فهرست:
فهرست مطالب شماره صفحه
فصل اوّل :کلیّات تحقیق
1-1) مقدّمه 2
1-2) بیان مسئله 2
1-3) ضرورت و اهمیّت تحقیق 3
1-4) اهداف تحقیق 3
1-5) چارچوب نظری تحقیق 4
1-6)فرضیه های تحقیق 6
1-7)تعریف عملیّاتی متغیر های تحقیق 7
1-8)مدل مفهومی تحقیق 9
1-9) قلمرو تحقیق 9
فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق
2-1) متغیر وابسته : عملکرد زنجیره تأمین 10
2-1-1) مقدّمه 11
2-1-2)چارچوب نظری تحقیق 12
2-1-3)زنجیره تأمین 12
2-1-4)عملکرد زنجیره تأمین 14
2-1-5)درک زنجیره تأمین 16
فهرست مطالب شماره صفحه
2-1-5-1)پایه های زنجیره تأمین 16
2-1-5-2)زنجیره های تأمین داخلی 16
2-1-5-3) زنجیره های تأمین خارجی 17
2-1-5-4)منافع همکاری بین سازمانی زنجیره تأمین 17
2-1-6) مدیریت زنجیره تأمین 17
2-1-7)مؤلّفه های اصلی مدیریت زنجیره تأمین 18
2-1-8)اهمیّت مدیریت زنجیره تأمین 19
2-1-9)اصول نظام مدیریت زنجیره تأمین 21
2-1-10) ضرورت اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین 22
2-1-11)دیدگاه های تئوریک در زنجیره تأمین 26
2-1-24) معیارهای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین 29
2-2) متغیر نوآوری سازمانی
2-2-1)مفدّمه 30
2-2-2)تعریف قابلیّت نوآوری 31
2-2-3)تعریف نوآوری 33
2-2-4)انواع نوآوری از دیدگاه سازمان به صورت کاربردی 34
2-2-5) اجزای اصلی نظام ملّی نوآوری 35
2-2-6) سنجش نوآوری 36
فهرست مطالب شماره صفحه
2-2-6-1) مزیّت های سنجش نوآوری در مقایسه با سنجش تحقیق و توسعه 37
2-2-6-2)سنجش نوآوری در سطح ملّی 37
2-2-7)افراد در معرض نوآوری 39
2-2-8)نظریه انتشار نوآوری 48
2-2-9) مهارت های خود مدیریتی و رفتار نوآورانه کارکنان 40
2-2-10) محرّک های نوآوری 41
2-3) متغیر مدیریت دانش
2-3-1) مقدّمه 43
2-3-2) تعریف مدیریت دانش 45
2-3-3)انواع دانش 47
2-3-4)اهمیّت و ضرورت مدیریت دانش 48
2-3-5)فرآیند مدیریت دانش 49
2-3-5-1)ایجاد دانش 49
2-3-5-2) اعتبار بخشی به دانش 50
2-3-5-3)ارائه دانش 50
2-3-5-4)اشتراک دانش 51
2-3-5-5)کاربرد دانش 51
2-3-6) دلایل اهمیّت بکار گیری مدیریت دانش 53
فهرست مطالب شماره صفحه
2-3-7) ارتباط مدیریت دانش و فناوری اطلاعات 53
2-3-8)ارتباط مدیریت دانش و نوآوری 54
2-3-9) الگو های استراتژی مدیریت دانش 56
2-4) متغیر مستقل : مزیت رقابتی
2-4-1)مقدّمه 58
2-4-2)مزیت رقابتی 58
2-4-2-1) استراتژی و مزیت رقابتی 59
2-4-2-2)مافوق رقابت 60
2-4-3)خاستگاه های مزیت رقابتی 61
2-4-4)نگرش های موجود به منشا مزیت رقابتی 66
2-4-4-1) تئوری سازمان صنعتی 66
2-4-4-2)تئوری منبع مدار 73
2-4-5) تحلیل زنجیره تأمین در صنعت خودرو 77
2-4-6)پیشینه تحقیق 82
2-4-6-1) پیشینه تحقیق در داخل کشور 82
2-4-6-2)پیشینه تحقیق در خارج از کشور 89
فهرست مطالب شماره صفحه
