فهرست:
فهرست مطالب
عنوان. صفحه
چکیده............................................................................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 ) مقدمه................................................................................................................................................................................ 3
1-2 ) بیان مساله........................................................................................................................................................................ 4
1-3 ) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق....................................................................................................................................... 6
1-4 ) اهداف تحقیق.................................................................................................................................................................. 8
1-4- 1)اهداف علمی................................................................................................................................................................. 8
1-4-2)اهداف کاربردی............................................................................................................................................................. 8
1-5 ) چهارچوب نظری............................................................................................................................................................. 8
1-7 ) فرضیه های تحقیق ..................................................................................................................................................... 11
1-8 ) تعریف نظری و عملیاتی متغیرها................................................................................................................................... 11
1-8-1 )متغیر مستقل (تعهد سازمانی).................................................................................................................................... 11
1-8-2) متغیر وابسته تحقیق(رفتار شهروندی سازمانی)......................................................................................................... 13
1-9 ) قلمرو تحقیق.................................................................................................................................................................. 13
1-9-1) قلمرو موضوعی تحقیق.............................................................................................................................................. 13
1-9-2) قلمرو مکانی تحقیق................................................................................................................................................... 13
1-9-3) قلمرو زمانی تحقیق.................................................................................................................................................... 13
فصل دوم: ادبیات تحقیق
بخش اول: رفتار شهروندی سازمانی......................................................................................................................................... 15
2-1-1) مقدمه.......................................................................................................................................................................... 15
2-1-2) ورود مفهوم رفتار شهروندی سازمانی به ادبیات مدیریت........................................................................................ 16
2-1-3) تعریف رفتار شهروندی سازمانی.............................................................................................................................. 17
2-1-4) انواع مدل های رفتار شهروندی در سازمان ........................................................................................................... 19
2-1-5)ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی سازمانی............................................................................................................ 19
2-1-6) ابعاد رفتار شهروندی................................................................................................................................................. 20
2-1-6 -1) رفتارهای کمک کننده.......................................................................................................................................... 20
2-1-6 -2) رادمردی ............................................................................................................................................................ 21
2-1-6 -3) وفاداری سازمانی................................................................................................................................................. 21
2-1-6 -4) اطاعت سازمانی................................................................................................................................................... 22
2-1-6 -5) ابتکارات فردی................................................................................................................................................... 23
2-1-6 -6) رفتار یا فضیلت مدنی.......................................................................................................................................... 23
2-1-6 -7 )توسعه خود.......................................................................................................................................................... 24
2-1-7)کارکردهای رفتار شهروندی سازمانی .................................................................................................................... 24
2-1-8)تاثیر رفتارشهروندی بر عملکرد سازمان................................................................................................................... 25
2-1- 9) رفتار شهروندی در حوزه اداره امور عمومی .......................................................................................................... 27
2-1-10) عوامل ایجادکننده رفتار شهروندی در سازمان ها................................................................................................... 29
بخش دوم:تعهد سازمانی........................................................................................................................................................... 33
2-2-1) مقدمه.......................................................................................................................................................................... 33
2-2-3) انواع تعهد.................................................................................................................................................................. 35
2-2-4) عوامل موثر بر تعهد سازمانی.................................................................................................................................... 43
2-2-4-1) تعهد عاطفی و عوامل موثر بر آن........................................................................................................................ 50
2-2-4-2) تعهد مستمر و عوامل موثر بر آن.......................................................................................................................... 53
2-2-4-3) تعهد هنجاری و عوامل موثر بر آن....................................................................................................................... 55
2-2-5 )مدل های معروف تعهد سازمانی ............................................................................................................................. 58
2-2-6)مراحل رشد وتوسعه مفهوم تعهد سازمانی.................................................................................................................. 59
2-2-7 ) نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی............................................................................................................................... 60
2-2-8)تعهدسازمانی وعملکردکارکنان.................................................................................................................................... 63
بخش سوم:پیشینه تحقیق........................................................................................................................................................... 65
