فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات پژوهش
مقدمه..............................................................................................................................................................13
تعریف مسئله .......................................................................................................................................13
اهمیت و ضرورت پژوهش .................................................................................................................15
اهداف پژوهش .....................................................................................................................................16
سوالات پژوهش .................................................................................................................................17
تعریف واژه های عملیاتی پژوهش ...................................................................................................18
قلمرو زمانی ، مکانی و موضوعی پژوهش ......................................................................................21
جامعه آماری ........................................................................................................................................26
روش پژوهش .......................................................................................................................................22
روش تحلیل داده ها ...........................................................................................................................22
کاربرد پژوهش ..............................................................................................................................23
محدودیت ها و موانع پژوهش ..................................................................................................23
جمع بندی فصل اول ..................................................................................................................23
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................................................25
2-1 خدمت .................................................................................................................................................26
2-1-1 تعریف خدمت ...............................................................................................................................26
2-1-2 ماهیت و طبقه بندی خدمات ...................................................................................................26
2-1-3 تقسیم بندی خدمات .................................................................................................................27
2-1-4 ارکان تشکیل دهنده یک سازمان خدماتی ...........................................................................28
2-1-5 ویژگی های خدمات و خدمات بانکی .....................................................................................29
2-1-6 آمیخته بازاریابی خدمات ..........................................................................................................31
2-1-7 اجزای خدمت .............................................................................................................................32
2-1-8 ساختاری برای تصمیم گیری های مدیریت خدمات .........................................................33
2-2 بازاریابی بانک....................................................................................................................................36
2-2-1 تعریف بازاریابی .......................................................................................................................36
2-2-2 بازاریابی خدمات بانکی ..........................................................................................................36
2-2-3 ارکان بازاریابی خدمات بانکی ..............................................................................................37
2-2-4 فرآیند بازاریابی بانکی ...........................................................................................................38
2-3 مشتری و نقش آن در نظام بانکی............................................................................................38
2-3-1 انواع مشتری............................................................................................................................40
2-3-2 وفادارسازی ، رضایتمندی و خلق ارزش برای مشتری .................................................41
2-4 ارتباطات بازاریابی جامع ...........................................................................................................43
2-4-1 عناصر آمیخته بازاریابی جامع ............................................................................................43
2-4-2 مدل برنامه ریزی جامع ارتباطات بازاریابی .....................................................................46
2-5 تبلیغات ........................................................................................................................................49
2-5-1 تعریف تبلیغات .....................................................................................................................49
2-5-2 تبلیغات خدمات ...................................................................................................................50
2-5-3 انواع تبلیغات .........................................................................................................................51
2-5-4 تعریف و طبقه بندی متغیرهای تبلیغات .........................................................................52
2-5-5 اهداف تبلیغات .......................................................................................................................53
2-5-6 اهداف تبلیغات در بازاریابی بانکی ......................................................................................54
2-5-7 عوامل موثر بر افزایش اثربخشی تبلیغات ..........................................................................57
2-6 رسانه ..............................................................................................................................................58
2-7 مدل های ارزیابی اثربخشی تبلیغات .......................................................................................61
2-7-1 مدل سلسله مراتب واکنش ..................................................................................................61
