-1-1) مقدمه ................................................................................................................................................................................
2-1-2) تشریح مفهوم عملکرد......................................................................................................................................................
2-1-3) تعریف ارزیابی عملکرد.....................................................................................................................................................
2-1-4) اهمیت ارزیابی عملکرد...................................................................................................................................................
2-1-5) فرایند ارزیابی عملکرد......................................................................................................................................................
2-1-6) اندازه گیری عملکرد........................................................................................................................................................
صفحه
1
3
5
7
8
9
9
17
17
21
24
25
25
26
27
27
27
عنوان
2-1-7) طبقه بندی سنجه های اندازه گیری عملکرد............................................................................................................
2-1-8) مدل های ارزیابی عملکرد ..............................................................................................................................................
2-1-8-1) سیستم اندازه گیری عملکردAMBITE...........................................................................................................
2-1-8-2) فرایند الگوسازی...........................................................................................................................................................
2-1-8-3) سیستم اندازه گیری عملکرد ECOGRAL....................................................................................................
2-1-8-4) الگوی کارت امتیازی متوازنBCS..........................................................................................................................
2-1-8-5) مدل الگوی بالدریجMB............................................................................................................................................
2-1-9) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل ..................................................................................................................
2-1-10) عملکرد بازرگانی ............................................................................................................................................................
2-1-11) عملکرد بازار.....................................................................................................................................................................
2-1-12) عملکرد مالی....................................................................................................................................................................
2-1-13) سنجش عملکرد بازرگانی..............................................................................................................................................
2-2) بخش دوم:مزیّت رقابتی .................................................................................................................................................
2-2-1) مفهوم مزیّت رقابتی.........................................................................................................................................................
2-2-2) نظریه های مزیّت رقابتی.................................................................................................................................................
2-2-2-1) نظریه های سازمان صنعتی( I/O) ودیدگاه پورتر .............................................................................................
2-2-2-2) نظریه مبتنی بر منبع(RBV) ................................................................................................................................
2-2-2-3) نظریه شومپترین..........................................................................................................................................................
2-2-3) پنج نیروی رقابتی پورتر جهت تجزیه و تحلیل رقابت .............................................................................................
2-2-4) تحلیل زنجیره ارزش و فعالیت های سازمانی..............................................................................................................
2-2-5) عوامل تاثیر گذار ملّی در مزیّت رقابتی جهانی........................................................................................................
صفحه
28
29
29
31
32
33
40
41
44
47
48
49
54
55
60
60
63
65
66
71
72
عنوان
2-2-6) شرایط عاملی .....................................................................................................................................................................
2-2-7) شرایط تقاضای داخلی......................................................................................................................................................
2-2-8) صنایع حمایتی و مرتبط .................................................................................................................................................
2-2-9) ساختار و استراتژی شرکت و رقابت .............................................................................................................................
2-2-10) الگوی جامع مدیریت استراتژیک ...............................................................................................................................
2-3) بخش سوم:استراتژی های بازاریابی...........................................................................................................................
2-3-1) مفهوم بازاریابی .................................................................................................................................................................
2-3-2) تفاوت فروش با بازاریابی .................................................................................................................................................
2-3-3) وظایف مدیریت بازاریابی..................................................................................................................................................
2-3-4) بازاریابی دست آوردی .....................................................................................................................................................
2-3-5) آمیخته بازاریابی ...............................................................................................................................................................
2-3-5-1) چهار سی (C4) ...........................................................................................................................................................
2-3-5-2) عناصر تشکیل دهنده(P4) ......................................................................................................................................
2-3-6) محصول...............................................................................................................................................................................
2-3-7) تصمیم گیری در باره صفات کالا ..................................................................................................................................
2-3-8) قیمت..................................................................................................................................................................................
2-3-9) عوامل موثرهنگام تعین قیمت.......................................................................................................................................
2-3-10) توزیع ...............................................................................................................................................................................
2-3-11) تبلیغ................................................................................................................................................................................
2-4) بخش چهارم:منابع و قابلیت ها ...................................................................................................................................
