پایان نامه برای در یافت در جه کار شناسی ارشد
رشته مدیریت صنعتی
چکیده
بر اساس مطالعات صورت گرفته استان خوزستان به دلیل برخورداری از مراکز متعدد ساخت و تولید انواع کالاهای صنعتی در 7 گروه فلزی، کانی غیرفلزی، شیمیایی، سلولزی، غذایی، برق و الکترونیک، نساجی و دسترسی به مواد اولیه و همچنین دیگر منابع، در کشور حائز اهمیت میباشد لیکن به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله عدم انطباق با فناوریهای جدید در جهان فاقد توانایی لازم جهت صادرات این کالاها میباشد استفاده از تکنولوژی موجود موجبات بهبود کیفیت محصولات تولیدی را فراهم میکند لذا بر اساس دستاوردهای طرحهای صنعتی و نیازهای موجود منطقه راهاندازی شهرک فناوری در استان ضروری میباشد با توجه به اینکه در این راستا شرکت شهرکهای صنعتی ایران احداث شهرکهای فناوری را در تهران، مشهد، تبریز و ارومیه در دستور کار خود قرار داده است
مقدمه
با توجه به اهمیت ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه،بهویژه ایران و همچنین برآورد رشد جمعیت شهری و روستایی در اکثر نقاط کشور همراه با ساختار درآمدی کم و متوسط، ایجاد اشتغال، زیرساختهای عمرانی، آموزش، بهداشت، خدمات اجتماعی و مهار آلودگی به مثابه مانع بزرگی بر سر راه توسعه پایدار اقتصادی میباشد. بنگاههای کوچک و متوسط فعال در بخشهای تولید و خدمات و تجارت اکثر مشاغل را ایجاد خواهند کرد اگر این بنگاهها و صنایع در شهرکهای صنعتی مستقر گردند از امکانات و خدمات زیربنایی این شهرکها به خوبی استفاده کرده و میتوانند از زیر ساختهای عمومی و مشترک، صرفهجویی در ساختوساز و تسهیلات و تأسیسات مشترک بهرهمند شوند و به نیروی کار ماهر نزدیک به شهرکهای صنعتی تسهیلات آموزشی و پژوهشی و سایر عوامل مهم تأثیرگذار نیز دسترسی خواهند یافت. از آنجا که بحث عمده بخش دولتی و خصوصی تسهیل امور مربوط به احداث و نگهداری آن دسته از شهرکهای صنعتی است که در سطح جهانی و منطقهای بتوانند رقابت کنند داشتن توانایی رقابت در بازارهای منطقهای و ملی و حتی بینالمللی پیشنیازی مهم برای ایجاد توسعه پایدار اقتصادی است.
آموزش و نقش آن در توسعه سازمان و تاثیر آن بر شکوفای صنعتی کشور بر کسی پوشیده نیست و اولویتبندی بعضی از فاکتورهای آموزشی حین کار و آموزش خارج از کار بدین شرح است.
آموزش- پرورش و توسعه
آموزش به معنی عامل اصطلاحاً دادن اطلاعات و توسعه تواناییها و ابتکارات افراد معین است.
از آموزش تعاریف معیّن و مشخص ارائه شده است، دیدگاهی آموزش را مجموعهای از اهداف برنامه ریزی شده و پیشبینیشده برای تعالی رفتار انسانها تعریف میکند. برخی دیگر معتقدند که علاوه بر ارزش های عملکردی که هر فرد در جامعه خودش دارا میباشد، مجموعهای از فرآیند یا فرم های رفتاری دیگر نیز موجود است که در توانایی های فرد موثر واقع میشود. با استفاده از این مطالب میتوان تعاریف زیر را از آموزش ارائه نمود:
آموزش پرسنل فرآیندی است که طی آن کارکنان و یا گروههایتشکیلدهنده سازمان که مسئولیتهایی را قبول نمودهاند و یا در آینده قبول خواهند کرد بتوانند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند و این فرآیند افقی است که اطلاعات و توانایی های کاری آنها را توسعه میبخشد.
فرهنگ و تصمیمگیری صحیح، رفتار و عملکرد انسانی، عادات و روشها، مقام و احترام توسعههای مناسب و افزایش توانایی انسانها در مجموع به فعالیت های آموزشی اطلاق میشود.
