فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول
کلیات تحقیق 3
1-1- مقدمه 4
1-2- بیان مسئله تحقیق. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 8
1-4- سوالات تحقیق. 9
1-5- فرضیه های تحقیق. 10
1-6- هدف اصلی تحقیق. 11
1-7- قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق. 11
1-8-تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی.. 12
فصل دوم
ادبیات تحقیق 14
2-1- مقدمه 15
2-2- رضایت شغلی.. 16
2-2-1-تعریف رضایت شغلی.. 16
2-2-2- ماهیت رضایت شغلی.. 19
2-2-3-اهمیت رضایت شغلی.. 20
2-2-4-عوامل موثر بررضایت شغلی 20
2-2-5- آثار وجود پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی در سازمان. 28
2-2-6- نظریه های رضایت شغلی.. 33
2-2-7-روش های ارزیابی و سنجش رضایت شغلی.. 38
2-2- 8- رویکردهای اساسی به رضایت شغلی.. 45
2-3- تعهد سازمانی.. 46
2-3-1- تعاریف و مفاهیم تعهد سازمانی.. 46
2-3-2- ابعاد تعهد سازمانی.. 48
2-3-3- اهمیت تعهد سازمانی.. 51
2-3-4- عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی.. 52
2-3-5- انواع تعهد. 58
2-3-6- دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی.. 61
2-3-7- دیدگاههایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی.. 62
2-3-8- تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی.. 64
2-3-9- سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی.. 67
2-3-10- راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی.. 70
2-3-11- نقد تعهد سازمانی.. 71
2-3-12- نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی.. 71
2-4- رابطه بین تعهد سازمانی ورضایت شغلی.. 72
2-5- سوابق پژوهش های داخلی و خارجی.. 74
2-6- آشنائی با بانک سینا 77
2-7- ارائه مدل مفهومی.. 80
فصل سوم
روش شناسی تحقیق.. 82
3-1- مقدمه ............................................................................................. ............................................................................................. 96
3-2- روش تحقیق. 83
3-3- جامعه آماری تحقیق. 84
3-4- نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 84
3-5- روش و ابزار گردآوری اطلاعات.. 85
3-6- روایی و پایایی پرسشنامه. 86
3-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 87
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها 95
4-1- مقدمه 96
4-2- ویژگیهای عمومی پاسخدهندگان. 97
4-3- آزمون فرضیههای تحقیق. 100
4-4- رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 106
4-4-1- آزمون فرضیه اصلی اول. 106
4-4-2- آزمون فرضیه اصلی دوم. 116
4-4-3- آزمون فرضیه اصلی سوم. 106
4-5- مدل نهائی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی (فرضیه اصلی تحقیق) 116
فصل پنجم
خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادات.. 118
5-1- مقدمه خلاصه 118
5-2- خلاصه پژوهش... 119
5-3- نتایج پژوهش... 120
5-4- محدودیتهای پژوهش... 123
5-5- پیشنهادات 123
5-6-پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران. 124
منابع و مآخذ 125
ضمائم و پیوست ها 135
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1:عوامل اولیه موثر بر رضایت شغلی.. 23
جدول2-2: چهار دیدگاه مختلف تعهد. 63
جدول2-3: رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 74
جدول 3-1: مولفه های مربوط به رضایت.. 85
جدول 3-2: مولفه های مربوط به تعهد. 86
جدول 3-3: نمره دهی به پرسشها در طیف لیکرت.. 86
جدول 3-4:پایائی پرسشنامه رضایت.. 87
جدول 3-5: پایائی پرسشنامه تعهد. 87
جدول 4-1: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت.. 97
جدول4-2: توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن.. 98
جدول 4-3: فراوانی پاسخ دهندگان براساس تحصیلات.. 99
جدول 4-4: فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقهکاری.. 100
جدول 4-5آزمون نرمال بودن دادهها 101
جدول 4-6 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان 106
جدول4-7: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان 107
جدول 4-8: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل درونی رضایت شغلی با تعهد مستمر کارکنان 108
