فهرست:
فصل اول. 1
مقدمه. 2
1-1.بیان مساله تحقیق.. 3
1-2- اهداف تحقیق.. 4
1-3-اهمیت موضوع تحقیق.. 5
1-4- فرضیات تحقیق.. 16
1-6-روش تحقیق.. 16
1-7- قلمرو تحقیق.. 17
1-7-1- قلمرو موضویی : 17
1-7-2- قلمرو مکانی : 17
1-7-3- قلمرو زمانی : 17
1-8-جامعه و نمونه آماری.. 17
فصل دوم. 20
2-1- مقدمه. 21
2-2:پیشینیه تاریخی توانمند سازی.. 22
2-3 تعاریف توانمندسازی.. 24
2-4-ابعاد توانمندسازی.. 28
2-5 دلایل توانمندسازی.. 29
2-6 علل گرایش سازمان ها به توانمندسازی.. 30
2-6-1-مهمترین محرکهای درونی عبارتند از: 31
2-6-2-مهمترین محرکهای بیرونی عبارتند از: 34
2-7-عوامل موثر بر توانمند سازی کارکنان. 36
2-7-1- عوامل سوق دهنده 36
2-7-2 عوامل بازدارنده 37
2-8-روشهای توانمندسازی.. 41
2-9:مزایا ی توانمندسازی.. 42
2-10- استراتژی های توانمند سازی.. 43
2-10-1 چادیهاو همکاران ( 2004) به سه استراتژی مهم در توانمندسازی کارکنان اشاره می کند. 43
2-10-2 - استراتژی های ده گانه مایکل مارکوارت برای توانمند سازی افراد. 44
2-11 سه رویکرد مرتبط با توانمندسازی.. 51
2-11-1 رویکرد عقلایی – ارتباطی.. 52
2-11-2-رویکرد انگیزشی.. 53
2-11-3-رویکرد فوق انگیزشی/ شناختی.. 54
2-12:مدل های توانمندسازی.. 55
2-12-1:مدل توانمندسازی رابینز و کرینو وفرندال. 55
2-12-2مدل توانمندسازی باون و لاولر. 57
2-12-3مدل مک لاگان ونل.. 58
2-12-4مدل توانمند سازی گائو: 59
2-12-5مدل توانمند سازی توماس و ولتهاوس... 61
2-12-6 مدل توانمند سازی کانگر: 62
2-12-8مدل توانمند سازی مدل « آلفردباندورا» 65
2-12-9-مدل اسپرتیزر. 66
2-13-پیشینه پژوهش... 68
2-13-1-بررسی مطالعات انجام گرفته در داخل کشور. 68
2-13-2-بررسی مطالعات انجام گرفته در خارج از کشور. 73
فصل سوم. 80
3-1 روش تحقیق.. 81
3-2- جامعه آماری.. 81
3-4- روشها و ابزار گردآوری اطلاعات.. 83
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 87
فصل چهارم. 89
4-1)آمار توصیفی.. 90
4-1-1) متغیر جنسیت... 90
4-1-2) متغیر تحصیلات.. 91
4-1-3) متغیر سن.. 92
4-1-4) متغیر سابقه کار. 93
4-2) آمار استنباطی.. 97
4-2-2) تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق.. 99
فصل پنجم. 108
5-2-1-نتیجه فرضیه اول. 111
5-2-2-نتیجه فرضیه دوم. 111
5-2-3-نتیجه فرضیه سوم. 111
5-2-4-نتیجه فرضیه چهارم. 112
5-2-5-نتیجه فرضیه پنجم. 112
5-5-پیشنهادهای تحقیق: 117
پیشنهاد فرضیه اول:احساس موثر بودن. 117
پیشنهاد فرضیه دوم: احساس انتخاب.. 118
پیشنهاد فرضیه سوم:احساس شایستگی.. 118
پیشنهاد فرضیه چهارم:احساس معنی داری.. 118
پیشنهاد فرضیه پنجم:احساس اعتماد. 119
پیشنهاد ات برای تحقیقات بعدی.. 119
محدودیتهای این تحقیق عبارتند از : 119
منابع و مآخذ. 120
منابع فارسی: 121
منابع لاتین: 124
پیوستها 125
منبع:
منابع فارسی:
آقاویردی، بابک،(1390)، عوامل موثر بر توانمندسازی نیروی انسانی به منظور تعالی انسانی در بین کارمندان گمرک جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش تحول دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری. استاد راهنما: فتاح شریف زاده.
