فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1– مقدمه................................................................................................................................................................14
1-2- تعریف مساله.....................................................................................................................................................14
1-3- ضرورت واهمیت .............................................................................................................................................15
1-4- اهداف پژوهش.................................................................................................................................................16
1-5- سوالات پژوهش.............................................................................................................................................. 16
1-6- روش تحقیق................................................................................................................................................... .17
1-7- مخاطبان پژوهش........................................................................................................................................... 17
1-8- ساختار پژوهش...............................................................................................................................................17
1-9- تعریف واژه و اصطلاحات...............................................................................................................................18
فصل دوم :مروری بر ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه...............................................................................................................................................................20
2-2- تجارت الکترونیک..........................................................................................................................................20
2-2-1- تعریف تجارت الکترونیک ..........................................................................................................20
2-2-2-مدل های تجارت الکترونیک.......................................................................................................22
2-2-3-نفوذ تجارت الکترونیک در ایران و جهان..................................................................................23
ج
2-3-بلوغ الکترونیک.................................................................................................................................25
2-3-1- تعریف بلوغ الکترونیک........................................................................................................25
2-3-2-روش شناسی آمادگی الکترونیکی......................................................................................26
2- 4-مدل های پذیرش تجارت الکترونیک در مطالعات پیشین..................................................29
2-4-1-مدل های نظری............................................................................................................................ ..29
2-4-1-1- مدل کا پی ام جی........................................................................................................29
2-4-1- 2-مدل شرکت مشاوره امیساری......................................................................................30
2-4-1- 3-مدل لوی و پاول...........................................................................................................30
2-4-1- 4-مدل شورای بهره وری هنک کنگ..............................................................................31
2-4-1- 5-مدل مارتین و ماتلای.................................................................................................31
2-4-1-6- مدل کوپر و برگس.......................................................................................................32
2 -4-1-7-مدل کاندال..............................................................................................................................32
2-4-1-8-مدل گروه گارتنر...........................................................................................................33
2-4-1-9-مدل میسرا و دینگرا.....................................................................................................34
2-4-1- 10-مدل دلویت و تاچ.....................................................................................................35
2-4-1-11مدل دموکراسی الکترونیک.........................................................................................36
2-4-1-12مدل سازمان ملل.........................................................................................................36
2-4-2-مدل های عملی................................................................................................................41
2-4-2-1-تجارب خارجی.............................................................................................................41
2-4-2- 1-1-پیاده سازی تجارت الکترونیک در سنگاپور..........................................................41
2-4-2-1-2-پیاده سازی تجارت الکترونیک در استرالیا............................................................42
چ
2-4-2-1-3-پیاده سازی تجارت ادلکترونیکی در اتحادیه اروپا و آمریکا................................42
2-4-2-2 تجربه داخلی......................................................................................................43
2-4-2-2-1- پیاده سازی تجارت الکترونیک در شرکت هواپیمایی هما..................................43
2-5- شرکت های کوچک و متوسط.................................................................................................44
2 -5-1- تعریف شرکت های کوچک و متوسط...............................................................................44
2 -5 -2- مزایای شرکت های کوچک و متوسط در اقتصاد جهانی...........................................49
2-5-3- بهره گیری از تجارت الکترونیک در شرکت های کوچک و متوسط...........................50
2-5-4- مزایا و معایب تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک و متوسط.........................51
2 -5-6 - تجارت الکترونیک و چالش های فرا روی شرکت های کوچک و متوسط...............54
فصل سوم
3-1-مقدمه.............................................................................................................................................58
3-2-روش تحقیق.................................................................................................................................59
3-3- مدل پژوهش...............................................................................................................................60
3-4- مراحل انجام تحقیق..................................................................................................................63
3-5- جامعه مورد مطالعه...................................................................................................................63
3-6-رویکرد تحقیق..............................................................................................................................64
3-7-روش جمع آوری داده................................................................................................................64
3-7-1-طراحی پرسشنامه......................................................................................................65
3-7-2- طراحی ابزار پرسشنامه....................................................................... .67
3-7-3-پایایی(اعتبار) و روایی پرسش نامه.....................................................................................69
ح
3-7-4-نمونه آماری................................................................................................................70
3-8-تحلیل داده.............................................................................................................................70
فصل چهارم
4-1- مقدمه...............................................................................................................................................73
4-2- بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی پرسشنامهها...................................................................73
4-3- سنجش روایی و اعتبار (پایایی) ابزار تحقیق...........................................................................76
4-4-آمار توصیفی گویههای پرسشنامه ریسکهای بازاریابی الکترونیک.................................... 76
4-5-آمار استنباطی مولفهها و شاخصهای پرسشنامه بلوغ تجارت الکترونیک...........................78
4-6-آزمون تاپسیس به منظور تعیین اولویت مولفههای بلوغ الکترونیک.................................84
4-7- بررسی تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی بر مولفه های بلوغ تجارت الکترونیک......85
فصل پنجم
5-1-مقدمه...............................................................................................................................................92
5-2- بحث و نتیجه گیری.....................................................................................................................92
5-3-پاسخ به سوالات تحقیق................................................................................................................93
5-3-1- پاسخ به سوال اول تحقیق.....................................................................................................94
5-3-2- پاسخ به سوال دوم تحقیق.........................................................................................94
5-4- محدودیتهای تحقیق....................................................................................................................96
5-5- پیشنهاد برای مطالعات آتی........................................................................................................96
منابع و مراجع..............................................................................................................................98
پیوست الف...................................................................................................................................... 108
منبع:
ابراین، جیمز(1387). سیستم های اطلاعات مدیریت، ترجمه امیر مانیان،مهدی فتاحی،بهاره واثق،چاپ دوم،انتشارات نگاه دانش،تهران.
