فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: 1
طرح پژوهش.. 2
1-1- بیان مسئله. 3
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش.. 3
1-3-اهداف تحقیق. 4
1-4- سوال های پژوهش.. 5
1-5- فرضیه های تحقیق: 5
1-6-مدل تحقیق. 6
1-7-جامعه تحقیق: 7
1-8-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش.. 7
1-9-محدودیت های پژوهش.. 8
الف. محدودیت های قابل کنترل: 8
ب. محدودیت های غیرقابل کنترل: 8
فصل دوم: 9
مبانی نظری. 9
بخش اول: مدیریت دانش.. 10
2-1-مقدمه. 11
2-2- مفهوم داده، اطلاعات، و دانش.. 11
2-3 - خصوصیات دانش.. 13
2- 4 - دسته بندی های دانش سازمانی. 14
2- 5 - چرخه حیات مدیریت دانش.. 16
2-5-1 - خلق دانش ( تسخیر یا تولید دانش) 16
2-5-2 -سازماندهی دانش ( اعتبار بخشی دانش) 17
2-5-3- ذخیره دانش ( کدگذاری یا رسمی سازی دانش) 18
2-5-4 -توزیع دانش (تسهیم یا انتقال دانش) 19
2-5-5- کاربرد دانش ( استفاده از دانش) 19
2-6 - نقش و اهمیت دانش.. 20
2-7- ﻋﻮاﻣﻞ تأﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 21
2-8- اصول مدیریت دانش.. 22
2-9- ﻋﻮاﻣﻞ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.. 24
2-9-1- فناوری: 24
2-9-2 - فرآیندها: 24
2-9-3 - افراد: 25
2-9-4 - تعهد راهبردی مستمر: 25
2-10 - دﻻﻳﻞ ﺷﻜﺴﺖ ﭘﺮوژه ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ.. 25
2-11- ﺧﻄﺮ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ. 26
2-11- مزایای مدیریت دانش : 27
2-12- تاریخچه مدیریت دانش.. 28
2-13- تعاریف مدیریت دانش.. 29
2-14- اهداف مدیریت دانش.. 30
2-15- چرخه مدیریت دانش : 30
2-16-مدل پایه های ساختمان دانش.. 33
بخش دوم : یادگیری الکترونیکی. 37
2-17- تاریخچه یادگیری الکترونیکی. 38
2-18- یادگیری الکترونیکی در ایران: 38
2-19- مفهوم و تعریف یادگیری الکترونیکی. 39
2-20- تکامل یادگیری الکترونیکی. 41
2-21- روشهای متفاوت یادگیری الکترونیکی. 43
2-22-مزایای یادگیری الکترونیکی. 47
2-23- معایب یادگیری الکترونیکی. 50
2-24- بخش سوم: تحقیقات انجام شده 53
فصل سوم: 61
روش شناسی پژوهش.. 61
3-1- مقدمه. 62
3-2- روش تحقیق. 62
3-3- روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : 63
3-4- اعتبار و روایی ابزار تحقیق. 64
3-5- مقیاس (ابزار) اندازه گیری. 66
3-6- جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری: 66
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات: 67
فصل چهارم: 68
" تجزیه و تحلیل اطلاعات". 68
4-2-آمارتوصیفی. 69
4-2-1- تحصیلات. 69
4-2-2- سن. 70
4-2-3- نوع استخدام 71
4-2-4- سنوات خدمت. 72
4-2-5- شاخص های توصیفی مؤلفه های پژوهش.. 73
4-3- آمار استنباطی. 74
4-3-1- آیا اکتساب دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 74
4-3-2- آیا ایجاد دانش بر یادگیری ذ در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 75
4-3-3- آیا ذخیره دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنی داری دارد؟ 76
4-3-4- آیا توزیع دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنیداری دارد؟ 77
4-3-5- آیا استفاده از دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنیداری دارد؟ 77
4-3-6- آیا نگهداری از دانش بریادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیر معنیداری دارد؟ 78
4-3-7- آیا فرایندهای مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی در سازمان بازرسی کل کشور تاثیری معنی داری دارد؟ 79
4-3-8- آزمون فریدمن. 80
فصل پنجم: 82
" نتیجه گیری و پیشنهادات". 82
5-1- مقدمه : 83
5-2- فرآیند تحقیق: 83
5-3- نتیجه گیری : 83
5-3-1- نتیجه گیری از فرضیه اصلی: 83
5-3-2- نتیجه گیری از فرضیه فرعی اول: 84
5-3-3 - نتیجه گیری از فرضیه فرعی دوم: 84
5-3-4- نتیجه گیری از فرضیه فرعی سوم: 84
5-3-5- نتیجه گیری از فرضیه فرعی چهارم: 85
5-3-6- نتیجه گیری از فرضیه فرعی پنجم: 85
5-3-7- نتیجه گیری از فرضیه فرعی ششم: 85
