فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده....................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1)مقدمه................................................................................................. 3
1-2) بیان مساله........................................................................................... 3
1-3) اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................... 4
1-4) اهداف تحقیق........................................................................................ 6
1-5) چهارچوب نظری تحقیق.......................................................................... 6
1-6) فرضیه های تحقیق................................................................................. 7
1-7) تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها............................................................. 7
1-8) قلمرو تحقیق....................................................................................... 8
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
بخش اول عملکرد سازمانی............................................................................... 10
2-1-1)تشریح مفهوم عملکرد............................................................................ 10
2-1-2) تعریف عملکرد سازمانی....................................................................... 11
2-1-3) سنجش عملکردسازمانی........................................................................ 14
2-1-4) رویکردهای سنجش عملکرد................................................................... 15
2-1-5) معیارهایی برای سنجش عملکرد.............................................................. 15
2-1-6) عملکرد شرکت ها از دیدگاه های مختلف................................................... 16
2-1-6-1) عملکرد شرکت از دیدگاه بازار مشتری.................................................... 16
2-1-6-2) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای عوامل................................................ 18
2-1-6-3) عملکرد شرکت از دیدگاه بازارهای مالی.................................................. 18
2-1-7) مفهوم ارزیابی عملکرد سازمانی............................................................. 20
2-1-8) ضرورت ارزیابی عملکرد...................................................................... 21
2-1-9) مزایایی ارزیابی عملکرد........................................................................ 23
2-1-10) ویژگی های یک سیستم مطلوب اندازه گیری عملکرد..................................... 24
2-1-11) اهداف ارزیابی عملکرد سازمانی............................................................ 25
2-1-12) سطوح ارزیابی عملکرد سازمانی........................................................... 25
2-2-12) دیدگاه های سنتی و نوین در ارزیابی عملکرد............................................. 38
2-1-13) مدیریت عملکرد............................................................................... 39
2-1-14) مدیریت عملکرد در سطح سازمانی.......................................................... 42
بخش دوم: بازار گرایی.................................................................................... 45
2- 2-1)مفهوم بازار گرایی.............................................................................. 45
2-2-2)ابعاد بازار گرایی................................................................................. 47
2-2-3)رویکرد های قالب در بازارگرایی............................................................... 56
2-2-4)نتایج بازارگرایی.................................................................................. 59
بخش سوم: نوآوری...................................................................................... 62
2-3-1) مفهوم نوآوری................................................................................... 62
2-3-2) انواع نوآوری.................................................................................... 62
2-3-3) رویکرد اساسی به نوآوری..................................................................... 64
2-3-4) فرایند نوآوری................................................................................... 65
بخش چهارم: مزیت رقابتی............................................................................... 66
2-4-1) مفهوم و تعریف مزیت رقابتی.................................................................. 66
2-4-2) مزیت رقابتی پایدار.............................................................................. 68
2-4-3) استراتژیهای عمومی (ژنریک) پورتر....................................................... 69
بخش پنجم : پیشینه تحقیق............................................................................... 72
فصل سوم : روش تحقیق
3-1 ) مقدمه............................................................................................... 78
3-2) روش تحقیق........................................................................................ 78
3-3) فرآیند اجرای تحقیق................................................................................ 79
3-4) جامعه و نمونه آماری.............................................................................. 79
3-5) روش جمع آوری اطلاعات.........................................................................80
3-6) ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات..........................................................80
