فهرست:
عنوان
صفحه
فصل اول:کلیات طرح
1-1) مقدمه......................................................................................................................
2
1-2) بیان مساله تحقیق.....................................................................................................
3
1-3) اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن.............................................................
6
1-4) هدف تحقیق...........................................................................................................
6
1-5) فرضیه های تحقیق..................................................................................................
7
1-6) روش تحقیق...........................................................................................................
8
1-7) تعریف واژگان کلیدی.............................................................................................
9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1)مقدمه........................................................................................................................
11
2-2) تئوری نمایندگی......................................................................................................
12
2-2-1)مشکلات نمایندگی..............................................................................................
15
2-3) مروری بر مفهوم بنیادی سود و اهمیت آن..............................................................
15
2-3-1) مفهوم سود از دیدگاه اقتصادی...........................................................................
17
2-3-2) مفهوم سود از دیدگاه حسابداری........................................................................
18
2-3-3) اهداف گزارشگری سود......................................................................................
18
2-4) مدیریت سود...........................................................................................................
18
2-5) فرضیه ها و نظریه های مدیریت سود.....................................................................
20
2-5-1) فرضیه مکانیکی...................................................................................................
20
2-5-2) فرضیه بازار کارا..................................................................................................
21
2-5-3) نظریه اثباتی.........................................................................................................
21
2-6 ) مدیریت سود یا تقلب............................................................................................
22
2-7) انگیزه های مدیریت سود........................................................................................
23
2-7-2) انگیزه های سیاسی.......................................................................................
24
2-7-3) انگیزه های مالیاتی..............................................................................................
25
2-7-4) افزایش قیمت در عرضه نخستین سهام ..............................................................
25
2-7-5) جذب سهامدار جدید.........................................................................................
26
2-7-6) شرایط تأمین مالی بهتر........................................................................................
26
2-7-7) حداکثر نمودن پاداش مدیران..............................................................................
27
2-7-8) اعتبار، شهرت و امنیت شغلی مدیر.....................................................................
29
2-7-9) قوانین و مقررات................................................................................................
29
2-7-10) عدم تخلف از قراردادهای بدهی......................................................................
29
2-7-11) تغییرات در مدیران ارشد اجرایی......................................................................
30
2-7-12) مدیریت سود و وجوه نقد حاصل از عملیات...................................................
30
2-8) ابزار های مدیریت سود .......................................................................................
31
2-8-1) نحوه برخورد مدیریت به حسابداری معاملات...................................................
31
2-8-2) انتخاب و تغییر اصول حسابداری.......................................................................
31
2-8-3) مدیریت اقلام تعهدی..........................................................................................
32
2-8-4) قیمت های انتقالی...............................................................................................
33
2-8-5) تصمیمات اقتصادی واقعی..................................................................................
33
2-9 ) پیدایش نظریه کیفیت سود...................................................................................
33
2-10 ) مفاهیم و دیدگاههای مختلف پیرامون کیفیت سود...........................................
34
2-11 ) اهمیت ارزیابی کیفیت سود...............................................................................
37
2- 12) معیارهای ارزیابی کیفیت سود..........................................................................
39
2-12-1)مفهوم کیفیت سود مبتنی بر سری زمانی ویژه گی های سود.........................
39
2-12-2)مفهوم کیفیت سود بر اساس رابطه بین سود و اقلام تعهدی و وجه نقد........
39
2-12-3)مفهوم کیفیت سود بر اساس ویژگی های کیفی چارچوب نظری هیأت استانداردهای حسابداری مالی
40
2-12-4) مفهوم کیفیت سود بر اساس تاثیر گذاری در تصمیم.....................................
40
2-13) عناصرکیفیت سود .............................................................................................
40
2-14) روشهای ارزیابی کیفیت سود .........................................................................
41
2-14-1)روش مبتنی بر مربوط بودن با ارزش سهام....................................................
41
2-14-2) روش مبتنی بر محتوای اطلاعاتی.....................................................................
41
2-14-3 ) روش مبتنی بر توانایی پیش بینی.....................................................................
41
2-14-4) روش مبتنی بر سود اقتصادی...........................................................................
41
2-15) پیامد های اقتصادی کیفیت سود............................................................................
42
2- 16) مطالعات و تحقیقات خارجی...............................................................................