فصل سوّم:روش اجرای تحقیق
3-1)مقدّمه 94
3-2)فرآیند اجرای تحقیق 94
3-3)روش تحقیق 95
3-4) توصیف آزمودنی های تحقیق (جامعه و نمونه آماری) 95
3-5)روش نمونه گیری برآورد حجم نمونه 96
3-6)ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات 97
3-7) معرفی تکنیک های آماری و نرم افزار مربوطه جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 98
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها
4-1) مقدّمه 100
4-2)توصیف متغیر های تحقیق 100
4-2-1) جنسیّت 101
4-2-2)تحصیلات 102
4-2-3)سن 103
4-2-4)تجربه 104
4-2-5)شغل 105
فهرست مطالب شماره صفحه
4-2-6)نوع عضویّت در زنجیره تأمین 106
4-2-7)نیروی رقابتی 107
4-2-8)کاربرد دانش 108
4-2-9)محرّک های نوآوری 109
4-2-10)عملکرد زنجیره تأمین 110
4-3)آزمون فرضیه های تحقیق 111
4-3-1)آزمون فرضیه اوّل 112
4-3-2)آزمون فرضیه دوّم 114
4-3-3)آزمون فرضیه سوّم 116
4-3-)آزمون فرضیه چهارم 118
فصل پنجم: تحلیل یافته ها و نتیجه گیری
5-1)مقدّمه 121
5-2)نتایج آمار توصیفی 121
5-3)نتایج آماراستنباطی 122
5-3-1)نتایج آزمون فرضیه اوّل 122
فهرست مطالب شماره صفحه
5-3-2) نتایج آزمون فرضیه دوّم 122
5-3-3) نتایج آزمون فرضیه سوّم 123
5-3-4) نتایج آزمون فرضیه چهارم 123
5-4)پیشنهادات 124
5-4-1)پیشنهادات بر اساس یافته ها فرضیه های تحقیق 124
5-4-2)پیشنهادات برای محققین آینده 126
5-5)محدودیّت های تحقیق 127
منابع
منابع فارسی 129
منابع لاتین 135
پیوست ها
پیوست 1:پرسش نامه تحقیق 141
پیوست 2:آلفای کرونباخ به تفکیک سؤالات 147
منبع:
منابع فارسی:
1-احمدی حسین ،"مدیریت زنجیره تأمین"،1384، چاپ اوّل، تهران ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
2-اخوان پیمان و زاهدی محمد رضا ،1390 ، " عوامل کلیدی مؤفقیّت مدیریت دانش در زنجیره های تأمین صنایع خودرو سازی ایران "، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا ، سال10، ، شماره26، صص36-10.
3-استدلر هارتموت ،کلیگر کریستوف ،1386، " مدیریت زنجیره تأمین"،عسکری نسترن ، رنجبرانی رضا ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات دانشگاه امیر کبیر.
4-الفت لعیا ، خاتمی فیروز آبادی علی ،1390، "مقتضیّات تحقق مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت خودرو سازی " ، فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال 6، شماره 21،صص140-123.
5-امیر خانی امیر حسین ،1385، " رویکردهای نوین به مدیریت دانش و تأثیر آن بر عملکرد سازمان ها " ، مجموعه سخنرانی های علمی پژوهشکده آموزش باز و از راه دور ، صص19-1.
6-بیات علی ،1387، "ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین با رویکرد FMADM "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرّس.
