فهرست:
فصل 1 کلیات تحقیق.. 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) 4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد) روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد. 5
1-4- مرور ادبیات و سوابق مربوطه (بیان مختصر پیشینه تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور پیرامون موضوع تحقیق و نتایج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق). 77
1-5- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-6- اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی). 6
1-7- سؤالات تحقیق.. 6
1-8- فرضیههای تحقیق.. 7
1-8-1- فرضیه اصلی.. 7
1-8-2- فرضیه فرعی.. 7
1-8-3- فرضیه اصلی.. 7
1-8-4- فرضیه فرعی.. 7
1-9- تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی). 8
1-9-1- استراتژی.. 8
1-9-2- بخش بندی و تعیین بازارهای هدف.. 8
1-9-3- استراتژیهای بازاریابی.. 9
1-9-4- آمیخته بازاریابی.. 10
1-10- روش شناسی تحقیق.. 11
1-11- شرح کامل روش (میدانی، کتابخانهای) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فیشبرداری و غیره) گردآوری دادهها Error! Bookmark not defined.
1-12- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان). 14
1-13- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 14
فصل 2. 15
مبانی نظری تحقیق.. 15
2-1- مقدمه. 16
2-2- استراتژی و ساختار. 17
2-2-1- سازمان با استراتژی تدافعی.. 18
2-2-2- سازمانهای آینده نگر. 18
2-2-3- سازمانهای تحلیلگر. 18
2-2-4- سازمانهای انفعالی.. 18
2-3- مقایسه چهار نوع استراتژی اسنو و مایلز در تاثیر بر ساختار سازمان. 19
2-3-1- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان. 19
2-3-2- مقایسه دو استراتژی تمایز و حداقل هزینه در تاثیر بر ساختار سازمان. 19
2-4- تفاوت ارتفاع ساختاری سازمانها با استراتژی تمایز و حداقل هزینه. 20
2-5- مدیریت استراتژیک... 20
2-5-1- نگرش استراتژیک و ارتباط آن با سایر نگرش ها به مدیریت.. 21
2-5-2- نگرش فرآیندی به مدیریت.. 21
2-5-3- نگرش کمی به مدیریت.. 21
2-5-4- نگرش رفتاری به مدیریت.. 22
2-5-5- نگرش سیستمی به مدیریت.. 22
2-5-6- نگرش اقتضائی به مدیریت.. 22
2-5-7- نگرش استراتژیک به مدیریت.. 23
2-6- سطوح استراتژی.. 27
2-6-1- استراتژی سطح شرکت (بنگاه). 29
2-6-2- استراتژی سطح کسب و کار (تجاری). 29
2-6-3- استراتژی های کارکردی (وظیفه ای). 29
2-7- مفهوم هماهنگی استراتژیک... 30
2-8- مدیریت استراتژیک... 31
2-8-1- ضرورتهای استفاده از مدیریت استراتژیک... 32
2-8-2- مزایای بکارگیری مدیریت استراتژیک... 33
2-9- فرایند مدیریت استراتژیک... 33
2-9-1- سطوح مدیریت استراتژیک... 36
2-10- استراتژی های رقابتی پورتر. 37
2-10-1- استراتژی رهبری قیمتها 40
2-10-1-1- مؤلفه های استراتژیک کاهش هزینه. 46
2-10-1-2- صرفه جویی به مقیاس... 48
2-10-1-3- منحنی تجربه. 48
2-10-1-4- فرهنگ کاهش هزینه. 48
2-10-2- ریسکهای همراه در استراتژی حداقل هزینه. 49
2-10-3- استراتژی تمایز. 49
2-10-3-1- راههایی که شرکتها می توانند محصول یا خدماتشان را متمایز سازند. 51
2-10-3-2- عوامل ایجاد تمایز. 53
2-10-3-3- هزینه در استراتژی تمایز. 55
