فهرست:
عنوان صفحه
Contents
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 4
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق.. 4
1-4 چارچوب نظری.. 5
1-5 فرضیه ها 6
1-6 قلمرو تحقیق : 7
1-6-1 قلمرو موضوعی : 7
1-6-2 قلمرو مکانی : 7
1-6-3 قلمرو زمانی : 7
1-7 اهداف تحقیق.. 7
1-8 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 7
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1) مقدمه. 10
بخش اول: بانکداری الکترونیک... 12
2-2) تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران. 12
2-3) تحولات بانکداری الکترونیکی.. 13
2-3-1) دوره اول: اتوماسیون پشت باجه. 13
2-3-2) دوره دوم: اتوماسیون پشت باجه. 13
2-3-3) دوره سوم : متصل کردن مشتریان به حسابهایشان. 14
2-3-4) دوره چهارم: یکپارچه سازی سیستمها و مرتبط کردن مشتری با تمامی عملیات بانکهای Core Banking. 15
2-4) ضرورت به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکداری.. 16
2-5) بررسی هزینه های ناشی از توسعه بانکداری الکترونیک... 18
2-6) ابزارهای بانکدار الکترونیک... 20
2-6-1) کارت های اعتباری.. 20
2-6-2) پول الکترونیکی.. 20
2-6-3) کارتهای بدهی.. 21
2-6-4) کارت هوشمند. 21
2-6-5) ماشین خودپرداز (ATM) 21
2-6-6) دستگاه انتقال وجوه از نقطۀ فروش EFTPOS.. 22
2-6-7) پایانه های شعب... 22
2-7) موانع گسترش بانکداری الکترونیک در جامعه ایران. 22
2-7-1) زیر ساختها 23
2-7-2) مسائل فرهنگی.. 24
بخش دوم : عملکرد مالی بانک... 25
2-8) ارزیابی عملکرد مالی بانک... 25
2-9) نسبت های مالی عملکرد بانک... 26
2-9-1) نسبت های نقدینگی.. 27
2-9-2) نسبت های فعالیت... 27
2-9-3) نسبت های اهرمی.. 27
2-9-4) نسبتهای سودآوری.. 28
2-9-4-1) بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) 28
2-9-4-2) بازده مجموع داریی ها (ROA) 28
بخش سوم: رابطه بانکداری الکترونیک و عملکرد مالی.. 29
2-10) تاثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانکها 29
2-11) ریسک های بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانک... 31
2-12) پیشینه تحقیق.. 35
2-12-1) مطالعات داخلی.. 35
2-12-2) مطالعات خارجی.. 37
فصل سوم: روش تحقیق و تبیین مدل
3-1 مقدمه. 42
3-2 نوع تحقیق.. 42
3-2-1 بر مبنای هدف... 42
3-2-2 بر اساس ماهیت و روش... 42
3-3 جامعه و نمونه آماری.. 43
3-4 روش جمع آوری داده ها 43
3-5 تحلیل رگرسیون و تحلیل همبستگی.. 44
3-6 مدل های رگرسیون تحقیق.. 45
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 45
3-7-1 سری زمانی.. 46
3-7-2 فرایند تصادفی مانا 46
3-8 خلاصه فصل.. 47
فصل چهارم: تخمین مدل
4-1 مقدمه. 49
4-2 تخمین و استباط آماری.. 49
4-3 متغیرهای تحقیق.. 50
4-3-1 متغیرهای وابسته. 51
4-3-2 متغیر های توضیحی.. 53
4-4 مراحل برآورد مدل. 61
4-4-1 بررسی فروض کلاسیک... 61
4-4-1-1 عدم خود همبستگی.. 61
4-4-1-2 همسانی واریانس... 63
4-4-1-3 آزمون نرمال بودن جملات پسماند. 64
4-4-1-4 خطای تصریح مدل. 66
4-5 نتایج تخمین.. 67
4-5-1 نتایج حاصل از برآورد و تفسیر ضرایب مدل اول. 67
4-5-2 نتایج حاصل از برآورد و تفسیر ضرایب مدل دوم. 70
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 74
5-2- نتیجه گیری.. 74
5-3- نتایج آزمون فرضیه. 76
5-4- مقایسه با نتایج سایر مطالعات... 77
5-5- پیشنهادات بر مبنای نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق.. 78
5-6- محدودیتهای تحقیق.. 79
5-7- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 79
منابع و مآخذ. 80
پیوست... 83
منبع:
منابع و مآخذ
آذر، عادل .، و منصور مؤمنی، ( 1384 ). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران:انتشارات سمت
اسدزاده، احمد، کیانی، هیوا (1391). تاثیر به کارگیری دستگاههای خودپرداز، پایانه فروش و شعب بر سودآوری بانکهای منتخب ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره های 29 و 30 ، صص 181-206
افشارپور، الهه (1389). توسعه تفکر راهبردی و هوشمندی تجاری در موسسات خدمات مالی، دومین کنفرانس بین المللی بازاریابی خدمات مالی، تهران.