7-پرور محمّد ، 1383 ، " مطالعه و بررسی چگونگی اعمال مدیریت دانش در شرکت برق ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
8-پورتر مایکل ، 1384، " استراتژی رقابتی و تکنیک های تحلیل رقبا و صنعت " ، جهانگیر حیدری و عباس مهر پویا ، چاپ اوّل ، تهران ، موسسه خدمات فرهنگی صبا.
9-جعفر نژاد احمدو شاه حسینی محمّد علی ، بهار 1385، " بهبود زنجیره تأمین شرکت ایساکو با استفاده از مدل موجودی و توزیع غیر متمرکز "، فصلنامه پژوهش بازرگانی ، شماره 38، صص85-69.
10-جعفر نژاد احمد ، 1385،" مدیریت تولید و عملیّات نوین " ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران .
11-جعفر نژاد احمد ، محقر علی و درویش مریم ، بهار 1389 ، " ارائه روشی برای اندازه گیری چابکی زنجیره تأمین با استفاده از ترکیب گراف و منطق فازی " ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 54 ، صص169-145.
12-جعفری کاظم ، مهر 1388 ، " کیفیّت سیستم مدیریت دانش و تأثیر آن بر مزیت رقابتی " ، نشریه صنعت خودرو ، شماره 132، صص14-7.
13-حسین پور رضا ،1390، " عوامل مؤثّر بر گرایش بلند مدبت در حفظ رابطه با تأمین کنندگان در زنجیره تأمین " ، صص 14-1.
14-حسینی خواه علی ، 1387 ، " بررسی نظریه انتشار نوآوری در حوزه آموزش "، فصلنامه نوآوری آموزش ، شماره 46 ، صص 178-151.
15-حسینی سید محمود و روز بهان داریوش ، بهار 1380، "توسعه الگوی مزیت رقابتی پورتر و کاربرد آن در صنعت پتروشیمی ایران " ، مطالعات مدیریت راهبردی ، شماره5 ، صص 82-63.
16-حیدری حسن ،1386، " نظام ملّی نوآوری به عنوان چارچوبی برای تحلیل نوآوری ؛رویکرد نظری " ، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران ، سال نهم ، شماره33،صص163-129.
17-حیدری قره بلاغ هادی ، محب ربانی سعید و زند حسامی حسام ، آذر1388،" تأثیر بهینه تجارت الکترونیک بر مدیریت زنجیره تأمین " ، فصلنامه تخصصی رشد فناوری ، شماره21، صص 7-1.
18-حیدری قره بلاغ ، هادی ، تابستان 1388،" شناسایی و عارضه یابی مدیریت زنجیره تأمین "، فصلنامه مدیریت ، سال6، شماره14، صص11-1.
19حیدری قره بلاغ هادی، آذر 1387، " الگوی پیاده سازی مدیریت زنجیره تأمین در شرکت های کوچک و متوسط " ، فصلنامه تخصصی رشد و فناوری ،شماره 17، صص8-1.
20- خاکی غلامرضا ، 1383، " روش تحقیق در مدیریت "، تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی.
21-خدامرادی سعید ، جمالی علی ، ابراهیمی عباس و افخمی عادل ، 1390،" مدلی برای بررسی رقابت پذیری صنایع با استفاده از مدل پنج نیروی پورتر براساس منطق فازی " ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، پاییز شماره 6، صص134-101.
21-دادفر رضا ، خمسه عباس ، 1387 ، " نقش دولت ، دانشگاه و صنعت در تقویت نوآوری و نظام ملّی نوآوری در ایران" ، فصلنامه تخصصی پارک ها ومراکز رشد، شماره 15، صص 32-29.
22- داوس دی ای، 1376، "پیمایش در تحقیقات اجتماعی "، ترجمه هوشنگ ثابتی ، چاپ اوّل ، نشر نی
23-دانش فرد کرم اله، ذاکری محمّد ، پاییز 88،" بررسی تأثیر مدیریت دانش بر تقویّت توان رقابتی شرکت های مهندسین مشاور " ، مجله راهبردی یاس ، شماره 19، صص 250-226.
