پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال

word 455 KB 30832 141
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دوره کارشناسی ارشد

    رشته تحصیلی:مدیریت گردشگری

    مقدمه

    در شرایطی که قرن بیستم به پایان رسیده است، هنوز توسعه روستایی با مسائل و چالش­های متعددی مواجه است، چرا که، راهبرد­های گذشته در زمینه توسعه  روستایی موفقیت­آمیز نبوده و نتوانسته­اند مسائلی همچون فقر، اشتغال، بهداشت، امنیت­غذایی و پایداری محیط­زیست را تأمین کنند، این راهبرد­ها در توزیع منافع حاصل از رشد و توسعه نیز موفق نبوده و سبب ایجاد مشکلات متعددی برای نواحی  روستایی شده­اند، این مسئله باعث شده است که در سالهای اخیر بار دیگر توسعه روستایی و شهری  مورد توجه قرار گرفته و نظریه­پردازان، برنامه­ریزان و مجریان حکومتی در صدد برآیند تا با راهکار­ها و روش­های جدید، از معضلات و مسائلی که این نواحی گریبا­نگیر آن هستند بکاهند. یکی از این راهبرد­ها که اخیرا در اغلب کشور­های جهان مورد توجه قرار گرفته و حتی در برخی از این کشور­ها به اجرا، درآمده و نتایج مثبتی بهمراه داشته، توسعه و گسترش توریسم در نواحی روستایی است که دارای پتانسیل­های لازم برای گسترش گردشگری است، می­باشد(میرزایی،1388).

    گردشگری، یکی از پویاترین فعالیت‌های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار محلی ایفا می‌کند. این صنعت از طریق ترکیب و به‌کارگیری همزمان منابع داخلی و خارجی منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و فرهنگی زیادی را به همراه دارد.در بسیاری از کشورها، امروزه گردشگری نیروی اصلی بهبود و رشد اقتصادی کشور محسوب شده و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی به اقتصاد محلی تنوع بخشیده، موجب اشتغالزایی شده، ایجاد درآمد می‌کند و باعث افزایش ارزش منابع وارد شونده به محیط محلی می‌شود.

    از این رو گردشگری، یک گزینه اولیه در امر توسعه به حساب می‌آید و ارکان مهم آن عبارتند از: محیط زیست و فرهنگ محلی در کنار رضایت و موافقت محلی برای پذیرش گردش. رشد گردشگری در خلال دهه‌های اخیر، به گونه‌ای بوده که در مناطق مختلف دنیا به وضوح دیده شده است. فرآیند جهانی‌سازی به طور مشخص توسعه این بخش را تحت‌تاثیر قرار داده و مرزها را به عنوان یکی از مشکلات مهم برای آن از بین برده است.

    حرکت‌های جمعیت و منابع، عوامل دخیل در این تحول محسوب شده و اثبات می‌کنند گردشگری ظرفیت بالایی برای تاثیرگذاری داشته و می‌تواند طلایه‌دار توسعه اقتصادی و اجتماعی در قلمروهای مختلف باشد(میراج،1386).

    زیر بخش‌های اقتصادی کمی وجود دارند که از چنین انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق با محیطی که در آن عمل می‌کنند، بهره‌مند باشند و این دلیل ارتباط مبحث گردشگری با موقعیت‌های راهبردی برای توسعه محلی است، اما گردشگری، ارتباط تنگاتنگی با سایر عوامل اقتصادی دارد و عوامل مختلف دست به دست هم می‌دهند تا کشوری، از مسیر گردشگری به موفقیت‌های اقتصادی برسد.

    در چارچوب گفتمان‌های اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری، نیز گردشگری می‌تواند ابزار مهمی برای توسعه ثروت باشد. فراتر از این، گردشگری تاثیرات مثبتی در تقویت ارزش‌های بومی منطقه، اثبات ارزش‌های فرهنگی محلی، گشودن جوامع محلی به روی تاثیرات خارجی و توسعه توان بالقوه یک قلمرو می‌گذارد که شایان توجه است(میرزایی،1388).

    با توسعه گردشگری توسط سازمان میراث در استان گیلان امتیازات زیادی برای مردم این استان فراهم شده است ولی علی رغم این مزایای فراوان اقتصادی،غیر تخصصی بودن،فصلی بودن و دشواری مشاغلی که به مردم محول می شود،عدم توانایی مالی افراد در سرمایه گذاری برای توسعه امکانات زیر بنایی و رو بنایی این صنعت در استان از عواملی هستند که اثرات مثبت اقتصادی را برای مردم این استان کمرنگ کرده و آنها را بدبین میکند.   مهمترین جاذبه های گیلان جاذبه های طبیعی است که بخش های قابل توجهی از آن به علت فقدان امکانات رفاهی هنوز دست نخورده است. سالانه بیشتر از 180 هزار نفر از گیلان دیدن می کند که این رقم نشان می دهد که گیلان یکی از قطب های گردشگری ایران است.بنابر این با توجه به بررسی نقش و کارکرد گردشگری روستایی در ایجاد اشتغال در استان گیلان سوالی که مطرح میشود این است که:آیا صنعت گردشگری روستایی بر میزان پویایی اشتغال ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان موثر است یا خیر؟و اینکه گردشگری بر میزان اشتغال ساکنین،جوانان و زنان و کارآفرینی موثر می باشد یا خیر؟