2-4-1) تعریف و مفهوم منابع شرکت ........................................................................................................................................
صفحه
73
74
76
76
77
78
79
79
80
82
83
84
85
86
89
94
95
98
103
107
108
عنوان
2-4-2) انواع منابع...........................................................................................................................................................................
2-4-3) رویکرد مبتنی بر منابع.....................................................................................................................................................
2-4-4) تحقیقات انجام شده در رویکرد مبتنی بر منابع.........................................................................................................
2-4-5) چند مدل نمونه از رویکرد مبتنی بر منبع .................................................................................................................
2-4-6) تعریف قابلیت های شرکت ............................................................................................................................................
2-4-7) انواع قابلیت های شرکت ................................................................................................................................................
2-4-8) نقش قابلیت های سازمانی در ایحاد مزیت رقابتی.....................................................................................................
2-5) بخش پنجم:پیشینه ........................................................................................................................................................
2-5-1) تحقیقات انجام شده در مورد موضوع تحقیق ............................................................................................................
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه ......................................................................................................................................................................................
3-2) فرایند اجرای تحقیق..............................................................................................................................................................
3-3) روش اجرای تحقیق...............................................................................................................................................................
3-4) جامعه و نمونه آماری.............................................................................................................................................................
3-5) روش و ابزار جمع آوری اطلاعات........................................................................................................................................
3-6) روایی و پایایی پرسشنامه......................................................................................................................................................
3-6-1)روایی پرسشنامه..................................................................................................................................................................
3-6-2) پایایی پرسشنامه................................................................................................................................................................
3-7) روش تجزیه و تحلیل داده ها...............................................................................................................................................
صفحه
108
111
119
123
125
126
127
129
130
140
140
141
141
142
143
143
143
144
عنوان
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
4-1) مقدمه........................................................................................................................................................................................
4-2) توصیف نمونه آماری ............................................................................................................................................................
4-3) توصیف متغیر های تحقیق .................................................................................................................................................
4-3-1) منابع شرکت .....................................................................................................................................................................
4-3-2) قابلیت های شرکت ..........................................................................................................................................................
4-3-3) استراتژی های بازاریابی ..................................................................................................................................................
4-3-4) مزیت رقابتی .....................................................................................................................................................................
4-3-5) عملکرد مالی.......................................................................................................................................................................
4-3-6) عملکرد بازار........................................................................................................................................................................
4-4) آماراستنباطی ........................................................................................................................................................................
4-5) برآورد و آزمون مدل ساختاری تحقیق ............................................................................................................................
4-6) سنجش مدل اندازه گیری هریک از متغیرها .................................................................................................................
4-7) آزمون فرضیه های تحقیق....................................................................................................................................................
فصل پنجم: بحث ، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه ......................................................................................................................................................................................
5-2) نتیجه گیری............................................................................................................................................................................
5-2-1) نتایج آمار توصیفی ..........................................................................................................................................................
5-2-2) نتایج آماراستنباطی..........................................................................................................................................................
5-3) پیشنهاد بر اساس یافته های تحقیق ...............................................................................................................................
5-4) محدودیت های تحقیق .......................................................................................................................................................
صفحه
148
148
153
153
154
155
156
157
158
159
161
166
178
180
180
180
183
186
187
عنوان
5-5) پیشنهاد برای تحقیقات آینده ............................................................................................................................................
منابع
منابع فارسی .....................................................................................................................................................................................
منابع انگلیسی ...................................................................................................................................................................................
پیوست ها
پیوست الف : پرسشنامه .................................................................................................................................................................
پیوست ب: خروجی LISREL برای مدل تحقیق .......................................................................................................................
پیوست پ : پایایی پرسشنامه.........................................................................................................................................................
پیوست ت : جدول آزمون همبستگی بین متغیر ها..................................................................................................................
صفحه
187
189
193
199
203
214
222
منبع:
منابع فارسی:
- اله وردی، مصطفی،(1391)، "بررسی تاثیر بازارگرایی صادرات و مزیّت رقابتی بر عملکرد صادرات" ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی.