آقایار، سیروس (1382)، قدرت توانمند سازی، پایگاه علمی مقالات مدیریت، 25/7/1391: 20-35.
اورعی یزدانی، بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد؛ غفوری جلیسه، محمد؛ سمیع پورگیری، ابراهیم،(1391)، بررسی و تحلیل عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان و معرفی راهکارهای بهبود آن، فصلنامه توسعه، سال هفتم، شماره24.
اخوان، علی محمد؛ جمشیدی، مسلم؛ یزدی خواه، مهدیه السادات،(1391)، بررسی عوامل سازمانی موثر بر توانمندسازی کارکنان ناجا.
بازرگان، عباس؛ خرازی،کمال؛ جمالی فر،منصور،(1391)، بررسی مقایسه ای آموزش مداوم بر توانمندسازی منابع انسانی در دانشکده های پزشکی و فنی دانشگاه تهران، ماهنامه اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی کار و جامعه،شماره150.
بابایی، علی اکبر؛ خلیلی عراقی، مریم؛ یقین لو ، مهر انگیز،(1381)، تواناسازی کارکنان، سرمایه گذاری بی جایگزین، مجله تدبیر، شماره 129.
پاک طینت، اقبال؛ فتحی زاده، علیرضا،(توانمندسازی کارکنان: ضرورت ها و راهکارها، فصلنامه مدیریت، سال پنجم، شماره 11.
تیمور نژاد، کاوه؛ صریحی اسفستانی، رسول، (1389)، تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان ستادی امور اقتصاد و دارایی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، شماره 62، 59-37.
جزینی، علیرضا،(1387)، عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان، چاپ اول، تهران، ناشر معاونت آموزش ناجا.
حلاجیان، ابراهیم؛ ثریایی،علی،(1391)، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران روش AHP ، فصلنامه مدیریت، سال نهم، ویژه نامه.
خالقی، ارغوان،(1389)، عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان بانک صنعت و معدن، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری، استاد راهنما: میر علی سید نقوی.
خانعلیزاده، رقیه؛ کردنائیچ، اسدا..؛ فانی، علی اصغر؛ مشبکی، اصغر،(1389)، رابطه بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 3.
دلاوری حمزه کلائی، بیگم،(1390)، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شهرداری منطقه 2، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی،استاد راهنام: کاوه تیمور نژاد.
دعائی،حبیب االله؛ مرتضوی، سعید، کوشا زاده، سعید،(1390)، اثر توانمندسازی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان، فصلنامه پژوهش های مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، سال دوم، شماره 3و4( شماره پیاپی 7 و8)، 147-121.
رجایی پور، سعید و جمشیدیان، عبدالرسول و نادری، ناهید (1387)، مفاهیم و راهبردهای توانمند سازی کارکنان، ماهنامه تدبیر-سال هجدهم-شماره 186.
رضایی پور، آرزو،(1386)، قانون مدیریت خدمات کشوری، تهران، انتشارات اندیشه عصر، چاپ اول.
طالب نژاد، احمد؛ تابع بردبار،فریبا؛ صرافپور،مهران، (1391)، رابطه توانمندسازی روانشناختی و کیفیت زندگی کاری، فصلنامه پژوهش های مدیریت سرمایه انسانی، سال اول، شماره1، 117-93.
صدقی، سیما،(1389)، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان بانک ملت حوزه مراغه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی. استاد راهنما رضا رسولی.
عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم،(1385)، توانمندسازی کارکنان کلید طلایی مدیریت منابع انسانی، تهران، نشر ویرایش.