    طرح مسئله و سوالات اصلی تحقیق

    گردشگری پدیده کهنی است که از دیر باز در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدریج در طی مراحل مختلف تاریخی به موضع فنی، اقتصادی، اجتماعی وصنعتی کنونی خود رسیده است (بهمن کارگر، مقدمه). امروزه صنعت توریسم به ویژه توریسم داخلی (که توریسم روستایی نیز بخشی از آن محسوب می­شود) جایگاه خاصی در اقتصاد کشور­ها داشته است و نقش فعال و موثری در ارتقاء ساختار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور­های رو به توسعه بازی می­کند (راجی،1379، ص 1، در مهدوی،1383، ص 2). در شرایط کنونی، توجه به رویکرد توسعه و گسترش گردشگری روستایی می­تواند کمک زیادی به تنوع بخشی، پایداری و رشد اقتصادی جوامع روستایی و حل مشکلات از جمله بحران بیکاری روستایی بنماید. به عبارت دیگر گردشگری روستایی منبع با ارزش اشتغال­زایی و ایجاد درآمد است و می­تواند وسیله­ای در جهت حمایت از محیط زیست و فرهنگ روستایی باشد و می­تواند نقش اساسی در توسعه و حفظ روستا داشته باشد (ریچارد، جولیا شارپلی، 1380، ص8).

    در حال حاضر در بسیاری از نواحی روستایی، گردشگری از حالت انفعالی به عاملی پویا و مؤثر بر تغییرات و کنترل چشم انداز اجتماعات روستایی مبدل شده است. ماهیت و اهمیت این تغییرات، توجه فزآینده­ای را به کارکرد گردشگری و فراغتی در نواحی روستایی معطوف داشته است ( .(Butler et al, 1998, 3به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نیز با افول فعالیت­‌های اقتصادی، تضعیف جریان صنعتی­سازی در روستاها و مهاجرت جوانان دارای تحصیلات عالی، گردشگری را به عنوان یکی از راهبردهای توسعه برای باز تولید اقتصادی و اجتماعی در نواحی روستایی اتخاذ کرده اند (Briedenhann and Wickens,2004, 71). از طرف دیگر در کشورهای کمتر توسعه یافته، کارشناسان معتقدند که گردشگری یکی از معدود گزینه­‌های عملی برای توسعه روستایی است. اما دولت‌­های کشور­های در حال­توسعه که برای تجدید ساختارتحت فشار می­باشند و نیاز شدید به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال دارند، معمولاً به خاطر بی‌توجهی به شرایط مناسب فرهنگی و به ویژه مشارکت ساکنین محلی در فرآیند تصمیم‌گیری و میزان حمایت آنها یا نگرش و گرایش ساکنین، قربانی خطرات توسعه بدون برنامه یا بر حسب ضرورت می‌شوند (Briedenhann and Wickens,2004, 71). بدین ترتیب موفقیت هر پروژه گردشگری در راستای برنامه­ریزی و توسعه پایدار روستایی، بدون شناخت و حمایت از جامعه میزبان مورد تهدید قرار می گیرد، در حالیکه موفقیت در این فعالیت به جاذبه­ها و خدمات روستایی وابسته است. علاوه بر آن نیازمند میهمان­نوازی و استقبال از طرف جامعه میزبان نیز می باشد. به طوری که عصبانیت، بی علاقگی و سوء­ظن جمعیت میزبان نهایتاً به گردشگران منتقل خواهد شد و احتمالاً منجر به عدم تمایل گردشگران به بازدید از مکانهایی می­شود که آنها احساس ناخوشایندی از آنجا دارند. بدین سان درک واکنش محلی و عواملی که برروی این طرز تفکر تأثیر می­گذارند در دستیابی به هدف حمایت مطلوب از توسعه گردشگری روستایی امری ضروری است (Gursoy et al, 2002, 80). رشد روزافزون و پرشتاب گردشگری بسیاری از صاحب نظران را بر آن داشته است که قرن بیستم را قرن گردشگری بنامند.انتونیو ساوینیاک،دبیر کل پیشین سازمان جهانگردی در 1998 اعلام کرد((گردشگری در پایان قرن بیستم به صنعت شماره یک جهان تبدیل خواهد شد))(gee,1994,16).بسیاری از کشورها از این صنعت پویا به عنوان عامل اصلی درامد و اشتغال زایی استفاده می کنند،این خصیصه بویژه در کشورهای در حال توسعه به طور ملموستری قابل مشاهده است و حتی تعدادی از کشورها به گردشگری به عنوان یک فعالیت اقتصادی اصلی و در نتیجه یک صنعت می نگرند.بنابراین باید کشورها برای استفاده هرچه بیشتر از صنعت گردشگری با اجرای برنامه هایی به ایجاد تغییراتی در این زمینه بپردازند تا بتوانند از این صنعت رو به رشد به عنوان عامل اصلی اقتصادی بهره مند شوند.امروزه اقتصاد و بیکاری از مسائل مهم در ادبیات اقتصادی همه کشورهاست.اشتغال منبع عمده درامد مردم و عامل اصلی تعدیل فقر در جامعه است.گسترش بیکاری نیز عامل مهم در زمینه رشد اقتصادی و افزایش عارضه های اجتماعی بشمار میرود.(نصیری زاده و توتونچی،211,1382)با توسعه جهانگردی توسط سازمان میراث در استان گیلان امتیازات زیادی برای مردم این استان فراهم شده است ولی علی رغم این مزایای فراوان اقتصادی،غیر تخصصی بودن،فصلی بودن و دشواری مشاغلی که به مردم محول می شود،عدم توانایی مالی افراد در سرمایه گذاری برای توسعه امکانات زیر بنایی و رو بنایی این صنعت در استان از عواملی هستند که اثرات مثبت اقتصادی را برای مردم این استان کمرنگ کرده و آنها را بدبین میکند.   مهمترین جاذبه های گیلان جاذبه های طبیعی است که بخش های قابل توجهی از آن به علت فقدان امکانات رفاهی هنوز دست نخورده است. سالانه بیشتر از 180 هزار نفر از گیلان دیدن می کند که این رقم نشان می دهد که گیلان یکی از قطب های گردشگری ایران است.

