فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1- فصل اول:مقدمه وکلیات... 1
1-1- مقدمه. 1
1-2- بیان مسئله. 3
1-3- ضرورت تحقیق... 4
1-4-اهداف تحقیق... 5
1-4-1- هدف اصلی... 5
1-4-2- اهداف فرعی... 6
1-5- فرضیههای تحقیق... 6
1-5-1- فرضیه اصلی... 6
1-5-2- فرضیههای فرعی... 6
1-6- پیشینه تحقیق... 7
1-6-1- مطالعات و تحقیقات داخلی... 7
1-6-2- مطالعات و تحقیقات خارجی... 8
1-7- قلمرو تحقیق... 9
1-7-1- قلمرو موضوعی تحقیق... 9
1-7-2- قلمرو مکانی تحقیق... 9
1-7-3- قلمرو زمانی تحقیق... 9
1-8- جامعه و نمونه آماری... 9
1-9- روش تحقیق... 9
1-10- ابزار جمعآوری دادهها 10
1-11- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات... 10
1-12- مراحل انجام تحقیق... 10
1-13- تعریف عملیاتی واژگان.. 11
1-13-1- فرهنگسازمانی... 11
1-13-2- عملکرد. 12
2- فصل دوم: ادبیات تحقیق... 13
2-1- فرهنگ سازمانی... 13
2-1-1- مفهوم فرهنگ..... 13
2-1-2- تعریف فرهنگ..... 16
2-1-3- خصوصیات اصلی فرهنگ..... 19
2-2- زندگی سازمانی... 21
2-2-1- تعریف سازمان.. 21
2-2-2- مفهوم فرهنگسازمانی... 23
2-2-3- تعریف فرهنگسازمانی... 29
2-2-4- نقش رهبر در مدیریت تغییر فرهنگسازمانی... 33
2-3- سطوح فرهنگسازمانی... 34
2-4- تقسیمبندی فرهنگسازمانی از دیدگاه و نظریات مختلف صاحبنظران مدیریت.... 36
2-4-1- مدل هاروی و براون.. 36
2-4-2- مدل هافستد.. 37
2-4-3- مدل دنیسون.. 38
2-4-4- مدل کوئین 40
2-4-5- دیانا فیزی 41
2-4-6- مدل رابینز. 42
2-5- عوامل مؤثر بر فرهنگسازمانی... 46
2-6- شناخت فرهنگ موجود و مطلوب و مقایسه. 47
2-6-1- شناسایی فرهنگ موجود. 47
2-6-2- شناسایی فرهنگ مطلوب سازمانی... 48
2-6-3- مقایسه فرهنگ موجود با فرهنگ مطلوب سازمانی... 48
2-7- عملکرد. 49
2-7-1- تعریف عملکرد. 49
2-7-2- تاریخچه ارزیابی عملکرد. 51
2-7-3- ارزیابی عملکرد. 51
2-7-4- اهداف ارزیابی عملکرد. 54
2-7-5- اندازهگیری عملکرد. 55
2-7-6- اهمیت ارزیابی و اندازهگیری عملکرد. 56
2-7-7- شاخصهای ارزیابی... 57
2-7-8- عملکرد سازمانی... 59
2-7-9- شاخصهای عملکرد. 59
2-7-10- مدیریت عملکرد. 61
2-7-11- ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد. 62
2-7-12- رابطه فرهنگسازمانی و عملکرد. 63
3- فصل سوم: روش تحقیق... 66
3-1- مقدمه. 66
3-2- روش تحقیق... 67
3-3- اهداف تحقیق... 67
3-3-1- هدف اصلی... 67
3-3-2- اهداف فرعی... 67
3-4- فرضیات تحقیق... 67
3-4-1- فرضیه اصلی... 67
3-4-2- فرضیههای فرعی... 68
3-5- جامعه و نمونه آماری... 69
3-6- مکان تحقیق... 69
3-7- اهداف... 70
3-8- قلمرو زمانی تحقیق... 71
3-9- روش جمعآوری دادهها 71
3-9-1- تهیه و تنظیم پرسشنامه. 72
3-9-2- روایی پرسشنامه (اعتبار) 73
3-9-3- پایایی پرسشنامه (اعتماد) 73
3-10- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات... 74
4- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات... 75
4-1- مقدمه. 75
4-2- آمار توصیفی... 76
4-2-1- آمار جمعیت شناختی... 76
4-2-1-1- درصد سن پاسخدهندگان. 76
4-2-1-2- درصد جنسیت پاسخدهندگان. 77
4-2-1-3- درصد تحصیلات پاسخدهندگان. 77
4-2-1-4- درصد رده سازمانی پاسخدهندگان. 78
4-2-1-5- درصد سابقه خدمت پاسخدهندگان. 79
4-3- آمار استنباطی... 80
4-3-1- بررسی پاسخ سؤالات مرتبط با متغیرهای تحقیق... 81
4-3-2- بررسی پاسخهای مربوط به متغیر فرهنگسازمانی... 81
4-3-2-1- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل نوآوری فردی.. 81
4-3-2-2- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل مخاطره 82
4-3-2-3- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل جهتدهی. 83
4-3-2-4- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل یکپارچگی و وحدت.. 83
4-3-2-5- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل روابط مدیریت.. 84
4-3-2-6- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل کنترل. 85
4-3-2-7- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل هویت.. 86
4-3-2-8- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل سیستم پاداش.. 87
4-3-2-9- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحمل تعارض... 87
4-3-2-10- بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل الگوهای ارتباطات.. 88