- امینی زاده ، سعید، (1385) ، " ارائه نتایج برنامه ریزی استراتژیک بر اساس کارت امتیازی متوازن در شرکت لوله سازی اهواز" تهران ، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک ، ص 21-1 .
- ایران زاده ، سلیمان و برقی ، امیر ،(1388)، " الگوهای ارزیابی عملکرد سازمان " ، تهران ، انتشارات فروزش.
- آرمسترانگ ، مایکل،(1385)،"مدیریت عملکرد و راهبردهای کلیدی و راهنمایی عملی " ، ترجمه دکتر سعید صفری و امیر وهابیان ، تهران ، انتشارات جهاد دانشگاهی .
- پورتر، مایکل،( 1384)، " استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا"، مجیدی، جهانگیر و مهرپویا، عباس، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم،تهران.
- پورتر ، مایکل، (1387)، "استراتژی های رقابتی " ترجمه جهانگیر مجیدی عباس مهرپویا ، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
- پورجهانی، رضا، (1388)، "بررسی عوامل تعیین کننده موفقیت سازمان ها بر اساس رویکرد مبتنی بر منابع" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
- ثنایی، مصطفی،(1391)،" شناسایی و الویت بندی شاخص های موثر بر استراتژی های بازاریابی با رویکرد FMCOM" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد قزوین.
- چیرانی، ابراهیم و شهنازی، مریم و علیزاده، سحر، (1391)، " نقش بازاریابی درونی در بهبود عملکرد بازرگانی بانک های خصوصی" ، چهارمین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، ص 12- 1.
- حسن زاده، رقیه، (1391)، " رابطه بین کارآفرینی سازمانی با عملکرد (مالی و غیرمالی) در شرکتهای تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات، واحد رشت.
- حسینی،شمس الدین و احتیاطی، احسان، ( 1385)، "مزیّت رقابتی و اندازه گیری آن، مطالعه موردی متانول ایران"، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال هشتم، شماره 28،ص 193-168.
- خاکی ، غلامرضا،(1390)، "روش تحقیق در مدیریت" ، تهران ، انتشارات بازتاب.
- دفت ، ریچارد ال ، "تئوری و طراحی سازمان" ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی ، جلد اول، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی .
- ده یادگاری، سعید،(1383)،"بررسی ابعاد مزیت رقابتی در شرکت های صادر کننده سنگ های تزئینی و تأثیر این ابعاد بر عملکرد صادراتی شرکت ها"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
- دیوید، فردآر،(1379)، "مدیریت استراتژیک؛ ترجمه پارسائیان ، اعرابی ، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- رهنورد، فرج اله، ( 1382)، "نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیّت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی"، نشریه احیاء، شماره چهارم، 38-15.
- رئیسی ، مرضیه،(1387)، "بررسی رابطه بازارگرایی و استراتژی همگون سازی محصول با عملکرد صادرات"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
- رحیمی ، اکبر،(1385)،" مفاهیم بهره وری و عملکرد"، ماهنامه تدبیر ، شماره 153 .
- رضایی دولت آبادی ، حسین و خائف الهی ، احمدعلی، (1385)، "تعیین میزان تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیت های بازاریابی در صنایع شیمیایی" ، فصلنامه مدرس علوم انسانی،دوره 10، شماره 1، ص 131-161.
- روستا ، احمد و ونوس ، داور و ابراهیمی، عبدالحمید(1389)، "مدیریت بازاریابی" ،انتشارات سمت،تهران.
- زرگریان ، محمد رضا،(1391)، "بررسی رابطه عناصر آمیخته بازاریابی با رفتار خرید مصرف کنندگان آب معدنی" ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان ، واحد پردیس بین الملل.
- سایمونز، رابرت ، ( 1385)، "نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی"، ترجمه مجتبی اسدی، گروه آریانا.