    بنابر این با توجه به بررسی نقش و کارکرد گردشگری در ایجاد اشتغال در استان گیلان سوالی که مطرح میشود این است که:چه رابطه ای میان صنعت گردشگری و پویایی اشتغال در این استان وجود دارد .

     

     

    فرضیات تحقیق

    فرضیه اصلی:

    صنعت گردشگری روستایی بر پویایی اشتغال از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است.

    فرضیه های فرعی:

    صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال جوانان از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است

    صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال زنان از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است

    صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است

    صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی ساکنین از نظر کارکنان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موثر است.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    محققان در زمینه گردشگری به ویژه گردشگری روستایی لزوم توجه به نگرش­ها و عقاید ساکنان محلی و مشمول قرار دادن آن در آغاز امر برنامه­ریزی را مورد تاکید قرارمی دهند (Liu et al,1987.17).

    بدین ترتیب توسعه گردشگری در نواحی روستائی به مانند دیگر راهبردهای توسعه اقتصادی نیازمند حضور بخش‌های گوناگون برای رسیدن به موفقیت می‌باشد. پیش­شرط­هایی توسعه موفقیت­آمیز گردشگری شامل موارد زیر است :

    1- جاذبه‌ها: چه طبیعی و چه ساخته دست بشر هم در درون اجتماع و هم در نزدیکی آن.

    2- تبلیغات: بازاریابی یک اجتماع و جاذبه‌های گردشگری آن برای گردشگران بالقوه.

    3- زیر­ساخت‌های گردشگری: تسهیلات دسترسی (راه‌ها، فرودگاه‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها)، خدمات برق و آب، پارکنیگ، علائم راهنمائی و تأسیسات تفریحی.

    4- خدمات: اسکان، غذاخوری‌ها و مغازه‌های خرده فروشی و تنوع که باید نیاز گردشگران را در نظر بگیرند.

    5- مهمان نوازی و حمایت جامعه میزبان: چگونگی برخورد با گردشگران توسط ساکنین اجتماع و کارکنان مغازه‌ها و جاذبه‌های گردشگری. به این فهرست، باید کارآفرینان گردشگری و نقش آنها در تقویت این اجزاء را نیز اضافه نمود. اگر چه روشن است که بخش‌های فوق و دارائی‌های یک اجتماع در توسعه گردشگری مهم هستند، اما تنها مشارکت همه جانبه و حمایت ساکنین، مسئولان و کمک کارآفرینان بخش گردشگری روستائی تضمین‌کننده یک پایه‌گذار فراگیر برای توسعه موفق گردشگری می‌باشد (Wilson et al, 2001, 133). براین اساس ویلسون[1] یکی از مهمترین پیش شرط­های موفقیت آمیز توسعه گردشگری در نواحی روستایی را حمایت جامعه میزبان می­داند.