4-3-2-11-................................................................. بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل تحول سازمانی. 89
4-3-2-12-بررسی پاسخهای مؤلفه مستقل نتیجه گرا بودن سازمان. 89
4-3-3- نتیجهگیری در خصوص پاسخهای مؤلفه مستقل... 90
4-4- آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن... 90
4-4-1- همبستگی اسپیرمن بین فرهنگسازمانی و عملکرد. 90
4-4-2- ضریب همبستگی اسپیرمن بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و عملکرد. 90
4-5- آزمون رگرسیون خطی با یک متغیر مستقل... 91
4-6- آزمون رگرسیون خطی با مؤلفههای مستقل... 92
4-7- نتایج آزمون فرضیههای تحقیق... 93
4-7-1- فرضیه اصلی... 93
4-7-2- فرضیه فرعی اول.. 94
4-7-3- فرضیه فرعی دوم. 95
4-7-4- فرضیه فرعی سوم. 96
4-7-5- فرضیه فرعی چهارم. 97
4-7-6- فرضیه فرعی پنجم.. 97
4-7-7- فرضیه فرعی ششم.. 98
4-7-8- فرضیه فرعی هفتم.. 99
4-7-9- فرضیه فرعی هشتم.. 100
4-7-10-فرضیه فرعی نهم.. 100
4-7-11-فرضیه فرعی دهم.. 101
4-7-12-فرضیه فرعی یازدهم.. 102
4-7-13-فرضیه فرعی دوازدهم.. 103
4-8-خلاصه نتایج آزمون فرضیههای تحقیق... 103
4-9-آزمون فریدمن... 104
4-10-مدل مفهومی بر مبنای نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق... 105
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات... 106
5-1- مقدمه. 106
5-2- نتایج حاصل از فرضیههای تحقیق... 106
5-2-1- فرضیه اصلی... 106
5-2-2- فرضیههای فرعی... 107
5-3- مدل پیشنهادی تحقیق... 112
5-4- مدل مفهومی بر مبنای رگرسیون چندگانه. 113
5-5- پیشنهادات... 113
5-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده. 115
فهرست مراجع.. 116
پیوست الف:پرسشنامه تحقیق... 121
پیوست ب:جداول SPSS. 124
منبع:
ابطحی، حسین. 1386، مدیریت منابع انسانی، کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
احمدی، غلامرضا و دیگران. 1389." ارتباط ادراکات دانشجویان از فرهنگسازمانی دانشگاه با پیشرفت تحصیلی آنان در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان ". فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 12. شماره 2.
احمدی،محمدحسین و دیگران.1389. رابطه فرهنگ مرد منشی در سازمان با عملکرد زن پلیس. آرشیو اس.آی.دی.
اسماعیلیان، مهدی.1385. راهنمای جامع SPSS 14. تهران: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران.
اعرابی، محمد و دیگران. 1388." ارائه مدل تدوین استراتژی مبتنی بر فرهنگ مورد ایران ". پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع): 127-145. 3.
آرمسترانگ، مایکل. 1381. مدیریت استراتژیک منابع انسانی (راهنمای عمل). ترجمه محمد اعرابی،تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ایران زاده، سلیمان. تأثیر فرهنگسازمانی بر فرایندهای مدیریتی، سیاسی-اقتصادی : 250-260.
بیاضی طهرابند، علی و دیگران. 1388." مدل جامع مدیریت عملکرد سازمانها". تدبیر. 49.
حسینی، احمد و دیگران. 1390." بررسی ارتباط بین فرهنگسازمانی و نظام پیشنهادها (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شیراز)". فصلنامه مقالههای پژوهشی مدیریت. 1.
حیدری، حسین و دیگران. 1391." بررسی رابطه میان فرهنگسازمانی و مؤلفههای کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمانشاه) ". ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.3. سال اول.
خردمند، ابراهیم و دیگران. 1389." بررسی رابطه بین فرهنگسازمانی و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ". فراسوی مدیریت. 12. سال سوم: 159-181.
درگاهی، حسین و دیگران. 1389." مقایسه فرهنگسازمانی موجود و مطلوب از دیدگاه مدیران اجرایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران.". مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت).1و2. دوره چهارم.
رابینز، استیفن پی. 1378. رفتار سازمانی. ج1، چاپ دوم، ترجمه علی پارسائیان و دیگران. تهران: سازمان دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رابینز، استیفن پی. 1378. رفتار سازمانی. ج2، چاپ دوم، ترجمه علی پارسائیان و دیگران. تهران: سازمان دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رحیم نیا، فریبزر. 1391." تبیین مدل تعاملی رویکرد استراتژیک، فرهنگسازمانی و محیط (مورد مطالعه: سازمانهای صنعتی کوچک و متوسط شهرک صنعتی طوس استان خراسان رضوی)". مجله استراتژی اقتصادی. 1.