2-7-1-1 مدل آیدا .............................................................................................................................61
2-7-1-2 مدل سلسله مراتب تاثیرات .............................................................................................62
2-7-1-3 مدل پذیرش ابداع ..............................................................................................................63
2-7-1-4 مدل پردازش اطلاعات .......................................................................................................63
2-7-2 رویکرد داگمار ...........................................................................................................................64
2-7-3 تکنیک کریسپ ........................................................................................................................65
2-7-4 مدل دبیلو.بلی ...........................................................................................................................65
2-7-5 مدل احتمال گسترش اطلاعات .............................................................................................66
2-7-6 الگوی چهار پی ..........................................................................................................................67
2-7-7 مدل ای.تی.آر.ان .....................................................................................................................68
2-7-8 مدل پی.اس.آی.پی .................................................................................................................68
2-7-9 مدل آر.پی.جی ........................................................................................................................69
2-7-10 مدل اثرخالص .......................................................................................................................70
2-7-11 مدل امبلر ..............................................................................................................................70
2-7-12 مدل مکینز و جاروسکی ....................................................................................................70
2-7-13 مدل درک/تجربه/حافظه ...................................................................................................70
2-7-14 مدل ون ................................................................................................................................72
2-7-15 مدل واکراست و امبلر .........................................................................................................73
2-8 آزمون های آثار ارتباطاتی تبلیغات .........................................................................................75
2-9 مدل مفهومی و پیشینه پژوهش .............................................................................................77
2-10 مدل مفهومی پژوهش ............................................................................................................78
فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه ....................................................................................................................................................82
1-3 هدف پژوهش .............................................................................................................................82
2-3 سوالات پژوهش .........................................................................................................................83
3-3 قلمرو زمانی و مکانی و موضوعی پژوهش ............................................................................84
4-3 روش پژوهش .............................................................................................................................84
5-3 جامعه آماری ..............................................................................................................................88
6-3 تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری ................................................................................88
7-3 روایی و پایایی ابزار سنجش پژوهش .....................................................................................89
8-3 روش تحلیل داده ها .................................................................................................................90
9-3 آزمون فریدمن ...........................................................................................................................90
10-3 آزمون میانگین تک نمونه ای ..............................................................................................91
11-3 آزمون کولموگروف – اسمیرنوف ........................................................................................91
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه ..................................................................................................................................................93
4-1 توصیف داده ها ........................................................................................................................94
4-1-1 توزیع پاسخ دهندگان به تفکیک جنسیت ...................................................................94
4-1-2 توزیع سنی پاسخ دهندگان ......................................................................................................95
4-1-3 توزیع تحصیلی پاسخ دهندگان ................................................................................................96
4-1-4 توزیع شغلی پاسخ دهندگان .....................................................................................................97
4-2 تحلیل داده ها ...................................................................................................................................98
4-2-1 بررسی میزان دسترسی ، اختصاص زمان کیفیت و توصیه رسانه ها ...............................99
4-2-2 تعیین میزان اهمیت هریک از شاخص ها در تبلیغات بانک سپه و تجارت ...................102
4-2-3 رتبه بندی رسانه ها با در نظر گرفتن میزان اهمیت هریک از شاخص ها......................106
4-2-4 بررسی اثربخشی تبلیغات ارائه شده در رسانه ها ................................................................107
5-2-5 تعیین مهمترین عامل موثر در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و سپه ...........108
4-2-6 شناسایی مهمترین عامل موثر در انتخاب بانک سپه وتجارت توسط مشتریان .............111
4-2-7 میزان یادآوری تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه ..............................................................114
