فهرست:
فهرست مطالب
چکیده ...........................................................................................................................................................1
فصل اول : کلیات تحقیق ..............................................................................................................................2
1-1)مقدمه.................................................................................................................................................... 2
1-2 )بیان مسئله .......................................................................................................................................... 3
1-3 )اهمیت و ضرورت تحقیق.................................................................................................................. 7
1-4 )اهداف تحقیق.................................................................................................................................... 8
1-5 )چهارچوب نظری تحقیق..................................................................................................................... 8
1-6 ) فرضیه های تحقیق............................................................................................................................. 9
1-7 )تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ................................................................................... 9
1-8 )قلمرو تحقیق..................................................................................................................................... 14
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق................................................................................................................... 15
2-1 )مقدمه................................................................................................................................................ 15
2-2 ) تعریف عملکرد سازمانی................................................................................................................ 16
2-2-1 ) سیر تاریخی مطالعه تفکر مبتنی بر عملکرد................................................................................. 17
2-2-2 ) ابعاد عملکرد سازمانی .................................................................................................................18
2-2-3) عوامل موثر بر عملکرد سازمانی................................................................................................... 20
2-2-4) اهمیت عملکرد سازمانی ..............................................................................................................21
2-2-5 )ارزیابی عملکرد و مدلهای سنجش آن ........................................................................................ 22
2-3) تعریف مدل کسب وکار................................................................................................................... 28
2-3-1) ابعاد مدل کسب و کار...................................................................................................................29
2-3-2) چهارچوبهای توصیف مدل کسب وکار...................................................................................... 31
2-3-3 )الگوهای طراحی کسب وکار........................................................................................................ 34
2-3-4 )نوآوری در مدل کسب وکار......................................................................................................... 40
2-3-5 )الگوهای کسب وکار کارایی محور............................................................................................... 47
2- 4 )پیشینه تحقیق................................................................................................................................... 48
فصل سوم : روش اجرای تحقیق............................................................................................................... 52
3-1 )مقدمه................................................................................................................................................ 52
3-2 )فرایند اجرای تحقیق......................................................................................................................... 52
3-3 )روش تحقیق..................................................................................................................................... 52
3-4 )نمونه و جامعه آماری ...................................................................................................................... 53
3-5 )روش ها و ابزار جمع آوری داده ها................................................................................................. 54
3-6 )روایی و پایایی ابزار اندازه گیری ..................................................................................................... 55
3-7 )روشهای آماری تجزیه و تحلیل داده ها ................. ........................................................................ 57
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها ........................................................................................................58
4-1 )مقدمه ................................................................................................................................................58
4-2 ) توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ....................................................................59
4-3 ) توصیف متغیرهای تحقیق.................................................................................................................60
4-4 )آزمون فرضیه ها.................................................................................................................................62
فصل پنجم : نتایج تحقیق و پیشنهادات........................................................................................................69
5-1 )مقدمه.................................................................................................................................................69
5-2 ) نتایج آمار توصیفی............................................................................................................................70
5-3 ) نتایج آمار استنباطی...........................................................................................................................73
5-4 ) پیشنهادات بر اساس یافته ها و فرضیه های تحقیق...........................................................................74
5-5) محدودیت های تحقیق.......................................................................................................................75
5-6 )پیشنهادات برای تحقیقات آتی...........................................................................................................75
