فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1) مقدمه: 1
1-2) بیان مسأله: 2
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق: 4
14 ) اهداف علمی تحقیق: 4
1-5) چارچوب نظری تحقیق: 5
1-6) فرضیه های تحقیق: 7
1-7) تعاریف عملیاتی: 7
1-8) تعاریف نظری: 8
1- 9)قلمرو تحقیق: 10
1- 9-1- قلمرو موضوعی: 10
1- 9-2- قلمرو مکانی: 10
1- 9-3- قلمرو زمانی: 10
جمع بندی فصل اول: ....................................................................................................................................10
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1) تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک: 12
2-2) تجارت الکترونیک: 15
2-3) مزایا و معایب اینترنت و تجارت الکترونیک: 15
2-4) تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار: 17
2-5 ) اشکال مختلف تجارت الکترونیکی: 18
2-6 ) انقلاب و اقتصاد دیجیتالی: 20
2-7 ) استفاده از تجارت الکترونیکی حرکتی به سوی اقتصاد دیجیتالی: 21
2-8 ) مدل های تجارت الکترونیک: 23
2- 8-1- مدل مصرف کننده- مصرف کننده: 24
2- 8-2- مدل تجارت- مصرف کننده: 24
2- 8-3- مدل تجارت- تجارت: 25
2- 8-4- مدل مصرف کننده- تجارت: 25
2-9) مزایای تجارت الکترونیک... 25
2-10) تجارت الکترونیک در ایران: 26
2-11) تاثیر تجارت الکترونیک بر بیمه : 28
2-12) کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه : 28
2-13) بیمه: 29
2-14) مدل های بلوغ الکترونیکی: 30
2-15) مدل گارتنر: 31
2- 16 ) مدل بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر: 32
2-17) بیمه الکترونیک: 36
2-18) تاریخچه بیمه الکترونیکی در جهان و ایران: 37
2-19) نحوه ی ارائه ی بیمه الکترونیک در شرکت های بیمه گر منتخب و پیش نیازهای آن: 40
2-20) پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی: 42
2-21 ) پیامدهای پیاده سازی بیمه الکترونیک در صنعت بیمه: 43
2-22 ) توسعه نیافتگی بیمه در ایران: 46
2-23) پیشینه تحقیق : 47
جمع بندی فصل دوم: ....................................................................................................................................50
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3 1 ) مقدمه : 52
3 2 ) طرح تحقیق : 52
3 3 ) فرآیندهای تحقیق : 53
3 4 ) جامعه آماری : 54
3 5 ) نمونه آماری : 54
3 6 ) حجم نمونه : 55
3 7 ) روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات : 56
3 8 ) روایی تحقیق : 57
3 9 ) پایایی تحقیق : 57
3 10 ) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 59
جمع بندی فصل سوم: ...................................................................................................................................59
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق
4-1) مقدمه: 61
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه: 73
5-2) نتایج آمار توصیفی: 73
5- 2-1- متغیر خدمات قبل از فروش: 73
5- 2-2- متغیر خدمات فروش: 73
5- 2-3- متغیر خدمات پس از فروش: 73
5- 2-4- متغیر تجارت الکترونیک: 74
5-3) نتایج آزمون فرضیه ها: 74
5-4) محدودیت های تحقیق: 75
5-5) پیشنهاداتی برای محققین آینده: 75
فهرست منابع و مآخذ:
منابع فارسی: 77
منابع انگلیسی: 81
منبع:
منابع فارسی
1-آذر، عادل و مومنی، منصور( 1379)، آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات سمت، چاپ پنجم
2-آیتی گازار، محمد(1390)، "بررسی مشکلات بیمه الکترونیکی در ایران".
