فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.......................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه. 2
1-2. بیان مساله. 3
1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5
1-4. اهداف تحقیق.. 6
1-5. چهارچوب نظری.. 6
1-6. فرضیات تحقیق.. 7
1-7. تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 8
1-8 . قلمرو تحقیق.. 9
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1. مقدمه. 11
2-2. تعریف رهبری خدمتگزار. 12
2-3. نظریه رهبری خدمتگزار. 13
2-4. اهمیت رهبری خدمتگزار. 15
2-5. تکامل رهبری خدمتگزار. 16
2-6. ویژگی های رهبران خدمتگزار. 18
2-7. ویژگی های عملیاتی.. 19
2-8 . ویژگی های مکمل.. 20
2-9. مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار. 22
2-9-1. تئوری رهبری خدمتگزار اسپیرز. 24
2-9-2. تئوری رهبری خدمتگزار راسل و استون. 26
2-9-3. تئوری رهبری خدمتگزار پترسون. 26
2-10. مدل رهبری خدمتگزار پیج و ونگ... 29
2-11. مدل رهبری خدمتگزار تورو. 30
2-12. مدلهای رهبری خدمتگزار. 30
2-13. کاربردهای رهبری خدمتگزار. 32
2-14. رهبری خدمتگزار و رهبری تحول آفرین.. 34
2-15. رهبری خدمتگزار درسازمان های دولتی.. 35
2-16. مزایای رهبری خدمتگزار. 36
2-17. معایب رهبر ی خدمتگزار. 37
2-18. ارزشیابی عملکرد کارکنان. 39
2-18-1. تعریف ارزیابی عملکردکارکنان. 39
2-18-2. اهمیت ارزیابی عملکردکارکنان. 39
2-19. تاریخچه ارزشیابی عملکرد. 40
2-20. ارزیابی عملکرد در مجموعه مدیریت منابع انسانی.. 40
2-21. عوامل موثربرارزیابی عملکرد. 42
2-22. ارکان ارزیابی عملکرد. 42
2-23. مراحل ارزیابی عملکرد. 44
2-24. نظام های ارزیابی عملکرد. 46
2-25. اصول اندازه گیری عملکرد. 46
2-26. انواع ارزیابی.. 48
2-26-1. ارزیابی سرپرست مستقیم. 48
2-26-2. ارزیابی رئیس به وسیله مرئوس... 49
2-26-3. ارزیابی همقطاران از عملکرد یکدیگر. 49
2-26-4. ارزیابی گروهی.. 50
2-26-5. ارزیابی از طریق خود سنجی.. 50
2-27. روشهای ارزیابی.. 51
2-27-1. روش مقیاسی.. 51
2-27-2. عامل سنجی.. 52
2-27-3. روش امتیازبندی.. 53
2-27-4. روش رتبهبندی مستقیم. 54
2-27-5. روش ثبت وقایع حساس... 54
2-27-6. روش توصیفی.. 55
2-27-7. روش قیاسی.. 55
2-27-8 . روش مقایسه زوجی.. 55
2-27-9. توزیع اجباری.. 56
2-27-10. انتخاب اجباری.. 56
2-27-11. روش مقیاسی رفتاری.. 57
2-28. روشهای غیر متداول. 58
2-28-1. ارزیابی براساس مدیریت برمبنای هدف... 58
2-29. مشکلات ارزیابی عملکرد. 61
2-30. ویژگیهای سیستم ارزیابی کارآمد. 65
2-31. پرورش و بالنده کردن نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان. 66
فصل سوم : روش تحقیق
3-1. مقدمه. 77
3-2. روش اجرایی تحقیق.. 77
3-3. جامعه ونمونه آماری.. 78
3-4. روشها و ابزار گردآوری داده ها 78
3-5. روایی و پایایی ابزار سنجش و اندازه گیری.. 78
3-6. روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات... 82
3-7. محدودیتهای تحقیق.. 82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4-1. مقدمه. 85
4-2. توصیف پاسخ دهندگان. 86
4-3. توصیف متغیر های تحقیق.. 87
4-3. آزمون فرضیات... 93
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. مقدمه. 102
5-2. نتایج آمار توصیفی.. 102
5-2-1. توصیف متغیر خدمات رسانی.. 102
5-2-2. توصیف متغیر تواضع. 102
5-2-3. توصیف متغیر قابلیت اعتماد. 102
5-2-4. توصیف متغیر مهرورزی.. 103
5-2-5. توصیف متغیر رهبری خدمتگزار. 103
5-2-6. توصیف متغیر عملکرد. 103
5-3. نتایج آمار استنباطی.. 103
5-3-1. نتایج آزمون فرضیه ی اصلی.. 104
5-3-2. نتایج آزمون فرضیه ی فرعی اول. 104
5-3-3. نتایج آزمون فرضیه ی فرعی دوم. 104
5-3-4. نتایج آزمون فرضیه ی فرعی سوم. 104
5-3-5. نتایج آزمون فرضیه ی فرعی چهارم. 104
5-4. پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق.. 105
5-5. پیشنهاداتی برای ادامه تحقیقات در این زمینه. 106
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1. ویژگی های رهبری خدمتگزار.................................................................................... 21