3 -7) روایی وپایایی ابزار اندازه گیری................................................................. 81
3 – 7 – 1 )روایی پرسشنامه........................................................................... 81
3 – 7 – 2 )پایایی پرسشنامه........................................................................... 81
3-8) روش تجزیه وتحلیل داده ها........................................................................83
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها و اطلاعات
4-1 ) مقدمه............................................................................................... 85
4-2) توصیف متغیر های تحقیق......................................................................... 85
4-3)بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق(آزمون کلوموگروف - اسمیرنف)...................... 89
4-4 ) بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق............................................................... 90
4-5) بررسی مدل تحقیق................................................................................. 90
4-5-1)مدل پایه تحقیق درحالت استاندارد............................................................. 90
4-5-2)مدل پایه تحقیق درحالت اعداد معنی داری..................................................... 91
4-5-3)بررسی شاخص های معنی داری وبرازش مدل............................................... 92
4-5-4)آزمون فرضیه های تحقیق...................................................................... 93
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1) مقدمه................................................................................................ 96
5-2) خلاصه تحقیق....................................................................................... 96
5-3) نتایج آمار توصیفی................................................................................. 97
5-4) نتایج آمار استنباطی................................................................................ 98
5-5)مقایسه نتایج تحقیق حاضر با تحقیقات گذشته.................................................... 99
5-6)پیشنهادات در راستای نتایج تحقیق...............................................................100
5-7)پیشنهاد برای تحقیقات آینده........................................................................102
منابع وماخذ................................................................................................103
ضمائم......................................................................................................110
فهرست جداول
2- 1 )اهداف ارزیابی عملکرد سازمان................................................................. 24
2-2) دسته بندی سطوح ارزیابی عملکرد.............................................................. 25
2- 3 ) ارزیابی دستگاهها و کارکنان بر اساس نگرش نوین در مقایسه با نگرش سنتی........ 39
جدول3- 1) معرفی ابزار سنجش تحقیق...............................................................80
3-2) ضریب آلفای کرونباخ.............................................................................. 82
4- 1) توصیف متغیر نوآوری............................................................................ 85
4-2) توصیف متغیر مزیت رقابتی....................................................................... 86
4- 3) توصیف متغیر بازارگرایی........................................................................ 87
4- 4) توصیف متغیر عملکرد............................................................................ 88
4- 5) آزمون کولموگروف- اسمیرنف................................................................... 89
4- 6) نتایج آزمون تی تست متغیر های تحقیق........................................................ 90
4- 7) شاخص های معنی داری و برازش مدل......................................................... 93
5-1)جدول مقایسه تحقیق حاضرباتحقیقات مشابه..................................................100
منبع:
منابع وماخذ:
آذر،عادل و مریم دانشور(1386)، " مروری بر روشهای ارزیابی عملکرد شعب بیمه" ، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و دوم، شماره2، صص125-123.
آرمسترانگ،مایکل(1385) ، " مدیریت عملکرد (فرد،تیم،سازمان) "، ترجمه بهروز قلیچ لی و داریوش غلام زاده ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، تهران. صص68-67.
احمدی ،پرویز-نصیری واحد،ناهید(1388)"طراحی و تبیین عوامل مؤثر برنوآوری سازمانی گروه ایران ترانسفو"پژوهشهای مدیریت ،سال دوم ، شماره چهارم،صفحه178-155.
افشاری، علی(1388)" بررسی رابطه ساده و چندگانه بین سبک رهبری، سبک حل مسأله و روابط گروه کاری باجو نوآوری و رفتار نواورانه در یک سازمان صنعتی."اولین کنفرانس بین المللی مدیریت نوآوری وخلاقیت.
ایرانزاده سلیمان ، برقی امیر،(1388)، ً الگوهای ارزیابی عملکرد سازمانً ،انتشارات فروزش، ص 7
بزاز جزایری، سید احمد، 1387 ، "ارزیابی عملکرد منابع انسانی:الگویی برای پیاده سازی نظام ارزیابی عملکرد منابع انسانی در سازمان ها"، چاپ دوم ،تهران ، آییژصص 18-17.
پاکدل ، محمدرضا وهمکاران(1390)" ارزیابی تاثیر بازارگرایی ، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار(مطالعه موردی: گروه پوشاک پل)" مجله مدیریت بازاریابی، شماره 10 ، صص 26-1.
پایدار، رشید(1387)،" کارآفرینی"، انتشارات گسترش علوم پایه.
پورتر، مایکل،(1384)،"استراتژی رقابت، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا"،ترجمه ی جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا،چاپ اول،تهران ،انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا. ص ص85-82.