3-ابراهیمی، ابوالقاسم(1387)، عوامل موثر بر رفتار مشتریان در خرید الکترونیکی بیمه نامه های شرکت بیمه پارسیان، مجموعه مقالات پانزدهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی بیمه و توسعه، جلد اول
4-الهی و همکاران(1391)، بررسی تاثیر آمادگی الکترونیکی بر موفقیت بیمه الکترونیکی با استفاده از روش معادلات ساختاری، پژوهشنامه بیمه، شماره2
5-اعرابی، محمد(1385)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیکی در ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره2
6-امامی، کورش و اعرابی، نرجس(آمادگی مشتریان بیمههای خودرو برای استقرار بیمه الکترونیک، نشریه تدبیر، شماره213، نوبت بهمنماه، صص66 60)
7-امیرخانی، امیرحسین و متقیثابت، محمود(1389)، بررسی موانع توسعه بیمههای الکترونیک در شرکت سهامی بیمه آسیا، فصلنامه صنعت بیمه، سال25، شماره1، نوبت بهار، شماره مسلسل 97، صص 177 157.
8-برومیده، علی اکبر و اعرابی، نرجس(1384)، تاثیرتجارت الکترونیک بر شرکتهای بیمه ایرانی، فصلنامه صنعت بیمه، شماره2
9-بقائی راوری(1386)، ارائه یک مدل سه بعدی از چالشهای تجارت الکترونیک درایران، مجله دانش و توسعه، شماره19
10-بهرامی، امیر(1387)، شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیرگذار در پذیرش خدمات بیمه الکترونیکی از سوی مشتریان(مطالعه موردی شرکتهای بیمه آسیا، البرز و دانا)، پژوهشکده بیمه مرکزی.
11-تکیه، مهدی، مشکانی فراهانی، سارا(1386)، بیمه الکترونیکی، فصلنامه آسیا.
12-توربان، افریم کینگ، دیوید– لی، جی و دنیس ویهلند (1387) تجارت الکترونیک مفاهیم و کاربردها، مترجم عباس معمار نژاد، نشر نور علم، صص 230-231.
13-چرائی، جمشید(1386)، کاربردها و آثار تجارت الکترونیکی در صنعت بیمه، مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران 3 و 4 آذرماه.
14- حافظ نیا، محمدرضا(1383)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، انتشارات سمت، تهران.
15-حافظ نیا، محمدرضا(1384)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ هشتم، انتشارات سمت، تهران.
16-حقیقی، محمد و سیحون، علیرضا(1387)، ارائه مدل بلوغ الکترونیکی برای فرآیندهای ارائه خدمات در صنعت بیمه کشور و آزمون آن در شرکت بیمه پارسیان، فصلنامه صنعت بیمه، سال 23 ، شماره 3 و 4 ، نوبت پاییز و زمستان، شمار مسلسل 92 91، ص78.
17-خاکی، غلامرضا ( 1383)، روش تحقیق در مدیریت، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ ششم.
18-خاکی، غلامرضا(1382)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب.
19-دلاور، علی(1385)، مبانی نظری و علمی پژوهش در علم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد.
20-رحیمی صفت، محمد(1384)، امید به الکترونیکی شدن امید به آینده، ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات، شماره10.
21-ریاحی، محمداسماعیل(1384)، بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی و سلامت روان، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره39، ص 218.
22-زلفی، نسرین(1389)، شناسایی فاکتورهای کلیدی موفقیت در بیمه الکترونیک، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه.
23-سکاران، اوما(1381)، روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه صائبی و شیرازی، چاپ سوم، شهریور، ص91.
24-شهیدی، مهدی(1382)، تجارت الکترونیک و بیمه، تازه های جهان بیمه، انتشارات پژوهشکده بیمه، ش 62
25-صالحی صدقیانی، جمشید و دهقان، نبی اله(1384)، ارائه مدل زیرساختارهای چهارگانه در جهت پیاده سازی وتوسعه تجارت الکترونیک در صنایع غذایی تهران، ، فرهنگ مدیریت، شماره نهم ، تابستان.
26-صالحی، جانعلی محمود(1381)، حقوق بیمه، بیمه مرکزی ایران.
27-صنایعی، علی(1381):«تجارت الکترونیک درهزاره سوم »، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ اول، اصفهان.
