فهرست:
فهرست مطالب
چکیده................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه........................................................................................................................... 3
1-2) بیان مسأله..................................................................................................................... 4
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق.............................................................................................. 5
1-4) اهداف تحقیق............................................................................................................... 7
1-5) چارچوب نظری تحقیق.................................................................................................. 7
1-6) فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 8
1-6-1) فرضیه اصلی............................................................................................................ 8
1-6-2) فرضیه های فرعی..................................................................................................... 9
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای اصلی تحقیق........................................................... 9
1-7-1) رهبری خدمتگزار...................................................................................................... 9
1-7-2) اعتماد به رهبر.......................................................................................................... 10
1-8) قلمرو تحقیق................................................................................................................ 10
1-8-1) قلمرو موضوعی........................................................................................................ 10
1-8-2) قلمرو زمانی............................................................................................................. 10
1-8-3) قلمرو مکانی............................................................................................................ 10
1-9) واژگان تحقیق............................................................................................................... 10
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه تحقیق
مقدمه..................................................................................................................................... 12
بخش اول: اعتماد.................................................................................................................... 13
2-1-1) تعاریف و مفاهیم اعتماد به رهبر................................................................................. 14
2-1-2) سیر تاریخی مطالعات اعتماد...................................................................................... 16
2-1-3) دیدگاه ها و مدل های اعتماد به رهبر.......................................................................... 17
2-1-4) انواع اعتماد به رهبر................................................................................................... 23
2-1-5) روش های توسعه اعتماد به رهبر................................................................................ 24
بخش دوم: رهبری خدمتگزار................................................................................................... 29
2-2-1) تعاریف و مفاهیم رهبری خدمتگزار............................................................................ 30
2-2-2) سیر تاریخی مطالعات رهبری خدمتگزار...................................................................... 34
2-2-3) اهمیت رهبری خدمتگزار........................................................................................... 35
2-2-4) ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار............................................................................ 37
2-2-5) مدل رهبری خدمتگزار لاوب...................................................................................... 45
2-2-6) کاربردهای رهبری خدمتگزار...................................................................................... 47
بخش سوم: پیشینه مطالعاتی..................................................................................................... 50
3-1) پیشینه مطالعاتی در داخل کشور...................................................................................... 51
3-2) پیشینه مطالعاتی در خارج از کشور................................................................................. 53
فصل سوم: روش تحقیق
3-1) مقدمه........................................................................................................................... 59
3-2) روش تحقیق................................................................................................................. 60
3-2-1) جامعه و نمونه آماری................................................................................................ 60
3-3) روش و ابزار جمع آوری داده ها.................................................................................... 60
3-3-1) پرسش نامه رهبری خدمتگزار..................................................................................... 60
3-3-2) پرسش نامه اعتماد به رهبر......................................................................................... 60
3-4) روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.................................................................................... 61
3-4-1) روایی...................................................................................................................... 61
3-4-2) پایایی...................................................................................................................... 62
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها......................................................................................... 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه........................................................................................................................... 65
4-2) توصیف متغیرهای جمعیت شناختی پاسخ دهندگان........................................................... 66
4-3) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................... 69
4-4) آزمون کولمو گروف- اسمیرنوف (k-s).......................................................................... 75
4-5) آزمون فرضیات تحقیق................................................................................................... 76
4-6) بررسی وضعیت شدت ارتباط متغیرها............................................................................. 81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه........................................................................................................................... 83
5-2) نتایج آمار توصیفی......................................................................................................... 83
5-2-1) توصیف پاسخ دهندگان............................................................................................. 83
5-2-2) توصیف متغیر رهبری خدمتگزار................................................................................. 83
5-2-3) توصیف متغیر اعتماد به رهبر...................................................................................... 83
5-3) نتایج آزمون فرضیه ها.................................................................................................... 84
5-4) پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق.................................................................................. 86
5-5) پیشنهاداتی برای محققین آینده........................................................................................ 88
5-6) محدودیت های تحقیق.................................................................................................. 88
منابع...................................................................................................................................... 90
پیوست.................................................................................................................................. 96
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل و مومنی، 1383، منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران، انتشارات سمت، جلد دوم
احمدی، پرویز و همکاران؛ 1392، بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار، اعتماد به رهبر و اعتماد سازمانی، فراسوی مدیریت، دوره 2، شماره 3، صص 17-1
اسماعیلتبار، فاطمه، 1390، رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.