پرورش یا تربیت بهمنظور توسعه پرسنل سازمان همانگونه که از اسمش پیدا است، اغلب با پرسنل جدید الاستخدام مرتبط است که جهت هماهنگ شدن با سازمان بایستی توانایی های جدیدی را کسب نمایند و در راستای اهداف سازمان یا آنچه که برای نیاز کاری فرد ضرورت دارد، آموزش های لازم را داشته باشند.
توسعه (Development) به مفهوم بالا بردن کیفیت توانایی های موجود یا به دیگر سخن آموزش افرادی است که دارای اطلاعات مرتبط هستند ولی به علت نداشتن تجارب کاری نمیتوانند این اطلاعات را در سازمان عملی نمایند که می باید از طریق آموزش، اطلاعات و دانش پرسنل جدید الاستخدام را در راستای پویش سازمانی هدفمند کرده و آموزش های لازم سازمانی را هماهنگ نمود.
پرورش مرزهایی دارد و میبایستی در یک زمان مشخص عملی شود لاکن توسعه حد و مرزی نمیشناسد و گسترش نامحدود یک فعالیت است. با استفاده از این تعالیم به اختصار میتوان عنوان کرد که تعلیم و تربیت یعنی کیفیتی که در یک عمل ویژه توانایی های خاصی را به فرد میبخشد و این عمل وسیله فعالیت های آموزشی تحقق مییابد، لذا ضرورت دارد فرد در راستای توانمند نمودن خود آموزش ببیند. مفهوم توسعه این است که فرد در مراحل مختلف خدمتیاش اطلاعات جدید و تواناییهایی را بهدست آورد یا اطلاعات موجود خود را گسترش دهد تا بتواند با بازدهی کامل فعالیت نماید در این مقاله هر دو فرآیند به آموزش تعبیر شده است. بدین لحاظ تعلیم و تربیت، توسعه و آموزش تقریباً یک مفهوم میتوانند داشته باشند.
اهمیت آموزش
از دیدگاه کلان آموزش قدرت خلاقیت جامعه و بازدهی کاری را افزایش میدهد. تعلیم و تربیت در تحقق رشد و توسعه و الزامات کیفی فاکتورهای پرورش و افزایش توانایی های هر فرد موثر واقع میشود.
اهداف آموزش
در عصر حاضر دانش سازمان، وزن و اهمیت اهداف آموزش، نقش این اهداف در جهت رسیدن به اهداف اساسی و تأثیر آن در اجتماع بررسی میگیرد.
آموزش در خدمت اهداف مختلف سازمان میباشد فقط قبل از مشخص نمودن اینها لازم است به اهداف اساسی آموزش اشاره گردد. در سازمانها هدف نهایی بهدست آوردن سود میباشد. جهت افزایش سود تشکیلات، لازم است در تمام قسمتها با قیمت تمام شده نازل بهترین و بیشترین سود را بهدست آورد. جهت ساماندهی تولید، موثرترین فاکتور آموزش میباشد که بایستی در دریایآزادمان روزمره بهعنوان یک فرهنگ مورد قبول واقع شود. در جوار این هدف اساسی اهداف دیگری که در آموزش انتظار آن می رود عبارتاند از اهداف اقتصادی، اهداف اجتماعی و انفرادی میباشد به نظر ما این فاکتورها اهمیت موضوع را دو چندان خواهد کرد.
اهداف اقتصادی آموزش
هدف اساسی و اقتصادی آموزش افزایش تولید و افزایش بازدهی میباشد.
در سطوحی از سازمان و یا در سطح گروههای سازمان، پرسنل شاغل باید در مقایسه با هدف اصلی سازمان آموزش های مختلف را دیده باشند و آنها را برای کاری که انجام میدهند و یا در آینده انجام خواهند داد آماده کرده باشند.
این روش کار بر افزایش بازدهی نیز تأثیرمیگذارد این هدف اساسی اقتصادی به طور مناسب زیر مجموعه اهداف اقتصادی به شرح زیر را نیز دارا میباشد:
اطلاعات مورد لزوم کاری کارکنان، توانایی و موقعیت سازمان را تأمینمیکند.
در سازمانها کنترل و نظارت کمتر میگردد.
تصادفات کار به حداقل میرسد و اعتماد کاری افزون تر میشود.
نسبت خطاها کاهش مییابد و در این ارتباط هزینههایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری کمتر میشود.
از هدر رفتن ملزومات و مواد جلوگیری به عمل میآید.