    کوک نیز معتقد است که تمام برنامه‌ریزی‌ها برای گردشگری شهری و روستایی باید براساس اهداف و اولویت‌های ساکنین باشد. در واقع او حتی گام را از این هم فراتر گذاشت و پیشنهاد کرد که جاذبه‌های محلی تنها به هنگام کسب اجازه قانونی از ساکنین ارتقاء یابد (Cooke, 1982, 26)

    درآمد حاصل از توریسم استان گیلان در برنامه چهارم توسعه 123296/24 میلیون ریال پیش بینی شده است که در صورت موفقیت از آن طریق می توان 948 شغل جدید در استان ایجاد نمود که 24/66 درصد از بیکاری را در استان پوشش خواهد داد و اگر بتوان با ایجاد مدیریت کارا،فقط 2/7 درصد از توریسم گذری استان را که 12 میلیون نفر بازدیدکننده در سال است جذب نمود مشکل بیکاری در استان رفع خواهد شد.استان گیلان به رغم داشتن موقعیت مناسب و بکر برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی،متاسفانه از نرخ بالای بیکاری رنج می برد که باید با برنامه ریزی هوشمندانه و کارمند گرد و غبار پدیده بیکاری را از سطح استان زدود.در این بین به نظر می رسد یکی از ارگانهایی که نقش اساسی را برای ایجاد اشتغال بازی می کند سازمان میراث استان گیلان باشد که با توجه به امکانات طبیعی بسیار زیاد این استان از نظر گردشگری می تواند در امر ایجاد شغل در این صنعت گام موثری برداشته و ضریب اشتغال را افزایش دهد.

    اهداف کلی تحقیق

    شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال

       اهداف فرعی تحقیق

    شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال جوانان

    شناخت و سنجش تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان اشتغال زنان

    شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر میزان کاهش اشتغال ساکنین

    شناخت و سنجش  تاثیر صنعت گردشگری روستایی بر گرایش به کارآفرینی

    روش­ها و ابزارهای گرد­آوری اطلاعات

    روش­گردآوری اطلاعات باتوجه به ماهیت مطالعه حاضر به دوصورت کتابخانه­ای و میدانی بوده و با توجه به ضرورت در هر یک از مراحل تحقیق از یک یا هر دو روش مورد استفاده قرار خواهد گرفت. براین اساس ابتدا برای شناخت کامل موضوع تحقیق، کسب بینش نظری لازم و استخراج متغیرها و شاخص­ها از نظریه­های مرتبط با موضوع تحقیق نظیر گردشگری پایدار، رویکردهای برنامه­ریزی گردشگری، نگرش وگرایش ساکنین به توسعه گردشگری استفاده می­شود. همچنین باتوجه به موضوع موردمطالعه و فرضیه­های تحقیق، اطلاعات مورد نیاز برای آزمون فرضیات از طریق داده­های عینی[2] و­ذهنی[3] از طریق تکمیل پرسشنامه با کارکنان اداره کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان در سال1392 بدست خواهد آمد. براین اساس واحد تحلیل فرد(کارمند) می­باشند.

    در این پژوهش برای دستیابی به اهداف مورد نظر پژوهش، یک نوع پرسشنامه طراحی شده است.

    پرسشنامه­‌های استفاده شده در این تحقیق به صورت سؤالات بسته و باز تهیه گردیده است. پرسشنامه­های مورد نظر از و یژگی­های خاصی برخوردار است اولا ًبا توجه به سوالات و موضوع مورد مطالعه طراحی شده است تا حدامکان سعی شده است ارتباط سؤالات با متغیرها، معرفها و بالاخره شاخص مورد نظر مشخص شود. به طوریکه برای محقق روشن شود که از طریق سؤالات، داده­های مورد نیاز را برای شاخص مورد نظر به دست خواهد آورد. ثانیا ًبه منظور ارتقاء اعتبار و پایایی پرسشنامه این پژوهش، طراحی و تنظیم شاخص­ها از یک­سو دقیقاً براساس نظر یا تعلمی در راستای رویکرد توسعه گردشگری پایداری و از سوی دیگر باتوجه به مشاهدات مستقیم محقق از ناحیه مورد مطالعه صورت گرفته است.

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

    برای تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات بدست آمده از تحلیل­های کمی وکیفی استفاده خواهد شد که برای طبقه­بندی و تجزیه و تحلیل داده­ها و اطلاعات با استفاده از روش­های آماری (توصیفی و استنباطی) و با بهره­گیری از نرم افزارهای EXCEL و  SPSS صورت خواهد گرفت.  

    در بررسی آماری داده­های پرسشنامه­ای از روش­های آماری نظیر میانگین، میانه، حداکثر و حداقل و جهت آزمون فرضیه­ها بسته به نوع داده و اهداف مورد نظر از روش­های آماری پارامتری نظیر ازمون تی تک نمونه ای و فریدمن استفاده می­شود.

     

     

    جامعه آماری

    جامعه آماری این مطالعه در این تحقیق را کلیه کارمندان ستادی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان تشکیل می دهند که تعداد انان برابر با آخرین اطلاعات 136نفر می باشند.

