فهرست:
عنوان فهرست مطالب صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه ...............................................................................................................................................................3
1-2) بیان مساله تحقیق ..........................................................................................................................................4
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق ...........................................................................................................................6
1-4) اهداف تحقیق .................................................................................................................................................7
1-5) چارچوب نظری تحقیق ...............................................................................................................................8
1-6) فرضیه های تحقیق ........................................................................................................................................8
1-7) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها ...........................................................................................................9
1-7-1) متغیر وابسته – اثربخشی سازمانی .....................................................................................10
1-7-2) متغیر مشاهده شده (مستقل) – سبک مدیریت تعارض ................................................10
1-8) قلمرو تحقیق ................................................................................................................................................11
فصل دوم: مروری بر ادبیات
2-1) بخش اول: سبک های مدیریت تعارض سازمانی
2-1-1) مقدمه .......................................................................................................................................................14
2-1-2) تعریف مفهومی تعارض........................................................................................................................15
2-1-2-1) جایگاه تعارض در مدیریت............................................................................................18
2-1-2-1-1) نظریه سنتی .....................................................................................18
2-1-2-1-2) نظریه روابط انسانی ........................................................................19
2-1-2-1-3) نظریه تعامل.....................................................................................19
2-1-2-2) انواع تعارض ....................................................................................................20
2-1-2-2-1) تعارض بنیادین..............................................................................................21
2-1-2-2-2) تعارض احساسی / عاطفی .............................................................21
2-1-2-3-1) سطوح تعارض .............................................................................................22
2-1-2-3-1) تعارض درون فردی .......................................................................22
2-1-2-3-2) تعارض میان فردی..........................................................................23
2-1-2-3-1) تعارض درون گروهی......................................................................28
2-1-2-3-4) تعارض میان گروهی.......................................................................29
2-1-2-3-5) تعارض درون سازمانی....................................................................31
2-1-2-4) سبک های مدیریت تعارض .............................................................................34
2-1-2-5) فرآیند تعارض ..................................................................................................36
2-1-2-6) دیدگاه های سه گانه سازمان ها نسبت به تعارض ............................................37
2-1-2-7) پیامدهای تعارض .............................................................................................37
2-1-2-7-1) تعارض کارکردی ...........................................................................37
2-1-2-7-2) تعارض غیر کارکردی .....................................................................38
2-2) بخش دوم: اثربخشی سازمانی
2-2-1) مقدمه ..................................................................................................................................41
2-2-2) مفهوم اثربخشی ..................................................................................................................41
2-2-3) مدل های اثربخشی سازمانی ...............................................................................................45
2-2-3-1) مدل هدف ......................................................................................................................45
2-2-3-2) مدل سیستمی .................................................................................................................46
2-2-3-3) مدل ذی نفعان استراتژیک ..............................................................................................47
2-2-3-4) مدل ارزش های رقابتی ..................................................................................................48
2-2-3-5) مدل عدم اثربخشی .........................................................................................................49
2-2-4) ادغام معیارهای اثربخشی ....................................................................................................51
2-3) بخش سوم: پیشینه تحقیق
2-3-1) مقدمه ..................................................................................................................................53
2-3-2) مطالعات انجام شده در مورد موضوع تحقیق ......................................................................53
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1) مقدمه ......................................................................................................................................65
3-2) روش اجرای تحقیق ...............................................................................................................65
3-3) جامعه و نمونه آماری ..............................................................................................................66
3-4) روش ها و ابزار جمع آوری اطلاعات ....................................................................................67
3-5) روایی و پایایی پرسشنامه ........................................................................................................68
3-5-1) روایی پرسشنامه ....................................................................................................69
3-5-1) پایایی پرسشنامه ....................................................................................................69
3-6) روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات.............................................................71
3-6-1) توصیف متغیرهای اصلی پژوهش..........................................................................71
3-6-2) تحلیل داده های پژوهش........................................................................................72
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدمه ......................................................................................................................................74
4-2) توصیف متغیرهای تحقیق ........................................................................................................74
4-2-1) توصیف متغیر اثربخشی ......................................................................................75
4-2-2) توصیف متغیر همکاری .......................................................................................76
4-2-3) توصیف متغیر سازش ..........................................................................................77
4-2-4) توصیف متغیر مصالحه ........................................................................................78
4-2-5) توصیف متغیر رقابت ..........................................................................................79
4-2-6) توصیف متغیر اجتناب .........................................................................................80
4-3) بررسی نرمال بودن متغیر وابسته ............................................................................................81
4-4) آزمون فرضیات تحقیق ..........................................................................................................81
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه ......................................................................................................................................87
5-2) جمع بندی و نتیجه گیری .......................................................................................................87
5-2-1) نتایج بررسی توصیفی داده ها ................................................................................87
5-2-2) نتایج آمار استنباطی ...............................................................................................93
5-3) ارایه پیشنهادات .......................................................................................................................96
5-4) پیشنهادات آتی برای تحقیقات آتی .........................................................................................98
5-5) محدودیت های تحقیق ............................................................................................................99
پیوست ها
پیوست (1) پرسشنامه .....................................................................................................................102
پیوست (2) خروجی های تحقیق ...................................................................................................107
منابع و مآخذ
منابع فارسی ..........................................................................................................................................................116
منابع انگلیسی .......................................................................................................................................................120
منبع:
منابع فارسی:
1) ابزری، مهدی. اعتباریان، اکبر. خانی، اعظم، 1389، تاثیر هوش فرهنگی بر اثربخشی گروهی، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4، صص 41-25.
