فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات تحقیق.. 1
مقدمه. 2
1-1-بیان مساله تحقیق.. 2
1-2-اهداف تحقیق.. 3
1-3-اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن.. 4
1-4-سوال ها و فرضیه های تحقیق.. 5
1-4-3-فرضیه اهم تحقیق.. 5
1-4-4-فرضیه های اخص تحقیق.. 5
1-5-مدل مفهومی تحقیق.. 5
1-6-تعریف های عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی.. 7
1-7-روش تحقیق.. 7
1-8-قلمروهای تحقیق.. 9
1-9-جامعه آماری.. 9
1-10-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 9
فصل دوم
مطالعات نظری.. 10
2-1- فرسودگی شغلی( تحلیل رفتگی). 10
2-1-2-پیامدهای فرسودگی شغلی.. 14
2-2-توانمند سازی.. 15
2-2-1-رویکردهای توانمند سازی.. 16
2-2-1-1-رویکرد رابطه ای یا چند بعدی.. 16
2-2-1-2-رویکرد روان شناختی.. 17
2-2-2-توانمند سازی روان شناختی.. 18
2-2-2-1-احساس معنی دار بودن.. 19
2-2-2-2-احساس خود کار آمدی.. 19
2-2-2-3-احساس خود تعیینی.. 20
2-2-2-4-احساس موثر بودن.. 20
2-2-2-5-احساس داشتن اعتماد به دیگران.. 20
2-2-3-پیش زمینه های توانمندی روان شناختی.. 21
2-2-3-1-احترام به خود. 21
2-2-3-2-کانون کنترل. 21
2-2-3-2-محتوای کار. 22
2-2-4-پیامدهای توانمندی روان شناختی.. 22
2-2-5-ویژگیهای ساختار اجتماعی واحدهای کاری در فرایندتوانمندسازی.. 23
2-2-6-تاریخچه توانمندسازی.. 24
2-2-6-1-عصر ماشین.. 24
2-2-6-2-صنایع بومی و سیستم کارخانه. 25
2-2-6-3-عرصه مدیریت علمی.. 25
2-2-6-4-عصر سیستم. 26
2-2-6-5-نیاز به تغییرات بنیادین.. 26
2-2-6-6-سازمانهای امروزی و توانمندکننده. 26
2-2-7-سیر توسعه مقیاس های اندازه گیری توانمندسازی.. 27
2-2-8-موانع توانمند سازی.. 28
2-2-8-1-ترس کارکنان.. 28
2-2-8-2- تهدیدی برای مدیریت.. 28
2-2-8-3-سیستم ها و نمادهای مدیریت.. 29
2-2-8-4-ساختارهای سازمانی.. 29
2-2-8-5-عدم اطمینان مدیریت.. 29
2-2-8-6- نا امید شدن مدیریت.. 29
2-2-8-7-فقدان منابع و زمان کافی.. 29
2-2-9-مزایای توانمند سازی.. 29
2-2-9-1-مزایای سازمانی.. 30
2-2-9-2-مزایای فردی.. 30
2-2-10-انتقادات نسبت به توانمندسازی.. 30
2-2-11-توانمندسازی و قدرت.. 31
2-2-11-1-قدرت به عنوان یک سازه رابطه ای یا چند بعدی.. 32
2-2-11-2-قدرت به عنوان یک سازه انگیزشی.. 32
2-2-11-3-قدرت به عنوان یک بازی با مجموع صفردر مقابل تبادل دو طرفه نفوذ. 32
2-3-سابقه تحقیقات گذشته. 33
فصل سوم
روش تحقیق.. 39
مقدمه. 40
3-1-روش تحقیق.. 40
3-2-متغیرها و شاخص های تحقیق.. 41
3-3-قلمروهای تحقیق.. 41
3-4-جامعه آماری.. 41
3-5-حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 41
3-6-ابزار جمعآوری اطلاعات.. 42
3-7-پایایی پرسشنامه ها 43
3-8-اعتبار (روایی) پرسشنامه. 45
3-9-روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 46
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 47
4-1-مقدمه. 47
4-2-آمار توصیفی.. 48
4-3-تحلیل عاملی تائیدی.. 48
4-4-آزمون فرضیه های تحقیق.. 52
4-4-1-آزمون فرضیه اهم. 52
آزمون فرضیههای اخص.... 53
4-4-2-1-فرضیه اخص اول. 53
4-4-2-2-فرضیه اخص دوم. 54
4-4-2-3-فرضیه اخص سوم. 54
4-4-2-4-فرضیه اخص چهارم. 55
4-4-2-5-فرضیه اخص پنجم. 56
4-4-3-آزمون تحلیل واریانس فریدمن.. 57
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری.. 59
5-1-مقدمه. 60
5-2-نتیجه گیری براساس نتایج بدست آمده از آزمون فرضیه ها 61
5-3-پیشنهادات براساس نتایج تحقیق.. 63
5-3-1-پیشنهادات براساس فرضیه اصلی تحقیق.. 63