    نمونه آماری

    منظور از نمونه گیری  انتخاب واحد ها وافرادی از جمعیت اصلی است بطوری که واحد ها وافراد مزبور دارای وی‍ژگی ها و پارامتر های اصلی بوده  باشند و در کسب اطلاعات خاصی مورد استفاده قرار گیرند.منظوراز پارامتر در این  تعریف ویژگی جمعیت می باشد ویک جمعیت ممکن است ویژگی ها وپارامترهای  متعددی داشته باشند(ساده ،1375).و در این تحقیق نمونه ، تعداد  103نفرازجامعه اماری بوده اند که نمونه مورد نظر در این تحقیق با استفاده از جدول مورگان و  بصورت تصادفی ساده  انتخاب گردیدند.

    محدودیت های تحقیق

    محدودیت­های زیادی در انجام این تحقیق وجود داشته است که به برخی از آنها اشاره می شود:

    - فقدان آمار و اطلاعات دقیق در زمینه تعداد گردشگران و فعالیتهای گردشگری منطقه؛

    - عدم همکاری مسئولین برخی از سازمانها و ادارات در جهت ارائه آمار و اطلاعات دقیق؛

    - دشواری انجام کارهای میدانی؛

    - هزینه زیاد انجام این تحقیق در زمینه تهیه آمار، اطلاعات و انجام کارهای میدانی؛

    تعاریف و مفاهیم

    گردشگری: تمام مسافرت­هایی که منجر به اقامت حداقل یک شبه در مقصد شود، اما مدت زمان دور بودن از منزل نباید بیش از یکسال باشد .(World Tourism Organization, 1983, 5)

    گردشگری روستایی: تعریف مشترک و پذیرفته شده‌ای بین محققان در زمینه گردشگری روستایی وجود ندارد. شناخته شده‌ترین و عمومی‌ترین تعریف مربوط به لین است که این نوع گردشگری را به عنوان فعالیتهای گردشگری در محیط روستایی می­داند (Frochot; 2003, 335).

    توسعه پایدار روستایی: توسعه پایدار روستایی فرآیندی است که ارتقای همه جانبه حیات روستایی را از طریق زمینه­سازی و ترغیب فعالیت­های همساز با قابلیتها و تنگناهای محیطی (به مفهوم عام آن) مورد تأکید قرار می­دهد. در همین رابطه مهمترین هدف توسعه پایدار روستایی عبارت خواهد بود از قابل زیست کردن عرصه­های زندگی برای نسلهای فعلی و آینده با تأکید خاص بر بهبود و توسعه مداوم روابط انسانی – محیطی (سعیدی، 1377، ص 19-18).

    گردشگری پایدار: گردشگری که نیازهای نسل حاضر را پاسخ دهد، بدون اینکه از ظرفیت­های مربوط به نسل­های آینده برای پاسخگویی به نیازهای خود مایه بگذارد. بنابراین گردشگری پایدار به نحوی برنامه­ریزی و اجرا می­شود که بر محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ جامعه میزبان اثر منفی نگذارد (زاهدی، 1385، ص 111).

    استراتژی: استراتژی را می­توان به عنوان الگوی هدایتی برای جریان منفرد اقدامات و تصمیمات مستمر دانست استراتژی اقدامات منفرد را تحت یک چیز جمع­آوری کرده و آنها را به سمت و جهت درست هدایت می­کند (مرادی مسیحی، 1384، ص 276).

    توسعه گردشگری: در این پژوهش توسعه گردشگری به عنوان متغیر مستقل تحقیق است که از طریق شاخص­های ذهنی شامل میزان وابستگی شاغلین سرپرست خانوارهای روستایی به بخش گردشگری، میزان وابستگی درآمدی خانوارهای روستایی، ارزیابی ساکنین از میزان وابستگی اقتصادی روستا به بخش گردشگری و میزان رشد گردشگری در روستا مورد سنجش قرار گرفت.

    اشتغال: اشتغال به عنوان متغیر وابسته تحقیق است که از طریق مؤلفه های اشتغال جوانان،اشتغال زنان ،اشتغال خود ساکنین و کارآفرینی مورد سنجش قرار گرفت.

    متغیر ها

    در این پژوهش توسعه گردشگری به عنوان متغیر مستقل و اشتغال و پویایی آن به عنوان متغیر وابسته تحقیق به شمار می­روند.