24- دهقان نجم منصور ، 1388 ، " مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی " ، ماهنامه تخصصی صنعت خودرو وصنایع وابسته ، شماره60، صص 52-47.
25-دیوید فروار ،1384،" مدیریت استراتژیک " ، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ، چاپ هفتم ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
26-ربانی مسعود و رزمی جعفر ، 1383، " یک ساختار پیشنهادی برای سنجش عملکرد مدیریت زنجیره تأمین در صنایع ایران " ، اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تأمین.
27-رجب زاده علی و خدیور آمنه ، 1386، " بررسی تأثی الگو زنجیره تأمین در بهبود کیفیّت ارائه خدمات به مشتریان و تدوین مؤلفه های اصلی " ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، شماره43،صص223-185.
28-رضاییان علی ، احمد وند علی محمد ، 1389،" بررسی الگوهای استراتژیک مدیریت دانش و استراتژی دانش در سازمان ها" ، دو ماهنامه علمی – ترویجی توسعه انسانی پلیس ، شماره27،صص11-2.
29-زند حسامی حسام ، رجب زاده علی ، طلوعی عباس ، تابستان 1388، " بررسی مؤلفه های تأثیر گذار بر زنجیره تأمین جابک و طراحی مدل مفهومی مدیریت زنجیره تأمین چابک "، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، شماره 51، صص161-123.
30- سلطانی فلورا ، 1380، " نهادینه کردن نوآوری در سازمان " ، تهران ، انتشارات سازمان برنامه ریزی.
31- ساولی آزاده ، 1383 ، " بررسی نقش بازار های الکترونیک در مدیریت زنجیره تأمین " ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرّس.
32-شاکریان حامد ، مهرماه1390، "ارائه چارچوبی برای اجرای مدیریت دانش در زنجیره تأمین " ، پایان نامه کارشناسی صنایع ، جهاد دانشگاهی استان یزد .
33-شریف زاده فلاح ، بودلایی حسن ، 1387 ، " مدیریت دانش در سازمن های اداری ، انتشارات دانشگاهی ، چاپ اوّل.
34- شفیع زاده حمید ، 1386، "مدیریت دانش : نظریه ها ، فناوری ها و رویکرد ها " ، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد ، شماره 13.
35-شهنازی صادق ، 1386" ارتباط مدیریت دانش با نوآوری اطلاعات " ، گروه خلاقیّت و نوآوری دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
36-شفیعی نیک آبادی محسن ، 1391،" چارچوبی برای فرایند های مدیریت دانش در زنجیره تأمین " ، فصلنامه پردازش و مدیریت اطلاعات " ، شماره 6،صص47-12.
37-طباطبائیان سید حبیب اله و پاکزاد ناب ، 1384، " بررسی سیستم های نوآوری و ارائه چارچوبی برای سنجش نوآوری در ایران ".
38-طالقانی ، غلامرضا ، انواری ، علی ، مهرماه1390،" رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه ، پژوهشنامه بیمه ، سال27 ، شماره1، صص171-151.
39-عباسی ،م و مکی ، م ،1389، "ضرورت نوآوری در اجرای برنامه های مدیریت دانش و مدیریت فناوری اطلاعات در ایران " ،فصلنامه رشد فناوری ، سال5، شماره 24، صص 21-12.
40-عظیمی عزت اله ، دی 1380،" اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین " ، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مدیریت سیستم و بهره وری مهندسی صنایع ، دکتر محمد مهدی سپهری.
41-علیقلی منصوره ، عسکری سعید و سعیدی نیما ، 1391،" بررسی نقش مدیریت دانش و سرمایه های فکری بر کسب مزیت رقابتی " ، صص 11-1.
42-غضنفری مهدی و ریاضی افشین ، 1380، " مدیریت زنجیره تأمین " ، ماهنامه تدبیر ،شماره 117.
