فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش 1
1-1.مقدمه 2
1-2. تشریح و بیان مسئله 2
1-3.اهمیت موضوع و ضرورت انجام پژوهش 4
1-4.سوالات پژوهش 5
1-5. اهداف پژوهش 5
1-6.فرضیات پژوهش 5
1-7.تعاریف مفهومی 6
1-7-1. بیمه الکترونیک 6
1-7-2. موانع ساختاری 6
1-7-3. موانع رفتاری 6
1-7-4. موانع محیطی (زمینه ای) 6
1-7-5. موانع ماهیتی 7
1-8.تعاریف عملیاتی 7
1-8-2. موانع ساختاری 7
1-8-3. موانع رفتاری 8
1-8-4. موانع زمینه ای 8
1-8-5. موانع ماهیتی 9
1-9. نوع روش تحقیق 9
1-10.قلمرو پژوهش 9
1-10-1.قلمرو موضوعی 9
1-10-2.قلمرو زمانی 10
1-10-3.قلمرو مکانی 10
1-11.جامعه و نمونه آماری 10
فصل دوم: ادبیات پژوهش 11
2-1. مقدمه 12
2-2.تاریخچه مرتبط با پژوهش 13
2-2-1.تاریخچه پیدایش و شکل گیری تجارت الکترونیک 13
2-2-2.جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد 16
2-3.تجارت الکترونیکی 17
2-4.مزایای تجارت الکترونیک 20
2-5.مدل های تجارت الکترونیک 21
2-5-1.مدل مصرف کننده – مصرف کننده 22
2-5-2.مدل تجارت – مصرف کننده 22
2-5-3.مدل تجارت - تجارت 22
2-5-4.مدل مصرف کننده - تجارت 23
2-6.تجارت الکترونیک و نقش آن در صنعت بیمه 23
2-7. تعریف واژه بیمه 24
2-8.بیمه الکترونیکی 25
2-9.پیش نیازهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی 25
2-9-1.فرهنگ سازی 26
2-9-2.آسیب شناسی 26
2-9-3.درگیری کلیه افراد صنعت بیمه 26
2-9-4.کوچک سازی ساختار سازمانی 26
2-10.شرایط اجرای موفق استراتژی بیمه الکترونیکی 27
2-10-1.رهبری الکترونیک (وجود رهبری و اندیشه استراتژیک) 27
2-10-2.ایجاد زیر ساخت تکنولوژیکی 27
2-10-3.آمادگی زیر ساخت سازمانی 28
2-10-4.وجود نیروی انسانی آگاه و متخصص 28
2-10-5.وجود زیر ساخت حقوقی 28
2-11.مخاطرات بیمه الکترونیک 29
2-11-1.ریسک های معاملاتی 29
2-11-2.ریسک های ارتباطی 30
2-11-3.ریسک های استراتژیک 30
2-11-4.ریسک های اعتباری و مالی 31
2-11-5.ریسک های مسئولیت 31
2-11-6.ریسک های عملیاتی 32
2-12.چالش ها و محدودیت های اصلی فرا روی بیمه الکترونیکی 32
2-12-1. هدایت تجارت الکترونیکی 33
2-12-2.محدویت های کارکنان ماهر در زمینه بیمه الکترونیکی 33
2-12-3.زیر ساخت فنی 33
2-12-4.نرخ گذاری محصولات بیمه الکترونیکی 33
2-13.پیاده سازی بیمه های الکترونیکی در ایران 34
2-13-1. الزامات 34
2-13-2.چالش ها 36
2-12-3. راهبردها 37
2-14.پیامدهای پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه 38
2-14-1. کاهش هزینه های مدیریتی و اداری 38
2-14-2.ایجاد مجاری فروش جدید 38
2-14-3.کاهش تقلبات 39
2-14-4.افزایش رقابت 39
2-14-5. ارائه خدمات بهتر به مشتریان 39
2-14-6. تعیین و محاسبه حق بیمه بر اساس واقعیت و نه تعرفه های قدیمی 40
2-14-7. بهبود تصمیم گیری مدیریت 40
2-15.بیمه کارآفرین 40
2-15-1.فلسفه تاسیس 40
2-15-2.اهداف شرکت 41
2-15-3.توان مالی شرکت 41
2-15-4.موضوع فعالیت شرکت 41
2-15-5.توان فنی و تخصصی 42
2-15-6.پرسنل و شعب 42
2-16.پیشینه پژوهش 43
2-16-1.پیشینه پژوهش در ایران 43
2-16-2.پیشینه پژوهش در جهان 49
2-17.مدل مفهومی پژوهش 53
فصل سوم: روش شناسی پژوهش 54
3-1.مقدمه 55
3-2.روش تحقیق 56
3-3.جامعه آماری 56
3-4.نمونه آماری 57
3-5.ابزار گردآوری داده ها 57
3- 6. اعتبار ابزار اندازه گیری (پرسشنامه) 58
3-6-1.روایی پرسشنامه 58
3-6-2.پایایی پرسشنامه 59
3-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها( روش آماری) 59
3-8.قلمرو تحقیق 60
3-8-1.قلمرو موضوعی 60
3-8-2.قلمرو زمانی 60
3-8-3. قلمرو مکانی 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 61
4-1.مقدمه 62
4-2.اطلاعات جمعیت شناختی 63
4-2-1.جنسیت پاسخگویان 63
4-2-2. وضعیت تاهل پاسخگویان 64
4-2-3.سن 65
4-2-4.سطح تحصیلات 66
4-2-5.سابقه کار 68
4-3.آزمون کولموگروف اسمیرنوف 69
4-4.آزمون فرضیات پژوهش 70
4-4-1.فرضیه اول 70
4-4-2.فرضیه دوم 71
4-4-3.فرضیه سوم 73
4-4-4.فرضیه چهارم 74