5-4- یافته های جانبی. 85
5-5- پیشنهادات. 86
5-5- 1- پیشنهادات مبتنی بر نتایج پژوهش: 86
5-5- 2- پیشنهادات برای پژوهشگران آتی: 86
5-6- موانع و محدودیت های پژوهش: 87
منابع و مآخذ : 93
پیوستها وضمائم 88
فهرست مطالب
جدول شماره 2-1: چهار راهبرد نوناکا و تاکیوچی (1995) در تولید دانش سازمانی. 17
جدول شماره 2-2: ویژگی های اصلی حالات تولید دانش( نوناکا و تاکوچی 1995) 17
جدول 4-1 : فراوانی و درصد فراوانی تحصیلات. 69
جدول 4-2 : فراوانی و درصد فراوانی رده سنی. 70
جدول 4-3 : فراوانی و درصد فراوانی نوع استخدام 71
جدول 4-4 : فراوانی و درصد فراوانی سنوات خدمت. 72
جدول 4-5 : شاخص های توصیفی مولفه های پژوهش.. 73
جدول 4-6 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و اکتساب دانش.. 74
جدول 4-7 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ایجاد دانش.. 75
جدول 4-8 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و ذخیره دانش.. 76
جدول 4-9 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و توزیع دانش.. 77
جدول 4-10 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و استفاده از دانش.. 78
جدول 4-11 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و نگهداری از دانش.. 78
جدول 4-12 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش.. 79
جدول 4-13 : نتایج برازش مدل رگرسیونی بین یادگیری و مدیریت دانش.. 80
جدول 4-14: نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن. 81
فهرست اشکال
شکل شماره 2- 1: داده، اطلاعات، دانش و خرد 12
شکل شماره 2-2: روابط بین دانش شخصی و دانش سازمانی. 15
شکل شماره 2-3: چرخه مدیریت دانش: (پروبست و همکاران، 2000، ص 83 ) 33
منبع:
منابع فارسی: :
آذر، عادل و مومنی، منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت، 1387.
اعرابی، محمد و موسوی، سعید؛ "الگوی استراتژیک مدیریت دانش برای ارتقای عملکرد پژوهشگاهها"؛ مجله پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی بهار 1388; 15(1 (51)):1-26.
آقاداود، سید رسول، حاتمی ، محمود و حکیمی نیا، بهزاد ، " بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان)"، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر سال چهارم، شماره یازدهم، 1389 .
ایران نژاد پاریزی، مهدی، روش های تحقیق در علوم اجتمای، تهران، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 1385.
بازرگان، عباس؛ زهره سرمد، الهه حجازی روش های تحقیق در علوم رفتاری- -انتشارات آگاه-1386.
خاکی، غلامرضا، روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی،انتشارات بازتاب، 1379
خداپرست،محسن، "ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان در یادگیریالکترونیکی دروس دانشگاههای مجازی ایران (موردکاوی: دانشستان دانشگاه پیامنور)"، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی دانشگاه پیام نور مرکز تهران، 1389.
خیراندیش، مهدی و افشارنژاد، علیرضا. "استراتژی های مدیریت برای دانش شخصی و سازمانی"، ماهنامه تدبیر، شماره 145، 1383، صص 20-25.
داراب،بهناز، " طراحی مدل ارزیابی آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای ایران "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی دانشگاه تربیت مدرس، 1388.
داونپورت، تامس و پروساک، لارنس(1954)" مدیریت دانش"، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران: انتشارات ساپکو، 1379.
دی بات، گانب: " مدیریت دانش در سازمانها "، مترجم: ایرانشاهی، محمد، مجله علوم اطلاع رسانی، 1377.
رجایی پور، سعید و رحیمی، حمید؛ "بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان"؛ پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، زمستان 1387; 8(4 ( پیاپی 31- ویژه مدیریت)):59-76 .
رستگار، عبدالغنی: " بررسی ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران"، دانشگاه پردیس قم، 1388.