43-غضنفری حسین ، سید حسینی محمد ، بهار 1387،" توسعه مدل بهینه هزینه کل لجستیک در شرایط یک تولید کننده و چند انبار توزیع در مدیریت زنجیره تأمین" ، نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران ، شماره 1، جلد 19، صص 122-117.
44-فارسیجانی حسن ، فیضی کامران و شفیعی محسن ، تابستان 1390، "تأثیر نیرو های رقابتی سازمان بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد " ، مجله چشم انداز بازرگانی ، شماره 6 ، صص92-71.
45-فتح اله مهدی و تیموری ابراهیم ، زمستان 88، " طراحی وشناسایی معیار های عملکردی در زنجیره های تأمین مبتنی بر سکو با رویکرد معادلات ساختاری " ، نشریه بین المللی مهندسی صنایع و مدیریت تولید ، شماره4، جلد 20، صص 32-23.
46-قلی پور علی ، شاهرودی کامبیزو سلیمی اسماء ، 1387،" بهبود عملکرد زنجیره تأمین " ، مدیریت پژوهشنامه بازرگانی ، صص18-2.
47-لک بهزاد ، شاه محمّدی غلامرضا و رستگار علی ، تابستان 1390،" بررسی نقش رادیو شناسه در بهبود مدیریت زنجیره تأمین ناجا " ، فصلنامه توسعه ، سال 6 ، شماره20، صص31-1.
48- محمدی سید جواد ، 1388 ، " مدیریت عملکرد زنجیره تأمین " ، ماهنامه مهندسی خودرو ، شماره 4 ، صص 73-62.
49-مژدهی منصور ، موسوی عبدالرضا ، بهمن 1391،" بهبود مدیریت عملکرد در زنیره تأمین "، مؤسسه آموزش عالی محدث نوری ، صص9-1.
50-معنوی زاده ندا ، ربانی ، مسعود ، 1388،" اندازه گیری عملکرد زنجیره تأمین در چهار صنف کلیدی کسب و کار در ایران " ، مطالعات مدیریت راهبردی.
51- مقیمی سید محمّد ، 1389 ، " سازمان مدیریت و رویکردی پژوهشی ، انتشارات سرمه ، چاپ پنجم.
52-معبودی مهدی ، جوانشیر حسن ، رشیدی ابو سعیدو ملی پور پیمان ،1388 ،" بررسی تأثیر به کار گیری مدیریت زنجیره تأمین بر رضایت مشتری در صنعت نساجی " ، مجله علمی پژوهشی علوم و تکنولوژی نساجی ، سال پنجم ، شماره 1،صص11-1.
53-مهدی علی ،1384، " مزیت رقابتی پایدار ، مجله تدبیر ، شماره 14.
54- هوکس میثاق ، 1387،" اصول و مبانی مدیریت زنجیره تأمین " ، شیخ سجادیه ، محسن ، اکبری و جوکار ، محمد رضا ، چاپ اوّل ، تهران ، نشر آدینه.
منابع لاتین :
1-Arshinder,kanada & Arun, S.G.Deshmukh,(2008), “Supply chain coordination : Perspective, empirical studies and research directing “, international journal of production Economics , vol .115.pp.316-335.
2-Bhatt, G. (2002), “Management strategies for individual knowledge and organizational knowledge”, Journal of Knowledge Management, Vol. 6, Issue 1, pp. 31-39.
3-Bhatnegar, Rohit & S. Sohal , Amrik ,( 2005), “ supply chain competitiveness : measurning the impact of location factors,uncertiontly and manufacturing practice “, journal of Technovation , vol .25, pp.443-465.
4-Barney.J.B,(1995), “looking inside for competitue advantage” , Academy of management Excutive , vol 1.
5-B. M. Beamon, (1999) ,”Measuring supply chain performance”, International Journal of Operations & Production Management ,1.9 (3),p.275.
6-Cai jian & Lin Xiangdong & Xiao Zhihui & Linjin , (2009), “ Improving supply chain performance management : A Systematic approach to supply chain interactive KPI accombilishment”,Decision support systems,vol.46,pp.212-251.