28-عالیخانی، علی، بهرامی، امیر (1386)، بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران و ارائه راهکارهای مناسب، فصلنامه صنعت بیمه غذایی تهران، نشریه فرهنگ مدیریت، شماره نهم، نوبت تابستان
29-عباس نژاد، آتوسا (1382):«مشخصات تجارت الکترونیک»،تدبیر،شماره132.
30-فنایی، محمد(1383)، موانع محیطی و الگوی مناسب تجارت الکترونیک در ایران ماهنامه توسعه و کاربری فناوری ارتباطات و اطلاعات،شماره2.
31-کتابچی، فریور(1383)، بررسی وضع موجود وچشم انداز بیمه الکترونیک در شرکت بیمه ایران.
32-کریمیان، لیلا، دقیقی، علیرضا(1387)، رتبه بندی و مقایسه خدمات و محصولات بیمه ای از جهت ارائه بیمه های الکترونیکی در ایران با استفاده از مدل سیلور، پژوهشنامه اقتصادی.
33-کریمی، آیت(1383) نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، فصلنامه تخصصی آسیا، شماره 30 و 31، صص 20 15.
34-کورپر، استفانو و آلیس، جوانتیا(1380):«تجارت الکترونیکی»، ترجمه مهدی خسروپورعطایی، نشر موسسه فرهنگی دیباگران، تهران.
35-مقدسی، علیرضا(1383):«مبادله الکترونیک داده ها : مفاهیم و ضرورت ها » تدبیر، شماره 151.
36-موحدی، مسعود(1380)، طراحی و تبیین مدلی برای تحلیل موانع فرهنگ سازمانی استقرار تجارت الکترونیکی در سازمانهای صنعتی برتر ایران، پایاننامه جهت اخذ دانشنامه دکتری تخصصی مدیریت .
37-معمارنژاد، عباس(1387)، فشارهای کسب و کار و نقش تجارت الکترونیکی، ص 75.
38-نهاوندیان، محمد (1381)«مالکیت فکری و تجارت الکترونیک»تدبیر، شماره 122.
39-نگهبان، علیرضا، مستجابی، فریدا(1384)، راهنمای روش تحقیق به کمک پرسشنامه، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، ص72.
40-نورعلیزاده، حمید رضا و همکاران(1392)، فرآیند و کانالهای فروش بیمه های زندگی تجاربِ موفقِ کشورهای منتخب، راهکارهای بومی، بینش، شماره84.
41-همتی، عبدالرضا(1382)، نقش بیمه در تجارت الکترونیک، نشر بازرگان.
منابع انگلیسی
42-Bromideh, Ali A., and Aarabi, Narjes, (2006), The Impact of e-Commerce on the Iranian Insurance Companies, MSc. Dissertation, Lulea University of Technology.
43-Bernoff, J., Morrisette, S., and Clermmer, K., (1998), Consumer E-mmerceReadiness, Cambridge, Mass.: Forrester Research, Inc
44- Benjamin,R.andR.Weigand(1995)''Electronic Markets and virtual Value chains on the information superhighway .sloan Management Review,winter,
45- Bort,R .Bielfeldt(1998). "Handbook of EDI".Boston, Massa- chusetts: Warren , Gorham and Lamont.
46-Burder, Dias and Lekert(2001), Proceedings of the third international conference on contemporary issues in computer and information sciences.
47-Canis , R . j . (2000). "Value – added Networks : What to Look for Now and in the Future " . Conference proceedings EDI 2000: EDI , Electronic Commerce and You ,
pp.141-157
48-Choi, A.B. Whinston, Technology in society 22(2000).
49- Clark , j. (1998) , E – Commerce? E – business?" Computer" . World Journal .Avaible by:http://www.computerworld.com
50-Dasgupta, Prithviraj and Sengupta, Kasturi, (2002), E-Commerce In The IndianInsurance Industry: Prospects And Future, Journal Of Electronic CommerceResearch 2 (1-2), Pp. 43-6.
51-Durlacher (2000).”Electronic Commerce Development in the SME Sector“.Durlacher Quarterly Internet Report, August
52-Erl H. P. (2000).”The Emergency Of Electronic Commerce and ElectronicForms Of Money“. Master Thesis, Technical University OfMunich(GERMANY).