رضائیان، علی.1383. مدیریت رفتار سازمانی (مفاهیم، نظریهها و کاربردها). تهران: علم و ادب.
سعادت، اسفندیار. 1375. مدیریت منابع انسانی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
شاین، ادگار. 1381. فرهنگسازمانی. ترجمه محجوب. تهران: ناشر فرا.
شولر، ش.ا.1388. مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. ترجمه طوسی. تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
عفتی داریانی، محمدعلی و دیگران. (1386). مدیریت عملکرد (با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی). تهران: فرمنش.
علی اکبری، فاطمه. 1389." فرهنگسازمانی". فصلنامه کیسون. 45.
عیسی خانی، احد. 1387." سازمانهای با عملکرد برتر ". ماهنامه تدبیر. 192.
فاتحی، کمال. 1375." اثر فرهنگ و ارزشهای اجتماعی بر استراتژی و مدیریت". مدیریت تدبیر(69). 3.
فقهی فرهمند، ناصر. 1388." ویژگیهای فرهنگسازمانی با رویکرد بهسازی نیروی انسانی؛ مطالعه موردی: شرکتهای کوچک تولیدکننده قطعات صنعتی شهر تبریز ". فصلنامه تحقیقات فرهنگی. 2. شماره 8: 295-330.
فیض پور، محمدعلی و دیگران.1389." فرهنگسازمانی؛ چالشی مدیریتی در سازمانهای دولتی"، در همایش ملی چالش های مدیریت و رهبری در سازمان های ایرانی، اصفهان.
قاسمی، ناصر. 1387." ارزیابی عملکرد تا مدیریت عملکرد ". ماهنامه ماه نوین. شماره 33.
کانلیف،م. ج.1389. نظریه سازمان: مدرن، نمادین-تفسیری و پستمدرن. ترجمه داناییفرد. تهران: موسسه کتاب مهر نشر.
کاویانی، مصطفی.1390. فرهنگسازمانی.
کرتینر،آ. ک.1384. مدیریت رفتار سازمانی (مفاهیم، نظریهها و کاربردها). ترجمه صفرزاده. تهران: پیام پویا.
مرهورن، آرشر.1381. مدیریت و رفتار سازمانی. ترجمه پاریزی. تهران: مدیران.
مقیمی ، محمد. سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. سیاسی-اقتصادی، تهران: ترمه.
مهدی زاده، مهران و دیگران. 1392." طراحی مدل مفهومی تصمیمگیری مشارکتی بهعنوان راهبردی جهت بهبود نگرش، احساسات و عملکرد کارکنان در زندگی کاری (مطالعه موردی: کلیه شعب بانک مسکن شهرستان رشت) ".
نصیری پور، اشکان و دیگران. 1388." رابطه فرهنگسازمانی با بهرهوری کارکنان در بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران ". فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت. 35. سال دوازدهم.
Balthazard, P., et. al., 2004. , Orga" "organizational culture and knowledge management success: assessing the behavior performance continuum. Intentional conference on system sciences, Hawaii.
Boyatzis, R. E. 1982. The Competent Manager: A Model for Effective Performance.John Wiley & Sons. New York.
Chen, C., et. al..2012. A case study of Taiwan’s cultural organizations. Journal of Engineering and Technology Management, vol. 26, Issue 4, pp. 247-263.
Güngör, P., 2011. , The Relationship between Reward Management System and Employee Performance with the Mediating Role of Motivation: A Quantitative Study on Global Banks. Proc.: Social and Behavioral Sciences, vol. 24, pp. 1510-1520.
Hynes, N. 2008. Corporate culture, strategic orientation, and business
Jiang, K, et. al..2012. Clarifying the construct of human resource systems: Relating human resource management to employee performance. Human Resource Management Review, vol. 22, Issue 2, pp. 73-85.
Kulkarni, S.2012. A study on cultural diversity management for Indian Organizations. Proc.: 9th Social and Behavioral Sciences, vol. 37, pp. 267-276.
Mobley, W.H., et. al. 2009. Organizational culture: measuring and developing it in your organization.
Oparanma, A., 2010. Impact of Culture on Employee Job Performance in Nigerian. International Journal of African Studies. Issue 3, pp. 26-33.
Osman, M, et. al. 2006. The effects of selected individual characteristics on frontline employee performance and job satisfaction. Tourism Management, vol. 27, Issue 4, pp. 547-560.
performance: New approaches to modeling complex relationship. Technological Forecasting & Social Change.
US General Accounting Office. 1992. Organizational Culture: Techniques Companies Use to Perpetuate or Change Beliefs and Values.
Vance, C., et. al. 2008. Considering individual linear/nonlinear thinking style and innovative corporate culture. International Journal of Organizational Analysis, vol. 16, Issue 4, pp. 232-248.
Yuan, C., et. al., 2011. , Exploration of a construct model linking leadership types, organization culture, employees performance and leadership performance. Proc.: Social and Behavioral Sciences, vol. 25, pp. 123-136.