فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ........................................................................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1-مقدمه ..............................................................................................................................................3
1-2- بیان و تشریح مسأله پژوهش ............................................................................................................3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش.........................................................................................................5
1-4- اهداف پژوهش .................................................................................................................................6
1-4-1- اهداف کلی پژوهش .......................................................................................................................6
1-4-2- اهداف کاربردی پژوهش .................................................................................................................6
1-5- سؤالات پژوهش ..............................................................................................................................7
1-6- فرضیات پژوهش ..............................................................................................................................9
1-7- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها ...............................................................................................10
فصل دوم : مروری بر تحقیقات انجام شده
2-1- مقدمه .................................................................................................................................................11
2-2- تاریخچه آموزش مهارت در ایران ......................................................................................................12
2-3- معرفی شاخه تحصیلی کاردانش ........................................................................................................12
2-4- شاخه کاردانش، ویژگی ها، اهداف و ساختار آن ..............................................................................13
2-5- ضرورت ایجاد شاخه کاردانش...........................................................................................................14
2-6- مزایای شاخه کاردانش........................................................................................................................15
2-7- کاردانش و آینده فارغ التحصیلان ......................................................................................................16
2-8- کاردانش و توسعه ..............................................................................................................................17
2-9- کیفیت نظام آموزشی ..........................................................................................................................18
2-10- تعریف کارایی .................................................................................................................................19
2-11- سابقه کارایی ....................................................................................................................................19
2-12- کارایی از نظر صاحبنظران ................................................................................................................20
2-12-1- کارایی از نظر فردریک تیلور (نظریه مدیریت علمی) .........................................................20
2-12-2- کارایی از نظر هنری گانت .....................................................................................................20
2-12-3- کارایی از نظر هنری دنیسون ..................................................................................................21
2-12-4- کارایی از نظر فرانک و لیلیان گیلبرت ....................................................................................21
2-12-5- کارایی از نظر ماکس وبر ........................................................................................................22
2-12-6- کارایی از نظر رنسیس لیکرت ................................................................................................22
2-12-7- کارایی از نظر مکتب روابط انسانی ...........................................................................................22
2-12-8- کارایی از نظر التون مایو ..........................................................................................................22
2-12-9- کارایی از نظرجرج هومنز (نظریات گروهی) .........................................................................23
2-13- رابطه کارآیی با بهرهوری و اثربخشی .............................................................................................24
2-14- عوامل مؤثر در کارآیی .....................................................................................................................24
2-14-1- عوامل درون سازمانی .................................................................................................................24
2-14-2- عوامل برون سازمانی ..................................................................................................................25
2-15- ارزیابی کارایی نظام آموزشی .........................................................................................................25
2-16- زمینه های تشخیص عوامل نظام آموزشی ......................................................................................26
2-16-1- زمینه های تشخیص عوامل درونی نظام آموزشی ......................................................................26
2-16-2- زمینه های تشخیص عوامل بیرونی نظام آموزشی ......................................................................26
2-17- ابزار تشخیص نارسایی های نظام آموزشی .....................................................................................27
2-17-1- محاسبه نرخ ها ..........................................................................................................................27
2-17-2- محاسبه نسبت ها .......................................................................................................................27
2-17-3- تجزیه و تحلیل یک گروه سنی (کوهرت) .................................................................................28
2-17-4- محاسبه نابرابری ها ....................................................................................................................28
2-18- انواع کارایی در نظام آموزشی .......................................................................................................28
2-18-1- کارایی کمی ................................................................................................................................28
2-18-2- کارایی ظاهری ...........................................................................................................................28
2-18-3- کارایی واقعی ..........................................................................................................................28
2-18-4- کارایی کیفی ............................................................................................................................28
2-18-5- کارایی درونی ...........................................................................................................................29
2-18-6- کارایی بیرونی.............................................................................................................................29
2-19- شاخص های ارزیابی نظام آموزش و پرورش ...............................................................................30
2-20- جایگاه شاخصهای کارایی درونی در ارزیابی نظام آموزش وپرورش................................................31
2-21- تشریح شاخصهای اصلی کارایی درونی .........................................................................................33
2-21-1- میانگین طول تحصیل .................................................................................................................33
2-21-2- نسبت اتلاف ..........................................................................................................................34
2-21-3- ضریب کارایی ........................................................................................................................34
2-21-4- درصد قبولی و مردودی ..............................................................................................................35
2-21- 5- نسبت هنرجو به هنرآموز ..........................................................................................................35
2-21- 6- نسبت هنرجو به کارگاه ............................................................................................................35
2-21-7- نرخ ارتقاء ................................................................................................................................35
2-21-8- نرخ تکرار پایه ............................................................................................................................36