4-3 جمع بندی فصل چهارم .................................................................................................................115
فصل پنجم : جمع بندی و نتیجه گیری و ارایه پیشنهادات
مقدمه ...........................................................................................................................................................116
5-1 نتایج پژوهش ....................................................................................................................................116
5-1-1 شاخص های اثربخشی کیفی تبلیغات در بانک ها کدام اند ؟ ..........................................117
5-1-2 میزان اهمیت هریک از شاخص ها چه اندازه است؟ ...........................................................118
5-1-3 بررسی اثربخشی کیفی تبلیغات بانک ها کدام اند؟ ............................................................119
5-1-4 مهمترین عامل در افزایش اثربخشی تبلیغات بانک ها کدام اند؟ ....................................121
5-1-5 مهمترین عامل موثر در انتخاب بانک توسط مشتریان کدام اند؟ ....................................122
5-1-6 رسانه های تبلیغاتی بانک ها با توجه به شاخص ها چگونه رتبه بندی میشوند؟ .........123
5-2 مقایسه نتایج پژوهش با پژوهش های پیشین ...........................................................................125
5-3 پیشنهادات براساس یافته های تحقیق و ارائه راهکارهای افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت و بانک سپه ..................................................................................................................................126
5-3-1 ارائه راهکارهایی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک تجارت .......................................127
5-3-2 ارائه راهکارهایی جهت افزایش اثربخشی تبلیغات بانک سپه ............................................127
5-4 پیشنهادات پژوهش برای پژوهش های آتی ...............................................................................130
5-5 محدودیت های پژوهش های آتی ................................................................................................131
پیوست ها ...................................................................................................................................................132
فهرست منابع فارسی ...............................................................................................................................154
فهرست منابع لاتین .................................................................................................................................159
فهرست اشکال
شکل 1-1 تصمیمات اساسی برنامه تبلیغات ..................................................................................15
شکل 1-2 انواع مختلف خدمات .......................................................................................................27
شکل 2-2 سازمان خدماتی به عنوان یک سیستم ......................................................................29
شکل 3-2 ارتباط 8 پی با چارچوب مدیریت تصمیم گیری .....................................................35
شکل4-2 مدل برنامه ریزی جامع ارتباطات بازاریابی ................................................................49
شکل 5-2 مدل 4 مرحله ای آیدا ...................................................................................................61
شکل 6-2 مراحل مدل ای . ال . ام ................................................................................................67
شکل 7-2 مدل درک/تجربه/حافظه ...............................................................................................71
شکل 8-2 مدل ون ...........................................................................................................................72
شکل 9-2 مدل واکراست و امبلر ...................................................................................................74
شکل 10-2 مدل مفهومی پژوهش ................................................................................................79
شگل 1-4 نمودار فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان ....................................................................94
شکل 2-4 نمودار فراوانی سنی پاسخ دهندگان ..........................................................................94
شکل 3-4 نمودار فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان .................................................................96
شکل 4-4 نمودار فراوانی شغل پاسخ دهندگان .........................................................................97
منبع:
فهرست منابع فارسی :
اسدی ، داریوش (1380)، بررسی اثرات اجرای تبلیغات بازرگانی بانک رفاه کارگران بر میزان جذب مشتریان حساب پس انداز قرض الحسنه در آن بانک ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت
اسماعیل پور ، مجید ( 1382 ) ، اجرای عملی به کارگیری بازرایای در خدمات بانکی ، تهران : انتشارات ترمه
امین طهماسبی ، امین ؛ غفاری ، سارا ؛ عموزداه خلیلی ، حسین (1388) ، تبلیغات بانکی ؛ دلایل و تاثیرات آن بر جذب مشتری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :
ایران دوست صانعی ، پویا(1384)، بررسی میزان اثربخشی تبلیغات تلویزیونی خدمات نوین بانک ملت ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین المل
آقا بزرگ حداد ، محمد (1378) ، فصلنامه بانک صادرات ، شماره 46
آقا محسنی فشمی ، علی (1388)، ارزیابی اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بیمه عمر و سرمایه گذاری بیمه پارسیان ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
برادران جمیلی ، بیتا ( 1390) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات بانک پارسیان بر جذب مشتری ( مطالعه تطبیقی رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری ) ، تهران : دانشگاه پیام نور ، مرکز تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
بزرگی ، نورالدین ؛ نوری ؛ نورالدین (1388) ، اثرسنجی تبلیغات بانک ها بر رفتار مشتریان ، اولین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات بانکی :
بیرانوند ، حمیدرضا ( 1389)، مدیریت تبلیغات بازاریابی ( روش ها و راهبردها ) بر مبنای دیدگاه ارتباطات یکپارچه بازاریابی ، تهران : سازمان مدیریت صنعتی .
تهمتن ، بهمن (1388) ، بررسی نقش تبلیغات تلویزیونی خدمات نوین بانک صادرات در ایران در جذب مشتریان تهران ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خدمات بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف
NCCBP01-NCCBP01-017.HTML
جراد. جی ، تلیس (1386)، بهترین روش در تبلیغات موثر ( ترجمه : محمدرضا صالحی ) ، تهران : انتشارات فرهنگ مردم .