عرفان منش، محمود،(1386)، تغییر چیست؟، پایگاه اطلاعات صنعتی ایران( مراجعه به سایتwww.industry info base.ir
فخاریان، ابوالقاسم،(1381)، تواناسازی کارکنان ، سرمایه گذاری بی جایگزین، ماهنامه تدبیر، سال1385، شماره129.
احسانی،محبوبه ؛شفازاده ابوالفضل،بررسی موضوع توانمند سازی در سازمانها نشریه فروغ تدبیر، سال زمستان سال 1391، شماره 20
کارتر، تونی، (2009)، نقش رفتار سازمانی بر توانمندسازی کارکنان.
کینلا، دنیس،(1383)، توانمندسازی منابع انسانی، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی و معصوم علی سلیمان، تهران، انتشارات مدیران، چاپ اول.
نوروزی، مجتبی،(1384)، بررسی ارتباط بین عوامل روانشناختی توانمندسازی کارکنان با عملکرد سازمانی شعب بانک ملت شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
نوروزی، مجتبی،(1384)، توانمندسازی کارکنان، فصلنامه آموزشی پژوهشی کنترولر،شماره19.
میرزاآقایی، حمید،(1386)، ضرورت تیم های کاری و مراحل شکل گیری آنها، ماهنامه کار و جامعه، شماره 106 و 107، ص 112.
میرطالبی، سمانه السادات،(1390)، برری و ارائه راهکارهای توانمندسازی کارکنان اتحادیه تعاون بر اساس مدل لیتگو، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی و احد دهاقان، دانشکده علوم انسانی.
معینی فر، نگار،(1390)، بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر توانمندسازی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، استاد راهنما: آقای ضماهنی.
وطنی، خسرو،(1389)، بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی ادارات کل برنامه ریزی و نظارت اعتباری و اعتبارات بانک ملت، فصلنامه مدیریت، سال هفتم، شماره 20.
منابع لاتین:
Bogler, Ronit. Somech, Anit.(2004), Influence of teacher empowerment on teachers' organizationalcommitment, professional commitment and organizationalcitizenship behavior in schools, Teaching and Teacher Education 20, 277-289
Conger jay A and kanungo rabindra n. (1998), the Empoverment processi integrational theory and practice, Academy of management review, vol, 13, no.3.
Hardy Cynlthia& leiba-osolivan sharan.(1998), the power behind Empowerment: implication for research and practice, Human relations , vol: 51, no:4.
Horrenkol boy c, Judson G.thomas and Heffiner Judith A.(1999), defining and Measuring employee Empoverment, journal of Applied behavioral science, spe, vol. 35, issue 3.
Liu, M.M. Anita. Chiu, W.M. Fellows, Richard.(2007), Enhancing commitmentthrough work empowerment, Journal: Engineering, ConstructionandArchitecturalManagementVol14No: 6pp: 568-580
Moye, Melindaj. (2003). the relationship of employee empowerment & commitment to the organization to interpersonal. Level trust. Ph.D. The University of Uiowa.
Nigel nichelson.(1995),” the black well encyclopedia dictionary of organizational behavior :,(black well business.USA)
-Rabbins Stephen P.(1993),” organizational behavior “ , (prentice Hall, USA).
Sprutzer grechaen M.(1996),” social characteristies of psychological Empoverment “, academy of management journal, vol.39,no.2.
Savery, K.L.Luks, A.J. (2001). The relation between Empowerment, job satisfaction and reported stress levels: some Australian evidence. Leadership & organization Development Journal. 3/2.P97-104.
Tsung,H.K,et al.(2009) Employe Empowerment in a technology Advanced work Environment international management & data systems,110,(1),p.24-420
Withmore, E.(1988), participation, Empowerment and welfare, Canadian review of policy, vol,22pp51-60.
Wyer petet and mason jane.(1999),”Empoverment is small business: participation and Empowerment “ case study : an international journal; vol:7 issue:7.