2-10-3-4- ریسکهای موجود در استراتژی تمایز. 55
2-10-3-5- استراتژیهای موفقیت آمیز تمایز. 55
2-10-3-6- ایجاد ارزش افزوده برای مشتری.. 56
2-10-3-7- ایجاد ارزش ادراکی.. 56
2-10-3-8- دو نگرش در ارتباط با تمایز. 57
2-10-3-9- انتخاب کیفیت.. 57
2-11- مدیریت کیفیت جامع(TQM). 58
2-11-1- تمرکز بر روی مشتری.. 59
2-11-2- نرخ بازگشت سرمایه. 59
2-12- ارزش ویژه نام تجاری.. 60
2-12-1- آگاهی و شناخت نسبت به نام تجاری.. 61
2-12-2- هویت نام تجاری.. 61
2.12.2.1.. وفاداری نسبت به نام تجاری.. 62
2-12-3- استراتژی تمرکز. 62
2-12-4- بنگاه بیاستراتژی.. 63
2-13- الگوی طبیعی تدوین استراتژی بازاریابی.. 65
2-13-1- الگوی واکر و همکاران. 66
2-13-2- الگوی ویلسون و گیلیگان. 67
2-14- الگوی عوامل تاثیرگذار بر استراتژی بازاریابی.. 69
2-14-1- الگوی کریونس... 69
2-14-2- الگوی سادهازشان. 70
2-15- الگوی استراتژی بازاریابی: یک چارچوب مثبت.. 70
2-15-1- الگوی مک دانیل و کولاری.. 70
2-16- محصول. 71
2-17- تحلیل ساختاری صنعت.. 74
2-17-1- تعامل بنگاه و صنعت.. 75
2-17-2- رهبری قیمت متمایز-تمایز ارزان. 76
2-17-3- سودآوری در طول زمان. 76
فصل 3. 80
روش تحقیق.. 80
3-1- مقدمه. 81
3-2- روش و نوع تحقیق.. 81
3-3- جامعه آماری.. 83
3-4- روش نمونه گیری.. 83
3-5- روش گردآوری اطلاعات.. 84
3-6- ترکیب سئوالات پرسشنامه. 84
3-7- روایی ابزار گردآوری اطلاعات.. 85
3-7-1- روایی ظاهری.. 85
3-7-2- روایی محتوا 85
3-7-3- روایی پیش بینی.. 85
3-7-4- روایی همگرا و روایی واگرا 85
3-8- تعیین پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 86
3-8-1- ظرایب آلفای کرونباخ بر هر کدام از متغیرهای مورد بررسی.. 88
3-9- روش تحلیل داده ها 88
3-9-1- آزمون tتک نمونه ای( استیودنت) برای میانگین جامعه. 89
فصل 4. 90
تجزیه و تحلیل داده ها 90
4-1- مقدمه. Error! Bookmark not defined.
4-2- بخش دوم: تحلیل استنباطی فرضیههای پژوهش... Error! Bookmark not defined.
فصل 5. 113
نتیجه گیری.. 113
5-1- مقدمه. 114
5-2- خلاصهای از نتایج توصیفی.. 114
5-2-1- یافتهها بر حسب زمینه فعالیت.. 114
5-2-2- یافتهها بر حسب سابقه فعالیت.. 114
5-2-3- یافتهها بر حسب حوزه فعالیت.. 114
5-3- بحث درباره یافتهها 115
5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 122
5-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 123
5-6- محدودیتهای پژوهش... 124
منبع:
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره وحجازی، الهه(1389) روش پژوهش درعلوم رفتاری. تهران؛نشرآگه.
بیدآباد، بیژن(1390) ارتباطات بین بخشی وهدفگذاری افزایش اشتغال کشور ". تهران،ماهنامه اقتصادکشاورزی وتوسعه،سال دوازدهم،شماره46.
حسینی
طولی،فرشید(1389)،تفاوت قدرت رقابتی موجود بین رقابت کنندگان کم هزینه وشرکت های تمایز یافته،پایان نامه دکتری،دانشگاه تهران، به راهنمایی طهمورث حسن قلیپور.
دفترتعاونیهای تولیدی وزارت تعاون(1387)، تنوع محصول و تاثیر آن بر حفظ اعتبار علامت تجاری ، تهران،وزارت تعاون.
دهدشتی شاهرخ،زهره(1386)،عوامل مؤثربرعملکرد صادراتی شرکتهای کوچک ومتوسط، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره53.