2-21-9- نرخ ترک تحصیل ......................................................................................................................36
2-21-10- نرخ بقا، ماندگاری ..................................................................................................................36
2-22- بررسی پژوهشهای انجام شده ........................................................................................................37
فصل سوم : روش تحقیق
3-1- مقدمه .................................................................................................................................................47
3-2- نوع و روش پژوهش ...........................................................................................................47
3-3- جامعه آماری پژوهش ...........................................................................................................47
3-4- نمونه پژوهش.....................................................................................................................................47
3-5- قلمرو پژوهش .....................................................................................................................48
3-6- ابزار پژوهش ........................................................................................................................49
3-6-1- میانگین طول دوره تحصیل ..........................................................................................................49
3-6-2- نرخ قبولی
3-6-3- نسبت هنرجو به هنرآموز ...................................................................................................49
3-6-4 - نسبت هنرجو به کارگاه ....................................................................................................49
3-6-5- نسبت اتلاف ...................................................................................................................49
3-6-6- ضریب کارایی ................................................................................................................50
3-7- روایی پرسشنامه ..................................................................................................................51
3-8- پایایی پرسشنامه ................................................................................................................................51
3-9- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها ..................................................................... ...............................51
3-9-1- آزمون همبستگی پیرسون...............................................................................................................52
3-9-2- آزمون فریدمن...............................................................................................................................53
3-9-3- آزمون T Test..............................................................................................................................53
فصل چهارم : نتایج
4-1- مقدمه ..............................................................................................................................55
4-2- نتایج محاسبات مربوط به شاخصهای کارایی درونی .........................................................................55
4-2-1 - میانگین طول دوره تحصیل (فارغ التحصیلان 90 – 1389) ........................................................55
4-2-2- نرخ قبولی در سال تحصیلی 90- 1389 (مدارس کاردانش دولتی و غیردولتی) ..........................56
4-2-3- نسبت هنرجو به هنرآموز در سال تحصیلی 90- 1389(مدارس دولتی) .....................................57
4-2-4- نسبت هنرجو به مساحت کارگاه در سال تحصیلی 90- 1389(مدارس کاردانش دولتی) ............58
4-2-5- کارایی و نرخ اتلاف مربوط به سال تحصیلی 90- 1389 ............................................................59
4-3- بررسی ویژگیهای توصیفی گروه نمونه ...........................................................................................59
4-4- یافتههای پژوهش با توجه به فرضیات ..............................................................................................64
4-4-1- آزمون فرضیات بر اساس نتایج ضریب همبستگی پیرسون............................................................64
4-4-2- آزمون فرضیات بر اساس نتایج آزمون فریدمن.............................................................................73
4-5- نتایج آزمون T Test برای مقایسه تفاوت میانگین نمونه های دانش آموزان پسر و دختر.................76
4-6- نتایج آزمون T Test برای مقایسه نتایج نمونه های معلمان مرد و زن..............................................79
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه.................................................................................................................................................83
5-2- بحث و نتیجه گیری..........................................................................................................................83
5-2-1- میانگین طول دوره تحصیل ..........................................................................................................83
5-2-2- نرخ قبولی .....................................................................................................................................84
5-2-3- نسبت هنرجو به هنرآموز ..............................................................................................................84
5-2-4- نسبت هنرجو به کارگاه ................................................................................................................84
5-2-5- بازدهی (کارایی) ...........................................................................................................................85
5-2-6- نسبت اتلاف ................................................................................................................................85
5-3- فرضیات ...........................................................................................................................................85
5-4- نتیجه گیری ......................................................................................................................................87
5-5- پیشنهادهای کاربردی .........................................................................................................................88
5-6- پیشنهادهای پژوهشی ........................................................................................................................90
5-7- محدودیتهای پژوهش ........................................................................................................................90
5-8- جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق...............................................................................................90
منابع
منابع فارسی .................................................................................................................................................92
منابع خارجی ...............................................................................................................................................95
پیوست ها
پرسشنامه دانش آموزان................................................................................................................................97
پرسشنامه معلمان.......................................................................................................................................100
محاسبات مربوط به شاخصهای کارایی درونی...........................................................................................104
نتایج SPSS
نتایج SPSS پایایی پرسشنامه دانش آموزان پسر........................................................................................105
نتایج SPSS پایایی پرسشنامه دانش آموزان دختر ......................................................................................106
نتایج SPSS پایایی پرسشنامه معلمان مرد..................................................................................................106
نتایج SPSS پایایی پرسشنامه معلمان زن.................................................................................................1070
نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (دانش آموزان پسر)...........................................................109
نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (دانش آموزان دختر).........................................................120
نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (معلمان مرد)....................................................................131
نتایج SPSS نتایج آزمون همبستگی پیرسون (معلمان زن).......................................................................143
نتایج SPSS آزمون فریدمن......................................................................................................................154
چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................171
منبع:
منابع فارسی
ابطحی ، س. 1372. مهندسی روشها، چاپ اول. تهران: قومس.