2-3-1) تحقیقات داخلی......................................................................................................................................................... 65
2-3-2) تحقیقات خارجی....................................................................................................................................................... 66
فصل سوم : روش تحقیق
3-1) مقدمه............................................................................................................................................................................... 69
3-3) روش تحقیق.................................................................................................................................................................... 70
3-4) جامعه و نمونه آماری...................................................................................................................................................... 70
3-5) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات........................................................................................................... 71
3-5-1) روایی پرسشنامه......................................................................................................................................................... 73
3-5-2) پایایی پرسشنامه........................................................................................................................................................ 73
3-6) شیوه های تجزیه وتحلیل استفاده شده در تحقیق ........................................................................................................ 75
3-6-1) تجزیه وتحلیل با استفاده از آمار توصیفی ............................................................................................................... 75
3-6- 2) آمار استنباطی.......................................................................................................................................................... 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات
4 -1) مقدمه ........................................................................................................................................................................... 78
4- 2 ) توصیف متغیر های جمعیت شناختی پاسخ دهندگان ................................................................................................ 79
4 - 3 ) توصیف متغیرهای تحقیق............................................................................................................................................ 84
4 – 4 ) آزمون نرمالیته............................................................................................................................................................ 90
4 – 5 ) آزمون فرضیه ها....................................................................................................................................................... 91
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1) مقدمه............................................................................................................................................................................... 98
5-2) نتایج آمار توصیفی ..................................................................................................................................................... 98
5-3) نتایج آمار استنباطی......................................................................................................................................................... 99
5-4) مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه ........................................................................................................... 101
5-5) پیشنهاداتی بر پایه یافته های تحقیق............................................................................................................................. 102
5- 6) محدودیت های تحقیق .......................................................................................................................................... 104
5-7) پیشنهادات تحقیقات آتی............................................................................................................................................. 105
منابع و ماخذ. 106
ضمائم. 113
فهرست جداول
2- 1) مدل های مطرح تعهد سازمانی...................................................................................................................................... 56
2- 2) نتایج احتمالی سطوح تعهد........................................................................................................................................... 60
3- 1) صفات طیف پاسخی پرسشنامه...................................................................................................................................... 70
3- 2) سوالات پرسشنامه به تفکیک ابعاد............................................................................................................................... 70
3- 3) ضریب آلفای کرونباخ مربوط به پایایی سوالات پرسشنامه........................................................................................... 72
4 - 1 ) توصیف متغیر جنسیت پاسخ دهندگان.................................................................................................................... 78
4 - 2 ) توصیف متغیر وضعیت تأهل پاسخ دهندگان............................................................................................................ 79
4 - 3 ) توصیف متغیر سن پاسخ دهندگان........................................................................................................................... 80
4 - 4 ) توصیف متغیر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان......................................................................................................... 81
4 – 5 ) توصیف متغیر سابقه کار پاسخ دهندگان.................................................................................................................... 82
4 - 6 ) توصیف متغیر تعهد سازمانی...................................................................................................................................... 83
4 - 7 ) توصیف ابعاد تعهد سازمانی ................................................................................................................................... 84
4 – 8 ) توصیف متغیر رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................................................... 86
4 - 9 ) توصیف ابعاد رفتار شهروندی سازمانی .................................................................................................................. 87
4 - 10 ) آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق .................................................................................. 89
4 - 11 ) ضریب همبستگی بین تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی........................................................................ 90
4 - 12 ) ضریب همبستگی بین تعهد مستمر و رفتار شهروندی سازمانی............................................................................ 91
4 - 13 ) ضریب همبستگی بین تعهد عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی........................................................................... 92
4 - 14 ) ضریب همبستگی بین تعهد هنجاری و رفتار شهروندی سازمانی......................................................................... 93
4- 15) آزمون رگرسیون سلسله چندگانه بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به ورود سابقه کار . 94
4- 16 ) آزمون رگرسیون سلسله چندگانه بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به ورود تحصیلات. 95
فهرست نمودارها
4- 1) میله ای متغیر جنسیت پاسخ دهندگان......................................................................................................................... 78
4 - 2 ) میله ای متغیر وضعیت تأهل پاسخ دهندگان............................................................................................................. 79
4 - 3 ) میله ای متغیر سن پاسخ دهندگان.................................................................................................................................