ده یادگاری، سعید(1386)،بررسی رابطه بین ابعادمزیت رقابتی وعملکرد صادراتی شرکتهای تولیدی، پژوهشنامه بازرگانی.
فهیمی فر،(1382)، استراتژی تمایز چگونه با هریک از نیروهای رقابتی مقابله می کند. تهران،چاپاول، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی.
قربانی، منصور(1381)،راههای ایجاد تمایز در صنعت محصولات مصرفی،چاپاول.
نجفی مجد،صمد(1387)، شناسایی عوامل تعیین کننده به کارگیری استراتژی های رهبری هزینه وکاهش
قیمت درصنعت موادغذایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، به راهنمایی دکترمحمدحقیقی.
نهاوندیان، محمد(1380)، توجه بر محصولات و خدمات خاص در میان تولید کنندگان محصولات لبنیاتی تهران؛شرکت چاپ ونشربازرگانی،چاپاول.
تورسون، مایکل(1375) بررسی تاثیر استراتژی صنعت بر میزان رقابت خریداران کاهش قیمت بر روی کاهش قیمت، ترجمه عبدالرضا طاعی،چاپاول، مؤسسه فرهنگی رسا،تهران.
ُالنسکی،نیک(1376)«مهندسی مجدد ومدیریت استراتژیک سازمان» منصورشریفی کلویی، چاپاول، نشرآروین، تهران.
سوری . حسن (۱۳۸۷)، میزان تمایز بین محصولات عرضهشده در صنایع گوشتی و دامی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، صفحه 61.
ف.عبدی ملکآبادی(1392)، بررسی استراتژی های رهبری هزینه و کاهش قیمت بر میزان قدرت رقابتی صنایع تولیدی،مجله روش،سال ششم شماره 38، تهران.
نیکابلنسکی (1376)،تفاوت در به کارگیری استراتژی رهبری هزینه در بین صنایع تولیدی و خدماتی،ترجمه منصورشریفی کلویی، نشرآروین، تهران.
مرکزتوسعه وتبادل دانش استراتژیک(1392)، ارائه مدلی جهت بررسی استراتژهای رقابتی پورتر در میان تولیدکنندگان محصولات نوشیدنی، شاهین گلستانی.
کارگر، حمید(1392)، بررسی رابطه بین استراتژی کاهش قیمت و قدرت بازاریابی شرکت کاله، برنامه ریزی راهبردی، دانشگاه علامه طباطبایی، 130.
مبرزاجانی، همایون،(1391)،بررسی تاثیر تیبین استراتژی رهبری هزینه در کسب مزیت رقابتی در میان صنایع تولیدات خوراکی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، پاییز 1391، ص 26.
منابع غیر فارسی:
Aaby, Nils-Erik, and Stanley F. Slater. 1989. “Management influenceson
competitive strategies: A review of the empirical literature 1978-1988.” International Marketing Review 6(4):7-26.
Bani-Hani J. &AlHawary F. (2009) The Impact of Core Competencieson Competitive Advantage: Strategic Challenge. International Bulletinof Business Administration. Issue 6, PP.93-104.
Baldauf, A., Cravens, D. W., & Wagner, U. 2000. Examiningdeterminants of porter strategies in small open economies. Journalof World Business, 35(1): 61-79.
Barney, J. (1996). Gaining and sustaining competitive advantage.Reading, MA: Addison-Wesley Publishing Company.
Barney, J. (2001): “Is the Resource-based View a useful perspective forStrategic Management research? Yes”, Academy of ManagementReview, vol. 26, pp. 41-56.
Cadogan, J., Cui, C., & Li, E. (2003), strategic management behaviorand marketing performance: the moderating roles of competitive intensityand technological turbulence. International Marketing Review, 20(5),493-513.
Cavusgil, S. T., &Zou, S. (1994). Marketing strategy-performancerelationship: an investigation of the empirical link in dairying industries. ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.
Chetty, S. K., & Hamilton, R. T. (1993). Firm-level determinants of cost leadership performance: a meta analysis. International Marketing Review,10(3), 26-34.