خاکی، غلامرضا، (1387) " روش تحقیق در مدیریت" تهران مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
دهقان ، نبی اله وهمکاران(1391) " تبیین و آزمون راهبرد تعامل قابلیت های یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار " فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 9.صص 156-134.
دیواندری- علی وهمکاران(1387)" بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد بانک های تجاری ایران" تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران ، شماره 83 .صص :40-17.
راسخی، سعید وذبیحی لهرمی، المیرا(1387)" مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری" « علوم اقتصادی » پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال هشتم/شماره ی بیست و هشتم .صص 54-31.
رحیمی، غفور (1385)، " ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان"، مجله تدبیر، شماره 173، ص3
رهنورد، فرج اله(1387)،"عوامل موثر بر ارتقای عملکرد سازمانهای بخش دولتی ایران"، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم، شماره4(پیاپی31). صص 100-76.
سایمونز، رابرت(1385)، " نظام های کنترل و سنجش عملکرد برای اجرای استراتژی" ، ترجمه مجتبی اسدی، انتشارات آسیا.صص 251-255.
سکاران،اوما(1386) «روشهای تحقیق در مدیریت»، انتشارات موسسه عالی آموزش وپژوهش مدیریت وبرنامه ریزی، چ دوم.
شیخ زاده، رجبعلی (1388)، " الگوی مفهومی مدیریت عملکرد در سازمان های مأموریت محور" ، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال اول، شماره2، صص83-57.
طالبی،کامبیز (1385)،" نوآوری تدریجی در مقابل رادیکال"، مجله فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره 13، صص 130 – 113.
طبرسا، غلامرضا (1378)، "بررسی و تبیین نقش اقتضائات استراتژیک در انتخاب الگوی ارزیابی عملکرد سازمانهای دولتی"، مجموعه مقالات دومین جشنواره شهید رجایی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور، تهران: سازمان امور اداری و استخدامی کشور
عالم تبریز،اکبر و رجبی ،ایمان و حاجی بابا علی ،علی ،1388،سرمایه فکری، جلد اول ،چاپ اول ،تهران ،انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.ص 187
عفتی داریانی،محمدعلی(1386)، " مدیریت عملکرد با نگاهی به ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی"، موسسه توسعه و بهبود مدیریت. ،ص.5
علامه،سید محسن و مهدی مقدمی،(1389)،"بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال دهم، شماره ی 1 (پیاپی38 ).ص 85.
عیسی خانی ، احمد ،«سازمان های با عملکرد برتر» ، نشریه تدبیر ، شماره 192، 1387، صص 24-29
فتحیان، محمد- بیگ، لیلا- قوامی فر، عاطفه(1384)، " نقش مدیریت دانش ضمنی در خلاقیت و نوآوری"، تدبیر شماره 164.
فیضی، طاهره(1386) - مبانی سازمان و مدیریت،دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ نهم، صفحه 398.
کیگان ،وارن جی(1383)."مدیریت بازاریابی جهانی" ،ترجمه ی عبد الحمید ابراهیمی،چاپ دوم،تهران، دفتر پژوهش فرهنگی.ص 32.
مهری٬علی.(1385)."طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودروی ایران"٬رساله ی دکتری٬ دانشگاه تربیت مدرس تهران.ص 21.
یوسفی، ثمین(1390)" تطبیقی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری استان گیلان در دو بخش دولتی و خصوصی" پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد واحد رشت
یوسفی- مریم(1389)- تجزیه وتحلیل مدل جامع جهت تبیین عملکرد بازارشرکت های تولیدی متوسط و بزرگ استان گیلان –پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی- دانشگاه آزاد واحدرشت.