4 - 4 ) میله ای متغیر میزان تحصیلات پاسخ دهندگان......................................................................................................... 81
4 - 5 ) میله ای متغیر سابقه کار پاسخ دهندگان................................................................................................................. 82
4 - 6 ) هیستوگرام متغیر تعهد سازمانی............................................................................................................................... 83
4 – 7 ) راداری ابعاد تعهد سازمانی .................................................................................................................................... 84
4 - 8 ) هیستوگرام متغیر رفتار شهروندی سازمانی............................................................................................................. 86
4 – 9 ) راداری ابعاد رفتار شهروندی سازمانی.................................................................................................................... 87
فهرست اشکال
1-1) مدل مفهومی تحقیق......................................................................................................................................................... 10
2- 1) عوامل موثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی................................................................................................................. 42
2-2) عوامل موثر بر تعهد سازمانی از دیدگاه الن و می یر.................................................................................................... 46
2- 3) ابعاد تعهد سازمانی و ارتباط آن با عملکرد کارکنان..................................................................................................... 61
منبع:
1.ابطحی، سیدحسن . مولایی، ناصر(1387) رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی، ماهنامه تدبیر،شماره 195.
استرون، حسین(1377)تعهد سازمانی،مدیریت در آوزش و پرورش،دوره 5،شماره17،ص74-73.
3.امیر کافی، مهدی .هاشمی نسب، فخرالسادات(1392)" تأثیر عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی " مسائل اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره ۱، صص 62-33.
4.انصاری ، محمد اسماعیل . باقری کلجاهی علی . صالحی مسلم (1389) تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن ، دوماهنامه توسعه ی انسانی پلیس ، سال 7 ، شماره 31 ،
ص 72-35.
5.بهار لو، مصطفی . بشلیده ، کیومرث ، هاشمی شیخ شبانی ، سید اسماعیل . نعامی ، عبدالزهرا (1393)" بررسی رابطه الگوی تبادل رهبر- عضو و رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطه ای توانمندسازی روانشناختی و تعهد سازمانی " فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 12، شماره 1، صص 19-1.
6.بیگی نیا، عبدالرضا . سرداری ، احمد . عاشوری زاده علیرضا (11392)"رابطه ارزش های فردی و سازمانی با تعهد سازمانی کارکنان: شرکت آلومینیم المهدی استان هرمزگان"فصلنامه پژوهش های مدیریت درایران، دوره 17، شماره 2، صص 41-19.
7.پورسلطانی زرندی، حسین . امیرجی نقندر ،رامین (1391)، «ارتباط تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد » مدیریت ورزشی ، شماره 16 ، صص 147-127.
8.تقی پور، آزاده (1391)" ربطه بین بازاریابی داخلی ورفتار شهروندی کارکنان درشهرداری های شرق استان گیلان " پایان نامه کار شناسی ارشد، دانشگاه ازاد واحد رشت.
9.جعفری، حسن . صادقی ، احمد . خدایاری زرنق ، رحیم (1390)" رابطه رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان در بیمارستان شهید هاشمی نژاد تهران " فصلنامه علمی – پژوهشی علوم بهداشتی، سال سوم، شماره ٤، صص 60-52.
10.حاجی احمدی، فاطمه(1382)تعهد سازمانی و رابطه آن با بهره وری در مراکز صنعتی قم،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهراء،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
11.حسنقلیپور ، طهمورث . انصاری ، منوچهر . الهی کل ، اکرم . رحمانی یوشانلوئی ، حسین (1391)" تاثیر بازاریابی درونی بر بازارگرایی با وجود متغیر های میانجی تعهدسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بنگاه های مالی: موردکاوی بانک ملت شهر تهران "فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 11، صص54-39.