برادران حسن زاده، رسول، پورصادق، ناصر و لیلا شکوری ملکی( 1388). بانکداری الکترونیک و کاربرد کارتهای بانکی در بهبود عملکرد بانک، فراسوی مدیریت، سال دوم، شماره 8، صص 215-189.
بیدآباد، بیژن، الهیاری فرد، محمود (1384). بهای تمام شده خدمات بانکی سنتی و نوین (بانک ملی ایران)، سومین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران.
حافظ نیا، محمد رضا (1382). "مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی" ، انتشارات سمت، . چاپ چهاردهم، تهران
حسنی، فرنود، سلطانی، سهیلا و فرشته ضرابیه (1387). مدیریت بانکداری الکترونیکی، نشر سبزان، چاپ اول.
حدادی، ابوالفضل (1390). بررسی نقش بانکداری در کارایی عملیات بانکی (مطالعه موردی بانک تجارت) ، پیایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت.
حمیدی زاده، محمدرضا، منیژه قره چه و عبدالمجید عبدالباقی ( 1386). بررسی عوامل زمینه ساز، چالش ها و تنگناهای توسعه بانکداری الکترونیک، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی «ویژه مدیریت»، سال هفتم، شماره 27.
حیدرپور، فرزانه، طهماسبی، ابوطالب (1389). تاثیر هزینه آموزش و هزینه تبلیغات بانکداری الکترونیکی بر افزایش جذب سپرده های بانکها (مطالعه موردی بانک صادرات استان ازندران)،پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی.
حمزه، فرشته (1386). بررسی و شناسایی موانع گسترش امکانات بانکداری الکترونیک در بانکهای شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
خاکی ، غلامرضا (1390) . "روش تحقیق در مدیریت"، چاپ ششم، تهران: انتشارات بازتاب.
دربندی، مجید( 1389). مقایسه سیستم های حسابداری بانکداری اسلامی ایران با دیگر کشورهای مسلمان (مالزی و اندونزی)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
رستمی، فریبا (1390). بررسی عوامل داخلی موثر برسودآوری شعب بانک کشاورزی (مطالعه موردی : استان کردستان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
زمانی فراهانی، مجتبی( 1389). پول،ارز و بانکداری، چاپ پانزدهم، انتشارات ترمه، تهران.
زری باف، مهدی، حسینی، سید مهدی و بتول بزرگمهر(1390). بررسی تطبیقی ترجیحات رفتار کاربران بانکداری الکترونیک و سنتی (مطالعه موردی: بررسی تمایل مشتریان بانک ملت استان سمنان به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک) ، فصلنامه مدیریت ، سال هشتم، شماره 21، صص 55-66.
سعید طاهری، مجید (1389). تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، اداره کل اعتبارات و هدایت سرمایه گذاری بانک کشاورزی
سکاران ، اوما ، (1386)، روشهای تحقیق در مدیریت ، تهران ، انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .
صمدی، علی حسین (1388). روابط کاذب در اقتصاد سنجی ، دانشکده علوم اقتصادی و نور علم ، چاپ اول، تهران.
عماد زاده ؛ مصطفی ، کوچک زاده ؛ میثم ، اصغری؛ علی (1384). تجارت الکترونیک و پول الکترونیک در اقتصاد نوین جهانی ، مجله روند ، شماره 47 ، صفحات 62-23.
صمدی، علی حسین (1388). روابط کاذب در اقتصاد سنجی ، دانشکده علوم اقتصادی و نور علم ، چاپ اول، تهران.
طاهرآبادی، علی اضغر، آزاده صالح پور و نوشین سعید فر (1390). بررسی تاثیر بانکداری الکترونیک بر عملکرد بانک ملت ، همایش ملی شهر الکترونیک، تهران
فاطمی اردکانی، سید ولی ا... (1384). بانکداری الکترونیک و تاثیر آن بر فرایندهای اجرایی بانک: مورد اینترنتی بانک، مجموعه مقالات سومین همایش ملی تجارت الکترونیک، تهران: معاونت برنامه ریزی امور اقتصادی وزارت بازرگانی
فتحیان، محمد، مهدوی نور، سید حاتم ( 1387). مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
گجراتی، دامودار( 1388). مبانی اقتصاد سنجی، مترجم : حمید ابریشمی، جلد اول، چاپ هفتم،تهران.