- سکاران، اوما، (1390)، "روش های تحقیق در مدیریت " ، صائبی محمد، شیرازی محمود ، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
- شکوه ، مرسده، (1388)، "بررسی و ارائه آمیخته بازاریابی مناسب در جهت بهینه سازی فروش پودر لاستیک در ایران" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
- شیخان ، علی کاظم و اکبری ، مسلم و فتحی ، علی ،(1388)،" بررسی تاثیر گذاری بازارگرایی و استراتژی های بازاریابی بر عملکرد بانک ها"، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی، تهران، ص 14-1.
- طالعی فر ، رضا و اردکانی ، سعید و زارع، حبیب و حاتمی نسب ، حسن، (1390)، " بررسی عوامل موثر بر بازاریابی محصول جدید در بنگاههای کوچک و متوسط(مطالعه موردی:صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس)"، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
- ظهوری ، قاسم، (1378) ، "کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت"، تهران ، انشارات نشر میر.
- عفتی داریانی ، محمد علی ،(1386)،" مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی"، موسسه توسعه و بهبود مدیریت.
- علی احمدی،علیرضا و الهیاری، احمد، (1382) ،"استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار"، انتشارات تولید دانش، چاپ اول، تهران.
- عیسی زاده، خدیجه، (1389) ، "تاثیر سرمایه فکری بر انعطاف پذیری مالی وعملکرد و شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " ، پایان نامه کارشناشی ارشد، دانشگاه آزاد واحد قزوین .
- غفوری ، سولماز،(1391) ،" بررسی تاثیر استراتژی فروش بر عملکرد مالی شرکت های صنایع غذایی" پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات ، واحد تهران شمال.
- غلامین،راحله،(1390)، "نقش سیستمهای اطلاعاتی در مزیّت رقابتی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط(SME) استان گیلان" ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
- فتحی، سعید ، (1386) ،" تبیین الگوی عوامل مؤثر بر اندازه گیری ارتباط بین فن آوری اطلاعات و عملکرد مالی، شرکت های تجاری "، رویکرد فرا تحلیلی رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس.
- فخیمی آذر ، سیروس و اکبری ونه آباد ، مرتضی و رسولی ، رضا ، (1390) ،" بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی (4P) بر افزایش فروش آبگرمکن تولیدی شرکت قاینار خزر" ، فراسوی مدیریت ، سال چهارم ، ص106-79.
- کاپلان، رابرت و نورتون، دیوید، (1386) ، "همسویی استراتژیک" ، ، ترجمه بابک زنده دل، تهران ، مرکز نشر دانشگاهی.
- کاتلر، فیلیپ، (1390)، "مدیریت بازاریابی" ، اصفهان، انتشارات آموخته.
- کاتلر ، فیلیپ و آرمسترانگ، گری، (1390) ،" اصول بازاریابی "، ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان، انتشارات آموخته.
- کرمپور،عبدالحسین و شریفی ، کیومرث و صفا بخش ،شهلا،(1391) ،" ارائه مدلی برای ارزیابی تاثیر اجزای رویکرد مبتنی بر منابع، بر عملکرد صادراتی بر اساس استراتژی رهبری هزینه در صنعت کانی غیر فلزی" ، نشریه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی،دانشکده تهران، دوره4، شماره 12، ص 128-113 .
- کیگان ، وارن جی ، (1387)، "مدیریت بازایابی جهانی" ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ سوم .
- محمدیان ، محمود و پور غفاری، آزاد، (1389)، "اولویت بندی درجه تاثیر هر یک از عناصر آمیخته بازاریابی بر رفتار خریداران کتاب" ، سومین کنفرانس بین الملل مدیریت بازاریابی.
- مشبکی ، اصغر و صادقیانی ، فرشاد، (1390)، "بررسی نقش نوع محصول مصرفی در ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتریان" ، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی.
- مهری ، علی و خداداد حسینی، حمید ، (1384) ، " طراحی مدل مزیّت رقابتی برای صنعت خودروی ایران"، فصل نامه علمی – پژوهشی پژوهش های مدیریت در ایران، دوره نهم ، شماره دوم ، ص 189-212.