12.حسینیان، شهامت . (1386) "تاثیر طرح تعدیل نیروی انسانی برعملکرد کارکنان از دیدگاه مدیران"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال 2، شماره 3، ص 311-296.
خاکی، غلامرضا، 1386، مدیریت بهره وری، انتشارات کوهسار، چاپ پنجم.
14.دانایی فرد، حسن . ابراهیمی بلوطبازه، عباس(1387)«رفتارشهروندی درسازمان های دولتی: تاملی برمبانی ورویکرد های تئوریک»، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
15.دعایی ، حبیب الله، . برجعلی لو، شهلا( 1389) بررسی رابطه حمایت سازمانی ادراک شده با تعهد سازمانی و قصد ترک خدمت، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 3، ص 77-63.
16.رافضی، زهره . اسکندری ، حسین . عباس پور ، عباس(1391)" رابطه بین ابعاد شخصیت و دو نوع رفتار شهروندی سازمانی"پژوهش های روان شناسی اجتماعی، دوره ی 2، شماره ی 5، صص 54-41.
17.رامین مهر، حمید . هادی زاده مقدم ، اکرم . احمدی ، ایمان(1388)" بررسی رابطهی بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مورد مطالعه: ( شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ستاد تهران)" پژوهش نامه مدیریت تحول سال اول، شماره 2.صص 88-65.
رحمان سرشت ، حسین . فیاضی، مرجان(1387) رابطه بین انگاشت قدرت و سیاست شناسی سازمانی با تعهد و عملکرد کارکنان، پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی (ویژه مدیریت)، سال 8، شماره 29، ص 96-73.
19.ساروقی، احمد، (1375) تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 35،ص57-41.
ساعتچی، محمود . قاسمی، نوشاد . نمازی، سمیه( 1387) بررسی رابطه ی میان انگیزه ی شغلی مدیران، رضایت و تعهد سازمانی کارکنان (دبیران) مقطع متوسطه ی شهرستان مرودشت، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال 1، شماره 2، ص 168-147.
21.سلیمی، محمد . حسنی ، افسانه . رعدآبادی ، مهدی . طاهری میرقاعد ، مسعود . حسینی ، سید هادی . بختیاری ، محمد (1392)" همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن با مشارکت شغلی در کارکنان دو بیمارستان خصوصی و دولتی شهر تهران"فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت دوره 2 شماره 4 صص. 56-50.
22.سید جوادین، سید رضا . عابدی ، احسان . زدانی ، حمیدرضا . پورولی ، بهروز (1392)" بررسی نقش میانجی اعتماد و تعهدسازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی و رفتارهای شهروندی سازمانی در بیمارستان ها"فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 5، شماره 1، صص 118-105.
23.سید نقوی، میر علی . رفعتی آلاشتی، کبری (1389) در تحقیقی تحت عنوان " رابطه تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و نقش فرهنگ سازمانی در تعدیل این رابطه(مطالعه موردی: شرکت نفت و گاز پارس)" فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و منابع انسانی صنعت نفت، سال سوم، شماره 1،صص 24-9.
شفقت ، ابوطالب . زاهدی ، محمد جواد . نازک تبار ، حسین (1392)" تعهد سازمانى بر عملکرد شرکت هاى صنعتى بر اساس الگوى مى یر و همکاران (مطالعه موردى شهرک هاى صنعتى استان مازندران)" فصلنامه بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 19،صص 85-70.
شفیعی، مهرداد(1392)" تعهد سازمانی در شرکت های نوپای دانش بنیان؛ عامل انسجام تیم و بقای کسب و کار در محیط رقابتی" فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، سال نهم، شماره 34 ، صص 52-44.