جدول 4-9 : ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان 109
جدول4-10: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان 109
جدول 4-11: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد عاطفی کارکنان 110
جدول 4-12: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد مستمر کارکنان 111
جدول 4-13: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن عوامل بیرونی رضایت شغلی و تعهد هنجاری کارکنان 112
جدول 4-14: نتایج آزمون t تک نمونه. 113
جدول 4-15:نتایج آزمون t مستقل براساس جنسیت.. 114
جدول4-16:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای سن.. 115
جدول4-17:-نتایج آزمون تحلیل واریانس برای مدرک تحصیلی.. 116
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار 4-1 : نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت.. 97
نمودار 4-2: نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن.. 98
نمودار 4-3 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس مدرک تحصیلی.. 99
نمودار 4-4 :نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سابقهکاری.. 100
نمودار 4-5: پراکندگی عوامل درونی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان. 107
نمودار 4-6: ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن بین عوامل بیرونی رضایت شغلی با تعهد سازمانی کارکنان 110
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 2-1:عوامل اساسی موثر در میزان و سطح رضایت شغلی.. 24
شکل 2-2:اشکال تعهد سازمانی.. 50
شکل 2-3:عوامل ضروری،عوامل همبسته و پیامد های تعهد سازمان. 52
شکل2-4: فرآیند اجتماعی شدن و تاثیر آن بر تعهد سازمانی.. 56
شکل2-5:عوامل مؤثر و نتایج ناشی از تعهد سازمانی.. 67
شکل 2-6:مدل مفهومی رضایت شغلی و تعهد سازمانی.. 81
شکل4-1: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی.. 102
شکل 4-2:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش رضایت شغلی 103
شکل4-3: بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی.. 104
شکل 4-4:آماره معناداری (t-value) تحلیل عاملی مقیاس سنجش تعهد سازمانی 105
شکل 4-5:نتایج تائید مدل نهائی تحقیق. 116
شکل4-6:آماره t-value نتایج تأیید مدل نهائی تحقیق. 117
منبع:
منابع فارسی
1. ابزری، م.؛ انصاری، م،ا؛ صفرنیا، ح. و عباسی، ع، 1387.بررسی تناسب فرد-سازمان بر نگرش اعضای هیات علمی دانشگاه، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره 10، صص 63-86.
2. امین بیدختی، ع، ا؛ صالح پور، م. 1386، رابطه رضایت شغلی با تعهد سازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار(دانشگاه شاهد)، سال چهاردهم-دوره جدید، شماره 26، صص 38-31.
3. ساعتچی، م؛ قاسمی، ن و نمازی، س،1387 بررسی رابطه ی میان انگیزه ی شغلی مدیران، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان (دبیران) مقطع متوسطه شهرستان مرودشت، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال اول، شماره دوم، صص 168-147.
4. قلی پور، آ؛ امیری، ب، 1388، تاثیر فناوری اطلاعات بر رفتار سازمانی: بررسی چالش های هویتی در تیم های مجازی و تاثیر آن بر رفتار اعضای تیم، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صص 118-103.
5. نحریر، ب؛ عبادی، ع؛ توفیقی، ش.؛ کریمی زارچی، ع ، هنرور، حسن1389، ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان ها، مجله طب نظامی، دوره 12ف شماره 1، صص 26-23.
6. محمدیان، ی؛ اسکندری،م؛ مهدوی،م ؛حسینی نژاد، ا، 1389، بررسی وضعیت رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان یک دانشگاه نظامی، فصلنامه روانشناسی نظامی، سال اول، شماره دوم،صص 25-40
7. هزاوه ای، محمدمهدی و صمدی، ع، 1386، عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان اجرایی استان همدان، تحقیقات علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره 1، صص 54-47.
8. یعقوبی، م؛ سقاییان نژاد اصفهانی، س؛ ابوالقاسم گرجی، ح؛ نوروزی، و رضایی، ف، 1388، رابطه ی عدالت سازمانی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در بین کارکنان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت، دوره 12، شماره 35، صص 32-25.