پرسنل با نوآوری و توسعه هماهنگ میگردد و در این راستا قیمت تمامشده نیروی کاری که در فرآیند تولید وجود دارد.
حجم عمدهای از کالاهای تولیدشده توسط واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی فاقد فناوری های برتر میباشند که قادر به رقابت در بازارهای جهانی نیستند لذا حوزههای اصلی صنعت و تکنولوژی که از آن به عنوان صنایع جدید یا صنایع پیشرفته یاد میشود بایستی حول فناوری های برتر در محصولات با ارائه خدمات شکل بگیرد فناوری های برتر شامل فناوری اطلاعات، مواد جدید، بیو تکنولوژی، الکترونیک، میکرو الکترونیک، نانو تکنولوژی، صنایع هوا- فضا و ... است که سهم آنها در تولیدات صنعتی جهان با نرخ های بالایی در حال افزایش است
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
عصری که در آن زندگی میکنیم، عصر تغییر و تحولات شتابنده در عرصه توسعه است . به گونه ای که رشد و گسترش فناوریهای نوین و تغییرات بسیار سریع تکنولوژیک موجب تغییرات گوناگون در اهداف و ساختار سازمانها شده است . این تغییرات و تحولات شتابنده علاوه بر آنکه مسؤلیتهای جدیدی برای سازمانها در پی داشته ،فضای رقابتی خاصی نیز در حوزه تولیدات و ارایه خدمات ایجاد کرده است که این فضای رقابتی ایجاد شده در حوزه سازمانها از سویی عامل تغییر در سطح مطالبات و انتظارات مشتریان بوده و از سوی دیگر معلول آن نیز می باشد.
در چنین فضایی سازمانها و علی الخصوص سازمانهایی که مستقیما با مشتریان در رابطه بوده ومسئولیت تولید کالا یا ارائه خدمات و تسهیلات گوناگون به ویژه به بخش خاصی از اعضاء را بر عهده دارند، باید دائما آماده تحولات و رویارویی باتغییرات باشند و با افزایش بهره وری به بهینه کردن تولیدات خود بیندیشند.. و بر پایه این نظریه که هر نظام و سیستمی متاثر از نظام برین خود است، خود را باتحولات آن هماهنگ سازند چرا که جزء این راهی برای دوام و بقاء وجود ندارد.
یکی از طرق بهینه سازی و روز آمدکردن کیفیت و کمیت تولیدات و خدمات ارائه شده از سوی سازمانها انتقال دانش، اطلاعات و آگاهی های تازه به کارکنان در هر سازمانی است. آموزش سازمانی، یکی از موثرترین روشها در بهسازی کارکنان در جهت رشد حرفه ای و افزایش صلاحیت آنها است. اما باید توجه داشت چنین برنامه های آموزشی در صورتی می تواند موجب بهسازی و پیشرفت نیروی انسانی شود که صحیح اصولی و مبتنی بر نیاز کارکنان سازمان ارائه گردد. این مساله پیامدهای ناگوار بسیار را در ادارات و سازمانها در پی داشته که مهمترین آن عدم استفاده بهینه از امکانات موجود در سازمان توسط کارکنان است چرا که افراد آموزش و مهارت صحیح و اصولی در ارتباط با این امکانات و فرصتها را ندیدهاند، که این مساله موجب صرف هزینه های مادی و انسانی بسیاری شده که قطعا سازمان مکلف به تامین آن بوده بدون آنکه نتایج دلخواه را از آن دریافت نماید.
از سوی دیگر این کاستی در اطلاع و آگاهی مدیران سازمان نسبت به تأثیر آموزشهای سازمانی بر بهره وری سازمانی موجب تداوم ضعف در مهارت و دانش متناسب با نوع مسئولیت محوله به کارکنان سازمان خواهد شد که برآیند نهایی این مساله و مساله فوق، عدم بهره وری سازمان، افزایش ضایعات و عدم ارائه خدمات و پاسخگویی صحیح به مشتریان وایجاد و افزایش نارضایتی در میان آنهاخواهد بود. نتایج تحقیقی در این زمینه نشان می دهدکه درصد زیادی از نارضایتی از سوی این افراد ناشی از فقدان مهارت و دانش متناسب بانوع مسئولیت کارکنان در شهرکهای صنعتی این اداره می باشد.(حیدری چروده 1378)
لذا انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز و متناسب با وظایف سازمانی و آشنا کردن صحیح کارکنان با ضوابط مقررات سازمان از مسائلی است که آن چنان که باید بدان پرداخته نشده که این امر نشان از عدم آگاهی دقیق و همه جانبه مسئولین و مدیران سازمان ها نسبت به رابطه آموزش ضمن خدمت و ارتباط تنگاتنگش با بهرهوری سازمانی دارد.