26.صالحی صدقانی، پانته آ . تاج زاده نمین ، ابوالفضل . داروییان ، سهیلا(1393)"اثرات بازار یابی داخلی بر تعهد سازمانی هولدینگ اتکا" مطالعات کمّی در مدیریت، سال پنجم، شماره اول ، صص 224-195.
صفرنیا، حسن(1390)"بررسی عوامل موثردرایجادوتقویت تعهد سازمانی کارکنان بانک های دولتی "پژوهش های مدیریت در ایران-مدرس علوم انسانی-دوره 15، شماره 2، صص: 105- 85.
28.طالقانی ، غلامرضا . نرگسیان ، عباس . غریبی ، مجتبی . کوشکی ، علیرضا ، (1391) ، " بررسی رابطه بین شهرت سازمانی با نگرش های شغلی کارکنان شرکت ایران خودرو " مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی دوره دهم، شماره اول، صص 114-97.
29.طیبی، محسن . ایوبی، فاطمه . سید عامری، میرحسن ،(1393)" ارتباط بین مدیریت مشارکتی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان باشگاه فولاد مبارکه سپاهان" فصلنامه پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 2، شماره 4، صص 128-113.
30.عریضی، حمیدرضا . براتی، هاجر(1392)" اعتماد به سرپرست میانجی بین تعهد سازمانی و تعهد به تغییر" فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) ، سال بیست و سوم شماره 72 ، صص22-1.
عموزاد، محمد . موسوی، سید امین . مدنی، سید حسین ، (1390)، بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال 3، شماره 9، ص 81-55.
32.فانی ، علی اصغر . دانائی فرد ، حسن . زکیانی ، شعله ،(1392)" بررسی تأثیر عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی وعدالت سازمانی"فصلنامه پژوهش های مدیریت درایران، دوره 17، شماره 1، صص 16-1.
33.فتاحی، مهدی . اعظمی، امیر ، (1387)« رفتار شهروندی سازمانی: بیان تعاریف، عوامل ایجاد کننده، پیامد ها وارائه یک مدل اولیه»، اولین کنفرانس ملی مدیریت رفتار شهروندی سازمانی،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
34.فرجی، بهینه ، احمدی . فریدون تأثیر ویژگیهای شخصیتی افراد در توسعه رفتار شهروندی سازمانی مطالعه موردی اعضای تعاونیهای فعال بخش صنعت شهرستان سنندج، تعاون، سال بیست و دوم، دوره جدید، شماره 8، صص 36-17.
35.فرهنگی، علی اکبر . فتاحی، مهدی . واثق، بهاره ، (1385) «معنویت در محیط کارو نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی» فرهنگ مدیریت سال چهارم، شماره سیزدهم، تابستان 1385- صفحه 36-5
قربانی، محمود . چترسیماب،رحیم، 1386، عدالت سازمانی و تعهد سازمانی، نشریه صنعت و کارآفرینی، شماره22.
کرد تمینی، بهمن . کوهی ، ملیحه( 1390)" بررسی رابطه تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی و معنویت سازمانی در بین کارمندان اداره پست شهرستان زاهدان و گرگان" پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم ، شماره چهاردهم ،صص 144-129.
38.محمودی میمند ، محمد . هرندی، عطاالله (1393)" تبیین نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزش ویژه برند مبتنی مشتری" مجله مدیریت بازار یابی، شماره 23، صص124-111.
39.مرزوقی ، رحمت اله . اسمی ، کرامت . چوپانی ، حیدر ، (1389)"بررسی رابطه بین رضایت شغلی با رفتار شهروند سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران" مجله مطالعات آموزش و یادگیری ، دوره دوم، شماره دوم، صص 156-133.
مسعودی اصل، ایروان . حاجی نبی، کامران . نصرتی نژاد، فرهاد . سودائی ونوزق، حبیب اله، (1391) "رابطه تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان شاغل در یک شبکه بهداشتی و درمانی"، فصلنامه پایش، سال 11، شماره 5، ص 601-595.
41.نوروزی سید حسینی، رسول(1390)" اثر حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی" فصلنامه مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 103-87.