9. تامیلتسون،پال؛جانکینز،میشل،1379، .نقش تعهد سازمانی و رضایت شغلی در پیشگیری از ترک خدمت کارکنان.تازههای مدیریت.صص 73-31
10. کوهستانی،ح ، 1386، رابطه رضایت شغلی مدیران دانشکدهها با تعهد سازمانی انان دردانشگاه فردوسی مشهد.پایاننامه کارشناسی ارشد چاپنشده؛دانشگاه فردوسی مشهد.
11. مرتضوی،ش،1372، بهره وری نیروی انسانی، بررسی رضایت شغلی،تعهدسازمانی و امنیت شغلی،فصلنامه مطالعات مدیریت ، دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، سال سوم،شماره 1
12. خلیل زاده، ن، 1375 1376، بررسی عوامل مؤثر در رضایت و عدم رضایت شغلی دانشجو معلمان دانشگاه پیام نور ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران،ص 21
13. میردریکوندی، ر ، 1379، شغل، رضایت شغلی و روش های ارزیابی آن، مجله معرفت، شماره 38، ص 64-77.
14. اسماعیلی، ک1380، .تعهد سازمانی،مرکز آموزش مدیریت دولتی. نشریه تدبیر،شماره 112 ، صص 69-66.
15. استرون،حسین.(1377).تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش.دوره پنجم،شماره مسلسل 17،
16. عراقی،م، 1373، بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مجتمع فولاد اهواز.پایاننامه کارشناسی ارشد،چاپ نشده، دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان.
17. عزیزی،س، 1390، بررسی ارتیاط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره امور مالیاتی استان قم،پژوهشنامه مالیات،شماره 11 ،مسلسل59، صص173-196
18. فرهنگی، ع ،ا، حسین زاده،ع،1384 ، نظریه ها و مدل های جدید تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر. شماره 157
19. حسین زاده، د ؛ صائمیان، آ،1381،خشنودی شغلی، توجه به کارکنان و کیفیت زندگی کاری،مجله مدیریت،شماره 63-64
20. رنجبریان،ب، 1375، تعهد سازمانی،مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان،سال دهم،شماره 1و2
21. ساروقی،ا، 1375، بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت مدیران و کارکنان شرکت راه آهن،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
22. درویش،ح،1386،.بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان(رویکردی-پژوهشی)،فرهنگ مدیریت، سال پنجم ،شماره16، صص117-140
23. زکی، م، ع،1383، بررسی تأثیر ابعاد رضایت شغلی بر تعهد سازمانی معلمان دبیرستانهای شهر اصفهان، مجله مصباح ،سال سیزدهم، شماره 51
24. طالبان، م، ر،1381، تأملی بر مطالعات و تحقیقات مربوط به تعهد سازمانی در ایران و جهان ، نامه پژوهش، شماره 4
25. بابایی،ع، 1381،.بررسی مقایسه ایی تعهد سازمانی و رضایت شغلی بین ممعلمان حق التدریس و نهضتی در منطقه رضویه مشهد،پروژه کارشناسی ارشد،مرکز آموزش دولتی خراسان.
26. خراسانی،ا،ط،1390،نقش رضایت شغلی کارکنان در ایجاد تعهد سازمانی و توسعه نیروی انسانی سازمان،مجله مدیریت،سال نوزدهم،شماره 140
27. مجیدی ،ع، 1377، تاثیر جابجایی در تعهد سازمانی و رضایت شغلی، دانشگاه تربیت مدرس،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران.
28. احمد پور، م ، شائمی،ع، 1379،رابطه تعهد و وجدان کاری با تعهد سازمانی، توسعه مدیریت، شماره 11 و 12
29. مورهد، گریفین ،1374، رفتار سازمانی ،ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده ،تهران ، مروارید.
30 . شفیع آبادی، ع، 1385، راهنمائی و مشاوره شغلی وحرفه ای، تهران، رشد.
