فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : (طرح تحقیق / کلیات طرح )
1-1 مقدمه .........................................................................................................................1
1-2 بیان مسئله تحقیق ......................................................................................................4-1
1-3 هدفهای تحقیق ............................................................................................................4
1-4 ضرورت واهمیت انجام تحقیق..................................................................................5-4
1-5 فرضیات تحقیق ............................................................................................................5
1-5-1 فرضیه اصلی تحقیق..................................................................................................5
1-5-2 فرضیه های فرعی تحقیق........................................................................................ 6
1-6 چهارچوب نظری تحقیق .........................................................................................9 -6
1-7 مدل مفهومی تحقیق ......................................................................................................9
1-8 روش وبزار جمع آوری اطلاعات.................................................................................10
1-9 متغیرهای پژوهش .................................................................................................11-10
1-10تعاریف مفهومی متغیرها........................................................................................11-12
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1 مقدمه ......................................................................................................................14
2-2 بخش اول : مبانی نظری سرمایه های فکری ..............................................................15
2-2-1 مفهوم وتعارف سرمایه های فکری .................................................................18-15
2-2-2 عناصر سرمایه های فکری................................................................................23-19
2-2-3 اندازه گیری ارزش وتاثیرات سرمایه های فکری .............................................25-23
2-3-4 مدلهای مدیریت سرمایه های فکری ................................................................38-26
2-3 بخش دوم :عملکرد کارکنان................................................................................51-39
2-3-1 مدیریت عملکرد.............................................................................................55-52
2-3-2 عوامل تاثیر گذار در اجراء وپیاده سازی نظام مدیریت عملکرد...................... 56-55
2-3-3 اصول مدیریت عملکرد ...................................................................... ................56
2-3-4 فرایند مدیریت عملکرد................................................................................. 57-56
2-3-5 تدابیر مدیران موفق در سازمانهای ایران برای بهبود عملکرد کارکنان................62-57
2-3-6مزایای مدیریت عملکرد......................................................................................64-62
2-3-7 معایب مدیریت عملکرد.........................................................................................65
2-3-8 مفهوم ارزشیابی عملکرد ..................................................................................66-65
2-3-9 اهداف ارزشیابی عملکرد.................................................................................67-66
2-3-10 رویکردها وروشهای ارزشیابی عملکرد.........................................................68-67
2-3-11 روشهای ارزشیابی عملکرد ..........................................................................70-69
2-4 پیشینه تحقیق........................................................................................................... 74
2-4-1 پیشینه خارجی ....................................................................................................74
2-4-2 پیشینه داخلی.......................................................................................................77
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1 مقدمه ....................................................................................................................82
3-2 روش تحقیق .........................................................................................................82
3-3 قلمرو تحقیق ........................................................................................................82
3-4 جامعه آماری وروش نمونه گیری...........................................................................83
3-5 روش وابزار جمع آوری اطلاعات......................................................................84-83
3-6 متغیرهای پژوهش ........................................................................................ .......84
3-7 امتیاز بندی پرسشنامه....................................................................................... .....85
3-8 نحوه توزیع پرسشنامه ................................................................................. .. .....86
3-9 روایی وپایایی ابزار سنجش ..................................................................................86