43
2- 17) مطالعات و تحقیقات داخلی.................................................................................
44
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 مقدمه........................................................................................................................
47
3-2 روش تحقیق.............................................................................................................
47
3-2-1 قلمرو تحقیق........................................................................................................
48
3-2-2 جامعه و نمونه آماری تحقیق................................................................................
48
3-2-3 ابزار جمع آوری داده های تحقیق........................................................................
49
3-3 فرضیات تحقیق........................................................................................................
49
3-4 مدل تحقیق...............................................................................................................
50
3-5 متغیرهای تحقیق.......................................................................................................
52
3-5-1 متغیر مستقل.........................................................................................................
52
3-5-2 متغیر های وابسته.................................................................................................
52
3-5-3 متغیرهای کنترلی..................................................................................................
53
3-5-4 متغیرهای مجازی.................................................................................................
54
3-6 روش تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیات.................................................................
54
3-6-1 روش داده های پانل..........................................................................................
55
3-6-1-1 روش اثراث ثابت..........................................................................................
56
3-6-1-2 روش اثرات تصادفی....................................................................................
56
3-6-1-3 آزمون چاو......................................................................................................
56
3-6-1-4 آزمون هاسمن................................................................................................
57
3-6-2 آزمون معنی دار بودن مدل...............................................................................
57
3-6-3 آزمون معنی دار بودن متغیرهای تحقیق..............................................................
58
3-6-4 آزمون های مربوط به مفروضات مدل رگرسیون خطی.......................................
59
3-6-4-1 فرض نرمال بودن متغیرها و باقیماندهها........................................................
59
3-6-4-2 فرض عدم وجود هم خطی بین متغیرهای مستقل..........................................
60
3-6-4-3 فرض مستقل بودن باقیمانده ها......................................................................
60
3-6-4-4. فرض همسانی واریانس باقیمانده ها...............................................................
61
3-6-5 تحلیل همبستگی.................................................................................................
62
3-6-5-1 ضریب تعیین.................................................................................................
62
3-6-5-2 ضریب همبستگی...........................................................................................
62
3-6-6 تصمیم گیری برای رد یا پذیرش فرضیه ها..............................................
63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه......................................................................................................................
64
4-2)آمار توصیفی متغیرهای تحقیق..................................................................................
64
4-3 ) آزمون نرمال بودن توزیع متغیرهای وابسته تحقیق ................................................
68
4-4 ) بررسی همبستگی میان متغیرهای تحقیق................................................................
69
4-5 ) نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق.............................................................
71
4-6 )خلاصه فصل...........................................................................................................
84
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 )مقدمه......................................................................................................................
86
5-2) خلاصه و نتیجه گیری............................................................................................
86
5-2-1) نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول تحقیق و فرضیه های فرعی آن....................
88
5-2-2) نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم تحقیق و فرضیه های فرعی آن....................
90
5_3 ) بررسی تطبیقی یافته های تحقیق............................................................................
91
5_4 )پیشنهاد های تحقیق.................................................................................................
92
5_4_1) پیشنهاد هایی برخاسته از نتایج تحقیق...............................................................
92
5_4_2) پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی..............................................................
93
فهرست منابع و ماخذ......................................................................................................