جدول 2-2. امتیاز دهی به روش امتیاز بندی در ارزیابی عملکرد کارکنان.......................................... 53
جدول 2-3. تعیین سطح کارکنان در روش رتبه بندی غیر مستقیم ارزیابی عملکرد کارکنان................. 54
جدول4-1) توصیف نوع استخدامی پاسخ دهندگان......................................................................... 86
جدول4-2) توصیف متغیر خدمات رسانی..................................................................................... 87
جدول4-3) توصیف متغیر تواضع................................................................................................. 88
جدول4-4) توصیف متغیر قابلیت اعتماد....................................................................................... 89
جدول4-5) توصیف متغیر مهرورزی............................................................................................. 90
جدول4-6) توصیف متغیر رهبری خدمت گزار.............................................................................. 91
جدول4-7) توصیف متغیر عملکرد................................................................................................ 92
جدول4-8) ضریب همبستگی بین رهبری خدمتگزار و عملکرد....................................................... 93
جدول4-9) ضریب همبستگی بین خدمات رسانی و عملکرد.......................................................... 94
جدول4-10) ضریب همبستگی بین تواضع و عملکرد.................................................................... 95
جدول4-11) ضریب همبستگی بین قابلیت اعتماد و عملکرد.......................................................... 96
جدول4-12) ضریب همبستگی بین مهرورزی و عملکرد................................................................ 97
جدول4-13) جدول تحلیل رگرسیون چند متغیره بین متغیر های خدمتگزاری و عملکرد.................... 98
جدول 4-14) تجزیه تحلیل واریانس............................................................................................ 98
جدول4-15) ضرایب استاندارد و غیر استاندارد............................................................................. 99
منبع:
آگاروالا ودیگران، "برنامه ریزی نیروی انسانی " ، ترجمه : حسین ابطحی و حشمت خلیفه سلطانی، موسسه تحقیقات وآموزش مدیریت، کرج ،چاپ اول ،1386.
آرمسترانگ، مایکل.(1385)، " مدیریت عملکرد راهبردهای کلیدی و راهنمای عملی" ، ترجمه: سعید صفری و امیر وهابیان، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول
احمدی و دیگران (1388) ، " بررسی رابطه میان رهبری خدمتگزار ، اعتماد به رهبر واعتماد سازمانی " ، اولین همایش ملی مدیریت ، 1389.
الوانی، مهدی.(1385)، " مدیریت عمومی" ، انتشارات نی، چاپ بیست و چهارم
امیران، حیدر، " اندازه گیری عملکرد،بایدها ونبایدها" ، ماهنامه تدبیر، سال چهاردهم، شماره 136، 1388.
تاج الدین،محمد، درویش، مریم ، " ارکان ارزیابی عملکرد منابع انسانی"، ماهنامه تدبیر، شماره 203، 1388.
جوادین، سید رضا.(1386)، " مروری جامع بر مفاهیم اساسی نظریه های مدیریت و سازمان" ، انتشارات نگاه دانش.
حسن پور، اکبر، " مدل عملی برای رهبری خدمتگزار" ، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره 153.
حافظ نیا، محمد رضا.(1384)، " مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی"، انتشارات سمت
خاکی ، غلام رضا.(1382)، " روش تحقیق در مدیریت" ، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.
خائف الهی و دیگران، " تبیین الگوی اثربخشی سازمان های دولتی ایران براساس نقش رهبری خدمتگزار"، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 13شماره دوم، 1388.
دی سنزو، دیوید، رابینز، استیفن، " مبانی مدیریت منابع انسانی" ، ترجمه : میرعلی سیدنقوی و سیامک یعقوبی، انتشارات مهکامه ، تهران ، 1388.
داوری، مجیدرضا ، دامغانی ، حسین ، مهرگان ، محمدرضا، "بررسی تطبیقی امکان به کارگیری رهبری خدمتگزار درنظام بانکی از منظر مدیران وکارکنان" ، پژوهش های مدیریت درایران ، دوره 15 ، شماره 3، 1390.