    جمع بندی و نتیجه گیری

    مطالعات انجام گرفته در این فصل حاکی از آن است که، گردشگری در نواحی روستایی با مدیریت و برنامه­ریزی کارآمد می­تواند محرک توسعه پایدار در نواحی روستایی باشد. در این خصوص توسعه گردشگری خود­جوش در نواحی روستایی ،اثرات مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی و محیطی برجای گذاشته است که در این پژوهش، شناخت پیامد­های مثبت گردشگری روستایی بر میزان پویایی اشتغال در راستای کاهش اثرات منفی و تقویت اثرات مثبت و تبیین این مسأله با رویکرد گردشگری پایدار از اهمیت اساسی برخوردار است. به این ترتیب فرضیه­های پژوهش براساس اهداف و رویکرد مورد نظر ارائه و سپس جهت شناخت عمیق­تر از موضوع مورد نظر، مطالعاتی که تاکنون محققان در این خصوص داشته­اند نیز مورد بررسی قرار گرفت. 

                                                                                                       Wilson   [1]

    [2] Objective data

    [3] Subjective data

     

  • فهرست:

     

    آشنایی با برنامه­ریزی روستایی،1386، تدوین معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، کارفرما دفتر آموزش و مطالعات کاربردی سازمان شهرداری­های کشور.

    آسایش حسین (1383)؛ اصول و روش­های برنامه­ریزی روستایی، انتشارات پیام نور.

    ازکیا مصطفی (1365)؛ جامعه شناسی توسعه و توسعه نیافتگی ایران، انتشارات اطلاعات.

    آقا محمدی محمد (1377)؛ ابهر گذری و نظری، انتشارات زنگان.

    آمار نامه اداره هواشناسی، ایستگاه خرمدره (1389).

    بدری سید علی، طاهرخانی (1387)؛ مقدمه ای بر توسعه پایدار روستایی، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان (1386)؛ طرح هادی روستای ترکانده.

    پاپلی یزدی محمدحسین و ابراهیمی، محمدامیر (1387)؛ نظریه های توسعه روستایی. انتشارات سمت.

    پاپلی یزدی محمدحسین و سقایی، مهدی (1386)؛ گردشگری (ماهیت و مفاهیم). انتشارات سمت.

    ترابی محمد (1385)؛ نقش جاذبه های گردشگری در توسعه اقتصادی روستاها. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

    تولایی سیمین؛ (1386) مروری بر صنعت گردشگری. انتشارات دانشگاه تربیت معلم.

    جباری ایرج، 1385؛ روش­هایب آماری در علوم محیطی و جغرافیا، دانشگاه رازی.

    حافظ نیا، محمدرضا (1381)؛ مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. انتشارات سمت.

    حسینی یعقوب (1382)؛ آمار ناپارامتریک. انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.

    حیدری چیانه، رحیم (1383)؛ ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم در ایران. رساله دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری. دانشگاه تبریز.

    حیدری چیانه رحیم (1387)؛ مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری. انتشارات سمت.

    خاکی غلامرضا (1387)؛ روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. انتشارات بازتاب.

    راجر داس ویل (1378)؛ مدیریت جهانگردی، مبانی، راهبردها و آثار. ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. دفتر پژوهش های فرهنگی تهران.

    رستمی یسری (1388)؛ امکان سنجی توسعه گردشگری به منظور دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی مطالعه موردی: روستای اورامان تخت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان.

    رضوانی محمدرضا (1383)؛ مقدمه­ای بر برنامه­ریزی توسعه روستایی در ایران، نشر قومس.

    رضوانی محمد رضا (1387)؛ مبانی برنامه­ریزی روستایی، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    رضوانی محمد رضا (1387)؛ آشنایی با برنامه­ریزی روستایی، سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور.

    رضوانی محمدرضا (1387)؛ توسعه گردشگری روستایی با رویکرد توسعه پایدار، انتشارات دانشگاه تهران.

    رضوانی علی اصغر(1374)؛ جغرافیای و صنعت توریسم، انتشارات پیام نور.

    رنجبریان بهرام و زاهدی محمد؛ (1388) خدمات صنعت گردشگری. انتشارات چهارباغ.

    زاهدی شمس­السادات؛ (1385) مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار (با تأکید بر محیط زیست). انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    زیاری کرامت اله؛ (1383) مکتب­ها، نظریه­ها و مدل­های برنامه و برنامه­ریزی منطقه­ای، انتشارات دانشگاه یزد.

    سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان،1383، شناسایی جاذبه­های تاریخی و طبیعی استان زنجان.

    سالنامه آماری استان زنجان (1385) دفتر آمار و اطلاعات استانداری زنجان.

    سرشماری عمومی نفوس و مسکن (1385) مرکز آمار ایران.

    سیمای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان ابهر در سال 1386، فرمانداری شهرستان ابهر زمستان 1386

    سعیدی عباس؛ (1385) مبانی جغرافیای روستایی. انتشارات سمت.

    سیف الدینی فرانک؛ شعبانی محمد؛ حسینی علی و رشیدی مصطفی؛ (1389) سنجش کیفیت و ظرفیت گردشگری شهری بر اساس الگوی رفتاری گردشگران و جامعه میزبان (نمونه موردی اصفهان). مجله پژوهش­های جغرافیای انسانی. شماره 71.