31. بروس ای. شرتزر، 1369، بررسی و برنامه ریزی زندگی شغلی، ترجمه زندی پور،ص 207
32. قلی پور،آ، 1386 ، مدیریت رفتار سازمانی(رفتار فردی)،تهران،سمت
33. شفیع آبادی، ع، 1376، راهنمائی و مشاوره شغلی وحرفه ای، تهران، رشد، ص 3
34. سفیری،خ، 1377، جامعه شناسی اشتغال زنان، تبیان ، ص 76
35. محمدزاده ، ع، و مهروژان، آ،1375،رفتار سازمانی نگرش اقتضایی، انتشارات دانشگاه علاّمه طباطبائی
36. شفیع آبادی، ع،1370، راهنمایی تحصیلی و شغلی،مرکزچاپ وانتشارات دانشگاه پیام نور.
37. توسلی، غ ،ع،1375 جامعه شناسی کار و شغل، تهران، سمت،ص 166 170
38. آبراهام. ک. کورمن، 1370، روان شناسی صنعتی و سازمانی، ترجمه حسین شکرکن، تهران، سروش،ص 236 تا 332
39. طوسی،م ،ع،1372، مشارکت در مدیریت و مالکیت،انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
40. حیدرعلی، ه ،1380،تحلیل دادههای چندمتغیری در پژوهش رفتاری، تهران، نشر پیکفرهنگ، چاپ دوم.
41. استوارت ازکمپ،1370، روان شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر، مشهد، آستان قدس رضوی، ص 260
42. محمدزاده ، ع ، و مهروژان، آ ،1375،ص 519 521 / به نقل از: جورج و جونز، 1999، ص 88 / ص 272 273
43. شعارینژاد، ع، 1370 ، روانشناسی عمومی، تهران، توس، چاپ چهارم، ص 756 و 755.
44. مقیمی، م ،1377، سازمان و مدیریت رویکردپژوهشی ،چاپ اول، تهران،نشر ترمه
45. کمالوند،ق، 1379، نگه داری و حمایت نیروی انسانی،نوسازی سازمانی و کیفت زندگی کاری،مرکز آموزش مدیریت دولتی،تهران.
46. رابینز، استیفن پی، 1378، رفتار سازمانی،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی،انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی
47. رابینز، استیفین پی، 1374 رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی ،تهران: مطالعات و پژوهش های بازرگانی. جلد1
48. هرسی، پال و کنت بلانچارد، 1373، مدیریت رفتار سازمانی (کاربرد منابع انسانی)، ترجمه علی علاقه بند،چاپ دوازدهم،انتشارات امیر کبیر،تهران
49. سعادت، ا ،1375، مدیریت منابع انسانی،تهران،انتشارات سمت
50. میچل،ترنسآر.، 1373،.مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی. ترجمه حسین شکرکن. تهران .رشد.
51. مطهری،م،1370،.مدیریت رهبری در اسلام.تهران.صدرا.
52. مطهری،م،1368، ده گفتار.تهران. صدرا.
53. صادقی فر، ج ، 1386 ، ارزشفردی و تعهد سازمانی، شیراز، نوید شیراز،چاپ اول
54. رضاییان،ع، 1374، مدیریت رفتار سازمان تهران، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
55. رهنمای رود پشتی، ف،1387). توسعه منابع انسانی ، تهران،سازمان مدیریت صنعتی،فصل دوم.
56. قاسمی، ب، 1386، تئوری های رفتار سازمانی، انتشارات هیات
57. پایگاه اینترنتی بانک سینا
58. منصور فر،ک، 1390،آمار در علوم اجتماعی، انتشارات پیام نور، چاپ12
59. باتاچاریا، کوری ک، جانسون، ریچارد. (1376) مفاهیم و روشهای آماری، ترجمه مرتضی ابن شهرآشوب و فتاح میکائیلی، مرکزنشردانشگاهی.
60. حافظنیا، م ، ر ، 1382، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران، انتشارات سمت، چاپ هشتم.
61. حبیبی، آ، جواهری، م ، 1389 ، آموزش کاربردی لیزرل، نشر پایگاه اینترنتی پارس مدیر.
62. خاکی، غ، 1379، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب
63. دواس،دی،ای. (1383). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه نائینی.ه، تهران، نشر نی (تاریخ انتشار به زبان اصلی:1991)
64. سرمد، ز، بازرگان، ع، حجازی، ا، 1389، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران ، انتشارات آگاه ، چاپ چهاردهم.