منابع فارسی................................................................................................................................................76
منابع انگلیسی...............................................................................................................................................80
فهرست جداول
جدول( 2-1 ) ابعاد کسب و کار ................................................................................................................30
جدول (2-2) نه سنگ بنای مدل کسب وکار..............................................................................................33
جدول (2-3) الگوهای طراحی مدل کسب و کار صاحبنظران مختلف.......................................................39
جدول( 2-4)میزان وابستگی هر یک از مدلها به نظریه های مدیریت راهبردی .........................................42
جدول (2-5) مدل مفهومی کسب و کار.....................................................................................................43
جدول (3-1)توزیع پرسشنامه بر اساس مولفه های بکار گرفته شده ..........................................................55
جدول(3-2) ضریب آلفای کرونباخ و منابع پرسشنامه................................................................................57
جدول (4-1)توصیف زمینه فعالیت شرکتها.................................................................................................59
جدول (4-2)توصیف متغیر سابقه شرکت ..................................................................................................59
جدول (4-3) توصیف متغیر تعداد پرسنل...................................................................................................60
جدول (4-4)توصیف متغیر عملکرد ..........................................................................................................60
جدول (4-5) توصیف متغیر نوآوری...........................................................................................................61
جدول (4-6)توصیف متغیر کارایی..............................................................................................................61
جدول (4-7)ضریب همبستگی بین کارایی و عملکرد................................................................................62
جدول (4-8)ضریب همبستگی بین نوآوری و عملکرد .............................................................................63
جدول (4-9)آزمون رگرسیون متغیره های مستقل بر عملکرد ....................................................................64
جدول (4-10) آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به سابقه شرکت ....................................65
جدول (4-11) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به سابقه شرکت ......................................66
جدول (4-12)آزمون رگرسیون بین نوآوری و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل........................................67
جدول (4-13) آزمون رگرسیون بین کارایی و عملکرد با توجه به تعداد پرسنل.........................................67
جدول (4-14)آزمون تی تست متغیرهای تحقیق با توجه به زمینه فعالیت .................................................68
جدول (5-1) توصیف مولفه های عملکرد شرکت ....................................................................................70
جدول( 5-2) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار نوآوری محور.........................................................71
جدول( 5-3) توصیف مولفه های الگوی کسب و کار کارایی محور..........................................................72
فهرست اشکال و نمودارها
شکل (1-1) مدل تحقیق ..............................................................................................................................6
نمودار(4-1) میله ای زمینه فعالیت شرکت ها.............................................................................................96
نمودار (4-2) هیستوگرام متغیر سابقه شرکت..............................................................................................96
نمودار(4-3)هیستوگرام متغیر تعداد پرسنل.................................................................................................97
نمودار (4-4) هیستوگرام عملکرد ..............................................................................................................97
نمودار (4-5)هیستوگرام متغیر نوآوری ......................................................................................................98
نمودار (4-6)هیستوگرام متغیر کارایی.........................................................................................................98
منبع:
منابع فارسی
1-آرمسترانگ مایکل ، 1381، مدیریت منابع انسانی ،ترجمه محمد اعرابی و داود ایزدی، تهران : انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی ،چاپ اول
2-آقاجانی حسنعلی، جعفری سیده نفیسه ،1392، رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد شرکتهای دانش بنیان : نقش واسطه ای نوآوری سازمانی ،دومین کنفرانس ملی حسابداری مدیریت مالی و سرمایه گذاری
3-اعرابی محمد، مصطفوی امیر، 1390، الگوی یکپارچه راهبردهای تولید بازاریابی و کسب وکار و تاثیر آن بر عملکرد سازمان،فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت بهبود وتحول ،شماره 64،صص116-89
4-اکبری مینا، کارنما اسدا... ، ملاحسینی علی ،سال ، بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و عملکرد سازمانی ،مجله توسعه سازمانی پلیس ، شماره 45 ،صص 86-63
5-اخوان پیمان، یزدی مقدم جعفر ، 1392، بررسی توأم نقش اصول اخلاقی و مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی ،فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری ،شماره 2، صص 37-21
6-پویا علیرضا ، 1391، سیستم های تولیدی در ایران و عملکرد کسب وکار آنها ، مدیریت تولید و عملیات ، شماره 1،صص 100-79
7-جهانخانی علی ،سجادی اصغر ، 1374، کاربرد مفهوم ارزش افزوده اقتصادی در تصمیمات مالی ،فصلنامه تحقیقات مالی ، شماره 6،صص86-68
8-جعفر پور محمود، 1391،تبیین و ارزیابی مدل رابطۀ داراییهای ناملموس و عملکرد تجاری سازمانهای بازرگانی ، فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 7،صص53-20
9-حاجی پور بهمن، 1391،تبیین استراتژی محصول-بازار وقابلیت بازاریابی شرکتها بر عملکرد بازار،فصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 7،صص87-54
10-حساس یگانه یحیی،رئیسی زهره، 1388، رابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،فصلنامه علوم مدیریت ایران،شماره 13
11-حسینی محمود،سالار جمشید، 1390، بررسی بازار مداری ونوآوری بر عملکرد شرکتهای غذائی بورس،فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 3،صص 120-107
12-دلوی محمد رضا،کدخدائی مژگان، 1391،بررسی رابطه بین به کارگیری متریک بازاریابی از منظر نوآوری ومیزان تحقق هدف مدیریت ارتباط با مشتری بر اساس مدل گارتنر در بانک سپه اصفهان،مجله مدیریت بازرگانی، شماره 17،صص113-97
13- دفت، ریچارد ال؛ 1388، تئوری سازمان و طراحی ساختار، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، جلد دوم، ص106.