پیامد دیگری که از غفلت مدیران سازمان نسبت به تأثیر آموزشهای ضمن خدمت بر بهره وری در محیط سازمان ناشی میشود عدم تناسب در سطح انتظارات مدیران سازمان با توانایی و دانش کارکنان از یکطرف و برنامه ریزی نامناسب و ناهماهنگ با توانائیهای کارکنان از سوی مدیران سازمان از طرف دیگر است که ایجاد نارضایتی در بین کارکنان نسبت به مدیریت سازمان و نتیجتا ضعف و فقدان ارتباط صحیح کارکنان با یکدیگر و همچنین با مدیران سازمان محصول نهایی آن خواهد بود
برآیند نهایی همه مسائلی که مستقیم یا غیر مستقیم از فقدان اطلاع مدیران سازمان در خصوص تأثیر آموزش سازمانی با بهره وری سازمانی ناشی شده و همچنین بسیاری از مسائلی که پیش از این اشاره شد، متوجه تولیدات سازمان و مشتریان آن شده و به ایجاد و گسترش نارضایتی در میان مشتریان محصولات خواهد انجامید. همه موارد گفته شده در فوق در شکل زیر قابل خلاصه شدن است:
شکل 1-1
کلیه مسائل فوق که همگی پیامد یک مساله است، مساله ای بزرگتر را به دنبال خواهد داشت و آن عدم دستیابی به اهداف سازمانی بوده که مهمترین عنصری است که متضمن دوام و بقاء هر سازمان است. این مسئله در صنایع تولیدی به ویژه شرکت های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی که اساس دوام و بقای آنها را فروش و رضایت مشتریان از محصولات آنها تشکیل می دهد، امری حیاتی و اساس است که عدم تحقق آن ضرر جبران ناپذیری به آنها وارد خواهد کرد. لذا تحقیق حاضر با توسل به نتایج پژوهشی که در سطور قبل به آن اشاره شد و با استعانت از دادههای آن که تا حد زیادی به روشن کردن افق دید محقق یاری رسانده، با استفاده از پژوهشی پیماشی درصدد پاسخگویی به این مساله است که آیا اصولا ارتباطی بین آموزشهای سازمانی و بهره وری سازمانی در شهرکهای صنعتی وجود دارد یا خیر؟ و اگر وجود دارد فرایند تاثیر گذار این دو متغیر بر یکدیگر چگونه است؟
1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق (شامل اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی، روش یا فرآیند تحقیقی که در این تحقیق مورد استفاده قرار میگیرد:
آموزش به معنی عامل اصطلاحاً دادن اطلاعات و توسعه تواناییها موجود است که در توانایی های فرد موثر واقع می شود. آموزش پرسنل فرآیندی است که طی آن کارکنان و یا گروه های تشکیل دهنده سازمان که مسئولیتهایی را قبول نموده اند و یا در آینده قبول خواهند کرد بتوانند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند و این فرایند افقی است که اطلاعات و تواناییهای کاری آنها را توسعه می بخشد .
آموزش سازمانی به مفهوم بالابردن کیفیت تواناییهای موجود یا به دیگر سخن آموزش افرادی است که دارای اطلاعات مرتبط هستند ولی به علت نداشتن تجارب کاری نمی توانند این اطلاعات را در سازمان عملی نمایند که می باید از طریق آموزش، اطلاعات و دانش پرسنل را در راستای پویش سازمانی هدفمند کرده و آموزش های لازم سازمانی را هماهنگ نمود .
از دیدگاه کلان، آموزش قدرت خلاقیت جامعه و بازدهی کاری را افزایش می دهد. تعلیم و تربیت در تحقق رشد و توسعه و الزامات کیفی فاکتورهای پرورش و افزایش تواناییهای هر فرد موثر واقع می شود. ارباب علم و سیاست غالبا آموزش را موتور محرکه رشد و توسعه تلقی می نمایند.
آدم اسمیت در کتاب " ثروت ملل " آورده است که وجود مصرف شده در جهت آموزش و پرورش به استفاده بهینه از عوامل تولید کمک می کند.