Agha ,Sabah etal(2012)" Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance " International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 1;pp:192-204
Al-Dhaafri ,H &etal(2013)" The Effect of Total Quality Management, Enterprise Resource Planning and the Entrepreneurial Orientation on the Organizational Performance:The Mediating Role of the Organizational Excellence --- A Proposed Research Framework " International Journal of Business Administration, Vol. 4, No. 1.pp:66-85.
AL-Hakim, Laith Ali Yousif - Shahizan Hassan (2011) " The Role of Middle Managers in Knowledge Management Implementation for Innovation Enhancement" International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 2, No. 1.
Allen, R. S., Dawson, G., Wheatley K. and White C.S.(2008)«Perceived Diversity and Organizational Performance», EmployeeRelations, Vol. 30 No. 1, p. 20-33.
Amaratunga, D. and Baldry , D.(2002) «Moving from performance measurement to performance management», Facilities, Vol. 20 . No. 5/6,p. 217-223.
Beverland &etal(2007)," Implementing market orientation in industrial firms: A multiple case study", Industrial Marketing Management vol. 36,p.p 430–442
Wingwon Boonthawan( 2012)" Effects of Entrepreneurship, Organization Capability, Strategic Decision Making and Innovation toward the Competitive Advantage of SMEs Enterprises "-, Journal of Management and Sustainability, Vol. 2, No. 1;pp.137-150
Bourgeois, L.J., Duhaime, I.M., Stimpert, J.L.1999. Strategic Management: A
Cadogan, J. W. and Diamantopoulos, A. (1995), "Narver and Slater, Kohli and Jaworski and the market orientation construct: integration and internationalization", Journal of strategic marketing, Vol. 3 No. 1, pp. 41 – 60.
Camarero Carmen ,Garrido Marıa Jose ,(2008), "The role of technological and organizational innovation in the relation between market orientation and performance in cultural organizations",European Journal of Innovation Management , Vol. 11 No. 3, p.p 413-434.
Chen & etal(2010), "Knowledge management and innovativeness: The role of organizational climate and structure", International Journal of Manpower Vol.31 No.8.pp:848-870.
consuegra.M ETAL (2007) . " Market Orientation and business performance : An empivical investigation in the airline industry " , journal of Transport management , vol . 13 , pp.662-675
Dauda, Y.A(2010)" Employee’s Market Orientation and Business Performance in Nigeria: Analysis of Small Business Enterprises in Lagos State " International Journal of Marketing Studies, Vol. 2, No. 2;PP:134-143.
Deshpande R, Jarley U, Webster F (1993). Corporate culture, customer orientation, and innovativeness in Japanese firm: a quadrad analysis J. Mark., 57(1):p.p 23–37.
Deshpande, R. and J. U. Farley. (2004). Organizational Culture, Market Orientation, Innovativeness, and Firm Performance: An International Research Odyssey. International Journal of Research in Marketing, 12(1), 3-22.
Dollery, B.E. and Worthington, A.C.(1996) «The Evaluation of Public Policy: Normative Economic Theories of Government Failure», Journal of Interdisciplinary Economics, 7, p. 27–39.
Eris ,Engin Deniz- Ozmen ,Omur Neczan Timurcanday(2012)- The Effect of Market Orientation, Learning Orientation and Innovativeness on Firm Performance: A Research from Turkish Logistics Sector. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 5 (1): pp:77-108.
Eris ,Engin Deniz- Ozmen ,Omur Neczan Timurcanday(2012)- The Effect of Market Orientation, Learning Orientation and Innovativeness on Firm Performance: A Research from Turkish Logistics Sector. International Journal of Economic Sciences and Applied Research 5 (1): pp:77-108.
Gonzalez . B ,etal(2005) , " Cultural vs . Opevational Market Orientation and Objective vs . Subjective performance : pevspective of production and operations " . industrial Marketing Management , vol . 34 , pp.797-829
Gotteland .D etal(2006) , " The Market Orientation new produet performance relationship : Redifinig the modeating role of environmental conditions " Intern . J.of Research in Marketing , vol . 23, pp.171-185
Grant, R. (1998). Contemporary strategy analysis. Malden, MA: Blackwell.