14-رحیمی غفور، 1385، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، مجله تدبیر، شماره 173،صص41-25
15-رهنورد فرج اله ، 1387،عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمان های بخش دولتی ایران ،پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت ، شماره 4 ، صص100-77
16-زعفریان رضا،نیرومند پوراندخت ، رنجبر محبوبه ، 1390، الگوهای طراحی مدل کسب وکار ،مجله کار وجامعه ، شماره 135
17-سکاران اوما،1390، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ، چاپ هشتم ، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری ، تهران
18-شاملو اصغر، 1388 ،طراحی مدل کسب وکار شرکتهای ICT: مطالعه موردی شرکت مخابرات ایران ،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین ، شماره 15 و 16 ، صص51-25
19-شیخ زاده رجبعلی ، سال1388، الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمانهای مأموریت محور ، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، شماره 2 ، صص83-57
20-صبور محمد حسین ،قطبی سپیده ،رجایی سحر ،خلیلی حسن ، 1392، تاثیر ترکیب دانش بر نوآوری مدل کسب و کار ،ششمین کنفرانس مدیریت دانش
21-صفرزاده حسین ،قریشی معصومه ، 1390، نقش بکارگیری سیستم مدیریت فرایند کسب وکار در بهبود عملکرد سازمانها ، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 26،صص53-47
22-طبرسا غلامعلی ، غفوری داوود ، 1387 ، بررسی و تجزیه و تحلیل میزان اثر بخشی نظام ارزیابی ، فصلنامه مدرس علوم انسانی ، شماره 4 ، صص 225-119
23-طغرائی محمد تقی، رضوانی مهران، 1390،نگاشت مفهومی سرمایه اجتماعی در فعالیت های بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای کوچک، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 3,صص106-84
24-علامه سید محسن ، زارع سید محسن ، 1387 ، بررسی رابطه مدیریت دانش ،نوآوری و عملکرد سازمانی، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی ومهندسی و مدیریت نوآوری ایران ، صص 18-12
25-عمادزاده مرتضی ، درخشان محمدرضا ، نوربخش مازیار ، 1391، استراتژی سازمان های آینده : نوآوری در مدل کسب وکار، سومین کنفرانس مدیریت اجرائی
26-علی اکبری رسا صدیقه ،عدالت حقی میر محمود ، سال ، بررسی فناوریهای نوآوری بر عملکرد مالی شرکت ها ،دومین اجلاس مدیران تحقیق ،توسعه و فناوری
27- کریمی، تورج ، 1385، مدل های نوین ارزیابی عملکرد سازمانی، مجله تدبیر، شماره 171
28-کفاش پور آذر ،نجفی مهدی، 1388،تاثیر تحقیقات بازاریابی بر عملکرد از طریق فرهنگ بازارگرایی در آژانس های مسافرتی شهرستان مشهد، پژوهش نامه مدیریت تحول ،شماره 2،صص131-111
29-سید نقوی میر علی ، سپندارند صادق ، رامین مهر حمید ، 1391، بررسی اثرات سرمایه های فکری بر عملکرد سازمانی با تاکید بر نقش میانجی قابلیت یادگیری در شعب بانک صادرات استان تهران ، مجله مدیریت بازرگانی ، شماره 12،صص70-53
30-منطقی منوچهر ، ثاقبی فاطمه ، 1392 ، مدل های کسب وکار : مبانی ،ارزیابی و نوآوری ، رشد فناوری مجله تخصصی پارک ها و مراکز رشد ، شماره 35، صص51-39
31-ملکی محمد رضا،نصیری پور امیر اشکان ، حجازی علی و کاخانی محمد جمیل ،1388،مطالعه تطبیقی سنجش عملکرد سازمانی در ایران و کشورهای توسعه یافته ، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سبزوار ،دوره شانزدهم، شماره 1، صص49-43
32-مومنی منصور ،خدایی سمیه ، بشیری مجتبی ، 1388 ، ارزیابی عملکرد سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل BSC و FDEA، نشریه مدیریت صنعتی ، صص152-137
منابع انگلیسی
1-Amit ,R. ,& Zott, C.(2001).Value creation in e-business. Strategic Management Journal ,22(6/7) ,493-520