53-Gartner Group 2002, BPO at crossroads-market trends, viewed 27 June.
54-Grove, J. (2003). “E-commerce? E-business?”. Computer World Journal. International Data Corporation (IDC) (1999).”E-Commerce Stimulates a Corporate Internet Spending Frenzy“. February 23
55-irjana Sekulovska, PhD131- INTERNET BUSINESS MODELS FOR E-INSURANCE(2012) AND CONDITIONS IN REPUBLIC OF MACEDONIA, University “St. Kliment Ohridski” Bitola 7000, Macedonia, Procedia - Social and Behavioral Sciences 44, 163 – 168.
56-ISO, (1997) , Electronic Commerce In Property/Casualty Insurance: Strategic Advantage Or Economic Imperative, Insurance Services Office, Insurance Issues Series Inc
57-Jachson, D.(2003). Insurance and the Internet- the great mystery continues . National Underwriter Life &Health-Financial Servieces Edition, 107(9), p.14
58-Kalakota, R. and Whinston A. (1997).”Electronic Commerce: A Manager‘sGuide“. New York: Addison Wesley
59-Kimberley, P. (2005). “Electronic Data Interchange“. New York: McGraw-Hill
60-Kandampully, J., Menguc, B. (2004), “Managerial practices to sustain service quality: an empirical investigation of New Zealand service firms”, Marketing Intelligence and Planning, 18(4): 175-184
61-Levier, Jean Pierre (2003) (www.idf.net/articles/vendr atraver son site.html).
62-Newman,William H.and R.Andrew M cGill(1997)."The process of Electronic Data Interchange" .3thedition, Prentice-Hall
63-Ratnasingam, Pauline (2005) Trust inter-organizationalexchanges: a case study in business to businesselectronic commerce. Decision Support systemsVolume 39, Issue 3.
64-Ruikar,k,Anumba,C.j and Carrillo,p.m.2006 VERDICT,anEREADINESS ASSESSMENTapplication for construction companies.Autmation in Constrution,15.pp98-110.
65-Sigma 2000, The impact of e-business on the insurance industry: pressure to adapt-chance to reinvent, no.5
66-Sawabini,S.(1995)."Introduction to EDI" Conference Proceedings EDI 2000:EDI, Electronic Commerce and You, pp. I-36
67-Salonen J: Ahonen A:Koskinen K.(2007) Exploring the Possibilities for Mobile Insurance Services
68-Shafiei,m(2006)Measuring the quality of Banking Servicese servqual Approach in Bank Saderat of Isfahan Provice with concentration on Sepehr Servics,MA Disscrtation.uneversity of Isfahan.
69-Sokol,P.K.(1995)."Frpm EDI to EC: A Business Initiative". New York:McGraw-Hill.
70-SwissRe, (2004), World Insurance In 2003: Insurance Industry On The Road ToRecovery, (New: Statistical Appendix, Updated February 2005), Sigma No. 3, Zurich.
71-Turban, E., King; D., Warkentin, M. And Chung, H. M., (2002), ElectronicCommerce: A Managerial Perspective, International Edition, Prentice Hall USA.
72-Turban, Efraim; Kelly Rainer Rex; Potter Richard E.(2005) Introduction to Information Technology. USA.
73-Turban, Efraim; Efraim; Wetherbe James; McLeanEphraim.(1999) Information technology formanagement. 2 edition. USA.
74-Turban,E.,E.McLean and J. Wetherbe(2002)." Information Technology for Management".3rd edition, New York: John Wiley& Sons
75-VenkatramM.(2000) E–BusinessandE- Commerce".Washington,January29
76-Wescott, C. G. (2001). ?E-Government in the Asia-Pacific Region?. AsianJournal of Political Science, Vol. 9, No. 2.
77-Wigand, R. T. (1997), Electronic Commerce: Definition, Theory AndContext, The Information Society, 13 (1), 1-16.
78-WTO (1998), ElectronicCommerce And The Role Of The WTO, World rade Organization, Geneva.
79-Zwass.V(1998)." Structure And Macro-level Impact Of Electronic