احمدی،علی (1383).چالشها و راهکارهایی برای توسعه تجارت الکترونیکی در بنگاه های کوچک و متوسط ایران، فصلنامه اطلاع رسانی آموزشی و پژوهشی، مدیریت فردا،شماره 5و6.
حاج کریمی،عباسعلی(1388).طراحی الگوی عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک و متوسط،مجله دانش و توسعه(علمی-پژوهشی)، سال شانزدهم،شماره 27 .
حسینی حسن،محمد ترکمنی،(1388)،بررسی نقش فناوری اطلاعات و بازاریابی الکترونیک بر بازاریابی بین المللی،نشریه صنعت لاستیک ایران،شماره55.
سرمد زهره و عباس بازرگان و الهه حجازی ،(1381).روشهای تحقیق در علوم رفتاری، ناشر: آگاه.
عزیزی شهریار،سید حمید خداد حسینی،شعبان الهی(1384)،شناسایی موانع بکارگیری تجارت الکترونیک مورد مطالعه شرکت ایران خودرو،پژوهشنامه بازرگانی،شماره10،ص90-63.
غفاری آشیانی، پیمان، پیرمحمدی، فاطمه (2008). "نوآوری سازمانی در شرکتهای کوچک و متوسط"، ماهنامه تدبیر، سال نوزدهم، شماره 199.
فرخزاد و همکاران(1384).ارائه مدل بلوغ تجارت الکترونیکی شرکت های صادرکننده ایران، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
متقی طلب مجید، بلالایی فاطمه، (2005). "خوشههای SMEs، زیرساخت اساسی در تحقق توسعهی اقتصادی پویا، پایدار و درون زا"، دومین همایش پارکها و مراکز رشد علم و فناوری ایران.
ملکی نژاد امیر، (1386). "تحلیلی بر نقش صنایع کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی"، فصلنامه راهبرد یاس، شماره 8.
موسوی محسن، فرهادی روح اله ، هنرکار حمیدرضا، (14/12/1389). "روش های تامین مالی بنگاههای کوچک و متوسط"، روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 2312، صفحه 28.
Ajdari B. (2007). "Impact of ecommerce on Internationalization of Iranian SMEs", Master Thesis, Lolea University of technology.
Akkeren, J. and Cavaye, A. (1999). Factors affecting the Adoption of E-commerce-Technologies by Small Business in Australia – An Empirical Study.
Anigan, G. (2000). "Views on electronic commerce", International Trade Forum, Issue 2, 23–27.
Arshadi V. (2006). 'The Plan to Study and Identify the Barriers of Investment in Production (with approach of reforming laws in small and medium size industries sector)", Research Centre of Islamic Legislative Assembly, Tehran, Iran.
Bingi, P., A. Mir, & J. Khamalah. (2000). "The challenges facing global e-eommerce.", Information systems Management ,17(4), 26–35.
Canoun, D. and Exterpen, A. (2001).“The Stages Theory of SME Internationalization: A Northern Ireland Case Study”, International Journal of Management Cases, Vol. ٧ No. ١, pp. 13-23.
Chaffey D. (2002). "E-Business and E-commerce Management: Strategy, Implementation and Practice.", Prentice-Hall, London.
Chan Caroline and Swatman M.C Paula. )2001(. "From EDI to internet Commerce: the BHP steel experience," internet Research: Electronic Networking Applications and policy, Vol.10;No.1.
Cloete, E., Courtney S., Fintz J. (2003). "Small Businesses’ Acceptance and Adoption of E-Commerce in the Western-Cape Province of South-Africa." Electronic Journal on Information Systems in Developing Countries, No:10(4),pp: 1–13.
Cooper, J.,&L.Burgess,2010:A Model of Internet Adoption (MICA),Chapter in:Electronic Commerce:Opportunities and Challenges, 189-201.
Cooper, Schindler.(2006).”methods of research”.springer Economist Intelligence Unit ”The 2003 e-readiness rankings”. A white paper from the Economist Intelligence Unit.
Delvit ,R,and Tach, R .(2008).”E-commerce marketing: fad or fanction? Management competency in mastering emerging technology.An international case analysis in the UAE”, Logistics Information Management Volume 16. Number 2.pp.106-113
Emissary,(2000).Internet Maturity Model, Acces at :(http://www.emissary-consulting.co.uk/internet-maturity-model-php).