جی سیلک ، آلوین (1388 ) ، بازاریابی ( ترجمه : حمیدرضا بیرانوند و امیر شیروانی ) ، تهران : موسسه کتاب مهربان نشر .
حبیب زاده ، سیده شیوا (1390) ، بررسی ساختار و محتوای تبلیغات اینترنتی ( تحلیل محتوای آگهی های بنر در پر مراجعه ترین سایت های اینترنتی دنیا ) ، تهران : دانشکده صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ارتباطات گرایش تبلیغات و بازاریابی .
حیدری، نساء(1389) ، بررسی تاثیر تبلیغات بر رفتار مشتریان در بانکداری الکترونیکی ( مطالعه موردی : شعب بانک ملت شهرستان شاهرود ) ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت .
خان محمدی ، هدی ( 1389 ) ، بررسی عوامل اثرگذار در بالا بردن اثربخشی تبلیغات بیمه ای بازرگانی در ایران از نظر بیمه گذاران ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .
درگی ، پرویز ( 1388 ) ، مباحث و موضوعات بازاریابی خدمات با نگرش بازار ایران ، تهران : موسسه خدمات فرهنگی رسا .
رشیدی ، داریوش ( 1389 ) ، بازاریابی خدمات بانکی ، تهران : انتشارات کوهسار ، چاپ دوم .
رنجبریان ، بهرام (1390 ) ، بازاریابی و مدیریت بازار ، تهران : شرکت چاپ و نشر بازرگانی ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی .
سادات داوری ، آرزو (1392 ) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات بازرگانی موسسات آموزشی با استفاده از مدل سلسله مراتبی لاویج و استاینر ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .
سفیدگران ، بهارک ؛ اسدی ، اصغر ؛ رضایی ، یوسف ( 1390) ، رویکرد نوین در ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات بانکی ، تهران ، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی ، مراکز بازاریابی خدمات مالی :
سلیمانی بشلی ، علی ؛ اسفندیاری سلوکلو، محمود (1388 ) ، کارکرد تبلیغات و شعارهای تبلیغاتی در سیستم بانکداری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف .
سیاهپوش ، امیرعباس (1392) ، فصلنامه بانک صادرات ، شماره 23
شاملو ، مهدی (1393) ، بازاریابی و مشتری مداری در بانک ، تهران : اندیشه مانا
طهماسب پور ، زهرا (1390 ) ، تاثیر ارتباطات غیرکلامی بر اثربخشی تبلیغات تلویزیونی در بین شهروندان تهرانی ، کیش : دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی .
عسگری ، احمد (1390) ، بازاریابی خدمات ، دوماهنامه مدیریت ، شماره 120
علوی ، محمدرضا (1391) ، ارائه مدل مفهومی برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت سیستم های اطلاعاتی استراتژیک.
غفاری آشتیانی ، پیمان ؛ عباسی ، مریم ؛ چارستاد ، پروانه (1391) ، تحلیلی بر عوامل موثر بر تبلیغات شفاهی در بانکداری الکترونیکی ، مجموعه مقالات سومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی :
EBANKING03_009.HTML
فاربی ، ای.دی (1386) ، چگونه تبلیغات موفق بسازیم ( ترجمه : شادی گلچینی فر و امین بختایی ) ، تهران : سازمان مدیریت صنعتی .
کاتلر ، فلیپ (1385) ، مدیریت بازاریابی ، ( ترجمه : بهمن فروزنده ) ، تهران : نشر آموخته ، چاپ چهارم .
کاتلر ، فلیپ ؛ آرمسترانگ ، گری (1384) ، اصول بازاریابی ، ( ترجمه : علی پارسیان ) ، تهران : جهان نو ، چاپ سوم .
کاتلر ، فیلیپ ؛ آرمسترانگ ، گری (1387) ، اصول بازاریابی ، ( ترجمه : بهمن فروزنده ) ، تهران : نشر آموخته ، چاپ نهم .