5-3-2-پیشنهادات براساس فرضیه اخص اول. 64
5-3-3-پیشنهادات براساس فرضیه اخص دوم. 64
5-3-4-پیشنهادات براساس فرضیه اخص سوم. 64
5-3-5-پیشنهادات براساس فرضیه اخص چهارم. 64
5-3-6-پیشنهادات براساس فرضیه اخص پنجم. 65
5-4-پیشنهادات برای محققان آینده. 65
منابع و مآخذ. 71
منابع فارسی.. 72
منابع لاتین.. 73
ضمایم و پیوست ها 66
Abstract.. 74
فهرست جداول
جدول 3-1: طیف لیکرت.. 43
جدول 3-2: ابعاد متغیرها و تعداد کلی سؤال ها 43
جدول 3-3: پایایی مقیاس توانمند سازی روانشناختی.. 45
جدول 3-4: پایایی مقیاس فرسودگی شغلی.. 45
جدول 4-1: آمارتوصیفی متغیرهای پژوهش... 48
جدول 4-2: بارهای عاملی گویه های مقیاس توانمندسازی.. 50
جدول 4-3: بارهای عاملی گویه های مقیاس فرسودگی شغلی.. 52
جدول 4-4: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان توانمند سازی روانشناختی کارکنان و فرسودگی شغلی 53
جدول 4-5: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس شایستگی و فرسودگی شغلی.. 53
جدول 4-6: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان داشتن حق انتخاب و فرسودگی شغلی.. 54
جدول 4-7: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس موثر بودن و فرسودگی شغلی.. 55
جدول 4-8: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان احساس معنی داری و فرسودگی شغلی.. 56
جدول 4-9: نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن میان داشتن اعتماد به دیگران و فرسودگی شغلی 56
جدول 4-10: میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن به منظور بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی 57
جدول 4-11: آزمون معنی داری فریدمن.. 57
جدول 4-12: میانگین رتبه های عوامل مرتبط با توانمندسازی روانشناختی.. 58
جدول 4-14: آزمون معنی داری فریدمن.. 58
منبع:
منابع فارسی
آذر، عادل ، و مؤمنی، منصور(1383)، آمار و کارُبرد آن در مدیریت، تهران ، انتشارات سمت.
آقائی، اصغر، جلالی، داریوش، حسن زاده، ریحانه، اصلان، زهرا(1390)،" پیش بینی ابهام نقش، تعارض نقش، فرسودگی شغلی وابعاد چهارگانه سرریزشدگی استرس مشاوران شهر اصفهان براساس ویژگی های جمعیت شناختی آنان"، یافته های نو در روانشناسی، سال پنجم، شماره 20، ص 88-69
اکبری، رامین، غفارثمر، رضا، کیانی، غلامرضا، اقتصادی، احمدرضا(1390)،" اعتبار عاملی و ویژگی های روان سنجی پرسش نامه فرسودگی شغلی ماسلاچ (نسخه فارسی)"، فصلنامه دانش و تندرستی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود، دوره 6، شماره 3،8-2
ایران نژاد پاریزی، مهدی(1378)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی،تهران ، نشر میدان.
بخشی سورشجانی، لیلا( 1389)،" رابطه هوش هیجانی و سلامت روان با فرسودگی شغلی دبیران، پرستاران و کارکنان اداره آب و برق شهرستان بهبهان"، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال ششم، شماره اول، ص 58-37
حاجلو، نادر، صبحی قراملکی، ناصر، رهبر طارمسری، حقیقت گو، مرجان( 1389)، " بررسی رابطه کمالگرائی و فرسودگی شغلی در پرستاران"، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره بیستم، شماره 77، ص 30-23
دعائی، حبیب الله، مرتضوی،سعید، کوشا زاده ، سید علی( 1390)، " اثر توانمند سازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان"، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع) ، سال دوم، شماره 3 و 4 ، ص 147-121
دلاور، علی(1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی،تهران، انتشارات رشد.