94
منبع:
منابع فارسی
1) ابراهیمی کردلر،علی و محمدآبادی،مهدی و حصارزاده،رضا(1387)"فصلنامه بورس اوراق بهادار"،سال اول،شماره4،زمستان87،صص74-53
2) احمد پور،احمد و منتظری،هادی(1390)"نوع مدیریت سود و تأثیر اندازه شرکت،ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی بر آن"، مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز،دوره سوم،شماره دوم،پیاپی3/61، صص35-1
3) اسدی،غلامحسین و منتی منجق تپه،وحید(1390)"بررسی تأثیر تغیر مدیریت بر مدیریت سود"،مجله چشم انداز مدیریت مالی و حسابداری،شماره1،بهار1390، صص114-97
4) اسماعیلی،شاهپور(1386)"کیفیت سود"،مجله حسابدار،سال بیست ویکم،شماره 184، صص38-27
5) اعتمادی،حسین و مؤمنی،منصور و فرج زاده دهکردی،حسن(1391)"مدیریت سود چگونه کیفیت سود شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟"،مجله پژوهش های حسابداری مالی،سال چهارم،پیاپی12، صص122-101
6) اعتمادی،حسین و ایمانی،صمد(1386)"بررسی رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام"،دو ماهنامه علمی –پژوهشی دانشور،شماره26، صص73-55
7) اعتمادی،حسین و شفا خیبری،نصیبه(1390)" تأثیر جریان های نقد آزاد بر مدیریت سود و نقش کمیته حسابرسی در آن"،فصلنامه علمی-پژوهشی حسابداری مالی،سال سوم،شماره10، صص42-18
8) ایزدی نیا،ناصر و رسائیان،امیر(1390)"سازوکار نطام راهبری شرکتی وکیفیت سود"،فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری مالی،سال اول،شماره اول، صص 66 -51
9) ایزدی نیا،ناصر و نظرزاده،یاسر(1388)"بررسی ارتباط کیفیت سود و بازده سهام"،مجله توسعه و سرمایه،سال دوم،شماره3
10) بنی مهد،بهمن و نیکومرام،هاشم،تئوری حسابداری(مقدمه ای بر تئوری های توصیفی)،چاپ اول،تابستان 1388،تنظیم کننده:دانشگاه آزاد اسلامی
11) بهار مقدم،مهدی و کوهی،علی(1389)"بررسی نوع مدیریت سود"،مجله دانش حسابداری،سال اول،شماره 2، صص93-75
12) تقوی،مهدی و جبارزاده،سعید و یگانه،سعید(1389)"تبیین رابطه هزینه نمایندگی و ارزش شرکت با مدیریت سود"،مجله مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی،شماره سوم، صص133-109
13) جهانخانی،علی و ظریف،احمد(1374)"آیا مدیران و سهامداران از معیارهای مناسبی برای اندازه گیری ارزش شرکت استفاده می کنند؟"،تحقیقات مالی،دانشگاه تهران،سال دوم شماره 7و8، صص68-41
14) خدادادی،ولی و جان جانی،رضا(1390)"،بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکت ها"،مجله پژوهش های حسابداری مالی،سال سوم،شماره اول،پیاپی7، صص96-77
15) خواجوی،شکرالله،ناظمی،امین(1384)"بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام باتاکید بر نقش ارقام تعهدی"،بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 40
16) دستگیر،محسن و حسین زاده،علی حسین و خدادادی،ولی و واعظ،سید علی(1391)"کیفیت سود در شرکت های درمانده مالی"، مجله پژوهش های حسابداری مالی سال4،شماره1،پیاپی11، صص16-1
17) دستگیر،محسن و حسینی،سید احسان(1392)"مروری جامع بر مدیریت سود"،فصلنامه مطالعات حسابداری و حسابرسی،سال دوم،شماره هفتم، صص25-1
18) شباهنگ،رضا(1384).تئوری حسابداری،مرکز تحقیقات حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی،نشریه 157،چاپ چهارم
19) شورورزی،محمد رضا و نیکومرام،هاشم(1389)"ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت سود با استفاده از خصوصیات کیفی مفاهیم نظری گزارشگری مالی در ایران"،تحقیقات حسابداری و حسابرسی شماره7،صص127-110
20) قائمی،محمد حسین و ودیعی،محمد حسین(1389)" تأثیر محافظه کاری بر پایداری سود و نسبت قیمت به سود"،مجله دانش حسابداری،سال اول،شماره2، صص73-55
21) کاشانی پور،محمد و احمدپور،احمد و باقرپور،سیدمحمد(1389)" رابطه بین سهامدارن نهادی کوتاه مدت و بلند مدت و مدیریت سود فزاینده شرکتها" مجله دانش حسابداری،سال اول،شماره3،صص29-7
22) کردستانی،غلام رضا و ضیاءالدین مجدی(1386)"بررسی رابطه بین ویژگی های کیفی سود و هزینه سرمایه سهام عادی"،بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 48
23) کردستانی،غلام رضا(1381)"مدیریت سود"،ماهنامه اقتصادی بورس،شماره33، صص65-57
24) نمازی،محمد(1384)"بررسی کابردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت"،مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،دوره بیست و دوم،شماره دوم،پیاپی43