7-Chang, S & Lee, M.S, (2008), “The linkage between knowledge accumulation capabilitynal organizational innovation “, journal of knowledge management , vol .12, NO ,1,PP.3-20.
8-Cohen , W.M, Levvinthal, D.A,(1990), “ Absorvative Capacity : A new perspective on learning and innovation”, Administrative science quarterly,vol. 35.
9-Campell,A, Lunchs, Kos , (1997),”Core competency Bareed strategy”, 1 st eol, International Thomson Business PRESS, U. K.
10-C. Shphard, H.Gunter, (2006) ,” Measuring supply chain performance: current research and future directions”, Internatonal Journal of Produtivity and performance Management ,vol.55 (3/4),p. 242- 258.
11-Choi.B,Lee.B,(2003),”Knowledge Management as a catalyst for innovation within organization”,Organization Study,vol.18(7),p. 403-417.
12-Craighead, W.C.,Hult, M.G.T., & Ketchen Jr J . D, (2009),”The effects of innovation –cost strategy , knowledge , & action in the supply chain on firm performance “, journal of operations Management,vol. 27(5),pp.405-421.
13-Crosson .M, Apaydin , M , (2010), “ A Multi – Dimensional Framework Of Orgaanizationnal Innovation “ , journal of manage ment studies , vol. 47(6), pp.1154-1191.
14-Damanpour . F,( 1991 ), “ Organizational innovation : a meta –analysis of effects of determinationts and moderators “, academy of management journal , vol . 34 , NO.3, PP. 555-590.
15-Divanport T. H, DEIVING dow , BTTI, M.C,( 1998), “ SUCCESSFUL KNOWLEDGE MANAGE MENT PROPOTIES”, management review , vol. 39(2), pp.43-56.
16-Daven Port, Thomas & other, (1998),” Successful knowledge management project”, Solan Management Review.
17-Forslund. H,( 2010), “ The size of a logistics performance measurement system “ , vol.29 ,NO .34, PP.133-148.
18-Hansen, Morten.T, Nohria, Nitin, Tierney, Thomas, (1999), “What’s Your Strategy for Managing Knowledge?”, Harvard Business Review, March/April 1999, Vol.77, Issue2.
19-Gandi. S, (2004), “ KNOWLEDGE MANAGEMENT & EVALUTIVE MARKER “, the journal of academy LIBRA, VOL 30.no.5.pp.51-84.
20-Gold, A. H.,Malhotra , A. & Segars ., H, (2001) ,” knowledge Management : An Organizational Capabilities Perspective” , journal of Management Information System ,vol. 18(1), pp.185-214.
21-Hafeez, K., Rudiguaz-Falcon , E. M.,Abdelmeguid , H.,& Malak, N. (2000). “Knowledge Management in supply chain” , 1 st International Conference in System Thinking in Management available at:http://citeseerx. Ist.psu.edu.
22-Hatt R , Andriani , P ,( 2002) , “ Managing Knowledge For Innovation Long Power Planning “ , pp .29-48.
23-Hansen, Morten .T, Nohria, Nitin, Tierney, Thomas (1999), “What’s Your Strategy for Managing Knowledge?”, Harvard Business Review, March/April 1999, Vol.77, Issue.2.
24-Hax . AOC & Majluf, S, N,(1996 ),” The strategy concept and process”, 2nd Ed , NEW JERSEY , prentice hall.
25- Hyes, J. & Finnegan, P. (2005) ,”Assessing the potential of e-business models:towards a framework for assisting decision- makers”, European journal of Operational Research,vol. 160, pp.365-365.
26-J.Fass,NICOLAI & kmdoen , Thorbjorn , (2003), “The resource based tangle : Towards a sustionable Explantion of competitive advancer Managerial and Decision Economic” , Published on line in wily letter science.