65. حیدرعلی، ه، 1385، تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری،تهران، نشر پیک فرهنگ،چاپ دوم
66.قاسمی، و، 1362، مدل سازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی، تهران،انتشارات جامعه شناسان
67.نادری، ع ، سیف نراقی، م،1373، روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی
تهران، انتشارات بدر
68.گال، مردیت و همکاران 1383، روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناسی (جلد اول و دوم) ترجمه احمد رضا نصر و دیگران، تهران،انتشارات سمت.
69. مهدوی، مسعود و طاهرخانی، مهدی، 1383، کاربرد آمار در جغرافیا، نشر قومس، تهران
منابع لاتین:
1 . Meyer, J. P. & Herscovitch, L.(2001).Commitment in the workplace: Toward a general model, Human Resource Management Review, 11,pp 199-326.
.Robbins, S. P. (2005). Organizational behavior (11th ed.). Prentice-Hall of India.
2.Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). "The measurement and antccedents of Affective, Continueance and Normative commitments to the organization", Journal of occupational psychology, vol.63, pp: 1-18
3.Hellriegel. Don Woodman. W. Richard، Organizational Behavior (South - Western College Publishing An International Thomson Publishing Company، 1996)، P. 53 – 55
4. Steers M.Richard Porter W. Lyman،Motivation and Work Behavior (NewYork،MCCRAM-HILL،1991)،P.311
5. Rozze, P.(2001), "Foundations of Employee Motivation", Human ResourcesManagement Journal.
6. Wolf.R., (2001), "Job Satisfaction & Dissatisfaction in Higher Education",Education & Training Journal.
7.Daire & Jackson, (1990), "Measurement of Teacher Job Satisfaction",Organizational Behavior Journal.
8.Daire & Jackson. (2000), "The Cost of Turnover", Public Administration Quartely. *Gulick, Jenkins & Gupta, (2002), "A Comparison of Job satisfaction Between Public& Private Organization", Public Administration Quarterly.
9.Teale Pack, (1999), "An Investigation of Job Satisfaction Between Employee",Industrial Psychology Journal.
10.Cook etal., (1990), "Job satisfaction Index", Public Personnel Management.
11.Kristofer, H., (1996), "Extrinsic & Intrinsic Job Satisfaction", Journal of Business Management.
12.Kamman,S.D., (2000), "Measuring Job Attitudes, Human Performance", Personnel Journal.
13.George And Jones, (1999) , "organizational behavior" , p 78
14.Matieu John E. and Dennis Zajac(1990), "A Review and meta Analysis of Antecedents, correlations and consequences of organization commitment. Psychological Bulletin, 108,171-199
15. Greenberg , J & Baron, R.A “Behavior in Organizations”, PRENTIC-HALL, INC, 6th ed, 1997.
16.Shiuan , C.B & YU, J.D & Relley , J.H “Organizational Comitment, Supervisory Commitment and Employee Outcomes in The Chinese Context Proximal Phyothesis or Global hypothesis”, Journal of Organizational Behavior, Vol 24, NO 3 (2003).
17.Greenberg , J & Baron, R.A “Behavior in Organizations”, PRENTIC-HALL, INC, 7th ed, 2000.
18.Steers, R.M “Introduction to Organizational Behavior”. Scott-Forsmand and Company 3rd ed 1987.
19.Mowday, R.T “Reflections on the Study and Relevance of Organizational Commitment”. Human Resource Management Review, Vol 8, NO 4 (1998).
20.Meyer, J.P & Herscovitch, L “Commitmend in the Workplace, Toward A General Model”, Human Resourec Management Review, Vol 11, (2001).
21.Cramer, D “job Satisfaction and Organizational Continuance Commitment: A tow - Wave Panel Study”, Journal of Organizational Behavior, Vol 17. NO 4 (1996).
22.Meyer, R.C & Schoorman, D.F “Differentiating Antecedents of Organizational Commitment: A Test of March and Simon’ Model”, Journal of Organizational Behavior, Vol 19 NO 1 (1998).
23.Kline, Rex B. (2010). Principles and Practice of Structural Equation Modeling, Series Editor’s Note by Todd D. Little, The guilford press, New York London