اشجع، آرزو و همکاران، 1388، رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست در کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان ، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، دوره 11، شماره 39، صص 12
افخمی روحانی، حسن و همکاران، 1391، اثر رهبری همنوا بر تعهد سازمانی از طریق نقش واسط اعتماد و تشریک دانش، پژوهش نامه مدیریت تحول، دوره 4، شماره 7، صص 107-91
باقرسلیمی، سعید و همکاران، 1389، نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی مبتنی بر نظرات کارکنان سازمان امور مالیاتی استان گیلان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 5، صص 30-23
بلانچارد، کن و هاجز، فیل،1386، رهبر خدمتگزار، مرتضوی، مجتبی، قزوین: انتشارات مهرگان دانش.
بودلایی، حسن و همکاران، 1390، یادگیری و اعتماد سازمانی، حلقه های میانجی بین توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی، فرایند مدیریت و توسعه، شماره 75، صص 93-67
پناهی، بلال، 1390، اعتماد و اعتماد سازی در سازمان، فصلنامه مالیات و مالیه عمومی کشور، شماره 27، صص101-88
تورانی، حیدر، 1390، رهبری و توسعه اعتماد، توسعه مدیریت، دوره 9، شماره 8، صص 15-14
حافظنیا، محمدرضا، 1383، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت
خالصی، نادر و همکاران، 1391، رابطه رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی، مدیریت سلامت، دوره15 ، شماره 47، صص 32-23.
حسینپور، داود و آهوپای، مریم، 1392، تاثیرسبک رهبری خدمت گزار و سرمایه فکری بر کارآفرینی سازمانی، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت، شماره 70، دوره 23، صص 149-135.
حسینزاده علی، شعبانی کلاته، علی، 1390، اعتماد سازمانی: مفاهیم ، دیدگاهها و پیامدها، تدبیر، شماره 228، صص 51-46
خاکی، غلامرضا، 1388، روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
خالصی، نادر و همکاران، 1391، رابطهی رهبری خدمتگزار و درگیری شغلی کارکنان بیمارستانهای آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مدیریت سلامت، دوره 15، شماره 47، صص 32-23.
خرازی، کمال، 1392، رهبری خدمتگزار و ویژگیهای آن، تهران: نشر دانش، چاپ اول.
دامغانیان، حسین، 1390، عوامل موثر بر رهبری خدمتگزار (مطالعه موردی کمیته امداد استان گیلان)، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور رشت.
دانایی فرد، حسن و همکاران،1388، ارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران، مجله پژوهشهای مدیریت، شماره 4 ،صص 90-59
سکاران، اوما، 1389، روش های تحقیق بر مدیریت، ترجمه صائبی، محمدو شیرازی، محمود، تهران، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
سعادت، اسفندیار، 1386، مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات سمت
شفیعپورمطلق، فرهاد و همکاران، 139، تحقیقی با عنوان ارزیابی مدل عدالت سازمانی با تکیه بر اعتماد به رهبر برای آموزش و پرورش، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره 2، شماره 4، صص 20-1
شیرزادی، علی و همکاران، 1391، تأثیر اعتماد سازمانی بر بروز رفتارهای شهروندی سازمانی(مورد مطالعه: شرکت گاز استان خراسان شمالی)، پژوهش نامه مدیریت تحول، دوره 4، شماره 7، صص 154-133
فرهنگ، ابولقاسم و همکاران، 1389، بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفههای آن با یادگیری سازمانی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 55 ،صص 130-111
فرهنگ، ابوالقاسم و همکاران، 1390، بررسی رابطه ساده و چندگانه یادگیری سازمانی و اعتماداجتماعی در سازمان با توسعه کارکنان دانشگاههای دولتی پزشکی و غیرپزشکی جنوب شرق کشور، جامعه شناسی کاربردی، دوره 22، شماره 1، صص 182-159
فرهنگی، علی اکبر و همکاران، 1390، بررسی تطبیقی امکان به کارگیری رهبری خدمتگزار در نظام بانکی از منظر مدیران و کارکنان، پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره 3، دوره 15، صص 189-169.
قربانی، محمدجواد؛ بابالحوائجی، مجید،1391، اعتماد سازمانی با جوهره سرمایه اجتماعی، پژوهش نامه سرمایه اجتماعی، شماره 4 ، صص 27-21
قلیپور، آرین و همکاران، 1388، بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمانهای دولتی، نشریه مدیریت دولتی، شماره 2 ،صص 118-103
مقیمی، محمد، 1384، سازمان و مدیریت پژوهش، تهران، انتشارات ترمه
موسیخانی، مرتضی، 1389، شاخصهای رهبری نوین، قزوین: انتشارات مهرگان دانش.
نادی، محمدعلی؛ قهرمانی، نسرین، 1391، رابطه بین رهبری خدمتگزار با اعتماد به ناظر، اعتماد به سازمان و رفتار مدنی اجتماعی در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی دولتی شهر شیراز، فصلنامه بیمارستان، دوره 10، شماره 3، صص 10-1
منابع لاتین
Bamford A et al, 2011, Transformational leadership and Shared governance: an action study, Journal of nursing management, Vol.18, pp.815-821.