رضی احمد، آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق یادگیری الکترونیکی، مجموعه مقالات ، همایش یادگیری الکترونیکی، زنجان، 1385.
رفیع پور، فرامرز، تکنیک های خاص تحقیق در علوم اجتماعی، تهران، سهامی انتشار، چاپ چهارم، 1378.
زارعی متین، حسن. " خلاقیت و نوآوری "، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش مدیریت، شماره 24.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه ." روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، تهران: انتشارات آگاه، 1383.
سکاران، اوما، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1384.
عدلی، فریبا." مدیریت دانش - حرکت به سوی فراسوی دانش"، انتشارات فراشناختی اندیشه،1384.
علی احمدی، علیرضا و سعید نهایی، وحید ، "توصیفی جامع از روشهای تحقیق (پارادایمها، استراتژیها، طرحها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، تهران، تولید دانش،1386 .
فیضی، طاهره و قطریفی، لیلا؛ "ارتباط مدیریت دانش و مولفه های آن با ابعاد سازمان یادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران"؛ مجله مدیریت دولتی تابستان 1389; 1(1):155-184.
کریمی، ندا." مدیریت دانش نیاز سازمان های امروز"، مجله الکترونیکی نما، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره سوم، دوره ششم، 1385.
کالست، کارل، "مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژی تجاری، ترجمه صدیقه احمدی فصیح، فصلنامه اطلاع رسانی، بهار و تابستان (1382).
کرمی، مقداد." بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت دانایی در گروه خودرو سازی بهمن: مرکز بهمن خودرو"، پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 1384.
گودرزی، محمود و همکاران،" ارتباط فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی"، مجله مدیریت ورزشی (حرکت) پاییز 1388; -(2):201-214.
مارتنسون، ماریا." بررسی نقادانه مدیریت دانش به عنوان ابزاری مدیریتی". ترجمه منصور مجدم. ماهنامه تدبیر. شماره 110، 1379، صص 45- 38.
محمودآبادی،ملیحه، " نقش جنسیت در پذیرش و استفاده از سیستم های یادگیری الکترونیکی با استفاده از مدل پذیرش فناوری "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهراء علیها السلام، 1388.
مقیمی دهکردی، بیژن ، http://epidemiology.blogfa.com/cat-27.aspx ، 1390
نادری، عزت اله، راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق ، تهران: انتشارات بدر، 1369.
منابع لاتین:
Ahooja , Vijay , " Changing Patterns of e-cRM , Solutions in the Future " , " Handbook of Customer Relationship Management " (2001) - PP.91-102.
Bhatt , Ganesh , " knowledge Management in organizations: Examining the interaction Between Technologies , Thechniques , and People " , " Journal of Knowledge Management " ( 2001 ) ,VoL.5 , No.1.PP .98 – 75.
Bose & Sugurmaran , " Application of Knwoledge Managment Thechniques in Customer relationship Management " , Journal of Knowledge and Process Management , ( 2003 ) ,Vol.10 , No.1 . PP.3 – 17.
Danskin & Etal , " Knowledge Managment as Competiteve advantage : Lessons From The Textile and Apparel Value Chain " , " Journal of Knowledge Manafment" , ( 2005 ) , Vol.9 . No.3 . PP 91 – 102.
Dous, Malte; Salomann, Harald; Kolbe, Lutz; and Brenner, Walter,(2005) "Knowledge Management Capabilities in CRM: Making Knowledge For, From, and About Customers Work". AMCIS 2005 Proceedings. Paper33
Fayerman, M, (2002), Customer Relationship Management, New directions for institutional research, No.113
Garcia-Murillo M. and Annabi H.,(2002),customer knowledge Management, Journal of operational research society, Vol.7,No.5,pp.107-123.
Gebert, H., M. Geib, L. Kolbe and W. Brenner. (2003), Knowledgeenabled customer relationship management: integrating customer relationship management and knowledge management concepts”, Journal of Knowledge Management, Kempston, Vol. 7, No. 5, p. 100-114
Gebert. Henning, Geib Malte, Kolbe Lutz, Riempp Gerold, (2002) “Towards Customer Knowledge Management: Integrating Customer Relationship Management and Knowledge Management Concepts”, the second international conference of E-business Tiapet, Taiwan December 10-13
Ggaricia Murillo, M., Annabi, H.,(2002), Customer knowledge management”. Journal of operation research society,no.53, ,pp.875-884
Gibbert, M., Leibold, M. and Probst, G., 2002,Five Styles of CustomerKnowledge Management, and How Smart Companies Use Them To Create Value, European Management Journal, Vol. 20, No. 5, , pp. 459 - 469.