    شارپلی جولیا و ریچارد؛ (1380) گردشگری روستایی. ترجمه رحمت الله منشی و فاطمه نصیری. نشر منشی

    طرح جامع منطقه نمونه گردشگری بین المللی سلطانیه، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان زنجان جلد1و 3.

    طراحی محور گردشگری زنجان- سلطانیه- کتله خور- همدان، 1386، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان.

    علیقلی­زاده فیروزجایی، ناصر؛ (1386) اثرات گردشگری بر نواحی روستایی. رساله دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تهران.

    علیقلی­زاده فیروزجایی ناصر، قدمی مصطفی، رمضان زاده لبسویی مهدی، (1389)، نگرش و گرایش جامعه میربان به توسعه گردشگری درنواحی روستایی نمونه موردی: دهستان گلیجان، شهرستان تنکابن، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 71.

    سیف­الدینی فرانک، شعبانی­فرد محمد، حسینی علی، رشیدی مصطفی (1389)، سنجش کیفیت و ظرفیت گردشگری شهری بر اساس الگوی رفتاری گردشگران و جامعه میزبان، نمونه موردی: شهر اصفهان؛ مجله پژوهش­های جغرافیای انسانی، شماره 71.

    فیض­الهی علی (1383) توان های توسعه توریسم روستایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی.

    قادری اسماعیل (1382) نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی. رساله دکتری جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه تربیت مدرس.

    قادری زاهد (1383) اصول برنامه ریزی توسعه پایدار گردشگری روستایی. انتشارات سازمان شهرداری ها و دهیاری ها.

    قاسمی ایرج (1388) برنامه ریزی کالبدی حوزه های گردشگری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران.

    کارگر بهمن (1386) توسعه شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران. انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح.

    کاظمی مهدی (1385) مدیریت گردشگری. انتشارات سمت.

    کاویانی محمدرضا و علیجانی، بهلول  (1382) مبانی آب و هواشناسی. انتشارات سمت.

    گزیده نتایج تفضیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1375، شهرستان ابهر،

    لی جان (1378) گردشگری و توسعه در جهان سوم. ترجمه رکن الدین افتخاری و معصومه سادات صالحی امین. انتشارات شرکت چاپ و بازرگانی.

    محلاتی صلاح الدین (1380) درآمدی بر جهانگردی. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

    مطالعات برنامه آمایش استان زنجان، 1385، تحلیل وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست، مدیریت برنامه و بودجه استان زنجان.

    مطالعات ساماندهی توسعه اقتصادی و اجتماعی فضاهای روستایی بخش سلطانیه، شهرستان ابهر، مطالعات اجتماعی (ویرایش اول)، شرکت مشاوه ایده پردازان توسعه.

    مطالعات ساماندهی توسعه اقتصادی و اجتماعی فضاهای روستایی بخش سلطانیه، شهرستان ابهر، مطالعات اقتصادی (ویرایش اول)، شرکت مشاوه ایده پردازان توسعه.

    مطالعات ساماندهی توسعه اقتصادی و اجتماعی فضاهای روستایی بخش سلطانیه، شهرستان ابهر، مطالعات محیطی (ویرایش اول)، شرکت مشاوه ایده پردازان توسعه.

    مطیعی لنگرودی، حسن؛ (1382) برنامه ریزی روستایی با تأکید بر ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

    معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، کارفرما دفتر آموزش و مطالعات کاربردی سازمان شهرداری­های کشور،1387؛ دانشنامه مدیریت شهری و روستایی.

    منشی زاده رحمت الله و نصیری فاطمه؛ (1380) گردشگری روستایی. نشر منشی.

    منصوری فر کریم (1387)؛ روشهای آماری پیشرفته همراه با برنامه های کامپیوتری، انتشارات تهران

    مهدوی داوود؛ (1382) نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک (نمونه موردی: روستاهای لواسان کوچک). پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تربیت مدرس.

    محمد تقی رهنمایی، دکتر رحمت اله فرهودی، مصطفی قدمی، (1389)، بررسی نگرش ساکنان به گردشگر و اثرات درک شده آن مطالعه موردی: شهر کلاردشت، مجله انجمن جغرافیدانان ایران، مجله جغرافیدانان ایران.

    منصور فر کریم ، 1387، روشهای آماری پیشرفته همراه با برنامه کامپیوتری، انتشارات دانشگاه تهران

    مهدوی مسعود، مهدی طاهرخانی،1383، کاربرد آمار در جغرافیا، نشر قومس.

    مومنی منصور، فعال قیومی علی، 1386، تحلیل­های آماری با استفاده از spss، کتاب نو.

    واحد آمار و اطلاعات سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان (1388).

    واحد آمار مرکز بهداشت شهرستان ابهر (1385).