Birkenmeier B et al , 2012, An analysis of supranational servant leadership on Jean monnet, International journal of organization theory and behavior ,Vol.6, No 3, pp.374-400
Cardona P,2011, Transcendental leadership, The Leadership & Organization Development Journal, Vol. 21, No. 4, pp. 201-206.
Carnevale, D ,2012, Trust in the public sector, Administration & Society, Vol. 23, pp. 471-494
Chughtai, A., & Buckley, F, 2013, linking trust in the principal to school outcomes the mediating role of organizational identification and work engagement. International journal of educational management, Vol.23, No.7, pp. 574-589
Child J & Mollering G, 2010, Contextual Confidence and Active Trust Development in the Chinese Business Environment, Organizational Science , Vol. 14, No. 1,69-80
Crossman J, 2013, leadership in secular organizational contexts and its relation to transformational, servant and environmental leadership, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 31, No. 7, pp. 596-608.
Dietz G & Hartog D N, 2010, measuring trust inside organizations, Personnel Review, Vol. 35, No. 5, pp. 557-588.
Dietz G, 2010, partnership and development of trust iv British workplaces, Human Resource Management Journal, Vol.14, No.1, PP.5-24
Ellonen, R., 2013, the role of trust in organizational innovativeness, European Journal of Innovation Management, Vol. 11, No. 2, pp 160-181.
Eid J & Olsen O, 2011, Swift trust in leaders in temporary military groups, Team Performance Management, Vol. 17, No. 7/8, pp. 354-368
Farling, M.L et al, 2010, Servant leadership: Setting the stage for empirical research, Journal of Leadership Studies, Vol. 6. No. 1/2, pp. 49-72
Fernandez S et al, 2013, Exploring the link between intergrated leadership and public sectore performance, the leadership quarterly, Vol. 21, pp.308-323
Flaherty, K.E & Pappas, J M, 2014, the role of trust in salesperson sales manager relationships, Journal of Personal Selling and Sales Management, Vol. 20, No. 4, p. 271.
Jeabeom S & Swinder J, 2010, exploring the role of cultural in trust development with service providers, Journal of Service Marketing, Vol.20, No.4, PP.265-273.
Lee, H. J, 2014, the role of competence-based trust and organizational identification in continuous improvement. Journal of Management Psychology, Vol.19, No.6, pp. 623-639.
Mak W & Chan S, 2014, the impact of servant leadership and subordinates’ organizational tenure on trust in leader and attitudes, Personnel Review, Vol. 43 No. 2, pp. 272-287
Matteson J & Irving J, 2012, exploring servant versus self- sacrificial leadership, Proceedings of the American Society of Business and Behavioral Sciences, Vol. 13, No. 1, pp. 1305-1319.
Melchar D & Bosco S, 2010, Achieving High Organization Performance through Servant Leadership, the Journal of Business Inquiry, Vol. 9, pp. 1-15.
Nikandrou, I et al, 2012, gaining employee trust after acquisition: implications for managerial action, Employee Relations, Vol. 22 No. 4, pp. 334-55.
Russell R, 2013, The role of values in servant leadership, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 22, No. 2, pp.76-83.
Sendjaya S & Pekerti A, 2010, servant leadership as antecedent of trust in organizations, leadership & organization development journal, Vol.31, No 7, pp. 643-663
Shockley- Zalabak P et al, 2012, Organizational trust: What it means, Why it matters, Organizational Development Journal, Vol. 18, No, 4, PP. 35-49
Smith P. A. & Birney, L. L, 2011, the organizational trust of elementary schools and dimensions of student bullying, International Journal of Educational Management, Vol.19, No. 6, pp. 469-485
Sounders, Mark. N. K. & Thormhill, A, 2013, organizational Justice, Trust and the management of changen, personal Review, Vol. 32, No, 3, pp. 615-627
Spears L, 2014, Practicing Servant-Leadership, Leader to Leader, vol. 41, pp 7-11. Sousa M & Dierendonck D, 2010, Knowledge workers, servant leadership and the search for meaning in knowledge-driven organizations, on the horizon, Vol. 18, No. 3, pp. 230-239.
Vidotto G et al, 2012, Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory, Social Indicators Research, Vol. 88, No.3, pp. 563-575
Wickramasinghe V & Ruvini W, 2012, Effects of interpersonal trust team leader support, rewards, and knowledge sharing mechanisms on knowledge sharing in project teams, The journal of information and knowledge management systems, Vol. 42. No. 2, 2012, pp. 214-236
Wong, C. A & Cummings, G. G, 2013, the influence of authentic leadership behaviors on trust and work outcomes of health care staff. Journal of Leadership Studies, Vol. 3, No.2, pp. 1123-1131