2) احمدی، عبادالله. سترگ، طاهره، 1388، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با خلاقیت و اثربخشی سازمانی در مدارس راهنمایی شهرستان مرودشت، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال سوم، شماره 4، صص 53-33.
3) اردلان، محمدرضا. اسکندری، اصغر. گیلانی، مریم، 1391، رهبری دانش، هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی، مجله مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 12، صص 100-71.
4) اشکان، مریم، 1383، بررسی رابطه بین بهره عاطفی و سبک مدیریت تعارض در مدیران مقاطع مختلف تحصیلی استان خراسان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
5) افشار، ابراهیم. رجایی پور، سعید. مدنی، آزاده، 1390، بررسی به کارگیری سبک های مدیریت تعارض توسط مدیران کتابخانه های دانشگاهی، پژوهش نامه کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 1، سال 1، صص 66-45.
6) الوانی، سید مهدی. آذر، عادل. دانایی فرد، حسن، 1388، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران: نشر اشراقی.
7) ایمان، محمد تقی. آزرم، شاهرخ، 1382، بررسی اثرات تعارضات سازمانی و خصوصیات اقتصادی اجتماعی بر عملکرد کارکنان مدیریت کازرون، هشتمین کنفرانس سراسری شبکه های توزیع نیروی برق.
8) بختیاری، ابوالفضل. سلیمی، الهه، 1390، مدیر و مدرسه اثربخش، http://abakhtiari.blogfa.com/post-152.aspx.
9) بزاز جزایری، سید احمد، 1377، مهارت های مدیریت تعارض، نشریه تدبیر، شماره ۸۶.
10) ترابی، امین، 1387، راهبردهای مدیریت تعارض در بین مدیران بیمارستان های استان لرستان، مجله پژوهشی حکیم، دوره یازدهم، شماره دوم.
11) جواهری کامل، مهدی، 1390، اثربخشی سازمانی، سایت پژوهشکده باقرالعلوم. http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=41586.
12) حسنی، محمد. سارمی، مریم، 1389، بررسی اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه ناحیه یک شهر ارومیه با استفاده از مدل پارسونز، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال هشتم، شماره بیست و یکم، صص 223-201.
13) حیدری، زهرا. عسکریان، مصطفی. دوایی، مهدی، 1389، بررسی رابطه بین جو سازمانی و مدیریت تعارض از دیدگاه دبیران، فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/ سازمانی، سال اول، شماره سوم، صص 74-65.
14) خاکی، غلامرضا، 1387، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: نشر بازتاب.
15) درگاهی، حسین. موسوی، محمد هادی. عراقیه فرهانی، سمانه. شهام. گلسا، 1386، مدیریت تعارض و راهبردهای آن، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 2، شماره 1، صص 72-63.
16) رابینز، استیفن، 1388، تئوری سازمان: ساختار و طرح سازمانی، (ترجمه: مهدی الوانی و حسن دانایی فرد)، تهران: نشر صفار.