27-janseen , O, (2004), “ How Fairness perspective marke innovation Behavior more or less stress full “, journal of organizational and behavior , vol 25.
28-Jianxun ,Liu , Zhang shensheng , Hu , Jinming, “A case study of inter – enterprise”.
29-Kai chan . H, He . H,(2012), “ Green marketing & its impact on supply chain management in industrial markets “ , Industrial Marketing Management , vol 41, pp.557-562.
30-Kiessling , T . S., Glenn Richey, R.,M eng. J, & Dabic . M, (2009) ,” Exploring knowledge management to organizational performance outcomes in a transitional economy” , journal of World Business,vol. 44(4),pp.421-433.
31-Liu, P.L. , & Tsai , C . H. (2007),” Effects of knowledge Management Systems on Operating Performance : An Emprical Study on High- tech Companies using the Balanced Score Card Approach”, International Journal of management ,vol. 24 (4), pp.734-743.
32-Massa,S . & Testa. S,(2009),” A knowledge MANAGEMENT APPROACH TO Organizational Competitive Advantage : Evidence frome the food sector”,European Management journal, vol.27, pp. 129-141.
33-Min yu , miny – Chanting , Shih – Chen chen . Mu,(2009), “Evaluating the cross – efficiency of information , sharing in supply chains” , Journal of Expert systems with Applications, pp. 1-7 .
34- Miller , Alex , (1998)”, Stategic Management” , 3 rd Ed, USA.
35-Nonaka, I. & H. Takeuchi, (1995), “The knowledge – creating company”, Oxford University Press Oxford.
36-Ogllah .K, Zachary . A ,( 2011), “ Determinats of Strtegic Forces That Shape Competition in Handicraft Industry In Kenya “, Business Administration & Mnagement , vol .1(2), pp.58-67.
37- Okunoye. A, (2003), “knowledge management and global discovery: A framework to support organizations in developing countries”, ph.d dissertation, university of Turku, Finland.
38-Papageorgion , I,Azaros G ,( 2009), “ Supply chain optimization for the process industries : advances and opportunities “, Compute and Chemical Engineering , pp.1931-1938.
39-Pryke , Stephen, (2009),” Construction supply chain management “, wiley Black well Publicaton.
40-Ranjan.J , Khalil.S,(2007), “ Application Of Knowledge Management In Management Education”, Journal of Theoretical & Applied Information Technology,JATIT, PP.15-25.
41-Salim .I. A,( 2012), “ The Impact Of The Value Chain Activites On The Competition Performance Of The Manufacturing Industries “ , VOl .1(11), pp. 01-07.
42-Sawhocy, Rajeev,(2006), “ Interplay between uncertiantly & flexibility across the Value- chain : owards a transformation model of manufacturing flexibility “, journal of opearational management , vol.24,pp.476-493.
43-Shaw, N., Meixell,M.,&Tuggle.F,(2003),”A Case study of integrating knowledge Management into the supply Chain Management Process”, Proceeeding of the 36th Annual Hawaii International Conference on System sciences , trach 4,voloume4, IEEE Computer society , Washington, DC, USA.
44-Sarin,S.and McDermott,C.,(2003),” The effect of team leader characteristics on learning , knowledge application , and performance of cross-functional new product development teams”,Decision Science ,vol.34,pp.707-739.
45-Tavitvaman.P.T, Ou. H, (2011),” The impact of industry forces factors on resource competitive strategic performance”, International Journal Of Hospitality Mnagement , vol. 30, pp.648-657.
46-TECTEM (2001), , “Benchmarking project knowledgemanagement”,Benchmarking Center, University St. Gallen, Switzerland, Screening Report: 37.
47.Teriziovski, Mile , (2007), “ Buiding Innovation CaPABILITY By Organizational “: An International Cross- case perspective , University of Mel
48-Zon, sand & Covasgile , S.T (1998),” clobule strategy : A Review and integred conceptual framework”, Euro journal of marketing , vol 5.