Haugland . A , etal , (2007) , " Market Orientation and performance in the Service industry : A date eavelopment analysis , journal of Business research , vol . 60 , pp.1191-1197
Helfert G &etal(2002),"Redifining Market Orientation from a Relationship perspective ",European Journal of Marketing ,vol .36(9/10),p.p 1119-1139
Hernandez.E. , Delgado. E.,(2009)," Product innovation in small manufacturers, market orientation and the industry’s five competitive forces Empirical evidence from Spain", European Journal of Innovation Management ,Vol. 12 No. 4, pp. 470-491
Ho. Li-An,(2008),”What Affects Organizational Performance? The Linking Of Learning And Knowledge Management” , Industrial Management & Data Systems, Vol. 108, No.9, Pp.1234-1254
Hooley J.G. Greenley E.G., Gadogan W.J. and Fahy J. (2003); "The performance impact of marketing resources", Journal of Business Research,85 (10), pp.18-27.
Improving Innovativeness and Performance of Small and Medium Enterprises" Asian Social Science, Vol. 8, No. 1;PP:134-145.
Kirca, A. H., Jayachandran, S., & Bearden, W. O. (2005). Market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance. Journal of Marketing,69(2), 24-41.
Lee J. S., & Hsieh C. J. (2010). A Research in Relating Entrepreneurship, Marketing Capability, Innovative Capability and Sustained Competitive Advantage. EABR & ETLC Conference Proceedings
Li Suhong,Bhanu Ragu-Nathan,T.S.Ragu-Nathan,S.Subba Roa(2006),The important of supply chain management practices on competitive.
Liao Chechen , Wang Hsiu , Chuang Shu – Hui , Shih Meng – Lin , Liu Chuang – chun(2010), Enhancing knowledge management for R&D innovation and firm performance: An integrative view” , African Journal of Business Management Vol. 4(14), pp. 3026-3038.
Lin , H.F. , (2007) , “Knowledge sharing and firm innovation capability : an empirical study” , International Journal of Manpower , Vol. 28 No. 3/4 , pp. 315-332
Lings N. I. (2004) "Internal market orientation-Construct and consequences", Journal of Business Research, no.57: pp:405– 413.
Ma,H (1999) "Creation and preemption for competitive advantage", Management Decision, Vol. 37 Iss: 3, pp.259 – 267
Managerial Perspective, 2 nd ed. Fort Worth: The Dryden Press.P.56.
Micheels, Gow (2012)" The Effect of Alternative Market Orientation Strategies on Firm Performance " International Journal of Marketing Studies, Vol. 4, No. 3;PP:2-15.
Moullin, M.(2002) Delivering Excellence in Health and Social Care, Open University Press, Buckingham.
Moullin, M.(2007) «Performance measurement definitions Linking performance measurement and organisational excellence», International Journal of Health Care Quality Assurance, Vol. 20 No. 3, p. 181-183.
Naidoo –Vikash(2010) Firm survival through a crisis: The influence of market orientation, marketing innovation and business strategy- Industrial Marketing Management .pp: 1311–1320.
Nani, A.J., Dixon, J.R. and Vollmann, T.E.(1990) «Strategic controland performance measurement» , Journal of Cost Management,Summer, p. 33-42.
Neely Andy, Adams Chris and Crowe Paul(2001), “The Performance Prism in Practice, Measuring Busness Excellence, pp.6-12,5,2.
Neely, A.D.(2005) «Defining performance measurement: adding to the debate», Perspectives on Performance, Vol. 4 No. 2, p. 14-15.
Opeda, Frederick. O.- Jaiyeoba, Olumide. O.- Donatus ,Amanze (2011)- Market Orientation: Journey from Antecedents to Business Performance in a Developing Economy A Case-Study of Botswana’s Small and Medium Size Manufacturing Firms, International Journal of Business Administration Vol. 2, No. 4,pp:61-68.
orientation performance relationship? Journal of Marketing, 58(1),pp. 46−55.