آموزش در خدمت اهداف مختلف سازمان می باشد. در سازمان ها، هدف نهایی بدست آوردن سود می باشد . جهت افزایش سود تشکیلات، لازم است در تمام قستمتها با قیمت تمام شده نازل بهترین و بیشترین سود را بدست آورد. در جوار این هدف اساسی اهداف دیگری که در آموزش انتظار آن می رود عبارتند از اهداف اقتصادی ، اهداف اجتماعی و انفرادی می باشد. هدف اساسی و اقتصادی آموزش افزایش تولید و افزایش بازدهی می باشد. این هدف اساسی اقتصادی بطور مناسب زیر مجموعه اهداف اقتصادی به شرح زیر را نیز دارا می باشد:1- اطلاعات مورد لزوم کاری کارکنان ، توانایی و موقعیت سازمان را تامین می کند. 2- در سازمان ها کنترل و نظارت کمتر می گردد. 3- تصادفات کار به حداقل می رسد و اعتماد کاری افزرو تر می شود. 4- نسبت خطاها کاهش می یابد و در این ارتباط هزینه هایی همچون هزینه تعمیر و نگهداری کمتر می شود. 5- از هدر رفتن ملزومات و مواد جلوگیری به عمل می آید. 6- پرسنل با نوآوری و توسعه هماهنگ می گردد و در این راستا قیمت تمام شده نیروی کاری که در فرایند تولید وجود دارد کمتر می شود .
آموزش علاوه بر فاکتور های توسعه ای از قبیل فرهنگ عمومی اطلاعات تکلیفی و عملی و فیزیکی و یا ذهنی و غیره وابستگی پرسنل به سازمان و یکپارچگی تشکیلات را نیز فراهم آورده و گذشته از آن یک سری فاکتورهای اجتماعی را که با سازمان همکاری فشرده دارند بر ردیف خود اضافه می نماید. از طرفی می توان اذعان نمود که آموزش را به صورت کلید ارتباط مطلوب انسانی است. اگر اهداف فردی و اجتماعی آموزش را به صورت جداگانه و روشن بررسی نماییم ، نتایج زیر حاصل می شود: 1- انگیزه دار کردن کارکنان 2- توسعه اعتماد واطمینان کارکنان 3- افزایش تواناییها و اطلاعات کارکنان 4- فراهم نمودن مسیر توسعه پرسنل 5- هماهنگی و همکاری نزدیک در بین کارکنان 6- گشایش راه های موفقیت و در نتیجه ارضای کارکنان از مسئولیت محوله 7- ترکیب اهداف فرد با اهداف سازمان
بنابراین به طور کل می توان گفت که تلاش و فعالیتهای آموزشی همان طور که سود دهی سازمان و بازدهی آن را افزایش می دهد در حالت کلی تصادفات کاری را کم کرده و حتی نسبت درصد سوانح را نیز به حداقل می رساند و از این حیث علت پرداختن به آموزش پرسنل کاملاً مشخص شود. نکته مهمی که در ارتباط با اهداف سازمان وجود دارد هزینه هائی است که برای آموزش مصرف می گردد و در این رابطه منافع آموزش با هزینه های انجام یافته مقایسه می شود یا به عبارتی میزان تاثیر آموزش در سود دهی سازمان با هرینه های آن سنجیده می شود. در اثر فعالیت های آموزشی، کارکنان از نحوه انجام کار مطلع شده و ضمن کسب توانمندی های لازم آنها را در رفتار کاری خود منعکس می کنند . بدین طریق موثر بودن آموزش با موثر بودن در کار انطباق پیدا می کند.
بنابراین اطلاع از میزان آگاهی کارکنان، مدیران و برنامهریزان شرکت ها و سازمان ها نسبت به تاثیر آموزشهای سازمانی در افزایش کارآیی و بهره وری کارکنان میتواند گام موثری در دستیابی این سازمان ها به تربیت و آموزش نیروی متخصص برای سازمان خود می باشد .
از طرفی در سالهای اخیر یک چالش مداوم در ارتباط با نقش صنعت و خدمات زیر بنایی وجود داشته است که اقدامات مهمی نیز در این جهت صورت گرفته است. صنعت بر اقتصاد داخل تاثیر بسزایی میگذارد که از طریق تاثیر مطلوب بر کارایی و تخصیص منابع و تغییرات تکنولوژی باعث ایجاد اشتغال و بهره وری می شود . بر این اساس است که شهرکهای صنعتی با هدف استقرار سازمان دهی شده صنایع کوچک و متوسط و حتی بزرگ مبتنی بر مکان یابی بهینه فعالیت های صنعتی و هماهنگی صنایع با شرایط بومی و فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیتهای تولیدی موجود، کارایی نظام اقتصادی را افزایش می دهد.