3-9-1 روایی ابزار سنجش............................................................................................86
3-9-2 پایایی ابزار سنجش............................................................................................87
3-10 روش تجزیه وتحلیل داده ها................................................................................87
فصل چهارم : تجزیه وتحیل داده ها
مقدمه............................................................................................................................90
4-1 آمار توصیفی .......................................................................................................91
4-1-1 توصیف ویژگی های جمعیت شناختی نمونه تحقیق...........................................91
4-1-1-1 بررسی نمونه آماری از لحاظ جنسیت پاسخ دهندگان ...................................91
4-1-1-2 بررسی نمونه آماری از لحاظ سن پاسخ دهندگان پاسخ دهندگان ..................92
4-1-1- 3 بررسی نمونه آماری از لحاظ سطح تحصیلات پاسخ دهندگان .....................93
4-1-1-4 بررسی نمونه آماری از لحاظ میزان سابقه کار................................................94
4-1-2 ویژگی های توصیفی ........................................................................................95
4-2 روایی سازه –آزمون مدل وفرضیه ها
4-2-1 مدلهای اندازه گیری متغیرهای پژوهش................................................................96
4-2-1-1 نیکویی برازش مدل.........................................................................................96
4-2-1-2 مدل اندازه گیری متغیر سرمایه فکری .............................................................98
4-2-1-3 مدل اندازه گیری متغیر عملکرد .....................................................................104
4-2-2 آزمون فرضیه های تحقیق ..................................................................................110
4-2-2-1 آزمون فرضیه های تحقیق توسط مدل معادلات ساختاری...............................110
3-4 آزمون تکمیلی –آزمون فریدمن................................................................................118
4-3-1 رتبه بندی ابعاد متغیر سرمایه فکری.....................................................................119
4-3-2 رتبه بندی شاخص های متغیر های تحقیق ..........................................................119
فصل پنجم :
نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1 مقدمه........................................................................................................................124
5-2 نتیجه گیری وتحلیل یافته ها بر مبنای فرضیات .........................................................124
5-2-1 نتایج مبتنی بر فرضیه اصلی.................................................................................124
5-2-2 نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی اول ..........................................................................124
5-2-3 نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی دوم .........................................................................125
5-2-4 نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی سوم..........................................................................126
5-4 پیشنهادات تحقیق...............................................................................................128-127
5-5 محدودیت های تحقیق.............................................................................................129
منبع:
ذکربرخی از منابع ومآخذ :
منابع فارسی :
1- احمدیان ، مجید ،قربانی ،رحیم ، بررسی بین سرمایه فکری وعملکرد سازمانی : مورد مطالعه وزارت امور اقتصادی ودارایی ، بهمن واسفند 1392 ، مجله اقتصادی شماره های 11،12 دوره ششم
2- آذر ، عادل ، مومنی ، منصور ، امار وکاربرد آن در مدیریت ، 1383، جلد اول ودوم،چاپ پنجم، انتشارات توتیا
3- انوری رستمی ، سراجی ، پایان نامه مطالعه موردی بررسی سنجش سرمایه فکری وبررسی رابطه میان سرمایه فکری وارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران ،1384،دانشکده تهران مرکز
4- ابوالعلایی ،بهزاد ، مدیریت عملکرد راهنمایی مدیران برای ارزیابی وبهبود عملکرد کارکنان ،1389،چاپ اول ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
5- ابیلی ،خدایار ، تحلیلی بر اثربخشی نظام ارزشیابی کارکنان دولت،1381،دانش مدیریت . شماره 58دوره سوم
6-بطحایی ،عطیه،حاجی کریمی،عباسعلی ،مدیریت سرمایه های فکری،1388،چاپ اول،انتشارات شرکت چاپ ونشر بازرگانی
7- پارسانیان ،علی ، اعرابی ، سید محمد ، مدیریت استراتژیک فرد آر دیوید ، 1391،چاپ بیست وچهارم ،انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی
8-حقیقی،محمدعلی ، رعنایی، حبیب الله ، بهره وری نیروی انسانی ،ارزشیابی عملکرد کارکنان ،1376، چاپ اول ، انتشارات ترمه
9-خاکی ،غلامرضا ، روش تحقیق در مدیریت ،1391،چاپ سوم،انتشارا ت بازتاب .
10- خاکی ،غلامرضا ،روش تحقیق با رویکردی بر پایان نامه نویسی ،1379،چاپ سوم ، انتشارات بازتاب - - 4- 5-رضوانی ، حمید رضا ، روش تحقیق در مدیریت ،89 ، چاپ سوم، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
11-رشیدی ،حجت ا...... درسنامه روش تحقیق علمی در مدیریت ، 1377، چاپ پنجم، انتشارات پردیس تهران
12-ستایش ،محمد حسین ، کاظم نژاد ، مصطفی ،1388 ،روش های اندازه گیری وگزارشگری خارجی سرمایه فکری ،ماهنامه حسابدار، شماره 207،دوره سوم
13-شناسایی عوامل موثر بر حفظ ونگهداری منابع انسانی ، مطالع موردی بانک رفاه کارگران ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،1390، دانشگاه تربیت مدرس ،دانشکده علوم انسانی تهران.