کارخانه ای ، بهرام ؛ فرشی نظری ، چنگیز (1381) ، روش های جذب مشتری و بهبود مدیریت شعب ، تهران : نشر آرویج .
کمالی ، کامل ؛ دادخواه ، محمدرضا (1384) ، بازاریابی و مدیریت بازار ( علمی – کاربردی ) ، تهران : شهر آشوب ، چاپ سوم .
کیانی نژاد ، الهام (1390)، ارزیابی تاثیر تبلیغات بازرگانی بر میزان جذب مشتریان حساب های قرض الحسنه بانک ملت ، تهران : دانشگاه پیام نور ، مرکز تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت .
لالاک ، کریستوفر ؛ رایت ، لارن (1382) ، اصول بازاریابی خدمات ، ( ترجمه : ابوالفضل تاج زاده ثمین ) ، تهران : سمت .
محمدیان ، محمود (1379) ، مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی ، تهران : انتشارات حروفیه
مصطفی ادیبی ، پویا ؛ سیدی ، سید مسعود (1388 ) ، جهت بخشی و تمرکز تبلیغات بر روی نیازمندی های مشتریان بانک ها در راستای ایجاد ارزش ویژه نشان تجاری برای بانک ها ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :
ملایی ، مجتبی ( 1387 )، به سوی بازاریابی مستقیم ، نشریه تدبیر.
منافی ، سید هادی (1388) ، نقش تبلیغات خلاق در ارتقای ارزش نام تجاری در صنعت بانکداری ، اولین همایش تخصصی تبلیغات خلاق بانکی ، تهران ، مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف :
مواهبی طباطبایی ، سحر (1388) ، ارزیابی اثربخشی تبلیغات صنعت بیمه در زمینه مسئولیت حرفه ای پرستاران ، تهران : دانشگاه تهران دانشکده مدیریت ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی .
میرهادی ، سید محمد باقر (1391) ، عوامل موثر بر رضایتمندی مشتریان در بانک رفاه ، تهران : دانشکده مدیریت دانشگاه تربیت مدرس ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل .
نظری ، کامران ؛ امامی ، مصطفی ؛ بردبار ، حامد ؛ حسینی فرد ، سید مجتبی (1389) ، بررسی تاثیر عوامل امیخته بازاریابی در جذب مشتریان ( مطالعه موردی : موسسات مالی و اعتباری سپه استان کرمانشاه ) :
ونوس ، داور ؛ صفائیان ، میترا (1384) ، بازاریابی خدمات بانکی در ایران و ویژگی های خدمات بانکی ، تهران : نگاه دانش ، چاپ چهارم .
وودروف ، هلن (1385) ، بازاریابی خدمات ، ( ترجمه : ابراهیمی گوهریان و مصطفی کوهستانی) ، تهران : انتشارات امیرکبیر .
ویلکاکس ، دنیس . ال ؛ کمرون ، کنت نی ؛ آدلت ، فلیپ . اچ ، ایجی ،ورون . کی ( 1386) ، روابط عمومی نقش فرآیند و استراتژی ، جلد اول ( ترجمه : سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ) ، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی .
ویلیام ، ولز (1388) ، تبلیغات تجاری ؛ اصول و شیوه های عمل ، ( ترجمه : سینا قربانلو ) ، تهران : مبلغان .
هاوکینز ، دل ؛ بست ، راجر ؛ کانی ، کنت (1385) ، رفتار مصرف کننده ( ترجمه : احمد روستا و عطیه بطحایی ) ، تهران : نشر سارگل
فهرست منابع لاتین :
Belch, George E., Belch, Michael A.,(2003), Advertising And Promotion, New Yorl: Mc Graw-Hill, 6th Edition.
Drossos , Dimitris., Giaglis, Geroge M., Lekakos, George., Kokkinaki, Flora., Stavraki, and Maria G., (2007). " Determinants of Effective SMS Adverising _ An Experimental Study " . Journal of interactive Advertising. VOL 7, No 2, (2007),pp.16-27, American Academy of Advertising.
http://en.wikipedia.org/wiki/DAGMAR_marketing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Service_(economics).