راشدی، وحید، فروغان، مهشید، حسینی، محمد علی(1390)،" فرسودگی شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی مرتبط با آن در پرسنل بهزیستی استان تهران"، دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال شانزدهم، شماره اول، ص 36-28
زمینی، سهیلا، حسینی نسب، داوود، زمینی، سمیرا، زارعی، پروین(1389)، " بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه تبریز"، فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 8، شماره 1، ص 40-30
سید جوادین، سید رضا، نرگسیان، عباس، باباشاهی، جبار( 1389)، " بررسی رابطه عجین شدن با کار بر ویژگی های رفتاری کارکنان"، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3 ، ص 62- 47
سرمد ،زهره.، بازرگان، عباس، و حجازی، الهه (1380)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه،.
سید جوادین،سید رضا(1381)، مدیریت منابع انسانی و امورکارکنان،انتشارات نگاه دانش،تهران
شهناز دوست، معصومه، مقصودی، شاهرخ، تبری، رسول، کاظم نژاد لیلی، احسان(1390)،" ارتباط فرسودگی و حمایت شغلی پرستاران"، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دوره بیستم، شماره 80، ص 59-49
صالحی صدقیانی، جمشید. و ابراهیمی، ا.، (1381)، تحلیل آماری پیشرفته ، انتشارات هستان.
صاحب زاده، ماندانا، کریمی، سعید، حسینی، سید محسن، اختر دانش، غزاله، حسینی، سحر، (1389)، " فرسودگی شغلی در مدیران اجرائی و پرستاری بیمارستان های دانشگاهی شهر اصفهان"، مدیریت اطلاعات سلامت، 637-648
عاطف، لاله، روح الامین، مریم، نوری، ابوالقاسم، مولوی، حسین(1385)،" میزان فرسودگی شغلی و خشنودی شغلی پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی شهر اصفهان"، مجله دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره بیست و نهم، ص 151-129
غلامی حیدر آبادی، زهرا، ( 1390)، " بررسی رابطه مولفه های فرهنگ سازمانی با انگیزش و فرسودگی مشاوران شهر تهران"، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال دوم، شماره 7، ص 121-103
فروغی و همکاران(1386)،رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،335-342
قلی پور، آرین، بلاغی اینانلو، امین، قاسمی، میثم، روحی خلیلی، مهدی( 1386)، " بررسی صحت و سقم کلیشه های منفی زنان در سازمان ها"، مجله پژوهش زنان، دوره 5 ، شماره 3 ، ص 168- 141
منابع لاتین
Ashforth, B.E.(1989), The experience of powerlessness in organization Organizational behavior and Huaman Decision processes, 43:207-242
Bandura, A. (1977), self – efficacy: toward a unifying theory of behavioral change, Psychological Review, 84:191-215
Cook, Sarah. (1994), The cultural Imlications of Empowerment, Empowerment in Organizations,2/1:9-13.
Conger, J.A.and Kanaungo, R.N. (1988), the empowerment process: integrating theory and practice, Academy of Management Jurnal, 13/3:471-82.
Gist, M. (1987), "self- efficacy: Implications for Organizational Behavior and Human Resourse Management". Academy Of Management Review, 1/12:479-85
Honold, Linda. (1997), a review of literature on employee empowerment, Empowerment in Organizations, 5/4:202-12.
Julia, V., Bueno. L., Gebhart, G.F. (1999), Role of neurokinin 3 receptors on responses to colorectal distension in the rat: electrophysiological and behavioural studies. Gastroenterol.116:1124–1131
Kanter, R. (1979), Power Failure in Management Circuits, Harvard Business Review, 57/4:65-75.
Konczak, L.J., Stelly, D.J. and Trasty, M.L. (2000), Defining and measuring empowering leader behaviors: Development of an upward feedback hnstrument, Educational and Psychological Measurement, 60/2:301-13.
Martinko, M.J., Gardner, W.L. (1982), Learned helplessness: An alternativeexplanation for performance deficities"،Academy of Management Review, 7: 207-795.
Moye, Melindaj, (2003), “The relationship of empleyee empowerment & commitment to the organization to interpersonal”, level trust. PhD, the univeristy of uiowa.
Spreitzer, G.M. (1996), Social structural characteristiss of psychological empowerment, Academy of Management Journal, 39/2:483-507.
Sullivan, K.D. (1994), Educational Leadership, Seattle University, Seattle, WA.
Seaborne, wendell, (2003), “An examination of the relationship between leadrship style and empowerment”, PhD, Regent university.
Thomas, K. B., and Velthouse, B. A. (1990). Cognition elements of empowerment: an "interpretive" model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15, 666-681.
Vaines, E. (1993), An empowerment orientationfor Home Economics, Home Economics Forume, 6/2:21-5.