- موسویان، سید جواد ،(1387)، " تاثیر سطوح مختلف ابعاد مدیریت کیفیت فراگیربر عملکرد شرکت های بیمه استان گیلان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
- موون ، جان سی و مینور ، میشل اس(1388)، "رفتار مصرف کننده"،ترجمه عباس صالح اردستانی و محمدرضا سعدی،کتاب آیلار،تهران.
- نور الهی، سمیه و کفاشپور، آذر و حدادیان ، علیرضا،( 1392) ، "بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد بازار به واسطه متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد" ، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، ص17-1.
- نوروز ، حسین، (1390)، "تعیین الویت های سرمایه گذاری مبتنی بر مزیّت های رقابتی در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی" ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان ، واحد پردیس بین الملل.
- نوری نیا، رضا ، ( 1386)، "گرایش به بازار، قلب بازاریابی جدید" ، ماهنامه تدبیر ،شماره 181،ص 36-32.
- وب سایت سازمان صنایع کوچک و شهرک صنعتی ایران،www.isipo.ir .
- هومن ، حیدرعلی، (1390)، "مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل" ، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.
- یوسفی سیاهگورابی،مریم،(1389)،" تجزیه و تحلیل مدل جامع جهت تبیین عملکرد بازار شرکت های تولیدی متوسط و بزرگ استان گیلان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد رشت.
منابع انگلیسی:
- Barney, J.B. , (1986), “Organizational culture: Can it be a source of sustained competitive advantage?”, Academy of Management Review, 11, pp 791-800.
- Barney, J.B. , (1991), “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management, 17 (Special Issue), pp 99-120.
- Brue, S.L. ,(2000),” The Evolution of Economic Thought” , (6th ed.), Dryden Press, Dryden.
- Brumback, GB. , (1988), "Some ideas, issues and perdiction about information management" . public personal management , winter, 387-402.
- Carmeli, A., (2001), “High- and low-performance firms: do they have different profits of perceived core intangible resources and business environment?”, Technovation, 21, pp 661-671.
- Carmona–Moreno , E , Cespedes – lorente , E.J., De Burgos – Jimenez , J,(2004), “Environmental strategies in spanish hotels: contextual factors and performance”, Service Industries Journal , 24(3) PP 101 -130.
- Chan , T. , Cui ,G. , (2004) , "Consumer attitudes toward marketing a transational economy. Journal of consumer marketing" . Vloume21, number 1 , 10-26.
- Charbaghi, Kazen , Lynch , Richard , (1999), “ sustainable competitive advantage: towards a dynamic resource – based strategy” , management decision , vol.37 ,No.1.
- Cheng Ch Cheng HH, (2010) , "Effect of internal Marketing on nurse Job satisfaction and organizational commitment :example of medical centers in southern taiwan " , Journal of nursing research, vol .15.No.49 pp 265 -274.
- Davis .F.Donna, Golicic .L.susan , (2010) , "Gaining competitive advantage in supply chain relationships :the mediating role of Market – oriented IT competence" , J. of the Acad .Mark .SCI . 38: pp56 -70.
- Dreyer , Bent , Kjell ,Gronhang , (2004), “Uncertainty, Flexibility, and Sustained Competitive Advantage” , Journal of Business Research, V.57, pp 484-494.
- Dess and Lumpkin,(2003), “strategic management “ MC Graw –Hill , pp 98 -110.
- De Toni , A , Tonchia, (2003), “Strategic Planning and Firm Competency”, International Journal of Operation and Production management Journal, 23(9), pp 98-119.
- Devinney Timothy M . Pierre J .Richard, George S. Yip , Gerry Johnson , (2004), " Measuring organizational Performance in Management Research : A synthesis of measurement challenges and Approaches" , Australian Graduate school of Management , presented in AOM conference , pp 44 -61.
- Eusebio , R. Andreu , J.l and lopez B.P , (2007) , "Management perception and marketing strategy in export performance: A competitive analysis in Italian and Spanish textile –clothing sector (parts)" , Journal of fashion Marketing and Management VoI , ll No. 01 pp 24 -40.