گودرزی، آتوسا، زبیدی، حیدر (1387). بررسی تاثیر گسترش بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانک های تجاری ایران، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال دهم، شماره 35، صص 111-140
ملکی، مهدی، اکبری، پیمان ( 1389). بررسی نقش بانکداری الکترونیکی در ایران، فصلنامه بانک و اقتصاد، شماره 112.
مزروعی راد، امین، صالحی، حمیدرضا و محمدرضا شورورزی (1391). تاثیر بانکداری الکترونیک بر رشد حاشیه سود شعب بانک ملت شهر مشهد، فصلنامه پژوهش حسابداری، سال اول، شماره 4، صص1-18.
مقدسی ، علی رضا، انواع و روشهای پرداخت در بانکداری الکترونیک ،ماهنامه عصر فناوری اطلاعات ، شماره مهر وآبان 1389، صفحات 71-55.
مومنی، منصور ، فعال قیومی، علی (1389). "مقایسه انواع تحلیل های رگرسیونی برای داده های حسابداری". بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 58، صص103-112.
مهرآرا،محسن ، فضائلی ، اکبر (1388). رابطه هزینه های سلامت و رشد اقتصادی در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا(منا)،فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت سلامت ، دوره 12 ،شماره 35 .
نوفرستی ،محمد ، ریشه واحد و همجمعی در اقتصاد سنجی ( 1378). خدمات فرهنگی رسا ، تهران
ونینگر، جان( 2000). نقش بانک ها در تجارت الکترونیک، مترجم: مهناز بهرامی، مجله روند، صص 172-193.
هاشمی، علیرضا (1391). آموزش بانکداری الکترونیک، چاپ اول، تهران.
هژبرکیانی ، کامبیز (1377). بررسی ثبات تقاضای پول و جنبه های پویای آن در ایران ،تهران ، موسسه تحقیقات پولی و بانکی ، پژوهشکده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
یعقوبی، نورمحمد، شاکری،رویا ( 1388). ارزیابی پذیرش بانکداری اینترنتی بر اساس مدل توسعه یافته DTPB، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، شماره 2، پیاپی36، صص 131-154.
یعقوبی، نورمحمد، علیزاده، فاطمه(1385). بررسی رابطه کیفیت خدمات بانکداری الترونیک و رضایتمندی مشتریان، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال پنجم، شماره 14.
Hooley G.E. and et al., )2003(. "The performance impact of marketing resources"; Journal of Business Research,NO58, PP:18-27
Humphrey, D., L. Pulley and J. Vessala.( 2000). "The Check’s in the Mail: Why the United States Lags in the Adoption of Cost-saving Electronic Payments". Journal of Financial Services Research, VOL.17, pp. 17–39.
Jackson, C., (2005), History of Strategies and Challenges of Database Marketing,PP:1022-1034
Moore, W.,Craigwell, R., & Coppin, K. (2003). ATM Usage and Productivity In The barbadian Banking Industry. Central Bank of Barbados’ Economic Review38.
42.Meihami, Bahram, Varmaghani, Zeinab and Hussein Meihami,(2013)., The Effect of Using Electronic Banking on Profitability of Bank, Interdisciplinary Journal Of Contemporary Research In Business, VOL 4, NO 12, pp:1299-1318
Oyewole, Oginni Simon, Abba, Mohammed, El-maude and Jibreel Gambo, (2013)., E-banking and Bank Performance: Evidence from Nigeria, International Journal of Scientific Engineering and Technology, Volume No.2, Issue No.8, pp : 766-771
Ozsoz E., Onay C., Helvacioglu A. D. (2008), "The Impact of Internet-Banking on Bank Profitability - The Case of Turkey", Proceedings of 2nd Oxford Business and Economics Conference, St. Hugh’s College, Oxford University, pp.22-24, UK, June 2008
Ou, C. S., Hung, S. Y., Yen, D. C., & Liu, F. C. (2009). Impact of ATM Intensity on Cost Efficiency: An Empirical Evaluation In Taiwan. Information & Management, Vol.46, NO.8, PP: 442-447.
Pooja MALHOTRA, Balwinder SINGH,(2009), The Impact of Internet Banking on Bank Performance and Risk: The Indian Experience, Eurasian Journal of Business and Economics, Vol.2 ,NO.4, PP:43-62
Schneider, Gary (2006). Business strategies. Andy Pickering, Boston. Thomson Course Technology
Sumra,S., Khurram Manzoor,M, Sumra,H. Abba,N., (2011), The Impact of E-Banking on the Profitability of Banks:A Study of Pakistani Banks, Journal of Public Administration and Governance, Vol. 1, No. 1
Zakaria Siam, Ahmad, (2006)., Role of the Electronic Banking Services on the Profits of Jordanian Banks, American Journal of Applied Sciences, Vol 3 ,NO.9, pp: 1999-2004.