42.وحدانی اسدی، محمد رضا . تنهای رشوانلو، فرهاد . روحانی، زهرا ، (1393)" نقش پیش بینی کنندگی عوامل شخصیتی، عز تنفس و جهت گیری مذهبی در رفتار شهروندی سازمانی" دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، سال پانزدهم، شماره 1، صص 129-121.
یزدانی ، مریم . اعتباریان ، اکبر. ابزری ، مهدی ، (1392)" بررسی اثر تعدیلی تعهد سازمانی بر رابطه بین درک کارکنان از معنویت محیط کار و هوش معنوی درکارخانه ذوب آهن اصفهان" دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، سال چهاردهم، شماره 2، صص 88-79.
یوسفی، سجاد . مرادی، مرتضی . تیشه ورز دائم، کاظم، (1389) نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال 7، شماره 30، صص 36-23.
Alotaibi, G. A. (2005). “Antecedents of organizational citizenship behavior.a study of public personnel in Kuwit”. Public personnel management. Vol. 30 (3).PP: 350-363.
Antonia Mercedes Garcia – Cabrera, Maria Gracia Garcia – Soto. (2011).“MNC commitment, OCB role definition and intent to leave in subsidiary top managers: the moderating effect of uncertainty avoidance values”. International Journal of Intercultural, In Press, Corrected Proof, Available Online 5.
Appelbaum, Steven . Bartolomucci, Nicolas . Boulanger , Jonathan . Corrigan, Rodney . Chrystine , Isabelle Doré . Girard , Chrystine . Serroni, Carlo, (2004) "Organizational citizenship behavior : a case study of culture, leadership and trust " ,management decision ,Vol.42 , No.1, pp. 13-40.
Asiedu,Michael.OwusuSarfo,Jacob.Adiel,Daniel,(2014) “ Organisational Commitment And Citizenship Behaviour : Tools to Improve Employee Performance , An Internal Marketing Approach” European Scientific Journal , vol.10, No.4.pp:288-305.
Bienstock, C.Carol & Demoranville, W. Carol & Smith, K. Rachel .(2003) " Organizational citizenship behavior and service quality ", journal of services marketing, Vol 17, No.4, pp. 357-378.
Castro., & Armario and Ruiz, (2004). "The Influence of Employee Organizational Citizenship Behaviour Customer Layalty", International Journal of Service Industry Management, vol. 15, N.1.
Chia. Ping, Yu., Tsai, Hsim, CHU. (2007). “Exploring knowledge contribution from an OCB perspective”. Information and management. Vol. 44, PP: 321-331.
Chun, J. S., Shin, Y., Choi, J. N. & Kim, M. S. (2013). “How does corporate ethics contribute to firm financial performance? The mediating role of collective organizational commitment and organizational citizenship behavior”, Journal of Management, 39 (4), pp. 853-877.
Cropanzano, R. and Ambrose, R. (2001)," Procedural justice and work motivation. in steers", R. M. And Porter, L. W. (Eds.) Motivation and Work Behavior, 5th Edition, pp 131-143.
Dennis, Wat. (2005), Equity and relationship quality influences on organizational behavior. Personnel Review, 34 (4): 406-422.
dorothea wahyu ariani(2014)" Relationship Personality,job satisfaction, Organizational commitment and Organizational Citizenship Behavior of service industries in Indonesia "Research Journal of business Management no 8(3):pp262-283
English, Brian. Morrison, David . Chalon, Christopher,(2010), "Moderator effects of organizational tenure on the relationship between psychological climate and affective commitment", Journal of Management Development, Vol. 29 No. 4, pp. 394-408.
Mamman, Aminu, Kamoche, Ken and Bakuwa, Rhoda, 2012, Diversity, organizational commitment and organizational citizenship behavior: An organizing framework, Human Resource Management Review, Vol: 22, p: 285–302.
Markovits, Yannis ,(2008)" Regulatory foci and organizational commitment " Journal of Vocational Behavior 73 (2008)pp: 485–489.