17) رابینز، استیفن پی، 1391، مبانی رفتار سازمانی، (ترجمه: دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی)، تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، ویرایش اول، چاپ سی و چهارم.
18) رضایی صوفی، مرتضی. دوستار، محمد. سعادت، مهدی، 1391، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و اثربخشی در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان، پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش، شماره 2، صص 72-61.
19) رضاییان، علی، 1391، مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته)، تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
20) زارعی، خدیجه، 1384، اثربخشی آموزشی، ماهنامه تدبیر، سال شانزدهم، شماره 166، صص 63-60.
21) زکی، محمد علی. ادیبی سده، مهدی. یزدخواستی، بهجت، 1385، بررسی اثربخشی سازمانی مدارس آموزش و پرورش شهر اصفهان (آزمون مدل AGIL پارسونز)، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و چهارم، شماره دوم، صص 43-27.
22) سایت راهکار مدیریت، 1385، تعارض سازمانی: تعریف، مبانی، انواع و مدیریت (مدیریت تعارض).
23) سایت مدیریار، 1392، مدیریت منابع انسانی و مدیریت تعارض.
24) سرمد، زهره. بازرگان، عباس. حجازی، الهه، 1376، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: موسسه نشر آگه.
25) سکاران، اوما، 1385، روش های تحقیق در مدیریت (ترجمه محمود شیرازی و محمد صائبی)، تهران: انتشارات موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.
26) سلطانی، ایرج. محسن پور، سینا، 1384، بنیادهای کار تیمی، انتشارات ارکان اصفهان، چاپ اول.
27) سید جوادین، رضا، 1386، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، نگاه دانش.
28) شجاعی، وحید. تجاری، فرشاد. سلیمانی تپه سری، بهاره. محمدیان، عسگری، 1390، ارتباط سبک های مدیریت تعارض و کیفیت ارتباط میان مدیر- کارمند در سازمان های ورزشی، مطالعه موردی در استان مازندران، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال اول (نهم پیاپی)، شماره 2 (18 پیاپی)، صص 56-45.
29) شرمرهورن، جان، 1387، مدیریت رفتار سازمانی (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، محمد علی بابایی زکلیکی، محمد علی سبحان اللهی)، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، ویرایش دوم.
30) ظهوری، قاسم، 1378، کاربرد روش های تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت، تهران: نشر میر.
31) عباسی، همایون. حمیدی، مهرزاد. خبیری، محمد، 1388، بررسی ارتباط مدیریت تعارض و اثربخشی ادراک شده در دانشکده های تربیت بدنی (دولتی) شهر تهران، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 23، صص 146-123.
32) علی زاده، فرهاد، 1392، تعارض، پژوهشکده باقرالعلوم.
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=46489
33) فرهنگ عمید، حسن عمید، 1389، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ هشتم.
34) فیاضی، مرجان، تعارض ادراک شده و سبک های مدیریت آن، 1388، پژوهش نامه مدیریت تحول سال اول، شماره 2، صص 110-90.
35) قلی زاده، حسن، 1389، مدیریت تعارض از دیدگاه مدرن، انتقادی و پست مدرن ها، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری.
36) قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی. مداح شورچه، راحله. وفایی جهان، زهرا. بلقان آبادی، مصطفی، 1389، اثربخشی درمان شناختی و تحلیل تبادلی بر بهبود مهارت حل تعارض، مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره 14، شماره 1، صص 48-43.
37) قوی اندام، خلیل، 1386، بررسی رابطه بین سبک های مدیریت تعارض و اثربخشی مدارس راهنمایی دخترانه ناحیه 4 مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، فصلنامه تخصصی پژوهش های تربیتی، شماره سیزدهم، صص 158-141.
38) کریتنر، رابرت و کینیکی، آنجلو، 1386، مدیریت رفتار سازمانی، (ترجمه: علیاکبر فرهنگی و حسین صفرزاده)، تهران، پیام پویا، چاپ دوم.
39) محمدزاده، عباس. مهروژان، آرمن، 1375، رفتار سازمانی نگرشی اقتضایی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
40) مشبکی، اصغر، 1385، مدیریت رفتار سازمانی تحلیل کاربردی ارزشی از رفتار سازمانی، تهران: نشر ترمه، چاپ سوم.