4-5.رتبه بندی موانع توسعه بیمه های الکترونیک 75
فصل پنجم: نتیجه گیری 78
5-1.مقدمه 79
5-2. بحث در نتایج تحلیلی 79
5-2-1. نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش 80
5-2-2.نتایج حاصل از رتبه بندی موانع توسعه بیمه های الکترونیک 81
5-3.جمع بندی و نتیجه گیری 82
5-4.پیشنهادات پژوهش 83
5-4-1.پیشنهادات کاربردی 83
5-4-2. پیشنهادات برای تحقیقات آتی 85
5-5. محدودیت های پژوهش 85
منابع 86
منابع فارسی 87
منابع انگلیسی 90
منابع اینترنتی 92
پرسشنامه 94
خروجی نرم افزار spss 96
Abstract 104
منبع:
منابع فارسی
اسفیدانی، محمدرحیم؛ دقیقی اصلی، علیرضا؛ اسماعیلی آهنگرکلایی، الهه (1390) اثر اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر، پژوهشنامه بیمه، سال بیست و ششم، شماره 2.
آقازاده، هاشم؛ بخشی زاده، الهه(1389)ارزیابی اثر بخشی تبلیغات الکترونیکی براساس مدل سلسله مراتب اثرات (مطالعه موردی : صنعت پوشاک)، فصل نامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 21 و 22.
بیک زاد، جعفر؛ مولوی، زهرا(1388) کیفیت خدمات الکترونیکی و رضایت الکترونیکی مشتریان، مجله بانک و اقتصاد، شماره 104 .
افخمی، احمد؛ ترابی، مصطفی(1390) تاثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیکی بر رضایت مشتریان در تجارت الکترونیکی B2C (موردکاوی: بیمه اینترنتی ایران و البرز)، اقتصاد و تجارت نوین، شماره های 25 و 26 .
امیر خانی، امیر حسین؛ متقی ثابت، محمود(1389)بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک در شرکت سهامی بیمه آسیا، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم،شماره 1 .
بقائی راوری، جواد؛ مقدسی، علیرضا(1386)ارائه یک مدل سه بعدی از چالش های پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران ،مجله دانش و توسعه ، شماره 19.
جعفر پور، محمود؛رحمان سرشت، حسین(1388)ارائه یک مدل مفهومی از خرید اینترنتی کتاب و ارزیابی آن در دانشگاه های کشور، فصل نامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 52.
حاجی کریمی، عباسعلی؛ عزیزی، شهریار(1387) مدل عوامل موثر بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 48 .
حافظ نیا، محمد رضا (1387) مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ،انتشارات سمت ،تهران ، چاپ چهارم.
حقیقی، محمد؛ سیحون، علی رضا(1387)ارائه مدل بلوغ الکترونیکی برای فرایند های ارائه خدمات در صنعت بیمه کشور و آزمون آن در شرکت بیمه پارسیان، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و سوم، شماره 3 و 4.
دادخواه، بهروز؛ محمدی، محمد علی؛پور ناصری،شهناز؛ مظفری، ناصر؛ ادهم، داود(1387)دیدگاه های اعضاء هیات علمی دانشگاه های استان در مورد تحقیق و موانع تحقیق در این دانشگاه ها در سال1382، مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، دوره هشتم، شماره اول.
ساعی ارسی، ایرج(1387)روش های پژوهش در علوم اجتماعی ،جلد اول :نظریه های شناخت و مفاهیم اساسی روش شناسی ،تهران ،راه ابریشم .
ساعی ارسی، ایرج(1387)روش های پژوهش در علوم اجتماعی ،جلد دوم :روش های پژوهش کمی و کیفی ،تهران ،بهمن برنا .
سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی(1387)روش های تحقیق در علوم رفتاری،انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم.
سهرابی، بابک؛ خانلری، امیر(1389)عوامل اثرگذار در به کارگیری تجارت الکترونیک در بنگاه های کوچک و متوسط ایران، توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره هفتم.
صحرایی، رضا(1392) بررسی موانع توسعه بیمه های الکترونیک در شرکت های بیمه ای، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر.
صدرائی، احمد رضا(1386) منافع و مخاطرات بیمه الکترونیک، تازه های جهان بیمه، شماره 112.
عالیخانی، علی؛ بهرامی، امیر(1386)بررسی و شناسایی موانع پیاده سازی بیمه الکترونیکی در صنعت بیمه ایران و ارائه راهکارهای مناسب، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم،شماره 2.