Evans, D. 2008, Social Media Marketing: An Hour a Day. Indianapolis: Wiley Publishing.
Kim, ji-Hern., Hyun, yong j., (2010). " A model to investigate the influence of marketing – mix efforts and corporate image on brand equity in the IT software sector " . industrial Marketing Management. No 40,2011, pp 424-438, Emerald Group Publishing Limited .
Khatri, P. 2012. Celebrity Endorsement: A Strategic Promotion Perspective. . Indian Media Studies Journal of Advertising: 25-37.
Lovelock, Christopher., Wright, Lauren .,(2010), Principles Of Service Marketing And Management, New York: prentice – hall, second Edition.
Liu, M. T., Y.H.Ying, & Minghua, J. 2009. Relations among attractiveness of endorsers, match-up, and purchase intention in sport marketing in China. Journal of Consumer Marketing, 24(6): 358-365.
Lempert P. 2006. Caught in the Web, Progressive Grocer, 85 (12): 18.
Mangold, W. Glynn,, Faulds, David J., (2009). " social Media : The New Hybird Element Of The Promotion Mix" , Business Horizons. No 52,2009 , PP 357-365, Emerald Group Publishing Limited .
Mehta, A. 2012. Advertising Attitudes and Advertising Effectiveness. Journal of Advertising Research, May-Jun: 67-72.
McKay- Nesbitt, jane., Manchanda , Rajesh V., Smith, Malcolm C., Huhmann, Bruce A., (2009). " effect of age, need for cognition, and affective intensity on advertising effectiveness ". Journal of Business Research . No 64,(2011),pp 12-17, Emerald Group Publishing Limited .
Mittal, Banwari., (1999). " The Advertising of Services: Meeting the Challenge of Intangibility" . Journal of Service Research . Vol 2, no 1,(2009), pp 98-116, sgae Publication .
Mandler, G. 2010. The Structure of Value: Accounting for Taste. New Jersey: Erlbaum.
Oxford, Dictionary Of Business And Management (2009), London : oxford Publication,5th Edition .
Pavlou, Paul A., Stewart David W.,(2000). " Measuring the Effects and Effectiveness of Interactive Advertising. Vol 1,No 1,(2000),pp 62-78, American Academy of Advertising.
Petit, Cecile., Dubios, C yrille., Harand, Aurore., Quazzotti, Serge., (2011). " A new , innovative and marketable IP diagnosis to evaluate , qualify and find insights for the development of SMEs IP practices and use, based on the AIDA approach " . World Patent Information . No 33, 2011,pp 42-50, Emerald Group Publishing Limited .
Potluri, Rajasekhara Mouly., (2008) , " Assessment of effectiveness of marketing communication mix element in Ethiopian service sector ". African Journal of Business Management. Vol 2, No 3,pp 059-064, March 2008 .
Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. 2000. Consumer behavior (7 ed.). New Jersey: Prentice Hall
Shimp, T. A. 2009. Advertising Promotion: Supplemental Aspects of Integrated Marketing Communications (5 ed.). Texas: Dryden Press.
Vollmer, C., & Precourt G. 2008. Always on: Advertising, marketing, and media in an era of consumer control. New York: McGraw-Hill.
Solomon, M. R. 2002. Consumer Behavior (5 ed.). New Jersey: Prentice Hall.
Ruiz, Salvador., Sicilia, Maria.,(2004). " the impact of cognitive and/or affective processing styles on consumer response to advertising appeals" , Journal of Business Research. No 57,2004, pp 657-664, Emerald Group Publishing limited .
Valette- Florence, Pieere., Guizani, Haythem., Merunka, Dwight., (2009). " The impact of brand personality and sales promotion on brand equity " . Journal of Business Research . No 64, 2011, pp 24-28, Emerald Group Publishing Limited.
Varey, Richard J(2002), Marketing Communication : Principles and Practices , London : Routledge Publication.