Panigyrakis G., K. (2007)" Market orientation and performance: An empirical investigation in the retail industry in Greece ", Journal of Retailing and Consumer Services vol. 14 ,p.p 137–149
Panigyrakis G, etal (2007) , " market Orientation and performance : An emprical investigation in the retail industry in Greece , journal of Retailing and customer services , vol . 14 , pp.137-149.
Radnor, Z., McGuire, M.(2004) «Performance management in the publicsector: fact or fiction?» International Journal of Productivity andPerformance Management, Vol.53, No.3, p. 245-260.
Rahab & Suliyanto)2012)" The Role of Market Orientation and Learning Orientation in
Rainer Feurer.F, Chaharbaghi.k, (1995) "Strategy development: past, present and future", Management Decision, Vol. 33 Iss: 6, pp.11 – 21
Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung( 2010), "Drivers of innovativeness and for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation",Technovation 30 ,p.p 65–75
Rhee Jaehoon, Park b aekyung, Lee c DoHyung( 2010), "Drivers of innovativeness and for performance innovative SMEs in South Korea: Mediation of learning orientation",Technovation 30 ,p.p 65–75.
Rumelt Richard P. (2003)" What in the World is Competitive Advantage?" ‚ Policy Working Paper, N. 105, pp.1-5.
Sabah Agha & Alrubaiee, Laith )2012)" Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance " , International Journal of Business and Management, Vol. 7, No. 1 pp:192-204.
Sadikoglu Esin , Zehir Cemal ( 2010), "Investigating the effects of innovation and employee performance on the relationship between total quality management practices and firm performance: An empirical study of Turkish firms", Int. J. Production Economics ,p.p 1-14.
Shin, Sohyoun (2012)- Decomposed Approach of Market Orientation and Marketing Mix Capability: Research on Their Relationships with Firm Performance in the Korean Context- International Business Research Vol. 5, No. 1.pp:22-33.
Shin,S(2012)" Decomposed Approach of Market Orientation and Marketing Mix Capability: Research on Their Relationships with Firm Performance in the Korean Context " International Business Research , Vol. 5, No. 1;PP:22-33.
Sin, Y. et al , (2005) , "An nalysis of the relationship between Market Orientation and business performance in the hotel industry" , Hospitality management , vol . 24, pp. 555-577.
Sin, leo Y. M , Tse , alan C. B et al , (2005) , An nalysis of the relationship between Market Orientation and business performance in the hotel industry" , Hospitality management , vol . 24, pp. 555-577
Singh .s, etal (2004), " Market Orientation and customer satisfaction " , Jounrnal of industrial marketing management " , vol . 33 , pp . 135-144
Slater, S. F., & Narver, J. (1994). Does competitive environment moderate the market
Strand Sampo (2006) Patents as a Source of Sustainable Competitive Advantage‚ Seminar in Business Strategy and International Business, Helsinki University of Technology.
Subramanian, Ram, Kumar, Kamalesh and Strandholm, Karen (2010)“The role organization competencies in the market orientation –performance relationship” International Journal of Commerce and Management , Vol.19 ,No.1,pp.7-26.
Taylor C R, etal (2008)," Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence from the Korean robotics industry", Industrial Marketing Management, Volume: 37 Issue: 7 pp.825-832
Taylor Charles R, Kim Kyung Hoon, Ko Eunju , Park Myung Hwan , Kim Dong Ryul , Moon Hak Il (2008)," Does having a market orientation lead to higher levels of relationship commitment and business performance? Evidence from the Korean robotics industry", Industrial Marketing Management no.37 ,p.p 825–832.
Theoharakis etal , (2008) , " Customer Orientation and innvativeness : Differing roles in new and Old Europ” , Intern . j.of Research marketing , vol . (25) , pp. 69-79
Tse, A. C& etal(2003)." Market orientation and business performance in a Chinese business environment. Journal of Business Research, 56, 227−239.
Valencia, et al (2010)" Organizational culture as determinant of product innovation" European Journal of Innovation Management Vol. 13 No. 4.