- Fahy, J., (2000), “The resource-based view of the firm: Some stumbling-blocks on the road to understanding sustainable competitive advantage”, Journal of European Industrial Training, 24, pp 94-104.
- Fahy , J. , (2002) , "the resource – based view of the firm :some stumbling –blocks on the road to understanding sustainable competitive advantage" , Journal of European Industrial Training ,24 , pp 94 -104.
- Foss, N.J. and Knudsen, T., (2003) , “The resource-based tangle: Towards a sustainable explanation of competitive advantage” , Managerial and Decision Economics, 24, pp 291-307.
- Galbreath, J.T, (2004), “Determinants of Firm Success: A Resource-Based Analysis” , Doctor of Philosophy, Curtin University of Technology, Australia.
- Giriffith , D.A, Yalcinkaya , U ., Calanton , R.j. , (2009) , “Do marketing capabilities consistently mediate effects of firm intangible capital on performance across institutional environment?” , Journal of world Business.worBus-406,pp 1-110.
- Gonzalez , Benito Oscar , Gonzalez , Benito Javer, (2005), “ cultural vs . operational Market orientation and objective vs . subjective performance : perspective of production and operations” , Industrial Marketing management , vol . 34, pp797-829.
- Grant, R.M., (2002) , “Contemporary strategy analysis (4th ed.)” Blackwell Publishers, Oxford, England.
- Hall, R., (1992), “The strategic analysis of intangible resources”, Strategic Management Journal, 13, pp 135-144.
- Hao Ma,(2001) “Creation and Preemption for competitive Advantage”, Management Decision, Vol 37.
- Homburg, C, & Pflesser C , (2002) , "A multiple –layer model of market oriented organizational culture: measurement issues and performance outcomes" , Journal of marketing research vol.37 , pp 446 -465.
- Huber, F., Hermann, A., and Morgan, R. E. ,(2001), “Gaining Competitive Advantage through Value Oriented Management” , Journal of Consumer Marketing, 18(1), pp 41-53.
- Haugland, Seven A , Myrtveit ,Ingunn , Nygaard Arne , (2002) , “market orientation and performance in the servise A data development analysis” , journal of Business Research, vol.60, pp1191-1197.
- Hoopes, D.G., Madsen, T.L., Walker, G., (2003), “Guest editors’ introduction to the special issue: Why is there a resource-based view? Toward a theory of competitive advantage”, Strategic Management Journal, 24 (Special Issue), pp 889-902.
- Kevin, Zhengzhou , brown ,B , James , K .Dev,chekitans, (2009), “market orientation ,competitive advantage ,and performance: A demand-based ، Research62” ,p 1063-1070 .
- Leonidou , L.C. , Leonidou, .N. , Fotiadis , T.A. , zeriti , A. , (2013), “Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance”, Tourism management , 35, pp 94-11.
- Lin Chien – Huang , Peng Ching - Huai kao Dannyt , (2008) , "The innovativeness effect of market orientation and learning orientation on business performance”, International journal of man power, vol.29 , No. 8, pp752-772.
- Mathews, J.A.(2002), “A resource-based view of Schumpeterian economic dynamics”, Journal of Evolutionary Economics, 12, pp 29-54.
- Menguc Bulent, Auh seigyoung , shin Eric , (2007), “Transformational ledership and market orientation :Implications for the implementation of competitive strategies and business unite performance”, journal of Business Research , vol.60 , pp314-321.
- Mavondo , Felixt , Chimhanzi , Jacqueline, Stewart , Jillian , (2005), “Learning and orientation market orientation”, European journal of marketing vol 39, No. 11/12, pp 1235-1263.
- Morgan , N. A. Kaleka , A. , Katsikeas , C.S. , (2004) , "Antecedents of export venture performance:A theoretical model and empirical assessment" , Journal of Marketing , 68(1): pp 90 -108.
- Morgan , N.A. Slotegraaf , R. j ,Vorhies D.W , (2009), “Linking marketing capabilities with profit growth”, International Journal of Research in Marketing . Vol.26 , PP 284-293.