41) مقدم، علیرضا، 1387، بررسی عوامل موثر بر اثربخشی گروه کاری، تهران: چهارمین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
42) ممی زاده، جعفر، 1374، مدیریت تعارض سازمانی، مجله علمی و پژوهشی اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 26 و 37، صص 58-55.
43) نرگسی، سیامک، 1390، بررسی رابطه بین تعارض سازمانی با خلاقیت کارکنان شرکت بیمه ایران شهر ایلام (مطالعه موردی: کارکنان شرکت بیمه ایران شهر ایلام)، سنندج: دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده علوم انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی.
44) نصیری، روح اله، 1375، بررسی نگرش مدیران شرکت صنایع مخابرات راه دور ایران - شیراز در مورد نحوه برخورد با تعارض بین زیردستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، دانشکده علوم انسانی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی.
45) نکویی مقدم، محمود. پیرمرادی بزنجانی، نرگس، 1387، بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی کارکنان و تعارض سازمانی (بین فردی) در سازمان های دولتی، نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، صص 122-105.
46) نیک بخش صابری پور، پیام، 1391، تبیین عملکرد صادراتی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران در قالب یک مدل علی، تهران: دانشگاه پیام نور تهران غرب، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی.
47) هادی زاده مقدم، اکرم. حسینی، ابوالحسن، 1390، بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و اثربخشی گروهی (مورد کاوی: مرکز نوسازی و تحول اداری)، نخستین همایش آسیب شناسی آموزش سازمانی.
48) یوسفوند، عباس، 1384، مدیریت منابع انسانی، اداری اجرایی، روابط عمومی، فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره سوم.
منابع انگلیسی:
49) Antonioni, D. (1998) Relationship between the Big Five Personality Factors and Conflict. International Journal of Conflict Management, Vol. 9, No. 4, pp. 336-356.
50) Barsade, S.G. (2000) Theripple Effect: Emotional Contagion in Group Working, Paper, New haven, CT,Yale University.
51) Cann, A., Norman, M. A., Welbourne, J. L. & Calhoun, L. G. (2008) Attachment Styles, Conflict Styles and Humour Styles: interrelationships and associations with relationship satisfaction, European Journal of Personality, Vol. 22, pp. 131-146.
52) Cantu C. (2007) Evaluating Team Effectiveness: Examination of the Team Assessment Tool. Dissertation Prepared for the Degree of PhD, University of North Texas, Available from http://digital.library.unt.edu/permalink.pdf.
53) Coleman, P. T. (2003) Characteristics of Protracted, Intractable Conflict: Towards the Development of a meta-framework - I. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, Vol. 9, No. 1, pp. 1-37. Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
54) Daft, R. L. (2007) Organization Theory and Design. Translated by Parsayan, A. & A'arabi, M., Culture Research Bureau.
55) Dessler, G. (1986) Organization Theory, Integrating Structure and Behaviour (2 nd Edition). New York, Prentice Hall.
56) Dubrin, A. J. (2004) Applying Psychology, Individual and Organizational Effectiveness, New Jersey, Pearson, Prentice Hall.
57) Duetsch, M. (1990) Sixty Years of Conflict, International Journal of Conflict Management, Vol. 1, pp. 237-263.
58) Eearnest, Garee. W. and et al (1993) Conflict Management Styles: Reflections on Jungian Personality type Prefrences of the Cooperative Extentions, North Central Region Directors and District Diredtors. Columbus: Ohio University Department of Agricultural Education.
59) Furumo, K. (2009) The Impact of Conflict and Conflict Management Style on Deadbeats and Deserters in Virtual Teams, Journal of Computer Information Systems, Vol. 2, pp. 66-73.
60) Guzzo, R. and Dickson, M. (1996) Teams in Organizations: Recent Research on Performance and Effectiveness, Psychology Department, University of Maryland, College Park, pp. 307-338.
61) Hansel, paul, R. et. al. (2006) Conflict Management of Riparian Disputes, Florida State University, Tallahassee. USA.
62) Hoy, Wayne K. and Miskel, Cecil G. (2012) Educational Administration, Theory, Research and Practice, 9th edition. New York: McGraw-Hill.
63) http://www.zibaweb.com/contrast.htm.
64) Katzenbach, Jon R., Smith, Douglas K. (1993a) The Discipline of Teams, Harvard Business Review.