احمدی ولی قنواتی،ع. 1389. راهنمای آموزش شاخه کاردانش،اهواز:انتشارات تراوا.
بازرگان، ع. 1374. ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره3 : 49-70 .
بازرگان، ع و همکاران. 1375. رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای استقرار مستمر کیفیت گروههای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، شماره ۶۱.
بازرگان، ع. ۱۳۸۰. ارزشیابی آموزشی (مفاهیم، الگوها، فرایند عملیاتی).تهران: انتشارات سمت.
بازرگان، ع. ۱۳۷۶. کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی، نگاهی به تجربه های ملی و بین المللی، فصلنامه رهیافت، شماره ۱۵۵.
برومند نسب، م، امیدیان، م، رفیع نیا، م. 1386. کارآیی درونی گروه های آموزشی متوسطه و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های استان خوزستان .نشریه روانشناسی و علوم تربیتی اندیشه های نوین تربیتی پاییز و زمستان 1386.
پارسا، و. 1383. بررسی کارایی درونی شاخه های کاردانش و فنی وحرفه ای آموزش متوسطه استان کهکیلویه و بویراحمدطی سالهای 82-1377. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.
تقی پور ظهیر، ع.1383. مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی، چاپ بیستم. تهران: انتشارات آگاه .
نژاد، ز، موسی پور، ن.1383. ارزیابی برخی شاخصهای کارآیی درونی آموزش رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله آموزش در علوم پزشکی، شماره ۱۱.
10-حسن، آ. 1372. بررسی کارآئی ظاهری و واقعی آموزش ابتدائی استان اصفهان در طی دوره 66-71 جهت برآورد روند آینده.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشکده علوم تربیتی برنامه ریزی آموزشی. دانشگاه اصفهان.
11- خلیلی شورینی، س. 1375.روشهای تحقیق در علوم انسانی، تهران : یادواره کتاب.
دانایی فرد،ح ، الوانی، س، آذر، ع. 1389. روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع.تهران: صفار، 496 صفحه.
12-دفتربرنامه ریزی وتألیف آموزشهای فنی وحرفه ای وکاردانش ، مجموعه هشتم، جداول مشخصات وعناوین برنامه های درسی رشته های شاخه کاردانش،چاپ اول،1388.
13-درآمدی بر ارزشیابی فعالیتهای آموزشی – ترویجی، معاونت ترویج و مشارکت مردمی، تابستان ۷۳
http://peidaie.persioanblog.com
14-رضائیان، ع.1372. اصول مدیریت. تهران: سمت، چهارم.
15- رضوی، ع. 1370. مطالعه در مورد رابطه بین آموزشهای رسمی فنی و حرفه ای و اشتغال فارغ التحصیلان هنرستانهای استان فارس در سالهای ۶۳ تا 67 . دفترتحقیقات و برنامه ریزی آموزشی، معاونت آموزشی وزارت آموزش وپرورش.
16- سرمد، ز ، بازرگان، ع ، حجازی، ا .1376. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر آگه.
ساخارو، پ، جرج، و، مورین.۱۳۷۰.آموزش برای توسعه تحلیلی از گزینشهای سرمایه گذاری. ترجمه پ وحیدی ، ح سهرابی، سازمان برنامه و بودجه: تهران، چاپ اول.
17- سیف، ع. 1385. اندازه گیری سنجش و ارزشیابی( ویرایش چهارم) . تهرا: نشر دروان.
18- شریف، م، نیلی، م، نیکخواه، م،1383. بررسی کارآیی درونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهر کرد طی سالهای 80-1375. دو فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، سال اول، شماره 1.
19- صافی ،ا.1381 . سازمان مدیریت در آموزش وپرورش ، ارسباران .
20- طاهری، ش. 1378. بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها . هستان، اول .
21- عزیز زاده، ه ، هوشنگ، ب، 1370. الگویی برای محاسبه تعداد تارکان تحصیل، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره ۶۴ صفحه ۳۶.
22- عزیز زاده، ه ، ماشینی، ج،1374. شاخصهای اندازهگیری کارایی درونی نظام جدید آموزش متوسطه، فصلنامه تعلیم و تربیت.