2-Carmen ,camarero and Jose,Garrido maria , "The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural igeriational" , European Journal of innovation Management,(2008) ,vol 11 ,No 3
3-Jimenez ,Daniel and Valle ,Raguel sanz ,Hernandez-Espallardo ,Miguel"Fostering innovation the role of market orientation and organizational learning", European Journal of innovation Management,(2008) ,vol 11 ,No 3
3-Low david R. Chapman Ross L. Sloan Terry R, "Inter relationships between innovation and market orientionin SMEs, "Management Research ,(2007)vol 30
4-Malte Brettel, Steffen Strese *, Tessa C. Flatten, "Improving the performance of business models with relationship marketing efforts – An entrepreneurial- perspective", journal homepage, (2012) 30, 85– 98
5-Nwokah ,N Gladson, " strategic market orientation and business performance the stady of food and bererages organizations in igeria ",European Journal of marketing ,(2008) ,vol 42,No 3/4
14- Neely, A.D., Gregory, M., Platts, K.W. (1995), "Performance Measurement system Design: a literature Review and Research Agenda", International Journal of Operations & Production Management, Vol.15 , No.4, pp 80-116
15-Ghalayini, A.M., Noble, J.S. and Crowe, T.J. (1997), "An Integrated Dynamic performance Measurement system for Improving Manufacturing competitiveness", International Journal of Production Economics, Vol.48,pp.207-25
16-Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992), "The Balanced scorecard: Measures that Drive performance", Harvard Business Review, January-February, pp.71-9
17- Martz, W.A; Evaluating organizational effectiveness. Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, Western Michigan University, 2008, p33.
18- Henri, J.F; Performance Measurement and Organizational Effectiveness: Bridging the Gap. Managerial Finance Journal, 2004, Vol30, p98.
6.Homburg ,C. ,& Pflesser ,C. (2000). A multiple-layer model of market –oriented organizational culture : Measurement issues and performance outcomes .Journal of Marketing Research ,37(4) ,449-462
7.Osterwalder, A. , & Pigneur, Y.(2009) . Business model generation. Self Published
8.Osterwalder, A.(2004) The Business model Ontology –A Proposition in a design science approach .These, University of Lausanne , Switzerland
8.Teece ,D . J. (2010). Business models , business strategy and innovation . Long Range Planning ,43(2-3) , 172-194
9. Zott , C. , & Amit , R.(2008) . The fit between product market strategy and business model : Implication for firm performance. Strategic Management Journal , 29(1) ,1-26
10. Fife, E . & Pereira , F .(2006). The Convergencein Fixed –Whreless Application : Requirements for Successful New Business Models . FITCE 45 th Congress
11.Lee , S. F. ,Lo ,K.K. , Leung ,R.F.and Sai on Ko ,A.(2000).Strategy formulation framework for vocational education : Integrating SWOT Analysis, Balanced Scorecard , QFD Methodology and MBMQA educational criteria , Managerial Auditing Journal , Vol 15 , No 8 , PP 407-423
12.Evans P. , W.T(2000).Blown to Bits –How the New Economies of Information Transforms Strategy . ,Harvard Business School Press