- Murray . Y , Janet , Gao Yong , Gevald, Koabe Masaaki, (2011), ”market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantage”, J of the Acad.Mark.SCI.39: pp 259-269.
- Navarro, Antonio. Losada , fernando.Ruzo, Emilio , (2010) , " implications of perceived competitive advantages , and petition of marketing tactics and export commitment on export performance" , Journal of world business. 45 , pp 49 -58.
- Olavarrieta , Sergio, Friedmann , Roberto , (2008), ” market orientation , Knowledge – related resources and firm performance , vol.61, pp623-630.
- Porter, E. Michael , Miller , E. Victor., (1985), "How Information Gives You Competitive Advantage" Harvard Business Review, July-August 63(4) pp 149-160.
- Rechenthin, David, (2004), “Project Safety as a Sustainable Competitive Advantage” , Journal of Safety Research, V.35, pp 297-308.
- Rhee , Jaehoon, Park , Baekyung, Lee C , Dohyung, (2010), ” Drivers of innovativeness and for performance innovative SMS in south korea : mediation of learning orientation“ , Technovation , vol.30, pp65-75.
- Rolstadas , A, (1998), “Enterprise performance measurement” .International Journal of Operations & Production management ,vol.18 ,No.30 pp 473-487
- Sanwheny and Piper , (2002) , " Value creation through enriched marketing operations interface" , Journal of operations management , vol.20 , pp 259-272.
- Shamsuddoha , A.K. , M.yunus , Ali , ( 2006) , "medieated effects of export programs on firm export performance" , Asia pacific Journal of marketing and logistics ,vol.18 No. 2.
- Sin leoy , M, Tes Alan, C., Heungb vincent , C. S yim Ferederic, H.K , (2005) , "An analysis of the relationship between market orientation and business performance in the hotel industry" , hospitality management, Vol. 24 , pp 555 -575.
- Singh , Satyendra , Ashok Ranchhod , (2004) “market orientation and customer satisfaction: Evidence form British machine tool industry”, Industrial marketing management, vol.33, p135-144.
- Solberg, C. A. , & Durrieu F,(2008), “Strategy development in international markets : a two tire approach .International marketing review , Vol.25, No.5 , pp520-543.
- Spanos. Y.E. , Lioukas, S., (2001), “An examination of the causal logic of rent generation: Contrasting Porter's competitive strategy framework and the resource-based perspective”, Strategic Management Journal, 22, pp 907-934.
- Strand , Sampo, (2006), “Patents as a Source of Sustainable Competitive Advantage, Seminar in Business Strategy and International Business” , Helsinki University of Technology.
- Tangen , S ,(2004), “performance measurement: form philosophy to practice .International journal of productivity and performance management” , vol.53 , vo.8 , pp726-737.
- Taylor , Charles R , Kim kyung hoon, Ko Eunju, Park myung Hwan, Kim Dong Ryul, Moon Hak I1, (2008), “Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence form the korean robotics industry”, Industrial marketing management , vol.37, pp825-832.
- Virginia , Serra, Woodford , Keith , Martin ,Sandra, (2005), “Sources of Competitive Advantage in the Uruguayan and New Zealand Beef Industries” , Published in the Proceedings of the Fifteenth International Farm Management Association Congress, Campinas, Brazil, V.2, pp 136-144.
- Wade, M., and Hulland, J., (2004) , “Review: The Resource-based view and information systems research: Review, extension, and suggestions for future research”, MIS Quarterly Vol. 28 No. 1, pp 107-142.
- Welbourne, T.M. , Wright, P.M., (1997), “Which resources matter in initial public offering firms? A longitudinal comparison of five resources’ contributions to firm performance” , Working Paper 97-02, Center for Advanced Human Resource Studies, Cornell University, Ithaca, NY.
- Wheelen , T.L. , Hunger , J.D. , (2000), “Strategic Management” , Prentice Hall International.
- Yilmaz , Burcuselin, (2008) , "Competitive advantage strategies for SMES in tourism sector" . Dokuz Eylul university . Turkey, 106-117.