14-عالم تبریز ، اکبر ،رجبی فرد، ایمان ، حاجی بابا علی ،علی ،سرمایه فکری ،اندازه گیری ، افشاء ،مدیریت، 1388، چاپ اول ، انتشارات مرکز آموزش وتحقیقات صنعتی
15-علی پور ،سردار ،پایان نامه مطالعه موردی بررسی رابطه سرمایه فکری با عملکرد سازمانی بانک قوامین ،1391 دانشکده تهران مرکز
16-قلیچ لی ،بهروز ،مشبکی ،اصغر ، نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری در سازمان ، مطالعه دو شرکت خودروسازی ،1385، فصلنامه دانش مدیریت ،شماره 75 دوره سوم .
17- نصر آبادی ، بختیار، تحلیل روابط چند گانه سرمایه فکری ونوآوری سازمانی در آموزش، 1390، فصلنامه عالی پژوهش وبر نامه ریزی در آموزش عالی ، شماره 102 دوره چهارم
۱8 - هومن، حیدر علی، استنباط آماری در پژوهش رفتاری، ۱۳۷۰،چاپ یازدهم ،انتشارات ترمه
منابع لاتین
1- Khalique Muhammad ، Abdul Nassiri bin Shaari jamal ، Abu Hassan and Aggl Adel (2011) " ، Relationship of intellectual capital With The organizational performance of Ph armaceutical companies in Pakstan . Australian " journal of Basic and Applied Sciences
2-. Bontis ،N،(1999) ، "managing organizational knowledge by diagnosing intellectual capital ،forming and advancing state of the field "vol. 18.No.5
3- Bontis ،N،(1998) intellectual capital :an exploratory study that develops measures and models " Manangment Decision ،Vol.36 No.276
4- Bontis ،N،(2000) intellectual capital and business per formance in Malaysian industries " journal of intellectual capita l14
5-. Rose Barrons ، (2005) the Effect of Disclosing Inteeectual capital)The core Asset for the Third Millenniumic entities ( on the internal and externalfinacial statements ، users، 2005
6- Sullivanj،P،H and- Sullivan S،P،H.)2000( "، Valuing intangible companies : an intellectual capital approach" ،journal of intellectual capital ،Vol.
7- Chen M.Y and Chen ،A.P (2005) .Integretiong option Model and Knowledge manegment Per for mance Measures : An Empirical Stady . Journal of information Science ،31(5)
8- Grant ، R.M( 1997) " The KnoWledge – based view of the firm : implication for Manangment for Manangment Practice "Long rang Planning، Vol .30
9- chen (2004) "Measuring in intellectual capital :a new model and empirical stady : JoURNUL of intellectual capital ،vol.5 No 1 T2004
10- Stewart،T.A. (1997)، intellectual capital : The New Wealth of
11-Longo.M(2007)Amultidimensional measure of employeesintangiblesA. Managerial implementation of the tool for Manangment research News Tvol T30TNoT8T2007
12-MarrTB(204)Measuring and benchmarking intellectual capitallBenchmarking An international vol 11no
13-Nazari .j(2007) Extended VAICmodel : Measuring intellectual capitalcomponents journal of intellectual capitalvol 8No4[
14-jacobsenTKHofman-Bang p and NordbyTRjr(2005) the ic Rating" journal intellectual capitalvol.6
15-FornellTc(1992) Anational customer satisfaction barometer: the Swedish experience jornal of Marking vol LVIjournaly
16- Klein TD.A(1998) the Stratagic Manangmentof of intellectual capitalButterworth – HeinemannWoburnTMA