65) Kichuk, Susan L., Weisner, Willi H., (1998) Work Teams: Selecting Members for Optimal Performance, Canadian Psychology, Vol. 39 (1-2), pp. 23-32.
66) Lennox, J.M. (2001) Team-building for a Better Tomorrow, Journal of Property Management, Vol. 66, No.5, pp.10-11.
67) Levinson, M. (1993) When Workers Do the Hiring, Newsweek, pp. 48.
68) Likert, R., Likert, J.G. (1976) News Ways of Managing Conflict. New York: McGraw-hill.
69) Machado, F. (2001). Managing conflict in general practice, Available online at http://www.abersychan.demon.co.uk.
70) Majd, T., Mrayyan, R., Modallal, K., Awamreh, M., Atoum, M., Abdullah, S. S. (2008) Readiness of Organizations for Change, Motivationand Conflict-handling Intentions, Nurse Education in Practice, Vol. 8, pp. 120–128.
71) Pusthuma, R. A; White, G. O.; Dworkin, J. B; Yanez, O. & Swift, M. S. (2006) Conflict resolution styles between co-worker in US & Mexican cultures, International Journal of Conflict, Vol. 17, No. 3, pp. 242-260.
72) Rahim, M. A (2001) Managing Conflict in Organizations (3rd ed), Westort, CT: Quorum.
73) Rahim, M. A. (1983) A Measure of Styles of Handling Conflict, Academy of Management Journal, Vol. 26, pp. 368-376.
74) Reich, Warren A. Wagner-Westbrook, Bonnie J. and Kressel, Kenneth (2007) Actual and Ideal Conflict Styles and Job Distress in a Health Care Organization, The Journal of Psychology, Vol. 141, No. 1, pp. 5-15.
75) Revilla,V.M.(1984) Conflict Management Styles of Men and Women Administrators in higher Education, Dissertation Abstract International, Vol. 45 (06A), p. 1601.
76) Schein E. (1988) Rating of Group Effectiveness: Its Role in Organizational Development. Process Consultation. Addison-Wesley Publishing. Vol. 1. pp. 57-58. Available from www.healthedpartners.org/processconsultation.
77) Scott, Elsje, and Pollok, Michael (2006) Effectiveness of Self-Selected Teams: A Systems Development Project Experience, Informing Science Institute, Vol. 3, pp. 601-617.
78) Schermerhorn, John R., Hunt, James G. and Osborn, Richard N. (1999) Organizational Behavior Management, Translators: Irannezhad Parizi M, Babaie Zakliki M.A. and Sobhanoallahi M.A., Tehran: Researches and Educational Management Institute. (in Persian)
79) Seren. Seyda, Ustun. Besti (2007) Conflict Resolution Skills of Nursing Students in Problem-based Compared to Conventional Curricula, Nurse Education Today, Vol. 28, pp. 393–400.
80) Sharma, M., Kaur, G. (2011) Workplace Empowerment and Organizational Effectiveness, Academy of Banking Studies Journal, Vol. 10, pp.105-120.
81) Somech, Anit, (2008) Managing Conflict in School Teams, Educational Administration Quarterly, Vol. 44, No. 3, pp. 359-390 .
82) Sorenson, Paula S.; Hawkins, Katherine and Sorenson Ritch L. (1995) Gender, Psychological Type and Conflict Style Preference, Management Communication Quarterly, Vol. 9, No. 1, pp. 115-126.
83) Srivasan, P. T. (2005) Emotional Intelligence and Conflict Management Styles among Management Teachers and Students, UAC funded field study, Department of Management Studies, University of Madras.
84) Weider, H. D., Hatfield, J. D. (1996) Superior`s Conflict Management Strategies and Subordinate Outcomes, Management – Communication- Quarterly, Vol. 10, No. 2, pp. 535-505.
85) Wieder-Hatfield, D., & Hatfield, J. D. (1995) Relationships among Conflict Management Styles, Levels of Conflict, and Reactions to Work. Journal of Social Psychology, Vol. 135,pp. 687-698.
86) Wikipedia.org.
87) Yi-Feng, Chen and Tjosvold, Dean. (2007) Co-operative Conflict Management: An Approach to Strengthen Relationships between Foreign Managers and Chinese Employees, Australian Human Resources Institute, Vol. 45, No. 3, pp. 271–294.