25) نوروش،ایرج،مجیدی،رضا(1384)"بررسی رابطه بین کیفیت سود وهزینه سرمایه "،حسابداری برق، شماره43
26) نیکو مرام،هاشم و امینی،پیمان(1390)"کیفیت سود و هزینه سرمایه"،مجله دانش مالی تحلیل اوراق بهادار،شماره دهم، صص215-183
27) هاشمی،سید عباس و صادقی،محسن و سروش یار،افسانه(1389)"ارزیابی نقش کیفیت سود بر الگو،شیوه تأمین مالی و کارایی سرمایه گذاری"،فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی،سال دوم،شماره6،صص22-1
28) همتی،داود(1383)"بررسی قراردادهای بدهی،هزینه های اساسی،طرح های پاداش ومالکیت بر مدیریت سود"،بررسی های حسابداری و حسابرسی،سال یازدهم،شماره 36، صص63-47
29) ابریشم چی،مرضیه(1389)"ارزیابی بین کیفیت سود و بازده سهام"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران مرکزی،دانشکده مدیریت
30) ثمری خلج،الهام(1389)"رابطه تصمیم گیری مدیریت،در زمان فروش دارایی ها و مدیریت سود"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد تهران مرکزی،دانشکده اقتصاد و حسابداری
31) خلیل زاده،حسن(1381)"بررسی محتوای اطلاعاتی اقلام عملیاتی صورت های مالی در ارتباط با کیفیت عایدات"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
32) سلیمانی،شهرام(1389)"مدیریت واقعی سود و تأثیر آن بر سود های عملیاتی آتی"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر
33) ظریف فرد،جهانخانی(1378)"شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه های اقتصادی ایران"،پایان نامه دکتری،دانشگاه تهران
34) قیلاوی،منی(1390)"بررسی رابطه بین کیفیت سود و شاخص های ارزیابی توانایی مدیریت"،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر،دانشکده مدیریت و حسابداری
35) محمدی،جمال(1385)"بررسی تأثیر مدیریت سود در عملیات سرمایه گذاری شرمت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد نیشابور
36) هراسانی،رضا(1389)"روند تغیرات کیفیت سود در طول زمان"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبایی
منابع انگلیسی
37) Belkaoui,A.R,1985," Accunting Theory",Thrid Edition 152
38) Dechow,P.M and R.G.sloan,1995,"Detecting earnings management", The Accunting Review,27:114-130
39) Defond M.L. and J.Jiambalvo,1994,"Debt covenant and manipulation of Accruals"Journal of Accunting and Economics,17:14-176
40) Degeorge,F.,J.patel and R.Zeckhauser,1999," Earning management to exceed thresholds",Journal of Business,72(1):1-33
41) Dye,R.A.,1988," Earning management in an orerlapping generations model", Journal of Accunting Research 26:195-235
42) Francsl.A.,1994,"perception of earning quality: what manager need to know",management accunting:26-41
43) Francis,J.,and K.Schipper,2003," Accunting Horizons 17(supplement):97-110
44) Gordon,M.J,B Horwitz,and P.Meyers,1996," Accunting measurement and normal growth of the firm",Research in Accunting measurement American Accunting Association:37-45
45) Healy,P.M.and J.M. Wahlen,1999,"A review of the earnings management literature and its implications for standard setting", Accunting Horizons,43:365-383
46) Hendrikson,E.S.,1992," Accunting Theory",IRWIN,Homewood,Boston.
47) Kellog,I.and L.B Kellog,1991,"Fraud window dressing and negoligence in financial statement",MC Grow Hill,Colorado
48) Lougee,B.and C.Marquardt,2004,"Earnings informativeness and strategic disclosure: an empirical analysis of proforma earnings", The Accunting Review,Vol.79.No.3,PP:769-795
49) Mahmud,R.,Ibrahimb,M,and W.Pok,2009, Earning quality attributes and performance of Malaysian public listed firms,http://www.ssrn.com
50) Moses,O.D.,1987,"Income smooting and in centires:Empirical test using accounting changes", The Accunting Review,2:358-377
51) Shipper,K.,1989,"commentary on earnings management" Accunting Horizons,3:91-102
52) Watss,R.and J.Zimmerman,1990,"positive accunting Theory:a ten year perspective",The Accunting Review,17:94-117
53) Yoon,S.and S. Miller,2002,"cash from operation and earning management in korea",The international Journal of Accunting,37:116-145