Gallagher, D. and Gilmore, A. (2008).“The Stages Theory of SME Internationalization: A Northern Ireland Case Study”, International Journal of Management Cases, Vol. ٧ No. ١, pp. 13-23.
Gartner Group 2009, BPO at crossroads-market trends ,viewed 27 June.
Ghasemzadeh F., Safari H., (2003), Transition to E-Government: A Plan for Iran, Management Knowledge, No. 55, PP.252-278.
Ghorishi M.,(2009). "e-commerce adoption model in Iranian smes", master thesis, Lulea university of technology.
Grandon Elizabeth, J., Michael Pearson.,(2007). ”Electronic Commerce Adoption: An Empirical Study of Small and Medium US Businesses”, Information & Management , PP. 197-216 .
Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). “Competing paradigms in qualitative research”. Handbook of qualitative research pp. 105-117.
Gunasekarana A., Marri H.B., McGaughey R.E., Nebhwani M.D., (2002), " E-commerce and its impact on operations management" Int. J. Production Economics, no: 75, pp:185–197.
Hong Kong Productivity Council(HKPC).(2007). e-Commerce Adaption Campaign(ECAC),project Report.
Jeffcoate, J., Chappell, C. and Feindt, S.(2002). “Best Practice in SME Adoption of E-Commerce”, Benchmarking : An International Journal, Vol. 9, No. 2.
Kalakota R, Whinston A. (1997). "Electronic Commerce". A Manager’s Guide, Addison Wesley.
Kapurubandara, M. and Lawson, R. (2006). “Barriers to adopting ICT and e-commerce with SMEs in developing countries: an exploratory study in Sri Lanka”, CollECTeR, Adelaide.
Kartiwi M., Robert C. MacGregor,(2007). "Electronic commerce Adoption barriers in small to Medium-sized Enterprises (sMEs) in Developed and Developing countries: A cross-country comparison", Journal of Electronic Commerce in Organizations, Volume 5, Issue 3, pp:35-51.
Kendall, Jon.(2010). "Receptivity of Singapore's SMEs to Information System” , PP. 223-242.
Khalfan, M.M.A.(2001). Benchmarking and Readiness Assessment for Concurrent
Engineering in Construction (BEACON), Ph.D. Thesis, Loughborough University, UK..
KMPG,.(2000).Electroni Commerce:The Future is Here,IDC Australia Consulting,Commissioed by the National Eiectronic Authentication Council, Unpublished Survey:e-Commerce Awareness and Authentications Issues.
Knol, WHC & Stroeken, JHM (2001), "The diffusion and adoption of information technolo gy in small- and medium –sized enterprises through IT Scenarios", Technology Analysis & Strategic Management, vol.13, no.2, pp. 227-246.
Levy Margi . Powell ,Philip . (2003) . ”Exploring SME Internet Adoption Towards a Contingent Model Internet adoption, in both large and small firms (SMEs), is promoted as a means to" Electronic Markets,vol13, no2, pp173-181.
Martin,M.,&H. Maltay,(2001):Blanket Approches to Promoting ICT in Small Firms:Some Lessons From the DTI Ladder Adoption Model in the UK,Internet Research,11:5,399-410.
Merriam, S. B., & Courtenay, B. C.(1999).” Adaptation to HIV infection: The development of coping strategies over time”. Qualitative Health Research 3, 344-361.
Mitchell.(1996).”Guillotine Subdivisions Approximate Polygonal Subdivisions: A Simple New Method for the Geometric k-MST Problem”.7th Annual ACM-SIAM Symp.
Molla A., Licker P. (2001). "E-Commerce systems success: an attempt to extend and respecify the delone and maclean model of IS success " , Journal of Electronic Commerce Research, VOL. 2, NO. 4, pp 131-141.
Neergaard,P.,(1992). "Microcomputers in small and medium size companies: benefits achieved and problems encountered", In: Proceedings of the Third Australian Conference on Information Systems ,Wollongong, pp.579–604.
Peters.(2001).”comparisson of e-readiness model”. Information Technology for Development, Volume 10.
Rothwell R, Dodgson M. (1993). "Technology-Based SMEs: Their Role in Industrial and Economic Change". Int. J. Technol. Manage., Special Publication on Small Firms and Innovation, pp. 8–22.
Sanayei, A. Rajabion,L. (2009). "Critical Successful Factors Contributing to E- Commerce Adoption among Iranian SMEs", International Journal of Information Science and Management, Volume 7, Number 2, pp. 57-65 .
Sullivan.(2001).”method of social research”.harcourt callege publisher.
Texas States Auditor.(1996).”methodology manual Data Analysis: Describing Data - Descriptive Statistics”. European Journal of Operational Research.
.
Turban,E,etal.(2002).”Electronic Commerce:a Managerial Perspective,Prentic Hall,PP.254-268.
Zita K., Skorynina L.(2001). E-Readiness Assessment of Uzbekistan Network Dynamics Associates LLC, UNDP ICT Development Expert.
.