فلاحتی،منیژه(1384)چالش های صنعت بیمه در فرایند تجارت الکترونیک، بررسی های بازرگانی ، شماره 14.
کاظمی، مصطفی؛ فیاضی، مرجان؛ میزراده، ملیحه(1387) بررسی موانع استفاده بهینه از فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه ایران،مجله دانش و توسعه، سال پانزدهم، شماره 23.
کفاش پور، آذر؛ رحیم نیا، فریبرز؛ نبی زاده، طاهره(1390)ارزش درک شده و نگرش کاربران در راستای تبلیغات اینترنتی،دو فصل نامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره سوم.
مظلومی، نادر؛ امامی، کورش؛ اعرابی، نرجس(1389)سنجش آمادگی الکترونیکی بیمه گذاران خودرو (مورد مطالعه : شرکت بیمه پارسیان)، فصل نامه صنعت بیمه، سال بیست و پنجم، شماره 1.
معصومی، فاطمه(1391)بررسی رابطه بین استفاده از اینترنت با بازاریابی بیمه عمر(مورد مطالعه : نمایندگی های بیمه ایران در استان زنجان)،پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر .
ملکی،مهشید(1392)بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر عملکرد بازاریابی بیمه عمر و پس انداز (مورد مطالعه: شرکت بیمه آسیا در استان زنجان)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،دانشگاه آزاد اسلامی ابهر.
منابع انگلیسی
Brettel, M., & spiker-Attig, A. (2010). Online advertising effectivnes، across
Chia-Hui, Y., & Hsi-Peng, L. (2008). Effects of e-Service quality on loyalty intention: An empirical study in online auction. Managing Service Quality, 18(3),127-146.
Cho, V. (2006). A study of the roles of trusts and risks in information-oriented online legal services using an integrated model. Information & Management, 43(4), 502-520.
Comprehensive Processors: Gender Differences in Web Consumer Behavior.Journal of Advances in Consumer Research. 34(2):12-26.
cultural comparison. Journal of research in interactive marketing, 4(3), 176-196.
Emerald group publishing. (2011). Advertising enters the virtual world. Journal of strategic direction, 27(2), 18- 21.
Henseler, J., & Ringle, C.M., & Sinkovics, R, (2009). The Use Of Partial Least
Hsiu-Fen, L. (2007). The impact of website quality dimensions on customer satisfaction in the B2C e-Commerce context. Total Quality Management, 18(3/4), 363-378.
Kamran, M, (2008). Utilization of mobile advertising in b2c marketing. Master thesis atheists submitted in partials fulfillment for the degree of Master of Science, 1-148.
Kim،M.، Kim،J .H ،.Lennon،S .J، (2011) ،E-Service attributes available on men and women apparel web sites، journal of Emerald ،21(1): 25-4.
Kutty, V. n. a. (2010). Accept reject Decision in online advertising using Geometric Bromnian motion. A Thesis submitted to the faculty of the Graduate school of university of buffalo, state university of New York, and 1-152.
Lee, G. G., & Lin, H. F. (2005) Customer perceptions of e-Service quality in online shopping. International Journal of Retail & Distribution Management 33(2 , 161-176.
Liang, T. P., & Lai, H. J. (2002) Effect of store design on consumer purchases: An empirical study of on-line bookstores. Information and Management, 39(6 , 431 444.
Liao, C., Prashant, P., & Hong-Nan, L. (2006) The roles of habit and web site quality in e-Commerc. International Journal of Information Management, 26(6 ,469 483.
Patet, I. (2011). "Consumer Attitude toward Mobile Marketing". Master thesis Of University of Technology Department of Business Adminestration, 1-165.
Pieters, R., Wedel, M., and Batra, R. (2010)." The stopping power of advertising: measures and effects ofvisual complexity". Journal of Marketing, 74(5), 48-59.
Richard, M.O., & Chebat, C.J, Yang, Z., Laroche. M. (2007). Selective Versus
Rodgers, S., & Thorson, E. (2010). The Interactive Advertising Model: How Users Perceive and Process Online Ads. Journal of Interactive Advertising. 1(1): 42‐ 61.
Sonja, G. K., & Ewald, A. K. (2003) Empirical research in online trust: A review and critical assessment. International Journal of Human-Computer Studies, 586(3 ), 783-812.
Squares Path Modeling In International Marketing. New Challenges to International Marketing Advances in International Marketing, 20: 217- 319.
Wong, E., (2010). Exploring The Origins And Information Processing Differences Between Men And Women: Implications For Advertisers. Academy of Marketing Science Review, 10: 12-32.
Wua, S.L., Weib, P.L., Chenc, J.H. (2008). Influential Factors and Relational Structure of Internet Banner Advertising in the Tourism Industry. Journal of Tourism Management, 29:221-236.
Zhang, X., & Prybutok, R. (2005) A consumer perspective of e-Service quality. IEEE Transactions on Engineering Management, 52(4), 461-477.
منابع اینترنتی
http://www. Sid.ir
http://www. ssrn.com
http://www.karafarin-insurance.ir