رضاییان،علی ، مبانی سازمان ومدیریت ، انتشارات سمت ، تهران ، 1385.
سعادت ، اسفندیار، مدیریت منابع انسانی ، انتشارات سمت ، تهران ، 1385.
سرمد و دیگران .(1380)، " روش های تحقیق در علوم رفتاری" ، انتشارات آگاه، چاپ پنجم.
سکاران، اوما (1388)، " روشهای تحقیق در مدیریت" ، ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ ششم.
فرهادی، محمد، رشیدی ، محمدمهدی، اصیلی ، غلامرضا،"چالش های جدید ارزیابی عملکردوارائه الگوی موثر درسازمانهای تحقیقاتی "کنفرانس ملی مدیریت عملکرد، 1381.
قربانی ودیگران، " ارزشیابی عملکردکارکنان" ، انتشارات پژوهش توس،مشهد، 1381.
قلی پور ودیگران ، "بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمند سازی در سازمان های دولتی " ، نشریه مدیریت دولتی ، شماره 2 ، 1388.
قلی پور، آرین . حضرتی ، محمود، " تبیین ابزار سنجش رهبری خدمتگزار درسازمانهای دولتی ایران " ، پژوهشهای مدیریت ، شماره سوم ، 1388.
قرایی پور، رضا، رهبری خدمتگزار،1387، نشریه صنعت خودرو، شماره 124.
یوسفی سعید آبادی و دیگران ، " رابطه رهبری خدمتگزار و کیفیت زندگی کاری کارکنان درسازمان بیمه خدمات درمانی تهران "، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، شماره سوم ، 1389.
یعقوبی ودیگران، " بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارکنان براساس مدل achieve از دید مدیران ( ارشد، اداری وپرستاری ) بیمارستان های آموزشی شهراصفهان" ، فصلنامه بیمارستان ، سال هشتم شماره 2، 1388.
Aarum , Andersen, " When a servant- leader comes khnocking…" , 2006.
Anderson, A. P: Duoglas, C: Ferris, J. R:Goka. H.(2004)"A social relationship conceptualizationof trust and accountability in organization", humanresource management review, Vol. 14, No. 1.pp,47-65.
Dennis , R.S(2004)," Servant leadership teory development of the servant leadership teory assessment
Dennis , R.S (2005)"development of servant leadership assessment instrument" leadership& organization development journal.Vol, 26. No,5,pp.150-163.
Greenleaf, R.F.(1977)"Servant Leadership: a journey into of power and greatness" Paulist press. Mahwah,Nt.
Greenleaf . R.F . (1970)"the servant asleader"the Greenleaf center, Indiana polis,IN.
Gregory, Stone, "transformational versus servant leadership: a difference in leader focus". Vol.25, (2002).
Horsman. J.H.(2001)." Perspectives of servant leadership in organization" ADissertation for the degree Doctor of Philosophy gonaga university
Joseph. E. Winston B.(2005), " a correlation of servant leadership , leader trust and organization trust" leadership& organization development journal.Vol, 26. No, 1. Pp, 6-22.
Laub. J (2004)"Definity servant leadership a recommended typology for servant leadership studies.
Osterm, Michelle. (2006), " servant leadership and work related outcomes"
Spears, larry,(1996),"Reflections on Robert K. Greenleaf and servant- leadership" ,vol.17, No.7, PP.33-35.
37-.Stone,A.G: Rossell, Rr.f: Patterson,K(2004),transformational servant leadership : a difference in leaderfocus". The leadership&organization development journal, Vol,25. No, 4.pp,349-361.
38- Smith.Brien N.Montogno .ray .V . And Kuzinenko Totiana .N(2004) " transformation and servant leadership : content and contextual comporisons. Journal of leadership and organizational. Vol,10. No, 4. Pp, 80-91.
39-Winston, Bruce, "Acorrelation of servant leadership, leader trust, and organizational trust" Vol.26, No.1,PP.6-22,2005.
40-Winston, Bruce, " Servant leadership at Heritage Bible College" , Vol.25, No.7, PP.600-617,2004.
41- Waddell, Yui-Tim and Hang- Yue Ngo and Chi-Sum Wong (2006) organizational justice, trust, and OCB:A study of chinise workers in joint , state – owned enterprises" journal of world business 41,pp:344-355.
42-Washington . RR: Sutton, C.D: Field, H.S.(2006) " individual differences in servant leadership the roles of values and personality ": leadership & organizational development journal . Vol,27. No, 8. Pp,700-716.
43-WWW.ROSHD.IR