در این راستا، استان خوزستان یکی از قطبهای اصلی صنعت کشور محسوب می گردد و مسئولین کشور از این استان در زمینه توسعه کشور ، همیشه بعنوان یک استان استراتژیک یاد کرده اند اگر به وضعیت صنعت در کشور و به خصوص استان خوزستان بعنوان یکی از قطبهای اصلی صنعت کشور نگاهی بیندازیم به این نتیجه می رسیم .
استان خوزستان با داشتن 14.5 درصد از کل ارزش افزوده تولیدات صنعتی کشور در سالهای 79 و 11.23 درصد در سال 1380 به ترتیب دومین و سومین استان کشور بوده است و پیش بینی می گردد که تا افق 1400 با راه اندازی طرح های بزرگ و کوچک با پیشرفت اجرایی بالای 20 درصد به استان اول صنعتی کشور مبدل گردد . در دیدگاه کلی ، استان خوزستان در صنایع بزرگ و کلان که عمده آن دولتی است، حجم چشم گیری داشته و از قطب های اصلی کشور می باشد ، اما در بخش صنایع کوچک و متوسط استان خوزستان وضعیت مطلوبی ندارد و نتوانسته همگام با صنایع بزرگ پیشرفت داشته باشد. بررسیها، نشان می دهد که علل و عوامل موثر بر این عقب افتادگی بیشمارند که اهم آنها عبارتند از سوء مدیریت، عدم وجود مشاوره تخصصی و آموزش های موثر سازمانی، همکاری دستگاههای ذیربط ، تسهیلات زیر بنایی و خدمات اولیه.
بنابراین اهمیت این تحقیق از آنجا ناشی می شود که می تواند به تبیین اهمیت و تاثیر آموزش های سازمانی در شرکت های مستقر در این شهرک ها کمک کرده و گامی در جهت حل مشکلات این شرکت ها بردارد.
1-3 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق:
تحقیق حاضر از دو جنبه دارای نوآوری است. ابتدا از جنبه جامعه آماری. چرا که بر اساس اطلاعات موجود در سازمان شهرک های صنعتی استان خوزستان تا کنون تحقیقی در خصوص تاثیرآموزش های سازمانی بر بهره وری منابع انسانی در این شرکت انجام نگرفته است. از طرفی دیگر این تحقیق از جنبه روش شناسی نیز دارای نوآوری است. چرا که در این تحقیق قصد داریم بر اساس مدل مفهومی تحقیق، یک مدل علّی تدوین و با استفاده از روش پیشرفته آماری مدل یابی معادلات ساختاری (Structural Equations Modeling) یا همانSEMبا استفاده از نرم افزارLISRELیاAMOSبه تحلیل روابط بین مولفه های مدل آموزش های سازمانی بپردازیم. درSEMروابط بین عوامل یا مولفه ها بصورت یک مدل مسیر و یکپارچه تحلیل می شوند نه به صورت جداگانه و جزیره مانند. این روش ها از روش های آماری پیشرفته است که در سالهای اخیر در حوزه جامعه شناسی، علوم رفتاری و علوم مدیریتی کاربرد فراوان داشته اند.