    واحد آمار شرکت سهامی آب منطقه ای زنجان(1386).

    واحد آمار معاونت برنامه ریزی استان زنجان، برسی تحولات جمعیتی آبادی­های استان زنجان.

    Hall, C. (2000) Tourism Planning. Person Education Limited.

    Jurowski, C., Uysal, M. and Williams, D. R. (1997) A theoretical analysis of host community rereaction to tourism. Journal of Tourism Research. 36(2), 3-11.

    Mc Clinchey, A. Kelley (1999) Rural images, tourism and sustainability; Thesis of the requirements for M.A of environmental studies in geography Wilfrid Laurier University.

    Weaver, D. B. (2000) Tourism Management. John Wiley & Sons Australia.

    Briedenhann, Jenny and Wickens, Eugenia; Tourism routes as a tool for the economic development of rural areas—vibrant hope or impossible dream?; Tourism Management 25; 2004

    Cooke, K,  Guidelines for socially appropriate tourism development in British  Columbia, Journal of Travel Research,21(1), 1982

    Gursoy, Dogan; Jurowski, Claudia and Uysal, Muzaffer; Resident Attitudes A structural Modeling Approach; Vol 29(1), 2002.

    Wilson, Suzanne; Pesenmaier, R, Daniel; Pesenmaier, Julie and Van, Es.C. John; Factor for success in rural tourism development; Journal of Travel Research, Vol. 40, 2001.

    Liu, J. C., Sheldon, P. J. & var, T; Resident perceptions of the environment impacts of tourism of tourism. Annals of Tourism Research. 14, 1987.

    منبع:

    ندارد.


موضوع پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, نمونه پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, جستجوی پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, فایل Word پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, دانلود پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, فایل PDF پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, پروژه در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, پروژه درباره پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال, رساله دکترا در مورد پایان نامه تاثیر سازمان گردشگری استان گیلان بر پویایی اشتغال

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا و برنامه ریزی توریسم مقدمه طبیعت جهانگردی در هر جامعه، متاثر از عوامل پیچیده و در هم تنیده اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است. علی­رغم پیامدهای اقتصادی چشمگیر و قابل توجه صنعت جهانگردی، بسیاری از صاحب نظران معتقدند، جهانگردی بیش از آن که یک فعالیت اقتصادی باشد، پدیده­ای فرهنگی است. در طی قرون انسان­ها با استفاده از ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته: جغرافیا / گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده این پژوهش در باره بررسی عوامل موثر بر روند تغییرات کمی و کیفی صنعت گردشگری در شهر لاهیجان می باشد.گردشگری شهری به شکلی از صنعت گردشگری گفته می شود که با مباحثی همچون گذران اوقات فراغت وگشت و گذار شهروندان در داخل شهر و حوزه نفوذ آن ارتباط دارد. امکانات اقامتی و پذیرایی یکی از اجزاء ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A ) مدیریت بازرگانی داخلی چکیده: ارزش ویژه برند مقصد گردشگری عبارت است از مجموع دارایی های (یا بدهی های) برند در رابطه با نام و سمبل مقصدگردشگری که موجب تغییراتی در ارزش خدمات و تجاربی که در آنجا فراهم می شود تعیین می گردد.در بسیاری موارد،ارزش ویژه برند از ارزش دارائی های فیزیکی به مراتب بیشتراست. این است که بازاریابان با کمک ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی از ارکان صنعت گردشگری وجود جاذبه های گردشگری بویژه جاذبه های طبیعی است که سرمایه اولیه صنعت گردشگری را تشکیل می دهند. دریاها، جنگلها، مراتع، کوهها، دره ها، آبشارها، معادن، چشمه‎ها از جمله جاذبه ها ی اکوتوریستی می باشند. استان گیلا ن با مناظر دل انگیز طبیعی، کوه، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته : جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده رشد و توسعه روستایی، ارتباطی تنگاتنگ با مشارکت روستاییان دارد، چرا که مشارکت در واقع کارایی برنامه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و کیفیت تصمیم گیری برای مناطق روستایی را افزایش می دهد. ضعف مشارکت مردمی در جامعه روستایی، از پویایی روستاها می کاهد. و رشد وشکوفایی روستاها را با دشواری مواجه می ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توسعه توریسم در هر نقطه که باشد می‌تواند توسعه را بدنبال داشته باشد. تحقیق حاضر از نوع ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پايان نامه براي دريافت درجه                             

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده امروزه گردشگری و به ویژه گردشگری مبتنی بر طبیعت ( اکوتوریسم ) می تواند نقش به سزایی در توسعه اقتصادی و درآمدزایی جوامع انسانی داشته باشد که این امر با توجه به وابستگی های طبیعی و زیست بومی هر کشور متفاوت است . کشور ایران با توجه به موقعیت مداری و نصف النهاری در موقعیتی قرار گرفته است ...

ثبت سفارش