Grant, R (1996), "Toward a knowledge based theory of the firm", Strategic Management Journal, Vol. 17 pp.109-23.
Grnِroos, C., (1994), From Marketing Mix to Relationship Marketing: Towards a Paradigm Shift in Marketing", Management Decision, Vol. 32, No. 2, pp. 4-20.
Improving performance of customer -processes with Knowledge management", Business Process Management Journal::11،5:ABI/Inform Global
Jeffrey W. Alstete, “Alternative uses of electronic learning systems for enhancing team performance”, Team Performance Management: An International Journal , Volume 7 . Number 3/4 . 2001 . pp. 48±52.
Kim, J., Suh, E. and Hwang, H.,(2003),A model for evaluation the effectiveness of CRM using the balanced scorecard, journal of interactive
Malhoyra , " Effective Customer Relationship Managment By Customer Knowledge Managment , " Handbook of Customer Relationship Managment " , ( 2001).
Managing Relationship in Sutply Chains of The 21st Century " Handbook of Customer Relationship Managment " , ( 2001 ) , PP.337 – 345.
marketing ,available at: http://www.interscience.wiley.com
Nonaka, I. and Konno, N., (1998)"The concept of "Ba": Building a Foundation for Knowledge Creation", California Management Review, Vol. 40, No. 3, pp. 40-55.
Paquette , S., (2006), customer knowledge Management, available at : http://www.Fis.utoronto.ca
Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.
Patrick S.W.Fong & Sonia K.Y.Choi , “The Processess of knowledge management in professional services firms in the construction industry: a critical assessment of both theory and practice”, Journal of knowledge management, Vol.13, No.2,2009, pp.110-126.
Rimmel, K., (2001), Knowledge Management A case study of the Volvo Ocean Race, Master Thesis, Goteborg University.
Rollins, M. and Halinen, A. (2005), “Customer knowledge management competence: Towards a Theoretical Framework, Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on system Science.
Romano, N. C. and Fjermestad, J., (2002), "Electronic Commerce Customer Relationship Management: An Assessment of Research",International Journal of Electronic Commerce,Vol. 6, No. 2,pp. 61-113.
Rowley, J (2002) eight questions for Customer Knowledge Management in E-Business. Journal of Knowledge Management, 6 (5), 500-511.
Rygielski, Ch., Wanh, J.ch., and Yen, D.C, (2002), Data mining techniques for customer relationship management, Technology in Society,Vol.24,PP.483-502
Safavi, AA. E-learning from idea to action. Tehran: University researchers publishing; 2008.
Sakorn Boondao, Sumruay Komlayut, and Waranya Punnakan, “Factors in E-Learning in Universities in Thailand” International Conference on IT to Celebrate S. Charmonman's 72nd Birthday, March 2009, Thailand.
Salomann Harald, Dous Malt, Luztz Kolbe,Walter Brenner,(2005), Rejuvenating Customer Management: How to Make Knowledge For, From and About Customers Work, European Management Journal Vol. 23, No. 4, pp. 392– .403
Schmid, R. E.,n ,(2001), Architecture for Customer Relationship Management_, Dissertation, University of GallenSchierholz, Luztz M.Kolbe, B. Andrian & Walter Bernner,(2005),"
Sharkie, R. (2003): “Knowledge creation and its place in the development of sustainable competitive advantage”. Journal of Knowledge Management, 7: 20-31
Suh & et al " Knowledge Managment as Enabling R & D innovation in High Tech in Dustry : The Case of SAIT " , " Journal of Knowledge Managment " , ( 2004 ) , Vol.8 , No.6 .PP.5 – 15.
Swift R. S (2001) ;Accelerating Customer Relationship : using CRM and technologies ; Prentice Hall : New jersey
Teece, D.J., Pisano, G., and Schuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal, 18 (7), 509-533.
Von Krogh, G. &Roos, J. (1999),” An essay on corporate epistemology”, Strategic Management Journal, ,15،53-71.
Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.
Watkins R., Leigh D. and Triner D., Assessing Readiness for E-learning, Performance Improvement Quaterly, Vol. 17, No. 4, 2004, pp. 66-79.
Yi-Shun Wang, Hsiu-Yuan Wang & Daniel Y. Shee, “Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and Validation”, Computers in Human Behavior 23 (2007) 1792–1808.