MEYER , J. & ALLEN , N. J. , (1998) , "Examination of the combined effects of work values and early work experiences on organizational commitment" , JOURNAL OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, VOL. 19, 29-52.
Meyer, J. P., Allen, N. J . Gellatly, I. R)1990("Affective and continuance commitment to the organization: Evaluation of measures and analysis of concurrent and time-lagged relations"The Journal of Applied sychology,vol:75,P;710–720.
Meyer, John, P. and Natdi, Allen. J., (1991)." A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment", Human Resource Management Review, Vol. 1, pp.61-98.
Meyer, John, P. and Natdi, Allen. J., (1991)." A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment", Human Resource Management Review, Vol. 1, pp.61-98.
Muhammad, Saher Khushi(2012)" Role of Commitment in the Development of Employee’s Citizenship Behaviour: Evidence from banking Sector of Pakistan" International Journal of Business and Social Science, Vol. 3 No. 20.pp:247-254.
Nadim, Jahangir. Mohammad, Muzahid Akbar. Mahmudul Haq (2004).“Organizational citizenship behavior: it’s nature and antecedents”. BRAC university jurnal. Vol. 1, No. 2, PP: 75-85.
Norshidah, Nordin,(2012)" Assessing Emotional Intelligence, Leadership Behaviour and Organizational Commitment in a Higher Learning Institution" Procedia - Social and Behavioral Sciences 56 .pp: 643 – 651.
Podsakoff, P.M., Mackenzie, S.B., Beth Pain, J., and Bachrach. D.G. (2000). “Organizational citizenship behaviors: a critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research”. Journal of management. 26(3),PP: 513-563.
Satisfaction and the dimensions of organizational citizenship behavior: mediating role of organizational commitment" The Journal of Faculty of Economics and Administrative Sciences, Vol.18, No.1, pp.243-269
Simosi. Maria,(2010)"The role of social socialization tactics in the relationship between socialization content and newcomers' affective commitment"Journal of Managerial Psychology,Vol. 25,No. 3,pp. 301-327.
Sjahruddin, Herman,(2013)" Organizational Justice, Organizational Commitment and Trust in Manager as predictor of Organizational Citizenship Behavior" Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business,vol 4, no 12 pp: 133-141.
Tag, X. Hawley, J. M. (2009). “Measuring customer-based brand equity: Empirical evidence from the sportswear market in china”, Journal of Product and Brand Management, 18 (4), pp. 262-271.
Wang , Zhongmin(2014)" Perceived Supervisor Support and Organizational itizenship Behavior: The Role of Organizational Commitment"International Journal of Business and Social Science, Vol. 5 No. 1.pp:211-215
Wang. Catherine L, Indridason. Thor and Saunders. Mark N.K(2010)"Affective and continuance commitment in public private Partnership",Employee Relations,Vol. 32،No. 4،pp. 396-417.
Wasti. S. Arzu(2002)"Affective and continuance commitment to the organization: test of an integrated model in the Turkish context"International Journal of Intercultural Relations,vol:26,P:525–550.
Yavas,U., Babakus,E., (2009), " Relationships between organizational support, customer orientation, and work outcomes: A study of frontline bank employees", International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 3, PP.222- 238.
Ying, Liu. Aaron Cohen (2010). “Values commitment and OCB among Chinese employees”. International journal of intercultural relations. Vol. 34, Issue.5, PP: 493-506.
Zehir, Cemal, (2012)" The Impact of Corporate Entrepreneurship on Organizational Citizenship Behavior and Organizational Commitment:Evidence from Turkey SMEs" Social and Behavioral Sciences 58, pp: 924 – 933.
Zhao ,Hongdan . Peng , Zhenglong . chen , Hisu-kuei ,(2014)" Compulsory Citizenship Behavior and Organizational Citizenship Behavior:The Role of Organizational Identification and Perceived Interactional Justice" The Journal of Psychology, 148(2),pp:177–196.