Dhanaraj, C. & Beamish, P.W. 2003.A resource-baseed approach to thestudy of cost redusing strategies and strategic performance. Journal of small Business Management,41(3): 22–61
Grant, R. (1999): “Contemporary Strategy Analysis. Concepts,Techniques, Applications”, Blackwell publishers, Cambridge.
Ibeh K. I.,& Wheeler C. (2005). AResource-Centred Interpretation of strategic Performance. International Entrepreneurship and ManagementJournal 1, PP. 539–556.
Katsikeas, C., Leonidou, L., & Morgan, N. (2000). Firm-level strategicperformance assessment: review, evaluation and development. Journalof the Academy of strategic Science, 31(4), 289-326.
Kim M &Azizi W. (2009). The Relationship between Innovativeness,Strategy Types, Environment and the competitive Performance of Small andMediumsizeEnterprises (SMEs) of Malaysian Manufacturing Sector.The Business Review, Cambridge * Vol. 13 * Num. 2.PP.145-154.
Kim Man M.M.(2010).The Relationship between DistinctiveCapabilities,Innovativeness, Strategy Types and the ExportPerformance of Small and Medium-Size Enterprises (SMEs) of
Malaysian Manufacturing Sector. International Journal of Managementand Innovation, Volume 2, Issue1.PP.15-30.
Kaleka, A. 2002. Resources and capabilities driving competitiveadvantage in export markets: Guidelines for industrial exporters.Industrial Marketing Management, 31: 273–284.
Leonidou L.C., Katsikeas, C.S. &Samiee, S. 2002. Marketing strategydeterminants of export performance: A meta-analysis. Journal ofBusiness Research, 55(1): 51–67.
Zou, S., Fang, E., & Zhao, S. (2003). The effect of export marketingcapabilities on export performance: an investigation of Chineseexporters. Journal of International Marketing, 11(4), 32-55.
Katayama and Zanzaburo – Reducing Costs – Translated By Dr M H SalimiNaminDanielL.Prajogo, Amirik, S,Sohal,The Relationship between organizationStrategy, total quality managment (TQM) , and organization performance- the mediating role of TQM, uropean journal of operational research 168 (2006
Andrews، K.R. (1971): The concept of core strategy. Homewood، IL: Irwin. Barney، J. (1991): ”Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.” Journal of Management، 99- 120.
Barney، J. (1994): ”Bringing managers back in”. In Barney، J. - Spender، J.C. - Reve، T. (eds) Does Management Matter? Lund: Lund University Press.
Chakravarthy، B.S. – Doz، Y. (1992): ”Strategy process research: Focusing on corporate self-renewal.” Strategic Management Journal، 13، 5-14.
Chandler، A.D. jr (1962): Strategy and structure: Chapters in the history of industrial enterprise. Cambridge، Mass: MIT Press.
Collis، D.J. (1996): ”Organizational Capability as a source of profit.” In Moingeon، B. – Edmondson، A. (eds): Organizational learning and competitive advantage. 139-163. London: Sage Publications.
Ginsberg، A. (1994): ”Minding the Competition: From Mapping to Mastery.” Strategic Management Journal، 15، 153-174.
Mintzberg، H. (1994): The rise and fall of strategic planning. Prentice Hall International.
Pitts، R.A. – Lei، D. (1996): Strategic Management: Building and sustaining competitive advantage. St. Paul، MN: West.
Porter، M.E. (1980): Competitive Strategy. New York: Free Press.
Porter، M.E. (1991): ”Towards a Dynamic Theory of Strategy.” Strategic Management Journal، 12، 95- 119.
Prahalad، C.K. - Hamel، G. (1990): ”The Core Competence of the Corporation.” Harvard Business Review، May-June، 79-91.
Rumelt، R.P. - Schendel، D.E. - Teece، D.J. (eds) (1994). Fundamental issues in strategy. A research agenda. Cambridge، Mass: Harvard Business School Press.
Selznick، P. (1957): Leadership in Administration. New York: Harper & Row.
Thompson، A.A. - Strickland، A.J. (1992): Strategy formulation and implementation. Tasks of the General Manager. Fifth Edition، Englewood Cliffs، N.J.: Irwin.
Wernerfelt، B. (1984): ”A resource-based view of the firm.” Strategic Management Journal، 5، 171-180.