1-4 اهداف مشخص تحقیق (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی):
هدف آرمانی:بهبودبهرهورینیرویانسانیاز طریق اثربخش کردن آموزش های سازمانی
هدف کلی: شناسایی میزان اثربخشی آموزش های سازمانی و بررسی نقش آن ها در بهره وری نیروی انسانی
اهداف ویژه:
- بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش سازمانی از لحاظ کمیت، کیفیت، محتوی و نوع دوره ها
- بررسیمیزان تاثیر دوره های آموزشیﺑﺮبهره وریﻛﺎرکنان از طریق یک مدل علّی
- بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮدوره های آموزشی بر عوامل میانی شامل (تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی، استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان تناسب انتظارات مدیران با مهارت های کارکنان، ایجاد رضایت کارکنان نسبت به مدیران، افزایش ارتباطات سازمانی و تناسب برنامه ریزی های سازمانی با توانایی های کارکنان»
- بررسی تاثیر آموزشهای آموزشیﺑﺮبهره وریﻛﺎرکنان با در نظر گرفتن عوامل میانی از طریق یک مدل علّی
- بررسی ﺗﺄﺛﻴﺮآموزش های سازمانیبر ابعاد مختلف بهره وری شامل « بهبود عملکرد، ﺗﻘﻮﻳﺖﻣﻬﺎرﺗﻬﺎیﺷﻐﻠﻲﻛﺎرﻛﻨﺎن، اﻳﺠﺎد آﻣﺎدﮔﻲﻻزمﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم وﻇﺎﻳﻒبه طورﻣﺸﺎرﻛتی و رضایت شغلی»
هدف کاربردی: ارائه راهکارهایی جهت افزایشبهرهورینیرویانسانیاز طریق اثربخش کردن آموزش های سازمانی در شهرک های صنعتی استان خوزستان
1-5 سؤالات تحقیق:
1-
2-
3-
4-
5-
6-
1-6 فرضیههای تحقیق:
فرضیه اهم:
میزان اثربخشی آموزش های سازمانیتاثیر مثبت معنی داری بر بهرهوری کارکنان دارد.
فرضیههای فرعی: بر اساس مدل مفهومی:
- مولفه های اثربخشی دوره آموزشی (کمیت ،کیفیت ، محتوی، نوع) تاثیر معنی داری بر بهبود عملکرد (ازابعاد بهره وری) دارد.
- مولفه های اثربخشی دوره آموزشی(کمیت ،کیفیت ، محتوی، نوع) تاثیر معنی داری بر افزایش مهارت شغلی(ازابعاد بهره وری) دارد.
- مولفه های اثربخشی دوره آموزشی(کمیت،کیفیت، محتوی، نوع) تاثیر معنی داری بر وظایف بطور مشارکتی (ازابعاد بهروری) دارد.
- مولفه های اثربخشی دوره آموزشی (کمیت ،کیفیت ، محتوی، نوع) تاثیر معنی داری بر رضایت شغلی (ازابعاد بهره وری) دارد.
- مولفه های اثربخشی دوره آموزشی (کمیت ،کیفیت ، محتوی، نوع) تاثیر معنی داری بر مولفه های میانی (براساس مدل مفهومی) دارد.
- مولفه های میانی مانند «تناسب مهارت کارکنان با وظایف شغلی، استفاده بهینه از امکانات موجود سازمان و ...» تاثیر معنی داری بر ابعاد مختلف بهره وری (براساس مدل مفهومی) دارد.
فرضیه های جانبی: فرضیه های جانبی دیگری ناظر بر تفاوت بین گروه های مختلف موجود در تحقیق بر حسب جنسیت، سطح تحصیلات، سابقه کاری، نوع استخدام و ... تدوین خواهند شد که از ذکر آنها در اینجا خوداری شده ولی در گزارش تحقیق، در بخش یافته های جانبی آنها را ذکر و تحلیل خواهیم کرد.
1-7 تعاریف مفاهیم اساسی پژوهش(نظری و عملیاتی)
1- سازمان: سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف می باشد و سیستمی است که به سبب داشتن یک ساختار آگاهانه فعالیتهای خاصی را انجام می دهد و دارای مرزهای شناخته شده ای است (ریچارد دفت)
2- بهره وری: اشاره به میزان کالا و خدمات تولیدی یک سازمان از منابع خود دارد بهره وری عبارت است از سطح خروجی سازمان نسبت به سطح ورودی آن ارزیابی کرد .(مورهد و گریفین)
3- عملکرد : عبارت است از مجموعه رفتارهای در ارتباط با شغل که افراد از خودشان می دهند .(مورهد و گریفین)
4- آموزش سازمانی : انتقال دانش ، مهارت و اطلاعات مورد نیاز و متناسب در قالب دوره های کوتاه مدت از سوی سازمان با هدف ارتقاء کیفی
Abstract
17- Abraham, A, B, Flipp, Changiny workforce, Illionios: 1990
18- Beach-D.S, Persoonel: The Manegment of people at work. Macmillan Publishing company, Vewyoik 1985.
19- Chung, Kee, H, Megginson, Leonc, Organizational, Behavior, Developing managerial, Skills, Newyourk, Harper and Row, pu, 1981.
20- K.E: The organizational (Revolution)
-A study in The Ethics of Economic Organization, Harper Bros, New yourk