23- عطفان نژادیان دزفولی ، م.1388. ارزیابی تطبیقی کارآیی درونی هنرستانهای فنی و حرفه ای شهرستان دزفول با میانگین کشوری در سالهای 85-80 . درج شده در مقالات سایت آموزش وپرورش استان خوزستان. http://khouz.medu.ir www.
24- فاتحی، ا.1381. بررسی کارایی درونی آموزشهای فنی و حرفه ای آموزش و پرورش استان اصفهان طی سالهای 80-1368، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
- فرهنگی، ع، شاه میرزایی، و، حسین زاده، ع.1384. نظریه پردازان و مشاهیر مدیریت، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران: تهران.590 صفحه.
26- کرلینجر، ف.1376. مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه ح شریفی و ج نجفی زند. تهران: آوای نور.
27- کیامنش، ع.۱۳۸۱. روشهای ارزشیابی آموزشی. تهران، انتشارات پیام نور.
28- گروه مشاوران یونسکو.1385. فرآیند برنامه ریزی آموزشی. ترجمه ف مشایخ، . تهران: انتشارات مدرسه.168 صفحه.
29- محسن پور، ب. 1385. مبانی برنامه ریزی آموزشی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
30- محمد علی، م. 1390. آموزشهای فنی و حرفه ای و راه های اصلاح آن. مجله رشد آموزش فنی و حرفه ای، دوره هفتم.صفحه 18-10.
31- میر هادی، س. 1382. بررسی کارایی درونی آموزش متوسطه نظری استان اصفهان برای دانش آموزان ورودی سال تحصیلی 79-1378 . فصلنامه آموزه. شماره 24. صفحه 69-64.
32- وزارت آموزش و پرورش . 1389. سند تحول راهبردی، نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامیایران در افق چشم انداز،، مصوب هشتصد و بیست و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش.113 صفحه.
33- ممبنی، خ.1374. بررسی کارایی درونی دوره متوسطه نظری آموزش و پرورش استان خوزستان در مقایسه با کشور و رابطه کارایی درونی با شاخصهای درونداد،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان .
34- مهاجر، ی، ۱۳۸۹. بررسی تطبیقی و تحلیلی کارایی درونی مقطع ابتدایی مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر اهواز در سال تحصیلی 89-1388 .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
35- نیکخواه، م. 1382. بررسی کارآیی درونی و بیرونی شاخه فنی و حرفه ای آموزش متوسطه شهرستان شهرکرد طی سالهای 1380-1375. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
36- نفیسی، ع.1368. برآورد خسارتهای اقتصادی ناشی از شکست تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال پنجم، صفحه 18.
37- نور شاهی ن.1375. افت تحصیلی در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،شماره 13 صفحه 93.
منابع خارجی
38-Bennet, Douglase, C. 2001. Assessing quality in higher education. Journal of libeal edccation. Vol 87.No.2.
39 - Caballero ,r . 2003. Budgetary allocations and efficiency in the human resources policy of a university following multiple criteria ,"Economics of education review", Volume 23,lssue 1,February 2004,pp: 67-74.
40 - City University of Hong Kong .1997. Report on Teaching and Learning Quality Process Report of City University of Hong Kong and University Statement of Response. Hong Kong: University Grants Committee of Hong Kong.
41- Craft, A. (Ed.),1994. International Development in Assessing Quality in Higher Education. London: Flamer.
42-Cowin, B.1994. Initiation change through internal evaluation promoting ownership of program and service evaluation sesults. Institutional research and development.
43- Damme, Drik vau .2000. Accreditation in global higher education, the need for international information and cooperation. Memo for the commission on global accreditation of the international association of university president.
44- Eaton, Judith’s .2001. USA accreditation revise. Center of higher education accreditation. http://www.chea. Org/About/accreditation. /tml.
45 - Harman, G. 1996. Quality Assurance for Higher Education: Developing and Managing Quality Assurance for Higher Education Systems and Institutions in Asia and the Pacific.
46 - Katharaki, m. 2010 .A comparative assessment of Greek universities .
47-Loan, Shannon. 2001. Distance education accreditation, George Washington University, Department of education.
48-Mac Beath, J & mac Glynn. A .2002. Self – Evaluation, What’s in it for schools. First published by Routledge Flamer. New Delphi, sage Publication.
49 - World Education report'.UNESCO.1993.p.132.
50-Worthen, B, R& Sanders J, R .۱۹۹۷. Educational evaluation, Alternative approaches. And practical quidelices. New york , Longman publication. www.la.org/qrp۵/dvand mme.